Jumalan nimet.

Jumalan nimi JHVH tarkoittaa Minä olen.

Jälleen loistavaa opetusta Messiaaniselta rabbi Jonathan Cahnilta.

37

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MinäOlenJoo

      Tuossa jää vähän esittely kesken.

      Mikä on nimesi?

      Minä olen...

      Niin kuka?

      Minä olen..

      Oletko tyhmä, jos et nimeäsi tiedä?

      MInä olen...

      Kerrotko nyt nimesi vai et?

      MInä olen...

    • Laitan tähän videon, I am eli Minä olen.

      https://www.youtube.com/watch?v=8UQf9zZBzv4&start_radio=1&list=RD8UQf9zZBzv4
      I AM. 365 Names of God

      Joh. 8:58
      58 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi -- minä olin."

      Tässä on siis käännösvirhe meidän Raamatussamme. Pitäisi olle Minä olen, mikä on Jumalan nimi.

      Joh. 8:59
      59 Silloin he alkoivat poimia kiviä heittääkseen niillä häntä, mutta Jeesus poistui heidän näkyvistään ja lähti temppelistä.

      Tämän vuoksi, että Jeshua sanoi olevansa Minä olen, Häntä yritettiin kivittää.

      Jeesus tulee takaisin niin kuin hänet taivaaseen otettiinkin. Pilvi vei Hänet ja pilvi tuo myös Hänet. Jeesus EI tule valkealla hevosella niin kuin videossa oli yksi kohta, jonka saattoi niin ymmärtää. Se oli siis ehdottomasti väärin.

      Apt. 1:9, 11 (loppuosa)
      9 Kun hän oli sanonut tämän, he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään.
      Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän.

      Apt. 1:6-11
      6 Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?" 7 Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut. 8 Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."
      9 Kun hän oli sanonut tämän, he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään. 10 Ja kun he Jeesuksen etääntyessä vielä tähysivät taivaalle, heidän vieressään seisoi yhtäkkiä kaksi valkopukuista miestä. 11 Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."

    • Tässä toinen laulu; He is - Hän on.

      Eric Ludy - He is (The Names of God) – (Return of Majesty Trilogy)
      https://www.youtube.com/watch?v=NscHCa395-M

      Laitan tähän vielä googlesuomennoksen videon esittelystä: "Hepr. 11: 6 sanoo, että

      "Ilman uskoa ei kuitenkaan kukaan ole Jumalan mielen mukainen. Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa, että Jumala on olemassa ja että hän kerran palkitsee ne, jotka etsivät häntä."

      Vanhassa ja uudessa testamentissa Jumala paljastaa, kuka hän on annettujen nimien ja ominaisuuksien kautta . Tämä lyhytelokuva julistaa Jumalan nimet, jotka ilmestyivät progressiivisesti koko Raamatusta Genesiksestä Ilmestyskirjaan. Polvistukaa kunnioittaaksenne meidän Herraamme ja Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta."

    • LääkäriLettu

      Minä olen sitten turhaan lausunut Herran nimen monta kertaa tänäkin päivänä. Hups ja taas tuli lausuttua.

    • gtgtgtgtgtgtt

      Oikesti se menee näin: " Olen se joka olen" Sitä ei Jeesus lausunut joten ei ole Jumala.

      • Kielioppi_edellä

        Oikeasti Jumala sanoi: Ehjee aser ehjee.

        Jos sinä sanoisit Jumalana Moosekselle että sano kansalle, että minä olen kuka minä olen, niin sinä Mooseksena esittäisit kansalle Jumalan nimeksi: Hän on kuka hän on. Näin myös Jumala käski Mooseksen sanoa. Ei Mooses sanoisi kansalle minä olen kuka olen. Jos sanoisi, puhuisi hän itsestään. Näin siis kieliopillisesti.

        Sanatarkka suomennos kuuluisi: Minä olen Ehjee. Täten siis Jumalan nimi ei ole JHVH vaikka samasta tetragrammista nimi johtuukin, vaan Ehjee. Tämän kyllä tietävät kaikki hebreaa osaavat mutta ilmeisesti sitä eivät tiedä suomalaiset wannabee messiaaniset juutalaiset.


      • Kielioppi_edellä kirjoitti:

        Oikeasti Jumala sanoi: Ehjee aser ehjee.

        Jos sinä sanoisit Jumalana Moosekselle että sano kansalle, että minä olen kuka minä olen, niin sinä Mooseksena esittäisit kansalle Jumalan nimeksi: Hän on kuka hän on. Näin myös Jumala käski Mooseksen sanoa. Ei Mooses sanoisi kansalle minä olen kuka olen. Jos sanoisi, puhuisi hän itsestään. Näin siis kieliopillisesti.

        Sanatarkka suomennos kuuluisi: Minä olen Ehjee. Täten siis Jumalan nimi ei ole JHVH vaikka samasta tetragrammista nimi johtuukin, vaan Ehjee. Tämän kyllä tietävät kaikki hebreaa osaavat mutta ilmeisesti sitä eivät tiedä suomalaiset wannabee messiaaniset juutalaiset.

        Jos joku kadulla minulta kysyisi nimeäni, niin koska se ei ole hänen asiansa sitä tietää, niin minäkin sanoisin että "minä olen kuka minä olen", ja se saa hänelle riittää.

        Mosselle kävi aivan samoin. Jumalan nimi kun ei kuulunut hänelle pätkän vertaa hänen juoruilutarkoituksiinsa.


      • täsmennetääsvähäse
        Kielioppi_edellä kirjoitti:

        Oikeasti Jumala sanoi: Ehjee aser ehjee.

        Jos sinä sanoisit Jumalana Moosekselle että sano kansalle, että minä olen kuka minä olen, niin sinä Mooseksena esittäisit kansalle Jumalan nimeksi: Hän on kuka hän on. Näin myös Jumala käski Mooseksen sanoa. Ei Mooses sanoisi kansalle minä olen kuka olen. Jos sanoisi, puhuisi hän itsestään. Näin siis kieliopillisesti.

        Sanatarkka suomennos kuuluisi: Minä olen Ehjee. Täten siis Jumalan nimi ei ole JHVH vaikka samasta tetragrammista nimi johtuukin, vaan Ehjee. Tämän kyllä tietävät kaikki hebreaa osaavat mutta ilmeisesti sitä eivät tiedä suomalaiset wannabee messiaaniset juutalaiset.

        14God said to Moses, "Ehyeh asher ehyeh (I will be what I will be)," and He said,

        On hiukan erilailla kuin suom. käännöksessä.


      • toentutkia
        täsmennetääsvähäse kirjoitti:

        14God said to Moses, "Ehyeh asher ehyeh (I will be what I will be)," and He said,

        On hiukan erilailla kuin suom. käännöksessä.

        Koska on vain yksi Jumala Hän ei tarvitse nimeä.
        Nimi tarvitaan erotukseksi useammasta jotta voi ilmaista ketä noista tarkoitetaan.


      • toentutkia kirjoitti:

        Koska on vain yksi Jumala Hän ei tarvitse nimeä.
        Nimi tarvitaan erotukseksi useammasta jotta voi ilmaista ketä noista tarkoitetaan.

        Mutta hyvänen aika; tuohon aikaanhan Israelilla oli monia jumalia joita palvottiin, ihan Raamatunkin mukaan.

        Vasta 600eKr-luvun tietämissä alkoi sitten huomio kiintyä tuohon erääseen, jota alettiin pitää Israelin jumalana, ja sitä myöten sitten vanhoja tekstejäkin laitettiin uuteen uskoon, jotta näyttäisi sitä kuin kyseinen heppu olisi pitkäänkin ollut ns. "ainoa jumala".


      • vgy
        Exap kirjoitti:

        Mutta hyvänen aika; tuohon aikaanhan Israelilla oli monia jumalia joita palvottiin, ihan Raamatunkin mukaan.

        Vasta 600eKr-luvun tietämissä alkoi sitten huomio kiintyä tuohon erääseen, jota alettiin pitää Israelin jumalana, ja sitä myöten sitten vanhoja tekstejäkin laitettiin uuteen uskoon, jotta näyttäisi sitä kuin kyseinen heppu olisi pitkäänkin ollut ns. "ainoa jumala".

        Jumala ei halunnut kuulua nimettyjen joukkoon. Hän ei sanonut mitään nimeä.

        https://www.youtube.com/watch?v=wpxRbT98e54


      • vgy kirjoitti:

        Jumala ei halunnut kuulua nimettyjen joukkoon. Hän ei sanonut mitään nimeä.

        https://www.youtube.com/watch?v=wpxRbT98e54

        Eikä Jumalan nimeä ole vielä tähän päivään mennessä sitten kuultukaan. Voivoi.


    • Monissa kulttuureissa ja niin myös heprealaisilla on ollut sellainen ajattelutapa, että jonkun toisen nimen tietäminen merkitsee tiettyä valtaa häneen. Se, joka salaa nimensä, pysyttelee tuon vallan tavoittamattomissa.

      Ne paikat, joissa kuvitellaan Jumalan sanovan nimekseen “minä olen” tai “olen se, joka olen”, kertovat oikeasti siitä, että Jumala kieltäytyy kertomasta nimeään. Sillä hän tekee selväksi, että hän on ihmisten vaikutusvallan ja myös heidän ymmärryksensä ulottumattomissa.

      Hyvin lähellä samaa ajatusta on Jes 55:9 «Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella.»

      Olen siis sitä mieltä että koko kinastelu siitä, mikä on oikea Jumalan nimi ja lausumistapa, on läpikotaisin silkkaa hölynpölyä, josta ei ole mitään hyötyä kenellekään.

      • Ei ole kyse kinastelusta, vaan Jonathan Cahnin videosta, jossa hän selostaa Jumalan nimeä ja useita Raamatun paikkoja. Yksi niistä on

        2. Moos. 3:11-14
        "11 Mutta Mooses sanoi Jumalalle: "Mikä minä olen menemään faraon luo ja viemään israelilaiset pois Egyptistä?" 12 Jumala sanoi: "Minä olen sinun kanssasi ja annan sinulle merkin siitä, että minä olen sinut lähettänyt: kun olet vienyt kansani pois Egyptistä, te saatte palvella Jumalaa tämän vuoren juurella."
        13 Mooses sanoi Jumalalle: "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä?' Mitä minä heille silloin sanon?" 14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."* Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'"

        Joku oli jostain käsittämättömästä syystä poistanut Jonathanin hienon videon, jossa hän perusteellisesti käsittelee asiaa. Laitan videon nyt tähän. Toivottavasti kommenttiani ei poisteta.

        https://www.youtube.com/watch?v=P9CK7qzdBtM


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Ei ole kyse kinastelusta, vaan Jonathan Cahnin videosta, jossa hän selostaa Jumalan nimeä ja useita Raamatun paikkoja. Yksi niistä on

        2. Moos. 3:11-14
        "11 Mutta Mooses sanoi Jumalalle: "Mikä minä olen menemään faraon luo ja viemään israelilaiset pois Egyptistä?" 12 Jumala sanoi: "Minä olen sinun kanssasi ja annan sinulle merkin siitä, että minä olen sinut lähettänyt: kun olet vienyt kansani pois Egyptistä, te saatte palvella Jumalaa tämän vuoren juurella."
        13 Mooses sanoi Jumalalle: "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä?' Mitä minä heille silloin sanon?" 14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."* Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'"

        Joku oli jostain käsittämättömästä syystä poistanut Jonathanin hienon videon, jossa hän perusteellisesti käsittelee asiaa. Laitan videon nyt tähän. Toivottavasti kommenttiani ei poisteta.

        https://www.youtube.com/watch?v=P9CK7qzdBtM

        Ei niitä hienoja videoita täällä kukaan jaksa katsoa.

        Jos haluat keskustelua, esitä ihan omia mielipiteitä, kysymyksiä ja tuntemuksia.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Ei ole kyse kinastelusta, vaan Jonathan Cahnin videosta, jossa hän selostaa Jumalan nimeä ja useita Raamatun paikkoja. Yksi niistä on

        2. Moos. 3:11-14
        "11 Mutta Mooses sanoi Jumalalle: "Mikä minä olen menemään faraon luo ja viemään israelilaiset pois Egyptistä?" 12 Jumala sanoi: "Minä olen sinun kanssasi ja annan sinulle merkin siitä, että minä olen sinut lähettänyt: kun olet vienyt kansani pois Egyptistä, te saatte palvella Jumalaa tämän vuoren juurella."
        13 Mooses sanoi Jumalalle: "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä?' Mitä minä heille silloin sanon?" 14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."* Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'"

        Joku oli jostain käsittämättömästä syystä poistanut Jonathanin hienon videon, jossa hän perusteellisesti käsittelee asiaa. Laitan videon nyt tähän. Toivottavasti kommenttiani ei poisteta.

        https://www.youtube.com/watch?v=P9CK7qzdBtM

        Se, joka poistattaa näitä Cahnin videoita, ei tiedä (tai ymmärrä) hyvästä mitään.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Se, joka poistattaa näitä Cahnin videoita, ei tiedä (tai ymmärrä) hyvästä mitään.

        Luultavasti poiston on tehnyt automatiikka. Jos viestissä on vain tai melkien pelkästään nettilinkki, viesti poistetaan. Tarkoituksena on käsittääkseni ehkäistä asiatonta mainostusta ja edistää keskustelua.

        Tuskin kukaan jaksaa sinun videolinkkejäsi ruveta aktiivisesti poistelemaan, vaikka ei tyylistäsi pitäisikään.


      • v.aari kirjoitti:

        Luultavasti poiston on tehnyt automatiikka. Jos viestissä on vain tai melkien pelkästään nettilinkki, viesti poistetaan. Tarkoituksena on käsittääkseni ehkäistä asiatonta mainostusta ja edistää keskustelua.

        Tuskin kukaan jaksaa sinun videolinkkejäsi ruveta aktiivisesti poistelemaan, vaikka ei tyylistäsi pitäisikään.

        Saatat olla oikeassa. Muuten asiasta toiseen. Ymmärsin kokonaan tuon englanninkielisen Cahnin videon! Ilmeisesti kielitaito on parantunut. Vai onko video tavallista helpompi?


      • OnpaOvelaa
        Yksi_usko kirjoitti:

        Saatat olla oikeassa. Muuten asiasta toiseen. Ymmärsin kokonaan tuon englanninkielisen Cahnin videon! Ilmeisesti kielitaito on parantunut. Vai onko video tavallista helpompi?

        "Vai onko video tavallista helpompi?"

        Kuvitteletko, että saat tällä uudella "kyselytekniikallasi" ihmiset kuuntelemaan ja kiinnostumaan noista videoistasi?


      • Advis
        Yksi_usko kirjoitti:

        Saatat olla oikeassa. Muuten asiasta toiseen. Ymmärsin kokonaan tuon englanninkielisen Cahnin videon! Ilmeisesti kielitaito on parantunut. Vai onko video tavallista helpompi?

        Jos kerran ymmärsit sen videon, niin miksi et omin sanoin kerro sen sisältöä? Minä en ole kiinnostunut tuhlaamaan aikaani moisiin videoihin.


      • Advis kirjoitti:

        Jos kerran ymmärsit sen videon, niin miksi et omin sanoin kerro sen sisältöä? Minä en ole kiinnostunut tuhlaamaan aikaani moisiin videoihin.

        Jota kiinnostaa, niin se kuuntelee, ja jos kerran minäkin ymmärsin, niin silloin joku toinenkin ymmärtää. Jota ei kiinnosta, niin se ei kiinnosta myöskään minun kertomanani.


    • Jobinpostia

      2Moos.3:14 5Moos.32:39 Minäkin olen minä!

      • Ja turkulainen vastaa: “Aimäävai?”


      • Tampesteri
        v.aari kirjoitti:

        Ja turkulainen vastaa: “Aimäävai?”

        Eikös ne turkulaiset aloita kielteisellä sanalla kysymykset? Enkai mää vai?


      • Tampesteri kirjoitti:

        Eikös ne turkulaiset aloita kielteisellä sanalla kysymykset? Enkai mää vai?

        Kohtelias tiedustelu aloitetaan kieltosanalla, kuten “Ei sunkka sul sattusis tulitikui olema?” mutta muuten turkulainen voi toki esittää kysymyksiä myös ilman sitä. Esimerkiksi heitän murrosikäisen vakiovastauksen, kun häntä pyydetään tekemään jotakin yhteishyödyllistä: “Kui ai mää?”

        Ketjun aihe on kuitenkin Jumalan nimet. Sitä melko lähelle osuu kymmenen käskyn ensimmäisen pykälän muotoilu ja selitys katekismuksesta, jonka on Turun murteelle kääntänyt Harri Raitis. “Mää ole Herra, su Jumalas. Eikä sul sit muit jumali saiska olla. See et tunte Jumala, o meijä elämäs kaikkest tärkkemppä, vois sanno vaik elämän kruntiks.”


      • v.aari kirjoitti:

        Kohtelias tiedustelu aloitetaan kieltosanalla, kuten “Ei sunkka sul sattusis tulitikui olema?” mutta muuten turkulainen voi toki esittää kysymyksiä myös ilman sitä. Esimerkiksi heitän murrosikäisen vakiovastauksen, kun häntä pyydetään tekemään jotakin yhteishyödyllistä: “Kui ai mää?”

        Ketjun aihe on kuitenkin Jumalan nimet. Sitä melko lähelle osuu kymmenen käskyn ensimmäisen pykälän muotoilu ja selitys katekismuksesta, jonka on Turun murteelle kääntänyt Harri Raitis. “Mää ole Herra, su Jumalas. Eikä sul sit muit jumali saiska olla. See et tunte Jumala, o meijä elämäs kaikkest tärkkemppä, vois sanno vaik elämän kruntiks.”

        "Esimerkiksi heitän murrosikäisen vakiovastauksen, kun häntä pyydetään tekemään jotakin yhteishyödyllistä: “Kui ai mää?”"

        Entisenä turkkulaisena, Turun ympäristön nuorison nykyinen puhekieli on alkanut jo kauhistuttaa. Tosin, kaipa kieli muuttuu puolessa vuosisadassa, ja saa piirteitä joita vanhuksisto saa sitten rauhassa kauhistella omassa liemessään.

        Onneksi sentään evankelioidessa Turun kaduilla saa asiansa esittää siten kuin vastaanottaja asian itsekin ymmärtää: "Et sää Jeesuksest haluais kuulla... -> ai mää vai ? No joo ei."


    • Voihanvitalis

      4Moos.15:41 Minä ole Herra, teidän Jumalanne, joka vein teidät pois Egyptin maasta ollakseni teidän Jumalanne. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.

      • "Minä olen Herra, teidän Jumalanne."

        Paremman puutteessa, tuokin kävi Israelilaisille. Mutta sitten tuli tiätty Asera ja Baal, jotka veivätkin sitten pisteet kotiin. Hups.


      • Exap kirjoitti:

        "Minä olen Herra, teidän Jumalanne."

        Paremman puutteessa, tuokin kävi Israelilaisille. Mutta sitten tuli tiätty Asera ja Baal, jotka veivätkin sitten pisteet kotiin. Hups.

        <<Mutta sitten tuli tiätty Asera ja Baal, jotka veivätkin sitten pisteet kotiin. Hups. >>

        Se johtui tietenkin siitä, että olivat omaksuneet pakanatavat. Tätä varten Jumala opetti heitä niin perusteellisesti, esim. yli 600 käskyä.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Mutta sitten tuli tiätty Asera ja Baal, jotka veivätkin sitten pisteet kotiin. Hups. >>

        Se johtui tietenkin siitä, että olivat omaksuneet pakanatavat. Tätä varten Jumala opetti heitä niin perusteellisesti, esim. yli 600 käskyä.

        613.

        Oletko mahdollisesti huomannut, että muiden jumalien palveluksesta kerrotaan ajalla, joka on TODELLA KAUAN jälkeen Mooseksen oletetun käskynjaon ?


      • Exap kirjoitti:

        613.

        Oletko mahdollisesti huomannut, että muiden jumalien palveluksesta kerrotaan ajalla, joka on TODELLA KAUAN jälkeen Mooseksen oletetun käskynjaon ?

        Varmaan tiedätkin sen, että kymmeneen käskyyn sisältyy tuo 613 käskyä ja kehotusta? Samoin kuin kahteen käskyyn. Eli Jumala opetti kansaa alkuun suuremmalla käskyjen määrällä, jotta pakanatavat olisivat karsiutuneet ja kansa oppinut Jumalan tahdon. Kuitenkin tämä pakanaoppi oli jo niin syvässä, että kun Mooses viipyi hakiessaan liitontauluja (10 käskyä) niin, kansa oli sillä aikaa tehnyt Egyptissä oppimansa tavan mukaan sonnin, jota palvoivat.

        2. Moos. 31:18
        18 Sanottuaan kaiken tämän Moosekselle Siinainvuorella Jumala antoi hänelle kaksi kivistä liitontaulua, jotka hän oli omalla kädellään kirjoittanut.

        2. Moos. 32:1-9
        Kun Mooses viipyi eikä tullut takaisin vuorelta, israelilaiset kerääntyivät Aaronin luo ja sanoivat hänelle: "Tee meille jumala, joka johtaa meitä matkallamme. Me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tuolle miehelle, joka toi meidät pois Egyptistä." 2 Aaron sanoi: "Ottakaa kultakorut, joita vaimonne, poikanne ja tyttärenne pitävät korvissaan, ja tuokaa ne minulle." 3 Kaikki riisuivat kultakorut korvistaan ja toivat ne Aaronille. 4 Aaron otti korut vastaan, valmisti muotin ja valoi kullasta sonnin*. Kansa sanoi: "Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä!" 5 Silloin Aaron rakensi alttarin sonnin eteen ja julisti: "Huomenna vietetään Herralle pyhitettyä juhlaa." 6 Seuraavana aamuna ihmiset uhrasivat polttouhreja ja yhteysuhreja, söivät ja joivat ja ryhtyivät viettämään hillitöntä juhlaa.
        7 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Lähde heti alas, sillä sinun kansasi, jonka toit pois Egyptistä, on syössyt itsensä turmioon. 8 Näin pian he ovat kääntyneet pois siltä tieltä, jota käskin heidän kulkea. He ovat valaneet itselleen sonnipatsaan, ja nyt he kumartavat sitä, teurastavat sille uhreja ja sanovat: 'Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä.'" 9 Herra sanoi vielä: "Minä näen, että tämä kansa on uppiniskainen.

        Jumala opetti kansaa 40 vuotta. Israelilaisilla ei ollut erämaassa muuta kuin Jumala. Ja kansa näki sen, että Jumala oli asettunut heidän keskelleen (Ilmestysmaja). Tänä aikana Israelilaiset oppivat sen, mikä oli Jumala ja mikä oli Jumalan tahto. Heillä on niin vahvat perinteet nyt. Sen sijaan meillä pakanoilla on vallan toisenlaiset perinteet pakanuudessa, joista meidän pitäisi päästä eroon. Perinteet ovat vain niin tiukassa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Varmaan tiedätkin sen, että kymmeneen käskyyn sisältyy tuo 613 käskyä ja kehotusta? Samoin kuin kahteen käskyyn. Eli Jumala opetti kansaa alkuun suuremmalla käskyjen määrällä, jotta pakanatavat olisivat karsiutuneet ja kansa oppinut Jumalan tahdon. Kuitenkin tämä pakanaoppi oli jo niin syvässä, että kun Mooses viipyi hakiessaan liitontauluja (10 käskyä) niin, kansa oli sillä aikaa tehnyt Egyptissä oppimansa tavan mukaan sonnin, jota palvoivat.

        2. Moos. 31:18
        18 Sanottuaan kaiken tämän Moosekselle Siinainvuorella Jumala antoi hänelle kaksi kivistä liitontaulua, jotka hän oli omalla kädellään kirjoittanut.

        2. Moos. 32:1-9
        Kun Mooses viipyi eikä tullut takaisin vuorelta, israelilaiset kerääntyivät Aaronin luo ja sanoivat hänelle: "Tee meille jumala, joka johtaa meitä matkallamme. Me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tuolle miehelle, joka toi meidät pois Egyptistä." 2 Aaron sanoi: "Ottakaa kultakorut, joita vaimonne, poikanne ja tyttärenne pitävät korvissaan, ja tuokaa ne minulle." 3 Kaikki riisuivat kultakorut korvistaan ja toivat ne Aaronille. 4 Aaron otti korut vastaan, valmisti muotin ja valoi kullasta sonnin*. Kansa sanoi: "Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä!" 5 Silloin Aaron rakensi alttarin sonnin eteen ja julisti: "Huomenna vietetään Herralle pyhitettyä juhlaa." 6 Seuraavana aamuna ihmiset uhrasivat polttouhreja ja yhteysuhreja, söivät ja joivat ja ryhtyivät viettämään hillitöntä juhlaa.
        7 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Lähde heti alas, sillä sinun kansasi, jonka toit pois Egyptistä, on syössyt itsensä turmioon. 8 Näin pian he ovat kääntyneet pois siltä tieltä, jota käskin heidän kulkea. He ovat valaneet itselleen sonnipatsaan, ja nyt he kumartavat sitä, teurastavat sille uhreja ja sanovat: 'Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä.'" 9 Herra sanoi vielä: "Minä näen, että tämä kansa on uppiniskainen.

        Jumala opetti kansaa 40 vuotta. Israelilaisilla ei ollut erämaassa muuta kuin Jumala. Ja kansa näki sen, että Jumala oli asettunut heidän keskelleen (Ilmestysmaja). Tänä aikana Israelilaiset oppivat sen, mikä oli Jumala ja mikä oli Jumalan tahto. Heillä on niin vahvat perinteet nyt. Sen sijaan meillä pakanoilla on vallan toisenlaiset perinteet pakanuudessa, joista meidän pitäisi päästä eroon. Perinteet ovat vain niin tiukassa.

        Perinteet olivat tiukassa aina pakkosiirtolaisuuteen asti, ja vielä sen jälkeenkin,


    • jahvisti

      Hepreankielen "jah-ve" on olla-verbin (hajah) yksikön kolmannen persoonan arkaainen muoto ja on suomeksi "hän on". Ihmiset käyttävät Jumalasta tätä "nimeä", kun kuvaavat näillä sanoilla häntä sellaisena kuin hän on, on ollut ja on oleva: Herra Jumala Kaikkivaltias. Tämä Jumalan "nimi" esiintyy Ilmestyskirjassa. Kyse ei ole kuitenkaan erisnimestä kuten Jukka tai Pekka vaan kuvaavasta nimestä, joka kertoo sen, millainen Jumala on (ja on ollut ja on oleva). Tähän "nimeen" liittyy myös aspekti, jonka mukaan Jumala on ainoa tosiolevainen, joka saattaa olemiseen kaiken muun olevaisen (luo kaiken muun ja pitää luotua maailmaa koossa).

      • Niin. Jumala on (kuka ja mikä on). Tuleeko tämä jollekin yllätyksenä ?

        Jumalan nimeä emme voi kuin arvailla. Onko se Baal, Asera, Osiris vai jokin muu monista vaihtoehdoista ?

        Vuosisatoja israelilaiset kuulemma arpoivat tätä ongelmaa, kunnes joskus sitten toinen valtakunta tuli ja vei koko kansan pois arpomasta.

        Syntyneet tarustot kirjattiin joskus 600-luvun tienoilla sitten paperille (tai siis papyrukselle), ja siten muodostui tämä nykyinen VT:mme.

        Kappas kippanaa. Nyt sitten jumalallakin on nimi, kun ei arpomisesta oikein selvinnyt kuka se oikein oli joka oikeasti sitten on. Tasatilanne siis, ja JHVH edustaa juuri sitä.


      • hallet-tälle

        Toisin sanoen jopa Jumalan ns. "nimi" todistaa sen, että vain Raamatun ilmoittama Jumala on totinen Jumala ja kaikki muut ns. jumalat ovat epäjumalia!

        Kiitos tästä selventävästä Raamatun todistuksesta! Nyt ei ole olemassa enää epäilystäkään sen suhteen, onko Raamatun ilmoittama Jumala ainoa totinen Jumala ja Herra Kaikkivaltias. Todistit samalla sen, että Raamattu totisesti on Jumalan Sanaa!


      • hallet-tälle kirjoitti:

        Toisin sanoen jopa Jumalan ns. "nimi" todistaa sen, että vain Raamatun ilmoittama Jumala on totinen Jumala ja kaikki muut ns. jumalat ovat epäjumalia!

        Kiitos tästä selventävästä Raamatun todistuksesta! Nyt ei ole olemassa enää epäilystäkään sen suhteen, onko Raamatun ilmoittama Jumala ainoa totinen Jumala ja Herra Kaikkivaltias. Todistit samalla sen, että Raamattu totisesti on Jumalan Sanaa!

        Niinpä niin. Kaikkea voi arvailla, mutta vasta itsepäinen usko vahvistaa uskotun omaksutuksi totuuden korvikkeeksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe