Lapsi on luontaisesti ateisti....

Ihmettelevä

…...kunnes vanhemmat hänelle tuputtavat joko Jumala selityksiä tai tiede selityksiä. Ei pienen lapsen mieleen tule heti, että kyseessä oli joku Jumala tai Luoja, vaan lapsi sosiaalistetaan jo hyvin varhain sanojen opettelun vaiheessa vanhempiensa maailmankuvaan ja käsitteistöön.


Monet kristityt vanhemmat soittavat lapsilleen jo raskauden aikana kristillistä musiikkia. Ja aivopesu alkaa jo heti syntymän jälkeen, kun lapsi viedään kristillisiin tapahtumiin ja seurakunnan tilaisuuksiin., jolloin maailmankuva iskostuu mieleen kuin syöpä.


Vanhemmat loogisesti sosiaalistavat lapsensa oman maailmankuvansa mukaiseen ajattelumalliin ja käsitteistöön, josta kasvuvuosien aikana on hyvin vaikeaa rimpuilla irti. Varsinkin jos vanhemmat sattuvat olemaan fanaatikkoja. Niin silloin lapsi on loppuiäkseen lähestulkoon tuomittu vanhempiensa maailmankäsitykseen, oli se sitten minkä uskonnonmukainen tahansa. Ja kaikki ovat omasta mielestään oikeassa.

79

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12____13

      > Lapsi on luontaisesti ateisti

      Olisi ihan kiva, jos pystyisit todistamaan väitteesi...

      • 12____13

        Mutta kun palstauskovaiset EI kykene kun kupuravaittuna hiljaa olemaan, kela maksaa ruuatkin


      • T..Mirka

        Uskontojen paikkakohtaisuus todistaa lasten ateistisuuden. Lapsi tulee siihen uskoon, mihin hänet opetetaan ja aivopestään. Kukaan ei tule itsekseen uskoon.


      • 12____13
        T..Mirka kirjoitti:

        Uskontojen paikkakohtaisuus todistaa lasten ateistisuuden. Lapsi tulee siihen uskoon, mihin hänet opetetaan ja aivopestään. Kukaan ei tule itsekseen uskoon.

        > Uskontojen paikkakohtaisuus todistaa lasten ateistisuuden. Lapsi tulee siihen uskoon, mihin hänet opetetaan ja aivopestään. Kukaan ei tule itsekseen uskoon.

        Lisää perusteettomia uskomuksia. Luulin, että vastustat uskomista.


      • 12____13 kirjoitti:

        > Uskontojen paikkakohtaisuus todistaa lasten ateistisuuden. Lapsi tulee siihen uskoon, mihin hänet opetetaan ja aivopestään. Kukaan ei tule itsekseen uskoon.

        Lisää perusteettomia uskomuksia. Luulin, että vastustat uskomista.

        Se ettet ymmärrä argumenttia ei välttämättä tarkoita että se olisi perusteeton.

        Tässä tapauksessa perustelu liittyy siihen että lapset eivät usko asioihin joita paikalliset aikuiset eivät ole heille lapsena kertoneet, todisteina se että eri paikoissa on eri pääuskonnot ja että ihmiset yleensä pysyvät uskossaan, tai ainakin paikallisissa uskomuksissa kuten voi nähdä statistiikasta.

        Tästä voidaan johtaa että se, mihin uskotaan tulee pääosin vanhemmilta ja ympäröivästä kulttuuristä.


    • ''Lapsi on luontaisesti ateismi.''

      Oletko koskaan nähnyt tai kuullut pienen lapsen alkavan julistavaa ateismia?
      Jos et, niin tuossa väitteessä ei ole mitään todellisuuspohjaa.

      • Pieleen meni taas :) Jos et tiennyt niin, toisin kuin uskontoihin, ateismiin ei kuulu minkäänlaista julistamista!


      • niin.oon.ihmeissäin.ma

        Näin kerran lapsosen, joka heti synnyttyään parkaisi: "Jeesus!" Myös luonnonkansat hokevat Jeesus Jeesus, vaikka eivät ole Raamatusta kuulleetkaan. Niin ovat ihmeellisiä Herran tiet.


      • 12____13

        Olisi ihan kiva, jos pystyisit todistamaan väitteesi...
        muuten sillä ei ole todistuspohjaa, sanoit jo itsekin
        uskotko edes itse mitä sanot?

        voisitko ees vastata eikä palstaa ain paskata?


      • T..Mirka
        niin.oon.ihmeissäin.ma kirjoitti:

        Näin kerran lapsosen, joka heti synnyttyään parkaisi: "Jeesus!" Myös luonnonkansat hokevat Jeesus Jeesus, vaikka eivät ole Raamatusta kuulleetkaan. Niin ovat ihmeellisiä Herran tiet.

        ""Näin kerran lapsosen, joka heti synnyttyään parkaisi: "Jeesus!"""

        PUUUUAAAAAHHHHHHHH ... HEH HEH HEH .... NAURETTAVIMPIA VÄITTEITÄ MITÄ OLEN KOSKAAN LUKENUT TAI KUULLUT.

        Väitteesi todistaa sen miten aivot saastuu uskonnoista


      • Kirjoituksesi on suorastaan nerokas.
        Hyvällä syyllä sanoen hellariperheen lapset eivät välttämättä puhu Suomea.
        He puhuvat kielillä ja saattavat kieriskellä lattialla ja kaikki tämä manna on tullut heille suoraan jumalilta.


      • code_red kirjoitti:

        Pieleen meni taas :) Jos et tiennyt niin, toisin kuin uskontoihin, ateismiin ei kuulu minkäänlaista julistamista!

        "Pieleen meni taas :) Jos et tiennyt niin, toisin kuin uskontoihin, ateismiin ei kuulu minkäänlaista julistamista!"

        Pieleen meni! Tällä palstallakin julistetaan ateismia niin paljon kuin keretään!


      • Mark5 kirjoitti:

        "Pieleen meni taas :) Jos et tiennyt niin, toisin kuin uskontoihin, ateismiin ei kuulu minkäänlaista julistamista!"

        Pieleen meni! Tällä palstallakin julistetaan ateismia niin paljon kuin keretään!

        Katso siis otsikko, siinähän selvästi lukee ateismi.
        Ei kai syvä uskosi ala vaan horjua kun palstalla viljellään elämän todellisuuksia - siis uskonto vapaa vyöhyke. #metooateisti :)


      • ihmettelenvaan
        12____13 kirjoitti:

        Olisi ihan kiva, jos pystyisit todistamaan väitteesi...
        muuten sillä ei ole todistuspohjaa, sanoit jo itsekin
        uskotko edes itse mitä sanot?

        voisitko ees vastata eikä palstaa ain paskata?

        Olisitko sinä uskova vaikka et olisi kuullut mitään uskoon viittaavaa koko elämäsi elämäsi aika? Tusknpa vain Nythän uskontoa opetetaan vielä kouluissakin, mikä on suunnaton vääryys. Uskonnollisella vakaumuksella on aivan syyttä erityisasema tässä yhteiskunnassa.


    • Lyödään hihhulin lapsi häkkiin 20 vuodeksi eristyksiin hörhöistä.

      Kysytään sen jälkeen uskonnosta. Sillähän se selviää.

    • Lapsi on luontaisesti lapsellinen ja ymmärtämätön, aikuiseen verrattuna. Siis normaaliin aikuiseen, ei hihhuliin.

      • Lapsi on luontaisesti tällainen

        Lapsiminä on puoli, johon vaikuttaa kaikkein eniten halut, impulssit, unelmat, spontaanius, luovuus ja innostuneisuus. Se on spontaaniuden ja luonnollisten impulssien tila. Jos lapsiminä on vahingoittunut, sillä on epävarma, häpeilevä, pelokas, julma ja itsekäs puolensa.

        Toimimme tässä tilassa samalla lailla kuin silloin kun olimme lapsia; suurella määrällä haavekuvia ja pienellä määrällä järkeä.

        Ei ole kielteinen asia tuoda esille tätä puolta. Sisäisen lapsemme tukahduttamisella on kielteisiä seurauksia. Sinun täytyy päästää se ulos, tuntea, pitää hauskaa. Jos pidät siitä huolta sen tukahduttamisen sijaan, aikuispuoli tulee kehittymään terveellä tavalla. Me kaikki kuitenkin kannamme sisällämme lasta, joka joskus olimme.


    • FarbenMengele

      "Lapsi on luontaisesti ateisti....
      …...kunnes vanhemmat hänelle tuputtavat joko Jumala selityksiä tai tiede selityksiä"
      """"""""""""""""""
      Mikä neuvoksi?
      Lapset on reväistävä irti kodeistaan ateistien ja kaiken maailman vapaa-ajattelijoiden järjestämille valistusleireille.

      • T..Mirka

        Suosittelen lapsille uskonnoista vapaata kasvatusta, niin kuin minä sain.
        Sain aivan itse valita uskonnollisen suuntaukseni. Jäin ateistiksi ja väitän tietäväni uskonnoista enemmän kuin moni uskovainen.

        Sallikaa lapsille uskonvapaus.


      • FarbenMengele

        T.Mirka: "Suosittelen lapsille uskonnoista vapaata kasvatusta, niin kuin minä sain."
        -----------------------

        Valinta uskoon tulon/ateismin/ tai siltä väliltä (uskonnollisuus, Jumalan olemassaolon tiedostaminen) on jokaisen oma valinta. Ketään ei voi vastoin tahtoaan käännyttää uskoon tai ateismiin. Tässä on kysymys jokaisen omasta vapaasta valinnasta. Hyvä näin.


      • T..Mirka
        FarbenMengele kirjoitti:

        T.Mirka: "Suosittelen lapsille uskonnoista vapaata kasvatusta, niin kuin minä sain."
        -----------------------

        Valinta uskoon tulon/ateismin/ tai siltä väliltä (uskonnollisuus, Jumalan olemassaolon tiedostaminen) on jokaisen oma valinta. Ketään ei voi vastoin tahtoaan käännyttää uskoon tai ateismiin. Tässä on kysymys jokaisen omasta vapaasta valinnasta. Hyvä näin.

        Uskontojen paikkakohtaisuus todistaa väitteesi kumoon.


      • Anonyymi
        T..Mirka kirjoitti:

        Suosittelen lapsille uskonnoista vapaata kasvatusta, niin kuin minä sain.
        Sain aivan itse valita uskonnollisen suuntaukseni. Jäin ateistiksi ja väitän tietäväni uskonnoista enemmän kuin moni uskovainen.

        Sallikaa lapsille uskonvapaus.

        Tiedoillasi ei ole merkitystä siinä vaiheessa kun kuolema tulee kohdallesi. Silloin sinulta kysytään uskoa Jeesukseen joka sinulle on lapsena annettu. Vai ovatko muut ihmiset varastaneet sinulta lapsen uskon väittämällä ettei Jumalaa olisi olemassa?

        Siinä olet oikeassa kun vetoat että lapselle pitäisi sallia lapsille uskonvapaus. Pyydän sitä myös sinulta, salli lapsille vapaus uskoa Jumalaan ja Jeesukseen.


    • VaroitusSuomeen

      Lapsia voi myös saalistaa ja toteuttaa oman puolimatkansa. Tuleeko hintiksi tai lesboksi on omien mieltymysten summa. Myllynkivissä on reikä keskellä, varsinkin myllynkivissä.

    • näin.on

      Yksikään lapsi ei keksi omaa uskontoaan itse. Lapsi oppii sen uskonnon, joka hänelle opetetaan.

    • "Lapsi on luontaisesti ateisti...."

      ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      Ei pidä paikkaansa. Monet uskovaisten kotien lapset ovat lähteneet omille teilleen, välittämättä vähääkään uskonasioista. Jotkut ovat sitten myöhemmin tulleet uskoon. Eräs helluntailaisperheen poika totesi ajatelleensa, että hänelle tuollainen perheensä elämäntyyli ei sovi. Omistautui motocross harrastukselleen ja voitti siinä SM:n 1970-luvulla. Tuli sitten uskoon.

      Hengellisessä kokouksessa olen kuullut myös erään henkilön todistaneen tulleensa uskoon ja maininneen samalla että hänen perheessään (tai suvussaan) ei muita uskovia ole ollut.

      • T..Mirka

        Lapsellinen selitys. Syntyi uskisperheeseen, kävi läpi uskisten aivopesun. On aikuisena uskis. Tässä ei ollut mitään uutta.

        Tiesitkö että yli 60% papeista on ateisteja.


      • T..Mirka kirjoitti:

        Lapsellinen selitys. Syntyi uskisperheeseen, kävi läpi uskisten aivopesun. On aikuisena uskis. Tässä ei ollut mitään uutta.

        Tiesitkö että yli 60% papeista on ateisteja.

        Et sitten kuitenkaan mitenkään kommentoinut tuota kirjoitukseni toista osiota, jossa ateistiperheen lapsi tuli uskoon.


      • Öteisti kirjoitti:

        Et sitten kuitenkaan mitenkään kommentoinut tuota kirjoitukseni toista osiota, jossa ateistiperheen lapsi tuli uskoon.

        "ateistiperheen lapsi tuli uskoon."
        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
        Tarkennuksena; "perheen lapsi, jossa ei ollut uskovaisia, tuli uskoon"


      • Anonyymi
        T..Mirka kirjoitti:

        Lapsellinen selitys. Syntyi uskisperheeseen, kävi läpi uskisten aivopesun. On aikuisena uskis. Tässä ei ollut mitään uutta.

        Tiesitkö että yli 60% papeista on ateisteja.

        Oletko kuullut että kun yksi Jumalan lähellä olevista kerubeista tuli ylpeäksi ja halusi tulla suuremmaksi kuin Jumala. Tuon kerubin nimi oli Lucifer joka maanitteli enkeleitä puolelleen ajattelemaan että hänestä tulisi parempi hallitsija. Kun Jumala sai sen tietää, tuo ylpeä kerubi ajettiin ulos Taivaasta ja hänen kanssaan syöstiin kaksi kolmasosaa langenneista enkeleistä ulos taivaasta odottamaan kadotuksen tuomiota. Onko tässä yhtymäkohta ateistipappien ja langenneiden enkelien määrällä (Jeesuksen sana ja kysymys: "Jos se valo joka on teissä, on pimeyttä, kuinka suuri on itse pimeys?)?.. Jeesus tosin näki ennalta tämänkin luopumuksen uskosta ja sanoi kerran opetuslapsilleen että kun hän tulee takaisin, mahtaako hän löytää uskoa maan päältä? Se ei tarkoita kuitenkaan sitä että sinun tarvitsisi olla yksi niistä luopujista. "Joka uskoo ja kestää loppuun asti, sille minä annan elämän kruunun".


    • Loogisesti

      Ilmeisesti aloittajalle ei ole lapsuuden aikana opetettu yhtään mitään, ja hänen käsityksensä perustuu oppimattomuudelle. Jumala kylläkin suo hänellekin mahdollisuuden lisääntyä. Jumala on asettava kaikki vastuuseen siitä miten lapsiansa kasvattavat.

      • T..Mirka

        Jumala on satua ja höpötystä.

        Olet hyvä esimerkki aivopesun toimivuudesta ja tehokkuudesta.


      • Loogisesti
        T..Mirka kirjoitti:

        Jumala on satua ja höpötystä.

        Olet hyvä esimerkki aivopesun toimivuudesta ja tehokkuudesta.

        Ihme että uskallat täällä kirjoittaa kun noin olet vakuuttunut aivopesun tehokkuudesta. Milloin kuulit tuosta Jumalasta?


    • Varmaan suurin osa ymmärtää, ettei 9-vuotias rukoile iltaisin syntejään anteeksi ahdistuneena, jollei häntä ole siihen vanhempien taholta kasvatettu.

    • Loogisesti

      Mitä tarkoitat synneillä maha?

    • Loogisesti

      Ovatko ateistit noin herkkiä aivopesulle :o
      Itse uskon että ihmisillä olisi kyky päätellä asioita.

    • totuuslastensuusta

      Tiedän tapauksen n. 10 vuoden takaa. Vähän alle esikouluikäinen nassikka oli kesken päiväkodintädin jeesusveisuuta mennyt täräyttämään että jumalaa ja joulupukkia ei ole. Ne on molemmat vain aikuisten satua. Päiväkodintäti oli saanut hepulin että ei tuollaista saa mennä sanomaan ja illalla kun muiden lasten vanhemmat kuulivat tapauksesta uskovaiset vanhemmat alkoivat vaatia nassikan siirtoa toiseen päiväkotiin.

      Lopputulema oli että päiväkodintäti sai uskonnollisen tilaisuuden pitämisestä sopimattomassa paikassa kirjallisen varoituksen ja uskovaiset ottivat kaksi tenavaa pois päivähoidosta. Niistä ainakin toisen äiti joutui jättämään päivätyönsä ja jäämään kotiin kersaa hoitamaan. Hänen miehensä oli kyllä asiaan tyytyväinen koska oli alunperinkin vastustanut vaimonsa töissäkäyntiä.

      Kunnan toivomuksesta ja asianomaisten suostumuksella asia vaiettiin mutta jokainen asianosainen joka sattuu tämän lukemaan tietää tasan tarkkaan mistä tapauksesta on kyse. Tänäpäivänä tuo vaikeneminen tuskin enää onnistuisi kun ihmiset panevat kaiken mahdollisen heti someen.

      Sitä olen jälkikäteen miettinyt että miten mahtoi käydä niiden muiden muksujen jeesususkon kanssa. Voinut olla ollut koetuksella kun myöhemmin on osoittautunut että nassikka oli oikeassa ainakin joulupukin suhteen.

      • AteistiVaan

        LoL. Päiväkodinhoitaja toimi väärin, mutta vanhempien reaktio kuvaa lähinnä heidän omaa ahdasmielisyyttään.

        Meidän lasten päiväkodissa on uskonnottomien ja kristittyjen lisäksi muslimeita ja hinduja. Olivat joku kerta käyneet lasten kanssa läpi uskontoja ihan ylimalkaisesti ja monikulttuurisesti. Ateistina en ollut huolissani, koska minun puolestani lapsien pitää oppia ajattelemaan itse ja eri näkökulmien kuten usean eri uskonnon kuuleminen antaa perspektiiviä.

        Ainut kritiikkini oli, että kuolemasta ja kuolemanjälkeisestä elämästä puhumisen olisi voinut jättää 5-vuotiaita väliin. Oma tyttäreni itkeskeli illalla, ettei halua, että joku hakee hänet pois täältä taivaaseen, kun hän kuolee. Lohdutin lasta, ettei sua kukaan tuu hakemaan eikä kukaan meistä tule kuolemaan varmastikaan vielä pitkään aikaan.


      • AteistiVaan kirjoitti:

        LoL. Päiväkodinhoitaja toimi väärin, mutta vanhempien reaktio kuvaa lähinnä heidän omaa ahdasmielisyyttään.

        Meidän lasten päiväkodissa on uskonnottomien ja kristittyjen lisäksi muslimeita ja hinduja. Olivat joku kerta käyneet lasten kanssa läpi uskontoja ihan ylimalkaisesti ja monikulttuurisesti. Ateistina en ollut huolissani, koska minun puolestani lapsien pitää oppia ajattelemaan itse ja eri näkökulmien kuten usean eri uskonnon kuuleminen antaa perspektiiviä.

        Ainut kritiikkini oli, että kuolemasta ja kuolemanjälkeisestä elämästä puhumisen olisi voinut jättää 5-vuotiaita väliin. Oma tyttäreni itkeskeli illalla, ettei halua, että joku hakee hänet pois täältä taivaaseen, kun hän kuolee. Lohdutin lasta, ettei sua kukaan tuu hakemaan eikä kukaan meistä tule kuolemaan varmastikaan vielä pitkään aikaan.

        >>Ainut kritiikkini oli, että kuolemasta ja kuolemanjälkeisestä elämästä puhumisen olisi voinut jättää 5-vuotiaita väliin....<<

        Tuo sinunkin tenava on reagoinut uskontohömppään aivan kuin kauhuelokuvaan tai kummitusjuttuun. Eli lapsilta kiellettyyn. Ei taaperot uskonnoista mitään ymmärrä.


    • Loogisesti

      Kuka oli tuolle lapselle kertonut joulupukista?
      Olikohan hän nähnyt joulupukin ja sitten pääätellyt ettei sitä ollut. Mielenkiintoisia juttuja :)
      "Sitä olen jälkikäteen miettinyt että..." Olen iloinen sinusta ja siitä ettei kaikki ajatuksesi perustu aivopesulle.

    • AimoMatinpoika

      Lapsi on luontaisesti tyhjä taulu johon vanhemmat voivat kirjoittaa omia uskomuksia mistä tahansa vaikka kommunismista.

      • Clauss

        Näinhän se valitettavasti menee. Tosin moni ateisti on entinen uskovainen, joka ei uskonut niitä uskonnon juttuja. Ja on toki myös henkilöitä jotka ovat itse tulleet omaan uskoonsa. (Itse myöhemmin päättäneet ja ollut muu kuin vanhempien.)

        Itse kärsin nuorena erittäin uskonnollisesta suvusta. Ajan myötä rankimmat ovat kuolleet ja kokonainen serkus-sukupolvi päätynyt ateismiin. Ainoastaan kunnioitus vanhoihin on siis pitänyt kulissia yllä. Meidän sukuvaakunassa on oikein kirkko muistuttamasta historiastamme.


      • Clauss kirjoitti:

        Näinhän se valitettavasti menee. Tosin moni ateisti on entinen uskovainen, joka ei uskonut niitä uskonnon juttuja. Ja on toki myös henkilöitä jotka ovat itse tulleet omaan uskoonsa. (Itse myöhemmin päättäneet ja ollut muu kuin vanhempien.)

        Itse kärsin nuorena erittäin uskonnollisesta suvusta. Ajan myötä rankimmat ovat kuolleet ja kokonainen serkus-sukupolvi päätynyt ateismiin. Ainoastaan kunnioitus vanhoihin on siis pitänyt kulissia yllä. Meidän sukuvaakunassa on oikein kirkko muistuttamasta historiastamme.

        Lapselle ei tulisi tuputtaa omia uskomuksiaan ja totuuksiaan koska ne eivät enää pidä paikkaansa kun lapsi on aikuinen. Lapsen oma aikuinen kehittyy normaalisti kun lapsen annetaan olla lapsi leikkiä ilman huolta maailman asioista. Meillä kaikilla on sisällämme lapsiminä.

        Lapsiminä on puoli, johon vaikuttaa kaikkein eniten halut, impulssit, unelmat, spontaanius, luovuus ja innostuneisuus. Se on spontaaniuden ja luonnollisten impulssien tila. Jos lapsiminä on vahingoittunut, sillä on epävarma, häpeilevä, pelokas, julma ja itsekäs puolensa.

        Toimimme tässä tilassa samalla lailla kuin silloin kun olimme lapsia; suurella määrällä haavekuvia ja pienellä määrällä järkeä.

        Ei ole kielteinen asia tuoda esille tätä puolta. Sisäisen lapsemme tukahduttamisella on kielteisiä seurauksia. Sinun täytyy päästää se ulos, tuntea, pitää hauskaa. Jos pidät siitä huolta sen tukahduttamisen sijaan, aikuispuoli tulee kehittymään terveellä tavalla. Me kaikki kuitenkin kannamme sisällämme lasta, joka joskus olimme.


    • Ihmettelevä

      Tarkoitin lapsen ateismilla sitä, että lapsella ei ole luontaisesti käsitystä Jumalasta ja Luojasta ennen kuin hän oppii uskonnollisen käsitteistön. Lapsi siis vahvasti vanhempien toiminnan myötä sosiaalistetaan uskontoon tai tieteelliseen ajatteluun.

      Ateismihan tarkoitta sitä, että ei ole käsitystä Jumalasta, vai väitättekö, että olen väärässä. Vai voiko lapsen sitten uskovaisten mieliksi sanoa olevan agnostikon, eli lapsi ei voi todistaa Jumalan puolesta eikä vastaan.

      Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää, että yksilö yksilönkehityksen aikana saa itse valita maailmankuvansa, eikä niin, että se on vanhempien taholta ylhäältä annettua. Jos vanhemmat väkisin ilman muita vaihtoehtoja pakottavat lapsensa uskomaan, niin kuin itse uskovat, niin se on minusta yhtä väärin kuin, että vanhemmat pakottaisivat lapsensa harrastamaan mitä itse harrastavat tai valitsemaan ammatikseen vanhemman harjoittaman ammatin. Lapsille tulee mielestäni heidän oman uteliaisuutensa perusteella antaa vaihtoehtoja, niin että he voivat itse päätellä, mihin haluavat uskoa ja mihin eivät.

      Uskonnollisissa perheissä Jumala kuvat ovat valmiiksi annettuja, ja lapsi yrittää ymmärtää sen perusteella, mitä vanhemmat häneltä odottavat. Lapselle saattaa kehittyä myös omalaisensa Jumalakuva, tai sitten lapsi tosiaan toteaa, että Jumala on satua niin kuin Joulupukkikin. Oma lapsuuden Jumalakuvani oli pitkälti isäni käyttäytymisen mukaan kiivas ja kiukkuinen, sekä kostava, koska isäni käyttäytyi niin. Äitini yritti saada minulle muodostumaan lempeämpää Jumalakuvaa ja painotti Jeesuksen välittäjän roolia ja sitä, että illalla piti aina ennen nukkumaan menoa rukoilla Jeesuksen veren suojaa. Lapsen mielessä minulle syntyi sellainen kuva, että isä oli niin paha, että saattoi yön aikana tappaa minut. Varsinkin, kun äiti vannotti minua rukoilemaan Levolle lasken Luojani, armias ole suojani, jos vuoteeltani en nousisi, Taivaaseen ota tykösi. Lapsen mielessäni minä pelkäsin aina nukkumaan menoa, koska ajattelin, että yön aikana saattaa kuolla, ja että Jumala tulee ja ottaa pois. Mielestäni koko rukousvaatimus oli henkistä väkivaltaa. Monesti jätin rukoilematta, paitsi kun äiti vahvasti vaati.

      Uskoni romuttui vasta aikuisiällä, kun uskonnollisen elämänkaareni aikana olin monesti epäillyt olosuhteiden vuoksi Jumalan olemassaoloa. Tulin myös tuntemaan, että uskovaiset eivät vapaa-ajallaan välitä toisistaan, vaan ovat vain sunnuntaituttavia. Ja muutenkin seurakunnassa oli rakkaudeton ja jopa tuomitseva ilmapiiri. Syntien tunnustamista vaadittiin, ja vaikka kuinka itseäni lapsena ja nuorena tutkiskelin, niin en syntiä itsessäni havainnut.

    • Pieni ote "Sanansaattaja" -lehden kolumnista 17.9.2012"

      "Kirjassaan ´Jumalvaisto´, (2011) ateistinen uskontotieteilijä Jesse Bening esittelee uskontotieteellistä tutkimusta, jonka mukaan ihmisellä on välittömän kokemuksen tasolla vaistomaista tietoa Jumalasta, vaikka hän ei olisi saanut uskonnollista kasvatusta.
      Ihminen luonnostaan kokee itsensä olennoksi, jonka elämällä on tarkoitus osana suurempaa suunnitelmaa. Lapsen luontaiseen taipumukseen uskoa Jumalaan viittaa erityisesti tutkimus, jota on tehty kognitiivisen uskontotieteen piirissä. Uuden tutkimustiedon mukaan lapsi on "synnynnäinen uskovainen".

      Vastaavanlaiseen tulokseen on päätynyt myös Justin L. Barrett tutkimuksissaan, josta on lähemmin kerrottu "Uusi Tie" -lehdessä 11.10.2012

      • q.v

        Onko se jumaluus mihin lapsi "luontaisesti uskoo" aina Jahve vai sattumanvarainen riippuen siitä mihin hänet kussakin tapauksessa opetetaan?


      • Jokainen viisivuotias tietysti spontaanisti pohtii ankarasti onko hänellä vapaata tahtoa vaiko ei.
        Samoin pyhän kolminaisuuden ongelma on päiväkotien hiekkakakkutalkoissa alituisena puheenaiheena pikku leipurien kesken.


    • voiteitäateisteja

      Lapsi on vilpitön ja tykkää leikkiä saman ikäisten kanssa. Manipulaatiota on
      kääntää hänet pois Jumalasta. Lapsi ei ymmärrä Jumalaa, mutta käyttäytyy
      Jumalan lapsena rakkaudellisesti toisia kohtaan. Paljon paremmin kuin aikuiset.
      Tämä on luontainen tila. Lapsen usko rakkauteen on korkeaa luokkaa. On sivistymätöntä väittää
      lasta ateistiksi.

      • 777777

        Olen samaa mieltä. Matteus 18: 2-6 Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen ,asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: Totisesti:ellette käänny ja tule lasten kaltaiseksi ,te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka" nöyrtyy"tämän lapsen kaltaiseksi ,on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa yhdenkin tälläisen lapsen ,se ottaa luokseen minut. Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä ,jotka uskovat minuun ,hänelle olisi parempi ,että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin syvyyksiin. Tässä on myöskin lasten kasvatukseen vanhemmille hyvä esim. eli vastuusta.


    • pienen lapsen kehitysminä ja kehittyvä minä (Tähkä ISBN
      9789510385029) ovat vieläjokseenkin tasapainossa primäärinarsistisella kaudella. Sekundaarisella narsistisella kaudella kehitysminä ja kehittyvä minä eroavat jo toisistaan, jolloin syntyy ns.sisäinen lapsi .... samalla syntyy eksistentiaalinen potentiaaliero näiden kahden merkittävän psyykkisen toimijan välille, jonka välittäjänä voi toimia kehitysminän narsistinen ylivoipaisuuskuvitelma tai sen voi oikeanlaisella ohjauksella ulkoistaa Jumalalle. On äidistä tai isästä, kumpi nyt sattuu olemaan se ensisijainen kiintymyssuhde, kiinni, kuinka hän sen tekee. Narsistinen vanhempi voi toki ottaa sen korkeamman voiman aseman itse, mutta lapsen kasvaessa, individuaatioprosessi (C.G.Jung) jää vajaaksi -riippuvaiseksi isästä tai äidistä, jonka korviketta etsii koko lopun ikänsä. Terapeuttien kultakaivos.

      Jos lapsen kehitysminä ymmärtää, että on enemmänkin kuin se ensisijainen kiintymyssuhde, kehittyvälle minälle jää tilaa kasvaa mukana. Vanhemmuuden vaikeus on pitää nämä kaksi minuutta mahdollisimman lähellä toisiaan. Jumalan, korkeamman voiman, merkitystä nuoren psyykeen kehityksessä ei pidä aliarvioida. Piilotajuisille itsehoitomekanismeille (D.Karlsched) korkeamman voiman merkitys on juurikin siinä, että kehitysminällä on oikeus taantua kehittyvän minän tasolle ja sitä kautta olla yhteydessä piilotajuisiin mielen elementteihin.

      Jo kolme-neljävuotias lapsi on valmis ottamaan vastaan ajatuksen korkeammasta voimasta, jota siihen saakka ovat edustaneet isä ja äiti. Sublimaatio tapahtuu toki esimerkin kautta - isän TAI äidin alistuessa tuolle korkeammalle voimalle. Arkaaiset (C.G.Jung) symbolit aivoissa ovat kehittyneet siinä vaiheessa sen verran laajoiksi, että kykenevät ottamaan vastaan ajatuksen Jumalasta. Iän myötä myös kehittyvä minä ottaa vastaan ajatuksen siitä, että sitä hoitava kehittynyt minä on alisteinen jollekin korkeammalle ulkopuoliselle voimalle, joka ei ole arkkityyppinen isä/äiti. Yleensä tuohon kuluu vuosikymmeniä - sitä kutsutaan kansankielellä valaistumiseksi.

    • 777777

      Maailmasta kyllä näkee millaista heidän elämänsä on , kun jätetään uskonnollinen kasvatus pois , siihen kun lasketaan mukaan ei rakkaudellinen kasvatus.

      • UteliasVaan

        Mitä teidän perheessä uskonnollinen kasvatus pitää sisällään?


      • 777777
        UteliasVaan kirjoitti:

        Mitä teidän perheessä uskonnollinen kasvatus pitää sisällään?

        Välittämistä ja on valmis tekemään yhteisten asioiden eteen töitä. Kohtelemalla ihmisiä , niinkuin haluaisit itseäsi heidän kohtelevan. Myöskin pienestä pitäen , ollaan opetettu mikä on oikein ja mikä väärin. Ollaan myöskin puhuttu paljon asioita , mitä mistäkin seuraa.


      • En ole saanut uskonnollista kasvatusta kotona, kuitenkin olen hyvin onnistunut elämässä. En tiedä onko tämä nykyinen kaiken uskonnon vastainen kasvatus ok. Sellaisiakin mielipiteitä olen kuullut aivan täysjärkisiltä että lasten ja nuorten heikko mielenterveys johtuu uskonnollisen kasvatuksen puutteesta. Tosi asiahan on hieman kärjistäen että kolmasosa nuorista kärsii mielenterveysongelmista, eivät kykene huolehtimaan itsestää, syrjäytyvät, kiusaavat toisiaan, jopa tappavat toisiaan.


      • UteliasVaan
        777777 kirjoitti:

        Välittämistä ja on valmis tekemään yhteisten asioiden eteen töitä. Kohtelemalla ihmisiä , niinkuin haluaisit itseäsi heidän kohtelevan. Myöskin pienestä pitäen , ollaan opetettu mikä on oikein ja mikä väärin. Ollaan myöskin puhuttu paljon asioita , mitä mistäkin seuraa.

        Tuohan kuulostaa ihan normaalilta perhe-elämältä, Minä jo luulin, että teillä tehdään kotona uskonnollisia rituaaleja kuten ilta-ja ruokarukouksia tai saarnataan lapsille helvetistä ja taivaasta.


      • 777777
        UteliasVaan kirjoitti:

        Tuohan kuulostaa ihan normaalilta perhe-elämältä, Minä jo luulin, että teillä tehdään kotona uskonnollisia rituaaleja kuten ilta-ja ruokarukouksia tai saarnataan lapsille helvetistä ja taivaasta.

        Kyllä meillä eletään normaalia elämää , vaikka rukoilenkin joka ilta. Tietysti lapsille olen tehnyt asiat selväksi , että Jumala ja Jeesus on olemassa ja niin kauan kuin pysytte oikealla tiellä ,Jumala pitää teistä huolen. Mutta Raamatun opit siellä kaiken takana on , eli anteeksi antaminen ja pyytäminen ja kuinka kohdellaan lähimmäisiä ja miten selvitään vaikeuksista jos niitä tulee.


      • 777777 kirjoitti:

        Kyllä meillä eletään normaalia elämää , vaikka rukoilenkin joka ilta. Tietysti lapsille olen tehnyt asiat selväksi , että Jumala ja Jeesus on olemassa ja niin kauan kuin pysytte oikealla tiellä ,Jumala pitää teistä huolen. Mutta Raamatun opit siellä kaiken takana on , eli anteeksi antaminen ja pyytäminen ja kuinka kohdellaan lähimmäisiä ja miten selvitään vaikeuksista jos niitä tulee.

        Mutta osaako uskovainen pyytää anteeksi tai edes ymmärtää toisuskovaista (vääräuskoista), ei todennäköisesti vaan hän ryhtyy mainostamaan omaa jumal valintaansa.
        Kuninkaat, keisarit ja muut hallitsijat ovat aikoinaan valinneet jumalat maahansa.

        Tosin geopolitiikka muutta uskonnollisia rajoja kuten entisen Jugoslavian esimerkki kertoo siitä.
        Hinta oli siinä kova ktuhansia kuoli, kidutettiin ja raiskattiin ja suuri osa heistä olivat siviilejä.


      • 777777
        epikuros kirjoitti:

        Mutta osaako uskovainen pyytää anteeksi tai edes ymmärtää toisuskovaista (vääräuskoista), ei todennäköisesti vaan hän ryhtyy mainostamaan omaa jumal valintaansa.
        Kuninkaat, keisarit ja muut hallitsijat ovat aikoinaan valinneet jumalat maahansa.

        Tosin geopolitiikka muutta uskonnollisia rajoja kuten entisen Jugoslavian esimerkki kertoo siitä.
        Hinta oli siinä kova ktuhansia kuoli, kidutettiin ja raiskattiin ja suuri osa heistä olivat siviilejä.

        Miksi ei pystys anteeksi antamaan toisille uskovaisille , mutta toisen uskonnon noudattaminen on sit eri asia , koska ei ole kuin yksi ainut oikea Jumala. Ihminen saa olla millainen itse haluaa ja uskoa mihinkä haluaa , mutta totuuden saa sanoa ja mitä siintä seuraa.


      • 777777 kirjoitti:

        Miksi ei pystys anteeksi antamaan toisille uskovaisille , mutta toisen uskonnon noudattaminen on sit eri asia , koska ei ole kuin yksi ainut oikea Jumala. Ihminen saa olla millainen itse haluaa ja uskoa mihinkä haluaa , mutta totuuden saa sanoa ja mitä siintä seuraa.

        Mikä saa sinut vakuuttuneeksi, että on vain yksi jumala?
        Yhdenkään jumalan olemassaolosta ei ole mitään vakavasti otettavaa tapahtumaa tai muuta evidenssia ja vielä se, että se jumala olisi kristinuskon jumala.
        Totean, että palturia, kunnes toisin todistetaan.

        Kun mainitaan uskonnon yhteydessä sana totuus niin sana totuus tai uskonto ei kuulu samaan kontekstiin.


      • 777777
        epikuros kirjoitti:

        Mikä saa sinut vakuuttuneeksi, että on vain yksi jumala?
        Yhdenkään jumalan olemassaolosta ei ole mitään vakavasti otettavaa tapahtumaa tai muuta evidenssia ja vielä se, että se jumala olisi kristinuskon jumala.
        Totean, että palturia, kunnes toisin todistetaan.

        Kun mainitaan uskonnon yhteydessä sana totuus niin sana totuus tai uskonto ei kuulu samaan kontekstiin.

        "Mikä saa sinut vakuuttuneeksi ,että on vain yksi ainut jumala" Elämä , elämän kokemus. Jumala on itse valinnut minut , näyttänyt minulle olemassa olonsa teoillaan ja tien. "Totean ,että palturia ,kunnes toisin todistetaan" Sinun mielipiteesi ja sinun todistukset. Maailmalta saat sitä todistusta todellakin odotella , ja monelle se saattaa tulla liian myöhään. Eli monelta jää synnit voimaan , mikäli ei tee sovintoa ja parannusta ennen kuolemaansa ja maailman loppua. Raamattu on totuus, siksi ihmisen pitäisi tutustua paremmin Raamattuun ,koska ihmiset ovat ajan saatossa saattaneet muutella sitä , ja merkitsee sitä , että ihmisten pelastuminen on hankalempaa ja ihmiset myöskin astuvat harhaan. Siksi Jeesus Kristus on ainut ja oikea.


      • 777777 kirjoitti:

        "Mikä saa sinut vakuuttuneeksi ,että on vain yksi ainut jumala" Elämä , elämän kokemus. Jumala on itse valinnut minut , näyttänyt minulle olemassa olonsa teoillaan ja tien. "Totean ,että palturia ,kunnes toisin todistetaan" Sinun mielipiteesi ja sinun todistukset. Maailmalta saat sitä todistusta todellakin odotella , ja monelle se saattaa tulla liian myöhään. Eli monelta jää synnit voimaan , mikäli ei tee sovintoa ja parannusta ennen kuolemaansa ja maailman loppua. Raamattu on totuus, siksi ihmisen pitäisi tutustua paremmin Raamattuun ,koska ihmiset ovat ajan saatossa saattaneet muutella sitä , ja merkitsee sitä , että ihmisten pelastuminen on hankalempaa ja ihmiset myöskin astuvat harhaan. Siksi Jeesus Kristus on ainut ja oikea.

        >>> pelastuminen on hankalempaa ja ihmiset myöskin astuvat harhaan. Siksi Jeesus Kristus on ainut ja oikea.<<<
        Tuo on pelkästään mielipide, todellisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
        Muslimi, taolainen , hindy tai muu uskoinen voi väittää samoin mutta se on vain uskomus joka sinulla on ev.lut tyyppinen.


      • 777777
        epikuros kirjoitti:

        >>> pelastuminen on hankalempaa ja ihmiset myöskin astuvat harhaan. Siksi Jeesus Kristus on ainut ja oikea.<<<
        Tuo on pelkästään mielipide, todellisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
        Muslimi, taolainen , hindy tai muu uskoinen voi väittää samoin mutta se on vain uskomus joka sinulla on ev.lut tyyppinen.

        Saapihan sitä muut uskonnot väittää , mutta Jeesus Kristus on Jumalan poika ja ainut oikea tie.


      • 777777 kirjoitti:

        Saapihan sitä muut uskonnot väittää , mutta Jeesus Kristus on Jumalan poika ja ainut oikea tie.

        automiehet myös kiistelevät siitä onko Mosse auto vai onko Mersu ainoa auto... hohoijaaa.


      • 777777

        Jeesus on tie ja siksi muut ajelevat päälle miten lystäävät. Siksi Jeesuksella on ass-
        falttiihottumaa

        Raamattu ei sensijaan kiellä että Jeesus on Jumalan tytär saati rakastaja


      • 7777777
        777777 kirjoitti:

        Jeesus on tie ja siksi muut ajelevat päälle miten lystäävät. Siksi Jeesuksella on ass-
        falttiihottumaa

        Raamattu ei sensijaan kiellä että Jeesus on Jumalan tytär saati rakastaja

        trolli


    • theoosi

      Aloittaja on väärässä. Ihmisaivoilla on luontainen taipumus yrittää tunnistaa kaikessa kuvioita. Kun hän näkee, tai kuvittelee näkevänsä, jonkin lainalaisuuden jolle ei ole luonnollista selitystä, hän keksii yliluonnollisen. Jos lapselle ei ei opeteta mitään uskontoa, hän keksii omat taikauskonsa tai hurahtaa siihen mitä on tarjolla, esimerkiksi astrologiaan tai homeopatiaan.

      Voit viedä ihmisen uskonnosta, mutta et uskontoa ihmisestä.

    • Pienet lapset eivät ole kykeneviä erottamaan totuutta fiktiosta tai valheesta. Niinpä vanhempien uskomukset siirtyvät "totuutena" heidän lapsiinsa ja pysyvät siihen asti, kunnes lapset ovat riittävän kypsiä kyseenalaistamaan vanhempiensa väitteet ja muodostamaan oman näkemyksensä. Tämä tapahtuu tyypillisesti 13-18 ikävuoden vaiheilla. Vaikka vanhempien uskonto tai ateismi usein "periytyy" jälkikasvulle opittuna maailmankuvana, niin nuorilla ja aikuisilla on mahdollisuus muodostaa oma näkemyksensä, joka poikkeaa opitusta ja yhteisön painostuksesta syntyneestä näkemyksestä. Tämä koskee sekä ateistisen että uskonnollisen kasvatuksen saaneita nuoria.

      • Unohtui sanoa se, että lapset pitävät sokeasti totena sen, mitä heidän vanhempansa sanovat. He uskovat sokeasti siihen, mitä vanhemmat heille sanovat, mutta eivät pysty kyseenalaistamaan esitettyjä väitteitä tai tutkimaan aihetta järkevästi tai riittävän objektiivisesti.

        Tätä kasvattajiin kohdistuvaa sokean luottamuksen ja uskon vaihetta kestää aina varhaisnuoruuteen asti ja joidenkin kohdalla jopa sen ylitse aikuisuuteen asti.

        Vasta kasvattajistaan tai vanhemmistaan riippumaton ja omiin harkittuihin päätöksiin kykenevä rohkea ihminen voi tulla uskon asioissa muihin johtopäätöksiin kuin hänen perheensä ja taustayhteisönsä.

        Eri mieltä oleminen johtaa usein syrjintään ja yhteisöstä erotetuksi tulemiseen, mikä vaikeuttaa oman päätöksen tekemistä sen sijaan, että pidettäisiin kiinni traditiosta ja jatkettaisiin elämää "sokeudessa" tai "pelon vallassa" (ihminen pelkää yhteisöstä erotetuksi tulemista tai rangaistusta uskonnosta luopumisen vuoksi).


    • Lapsi ei ole syntyessään sen enempää ateisti kuin uskovainen. Lapsi oppii asioita ympäristöstään ja pitää totena hänelle tärkeiden (rakkaiden) ihmisten väitteitä. Sen vuoksi ateistin lapsesta tulee ateisti, muslimin lapsesta muslimi ja kristityn lapsesta kristitty.

      Lapsi oppii kyseenalaistamaan kasvattajiensa tai vanhempiensa uskon vasta varhaisnuoruudessa tai sen jälkeen. Se voi johtaa vanhempien tai kasvattajien ja kasvuympäristön uskonnon tai ateismin hylkäämiseen, mutta useimmiten ihminen kannattaa lapsuutensa uskontoa tai ateismia kuolemaansa saakka.

      • bbbccdd

        En oikein usko, että ihminen kannattaa lapsuuden uskoa tai ateismia kuolemaansa saakka, vaan aikakausi on se, joka eniten määrittää, kuinka paljon uskovia/ateisteja on. Suomessa uskovia on alle 40 % kansasta. Määrä on vähäinen, kun vertaa vaikkapa aikaan 50 v. taaksepäin; ei silloin kyseenalaistettu uskomista yhtään niin paljon kuin nykyään, asiasta ei juuri edes puhuttu. Suurin osa 'uskoi' jollain tasolla tai oli uskovinaan.


      • Lasta tulisi kannustaa kyseenalaistamaan asioita, vanhempien tulisi olla huolissaan jos kaikki lapsen mielipiteet ovat samanlaisia kuin heillä. Tulisi pyrkiä lapsen kehittyvän aikuisminän vahvistamiseen.

        Aikuisminä: Tämä on kaikkein järkiperäisin ja realistisin tila. Tila, jossa tietoa analysoidaan ja järjestellään, ja tehdään päätös jonka uskotaan olevan eniten oikein. Ilman, että tunteet tai säännöt vaikuttavat siihen.
        Siinä keskitytään siihen ”mitä täytyy tehdä” eikä siihen ”mitä haluat tehdä”. Aikuismaiset reaktiot ovat ihanteellisia, jotta minkälainen keskustelu tahansa olisi sujuva ja myönteinen. Se on tila joka vähentää ristiriitoja ja palauttaa hyvinvoinnin.

        Aikuinen on se, joka ajattelee ja järkeilee realistisella tavalla. Tunteet ja automaattiset reaktiot hallitsevat kahta muuta tilaa, vanhemman ja lapsen tilaa.

        Ihminen joka toimii aikuisminän tavalla on vilpitön, inhimillinen, kunnioittava, joustava, empaattinen ja päättäväinen. Se on kaikkein järkiperäisin ja tehokkain tila, koska se perustuu logiikkaan antamatta tunteiden vaikuttaa viisaaseen ajatteluun.


      • AimoMatinpoika kirjoitti:

        Lasta tulisi kannustaa kyseenalaistamaan asioita, vanhempien tulisi olla huolissaan jos kaikki lapsen mielipiteet ovat samanlaisia kuin heillä. Tulisi pyrkiä lapsen kehittyvän aikuisminän vahvistamiseen.

        Aikuisminä: Tämä on kaikkein järkiperäisin ja realistisin tila. Tila, jossa tietoa analysoidaan ja järjestellään, ja tehdään päätös jonka uskotaan olevan eniten oikein. Ilman, että tunteet tai säännöt vaikuttavat siihen.
        Siinä keskitytään siihen ”mitä täytyy tehdä” eikä siihen ”mitä haluat tehdä”. Aikuismaiset reaktiot ovat ihanteellisia, jotta minkälainen keskustelu tahansa olisi sujuva ja myönteinen. Se on tila joka vähentää ristiriitoja ja palauttaa hyvinvoinnin.

        Aikuinen on se, joka ajattelee ja järkeilee realistisella tavalla. Tunteet ja automaattiset reaktiot hallitsevat kahta muuta tilaa, vanhemman ja lapsen tilaa.

        Ihminen joka toimii aikuisminän tavalla on vilpitön, inhimillinen, kunnioittava, joustava, empaattinen ja päättäväinen. Se on kaikkein järkiperäisin ja tehokkain tila, koska se perustuu logiikkaan antamatta tunteiden vaikuttaa viisaaseen ajatteluun.

        Ihminen on laumaeläin, jolle on tunnusomaista mukautua valtaapitävän enemmistön tahtoon. Ihminen pyrkii evoluution tuloksena sellaisiin ratkaisuihin, jotka edesauttavat hänen menestymistään yhteiskunnassa ja siinä yhteisössä, jossa hän elää ja vaikuttaa. Ihmiselle on tyypillistä laumaeläimen käytös, mikä näkyy toistuvina rutiineina ja oman reviirin (paikan) puolustamisena (esimerkiksi saman paikan valitseminen samassa tilassa toistuvasti).

        Ihminen (uros) on myös valmis taistelemaan oikeudestaan paritella naaraan kanssa ja naaras voi kiimassaan hyväksyä monia eri uroksia parittelutoverikseen. Ihmisellä on myös kädellisille tyypillinen tapa suojella ja elättää omaa poikastaan siihen asti, kunnes tämä pärjää niin sanotusti omillaan. Ihminen on siis eläin, jonka kommunikaatio ja sosiaaliset suhteeet ovat kehittyneet pidemmälle kuin minkään muun eläinlajin tällä planeetalla.


      • a-true-friendly-atheist kirjoitti:

        Ihminen on laumaeläin, jolle on tunnusomaista mukautua valtaapitävän enemmistön tahtoon. Ihminen pyrkii evoluution tuloksena sellaisiin ratkaisuihin, jotka edesauttavat hänen menestymistään yhteiskunnassa ja siinä yhteisössä, jossa hän elää ja vaikuttaa. Ihmiselle on tyypillistä laumaeläimen käytös, mikä näkyy toistuvina rutiineina ja oman reviirin (paikan) puolustamisena (esimerkiksi saman paikan valitseminen samassa tilassa toistuvasti).

        Ihminen (uros) on myös valmis taistelemaan oikeudestaan paritella naaraan kanssa ja naaras voi kiimassaan hyväksyä monia eri uroksia parittelutoverikseen. Ihmisellä on myös kädellisille tyypillinen tapa suojella ja elättää omaa poikastaan siihen asti, kunnes tämä pärjää niin sanotusti omillaan. Ihminen on siis eläin, jonka kommunikaatio ja sosiaaliset suhteeet ovat kehittyneet pidemmälle kuin minkään muun eläinlajin tällä planeetalla.

        Tosi asia, en vain löydä kuinka tämä liittyy ihmisen aikuisminän kehittymiseen.


    • Anonyymi

      Päinvastoin, lapsella on syntymästään tietoisuus Jumalasta. Jos lapsi kasvaa ympäristössä missä vanhemmat ihmiset tuputtavat hänelle epäuskoista maailmankuvaa ja minäkuvaa, hän saattaa helposti omaksua vanhempien ihmisten näkemyksen jossa heidän mukaansa Jumalaa ei olisi olemassa. Se että ihminen kokee elämässään vastoinkäymisiä, se ei tarkoita sitä Jumalaa ei olisi. Monet ihmiset ovat löytäneet hädän hetkellä yhteyden Jumalaan ja saaneet Jumalalta avun. Ihmisen saama apu ei johdu siitä että joku ateisti ei usko Jumalan olemassaoloon. Eikö se olisi lapsellesikin paras lahja että hänellä olisi sellainen luotettava apu elämässä kun sinun vuorosi on lähteä tästä maailmasta? Eikö se olisi paras testamentti minkä voisit lapsellesi antaa että hänellä olisi mahdollisuus hengellisesti turvalliseen elämään vaikka itse et uskoisi Jumalan olemassaoloon? Jumala sanoo sanassaan Raamatussa että vain hullu sanoo sydämessään ettei Jumalaa ole olemassa. Jumalan olemassaolo on ilmeistä, näet sen kaikkialla ympärilläsi ihmisissä ja luonnossa kaikkialla, niin kasvi- kuin eläinkunnassakin. Usko Jumalaan ja Jeesukseen ja Pyhään Henkeen saattaa ihmisen ikuiseen elämään. Epäusko Jumalan ja Jeesuksen ja Pyhän Hengen olemassaoloon vie ihmisen sielun ikuiseen tuskaan ja vaivaan sekä ikuiseen eroon Jumalasta. Jumala ei pakota ihmistä uskomaan, mutta ihminen valitsee tulevan sijaintinsa, missä hän haluaa asua kuoleman jälkeen, koska ihmisen elämä ei pääty ruumiin kuolemiseen. Toivon että mietit asiaa uudelleen, myös lapsesi kannalta.

    • Anonyymi

      Lapsi kokee rakkauden ja kiin tymyksen ensialkuun. Äiti ja ruoka. Ei varmasti muuta ymmärrä. ATEISTI ei varmasti ole.

    • Anonyymi

      Synnyin ateistiseen perheeseen. Olin ateisti heti kun aloin ymmärtämään että kouluno opettajat vihasivat meitä ateisteja.
      Varma Tieto

    • Anonyymi

      Lapsi on uskonnoton, kunnes hänen ajatusmaailmansa pilataan. Jumalan Valtakunta on lasten kaltainen. Se tarkoittaa samaa välittömyyttä ja luonnollista suhtauymista asioihin, mikä lapsille on ominaista. Aikuisen ei kuitenkaan pidä ryhtyä lapselliseksi ja leikkimään mm. sanaleikkejä televisiossa koko kansalle.

    • Anonyymi

      Miten voi tuntea ettei Jumalaa ole. Ainoastaan vastaväitteistä ei muuten. Olematonta ei voi tuntea. Voi päätellä muiden käyttäytymisestä. Miljoonat kirkot.

    • Anonyymi

      No jos ei ole omatuntoa niin voi todeta ei ole jumalaakaan

      • Anonyymi

        Oma tunto on Freudin yliminä.
        Varma Tieto


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      121
      2960
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      54
      2253
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      55
      2181
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2094
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      192
      1549
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1439
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1382
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      57
      1319
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1143
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      1053
    Aihe