Tilava asunto yksinäisellä

Tällaista kirjoittelen, kun yksi tuttava oli minulla kyläilemässä ja ihmetteli, kun asun 60 neliön asunnossa yksin.
Hänen mielestään minulle riittäisi yksiö.

Kun jäin leskeksi, jäin tähän asumaan, lesken oikeudella.
Nyt olen eläkkeellä ja saan asumistukea.
Ei siis kannata muuttaa pienenpään.

Tuttava on eläkkeellä, asuu vuokralla, eikä saa asumistukea.
Siitä on minulle kitkerä.

"Mitäs raadoit työssä.
Nyt saat isoa eläkettä, maksat veroja.
Että kannattiko"
leukailin hänelle.

Hänestä on niin väärin, kun vapaamatkustajat pärjäävät yhteiskunnassamme hienosti, vaikka ei olisi kortta ristiin pistänyt.

115

3181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taloudellista.menoa

      Olen aina luullut että asumistukea saavan pitää asua hänelle mitoitetussa asunnossa. Ja että esim. sinun pitäisi muuttaa pienempään ja jos tulosi eivät sittenkään riitä, saat tukea. No luulo ei ole tiedon väärtti.
      En kadehdi, asun itse yli 70 neliöisessä edullisella alueella, joten eläke riittää hyvin kun ei ole velkaa. Ajelen myös pienellä autolla.
      Ystävättäreni asuu yksin 100 neliöisessä ja ajaa kalliilla autolla, ja puhuu usein rahan riittämättömyydestä. Meninkin kerran sanomaan, kun autonsa korjauskustannus oli minusta pöyristyttävä, että pienen auton pito tulisi halvemmaksi. Totesi päättäväisesti, että hän ei pikkuautoilla ajele, kun ovat turvattomia. Ei ole turvakaaria niin menevät kolarissa rusinaksi. Notta kukin elää viisautensa mukaan.

      • Taloudellista
        Yleinen asumistuki on eri säännöillä kuin eläkeläisten.

        Eläkeläiselle on mitoitettu tilavampi asunto, olettaen, että hän tarvitsee tai tulee tarvitsemaan tilaa vieviä apuvälineitä.

        Vuokra minulla on 550€/ kk ja asun maalla.
        Kuljen bussilla.
        En omista autoa.


      • Asumistukea myönnetään vain hyväksyttyjä neliöitä koskien. En saisi tukea. Asun 100 neliön paaritalon puolikasta yksin. Kulut ovat edulliset. Samaa suuruusluokkaa, kuin kerrostalon 25 neliön yksiössä. Siivoamista toki isossa asunnossa on paljon.


      • Avustanut-byrokratiassa

        Se oli aikana puu, puukko ja lastu.
        Asumistukea ei lasketa enää neliöittäin vaan 80-85 % asumiskustannuksista.
        Ainakin eläkkeensaajilla. Tottakai kaikki tulot vaikuttavat tuen määrään, oli se vaikka risukko tuloa kerran vuodessa.
        Toki jos kämppä on valtava ja vuokra yhtä valtava, Kelakin katsoo sillä silmällä, että kallista on ja halvalla ei mene, joten suosittelee muuttoa pienenpään sillä uhalla, että asumistuki pienenee tai lakkautetaan.


      • näinsennä
        Avustanut-byrokratiassa kirjoitti:

        Se oli aikana puu, puukko ja lastu.
        Asumistukea ei lasketa enää neliöittäin vaan 80-85 % asumiskustannuksista.
        Ainakin eläkkeensaajilla. Tottakai kaikki tulot vaikuttavat tuen määrään, oli se vaikka risukko tuloa kerran vuodessa.
        Toki jos kämppä on valtava ja vuokra yhtä valtava, Kelakin katsoo sillä silmällä, että kallista on ja halvalla ei mene, joten suosittelee muuttoa pienenpään sillä uhalla, että asumistuki pienenee tai lakkautetaan.

        Hyvät hyssykät sentään mitä postaskaa koetaan syöttää, sillä Kelan sillä tai tällä silmällä katsominen ei vaikuta asumistuen saamiseen mitenkään, koska tuki määräytyy eksaktisti lain perusteella eikä siis ole harkinnanvarainen, josta syystä kelan virkailija ei saa edes lausua siitä mielipidettään paitsi toki muilta osin silloin jos tuensaaja haluaa neuvoja elämäntilanteensa hallintaan.
        Joten siinä tapauksessa että asuinneliöt ylittää tukirajan, siitä ylimenevästä ei vain makseta mitään ja se jää tuensaajan asiaksi pähkäillä neliöidensä järkevyyttä, mutta se on sitten kokonaan eri asia jos sen vuoksi joutuu hakemaan toimeentulotukea elämisen katteeksi, jolloin kelakin voi oikeasti arvioida rahantarvitsijan tilannetta ja tehdä suosituksia tai pienentää tt-tukea sanktiona, mutta silloinkaan ei pysty pakottamaan poismuuttamista.


      • Menee-näinkin

        Hah.
        Olen nähnyt Kelan mustaavalkoisella papereita joissa mainitaan, että asutte liian isossa asunnossa, hakekaa pienenpää siihen ja siihen mennessä ja olen nähnyt mustaavalkoisella papereita, jossa kerrotaan tuen pienentämisestä, että villi ja rasavilli byrokratia se Kelakin nykyään on.
        Nettipalstat ovat tulvillaan kertomuksia Kelan tekemistä "vääristä" päätöksistä joihin kukin joutuu hakemaan oikaisua.


      • näinsennä
        Menee-näinkin kirjoitti:

        Hah.
        Olen nähnyt Kelan mustaavalkoisella papereita joissa mainitaan, että asutte liian isossa asunnossa, hakekaa pienenpää siihen ja siihen mennessä ja olen nähnyt mustaavalkoisella papereita, jossa kerrotaan tuen pienentämisestä, että villi ja rasavilli byrokratia se Kelakin nykyään on.
        Nettipalstat ovat tulvillaan kertomuksia Kelan tekemistä "vääristä" päätöksistä joihin kukin joutuu hakemaan oikaisua.

        Toimeentulotukipäätöksessä tuonkaltaiset ilmoitukset hyvinkin todennäköisiä, sen sijaan asumistuessa ei, sehän on tyystin formuloitu päätös, siinä ole muuta kuin että pitää ilmoittaa tietyn ajan kuluessa jos tuenmyöntämisen perusteet ovat muuttuneet ja netistä löytyy laskuria, tuossa juuri tein kokeeksi laskelman 777 euron eläkkeellä, ei omaisuutta tai muutakaan, vuokra-asunto 200 neliötä 1200 vuokra, antoi tueksi 511, eikä naukunut neliöistä tai muustakaan.


      • EI_onnistu
        näinsennä kirjoitti:

        Toimeentulotukipäätöksessä tuonkaltaiset ilmoitukset hyvinkin todennäköisiä, sen sijaan asumistuessa ei, sehän on tyystin formuloitu päätös, siinä ole muuta kuin että pitää ilmoittaa tietyn ajan kuluessa jos tuenmyöntämisen perusteet ovat muuttuneet ja netistä löytyy laskuria, tuossa juuri tein kokeeksi laskelman 777 euron eläkkeellä, ei omaisuutta tai muutakaan, vuokra-asunto 200 neliötä 1200 vuokra, antoi tueksi 511, eikä naukunut neliöistä tai muustakaan.

        Kokele hakea saatko myös tuon 511

        Veikkaan että et saa tuollaista asumistukea,
        koska testasin ja laskuri näytti silloin 95€/kk


      • näinsennä
        EI_onnistu kirjoitti:

        Kokele hakea saatko myös tuon 511

        Veikkaan että et saa tuollaista asumistukea,
        koska testasin ja laskuri näytti silloin 95€/kk

        Tässäpä tämä, voit naputella itse laskuriin, antaa takuulla saman tuloksen

        Eläkkeensaajan asumistuen laskenta
        Arvio eläkkeensaajan asumistuen määrästä
        Arvio asumistuen määrästä 01.10.2018 alkaen
        Yhteenlasketut bruttotulot (vähennykset huomioituna) 777,00 € / kk
        Asuntoni sijaintikunta on ESPOO Asun vuokra-asunnossa Asunnon pinta-ala 200 m²
        Asumismenot Vuokra 1200,00 € / kk Vesi 30,00 € / kk Lämmitys 88,90 € / kk Yhteensä 1318,90 € / kk
        Lämmityksestä tai vedestä aiheutuvat kustannukset, jotka eivät sisälly vuokraan tai vastikkeeseen, on huomioitu valtioneuvoston asetuksella vahvistamien hoitomenonormien mukaisena.
        Asumismenojen enimmäismäärä, joka on otettu huomioon asumistukea laskettaessa 674,75 € / kk Perusomavastuu 50,87 € / kk Lisäomavastuu 21,58 € / kk

        Yllä ilmoitetuilla tiedoilla ARVIOITU ELÄKKEENSAAJAN ASUMISTUKI 511,95 € / kk
        Asumistuki on 85 prosenttia siitä huomioon otettavien asumismenojen määrästä, josta on vähennetty perusomavastuu ja lisäomavastuu.


      • kylmätotuus
        näinsennä kirjoitti:

        Tässäpä tämä, voit naputella itse laskuriin, antaa takuulla saman tuloksen

        Eläkkeensaajan asumistuen laskenta
        Arvio eläkkeensaajan asumistuen määrästä
        Arvio asumistuen määrästä 01.10.2018 alkaen
        Yhteenlasketut bruttotulot (vähennykset huomioituna) 777,00 € / kk
        Asuntoni sijaintikunta on ESPOO Asun vuokra-asunnossa Asunnon pinta-ala 200 m²
        Asumismenot Vuokra 1200,00 € / kk Vesi 30,00 € / kk Lämmitys 88,90 € / kk Yhteensä 1318,90 € / kk
        Lämmityksestä tai vedestä aiheutuvat kustannukset, jotka eivät sisälly vuokraan tai vastikkeeseen, on huomioitu valtioneuvoston asetuksella vahvistamien hoitomenonormien mukaisena.
        Asumismenojen enimmäismäärä, joka on otettu huomioon asumistukea laskettaessa 674,75 € / kk Perusomavastuu 50,87 € / kk Lisäomavastuu 21,58 € / kk

        Yllä ilmoitetuilla tiedoilla ARVIOITU ELÄKKEENSAAJAN ASUMISTUKI 511,95 € / kk
        Asumistuki on 85 prosenttia siitä huomioon otettavien asumismenojen määrästä, josta on vähennetty perusomavastuu ja lisäomavastuu.

        Esimerkkisi laskelma on oikein tehty.

        Siinä eläkkeensaajan asumiskustannukset ovat 1318,90 €/kk.
        Niistä on otettu huomioon 674,75 €/kk. Se siis vastaa noin 70 neliön asumismenoja koko asunnosta.

        Hän saa asumistukea 511,95 €/kk. Itse hänen on maksettava asumiskustannuksistaan 806,95 €/kk. (1318,90 €-511,95 € ).

        Kun eläkkeensaajan tulot ovat 777,00 €/kk, niin asumismenot ylittävät hänen tulonsa.
        Vajetta syntyy 29,95 €/kk.

        Millä rahalla hän sitten elää, kun rahat eivät riitä edes asumiseen siinä 200:n neliön asunnossa?

        Eläkkeensaajan kodin pinta-ala saa olla enintään 70 neliötä, jos hän elää yksin.
        Ylimenevästä osasta hän ei ole oikeutettu asumistukeen.


      • näinsennä
        kylmätotuus kirjoitti:

        Esimerkkisi laskelma on oikein tehty.

        Siinä eläkkeensaajan asumiskustannukset ovat 1318,90 €/kk.
        Niistä on otettu huomioon 674,75 €/kk. Se siis vastaa noin 70 neliön asumismenoja koko asunnosta.

        Hän saa asumistukea 511,95 €/kk. Itse hänen on maksettava asumiskustannuksistaan 806,95 €/kk. (1318,90 €-511,95 € ).

        Kun eläkkeensaajan tulot ovat 777,00 €/kk, niin asumismenot ylittävät hänen tulonsa.
        Vajetta syntyy 29,95 €/kk.

        Millä rahalla hän sitten elää, kun rahat eivät riitä edes asumiseen siinä 200:n neliön asunnossa?

        Eläkkeensaajan kodin pinta-ala saa olla enintään 70 neliötä, jos hän elää yksin.
        Ylimenevästä osasta hän ei ole oikeutettu asumistukeen.

        On kai se lähtökohtaisesti oikein koska kopioitu suoraan siitä kelan laskurista, ja tarkoitus oli vain todentaa, että asuinneliöiden määrää viranomainen ei pysty ohjaamaan asumistuessa, koska tukea yksinkertaisesti ei vain makseta ylimenevältä osalta, tässähän aiemmin oli sensuuntaisia kannanottoja, että viranomainen voisi jotenkin puuttua tukirajan ylittävän asunnon kokoon, mutta tosiaankaan siihen viranomaisella ei ole valtuuksia asumistuessa ja jos joku muuta väittää, niin on kyllä silloin kyse muusta kuin asumistuesta.
        Alunperin asumistukijärjestelmä luotiin tasaamaan vinoutuneita asuntomarkkinoita, eikä sillä nähdäkseni ollut silloin osiaalituen leimaa kuten nykyään kun jopa lähinnä paheksutaan että jotkut ovat siihen oikeutettuja.


      • Anonyymi
        näinsennä kirjoitti:

        Toimeentulotukipäätöksessä tuonkaltaiset ilmoitukset hyvinkin todennäköisiä, sen sijaan asumistuessa ei, sehän on tyystin formuloitu päätös, siinä ole muuta kuin että pitää ilmoittaa tietyn ajan kuluessa jos tuenmyöntämisen perusteet ovat muuttuneet ja netistä löytyy laskuria, tuossa juuri tein kokeeksi laskelman 777 euron eläkkeellä, ei omaisuutta tai muutakaan, vuokra-asunto 200 neliötä 1200 vuokra, antoi tueksi 511, eikä naukunut neliöistä tai muustakaan.

        Juuri näin. Miten me saisimme ihmiset tajuamaan, että on olemassa eläkkkeensaajan asumistuki ja yleinen asumistuki. Ne eivät ole samanlaisia sisällöltään. Kelan sivuilta voi lukea.


      • Anonyymi

        Minulla myös pieni auto sillä se tulee halvemmaksi kun entinen maaaturi joka vei polttoainetta kamalasti .joten kyllä sitä yrittää kaikin keinoin pärjätä vähällä , koska eläkkeetkin eivät ole päätä huimaavia mitenkään .


      • Anonyymi

        Ensinnäkin omistusasunnossa on halvempi asua kun vuokralla joten vuokra yksiössä olisi suurempi kuukausi maksu ja sen mukaa asuntotukia. Joten halvemmaksi tulee kun on halpa kuukausi maksu vaikka nyt niitä neliöitä olisinkin hieman enempään. Kaikista sitä ihmiset pitävät huolta kun asunnon suuruudestakin


      • Anonyymi
        Menee-näinkin kirjoitti:

        Hah.
        Olen nähnyt Kelan mustaavalkoisella papereita joissa mainitaan, että asutte liian isossa asunnossa, hakekaa pienenpää siihen ja siihen mennessä ja olen nähnyt mustaavalkoisella papereita, jossa kerrotaan tuen pienentämisestä, että villi ja rasavilli byrokratia se Kelakin nykyään on.
        Nettipalstat ovat tulvillaan kertomuksia Kelan tekemistä "vääristä" päätöksistä joihin kukin joutuu hakemaan oikaisua.

        Mutta hinta omassa asunnossa kuukausittain on pienempi kun vuokra asunnossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Miten me saisimme ihmiset tajuamaan, että on olemassa eläkkkeensaajan asumistuki ja yleinen asumistuki. Ne eivät ole samanlaisia sisällöltään. Kelan sivuilta voi lukea.

        No ainahan näitä on jotka luottavat omiin luuloihinsa ja jutut sen mukaisesti. Kukaan ei vaivaudu ottamaan selvää säännöistä muuta kun huutelee omiaan mikä muka on oikein , ja aina kuitenkin väärin eivätkä opi edes taas kun tulee joku uusi asia niin ensimmäisenä taas kailottamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta hinta omassa asunnossa kuukausittain on pienempi kun vuokra asunnossa

        Eihän nämä huutelijat sellaista osaa ajatella . Eivätkä edes ole lukeneet kelan sivuilta
        että eläkeläisillä on erilailla nämäkin asiat kun niillä jotka eivät ole eläkeläisiä


    • naakkajanauris

      Pieni asuntohan sulla on, tuttavani asuu yksin 185 neliöistä entistä kansakoulua eikä saa asumistukea.

      • naakka
        Tuttavasi on mitä ilmeisemmin sikarakas autokauppias.


      • naakkajanauris
        2lesken kirjoitti:

        naakka
        Tuttavasi on mitä ilmeisemmin sikarakas autokauppias.

        Hän on lähes kuusikymppinen kouluavustaja.


      • naakkajanauris kirjoitti:

        Hän on lähes kuusikymppinen kouluavustaja.

        naakka
        Johan siellä lämmityskulut ovat päätähuimaavat.


      • naakkajanauris
        2lesken kirjoitti:

        naakka
        Johan siellä lämmityskulut ovat päätähuimaavat.

        Sähköä pattereihin ja ostopuuta uuniin, ei halpaa eikä helppoakaan nivelvaivaiselle naiselle. Mies häipyi kaupunkiin ja exrouva jäi yksin taloa pitämään.


    • Mikäpä.tässä

      Minun tutulla on saari kesämökki Airistolla, jonne voi laskeutua helikopterilla, rakennuksia lukuisia ja talonmiehenä luotettava virolainen.

      • Mikäpä
        Oligargeilla riittää viinaa, laulua ja naisia.


    • nelinkertaisestineliöitä

      Heh, vai tilava :)) pelkästään mun makkari on isompi kuin koko sun asunto :)
      Onneksi en tunne livenä ketään asumistuillaan toisten kustannuksella elelevää ja sillä vielä leuhkivaa sääliötä, saattaisi muuten lentää yrjö.

      • nelinkertaisesti
        Minäpä tunnen.
        Asun vanhustentalon vuokrarivarissa ja veikkaan, että täällä saavat kaikki asukkaat asumistukea.
        Ja ovat työtä tehneet pienellä palkalla.


      • enkehtaisiedeskertoa
        2lesken kirjoitti:

        nelinkertaisesti
        Minäpä tunnen.
        Asun vanhustentalon vuokrarivarissa ja veikkaan, että täällä saavat kaikki asukkaat asumistukea.
        Ja ovat työtä tehneet pienellä palkalla.

        Tuskin kuitenkaan leveilevät tuillaan?
        "Hänestä on niin väärin, kun vapaamatkustajat pärjäävät yhteiskunnassamme hienosti, vaikka ei olisi kortta ristiin pistänyt." ... niin minustakin


      • enkehtaisiedeskertoa kirjoitti:

        Tuskin kuitenkaan leveilevät tuillaan?
        "Hänestä on niin väärin, kun vapaamatkustajat pärjäävät yhteiskunnassamme hienosti, vaikka ei olisi kortta ristiin pistänyt." ... niin minustakin

        enkehtaisi
        Tuttavallani on kaksi lasta.
        Yhteen tenavaan uppoaa 18 vuodessa 170 000 euroa, eikä ole siihen mennessä tuottanut centtiäkään.
        Maksanut veroja tai jotain.
        Eikä vielåkään kun on opiskellut ja ollut työttömänä.

        Tällaisista kakaroista minä taas en kehtaisi puhua mitään.

        Täysin yhteiskunnan elättejä.


      • LiikaaTilaa

        Hesalaisista vuokra-luukuissa asuvista saa iopa 70% asumistukea

        Joten asut varmasti noilla neliöillä navetassa.

        Eläkelläinen saa asuntotukea aina 74 neliön asti, sen yli menevän osan saa itse kustantaa,
        Mut , huomatkaa että jos omistat oman-asunnon tässä yhteiskunnassa, et ole samalla viivalla vuokralla asuvan kanssa ?
        Tämä on kai sitä sosiaalista demokratia , eli tasa-arvoa, jota harrastaa myös nykyhallituskin.


    • vfihimsf

      -asun okt-ssa , oma tontti keskeneräinen - asuinpinta-alaa liki 100 neliötä
      suku ja tuttavat kaikki sitä mieltä että järjetöntä tuhlausta ja ovat näreissään . Kuka mistäkin syystä
      Ex-mies aikoinaan ilmoitti että hänen omaisuudestaan en ikinä tule hyötymään koskaan mitään -kuten en ennenkään joten sanoin että pidäpä lumppus ihanite - enää en sukkiasiakaan parsi joten hyvästit vain,,,,,,

    • hytinäx1

      Anna tuttavan ihmetellä. Niin kauan kuin saat asua siinä asunnossa niin tee se nauttien. Mitä tuosta vaikka saatkin asumistukea, sitä annetaan heille jotka sitä tarvitsevat. Ja mitäpä se kenellekään kuuluu oli tuen määrä 5 euroa tai 500 € kuussa. 60 neliötä on ihan sopiva yhdelle ihmiselle, en käsitä miksi sitä edes rakennetaan niitä 15-20 neliön kopperoita joissa tuntuu että seinät kaatuu päälle kun siellä viettää aikaa muutaman tunnin. Ihmisrääkkäystä.

      • hyti
        Muutettiin vanhustentaloon yksiöstä, kun mies halvaantui.
        Olin hänen omahoitajansa kuolemaan asti.

        Kun mies nukkui pois, menin
        Kelaan selvittämään asioita.

        Lain mukaan leskeä ei saa ajaa asunnosta ulos.
        Oli se sitten oma tai vuokrakämppä. Ja mitoitus liian suuri.
        Olin työtön, mutta sain eläkeläisten asumistukea edesmenneen mieheni vuoksi.

        Tuki oli tosi pieni, mutta en joutunut muuttamaan.


      • Mutu-tuntumalta
        2lesken kirjoitti:

        hyti
        Muutettiin vanhustentaloon yksiöstä, kun mies halvaantui.
        Olin hänen omahoitajansa kuolemaan asti.

        Kun mies nukkui pois, menin
        Kelaan selvittämään asioita.

        Lain mukaan leskeä ei saa ajaa asunnosta ulos.
        Oli se sitten oma tai vuokrakämppä. Ja mitoitus liian suuri.
        Olin työtön, mutta sain eläkeläisten asumistukea edesmenneen mieheni vuoksi.

        Tuki oli tosi pieni, mutta en joutunut muuttamaan.

        Todennäköisesti saat työeläkettä, kansaneläkettä ja sitä leskeneläkettä. Kaikki tulot huomioidaan asumistukipäätöksissä. Leskeneläke pienentää muita tukia.


      • näinsennä
        2lesken kirjoitti:

        hyti
        Muutettiin vanhustentaloon yksiöstä, kun mies halvaantui.
        Olin hänen omahoitajansa kuolemaan asti.

        Kun mies nukkui pois, menin
        Kelaan selvittämään asioita.

        Lain mukaan leskeä ei saa ajaa asunnosta ulos.
        Oli se sitten oma tai vuokrakämppä. Ja mitoitus liian suuri.
        Olin työtön, mutta sain eläkeläisten asumistukea edesmenneen mieheni vuoksi.

        Tuki oli tosi pieni, mutta en joutunut muuttamaan.

        Lesken asumisoikeus vuokra-asuntoon selviää parhaiten vuokrasopimuksen ehdoista, eikä sekään liene poissuljettua, että joutuisi vaihtamaan pienempään, sillä eihän laki turvaa lesken vuokra-asumista kovinkaan kattavasti.

        Vaan tuossa on nyt tainnut kenkä puristaa ennemmin siitä lesken oikeudesta jatkaa asumista edesmenneen puolison saaman etuoikeuden nojalla kuin että mikä olisi yksiasuvalle liian suuri, sillä ketä se ylipäätään liikuttaa jos itse maksaa tyystin kaikki neliönsä.


      • Mutu-tuntumalta kirjoitti:

        Todennäköisesti saat työeläkettä, kansaneläkettä ja sitä leskeneläkettä. Kaikki tulot huomioidaan asumistukipäätöksissä. Leskeneläke pienentää muita tukia.

        Mutu
        Saan kansaneläkettä 60€.
        Johtuen Kelan päätöksen mukaan ansiosidonnaisen lisäpäivistä.
        Työeläkkeeni on pieni, vaikka työpaikkoja on kertynyt viitisenkymmentä.
        Pienipalkkaisia.
        Leskeneläkkeen ansioista en joudu sossun luukulle hakemaan ttt:a.


      • näinsennä kirjoitti:

        Lesken asumisoikeus vuokra-asuntoon selviää parhaiten vuokrasopimuksen ehdoista, eikä sekään liene poissuljettua, että joutuisi vaihtamaan pienempään, sillä eihän laki turvaa lesken vuokra-asumista kovinkaan kattavasti.

        Vaan tuossa on nyt tainnut kenkä puristaa ennemmin siitä lesken oikeudesta jatkaa asumista edesmenneen puolison saaman etuoikeuden nojalla kuin että mikä olisi yksiasuvalle liian suuri, sillä ketä se ylipäätään liikuttaa jos itse maksaa tyystin kaikki neliönsä.

        näinse
        Kelan mukaan, leskellä on oikeus jäädä asumaan asumistuen turvin isompaan asuntoon.
        Olin yksin, ja työtön, mutta Kela maksoi minulle eläkeläisten asumistukea.
        Muussa tapauksessa olisin maksanut vuokran kokonaan itse tai muuttanut pienempään.
        Vuokrasopimuksessa ei ole mainintaa kuoleman varalle.


      • näinsennä
        2lesken kirjoitti:

        näinse
        Kelan mukaan, leskellä on oikeus jäädä asumaan asumistuen turvin isompaan asuntoon.
        Olin yksin, ja työtön, mutta Kela maksoi minulle eläkeläisten asumistukea.
        Muussa tapauksessa olisin maksanut vuokran kokonaan itse tai muuttanut pienempään.
        Vuokrasopimuksessa ei ole mainintaa kuoleman varalle.

        Puolison oikeus jatkaa asumista vuokra-asunnossa ei ole varsinaisesti Kelan asumistukiasia, mutta jos olet hakenut toimeentulotukea, niin silloin Kela voi tarkastella hakijan asumisratkaisun järkevyyttä ja antaa neuvoja, samoinkuin kuin kuuluu ohjata ensisijaisten tukien piiriin, kuten ilmeisesti tässä tehty, mutta se on normaali vuokrasuhteen ehto, että puoliso tai muu perheenjäsen saa jatkaa asumista kunhan ilmoittaa siitä kirjallisesti vuokranantajalle, vaan se ei kuitenkaan milläänmuotoa estä vuokranantajaa päättämästä vuokrasuhdetta silloin kun siihen olemassa irtisanomisperuste, joten sen osalta laki ei anna parempaa turvaa.


      • 2leskel
        näinsennä kirjoitti:

        Puolison oikeus jatkaa asumista vuokra-asunnossa ei ole varsinaisesti Kelan asumistukiasia, mutta jos olet hakenut toimeentulotukea, niin silloin Kela voi tarkastella hakijan asumisratkaisun järkevyyttä ja antaa neuvoja, samoinkuin kuin kuuluu ohjata ensisijaisten tukien piiriin, kuten ilmeisesti tässä tehty, mutta se on normaali vuokrasuhteen ehto, että puoliso tai muu perheenjäsen saa jatkaa asumista kunhan ilmoittaa siitä kirjallisesti vuokranantajalle, vaan se ei kuitenkaan milläänmuotoa estä vuokranantajaa päättämästä vuokrasuhdetta silloin kun siihen olemassa irtisanomisperuste, joten sen osalta laki ei anna parempaa turvaa.

        näin
        Asun vanhustentalossa kaksiossa. Näihin yleensä muuttaa pariskunta. Kun mieheni kuoli, anoin yksiötä näistä samoista rivareista.

        Kelassa asioin mieheni kuolemaan liittyvissä asioissa.
        Tästä on viisivuotta, eikä Kelalla ollut mitään tekemistä toimeentulotuen kanssa.

        Minut luokiteltiin eläkeläisryhmään kuuluvaksi asumisasiassa ja sain asumistukea, tosi vähän.
        Kun jäin eläkkeelle tulot pieneni ja tuki nousi.

        Tottakai jos vietän rietasta ja huonoa elämää ja jätän vuokrat pystyyn. saan häädön.
        2lesken


      • näinsennä
        2leskel kirjoitti:

        näin
        Asun vanhustentalossa kaksiossa. Näihin yleensä muuttaa pariskunta. Kun mieheni kuoli, anoin yksiötä näistä samoista rivareista.

        Kelassa asioin mieheni kuolemaan liittyvissä asioissa.
        Tästä on viisivuotta, eikä Kelalla ollut mitään tekemistä toimeentulotuen kanssa.

        Minut luokiteltiin eläkeläisryhmään kuuluvaksi asumisasiassa ja sain asumistukea, tosi vähän.
        Kun jäin eläkkeelle tulot pieneni ja tuki nousi.

        Tottakai jos vietän rietasta ja huonoa elämää ja jätän vuokrat pystyyn. saan häädön.
        2lesken

        Se tosiaan on vuokranantajakohtaista, joten ei sen tuttavan kummeksunta ole täysin tuulesta temmattua, tosin tuskin siinä nyt enää on mitään pelkoa joutua vaihtamaan pienenmpään, mutta tietty sekin voi olla kulloisestakin asumistilanteesta kiinni siinä tapauksessa että sattuu olemaan jollakinlailla julkisilla varoilla rakennettu.


      • Anonyymi
        näinsennä kirjoitti:

        Lesken asumisoikeus vuokra-asuntoon selviää parhaiten vuokrasopimuksen ehdoista, eikä sekään liene poissuljettua, että joutuisi vaihtamaan pienempään, sillä eihän laki turvaa lesken vuokra-asumista kovinkaan kattavasti.

        Vaan tuossa on nyt tainnut kenkä puristaa ennemmin siitä lesken oikeudesta jatkaa asumista edesmenneen puolison saaman etuoikeuden nojalla kuin että mikä olisi yksiasuvalle liian suuri, sillä ketä se ylipäätään liikuttaa jos itse maksaa tyystin kaikki neliönsä.

        Tuleehan se halvemmaksi maksaa vuokra tukea omistusasunnosta koska siitä on paljon pienemmät kuukausi maksut kun vuokra asunnossa on .ihmeellistä neliöiden laskemista muutamilla , kun kateellisena luullaan että heidän elämänsä olisi helpompaa jossain vuokrayksiössä . Maksaisi ainostaan enemmän


    • pirremiinapas

      Pitäisikin kokeilla jos saisimme asumistukea, en tiedä saako sitä ok -taloon ja millä perusteilla, jos saa..

      • pirre
        Asumistukea saa myös omakotitaloon.
        Hakukaavake löytyy Kelan sivuilta tai Kelan konttorista.


      • pirremiinapas
        2lesken kirjoitti:

        pirre
        Asumistukea saa myös omakotitaloon.
        Hakukaavake löytyy Kelan sivuilta tai Kelan konttorista.

        Vi olla ettei tule mitään, kun ensin vähennetään liiat neliöt ja sitten summataan eläkkeet yhteen, miehen hoitokuluja tuskin huomioidaan vähennyksinä..luulisin, mutta eihän se mitään ota jos vaikka kokeilee jäätä kepillä.


    • minä.ja.muut

      Minä olen mielenkiinnolla katsonut telkkarista semmoista ohjelmaa kuin "Tehoneliöt haussa". Aivan mahtavia tilaratkaisuja. Eipä itselläkään noita neliöitä ylenmäärin ole, mutta muutama voisi olla vähemmänkin.
      Kateellisuuteen taipuva ihminen löytää aina jonkun asian josta olla kade. Ehkä näivettyisi jollei kohdetta olisi.

    • Heikunkeikku

      Jokainen ajatelkoot kuten tahtoo. Jos ystäväsi on sitä mieltä, että 60 neliön asunto on liian suuri, niin ajatelkoot. Jos sinulla on mukavaa asua 60 neliön asunnossa, niin nauti ihmeessä.
      Itse ajattelen, että on se yksiö aika pieni kippana asusteltavaksi. Tosin moni kyllä tykkää ei sen puoleen.

      Riippuu vähän siitäkin mihin on tottunut. Jos on elämänsä tai suurimman osan elämästä asunut isossa asunnossa, niin on aika suuri muutos muuttaa pieneen yksiöön.

      Mitä asumistukeen tulee, niin hyvä jos sitä saat ja voit asunnossasi asua edelleen.

      • Anonyymi

        Ihan niin jokaisen on saatava itse päättää jos hakåluaa pienempään asuntoon . Niitä neuvojia on joka puolella tuttu tarinaa minullekin että muuta , mutta kun vielä hetken haluaisin asua kodissani jossa olen asunut niin kauan . Eikä tartte mitään huonoa omatuntoa tuntea jos joku kadehtii tukia . Ollaan kuin ei oltaiskaan


    • Tukiahakemaan

      Asun ok- talossa, pinta-alaa ei metrilleen tarkoin ole edes mitattu, tilaa on osin kahdessa kerroksessa yhtensä noin 150 neliötä. Pihamaalla on erillinen vajaan 40 neliön saunarakennus.
      Asumis- tms. tukia en ole milloinkan saanut.
      Pidän asuinpaikastani paljon, ei yksinomaan siksi, että olen tämän itse hankkinut ja pääosin itse rakennellutkin, eikä välttämättä siksikään että on tilaa ja väljyyttä, vaan erityisesti siksi, että on niin rauhallista ja suorastaan hiljaista ja myös siksi, että ympärillä on upeata luontoa, ikkunoista näkyy tietysti tähän vuodenaikaan jo hieman punertavaakin vihreyttä.
      Kun eläkkeestä menee inan vaille kolmannes veroihin, voisiko sillä perusteella hakea jotain tukea?

    • Minulla on asunto-osake 80 neliötä. Enimmäkseen siinä yksin asustelen kissani kanssa. Kaveri käy viikonloppuisin ja lomillaan, silloin ollaan enimmäkseen mökillä.
      Vastike on vesimaksun kanssa 315€. On siinä maksamista kun tulee vielä kaksi sähkölaskua ja verot, jätemaksut, ym.. mökistä.
      Aina on jotain remppaa osakkeessa, nyt on kattoremontti tulossa.
      Olen pystynyt pitämään. Kaveri maksaa puolet sähkölaskuista ja auttaa mökin kunnossapidossa.
      Jos saisin myytyä asunnon niin ehdottomasti muuttaisin vuokralle, olisi huoletonta asumista ja voisi muuttaa heti kun alkaa tympäistä.
      En ole hätäillyt myymisen kanssa, nyt ei asunnot tee kauppaansa, jospa koittaisi paremmat ajat.
      Asunto olisi hyvä eläkeläis pariskunnalle, ei ole yhtään porrasta, siksi ostinkin kun miehen voi työntää pyörätuolilla sisään. On sauna asunnossa ja taloyhtiöllä.

      • ByroB

        Tuo vuokralla asuminen voi olla hyvä ratkaisu, kun ei itse enää pysty katolle kiipeämään. Nuorena ei oikein osannut muuta kuin haaveilla omasta asunnosta. Vuokralla-asuja voisi soitella tippuvista hanoista ja hajonneista jääkaapeista vuokraajalle.
        Nyt on tyhjää tilaa, kun lapset lähtivät. Tai ei se tyhjää ole, lasten tavaroita on joka nurkka täynnä. Olen tässä odotellut, että veisivät omansa pois. Saan kai odottaa tuomiopäivään!


    • EtutukiTakatuki

      Asun yksin lähes 80-neliöisessä lahjaksi saamassani ja aikoinaan lottovoitolla ostetussa kerrostalokolmiossa. Hyvin mahtuu eikä edes enää tunnu liian isolta kun pari vuotta sitten kun muutin tähän vuokrayksiöstä, ainoa haittapuoli on se että on tuplasti siivottavaa. Asumiskulut on n. 100€ pienemmät kun puolta pienemmässä vuokrayksiössä oli. Nyt olen työtön ja eläkkeeseen on aikaa vielä pari vuotta ellei sitten eläketuelle pääse sitä ennen, uusi LexLinström on kun on tulossa. Tuet tulee säännöllisesti ja ihan hyvin pärjäilen.

    • e.lä.mä

      En koskaan ole saanut tukia asumiseen, tietenkin mutkan kautta kun lainan korkoa sai vähentää.
      70 sain kyllä lämmönsäästämistä talossa tuki oli papereissa 30% pienessä talossa ullakolle eristyksen hinta oli 950skr tukiraha oli lähes 1500skr. Heidän laskutapa oli summasta x säästö oli 30%.
      Tämä koski myös öljypannua, minun hakiessa olivat rahat loppuneet. Oli huhuja että sama pannu olisi ollut 5 talossa yhdessä viikossa. Luulin tukirahan olevan noin 300.

      Luulen oli tavallisissa töissä tai tekemättä mitään elämässä ei ole suuria eroja voin tietenkin olla väärässä.

      Itse lopetin 58 vuotiaana siis valtion eläke ei ole suuri, eläkettä tulee neljästä eri paikasta tavallaan viidestä koska ppm osa valtion eläkettä voi rahastoissa hoitaa itse.

      Suomessa eläkkeet ovat suuret koska maksut % suuret.

    • EläkettäSaaNytEnempi

      Asun omassa pienessä kerrostaloasunnossa, vastike vajaat 300 euroa kuukaudessa. Asuntolainaa on 70 tuhatta, joista ei ilmeisesti saa enää vähentää verotuksessa edes korkoja. Eläke on käsittämättömän pieni verrattuna tuloihini aikoinaan. Monisivuisessa eläke päätöksessäni on erilaisia tietoja, miksi eivät edes palkoista pidätetyt eläkemaksut olekaan kertyneet minun omaan eläkkeeseeni.

      Kun tein useita vuosia samaan aikaan keikkatöitä usemmalle työnantajalle osan viikosta sekä päivä- ja iltatöitä, eläkettä kertyi vähemmän kuin lyhyestä työttömyysjaksosta vähän aikaa sitten.

      Olisikohan eläkkeeni nyt parempi, jos olisin lepäillyt työvuodet kotona tekemättä ansiotöitä ollenkaan?

      • e.lä.mä

        En tiedä eläkettäsi. Yleensä ei olisi pitänyt tehdä töitä.
        Saan 1700 eu/kk tänään nousee 1800 ensi vuonna, mutta kun täytän 80 voi olla saan asunto tukea.

        Kaikessa on aika ja ihmisen elämä.


      • e.lä.mä kirjoitti:

        En tiedä eläkettäsi. Yleensä ei olisi pitänyt tehdä töitä.
        Saan 1700 eu/kk tänään nousee 1800 ensi vuonna, mutta kun täytän 80 voi olla saan asunto tukea.

        Kaikessa on aika ja ihmisen elämä.

        Onko tämä summa bruttona vai nettona?
        Paljonko maksat veroa, itselläni on 24% Mielestäni maksan liikaa veroa.
        En ole ikinä saanut mitään tukia, paitsi noin 300€ omaishoidontukea kun hoidin miestäni.


      • pensionista

        Ei olisi parempi! Vaimoni oli kotona useita vuosia ilman mitään tukia jos sellaisiksi ei lasketa 3kk:n välein tulleita, vähäisiä lapsilisiä.
        Kotivuosilta ei kertynyt eläkettä.
        Kuten ei myöskään silloin alle 23 vuotisena tehdyistä töistä.
        Geneettinen syöpä keskeytti matalapalkka-alan osa-aikatyön yli 10 vuotta ennen eläkeikää.
        Eläke on sen mukainen. Olisipa mukavaa jos saisi kotivuosiltakin jotain, mutta kun ei saa!


      • Anonyymi

        Tiedän meidän kaupungissa kolme naista jotka ovat siinä 55 vuotiaita, kaikilla hyvät asunnot, kukaan heistä ei ole koskaan tehnyt päivääkään työtä olleet sairas eläkkeellä vuosikausia kaiki kolme , ja saavat kaikki mahdolliset tuet , ja vaikka ivat niin sairaista niin jaksavat mennä kapakkaa juhlimaan , joten ihan hyvin sitä olis pärjännyt kun olis ollu sohvalla makaaja koko elämänsä . Itselläni oli viimeiset kymmenen vuotta kaksi työtä , siitä huolimatta on eläke pieni niin että niin monet kerrat sitä oli ihan loppu työpäivien jälkeen .mutta en ole hakenut mitään tukia sillä en saisikaan jos hakisin , ainakin vielä pärjää tälläisllään .ämutta elämä voi muuttua niin äkkiä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän meidän kaupungissa kolme naista jotka ovat siinä 55 vuotiaita, kaikilla hyvät asunnot, kukaan heistä ei ole koskaan tehnyt päivääkään työtä olleet sairas eläkkeellä vuosikausia kaiki kolme , ja saavat kaikki mahdolliset tuet , ja vaikka ivat niin sairaista niin jaksavat mennä kapakkaa juhlimaan , joten ihan hyvin sitä olis pärjännyt kun olis ollu sohvalla makaaja koko elämänsä . Itselläni oli viimeiset kymmenen vuotta kaksi työtä , siitä huolimatta on eläke pieni niin että niin monet kerrat sitä oli ihan loppu työpäivien jälkeen .mutta en ole hakenut mitään tukia sillä en saisikaan jos hakisin , ainakin vielä pärjää tälläisllään .ämutta elämä voi muuttua niin äkkiä .

        Luulo ei ole tiedon värtti. Jos et tunne noita henkilöitä ja tiedä oikeasti heidän elämäntarinoitaan, niiin on tyhmää ja typerää luulotella sitä, mitä / mikä heidän elämänkohtalonsa on ollut.


    • e.lä.mä
    • Edistystäkö

      Jaaha kaikki siis yhteiskunnan tukijulleja, en ole ikinä kuuna päivänä saanut mitään tulonsiirtoja enkä ökypalkkaa mutta eletty on sen mukaan ja asuntokin on oma. Juu ja vielä ihan olen kakarasta asti tehnyt töitä joita tosin ei eläkkeessä huomioida ja työtkin loppuivat jo hiukan yli viiskymppisenä kun ei enää vanhoja tarvittu 2000 luvun alussa, nyt tarvittaisiin, kuulemma, valtiovallan mielestä, työnantajien ei.

    • Tukiahakemaan

      Siis ketkä kaikki tukijulleja, etkö edes lue kommentteja ennen kuin itse kommentoit?
      Eikä kukaan saa eläkettä kakara- ajaltaan, eläkettä alkaa kertyä vasta kun täytetään 23 v!

      • hetkieläkkeellä

        Nykyään eläke alkaa kertymään17 vuotiaana, kun työura alkaa. Eläkekertymä loppuu, kun saavuttaa ylimmän ikävuoden (mikä silloin on) ennen eläkkeelle jäämistään, jos on työs niin kauan.


      • Bengalitikku

        Noinhan se laskentaperuste muuttui. Käytännössä eläkekertymä siirtyy, kun useammat opiskelevat ja valmistuvat n. 23 vuotiaina. Meille 60 tehtiin kiero päätös, kun koko työhistoria ei vaikuta. Onhan niitäkin, jotka päälle kaksikymppisenä hoitivat lapsiaan ja palasivat työelämään.
        Tästä syystä monen naisen eläke on pientäkin pienempi, sen naisten euron lisäksi.
        Ja sitten tuo toinen kierous: eliniänkerroin.
        Kolmas kierous on indeksijäädytys.
        Näiden ajatusten toteuttajille ilkeän toivoa kivuliasta vanhuutta!
        Tässä oli jossain lehdessä esimerkki: pienipalkkainen nainen jatkoi 65 - 68 ikäisenä työntekoa saadakseen parempaa eläkettä. No, sai pari euroa per kk.
        Tähänkin ihmisiä houkuteltiin.
        Siis neljäs kierous.
        Odottakaas kun aikaa kuluu, niin nyt kohtuullisella eläkkeellä elävät muuttuvat 10 vuodessa eläkeläispummeiksi pikkuhiljaa.
        No. Omistusasunnon osalta asumistuen osalta olen sitä mieltä, että tuen pitäisi olla sosiaalilainaa, mikä ulosmitataan, kun asukas kuolee ja asunto myydään. Tältä osin ajattelen, että saa tukea, mutta takaisin on perittävä, kun asukasta ei ole. Tämä yhteiskunta tukee tältä osin liikaa omistamista saamatta takaisin mitään. Tämä yhteiskunta tuijottaa vain rahaa vrt. lahjat.
        Asun tilavasti omassa velatta, tuetta. Voisin asua pienemmässä, varsinkin, jos minusta tulee avuton ja en kykene siivoamaan niin hyvin ja laajasti.
        Jokin iso remontti voi tulla pakolliseksi, muttei tervetulleeksi. Täytyisi tilapäisasua muualla. Jää nähtäväksi.
        Lasse Pöysti asui Pariisissa alle 20 neliön asunnossa, mutta kun siellä eletään muuallakin kuin 4:n seinän sisällä.
        Aloittajalle. Asu ja elä niin kuin itse haluat ja kykenet. Jos jossain vaiheessa pienempi on parempi ja omasta mielestäsi - ei muiden, harkitset sitten.


    • Pitäis varmaan pikkuhiljaa alkaa ottamaan selvää tosta loispummiasumistuesta. Vaatiikohan se kamalan paperisodan?

      • minttu
        Kelan asumistukihakemuksen täyttäminen netissä tai paperiversiona.
        Liitteet:
        Vuokrailmoitus tai yhtiövastike
        Tiliotteet puolelta vuodelta päiväjärjestyksessä
        Viimeinen veroilmoitus v. 2017
        Tulot
        Omaisuus

        Liitteet voi lähettää kuvakaappauksena, tulostamalla, postitse tai viedä itse Kelaan ja ottaa niistä kopiot.


      • Näinonnärehet
        2lesken kirjoitti:

        minttu
        Kelan asumistukihakemuksen täyttäminen netissä tai paperiversiona.
        Liitteet:
        Vuokrailmoitus tai yhtiövastike
        Tiliotteet puolelta vuodelta päiväjärjestyksessä
        Viimeinen veroilmoitus v. 2017
        Tulot
        Omaisuus

        Liitteet voi lähettää kuvakaappauksena, tulostamalla, postitse tai viedä itse Kelaan ja ottaa niistä kopiot.

        Tiliotteet puolelta vuodelta päiväjärjestyksessä

        HÄH?????????????

        Nyt on 2leskellä puurot ja vellit menneet sekaisin.

        Ei asumistukihakemukseen tarvita tiliotetta puolelta vuodelta!!!!!!

        Toimeentulotukihakemukseen tiliote liitetään.


      • Näinonnärehet kirjoitti:

        Tiliotteet puolelta vuodelta päiväjärjestyksessä

        HÄH?????????????

        Nyt on 2leskellä puurot ja vellit menneet sekaisin.

        Ei asumistukihakemukseen tarvita tiliotetta puolelta vuodelta!!!!!!

        Toimeentulotukihakemukseen tiliote liitetään.

        Näinon
        Asumistukihakemuksessa kysytään mm. osinkotuloja ja tilien korkotuloja.
        Jos vastaat.että minulla ei ole mitään tuloja, Kela uskoo kaiken.
        Niinkö?
        Kelalla on oikeus mennä hakijan pankkitileille. Ja verottajalle.
        Eikö ole viisainta laittaa tiliotteet hakemukseen mukaan, jos ja kun ei ole mitään salattavaa.
        Säästöjä saa olla jonkin verran. Eivät ne ole esteenä asumistuen saamiselle.


      • Näinonnärehet
        2lesken kirjoitti:

        Näinon
        Asumistukihakemuksessa kysytään mm. osinkotuloja ja tilien korkotuloja.
        Jos vastaat.että minulla ei ole mitään tuloja, Kela uskoo kaiken.
        Niinkö?
        Kelalla on oikeus mennä hakijan pankkitileille. Ja verottajalle.
        Eikö ole viisainta laittaa tiliotteet hakemukseen mukaan, jos ja kun ei ole mitään salattavaa.
        Säästöjä saa olla jonkin verran. Eivät ne ole esteenä asumistuen saamiselle.

        Tiliotteita ei tarvita asumistukihakemukseen.

        Tulojen ilmoittaminen riittää.


      • köyhämuteikipee
        Näinonnärehet kirjoitti:

        Tiliotteita ei tarvita asumistukihakemukseen.

        Tulojen ilmoittaminen riittää.

        Kyllä piti olla kopio tiliotteista kun ensimmäistä kertaa asumistukihakemuksen laitoin.....ystävälläni sama juttu ja vielä erikseen Kelalta tuli hänelle pyyntö yhden säästötilin tiliotteesta jota hän ei alkuun laittanut, ennen tuon otteen toimittamista ei saanut päätöstä asumistuesta...….molemmat tapaukset viime syksyltä kun jäimme eläkkeelle ja haimme eläkeläisen asumistukea !!!!!!!!!!


      • Näinonnärehet
        köyhämuteikipee kirjoitti:

        Kyllä piti olla kopio tiliotteista kun ensimmäistä kertaa asumistukihakemuksen laitoin.....ystävälläni sama juttu ja vielä erikseen Kelalta tuli hänelle pyyntö yhden säästötilin tiliotteesta jota hän ei alkuun laittanut, ennen tuon otteen toimittamista ei saanut päätöstä asumistuesta...….molemmat tapaukset viime syksyltä kun jäimme eläkkeelle ja haimme eläkeläisen asumistukea !!!!!!!!!!

        Tuo on muuttunut Kelalla.. Silloin kun minä hain asumistukea, niin ei mitään tiliotteita tarvittu. Eikä nykyäänkään tarvitse tiliotteita toimittaa kuin vain sillä ensimmäisellä eläkeläisen asumistuen hakukerralla.
        Mun ei ole tarvinnut koskaan toimittaa tiliotteita eikä tarvi jatkossakaan :D :P

        Kelan sivulta
        Kun ensimmäistä kertaa hakee eläkkeensaajan asumistukea, niin pitää toimittaa tiliotteet ja tilin korko%
        https://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-nain-haet
        Kyllä Kela on ennenkin voinut viranomaisena pyytää ja saada pankeilta tuen hakijan tilitiedot.


    • ByroB

      Kelan sivuilta löytyy asumistukilaskureita sekä eläkeläisen että muun asumistuen hakijalle. Siihen(niihin) voi syöttää tulonsa ja vuokransa(muut asumiskulunsa) ja saa tietää kannattaako ryhtyä paperisotaan.

      • ai-ole-minun-hommani

        Minä myös syötin kokeilumielessä, joten ei asumistukea, jonka tiesinkin, koska vuokrani on 260,-€/kk, joka on ilmeisesti mitoitettu työeläkettä saaville.

        Mielestäni asuntotukea saavia täytyis hiemna kartoitta, että kuka saa ja millä perusteilla?


      • näinsennä
        ai-ole-minun-hommani kirjoitti:

        Minä myös syötin kokeilumielessä, joten ei asumistukea, jonka tiesinkin, koska vuokrani on 260,-€/kk, joka on ilmeisesti mitoitettu työeläkettä saaville.

        Mielestäni asuntotukea saavia täytyis hiemna kartoitta, että kuka saa ja millä perusteilla?

        Täh, kai se nyt melko selvään on kartoitettu, vain umpimähkäänkö oletat maksettavan, sillä tiedetään tasan tarkkaan millaisille kotitalouksille asumistukea voidaan myöntää, vaikka tietty sellaisia voi olla pimennossa, jotka olisivat oikeutettuja, mutta eivät jostakin syystä hae.


      • ai-ole-minun-hommani
        näinsennä kirjoitti:

        Täh, kai se nyt melko selvään on kartoitettu, vain umpimähkäänkö oletat maksettavan, sillä tiedetään tasan tarkkaan millaisille kotitalouksille asumistukea voidaan myöntää, vaikka tietty sellaisia voi olla pimennossa, jotka olisivat oikeutettuja, mutta eivät jostakin syystä hae.

        En oleta umpimähkään, enkä siinämielessä kokeillutkaan, kunhan vain kokeilin, kuinka systeemi toimii. (Asun tilapäisesti toisaalla, kunnan vuokrataloissa)

        Sitä en viitsinyt edes kokeilla, että saako puolisoni mahdollisesti asumistukea, koska omistamme 240 nel omakotitalon, jossa hän asuu nyt yksin. Tiedän, että ei saa, koska eläke riittää kiinteistön kustannuksiin ja vielä elämiseenkin, toistaiseksi...

        Asiataha voi mennä meidän ikäisillä (70- ) hetkessä päälaelleen, kuten mieheni muistisairaus vei ajokortin ja aseet, mutta tilalle tuli kunnallinen hoitsu, joka annostelee lääkeet päivittäin, joten sekin maksaa jotain?

        En usko, että koskaan saisimme jotain asumistukea omakotitaloon ja olisi se aika nöyryyttävää hakea jotain yheiskunnan tukea, paitsi sairaudenhoitoon.


      • näinsennä
        ai-ole-minun-hommani kirjoitti:

        En oleta umpimähkään, enkä siinämielessä kokeillutkaan, kunhan vain kokeilin, kuinka systeemi toimii. (Asun tilapäisesti toisaalla, kunnan vuokrataloissa)

        Sitä en viitsinyt edes kokeilla, että saako puolisoni mahdollisesti asumistukea, koska omistamme 240 nel omakotitalon, jossa hän asuu nyt yksin. Tiedän, että ei saa, koska eläke riittää kiinteistön kustannuksiin ja vielä elämiseenkin, toistaiseksi...

        Asiataha voi mennä meidän ikäisillä (70- ) hetkessä päälaelleen, kuten mieheni muistisairaus vei ajokortin ja aseet, mutta tilalle tuli kunnallinen hoitsu, joka annostelee lääkeet päivittäin, joten sekin maksaa jotain?

        En usko, että koskaan saisimme jotain asumistukea omakotitaloon ja olisi se aika nöyryyttävää hakea jotain yheiskunnan tukea, paitsi sairaudenhoitoon.

        Onhan siihen arviointiin käytettävissä kelan eläkkeensaajien asumistuen laskuri ja hakemuksen voi tehdä netissä niin ettei tarvitse ainakaan sillä nöyryyttää itseään, että joutuisi menemään jonkun kelan virkailijan puheille.

        Vaan kuten tuolla aiemmin totesin, asumistuki on kääntynyt päälaelleen, ja sen saajia alettu syyllistää, vaikka se kuitenkin alunperin katsotiin asuntomarkkinoiden rakenteelliseksi ongelmaksi, vaan ei ole enää viimeaikoina ollut se puoli esillä ja yleisöpalstoilla pelkästään päivitellään, että miten järkyttävän paljon on asumistukea saavia, lie sitten markkinat korjautuneet tai valtaa pitävien näkemykset muuttuneet.


      • Heikunkeikku
        ai-ole-minun-hommani kirjoitti:

        En oleta umpimähkään, enkä siinämielessä kokeillutkaan, kunhan vain kokeilin, kuinka systeemi toimii. (Asun tilapäisesti toisaalla, kunnan vuokrataloissa)

        Sitä en viitsinyt edes kokeilla, että saako puolisoni mahdollisesti asumistukea, koska omistamme 240 nel omakotitalon, jossa hän asuu nyt yksin. Tiedän, että ei saa, koska eläke riittää kiinteistön kustannuksiin ja vielä elämiseenkin, toistaiseksi...

        Asiataha voi mennä meidän ikäisillä (70- ) hetkessä päälaelleen, kuten mieheni muistisairaus vei ajokortin ja aseet, mutta tilalle tuli kunnallinen hoitsu, joka annostelee lääkeet päivittäin, joten sekin maksaa jotain?

        En usko, että koskaan saisimme jotain asumistukea omakotitaloon ja olisi se aika nöyryyttävää hakea jotain yheiskunnan tukea, paitsi sairaudenhoitoon.

        Mitä nöyryyttävää siinä on, jos asumistukea hakee?
        Jos minä saisin asumistukea, niin pää pystyssä sitä hakisin, kerran sellainen etuus on meille suomalaisille laadittu.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mitä nöyryyttävää siinä on, jos asumistukea hakee?
        Jos minä saisin asumistukea, niin pää pystyssä sitä hakisin, kerran sellainen etuus on meille suomalaisille laadittu.

        "Heikunkeikku"

        Kyllä minä pidän sitä nöyryyttävänä tänä-päiväna.
        Etenkin silloin jos on jotain myytävää ahdingossaan.
        Ties kuinka monta kertaa olen jankuttanut että puhukaa ja kirjoittakaa AINA toisten ihmisten rahoista, kun puhutte avustuksista, veroista ja tuista.
        Toiset ihmiset, kuin ne anojat ja vaatijat ovat rahansa itselleen tienanneet.
        Kyllä he saavat rahaansa antaa vapaa-ehtoisesti.
        Poliittinen yli-voima ei sentään ihan aina ole moraalisesti oikea.

        H.


    • Voiko Suomessa saada asuntotukea omistusasuntoon?

      • Heikunkeikku

        "Paloma"
        Kyllä voi saada asumistukea omistusasuntoon.


      • hytinäx1

        Voi sitä, Paloma, saada Ruotsissakin eläkeläiset, mutta sitä haetaan silloin bostadstillägg nimellä ja pensionsmyndigheten sivustolta https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg. Voit vaihtaa kielen sivustolla suomeksi.
        Varmastikaan ei monikaan pienellä eläkkeellä omistusasunnossaan asuva eläkeläinen ei edes ole ymmärtänyt hakea asumiseensa tukea, en tiedä onko niillä kunnissa toimivilla eläkeläisjärjestöillä edes näistä asioista koskaan puhetta ? Tai suomiseuroillakaan?


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Voi sitä, Paloma, saada Ruotsissakin eläkeläiset, mutta sitä haetaan silloin bostadstillägg nimellä ja pensionsmyndigheten sivustolta https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg. Voit vaihtaa kielen sivustolla suomeksi.
        Varmastikaan ei monikaan pienellä eläkkeellä omistusasunnossaan asuva eläkeläinen ei edes ole ymmärtänyt hakea asumiseensa tukea, en tiedä onko niillä kunnissa toimivilla eläkeläisjärjestöillä edes näistä asioista koskaan puhetta ? Tai suomiseuroillakaan?

        Jos asuisin yksin olisin varmaan hakenut jo, mutta olen ymmärtänyt että koska asun sambona Legon kanssa ja sen eläke on parempi niin en ehkä saisi. Koska meillä kummallakaan ei ole velkaa omistusasunnosta niin se voi olla myös esteenä.


    • neliöitä

      Asuin 10 vuotta yksin 83 neliön työsuhdeasunnossani. Sitten lasten kanssa koko lopun työurani tai loppupäässä taas yksin, kun he olivat lähteneet omilleen. Nyt asun yksin 60 neliön kaksiossa. Mielestäni ei ole liian suuri. Sen ymmärrän ettei asumistukea voi saada liika neliöille, mutta ei kaksio liian suuri ole. Pieni yksiö on liian pieni kelle tahansa. Nuorten asumisesta olen sitä mieltä, että soluasunnon pitäisi kelvata opiskellessa. Siitä asumismuodosta mulla on vain hyviä kokemuksia.

      • köyhämuteikipee

        32 neliön yksiö on just passeli yksin asuvalle mummolle.....hyvin mahtuu jopa kaksi lapsenlasta yökyläilemään ja leikkimään ilman kitinöitä tilasta...…tarkoituksella yksin jäätyäni hakeuduin pienempään asuntoon niin on siivoominenkin helpompaa :)


      • pahsia
        köyhämuteikipee kirjoitti:

        32 neliön yksiö on just passeli yksin asuvalle mummolle.....hyvin mahtuu jopa kaksi lapsenlasta yökyläilemään ja leikkimään ilman kitinöitä tilasta...…tarkoituksella yksin jäätyäni hakeuduin pienempään asuntoon niin on siivoominenkin helpompaa :)

        Olen aina yhtä ällistynyt tästä hokemasta, ikäänkuin olisi jokin uskonvahvistusta lisäävä mantra, tosiasiassa pienessä yksiössä siivoaminen on hankalampaa, koska vapaata lattiapinta-alaa on vähempi kuin isommassa ja sen vuoksi joutuu kurkkimaan huonekalujen yli ja ali jotta ylipäätään ulottuisi joka nurkkaan, siitä puhumattakaan, että käyttörasitus kohdistuu kokonaan niille yksittäisille huonekaluille mitä sinne saa mahtumaan sillä seurauksella että ovat hetikohta nuhraantuneen oloisia.
        Ikänä en muuttaisi enää yksiöön tai sitten pitäisi olla varsin spesiaali sijainti ja suunnittelu, jotta voisi karsia huonekalut minimiin, sänky pöytä nojatuoli ehkä vielä jokin pikkutuoli pelkästään yksin kappalein, eikä mitään muuta lattialle.


      • Psykoterapeutitar

        Asun pikku yksiössä ja olen onnellinen kodistani! Suorastaan rakastan sitä! Pari tuttua asuu kaksioissa ja sanovat, että tavaraa kertyy ihan turhaan ja toisella on yksi huone ikäänkuin varastona. Kuivattaa siellä pyykkiä. Yksi tuttu asuu kolmiossa, joka on täynnä tavaraa ja sanoo, ettei voisi koskaan asua yksiössä. Eikä varmaan voisikaan, kun nytkin hädintuskin mahtuu kämpässään liikkumaan.
        Sijainti ja taas sijainti ja talon muu varustus ovat kuitenkin ne tärkeimmät. On hissi, parveke, sauna, pesutupa ja iso piha kukkapenkeineen ja isoine puineen ja koti on kantakaupungissa.


      • pahsia
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Asun pikku yksiössä ja olen onnellinen kodistani! Suorastaan rakastan sitä! Pari tuttua asuu kaksioissa ja sanovat, että tavaraa kertyy ihan turhaan ja toisella on yksi huone ikäänkuin varastona. Kuivattaa siellä pyykkiä. Yksi tuttu asuu kolmiossa, joka on täynnä tavaraa ja sanoo, ettei voisi koskaan asua yksiössä. Eikä varmaan voisikaan, kun nytkin hädintuskin mahtuu kämpässään liikkumaan.
        Sijainti ja taas sijainti ja talon muu varustus ovat kuitenkin ne tärkeimmät. On hissi, parveke, sauna, pesutupa ja iso piha kukkapenkeineen ja isoine puineen ja koti on kantakaupungissa.

        Hyvä niin, aikoinaan nuorena yksiössä asuessani jossakin vaiheessa seinät alkoivat ahdistamaan ja silloin sentään sitä oli vuorokaudesta puolet muualla kuin kotona, jotta niinkuin eläkkeellä kauppakeskukseenko sitä menisi aikaansa viettämään ja onhan ne kyllä ihan vihonviimeisiä paikkoja istuskella kun talvisaikaan ei puistoissa paljoa oleilla, kaikki muu maksullista ja pitäisi olla jokatapauksessa vähintään koira kaverina kulkemassa ja mihinkäs se yksiössä sitten mahtuu, sitäpaitsi valloittaa koko tilan hetikohta omaksi kopikseen. Muuten juuri lueskelin, että ikäihmiset eivät halua mennä iltaisin kaupunkien keskustoihin turvattomuuden tunteen vuoksi ja olen sen huomannut itsestänikin, että en oikein viihdy paikoissa joissa liikkuu paljon nuoria ryhmissä.


      • köyhämuteikipee
        pahsia kirjoitti:

        Olen aina yhtä ällistynyt tästä hokemasta, ikäänkuin olisi jokin uskonvahvistusta lisäävä mantra, tosiasiassa pienessä yksiössä siivoaminen on hankalampaa, koska vapaata lattiapinta-alaa on vähempi kuin isommassa ja sen vuoksi joutuu kurkkimaan huonekalujen yli ja ali jotta ylipäätään ulottuisi joka nurkkaan, siitä puhumattakaan, että käyttörasitus kohdistuu kokonaan niille yksittäisille huonekaluille mitä sinne saa mahtumaan sillä seurauksella että ovat hetikohta nuhraantuneen oloisia.
        Ikänä en muuttaisi enää yksiöön tai sitten pitäisi olla varsin spesiaali sijainti ja suunnittelu, jotta voisi karsia huonekalut minimiin, sänky pöytä nojatuoli ehkä vielä jokin pikkutuoli pelkästään yksin kappalein, eikä mitään muuta lattialle.

        Kokemusta on kyllä pitkältä ajalta isommistakin asunnoista joista suurin oli 80 neliön kolmio, mutta vuodesta 2006 olen asunut yksiössä ja mistään hinnasta en enää isompaan muuttaisi.....siivouksen helppous riippuu ihan siitä millaiset kalusteet kämppääsi hommaat ja miten helposti ne on siirrettävissä......mulla on parempaakin tekemistä ku jonku hehtaarilukaalin siivous......


    • vfihimsf

      Mun ongelmaista kotikenttää on vuosikymmeniä olleet suvun moniongelmaiset "elämäntaiteilijat" jotka reisssufirmojeensa pyörittäjinä tunkeilevat kotiini -muka auttamaan -milloin kateissa on lääkärin määräämät lääkkeet tai työkalut ynnä muuta esineistöä - uskontojen yleismaaailmaista teemaa kuinka kaiken pitää olla juopponarkeille yhteistä jn..... itse olen tehnyt pesäeroa alkon tuotteisiin koska useimmat lääkkeet joita joudun sairauden vuoksi käyttämään, voi olla matkalippu manan majoille viinaan yhdistettynä.
      Mitään todellista apua heidän taholtaan ei koskaan tipu - koska en saa mitään asumistukea tai muitakaan apuja - yleensä ovat pankkipapruista olleet vain kiinnostuneita tai mitävoi vaihtaa rahoiksi omassa elossaan.
      Yleensä hiippailevat kodissani poissaollessani - koskaan eivåt edes kysy että mitä kuuluu tai kuinka jakselet tms. Jälkikäteeen haukkuvat sitten vainoharhaiseksi - kun en tykkää heidän tyylistään miten hoitelevat vanhusten asioita.

    • piikanen

      Minä en käsitä koko touhua. Kuinka kehtaatte hakea yhteiskunnalta tukea joka asiaan. Asun hulppeassa amakotitalossa, ilman velkaa tehty. Olen aina ollut pieni palkkainen, mutta muistissa on ensimmäisen työnantajan lausahdus; ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Mitä onkin tullut hankittua on ensin tienattu ja sitten vasta ostettu.
      Jo 80-luvulla tajusin ettei eläke tule riittämään kovin kummoiseen elämään, joten silloin aloitin säästämisen ja sijoittamisen. Nyt tilanne on aivan toinen, huolettaa saanko haaskattua kaikki, ettei lapsille tule suuria perintöveroja. Anteliaasti olen jakanut rahaa lapsille ja lastenlapsille, lain puitteissa ja laskujahan voi maksella, niihin ei toistaiseksi ole puututtu.

      • Viisaasti sanottu ja eletty.


      • Bengalitikku

        Ei ole samanpalkkaisuutta, ei ole samaneläkkeisyyttä. Työeläkkeensä on kukin ansainnuut, muutoin yhteiskunta tukee.
        Sanon taas, että minämitta on erittäin huono mitta.
        Sosiaalilaina ilman korkoa olisi oikeudenmukainen, mahdollistava tukimuoto rahoitusvastiikkeen osalta tai henkilökohtaisen lainan osalta. Nyt kun tilitiedot aukeavat, Kelan olisi helppo välittää tieto ko. pankkiin.

        Ei ole yhteiskunnan tehtävä m a k s a a henkilökohtaista lainaa.

        Tämä mahdollistaa esim. Ikäihmisen asumisen vanhassa peruskorjattavassa talossa asunnossaan. Muutoin vuokra-asuntoja tarvittaisiin pilvin pimein ja kk-vuokra tuen perusteena pysyy kohtuullisena.


    • Anonyymi

      "vapaamatkustajat pärjäävät yhteiskunnassamme hienosti"

      ei tollaisia "vapaamatkustajia" ole olemassakaan, joka asialla on kaksi puolta ja jokainen asia vaatii jonkun toisen asian voidakseen olla olemassa, esim työttömät, he työllistää kymmeniä/satoja tuhansia ihmisiä joilla palkka 3000 tai enemmän , useat sadat jopa tuhannet firmat,yhdistykset ym voi tomia ja olla olemassa vain sen ansiosta et on työttömiä.. lääkäreitä hoitajia jne ei olisi ilman sairaita ihmisiä ja niin edelleen

    • Anonyymi

      Pieni kämppä on kiva siinä mielessä et siivoomista on vähemmän, siihen ne kivat sit loppuukin....

    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat vapaamatkustajilla?

    • Anonyymi

      Sukulaisten vaivaksi ja harmitukseksi meitsi asuu 150 m2 yksin.

      • Anonyymi

        Oho,sinnehän mahtuisi niin kesäkissa kuin - kollikin!
        Muuten, onkohan aloittaja lesken2:lla kaikki kunnossa, häneltä ei ole tullut pitkään aikaan uutta aloitusta. Terveiset hänelle jos hän lukee vielä palstaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho,sinnehän mahtuisi niin kesäkissa kuin - kollikin!
        Muuten, onkohan aloittaja lesken2:lla kaikki kunnossa, häneltä ei ole tullut pitkään aikaan uutta aloitusta. Terveiset hänelle jos hän lukee vielä palstaa.

        Näyttää siltä että ei ole heinäkuun jälkeen rekkaantuneena kirjoittanut ainakaan tähän ryhmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho,sinnehän mahtuisi niin kesäkissa kuin - kollikin!
        Muuten, onkohan aloittaja lesken2:lla kaikki kunnossa, häneltä ei ole tullut pitkään aikaan uutta aloitusta. Terveiset hänelle jos hän lukee vielä palstaa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17949912/ihailijani-hurmaavia-ulostuloja
        Tämä aloitus osoittaa, ettei ko. nimimerkki ollut kunnossa enää silloin, kun teki tuon aloituksen.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17949912/ihailijani-hurmaavia-ulostuloja
        Tämä aloitus osoittaa, ettei ko. nimimerkki ollut kunnossa enää silloin, kun teki tuon aloituksen.

        kylmätotuus

        Miten niin ei-kunnossa? Kumma väite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin ei-kunnossa? Kumma väite.

        Minusta on outoa käytöstä, että 2lesken teki aloituksen minun kirjoittamistani yksittäisistä kommenteista irrottaen ne asiayhteydestään.

        Ei keskustelupalstan henkeen kuulu tehdä aloituksia toisten palstalaisten kirjoituksista.
        Jos ei muuta aihetta aloitukseen keksi, niin on viisainta jättää aloitus tekemättä.

        Lue linkittämäni 2lesken aloitus ja mieti asiaa uudelleen!

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho,sinnehän mahtuisi niin kesäkissa kuin - kollikin!
        Muuten, onkohan aloittaja lesken2:lla kaikki kunnossa, häneltä ei ole tullut pitkään aikaan uutta aloitusta. Terveiset hänelle jos hän lukee vielä palstaa.

        Mahtuisi - mahtuisi, mutku yksin on paree. Ihan oikeaa kissaa jälkeläiset ovat ehdottaneet, kun nurkissa ja vähän välikatossakin rapisee syksyisin. Onneksi loukut on keksitty.


    • Anonyymi

      Minulla on siis omistan liian pienen kaksion 1mh,kk,sauna tarpeisiini nähden. Rahaa suurempaan kaksioon tai ,3h asuntoon olisi mutta sopivaa tarjontaa on vähän. Maisema ok. Eläke riittää enkä ole ikinä avustuksia käyttänyt ja on rahaa itse hankittua, säästynyt,osa tietysti perittyä. Tässä iässä pitää olla jo olla varallisuutta kertynyt. Matkoja olisi voinut våhentää nuorempana,se on turhaa tuhlausta. Talyhtiö on hyvä,hiljainen ja hoidettu maaseutu pikkukaupungissa. Eikä maksaa vastike liikaa. Parhaimpia taloja keskustassa, sijainti,rauhaisa ikä ihmisiä,eli lapsia,ei häiriköitä. Pitäisi olla tarpeeksi hyvä kuntoinen eikä saa olla remppaa vain tapetti,maalaus ja lattian uusiminen jos ei ole oikea väri ja laatu. Uudemmissa ei ole kuin 1 ovi rappuun,outoja pohjia,pieniä ja remppa velkoja, vääriä värejä jos rempattu. Ihanne olisi rempattu 1950 -60 hyvä pohjainen asunto hissitalossa jossa eteinen ja erillinen keittiö. Haluaisin sen ajan sisustus tyylejä huonekalut,värit,keittiökaapit,kaakelit kph ikkunalla kuten nyt. Ei ole sellaista tarjontaa,hissi puuttuu kaikista pääkadun,tien varrella. Rivitalo kävisi jossa varasto etupihalla mutta kun 2krs pitäisi asentoa hiissilaite portaisiin. RT kun ulkoa voi tulla hiiret,ym ei haluttua pienempinä se ei ole hyvä ratkaisu. Huuto homma olisi vaikea tästä. kunnossa ja iässä.

      • Anonyymi

        MUUTTO homma piti olla.


    • Anonyymi

      Rivitalonpääty 130 m2 ja risat ,ulkovaja jonka perällä saunahuone.- Yhteinen autovaja. 2 henkeä asutaan , pieneltä vaikuttaa ku on sitä roinaa :-)

      Gubbe 74

    • Anonyymi

      340 m2, ei ole tullut saatua aikaiseksi, muuttaa kodista jonnekkin, vaikka varmasti olisi järkevää...

      Uiminen ja saunominen pitää ukon kunnossa, kunnes henki lähtee, hoidelkoot perikunta lopun. On

    • Anonyymi

      Ei kannata sellaisille ystäville edes kertoa asioitaan .
      Itse asun talossa miehen kuoleman jälkeen ja yhtä mittaa on joku sanomassa että mene vuokralle ja ota yksiö . Vuokra maksaa kolme neljäsosaa minun eläkkeestäni, mutta talossa maksan ainoastaan juoksevat kulut kun ei velkaa ole talosta . Siis tulee minulle halvemmaksi asua näin, mutta onhan askin aina se siivoaminen kun on huoneita kahdessa eri kerroksessa .
      Joten aina on näitä tietäjiä sanomassa miten pitää tehdä. Yksi ystäväkin koko ajan patistaa ottamaan vuokra asunnon ja myymään talon, itse hän kyllä asustelee talossa enkä ole koskaan sanonut että hänen pitäisi muuttaa sieltä minnekään

    • Anonyymi

      Itse muutin vuokralle kun olis tullu putkiremppaan kuluja 30.000 euroa ja eläke 1000 euroa.

    • Anonyymi

      asumistukea saa niiten standardien mukaan mikä millekkin asukasmäärälle on määritelty, esim täällä yksinaasuvan maksimi vuokra on 490e josta se asumistuki lasketaan jos vuokra on vaikkapa 800e, niin se ylimenevä 300e ei oteta huomioon

    • Anonyymi

      No ei se 60 neliötä mikään liian suuri asunto ole mitenkään. Asu vaan ja nauti elämästäsi, aina löytyy näitä jotka ovat jakelemassa neuvojaaan ilman että kukaan on heidän mielipidettään edes kysynyt.
      Minunkin ystäväni alkoi heti kun jäin lekeksi sanomaan että myyt talon ja otat yksiön. Se haavoitti minua aika lailla. Hän itse katsoo olevansa oikeutettu asumaan talossaan kun mies elää ja tekee kaikki työt.
      Tottakai olen Itsekkin miettinyt muuttamista mutta en oikein vielä tiedä miten sen hoitaisin , neliöitä on täälläkin kahdessa eri kerroksessa ja varmaan joku lapsiperhe tarvitsisi taloa paremmin kun minä, mutta olen vaan yrittänyt totutella muutto ajatukseen jotenkin vaikka se tuntuu vaikealta jättää koti missä on niin kauan asunut , niin että ymmärrän etten kykene kaikkia talon töitä tekemään kun ikä painaa , no yritän parhaani mukaan kuitenkin .
      Kysy siltä ystävältäsi seuraavan kerran että miksi hän jakelee neuvoja joita kukaan ei ole edes pyytänyt.
      Inhottaa tyypit jotka ovat aina sanomassa mikä itselleni olisi paras, koska tiedän sen itsekkin mutta muutos kestää aikansa että on valmis menttaalisesti siihen uuteen vieraaseen asumis ympäristöön, missä se lieneekin

    • Anonyymi

      Jos omillaan asuu mitä se kenellekkään kuuluu.

    • Anonyymi

      Saa sitä asua vaikka minkälaisessa lukaalissa, jos sen itse maksaa. Jos yhteiskunnalta maksuapua tarvitsee, niin asia on ihan eri juttu.

    • Anonyymi

      En ymmärrä miten jotkut ovat järjestäneet asiansa asumistukikuntoon!
      Laskin juuri paljonko pieneläkeläisvaimoni saisi ko. tukea mutta ei yhtään.
      Bruttoeläke 1360€/kk.
      Oma, velaton osake. 74m2.
      Laskin kaikki kustannukset yhteen ilman autotallia koska sitä hän ei tarvitsisi.
      Asunnon lisäksi laskin varallisuudeksi hänen käyttelytilinsä saldon noin 18000€.
      Edes näillä tiedoilla ei tulisi tukea!!!!
      Jos nuo laskentaperusteet pitävät paikkansa niin miten ihmeessä ihmiset onnistuvat ajautumaan varattomina ( ainakin näennäisen ) eläkkeelle?

      • Anonyymi

        No, mihin hän asumistukea tarvitsee, jos kerran oma asunto ja ilmeisesti sinäkin asut ja maksat osasi kuluista?
        En oikein ymmärtänyt.

        Kyllä yli 2000 eläkkeellä saa asumistukea pk-seudulla vuokra-asuntoon, eikä siihen siis neliöt vaikuta mitenkään - vain vuokra. "Järjestin" näin 43 työvuoden jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, mihin hän asumistukea tarvitsee, jos kerran oma asunto ja ilmeisesti sinäkin asut ja maksat osasi kuluista?
        En oikein ymmärtänyt.

        Kyllä yli 2000 eläkkeellä saa asumistukea pk-seudulla vuokra-asuntoon, eikä siihen siis neliöt vaikuta mitenkään - vain vuokra. "Järjestin" näin 43 työvuoden jälkeen.

        Ajattelin tilannetta vaimoni mahdollisesti leskeytyessä.
        Ihmettelen vaan yleisesti kaiken maailman tukien saantiperusteita ml. asumistuki.
        Yleinen johtopäätös. Jos on käynyt töissä niin on kannattanut panna kaikki tulot sileiksi välittömästi luottaen siihen, että "kyllä ne hoitavat".
        Omasta tahdostaan työttömät ovat samassa asemassa. Laskevat toisten ahtereilla mäkeä.
        Kun ideologia yleistyy ( on jo tapahtumassa ) niin maksajat ovat harvemmassa ja jossakin vaiheessa on ahteri kannossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin tilannetta vaimoni mahdollisesti leskeytyessä.
        Ihmettelen vaan yleisesti kaiken maailman tukien saantiperusteita ml. asumistuki.
        Yleinen johtopäätös. Jos on käynyt töissä niin on kannattanut panna kaikki tulot sileiksi välittömästi luottaen siihen, että "kyllä ne hoitavat".
        Omasta tahdostaan työttömät ovat samassa asemassa. Laskevat toisten ahtereilla mäkeä.
        Kun ideologia yleistyy ( on jo tapahtumassa ) niin maksajat ovat harvemmassa ja jossakin vaiheessa on ahteri kannossa.

        Onhan tuo vaimosi eläke todella pieni.

        Ja, jos on töissä vaikkapa kunnalla (opettaja, varhaiskasvatus jne lista loputon), niin ei niillä palkoilla osteta asuntoa - ainakaan jos olet yksineläjä. Tili silenee ihan normi kulutukseen.


    • Anonyymi

      Veljeni hallitsee maatilaa yksin vaimonsa kuoltua, on peltoa metsää ja isohko päärakennus lisäksi tyhjillään oleva navetta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe