Amerikassa on tutkittu joukkoliikenteen käyttäjien polttavan päivässä yksityisautoilijoihin verrattuna noin 124 kilokaloria enemmän energiaa. Ero johtuu siitä, että joukkoliikenteen käyttäjät kävelevät enemmän.
Ratikka tulee näin ollen polttamaan nyssematkustajien kaloreita nykyistäkin enemmän, koska välimatkat pysäkeille tulevat ratikan myötä kasvamaan.
Mutta kuka maksaa lisääntyneen energiankulutuksen?
Ratikka tulee parantamaan kaupunkilaisten kuntoa
57
692
Vastaukset
- Spandexhousuinen.Heppu
Polkupyöräilyyn sijoitettu euro tulee takaisin 8-kertaisena. Hyötysuhde on paljon parempi kuin ratikkainvestoinnilla.
- kiskot.rullalle
En minä ainakaan ole huomannut että pyörään sijoittamani 900€ olisivat palautuneet tillilleni 8-kertaisena summana eli 7200 € , yhtä tyhjä on tili kuin ennnekin.
Kuinka ratikkaan sijoitetut rahat voivat tuplaantua,uskooko tuohon sontaan oikeasti joku?- 2xTuplat
Ratikkaan nouseminen maksaa 4 euroa. Poistuessasi ratikasta kuljettaja antaa sinulle 8 euroa.
- lukeminen.kannattaa.aina
Tampereen kaupungin nettisivuilta löytyy dokumentti nimeltä "Tampereen raitiotien vaikutusten arviointi", joka sinun kannattaa lukea.
- uskoo.ken.haluaa
lukeminen.kannattaa.aina kirjoitti:
Tampereen kaupungin nettisivuilta löytyy dokumentti nimeltä "Tampereen raitiotien vaikutusten arviointi", joka sinun kannattaa lukea.
Se on kyllä hyvä satu.
- tuurilla.ne.laivatkin
uskoo.ken.haluaa kirjoitti:
Se on kyllä hyvä satu.
Tai arvaus niin kuin Aamulehden päätoimittaja kirjoitti.
- numeromuisti
tuurilla.ne.laivatkin kirjoitti:
Tai arvaus niin kuin Aamulehden päätoimittaja kirjoitti.
Mikään ei ole niin helppoa kuin tulevaisuuden ennustaminen. Siksi olen kova lottoamaan ja käyn toki myös raveissa.
- ghjgjhgjhgjhgjh
lukeminen.kannattaa.aina kirjoitti:
Tampereen kaupungin nettisivuilta löytyy dokumentti nimeltä "Tampereen raitiotien vaikutusten arviointi", joka sinun kannattaa lukea.
Raportin mukaan vaihdollisten matkojen piti kasvaa alle 10 prosenttiyksikköä. Nykyisissä Linjasto2021 -suunnitelmissa pyritään lähentelemään 50:ntä. Autokauppa kiittää.
- ghjgjhgjhgjhgjh
siis vaihdollisten matkojen OSUUDEN
- ratikka.on.kakka
Se dokumentti on roskaa! Enkä aio lukea sitä!
- kiskot.rullalle
2xTuplat kirjoitti:
Ratikkaan nouseminen maksaa 4 euroa. Poistuessasi ratikasta kuljettaja antaa sinulle 8 euroa.
Ai niin ,olisihan se pitänyt heti tajuta!
- turha.läpyskä
lukeminen.kannattaa.aina kirjoitti:
Tampereen kaupungin nettisivuilta löytyy dokumentti nimeltä "Tampereen raitiotien vaikutusten arviointi", joka sinun kannattaa lukea.
Satuihin uskominen ei kannata koskaan.
- turha.läpyskä
lukeminen.kannattaa.aina kirjoitti:
Tampereen kaupungin nettisivuilta löytyy dokumentti nimeltä "Tampereen raitiotien vaikutusten arviointi", joka sinun kannattaa lukea.
h0mo
- lukeminen.kannattaa.aina
Voi teitä mussukoita. Lukekaas nyt ensin se dokumentti, ja kiukutelkaa vasta sitten :)
- turha.läpyskä
lukeminen.kannattaa.aina kirjoitti:
Voi teitä mussukoita. Lukekaas nyt ensin se dokumentti, ja kiukutelkaa vasta sitten :)
Niin ,ja nyt jo nostetaan joukkoliikenteen lippujen hintoja-suljetaan kirjastoja-nostetaan parkkimaksuja ym. ratikan takia, mitä hyvää se siis tuo tullessaan kun se ennen valmistimistaankin tuo veroprosentin korotuksen . ym. kustannuksia veronmaksajille ???
Ja mihin hemmettiin sitä loppujen lopuksi edes muka tarvitaan ,,ei mihinkään! - mietippäs
turha.läpyskä kirjoitti:
Niin ,ja nyt jo nostetaan joukkoliikenteen lippujen hintoja-suljetaan kirjastoja-nostetaan parkkimaksuja ym. ratikan takia, mitä hyvää se siis tuo tullessaan kun se ennen valmistimistaankin tuo veroprosentin korotuksen . ym. kustannuksia veronmaksajille ???
Ja mihin hemmettiin sitä loppujen lopuksi edes muka tarvitaan ,,ei mihinkään!Kuinkahan paljon se läpyskä sinua harmittaisi, jos lukisit sen?
- ratikka.tarvitaan
turha.läpyskä kirjoitti:
Niin ,ja nyt jo nostetaan joukkoliikenteen lippujen hintoja-suljetaan kirjastoja-nostetaan parkkimaksuja ym. ratikan takia, mitä hyvää se siis tuo tullessaan kun se ennen valmistimistaankin tuo veroprosentin korotuksen . ym. kustannuksia veronmaksajille ???
Ja mihin hemmettiin sitä loppujen lopuksi edes muka tarvitaan ,,ei mihinkään!Missä sanotaan, että noita hintoja nostetaan ratikan takia? Mun tietääkseni ja muistaakseni hintoja on nostettu joka vuosi eikä ratikasta ole ollut tietoakaan. Kysyt, mihin ratikkaa tarvitaan? Vastaan, että matkustajien kuljettamiseen. Ratikka on ensimmäinen hyödyllinen liikennehanke 141 vuoteen.
- ratikkaa.ei.tarvita
ratikka.tarvitaan kirjoitti:
Missä sanotaan, että noita hintoja nostetaan ratikan takia? Mun tietääkseni ja muistaakseni hintoja on nostettu joka vuosi eikä ratikasta ole ollut tietoakaan. Kysyt, mihin ratikkaa tarvitaan? Vastaan, että matkustajien kuljettamiseen. Ratikka on ensimmäinen hyödyllinen liikennehanke 141 vuoteen.
"Ratikka on ensimmäinen hyödyllinen liikennehanke 141 vuoteen."
Voisitko kertoa mitä hyötyä ratikasta on, siis kaupunkilaisten enemmistölle? Se tiedetään että muutama ratikalla rahastava toki saa miljoonahyödyt, mutta mitään liikenteellistä hyötyä ratikasta ei ole, vaan päin vastoin, koska matka-ajat pitenevät, ja myös jalkatyöskentely kasvaa pysäkkien siirtyessä yhä kauemmas ihmisten kodeista.
Tähän saakka on pärjätty todella hyvin ilman ratikkaa. Miksi halutaan mennä huonompaan ja tuhlata miljardi euroa veronmaksaijien rahaa 1800-luvun museotekniikkaan, joka tekee ihmisten elämästä nykyistä vaikeampaa ja pilaa myös tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet? - mietippäs
ratikkaa.ei.tarvita kirjoitti:
"Ratikka on ensimmäinen hyödyllinen liikennehanke 141 vuoteen."
Voisitko kertoa mitä hyötyä ratikasta on, siis kaupunkilaisten enemmistölle? Se tiedetään että muutama ratikalla rahastava toki saa miljoonahyödyt, mutta mitään liikenteellistä hyötyä ratikasta ei ole, vaan päin vastoin, koska matka-ajat pitenevät, ja myös jalkatyöskentely kasvaa pysäkkien siirtyessä yhä kauemmas ihmisten kodeista.
Tähän saakka on pärjätty todella hyvin ilman ratikkaa. Miksi halutaan mennä huonompaan ja tuhlata miljardi euroa veronmaksaijien rahaa 1800-luvun museotekniikkaan, joka tekee ihmisten elämästä nykyistä vaikeampaa ja pilaa myös tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet?Vastustaisitko ratikkaa, jos tietäisit siitä jotain?
- ratikka.tarvitaan
ratikkaa.ei.tarvita kirjoitti:
"Ratikka on ensimmäinen hyödyllinen liikennehanke 141 vuoteen."
Voisitko kertoa mitä hyötyä ratikasta on, siis kaupunkilaisten enemmistölle? Se tiedetään että muutama ratikalla rahastava toki saa miljoonahyödyt, mutta mitään liikenteellistä hyötyä ratikasta ei ole, vaan päin vastoin, koska matka-ajat pitenevät, ja myös jalkatyöskentely kasvaa pysäkkien siirtyessä yhä kauemmas ihmisten kodeista.
Tähän saakka on pärjätty todella hyvin ilman ratikkaa. Miksi halutaan mennä huonompaan ja tuhlata miljardi euroa veronmaksaijien rahaa 1800-luvun museotekniikkaan, joka tekee ihmisten elämästä nykyistä vaikeampaa ja pilaa myös tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet?"Voisitko kertoa mitä hyötyä ratikasta on, siis kaupunkilaisten enemmistölle? "
Ei mitään. Sellaista infrahanketta ei ole olemassakaan, joka hyödyttää enemmistöä heti kättelyssä. Ei Keskussairaala, rantatunneli, Tampere-talo, lentokenttä tai Kummolan areena hyödytä kaupunkilaisten enemmistöä. - ratikka.tulee.jäädäkseen
Ratikan suurin hyöty on se, että Tampereen keskusta eli Hämeenkatu -- Itsenäisyydenkatu muuttaa luonnettaan. Ei enää jatkuvan bussiruuhkan ja jonojen näyttämö vaan korkealaatuista kaupunkitilaa, jossa jalankulkija on pääosassa.
Ratikalla matkustaminen on jotain muuta kuin mitä on olo ahtaassa ja pomppivassa bussissa. Kulku on tasaista ja pysäkit esteettömiä. Näitä etuja ei vielä osaa arvostaa, jos ei itse käytä joukkoliikennettä tai ei ole koskaan matkustanut nykyaikaisella raitiotiellä. - kannattamatoninvestointi
ratikka.tulee.jäädäkseen kirjoitti:
Ratikan suurin hyöty on se, että Tampereen keskusta eli Hämeenkatu -- Itsenäisyydenkatu muuttaa luonnettaan. Ei enää jatkuvan bussiruuhkan ja jonojen näyttämö vaan korkealaatuista kaupunkitilaa, jossa jalankulkija on pääosassa.
Ratikalla matkustaminen on jotain muuta kuin mitä on olo ahtaassa ja pomppivassa bussissa. Kulku on tasaista ja pysäkit esteettömiä. Näitä etuja ei vielä osaa arvostaa, jos ei itse käytä joukkoliikennettä tai ei ole koskaan matkustanut nykyaikaisella raitiotiellä.Mitä ne jalankulkijat siellä Hämeenkadulla tekevät? Kaupunkihan kasvaa kuitenkin pääasiassa muualle.
Kalliiksi tulee tehdä mukavampaa kyytiä muutamille ratikkahihhuleille. - poismuutto.treeltä
ratikka.tarvitaan kirjoitti:
Missä sanotaan, että noita hintoja nostetaan ratikan takia? Mun tietääkseni ja muistaakseni hintoja on nostettu joka vuosi eikä ratikasta ole ollut tietoakaan. Kysyt, mihin ratikkaa tarvitaan? Vastaan, että matkustajien kuljettamiseen. Ratikka on ensimmäinen hyödyllinen liikennehanke 141 vuoteen.
Sen takia niitä nostetaan koska ratikkatyömaiden takia kaupungin tilinpäätös on jopa 70 milj.€ alijäämäinen.
Luuletko että raha tulee seinästä? - ratikka.hulluus
ratikka.tulee.jäädäkseen kirjoitti:
Ratikan suurin hyöty on se, että Tampereen keskusta eli Hämeenkatu -- Itsenäisyydenkatu muuttaa luonnettaan. Ei enää jatkuvan bussiruuhkan ja jonojen näyttämö vaan korkealaatuista kaupunkitilaa, jossa jalankulkija on pääosassa.
Ratikalla matkustaminen on jotain muuta kuin mitä on olo ahtaassa ja pomppivassa bussissa. Kulku on tasaista ja pysäkit esteettömiä. Näitä etuja ei vielä osaa arvostaa, jos ei itse käytä joukkoliikennettä tai ei ole koskaan matkustanut nykyaikaisella raitiotiellä.Mikä bussi pomppii?
En ole vielä sellaisen kyydissä ollutkaan.
Tampereella on hyvä kalusto, etupäässä Volvoja ja Scanioita jotka ovat vieläpä hyviä ajaa, varsinkin Scaniat jotka ovat nopeita pysäkeillä. - Bussit.tärisee
ratikka.hulluus kirjoitti:
Mikä bussi pomppii?
En ole vielä sellaisen kyydissä ollutkaan.
Tampereella on hyvä kalusto, etupäässä Volvoja ja Scanioita jotka ovat vieläpä hyviä ajaa, varsinkin Scaniat jotka ovat nopeita pysäkeillä.Sää et oo sitten bussilla matkustanut, jos et sitä tärinää ja pomppimista aisti. Koko ajan liikkeellä ollessaan bussit tärisee hienokseltaan ja välillä tulee kovempia täräyksiä. Hämeenkadun lisäksi yksi tärähtelypaikka on Messukyläntiellä Jyväskyläntien ylittävä silta Kaukajärvellä. Siinä on sillan päihin tehty ne liikuntasaumat ja oikein helvitinmonen täräys tuntuu ja kuuluu.
- kiitos.jos.muutat
poismuutto.treeltä kirjoitti:
Sen takia niitä nostetaan koska ratikkatyömaiden takia kaupungin tilinpäätös on jopa 70 milj.€ alijäämäinen.
Luuletko että raha tulee seinästä?Uutisissa on moneen kertaan kerrottu, mistä alijäämä johtuu. Hassua, ettet ole onnistunut sitä tietoa hankkimaan.
- llkllk
Bussit.tärisee kirjoitti:
Sää et oo sitten bussilla matkustanut, jos et sitä tärinää ja pomppimista aisti. Koko ajan liikkeellä ollessaan bussit tärisee hienokseltaan ja välillä tulee kovempia täräyksiä. Hämeenkadun lisäksi yksi tärähtelypaikka on Messukyläntiellä Jyväskyläntien ylittävä silta Kaukajärvellä. Siinä on sillan päihin tehty ne liikuntasaumat ja oikein helvitinmonen täräys tuntuu ja kuuluu.
Onpas kamalaa....
- Bussit.tärisee
llkllk kirjoitti:
Onpas kamalaa....
On se ainakin tosi epämiellyttävää.
- ratikka.tulee.jäädäkseen
kannattamatoninvestointi kirjoitti:
Mitä ne jalankulkijat siellä Hämeenkadulla tekevät? Kaupunkihan kasvaa kuitenkin pääasiassa muualle.
Kalliiksi tulee tehdä mukavampaa kyytiä muutamille ratikkahihhuleille.Kannattaa joskus keskittyä tekemään omia havaintoja busseista. Niillä on paljon pientä erisuuntaista liikettä. On ylös-alas kadun epätasaisuuksien mukaan, on kallistelua mutkissa, on teräviå kääntöjä oikea-vasen -suunnassa mm. pysäkille tultaessa. On moottorista johtuvaa tärinää. Ratikalla ei tällaisia liikkeitä ole. Toki ratikallakin on mutkia eikä vielä tiedetä, miten radan vaihteet tuntuvat. Onhan se silti rennompaa matkustamista, kun kulkuneuvo on vakaampi.
Se raitiotien mukavampi kyyti saattaa hyvinkin johtaa siihen, että joukkoliikenteen osuus liikkumisesta kasvaa. Tämä taas on tavoite sinänsä. Tehokkaampi kaupunki nähdään nykyään hyvänä asiana. Tampereen joukkoliikenteellä on pitkät perinteet, mutta sen osuus liikkumisesta voi vielä nousta. - ratikka.kallis.turhake
ratikka.tulee.jäädäkseen kirjoitti:
Kannattaa joskus keskittyä tekemään omia havaintoja busseista. Niillä on paljon pientä erisuuntaista liikettä. On ylös-alas kadun epätasaisuuksien mukaan, on kallistelua mutkissa, on teräviå kääntöjä oikea-vasen -suunnassa mm. pysäkille tultaessa. On moottorista johtuvaa tärinää. Ratikalla ei tällaisia liikkeitä ole. Toki ratikallakin on mutkia eikä vielä tiedetä, miten radan vaihteet tuntuvat. Onhan se silti rennompaa matkustamista, kun kulkuneuvo on vakaampi.
Se raitiotien mukavampi kyyti saattaa hyvinkin johtaa siihen, että joukkoliikenteen osuus liikkumisesta kasvaa. Tämä taas on tavoite sinänsä. Tehokkaampi kaupunki nähdään nykyään hyvänä asiana. Tampereen joukkoliikenteellä on pitkät perinteet, mutta sen osuus liikkumisesta voi vielä nousta.Hui kamala. Ei minulla ole ollut koskaan mitään vaikeuksia olla bussissa. Pitää olla melkoinen hienoperse, jos pienikin tärähdys johtaa ranteiden viiltelyyn.
Enemmän häiritsee tulevaisuudessa hidastuva matkanteko ja pidemmät kävelymatkat pysäkeille. Joukkoliikennevälineessä oleminen on ainostaan yksi osuus matkassa. Mielummin sitä lähtee melkein kotiovelta bussilla ja on melkein perillä bussilla. Räntä- ja vesisateessa ei ole mukava tarpoa, vaikka kyyti olisi niin maan perkuleen tasaista.
Ratikka on turhake, joka heikentää joukkoliikenteen palvelutasoa. Kukaan ei ole vielä perustellut mitä hyötyä siitä on kaupunkilaisten enemmistölle. Päin vastoin, ratikasta on vain ja ainoastaan haittaa. - ratikka.tulee.jäädäkseen
Taajaan liikennöity kiskoliikennepysäkki on kuitenkin monen mielestä ihan kilpailukykyinen verrattuna harvasti liikennöityyn kumipyörälinjaan verrattuna, vaikka kumipyörä olisi lähempänä. Myös odotusaika ja liikenteen varmuus ovat vetovoimatekijöitä.
Jotkut bussit kulkee esim 30 min välein, ja joskus myöhästelee tai jopa tulee etuajassa. Tällaisen linjan käyttämisen sijasta saattaa olla ihan järkevää arjessakin kävellä muutama minuutti kiskoliikenteen pysäkille, jos vaunu tulee luotettavasti esim 7,5 min välein. Tietty tähän mahtuu myös monenlaista syöttölinja/palvelulinja -kombinaatiota eri tilanteisiin.
Joillekin matkustajille on koko matkan toteuttamisen kannalta olennainen asia, että kiskovaunuun pääsee pysäkiltä ilman ongelmia. Lastenvaunujen kanssa matkustavat ovat tietty paras esimerkki. - Ratakuskoo
Enemmistö asuu tulevaisuudessa,arvaas minkä vieressä. Onko yllätys että nyt rakennetaan tulevaisuuden kaupunkilaisille. Se on se enemmistö.
- ratikka.on.hyödyllinen
ratikka.kallis.turhake kirjoitti:
Hui kamala. Ei minulla ole ollut koskaan mitään vaikeuksia olla bussissa. Pitää olla melkoinen hienoperse, jos pienikin tärähdys johtaa ranteiden viiltelyyn.
Enemmän häiritsee tulevaisuudessa hidastuva matkanteko ja pidemmät kävelymatkat pysäkeille. Joukkoliikennevälineessä oleminen on ainostaan yksi osuus matkassa. Mielummin sitä lähtee melkein kotiovelta bussilla ja on melkein perillä bussilla. Räntä- ja vesisateessa ei ole mukava tarpoa, vaikka kyyti olisi niin maan perkuleen tasaista.
Ratikka on turhake, joka heikentää joukkoliikenteen palvelutasoa. Kukaan ei ole vielä perustellut mitä hyötyä siitä on kaupunkilaisten enemmistölle. Päin vastoin, ratikasta on vain ja ainoastaan haittaa."Kukaan ei ole vielä perustellut mitä hyötyä siitä on kaupunkilaisten enemmistölle. "
Sää näköjään tivaat tätä samaa asiaa aina uudestaan ja uudestaan, vaikka tää on selitetty ties kuinka monta kertaa. Mää vastaan, että ei ole olemassa sellaista yksittäistä infrahanketta, joka hyödyttää kaupunkilaisten enemmistöä. Mikä tässä on niin vaikeaa??? - ei_toimi
ratikka.hulluus kirjoitti:
Mikä bussi pomppii?
En ole vielä sellaisen kyydissä ollutkaan.
Tampereella on hyvä kalusto, etupäässä Volvoja ja Scanioita jotka ovat vieläpä hyviä ajaa, varsinkin Scaniat jotka ovat nopeita pysäkeillä.Jokainen Tampereella liikennöivä bussi pomppii merkkiin ja vuosimalliin katsomatta. Tampereen kaupungin katujen talvikunnossapito- ja jatkuvasti supistuvat ylläpitomäärärahat myös ympärivuotisesta ylläpidosta takaavat tämän. Muistan itse istuneeni Nyssen ratissa tunnin Pirkankadun alkupäässä, kun ajamani brändis Nivel-Scania ei kyennyt etenemään lumisateessa. Enkä ollut ainoa, jonka meno hyytyi tuolloin... Kaikki myöhässä, useat jäivät kiinni pysäkeille, koko liikenne aivan sekaisin.
- ongelmanpoisto
Bussit.tärisee kirjoitti:
Sää et oo sitten bussilla matkustanut, jos et sitä tärinää ja pomppimista aisti. Koko ajan liikkeellä ollessaan bussit tärisee hienokseltaan ja välillä tulee kovempia täräyksiä. Hämeenkadun lisäksi yksi tärähtelypaikka on Messukyläntiellä Jyväskyläntien ylittävä silta Kaukajärvellä. Siinä on sillan päihin tehty ne liikuntasaumat ja oikein helvitinmonen täräys tuntuu ja kuuluu.
pierun olemuksen tutkija- filosofit,pieraskaa Kaukajärvellä siinä sillan liikuntasauman kohalla kun bussi rytkähtää.yhdellä täräyksellä asiat kerralla kuntoon.Sitä varten ne liikuntasaumat siltoihin on tehtynäkin.
- tärisevät.bussit
ongelmanpoisto kirjoitti:
pierun olemuksen tutkija- filosofit,pieraskaa Kaukajärvellä siinä sillan liikuntasauman kohalla kun bussi rytkähtää.yhdellä täräyksellä asiat kerralla kuntoon.Sitä varten ne liikuntasaumat siltoihin on tehtynäkin.
Siinä sillalla tulee kaikenkaikkiaan neljä täräystä ja telibusseille kuusi. Sillain molemmissa päissä joka akselille.
- tämäkin.selvisi
tärisevät.bussit kirjoitti:
Siinä sillalla tulee kaikenkaikkiaan neljä täräystä ja telibusseille kuusi. Sillain molemmissa päissä joka akselille.
Ongelma on siis akseleissa, ei itse busseissa.
- amputuloo
tärisevät.bussit kirjoitti:
Siinä sillalla tulee kaikenkaikkiaan neljä täräystä ja telibusseille kuusi. Sillain molemmissa päissä joka akselille.
nou broblem,suolistokaasu on ehtymätöin luonnonvara,sitä riittä kaikkijen sillan liikuntasaumojen kohtalle,ja useamallekin silalle.antaa vaan telien helistä.
- panzer59
Taannoisesti löysin romulavalta kuntoiluhärpäkkeen ja laskin että tulee säästöä kun saappaidenpohjat ja fillarinkumit eivät kulu. Toisaalta, ei sitä läskiäkään pahemmin ole kertynyt! stalingrad hans...
- zxcfg
Äkkiä olisi Hämeenkatu ruuhkautunut ja joukkoliikenteen palvelutaso huomattavasti laskenut noin 10 seuraavan vuoden kuluessa, kun kaupungin väkiluku olisi lisääntynyt 20 000-30 000, ja ratikkaa ei oltaisi rakennettu.
Ilman ratikkaa sekä yksityisautoilu, että bussiliikenne olisi lisääntynyt 20000-30000 uuden asukkaan tuoman liikkumisen lisäyksen verran. Busseilla ja henkilöautoilla tehtynä se olisi ruuhkauttanut etenkin H.katua huomattavasti, tehden siitä hyvin epämieluisan kadun. Katuhan oli jo parisen vuotta sitten hyvin ruuhkainen vilkkaimpina aikoina, henkilöautoja oli kymmenien autojen jonossa, busseja taas jonotti kuusi kappaletta pahimmillaan yhdelle pysäkille.
Ratikka tulee juuri oikeaan aikaan, kun kaupungin väkimäärä alkaa olla niissä lukemissa, se aiheuttaisi liian suuren liikenteen keskustaan ilman kunnollista joukoliikennettä. - 7854S
"Näin Hämeenkadulla: Matkustajat dumpataan ruuhkassa suojatielle
BUSSIT Hämppi on niin ahdas, että suojateitä käytetään pysäkkien jatkeina."
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/369346-nain-hameenkadulla-matkustajat-dumpataan-ruuhkassa-suojatielle - ihanhyvä
Kyllä toi ratikka on ihan hyvä ratkaisu. Olisi pitänyt tehdä jo 1970-luvun alussa, kun Hervantaa aloitettiin rakentamaan. Hieman tyyrishän se on alkukustannuksiltaan, mutta ei nykyisessä bussihelvetissäkään esim. Hervantaan ole enää järkeä. Tulevaisuudessa myös eräät muut alueet kasvavat niin, että on mielekkäämpää hoitaa joukkoliikennettä ratikalla, kuin busseilla. Käyttö ja ylläpitokulut/kuljetettu matkustaja vain kohoavat bussiliikenteessä tulevaisuudessa.
- ihan.kyynelet.tulee
Tjaah. En omista autoa ja bussia olen käyttänyt Tampereella jo 20 vuotta, siitä lähtien kun tänne muutin. Oletan, että lukeudun siihen joukkoliikennettä käyttävään ydinjoukkoon, jonka tarpeita se palvelee ja jonka kokemus joukkoliikenteestä pitäisi olla se tekijä, jonka perusteella suunnitellaan uudistuksia.
Helvettiä en ole havainnut tähän päivään mennessä bussiliikenteessä, mutta ratikan rakennustyömaa on selvästi vaikeuttanut liikkumista ja pakottanut suunnittelemaan aikataulut tarkasti.
On suorastaan liikuttavaa havaita, millaista huolta Tampereen kaupunki kantaa hervantalaisten liikkumisesta, vaikka vaikeutettiin linjojen reittejä ja vuoroja karsittiin viime vuosina ... eipä ollut huolta sen suhteen, miten Hervannasta liikutaan.
Edelleen Hervannasta on lähes mahdotonta päästä pois sunnuntaisin ennen aamupäivää ja työmatkalaisille on vain harvoja vuoroja tarjolla aamuyöstä. Oma lukunsa ovat ne bussit, jotka kiertävät mitä ihmeellisimmät reitit viikonloppuisin, jolloin alkoholiakin nauttineet turvautuvat julkiseen liikenteeseen. Eikä varmasti ole tuohon aikaan ruuhkia.
Sanoisin, että Hervanta ei ole kiinnostanut Tampereen päättäjiä millään tavalla eikä ratikka tuone siihen muutosta lukuunottamatta sitä, että huoli Hervannasta käy tekosyystä. - ihanhyvä
Olen asunut Tampereella kahteen otteeseen 1960-luvulta ensin 1990-luvulle ja uudelleen nyt 2010-luvun alusta. Ei seudullisen joukkoliikenteen kehittämisestä ainakaan haittaa ole. Toivottavasti raitiotieverkosto Tampereen seudulla laajenee myös ympäristökuntiin. Ainakin Ylöjärven ja Pirkkalan suunnat ovat olleet ns tapetilla. Hervanta on ratikkakokonaisuudessa vain yksi osa. Aika usein ratikan vastustajat mainitsevat ratikan vain Hervantalaisia palvelevaksi, mutta kyllä ratikka on todella suunniteltu ja jatkosuunniteltu aivan koko kaupunkia palvelevaksi. On hienoa, että 2010-luvun Tampereella osataan ja uskalletaan toteuttaa kaupunkia kehittäviä suuria suunnitelmia. Kukaan tuskin menettää tässä kehityksessä mitään, mutta koko seutukunta voi voittaa todella paljon.
- Taaperood
Vastustajien kommenteissa korostuu,ettei ratikka palvele enemmistöä. Tulevaisuutta tässä rakennetaan, se on se suuri enemmistö.
- ratikasta.hyötyä
Mikä yksittäinen infrahanke palvelee enemmistöä? Mun tiedossani ei ole ainuttakaan.
- vesijohto
ratikasta.hyötyä kirjoitti:
Mikä yksittäinen infrahanke palvelee enemmistöä? Mun tiedossani ei ole ainuttakaan.
Normaalia katuverkkoa voivat käyttää kaikki. Ratikka on vain harvojen hupia. Pyörätien hinta on luokkaa 200 000 euroa / km.
- ratikasta.hyötyä
vesijohto kirjoitti:
Normaalia katuverkkoa voivat käyttää kaikki. Ratikka on vain harvojen hupia. Pyörätien hinta on luokkaa 200 000 euroa / km.
Voihan ratikkaakin käyttää kaikki siinä missä katuverkkoa. Eikä varsinkaan pyöräteitä käytä asukkaiden enemmistö.
- ei.köyhille
ratikasta.hyötyä kirjoitti:
Voihan ratikkaakin käyttää kaikki siinä missä katuverkkoa. Eikä varsinkaan pyöräteitä käytä asukkaiden enemmistö.
Ratikan käyttäminen maksaa. Siksi ratikka on vain rikkaita varten. Tallinnassa ratikkaa ja rollikoita käyttävät vanhat pieneläkeläismummotkin, koska se on heille maksutonta. Tampereellakin pitäisi siirtyä maksuttomaan joukkoliikenteeseen. Muussa tapauksessa ratikkahanke vain eriarvoistaa kaupunkilaisia.
- Kjjkhjkhjj
Eiköhän joukkoliikenne ole juuri, niitä vähävaraisia varten...! Ratikkaa voivat käyttää kaikki, muuta katuverkkoa vain ne joilla on varaa omaan autoon...
- köyhätköyhtyy
Kjjkhjkhjj kirjoitti:
Eiköhän joukkoliikenne ole juuri, niitä vähävaraisia varten...! Ratikkaa voivat käyttää kaikki, muuta katuverkkoa vain ne joilla on varaa omaan autoon...
Vähävaraiset kulkevat jalkaisin tai halvalla perintöpolkupyörällä. Ei heillä ole varaa kalliisiin matkalippuihin. Ratikasta pitää tehdä maksuton, tai muuten se hyödyttää vain kaikkein hyväosaisimpia. Satoja miljoonia ratikkaan ja mummut heitteille. Siltähän se alkaa pikkuhiljaa näyttämään.
- tätä-se-tietää
Totta kai kunto kasvaa kun kaupungin oman ilmoituksen mukaan matkat pysäkeille pitenevät oikein reilusti. Varsinkin rollaattorivanhuksille harjoitus tekee terää, niin ovat vihervasurit päättäneet.
- qweqweqwe
Kokoomuslaisista valtuutetuista 12 äänesti ratikan puolesta, 4 vastaan, 1 tyhjä.
- ratikasta.hyötyä
qweqweqwe kirjoitti:
Kokoomuslaisista valtuutetuista 12 äänesti ratikan puolesta, 4 vastaan, 1 tyhjä.
Toikin on mainio ilmiö, että valtuutetuista 70 vuotta täyttäneet äänestivät ratikkaa vastaan yli puoluerajojen.
- 2000luvuntaappi
Rollattorivanhuksia vähemmän kun ratikka tulevaisuudessa korvaa autoilun.
- höpöpojat-hiljaa
Höpöttelijä, jokainen tulee joskus vanhaksi ja huonoksi oli auto tai ei, sinäkin.
- Nursses
Todennäköistä on,että jalkoja käytetään kävelyyn jo nuoruudessa. Tämä heijastuu vanhuusajan terveyteen. Jalat toimii mut ei pää voiko olla pahempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 625992
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap243774Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2322076Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261830MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna311269- 951256
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel2981049Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee541000Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.76929Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35878