HyvinSujuuRuotsissa

Näinonon

Ruotsissa ollaan nostamassa alinta eläkeikää 70v koska maahanmuuttajat eivät ole haluneetkaan työllistyä niinkuin päättäjät olivat halunneet, sosiaaliturva menot ovat siis kasvaneet sietämättömäksi..-sama kohta Suomessakin.

10

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonyymi_uvt

      Ei vaan siksi, että ihmisten elinikäodotus on kasvanut! Ja syntyvyys on vähäistä.
      Venäjällä myös nostettiin eläkeikää.

    • TosiasiaHyväksyttävä

      Eläkeikää on nostettu erittäin monessa maassa Euroopassakin ja syynä on aina ollut pidentynyt elinikä. Näin myös Suomessa.
      Alunperinhän Suomessakin oli varauduttu siihen, että eläkkeellä ollaan reilusti alle kymmenen vuotta. Nykyisin tuo luku on jo noin 20 vuotta. Lisäksi ikäluokat pienenevät koko ajan eli työvoima kutistuu Jokainen ymmärtää, että jotain on tehtävä. Vaihtoehdot ovat melkoisen vähäiset. Nostaa eläkeikää, nostaa eläkevakuutusmaksuja tai pienentää eläkettä. Tai näiden yhdistelmiä. Suomessa on päädytty yhdistelmään, joka kattaa nuo kaikki, jolloin ikäviä vaikutuksia voidaa hajauttaa pienemmäksi.

      Maahanmuuttajat on käytännössä ainoa toivo pitää työvoimaa yllä riittävällä tasolla, kun kantasuomalaisten syntyvyys on suorastaan romahtanut. Sehän on nyt alle 50.000, kun parhaimmillaan se oli reippaasti yli 100.000 lasta/vuosi. Kantasuomalaisia kuolee enemmän kuin syntyy. Tätä ei voi syntyvyyden lisäykselläkään enää mitenkään korjata muutamaan sukupolveen, koska synnyttävä ikäluokka on jo niin pieni. Eli parhaimmillaankin kyse on varmaankin ainakin sadasta vuodesta, jos syntyvyys saataisiinkin nousemaan lähemmäs 100.000 lasta/vuosi.

      Maahanmuuttajat on siis nopein ja luultavasti myös ainoa toivomme säilyttää Suomi edes nykyisenkaltaisena hyvinvountivaltiona. Se on meistä itsestämme eniten kiinni, onnistuuko maahanmuuttajien integrointi ja kotouttaminen suomalaisiksi.
      Muukalaisviha ja rasismi on varmin tae, ettei onnistu. Se myös estää nk työperäistä maahanmuuttoa todella tehokkaasti.

      • roletaari

        Suurin osa muslimimaahan tulijoista ei tule koskaan tekemään mitään yhteiskuntaa tai elinkeinoelämää oikeasti hyödyttävää työtä. Vääräuskoiset ovat heidän palvelijoitaan.
        Tietysti tässäkin asiassa on "yksittäistapauksia"!

        Miten on käynyt satoja vuosia kotoutuneiden romaniemme kanssa? On yksittäistapauksia.


      • TosiasiaHyväksyttävä
        roletaari kirjoitti:

        Suurin osa muslimimaahan tulijoista ei tule koskaan tekemään mitään yhteiskuntaa tai elinkeinoelämää oikeasti hyödyttävää työtä. Vääräuskoiset ovat heidän palvelijoitaan.
        Tietysti tässäkin asiassa on "yksittäistapauksia"!

        Miten on käynyt satoja vuosia kotoutuneiden romaniemme kanssa? On yksittäistapauksia.

        Romanit eivät ole muslimeja eikä ulkomaalaisia, vaan suomalaisia. . Suomen tataarit ovat suomalaisia ja muslimeja enkä ole kuullut heillä olevan vaikeuksia sopeutumisen kanssa.

        No olipa miten tahansa, niin vaihtoehtomme ovat vähissä. Suomessa asuvat ulkomaalaiset taustasta riipoumatta ovat täällä ja pysyvät ja he joko sopeutuvat tai eivät. Me voimme edistää ja auttaa heidän sopeutumistaan tai vaikeuttaa sitä. Suosittelen vahvasti sopeutumisen auttamista ja edistämistä onhan se itsekkäästi ajatellen meillekin kaikkein ’pienimmän riesan’ vaihtoehto, jos asian haluaa negatiivisesti ilmaista.
        Positiivinen näkemys puolestaan on, että maassa olevat ulkomaalaiset on helpoiten ja nopeimmin saatavissa Suomea hyödyttämään ja suomalaisiksi. Ei se meiltä edellytä kuin normaalia ja sivistynyttä käytöstä ja satsausta kotouttamiseen ja antamalla heille mahdollisuuksia. Ilmaiseksi ei mitään saa tässäkään asiassa.

        Jos kylmän puhtaasti finanssipuoltakin katsoo, niin uuden sukupolven kasvattaminen koulutuksineen kestää parisenkymmentä vuotta vähintään ja se maksaa melkoisesti sekin. Muistaakseni jossain luin keskimäärin jotain 200.000 - 300.000€/henkilö nettona.


      • roletaari
        TosiasiaHyväksyttävä kirjoitti:

        Romanit eivät ole muslimeja eikä ulkomaalaisia, vaan suomalaisia. . Suomen tataarit ovat suomalaisia ja muslimeja enkä ole kuullut heillä olevan vaikeuksia sopeutumisen kanssa.

        No olipa miten tahansa, niin vaihtoehtomme ovat vähissä. Suomessa asuvat ulkomaalaiset taustasta riipoumatta ovat täällä ja pysyvät ja he joko sopeutuvat tai eivät. Me voimme edistää ja auttaa heidän sopeutumistaan tai vaikeuttaa sitä. Suosittelen vahvasti sopeutumisen auttamista ja edistämistä onhan se itsekkäästi ajatellen meillekin kaikkein ’pienimmän riesan’ vaihtoehto, jos asian haluaa negatiivisesti ilmaista.
        Positiivinen näkemys puolestaan on, että maassa olevat ulkomaalaiset on helpoiten ja nopeimmin saatavissa Suomea hyödyttämään ja suomalaisiksi. Ei se meiltä edellytä kuin normaalia ja sivistynyttä käytöstä ja satsausta kotouttamiseen ja antamalla heille mahdollisuuksia. Ilmaiseksi ei mitään saa tässäkään asiassa.

        Jos kylmän puhtaasti finanssipuoltakin katsoo, niin uuden sukupolven kasvattaminen koulutuksineen kestää parisenkymmentä vuotta vähintään ja se maksaa melkoisesti sekin. Muistaakseni jossain luin keskimäärin jotain 200.000 - 300.000€/henkilö nettona.

        Ilmaisinko itseni vaikeaselkoisesti.
        MuslimiMAAHANTULIJAT!
        En väittänyt romaneja muslimeiksi!
        Romaneilla on ollut aikaa kotoutumiseen. Mikä lienee heidän kohdallaan taloudellinen tase? Vastaukseksi ei kelpaa, että heitähän on niin vähän!

        Alkupään somalit ovat ehtineet kotoutumaan ja hyödyttämään työpanoksellaan yhteiskuntaamme ja julkishallinnon taloutta. Mikö lienee hyötysuhde?

        Ripaus realismia ei olisi pahitteeksi vaaleanpunaisten lasien läpi katsojillekaan.


      • TosiasiaHyväksyttävä
        roletaari kirjoitti:

        Ilmaisinko itseni vaikeaselkoisesti.
        MuslimiMAAHANTULIJAT!
        En väittänyt romaneja muslimeiksi!
        Romaneilla on ollut aikaa kotoutumiseen. Mikä lienee heidän kohdallaan taloudellinen tase? Vastaukseksi ei kelpaa, että heitähän on niin vähän!

        Alkupään somalit ovat ehtineet kotoutumaan ja hyödyttämään työpanoksellaan yhteiskuntaamme ja julkishallinnon taloutta. Mikö lienee hyötysuhde?

        Ripaus realismia ei olisi pahitteeksi vaaleanpunaisten lasien läpi katsojillekaan.

        Romanit ovat suomalaisia ja niitä on aina ollut täällä. Ei heitä voi ’käyttää’ mitenkään eikä miltään osin ulkomaalaisten ja maahanmuuttajien kohtaamien vaikeuksien esimerkkeinä.

        Niin maahanmuuttajissa on paljon niitä, jotka eivät ole sopeutuneet edes vuosien asumisen jälkeen. Onko se hyvä asia? No ei varmasti kenenkään mielestä. Miten kotoutumista pitäisi kehittää mielestäsi, vai pitäisikö se jättää kokonaan unholaan ja katsoa mitä tapahtuu? Ei nämäkään sopeutumattomatkaan täältä mihinkään poistu, se on realismia.
        Luuletko rasismin, muukalaisvastaisuuden ja maahanmuuttajavihamielisyyden kovastikin auttavan tähän? Parantaako se hyötysuhdetta? Miten?

        Niin, se realismi... siihen kyllä kannattaa todella ihan oikeasti tutustua. Ihan riippumatta minkävärisiä silmalaseja käyttää. Ihan ripauskaan ei taida riittää. Se helpottaa nimenomaan tosiasioiden hyväksymistä.

        Ja muistetaampa se alkuperäinen asia, me kantasuomalaiset vähenemme yhä kiihtyvämpää vauhtia ja sen kääntäminen on usean sukupolven mittainen urakka, jos nyt väheneminen saataisiin pysäytettyä. Sellaistakaan ei ole nähtävissä. Vain maahanmuuton avulla käytännössä se onnistuu nopeammin tai edes pitäytyä nykyisessä tilanteessa. Se on paras käsillä oleva ja ehkä ainoakin mahdollisuus, mutta se voidaan jättää käyttämättä ja/tai tyriä helposti.
        Ei meillä ole valinnannanvaraa eikä varsinkaan mahdollisuuksia valita ihmisiä maailmalta. Tai sitten hyväksymme sen, että varsinkin vähäiset lapsemme ja heidän lapsensa eivät pääse nauttimaan läheskään tällaista hyvinvointia mistä me olemme päässeet osallisiksi koko elämämme ajan.
        Tämä, jos mikä on realismia.


      • roletaari
        TosiasiaHyväksyttävä kirjoitti:

        Romanit ovat suomalaisia ja niitä on aina ollut täällä. Ei heitä voi ’käyttää’ mitenkään eikä miltään osin ulkomaalaisten ja maahanmuuttajien kohtaamien vaikeuksien esimerkkeinä.

        Niin maahanmuuttajissa on paljon niitä, jotka eivät ole sopeutuneet edes vuosien asumisen jälkeen. Onko se hyvä asia? No ei varmasti kenenkään mielestä. Miten kotoutumista pitäisi kehittää mielestäsi, vai pitäisikö se jättää kokonaan unholaan ja katsoa mitä tapahtuu? Ei nämäkään sopeutumattomatkaan täältä mihinkään poistu, se on realismia.
        Luuletko rasismin, muukalaisvastaisuuden ja maahanmuuttajavihamielisyyden kovastikin auttavan tähän? Parantaako se hyötysuhdetta? Miten?

        Niin, se realismi... siihen kyllä kannattaa todella ihan oikeasti tutustua. Ihan riippumatta minkävärisiä silmalaseja käyttää. Ihan ripauskaan ei taida riittää. Se helpottaa nimenomaan tosiasioiden hyväksymistä.

        Ja muistetaampa se alkuperäinen asia, me kantasuomalaiset vähenemme yhä kiihtyvämpää vauhtia ja sen kääntäminen on usean sukupolven mittainen urakka, jos nyt väheneminen saataisiin pysäytettyä. Sellaistakaan ei ole nähtävissä. Vain maahanmuuton avulla käytännössä se onnistuu nopeammin tai edes pitäytyä nykyisessä tilanteessa. Se on paras käsillä oleva ja ehkä ainoakin mahdollisuus, mutta se voidaan jättää käyttämättä ja/tai tyriä helposti.
        Ei meillä ole valinnannanvaraa eikä varsinkaan mahdollisuuksia valita ihmisiä maailmalta. Tai sitten hyväksymme sen, että varsinkin vähäiset lapsemme ja heidän lapsensa eivät pääse nauttimaan läheskään tällaista hyvinvointia mistä me olemme päässeet osallisiksi koko elämämme ajan.
        Tämä, jos mikä on realismia.

        Me voimme valita tänne halukkaat ihmiset! Miksi on niin ylivoimaisen vaikeaa tunnustaa tosiasia, että suurin osa muslimeista ei tule kotoutumaan millään konstilla eikä kunnolla useammassakaan sukupolvessa.

        Hyvinvointimme? Eiköhän meillä olisi varaa laskeakin sitä.
        Miksi pitäisi saada aina kaikkea enemmän ja parempaa? Elämässä on muitakin arvoja kuin materialla pullistelu.
        Linkolan elämänkerta on lopuillaan. Änkyröitä mielipiteitä mutta perusvire on mielestäni oikea.
        Liikaa ihmisiä.
        Itse olen pitänyt yhtenä emämunauksena kehitysapua pitsi koulutusta.
        Lääkintähuollon vieminen on ollut pahin moka!

        Hyvinvointia koko elämämme ajan? Olet joko melko nuori tai syntynyt äveriääseen perheeseen.
        Minä tiedän mitä on köyhyys, puutteellinen ravinto j keskenkasvuisena pentuna tehty raskas työ!
        Myös aikuisiällä, perheellisenä, kahden lapsen isänä elimme muutaman vuoden, työkavereiden lausuman mukaan periaatteella. "Vaimo, vaimo! Pane sieniin puolet petäjäistä"!

        Realismia on myös se, että olen elänyt muutaman, kotoutuneen marokkolaisen kanssa melko tiiviisti. Somali hermostui minuun. Ei mielipiteisiini vaan siihen, että hänen olisi täytynyt toimia vääräoppisen ohjeiden mukaan.
        Romaneista minulla on paljon pitempi ja perusteellisempi kokemus. Myös heidän rasismistaan minua ja vaimoani kohtaan. "ETTE OLEKAAN MEIKÄLÄISIÄ"!

        Nykykehitystä väistämättä seuraava kulttuurin ja elämäntavan muutos minua riepoo.
        Hyvä tahto eikä toisen posken kääntäminen ei auta.

        Loppuhenkonen. Kotouttamine ei auta millään tavalla jos kotoutuva ei tahdo vaan vaatii meitä kotoutumaan omaan kulttuuriinsa , ja säilyttääkseen ihmisarvon, myös uskontoonsa. Mutta sekään ei koske naisia.


      • TosiasiaHyväksyttävä
        roletaari kirjoitti:

        Me voimme valita tänne halukkaat ihmiset! Miksi on niin ylivoimaisen vaikeaa tunnustaa tosiasia, että suurin osa muslimeista ei tule kotoutumaan millään konstilla eikä kunnolla useammassakaan sukupolvessa.

        Hyvinvointimme? Eiköhän meillä olisi varaa laskeakin sitä.
        Miksi pitäisi saada aina kaikkea enemmän ja parempaa? Elämässä on muitakin arvoja kuin materialla pullistelu.
        Linkolan elämänkerta on lopuillaan. Änkyröitä mielipiteitä mutta perusvire on mielestäni oikea.
        Liikaa ihmisiä.
        Itse olen pitänyt yhtenä emämunauksena kehitysapua pitsi koulutusta.
        Lääkintähuollon vieminen on ollut pahin moka!

        Hyvinvointia koko elämämme ajan? Olet joko melko nuori tai syntynyt äveriääseen perheeseen.
        Minä tiedän mitä on köyhyys, puutteellinen ravinto j keskenkasvuisena pentuna tehty raskas työ!
        Myös aikuisiällä, perheellisenä, kahden lapsen isänä elimme muutaman vuoden, työkavereiden lausuman mukaan periaatteella. "Vaimo, vaimo! Pane sieniin puolet petäjäistä"!

        Realismia on myös se, että olen elänyt muutaman, kotoutuneen marokkolaisen kanssa melko tiiviisti. Somali hermostui minuun. Ei mielipiteisiini vaan siihen, että hänen olisi täytynyt toimia vääräoppisen ohjeiden mukaan.
        Romaneista minulla on paljon pitempi ja perusteellisempi kokemus. Myös heidän rasismistaan minua ja vaimoani kohtaan. "ETTE OLEKAAN MEIKÄLÄISIÄ"!

        Nykykehitystä väistämättä seuraava kulttuurin ja elämäntavan muutos minua riepoo.
        Hyvä tahto eikä toisen posken kääntäminen ei auta.

        Loppuhenkonen. Kotouttamine ei auta millään tavalla jos kotoutuva ei tahdo vaan vaatii meitä kotoutumaan omaan kulttuuriinsa , ja säilyttääkseen ihmisarvon, myös uskontoonsa. Mutta sekään ei koske naisia.

        Mehän näemmä keskustelemme täysin eri asiasta.

        Minun fokukseni oli ja on edelleen, että koska syntyvyytemme on romahtanut ja sitä myöden vähentyvän asukasluvun myötä tulee ongelmia, jotka osin oireita näkyy jo nytkin kuten uutisissa olemme nähneet, erityisesti tulevaisuudessa jossa vastaavia on tulossa entistä useammin.

        Sinun fokuksesi on aivan toisaalla. Se on maahanmuutto ja maahanmuuttajat ja erityisesti kansanryhmiin keskittyvät kertomasi omat kokemuksesi ja niistä vetämäsi johtopäätökset. Niistä keskusteleminen ei kiinnosta.
        Olen myös näkevinäni selkeitä asennepohjaisia mielipiteitä, jotka eivät varmasti edistä millään tapaa maahanmuutosta johtuvien ongelmien vähentämistä.

        Yhteistä pohjaa ei näin ollen keskustelulle ole laisinkaan, joten tämä oli tässä.

        Olen muuten jo eläkkeellä. Työelämäni tein alalla, jossa kansainvälisyys oli jokapäiväistä ja työkavereinani ja yhteistyökumppaneina jatkuvasti myös ulkomaalaisia useista maista. Parempia ja huonompia kokemuksia, mutta en kykene lokeroimaan ja kytkemään niitä eri kansallisuuksiin oikein mitenkään. Olen myös itse asunut ulkomailla aikanaan, olin siis maahanmuuttaja. Siitäkin hyviä ja huonoja kokemuksia.
        Totta sekin, en ole kokenut kurjuutta enkä köyhyyttä henkilökohtaisesti. En lapsena enkä aikuisenakaan. En myöskään henkilökohtaisesti ole kohdannut tietäökseni rikollisia, ainakaan väkivalta tms rikollisia. En siten pysty revastelemaan niillä kokemuksilla.
        Alkoholismia löytyy tuttavapiirissäni, lähelläkin ja akavaakin. En näe siinäkään mitään kehumisen arvoista.


      • roletaari
        TosiasiaHyväksyttävä kirjoitti:

        Mehän näemmä keskustelemme täysin eri asiasta.

        Minun fokukseni oli ja on edelleen, että koska syntyvyytemme on romahtanut ja sitä myöden vähentyvän asukasluvun myötä tulee ongelmia, jotka osin oireita näkyy jo nytkin kuten uutisissa olemme nähneet, erityisesti tulevaisuudessa jossa vastaavia on tulossa entistä useammin.

        Sinun fokuksesi on aivan toisaalla. Se on maahanmuutto ja maahanmuuttajat ja erityisesti kansanryhmiin keskittyvät kertomasi omat kokemuksesi ja niistä vetämäsi johtopäätökset. Niistä keskusteleminen ei kiinnosta.
        Olen myös näkevinäni selkeitä asennepohjaisia mielipiteitä, jotka eivät varmasti edistä millään tapaa maahanmuutosta johtuvien ongelmien vähentämistä.

        Yhteistä pohjaa ei näin ollen keskustelulle ole laisinkaan, joten tämä oli tässä.

        Olen muuten jo eläkkeellä. Työelämäni tein alalla, jossa kansainvälisyys oli jokapäiväistä ja työkavereinani ja yhteistyökumppaneina jatkuvasti myös ulkomaalaisia useista maista. Parempia ja huonompia kokemuksia, mutta en kykene lokeroimaan ja kytkemään niitä eri kansallisuuksiin oikein mitenkään. Olen myös itse asunut ulkomailla aikanaan, olin siis maahanmuuttaja. Siitäkin hyviä ja huonoja kokemuksia.
        Totta sekin, en ole kokenut kurjuutta enkä köyhyyttä henkilökohtaisesti. En lapsena enkä aikuisenakaan. En myöskään henkilökohtaisesti ole kohdannut tietäökseni rikollisia, ainakaan väkivalta tms rikollisia. En siten pysty revastelemaan niillä kokemuksilla.
        Alkoholismia löytyy tuttavapiirissäni, lähelläkin ja akavaakin. En näe siinäkään mitään kehumisen arvoista.

        Minäkin olen ollut t"täyseläkkeellä" 18 vuotta.
        Kuten mainitsin, niin romaneista minulla on kokemuksia pitkähköltä ajalta.
        En voi rehvastella kansainvälisillä kokemuksillani. 70 ja 80 luvuilla sain tuntumaa Puolaan, Itävaltaan, Saksaan ja Englantiin.
        60-luvulla olin Ruotsissa puutteen torjunnassa.

        Varsinkin 80-luvun Saksan ja Englannin havainnot ja sikäläisten tuttavieni kiihkottomat tarina valottivat taustoja. Silloin matut olivat tullee kyseisiin maihin TÖIHIN!
        Eri kulttuuritaustojen työkaverit ja työperäiset kontaktit ovat täysin eri asia kuin maahamme saapunut muslimitulva.


    • Asiaan

      Olisi minusta toivottavaa, että keskustelu tässä osiossa liittyisi eläketurvaan eikä maahanmuuttoon ellei siinäkin ole eläketurvanäkökulmaa.
      Vastemielisintä on siirtää keskustelua eri ihmisryhmien tai kansalaisryhmien leimaamisiin. Sillä ei ole mitään tekemistä eläkkeiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe