Olen huomannut että suurin osa autoiljoista ei pysty noudattamaan nopeusrajoituksia. Tämä on kuuma peruna tälläkin palstalla. Nopeus on jatkuva kiistanaihe ja yleisin aihe. Nyt on kerrottava heti ettei saa nysvärin titteliä heti niin että ajan aina esim.mittarivirhe huomioitu 60km/h niin 70km/h . SIlti se ei monille riitä. Moottoritiellä 100km/h alue niin ajan 110km/h.
Ainakin Tampereen hitaitten hämäläisten alueella painetaan letkassa ohi.
Useammat eivät pysty
47
543
Vastaukset
- Rela_x
Eihän se oo sulta pois jos joku menee ohi. Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi. Rauhoitu, jatka ajoa kuten ennenkin. Muuten, se merkki siellä tien varressa kertoo suurimman sallitun ajonopeuden. Sitä hitaammin SAA ajaa.
Ylinopeusyrjöjen suitsinta kuuluu poliisille. Antaa heidän hoitaa hommansa.- Kfkkfkfkfkfkfkfkd
Ei pidä ajatella noin.
Onko se sulta pois jos ammun umpimähkään ilmatorjuntarynkyllä 1000 kutia, ehkä ne ei osu kehenkään, onkose sulta pois kun suhun ei ehkä osu?
Sama kun ajetaan ylinopeutta niin tielle on määritelty suurin sallittunopeus hyvissä olosuhteissa ja huomioiden siis kaikkea muutakin, suurin mahdollinen nopeus ikinä ja piste.
Jopa liikennetietäjät mediassa oikein suosittelee että suurin sallittua nopeutta pitää ajaa, joåa poliisikin. Mutta kuitenkin kytätään näitä 10km/h ylityksiä suurennuslasin kanssa oikein.
Repikää siitä sitten, noudatatko lakia, rikotko, sovellatko, unohdatko... - onhan.se.pois
>> Eihän se oo sulta pois jos joku menee ohi.
No kun se on, ja jos on vähänkään enemmän älykkyyttä kuin viirivehkalla, niin tajuaa tämän. - Rela_x
onhan.se.pois kirjoitti:
>> Eihän se oo sulta pois jos joku menee ohi.
No kun se on, ja jos on vähänkään enemmän älykkyyttä kuin viirivehkalla, niin tajuaa tämän.Nyt alkaa kiinnostaa. Perusteletko ihan vähän jollain faktalla..?
- Pentin_riitelynhalu
onhan.se.pois kirjoitti:
>> Eihän se oo sulta pois jos joku menee ohi.
No kun se on, ja jos on vähänkään enemmän älykkyyttä kuin viirivehkalla, niin tajuaa tämän.Eihän Pentti tajua. Sille on pääasia että pääsee kiistelemään, oli aihe mikä tahansa. Pentti vetäisi heti aiheen vierestä oikein ilmatorjuntatykillä, armeija kun jäi käymättä mielenterveysongelmien takia ja kun puuttuva miehisyys alitajunnassa sellaista kuitenkin vaatii.
Kerrot siis, ettet noudata itse rajoituksia ja ihmettelet etteivät muut noudata...
Oman kokemuksen mukaan ja vastaavaa ylinopeutta ajellen, satasen alueella menee aika 50/50 ohitusten kanssa, mutta 120 alueella ei meinaa kukaan enää haluta ohi...- MiksiPakkomielle
Miksi muuten sinun on ajettava sitä "vastaavaa ylinopeutta"?
MiksiPakkomielle kirjoitti:
Miksi muuten sinun on ajettava sitä "vastaavaa ylinopeutta"?
Ei ole mikään pakko. On vain paljon mukavampaa ja samalla säästää aikaa.
Useimmiten olisi parempi ajella kovempia ylinopeuksia, mutta pakkohan se on todeta, että sakot rajoittavat elämää. Valintoja...- jyrsijänloukku
Rotta ei ymmärrä lukemaansa, eipä tosin yllätä.
"niin että ajan aina esim.MITTARIVIRHE HUOMIOITU60km/h niin 70km/h ." - MiksiPakkomielle
TheRat kirjoitti:
Ei ole mikään pakko. On vain paljon mukavampaa ja samalla säästää aikaa.
Useimmiten olisi parempi ajella kovempia ylinopeuksia, mutta pakkohan se on todeta, että sakot rajoittavat elämää. Valintoja...Ajatellaan esimerkiksi vaikka että jos työmatka on luokkaa 15 kilometriä ja ajat sen 10 %:n ylinopeudella ( 100km/h vs. 110km/h ) niin laskepa kuinka paljon siinä ajassa SÄÄSTÄT aikaa? Miten ajattelit käyttää sen marginaalisen lyhyen, säästetyn ajan hyväksi? Puhumattakaan että työmatka on lyhyempi.
- AikaaVoiVarastoida
MiksiPakkomielle kirjoitti:
Ajatellaan esimerkiksi vaikka että jos työmatka on luokkaa 15 kilometriä ja ajat sen 10 %:n ylinopeudella ( 100km/h vs. 110km/h ) niin laskepa kuinka paljon siinä ajassa SÄÄSTÄT aikaa? Miten ajattelit käyttää sen marginaalisen lyhyen, säästetyn ajan hyväksi? Puhumattakaan että työmatka on lyhyempi.
Kuules nyt. Kohta saapuu Rotta taas kertomaan miten ne säästetyt sekunnit ja jopa minuutit voi kerätä talteen, jemmata ne jonnekin laatikkoon tai pussiin ja ottaa ne sitten sieltä tarpeen tullen käyttöön. Näin Rotta saa vuositasolla luotua aikaa jopa tunnin tai pari ihan tyhjästä. Niillä sitten voi elämän laittaa risaiseksi kun ehtii ja pystyy tekemään lisäajan puitteissa lähes mitä vaan. Ylinopeuden ajaminen kannattaa aina. Eteenkin taajamien työmatkaliikenteessä.
jyrsijänloukku kirjoitti:
Rotta ei ymmärrä lukemaansa, eipä tosin yllätä.
"niin että ajan aina esim.MITTARIVIRHE HUOMIOITU60km/h niin 70km/h ."Niinhän tuossa luki, että mittarivirhe on huomioitu ja ajaa 10 km/h ylinopeutta. Siis mittarivirhe huomioitu. Ei ole vaikeaa.
MiksiPakkomielle kirjoitti:
Ajatellaan esimerkiksi vaikka että jos työmatka on luokkaa 15 kilometriä ja ajat sen 10 %:n ylinopeudella ( 100km/h vs. 110km/h ) niin laskepa kuinka paljon siinä ajassa SÄÄSTÄT aikaa? Miten ajattelit käyttää sen marginaalisen lyhyen, säästetyn ajan hyväksi? Puhumattakaan että työmatka on lyhyempi.
Ajatellaanpa mielummin niin, että minä ajan vuodessa 30 000 kilometriä keskinopeudella 68 km/h. Aikaa tuoon kuluu 441 tuntia. Jos keskinopeutta laskisi 10 km/h, aikaa kuluisi 517 tuntia. Erotusta on 76 tuntia, eli yli kolme vuorokautta.
En tiedä mihin sinä tuon vuotuisen säästön käyttäisit, minä keksin kyllä kohteita.- oikeinkooivalsin
TheRat kirjoitti:
Ei ole mikään pakko. On vain paljon mukavampaa ja samalla säästää aikaa.
Useimmiten olisi parempi ajella kovempia ylinopeuksia, mutta pakkohan se on todeta, että sakot rajoittavat elämää. Valintoja...The Rat käyttää säästyneen ajan tarpeelliseen kommentointiin Suomi24:ssä.
TheRat kirjoitti:
Niinhän tuossa luki, että mittarivirhe on huomioitu ja ajaa 10 km/h ylinopeutta. Siis mittarivirhe huomioitu. Ei ole vaikeaa.
Aloituksen teksti voidaan kyllä tulkita niin, että kaveri on huomioinut mittarivirheen ajamalla 60 km /h alueella mittarinopeutta 70 km/h. Lopputulos lienee silloin pari kisaa ylinopeutta. Se on poliisihallinnon mielestä ok.
Enevpk1 kirjoitti:
Aloituksen teksti voidaan kyllä tulkita niin, että kaveri on huomioinut mittarivirheen ajamalla 60 km /h alueella mittarinopeutta 70 km/h. Lopputulos lienee silloin pari kisaa ylinopeutta. Se on poliisihallinnon mielestä ok.
-voidaan, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Jos toinen tietää mittarivirheensä, niin miksei kertoisi todellista nopeuttaan?
Minulla muuten mittari heittää kesärenkailla noissa nopeuksissa noin 1 km/h.- MittariVirhe
TheRat kirjoitti:
-voidaan, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Jos toinen tietää mittarivirheensä, niin miksei kertoisi todellista nopeuttaan?
Minulla muuten mittari heittää kesärenkailla noissa nopeuksissa noin 1 km/h." Minulla muuten mittari heittää kesärenkailla noissa nopeuksissa noin 1 km/h. "
Niin, sinullahan ei ole autossasi alkuperäistä vakiokokoista rengastusta. Alkuperäisellä tai sitä vastaavalla rengastuksella mittarivirhe on selvästi suurempi. MittariVirhe kirjoitti:
" Minulla muuten mittari heittää kesärenkailla noissa nopeuksissa noin 1 km/h. "
Niin, sinullahan ei ole autossasi alkuperäistä vakiokokoista rengastusta. Alkuperäisellä tai sitä vastaavalla rengastuksella mittarivirhe on selvästi suurempi." Minulla muuten mittari heittää kesärenkailla noissa nopeuksissa noin 1 km/h. "
Hyvä niin. Hajonta voi kuitenkin olla suuri eri autojen välillä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078#Pidp447663744
Tuon mukaan virhe voi olla 10 % 8 km/h, eli moottoritienopeuksissa 20 km/h.Enevpk1 kirjoitti:
" Minulla muuten mittari heittää kesärenkailla noissa nopeuksissa noin 1 km/h. "
Hyvä niin. Hajonta voi kuitenkin olla suuri eri autojen välillä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078#Pidp447663744
Tuon mukaan virhe voi olla 10 % 8 km/h, eli moottoritienopeuksissa 20 km/h.Jeps. Sen takia, jos mittarivirheensä tietää, ei sitä mittarilukemaa kannata kertoa. 110 km/h voi käytännössä tarkoittaa mitä tahansa välillä 100 - 110 km/h ja jos rajoitus on 100 km/h ja valiettaan muiden ylinopeuksista, on tuo aika merkittävää...
Minulla on pieni epäilys, että auto käyttää gps:ää nopeusmittarin kalibrointiin. Mitään estettä tuollaiselle ei ainkaan olisi, paitsi se, että renkaanvaihdon jälkeen voisi hetken näyttää liian pieniä nopeuksia...MiksiPakkomielle kirjoitti:
Ajatellaan esimerkiksi vaikka että jos työmatka on luokkaa 15 kilometriä ja ajat sen 10 %:n ylinopeudella ( 100km/h vs. 110km/h ) niin laskepa kuinka paljon siinä ajassa SÄÄSTÄT aikaa? Miten ajattelit käyttää sen marginaalisen lyhyen, säästetyn ajan hyväksi? Puhumattakaan että työmatka on lyhyempi.
Entä kun ajettavaa matkaa on vaikka 600 km päivän aikana. Kyllä siinä aikaa säästyy oikasti kun ajaa vähän nopeammin.
Reininranta kirjoitti:
Entä kun ajettavaa matkaa on vaikka 600 km päivän aikana. Kyllä siinä aikaa säästyy oikasti kun ajaa vähän nopeammin.
Varsinkin kun pienellä ylinopeudella 600 kilsaa jaksaa hyvin ajaa yhdellä istumalla. Jos junnaa rajoitusten mukaan, joutuu pitämään herkästi ainakin yhden tauon. Käytännössä matkaan kuluu siis 1-2 tuntia enemmän.
TheRat kirjoitti:
Varsinkin kun pienellä ylinopeudella 600 kilsaa jaksaa hyvin ajaa yhdellä istumalla. Jos junnaa rajoitusten mukaan, joutuu pitämään herkästi ainakin yhden tauon. Käytännössä matkaan kuluu siis 1-2 tuntia enemmän.
Olet oikeassa, taitaa olla kokemusta! 😊
Reininranta kirjoitti:
Olet oikeassa, taitaa olla kokemusta! 😊
Sanottakoon, että tuo on aika tarkkaan matka yhdelle mökille...
TheRat kirjoitti:
Jeps. Sen takia, jos mittarivirheensä tietää, ei sitä mittarilukemaa kannata kertoa. 110 km/h voi käytännössä tarkoittaa mitä tahansa välillä 100 - 110 km/h ja jos rajoitus on 100 km/h ja valiettaan muiden ylinopeuksista, on tuo aika merkittävää...
Minulla on pieni epäilys, että auto käyttää gps:ää nopeusmittarin kalibrointiin. Mitään estettä tuollaiselle ei ainkaan olisi, paitsi se, että renkaanvaihdon jälkeen voisi hetken näyttää liian pieniä nopeuksia...Nykytekniikka todellakin mahdollistaisi gps:n ja auton ohjelmiston yhteiskäytön nopeusmittarinäytön tarkkuuttamiseksi. Näin virhe saataisiin pienennettyä lähes olemattomaksi. Toivottavasti olet oikeassa autosi suhteen. Ehkä tilanne kokonaisuudessaan olisi jo kahdenkymmenen vuoden kuluttua hieman parempi, kun autokanta vähitellen uudistuu.
- Häläri
Enevpk1 kirjoitti:
Nykytekniikka todellakin mahdollistaisi gps:n ja auton ohjelmiston yhteiskäytön nopeusmittarinäytön tarkkuuttamiseksi. Näin virhe saataisiin pienennettyä lähes olemattomaksi. Toivottavasti olet oikeassa autosi suhteen. Ehkä tilanne kokonaisuudessaan olisi jo kahdenkymmenen vuoden kuluttua hieman parempi, kun autokanta vähitellen uudistuu.
Nopeusmittareiden virhe on ihan autonvalmistajien kesken sovittu juttu. Perustuu muistaakseni johonkin Eu:n lakipykäliin. Asetus löytyy netistä kun jaksaa etsiä ja löytää oikean hakusanan. Johonkin typerään turvallisuus/vastuukysymykseen homma perustuu. Omassa autossa nopeusmittari valehtelee 8 %, matkamittari ei yhtään.
- KiireKiireJokaPaikkaan
TheRat kirjoitti:
Sanottakoon, että tuo on aika tarkkaan matka yhdelle mökille...
Minkä helvetin takia hankkia kesämökki jos sinne meneminenkin täytyy kellottaa?? Jos lomalle tai vapaalle siirtymisen taustallakin kello raksuttaa niin mitä tekee kesämökillä ylipäätään? Kun minä lähden omalle mökille, matkaa reilut 400 km, laitan kotona kiireen ja ahdistuksen pois, rentoudun ja ajan matkan rentoutuen ja tarvittaessa tauon pitäen. On aivan sama olenko mökillä puolta tuntia tai tuntia enemmin tai myöhemmin. Rotalla on varmaan mökilläkin aikataulu erilaisten asioiden suorittamiseen ja kaikki hommat pitää varmaan tehdä hirveellä kiireellä että ehtii lähtemään taas mahdollisimman nopeasti pois, aikaa säästämään. Vapaan jälkeen sitten taas hammasta kiristellen töihin, oravanpyörää pyörittämään. Voi helvetti tätä suoritus-ja kiirekeskeitä elämää.
- Kahjot.hoitoon
KiireKiireJokaPaikkaan kirjoitti:
Minkä helvetin takia hankkia kesämökki jos sinne meneminenkin täytyy kellottaa?? Jos lomalle tai vapaalle siirtymisen taustallakin kello raksuttaa niin mitä tekee kesämökillä ylipäätään? Kun minä lähden omalle mökille, matkaa reilut 400 km, laitan kotona kiireen ja ahdistuksen pois, rentoudun ja ajan matkan rentoutuen ja tarvittaessa tauon pitäen. On aivan sama olenko mökillä puolta tuntia tai tuntia enemmin tai myöhemmin. Rotalla on varmaan mökilläkin aikataulu erilaisten asioiden suorittamiseen ja kaikki hommat pitää varmaan tehdä hirveellä kiireellä että ehtii lähtemään taas mahdollisimman nopeasti pois, aikaa säästämään. Vapaan jälkeen sitten taas hammasta kiristellen töihin, oravanpyörää pyörittämään. Voi helvetti tätä suoritus-ja kiirekeskeitä elämää.
Mökit on halvempia kaukana kaupungeista. Ei siinä muuten mitään, mutta talvella jos käy niin matka voi kestää kauan kelin takia. Hyvillä nastarenkailla sujuu silloinkin.
- oma_etu
Eivät pysty ei. En minäkään muutaman km/h ylityksistä piittaa mutta jos ihan tahallaan ajetaan yli 10 km/h yli rajoitusten ja sitä kautta aiheutetaan nopeuseroja muihin, niin menehän homma siinä kohtaa metsään. Se on sitä oman edun tavoittelua tuo ylinopeuden ajaminenkin.
- odottelen
Koskahan saamme lukea hyvän syyn sille, että ajetaan jatkuvasti ylinopeutta. Vielä ei kukaan ole sellaista kirjoittanut.
- lukee-ylempänä
Lukeehan se tuossa ylempänä. Oman edun tavoittelu.
lukee-ylempänä kirjoitti:
Lukeehan se tuossa ylempänä. Oman edun tavoittelu.
Liikenne on yhteispeliä. Jos yksi hyötyy ja muut eivät vastaavaa haittaa koe, hyötyvät kaikki. Mitä nopeammin se ylinopeutta ajava on poissa liikenteestä, sitä nopeammin siellä on yksi auto vähemmän aiheuttamassa ruuhkia.
- odottelen
lukee-ylempänä kirjoitti:
Lukeehan se tuossa ylempänä. Oman edun tavoittelu.
Hakusessa on hyvä syy.
- näin_se_vain_on
Ei ole hyvää syytä ajaa ylinopeutta. On vain huonoja tekosyitä olla ylinopeusyrjö.
- KumpiParempiHuonompi
TheRat kirjoitti:
Liikenne on yhteispeliä. Jos yksi hyötyy ja muut eivät vastaavaa haittaa koe, hyötyvät kaikki. Mitä nopeammin se ylinopeutta ajava on poissa liikenteestä, sitä nopeammin siellä on yksi auto vähemmän aiheuttamassa ruuhkia.
Ajamalla nopeammin myös onnettomuusriskit kasvavat, törmäysenergiat myös, puhumattakaan loukkaantumis-ja jopa kuoleman riskeistä. Se kumpi on suurempi ongelma ja hyöty tai riski muulle liikenteelle seuraa ylinopeudesta tai siitä että joku auto on nopeammin pois tieltä jää virtuoosi Rotan laskettavaksi.
- RST2
näin_se_vain_on kirjoitti:
Ei ole hyvää syytä ajaa ylinopeutta. On vain huonoja tekosyitä olla ylinopeusyrjö.
No huh huh
Tiedätkö pelle että on ihmisiä jolla on elämä.Niillä on muutakin tekemistä kuin istua siellä autossa.Että siinä sulle syytä. KumpiParempiHuonompi kirjoitti:
Ajamalla nopeammin myös onnettomuusriskit kasvavat, törmäysenergiat myös, puhumattakaan loukkaantumis-ja jopa kuoleman riskeistä. Se kumpi on suurempi ongelma ja hyöty tai riski muulle liikenteelle seuraa ylinopeudesta tai siitä että joku auto on nopeammin pois tieltä jää virtuoosi Rotan laskettavaksi.
Ajamalla muita hitaammin onnettomuustodennäköisyys kasvaa, mutta törmäysenergia pienenee. Vaikea sanoa, mikä on alinopeuden kokonaisriskivaikutus. Ylinopeudella tilastollinen kokonaisriski kasvaa varmasti.
- KukaSePelleOnkaan
RST2 kirjoitti:
No huh huh
Tiedätkö pelle että on ihmisiä jolla on elämä.Niillä on muutakin tekemistä kuin istua siellä autossa.Että siinä sulle syytä.Ensin moni ostaa kalliin ja näyttävänkin auton itselleen, laittavat jotkut jopa viimeiset rahansakin siihen. Sitten kun auto on saatu niin sitä halutaan käyttää kuitenkin mahdollisimman vähän aikaa ja sen takia on ajettava mahdollisimman kovaa vauhtia perille päästäkseen. Ymmärrätkö pelle mikä ristiriita asiassa on? Että siinä sulle mietittävää.
- EttäMitenkä
Enevpk1 kirjoitti:
Ajamalla muita hitaammin onnettomuustodennäköisyys kasvaa, mutta törmäysenergia pienenee. Vaikea sanoa, mikä on alinopeuden kokonaisriskivaikutus. Ylinopeudella tilastollinen kokonaisriski kasvaa varmasti.
" Ajamalla muita hitaammin onnettomuustodennäköisyys kasvaa ".
Kerrotko mihin tämä väite perustuu...? EttäMitenkä kirjoitti:
" Ajamalla muita hitaammin onnettomuustodennäköisyys kasvaa ".
Kerrotko mihin tämä väite perustuu...?Ihan maalaisjärjellä tuohon tulokseen päätyy, mutta viittaan kuitenkin tutkimuksiin. Lue lisää vaikka tästä:
http://www.sehinc.com/news/truth-about-speed-limits-explained-engineer
Vahinko, että tuossa linkissä ei itse dataan pääse käsiksi. Parhaimmat liikennetutkimusraportit tuppaavat olemaan maksullisia.
- Musta.a.mersu
Mulla on heikko itsetunto että pakko ajaa ylinopeutta.
- säännöt.on.turhia
Kyllä ylinopeutta saa ajaa, jos mielestään osaa ajaa turvallisesti. Sama pätee kännissä ajamiseen.
- tooooo
Ehei poijjaat.Ei sitä känissä ajella. Ei todellakaan.
- saapas.kenkä
tooooo kirjoitti:
Ehei poijjaat.Ei sitä känissä ajella. Ei todellakaan.
Jos siitä on itselle hyötyä enemmän kuin haittaa muille niin saa. Sitäpaitsi rattijuopumus on keinotekoinen käsite.
- sinulla_on
Paha asennevamma!
- lujaahijaalujaahiljaa
Useimmat eivät myöskään kykene ajamaan tasaista nopeutta.
- Kjell.C.D.Pippelström
On hienoa, jos kykenee ajelemaan vaihtelevalla nopeudella...
- P.e.n.t.t.i
Minä kyllä kykenisin ajamaan vaikka miten, jos ehtisin. Eihän siitä mitään tule kun minun pitää kytätä täällä joka ainoa päivä 18-20 tuntia jottei kukaan kirjoittele minusta kannaltani noloja totuuksia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun355732- 773383
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa813151Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3152715- 412252
- 542201
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo251470Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211381- 491379
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui281283