Mieleeni ovat jääneet lähtemättömästi sanat, jotka isäni lausui kuolinvuoteellaan minulle, 12-vuotiaalle pojalle.
– Markku, pysy uskomassa, niin taivaassa me näemme.
Nämä muutamat sanat ovat rohkaisseet minua elämän eri vaiheissa pitämään kiinni uskon lahjasta.
Ei isäni sitä tarkoittanut, että minä omilla voimillani voisin pysyä uskomassa. Hän hyvin tiesi, että uskon lahjan säilyttämiseksi tarvitaan paljon anteeksiantamusta, Jumalan siunausta ja varjelusta.
Isä opetti kuin Paavali Timoteusta
Isäni tarkoitti samaa kuin apostoli Paavali kirjoittaessaan elämänsä lopulla lämpimästi nuorelle Timoteukselle. Paavali kehotti Timoteusta pitämään kiinni pyhistä kirjoituksista, jotka hän oli oppinut jo lapsena.
Hän myös rohkaisi Timoteusta kärsimään vaivaa, kilvoittelemaan uskossa ja voittamaan omakseen ikuisen elämän. Paavali iloitsi Timoteuksen vilpittömästä uskosta, jollainen oli ollut myös hänen äidillään ja isoäidillään.
Vastassa viisi enkeliä
Ennen elämän päättymistä isäni näki jo taivaan avoimena. Se ei ole outoa elävän uskon käsittäneen elämässä, kertoohan Raamattukin tällaisista tapahtumista.
Isäni sanoi lähtevänsä taivaan kotiin, kohotti käsivartensa ja sanoi, että viisi enkeliä on häntä vastassa. Sitten hän hetken taisteltuaan nukkui vanhurskasten lepoon.
Hän siirtyi niin kuin Jeesuksen kertomuksessa köyhä Lasarus Aabrahamin helmaan odottamaan ylösnousemuksen aamua.
En voinut pitkään aikaan kertoa tästä mieltä liikuttavasta kokemuksesta kenellekään. Myöhemmin, kun ajattelin isäni kuolemaa, hoksasin, että meidän kodistahan oli viisi sisarustani, kolme siskoa ja kaksi veljeä, kutsuttu jo ennen isää taivaan kotiin. Viisi enkeliä.
Usko ylösnousemukseen
Jeesus on ensimmäisenä noussut kuolleista. Ylösnousemisen jälkeen hän ilmestyi seuraajilleen. Niin tehdessään Jeesus ilmaisi itsensä kaikilla aisteilla todettavaksi: Hän puhui opetuslasten kuullen, näytti haavansa ja pyysi heitä tunnustelemaan niitä. Hän myös aterioi heidän kanssaan.
Kun Jeesus muistutti heille aikaisemmista puheistaan, avautui opetuslasten uskonymmärrys. Heidän mieliinsä palautuivat varmasti Lasaruksen kuolleista herättäminen ja sitä edeltävät Jeesuksen sanat Martalle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?” (Joh. 11:25–26). Uskontunnustuksen kolmannessa pääkappaleessa luemme: Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, py- häin yhteyden, syntien anteeksi antamisen, ruumiin ylös nousemisen ja iankaikkisen elämän.
Viimeinen tuomio
Uskon salaisuuteen kuuluu järjelle käsittämätön usko ruumiin ylösnousemiseen ja kuoleman jälkeiseen elämään.
Elävä usko on kokonaan Pyhän Hengen työtä, niin kuin Martti Luther osoittaa Vähä katekismuksessaan kolmannen uskonkappaleen selityksessä. Tämän kokivat omakohtaisesti myös korkeasti oppineet uuden liiton Jumalan työaseet, apostoli Paavali, Martti Luther ja Lars Levi Laestadius.
Ennen taivaaseenastumistaan Jeesus öljymäen seuroissa lähetti seuraajansa saarnaamaan parannusta ja syntien anteeksisantamusta. Hän lupasi opetuslapsille avuksi pyhän Hengen lahjan ja siunasi heitä.
Uskovaiset elävät Kristuksen sovintoveren siunauksen kantamana. Viimeisellä tuomiolla Kristuksen ansiosta uskovaiset kutsutaan ikuiseen elämään: ”Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut valmistettuna teitä varten maailman perustamisesta asti” (Matt. 25:34).
Ikuisen elämän salaisuus
11
311
Vastaukset
- Eikiitosjeesus
Sinulle on myyty taivasoptio jolle ei ole lunastajaa. Sorit siitä.
- SoosiAnna
Isäukko on horissut.
Pahimmassa tapauksessa oikea jumala on olemassa ja isäsi ohjasi sinut epäjumalaan uskomaan.
Veikkaan ettei selitys kelpaa, jos oikea jumala on olemassa.- Sikoja
Merkku, ei kannata näille! Matt. 7:6. Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
Siat syö mieluimmin rapaansa, kuin puhdasta ruokaa.- Ei_kannata_luovuttaa
Minustakin joskus tuntuu, ettei kannata heittää helmiä sioille (kirjoittaa täällä). Mutta kannattaa se kuitenkin, vain Jumala tietää, jos täälläkin joku etsivä löytäisi helmen. Lähetystyötä tämäkin.
- TakarivinSisar
Olet valinnut tekstiasi kuvaavan nimimerkin.
- Saattaahan
palstalla joskus poiketa niitä, jotka etsivät JUmalan valtakuntaa. Silloin esimerkiksi Markun kirjoituksesta saattaa olla apua.
Kesitakselle ei tietenkään kelpaa mikään muu kuin hänen omat vajaat mielipiteensä. Kun presidentti Mauno Koivisto kuoli, kaikilla muilla oli hänestä jotakin myönteiostä sanottavaa - vaoin KLesitas silloinkin jalusio muistella hänen vikojaan ja virheitään. Mitöä tuollainen vino elämänasenne kertoo valejuutalaisesta?
Rohkaisevat sanat, mutta mitä mieltä itse olet, täytätkö kriteerit?.
Usko Jumalaan ei vaadi paljonkaan, koska jopa saatana uskoo Häneen, ja tunnustaa sen, mutta saatana ei tunnusta Jeesusta Kaikkivaltiaaksi Messiaaksi, kuten ei SRK;kaan.
On hieman erikoista kertoa ja verrata kerholaisia tutustumaan kirjoituksiin, koska heillä on osin kieltokin lukea Raamattua ja 70 vuotiaat ovat kertoneet useinkin, etteivät ole elämässään lukeneet Raamattua, ovat vain kuunnelleet saarnoja. Miten sitten voi olla varma Kerhon linjasta Raamatun Jeesukseen.
Jos viitsisi lukea Kirjaa Hengessä, huomaisi, ettei Ikuinen elämä ole Taivaassa, vaan Jerusalemissa ja se ei ole salaisuus, vaan toinen Raamatun punainen lanka, ensimmäinen on Jeesus, Kaikkivaltaus Kuningas.
Missä kontekstissa Isäsi näki Taivaan avoimena? Jos näin, se ei ole salaisuus. Kuten ei sekään, että Iankaikkisuus ei ole siellä, vaan Jerusalemissa.
Kunnioitan Isäsi uskoa, siitä ei ole varmaankaan epäilystä, mutta miten Hän mainitsi Jeesuksen roolista? Oliko Hänelle Jeesus Herra, jos oli, osaltasi Hätää ei ole, Hän on tavattavissa aikoinaan Jerusalemissa ( Ilm 21;1-6)
Nimi Hänellä on Sinulle outo perillä, sen voit lukea Ilm 2;17. Tätä tapahtumaa ei uskottomat koe.
Olisi mainiota, että voisin kuollessani olla yhtä varma tilanteesta. Ota Sinäkin oppia.
>>En voinut pitkään aikaan kertoa tästä mieltä liikuttavasta kokemuksesta kenellekään. Myöhemmin, kun ajattelin isäni kuolemaa, hoksasin, että meidän kodistahan oli viisi sisarustani, kolme siskoa ja kaksi veljeä, kutsuttu jo ennen isää taivaan kotiin. Viisi enkeliä.** Hyvä että heräsit, Jeesushan käski kertoa näistä kokemuksista.
>>Kun Jeesus muistutti heille aikaisemmista puheistaan, avautui opetuslasten uskonymmärrys.** Sanavalintasi on hieman ontuva, se on kerhon käyttämä. Oikeasti Jeesus priorisoi uskon Häneen. Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin Joh 11;25.
Hän myös jätti armolahjoja, josta Joh 14;12 "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo,
On tapahtumia, jossa on osoitettu voimakkaan rukouksen voimalla se, että myös ihminen voi toisen herättää kuolleista, esimerkkejä TV7, mutta se vaatii TV;n.
Ihanaa kun Sinäkin siteeraat Jeesuksen sanomaa, joka on harvinaista kerholliselta.
Me emme kumpikaan kuolemalla kuolla. Amen.
Tuo salaisuus on hyvä heittää mäkeen. Raamattu ei tunne sellaista uudestisyntyneeltä ihmiseltä.
Pyhyydessä Luther on jälkijunassa, antiseimitina ( Gen 12;1-3) ja kukaan muukaan ei ole Pyhempi kun toinen, on vain Pyhiä ja ei pyhiä.
Hieman ihmetyttää tuo, kun karttelet Jeesuksen nimen kirjoittamista. Työ on Jeesuksen, ja Henki kirkastaa Häntä. Usko on omakohtainen valinta, josta saamme rauhan sekä iankaikkisen elämän.
Lue Raamattua, äläkä noita helvettiin menijä antisemitistien kännipäisiä sepustuksia. Tämä ei ole minun tuomio, vaan Jumalan, ei edes Jeesuksen, koska tuomio on Israelin vihaajasta.
Lestadius oli OK, mutta jo Raattamaa pilasi paljolta Pyhyyttä. Lestadiusta voi jopa verrata Paavaliin, joskin Hänellä oli enemmän "piikkejä lihassa".
Seurat eivät löydy Raamatusta, siellä on vain kohtaamisia ja kokouksia.
Voimaa antava kommentti, mutta pitää kiirehtiä kokoukseen, Jeesuksen tyhjän ristin juurelle.
Siunauksella, Kes.- SeuraaJeesusta
Uskovaisuus sinänsä ei tosiaan pelasta, mutta usko Jeesukseen Kristukseen minun syntieni sovittajana pelastaa.
- E_Lävä
Uskon salaisuuteen kuuluu järjelle käsittämätön usko ruumiin ylösnousemiseen ja kuoleman jälkeiseen elämään.
Elävä usko on kokonaan Pyhän Hengen työtä, niin kuin Martti Luther osoittaa Vähä katekismuksessaan kolmannen uskonkappaleen selityksessä. Tämän kokivat omakohtaisesti myös korkeasti oppineet uuden liiton Jumalan työaseet, apostoli Paavali, Martti Luther ja Lars Levi Laestadius. - janski34
voi nyt minäkin huomasin, kun sinun isä noin sanoi, kuolinvuoteella. että jos se sitten niin on. niin olen minä matkalla Helvettiin. voi kunpa minäkin. voi mutta, ei neulansilmän läpi pääse. voi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1618398KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti4467512Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei743854Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521543590Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1123019Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään542685- 1262036
Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv372021Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro231873Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1811540