Mini- (tai pienois-) ydinvoimala on ehkä paras vaihtoehto ydinenergia-alan toiminnan jatkamiselle sen havaittujen suuretn ongelmien poistamiseksi. Mikäli jokaisen sellaisen reaktori sijoitetaan olevan ydinlaitoksen tiloihin, turvallisuuskustannukset eivät nouse ainakaan merkittävästi.
Itse olen epäileväinen tuonkin teknologian hyvyyteen, mutta onhan se oikein rakennettuna ja käytettynä nykyisiä dinosaurusluokan ydinvoimaloita huomattavasti järkevämpää, kuten hajautettu sähköntuotanto yleensäkin keskitettyyn sähköntuotantoon verrattuna.
Epäleviä Tuomaitakin on, eikä aivan vähäisistä syistä:
"Kuten vampyyrejä ja kissoja, pienitehoisia ydinaseitakin on vaikea tuhota. Joka tapauksessa ajatus siitä, että mini-ydinvoimalat tarjoavat mahdollisuuksiaan Yhdysvaltain armeijan tarpeisiin, elää poikkeuksellisen sitkeänä"
Lähde:
https://thebulletin.org/2017/09/mini-nukes-the-attempted-resurrection-of-a-terrible-idea/
(Käännösvirheitä saa korjailla.)
Miniydinvoimala
3
616
Vastaukset
- halpa.rakentaa
Kyllä voisin ottaa naapuriin tuollaisen
- TurhanJäkätystä
TV-dokumentin mukaan nuo ovat tulevaisuutta jos halutaan ilmastomuutosta korjata. Mtta ensin pitää saada Kiina,USA, Intia, Venäjä ym. mukaan. Ei Suomen alle promillen osuus mitään muuta.
- K.Late
Ydinala on lupaillut uutta, parempaa ja turvllisempaa jo kymmeniä vuosia. Osottain lupaukset johtuvat siitä, että halutaan torjua ajatusta ehtoopuolella olevasta sähköntuotantotavasta - rakentamisessa on kuitenkin pyöritetty valtavia miljardipotteja.
Lupauksiin nähden kovan vähän on tapahtunut. On luvattu mm ydinjätteitä syöviä reaktoreita, joita jo keskikoulupohjalla voi epäillä. Ja muuta herkkua, täydellisestä turvallisuudesta alkaen.
Nyt näyttää siltä, että pienreaktorit eivät tule olemaan edes mitään uutta tekniikkaa, vaan samaa mitä on ollut käytössä jo vuosikymmeniä tai joita on suunniteltu ruutupaperille jo 60-luvulla. Niiden läpimurto edellyttäisi vain vain kevennettyjä turvallisuusmääräyksiä, jotta hinta saataisiin alas.
Millään muulla kuolevalla alalla ei ole ollut yhtä suuria lupauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202970Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3612653Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o482410Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä302390Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581948Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181479Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121472- 721393
- 571349
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?141321