Hei!
Haluaisin rekisteröidä toiminimen, mutta itse toiminta ei alkaisi vielä n. vuoteen. Rekisteröinnin haluaisin tehdä siksi, että voisin siten varmistaa, että saan haluamani nimen käyttöön. Miten siis toimin? Teenkö normaaliin tapaan perustamisilmoituksen kaupparekisteriin ja raksin sieltä kohdan "Elinkeinotoiminta aloitetaan myöhemmin"? Onko tällä vaikutusta nykyiseen verotukseeni tms?
Kiitos, jos joku vastailee.
ToimiNIMEN rekisteröinti
5
978
Vastaukset
- pettrova
Toimit juuri kuten itse kerroitkin. Varaudu siihen, että virkaihmiset kyllä yleensä keksivät jonkun "hyvän" selityksen sille, miksi antamasi nimiehdotus ei sovi. Jos yrityksesi nimi, viittaa edes hieman alaan mitä harjoitat, nimen täytyy olla aika yksilöllinen, jotta he sen hyväksyvät ensi yrittämällä. Kannattaa varmaan miettiä myös samalla nettiosoitteiden rekisteröimistä, on aika ikavää jos yrityksesi nimi olis vaikkapa Kuiskaus, niin ihmisen naputellessaan yrityksesi nimi selaimeen sieltä pomppaa noin parisataa piirakkaa tms. silmille. Tsemppiä yrittämiselle. Niin ja muista hyvä kirjanpitäjä.
- tomppeli
Mikä vaan nimiehdotus menee läpi, kunhan se ei ole hyvän maun vastainen tai ole jo olemassa tai rekisteröity tuotemerkki. Mitään omavaltaisia sääntöjä ei keksitä. Selaamalla itse YTJ:tä ja prh:ta löydät rekisteröidyt nimet ja tuotemerkit, viranaomaiset ovat ihmisiä hekin, eivätkä ne itselleen tahallaan lisätyötä järkkää, jotkut vaan haluavat niin ajatella. Nuo valittajat vain eivät ole itse vaivautuneet ottamaan selvää onko nimi jo jossain muussa käytössä, vaikka se nykyään netin avulla on yksinkertaista.
Mutta jos sinulla on rekisteröity toiminimi, niin kannattaa varoa työttömäksi tai sairaaksi joutumista, voipi olla päivärahojen kanssa isompi paperisota edessä. - Nuupi
tomppeli kirjoitti:
Mikä vaan nimiehdotus menee läpi, kunhan se ei ole hyvän maun vastainen tai ole jo olemassa tai rekisteröity tuotemerkki. Mitään omavaltaisia sääntöjä ei keksitä. Selaamalla itse YTJ:tä ja prh:ta löydät rekisteröidyt nimet ja tuotemerkit, viranaomaiset ovat ihmisiä hekin, eivätkä ne itselleen tahallaan lisätyötä järkkää, jotkut vaan haluavat niin ajatella. Nuo valittajat vain eivät ole itse vaivautuneet ottamaan selvää onko nimi jo jossain muussa käytössä, vaikka se nykyään netin avulla on yksinkertaista.
Mutta jos sinulla on rekisteröity toiminimi, niin kannattaa varoa työttömäksi tai sairaaksi joutumista, voipi olla päivärahojen kanssa isompi paperisota edessä.Kiitos kovasti vastauksista! Olen tosiaan jo selaillut ytj:n tietopalvelua ja sen perusteella kaavailemani nimi olisi ihan mahdollinen. Sehän ei tosin vielä takaa sitä, ettei jossain olisi vireillä samantyyppisen nimen rekisteröinti tms.
Tietääköhän muuten joku, maksaako aputoiminimen rekisteröinti samalla kertaa jotain ekstraa?
Tuo domainnimen rekisteröinti oli hyvä vinkki.
Yksityiskohtiin menemättä uskon, että toiminimen perustaminen tapauksessani kannattaa. Talouspuoli, kirjanpito tms. paperityöt kyllä vähän hirvittävät, mutta kai se siitä. - tomppeli
Nuupi kirjoitti:
Kiitos kovasti vastauksista! Olen tosiaan jo selaillut ytj:n tietopalvelua ja sen perusteella kaavailemani nimi olisi ihan mahdollinen. Sehän ei tosin vielä takaa sitä, ettei jossain olisi vireillä samantyyppisen nimen rekisteröinti tms.
Tietääköhän muuten joku, maksaako aputoiminimen rekisteröinti samalla kertaa jotain ekstraa?
Tuo domainnimen rekisteröinti oli hyvä vinkki.
Yksityiskohtiin menemättä uskon, että toiminimen perustaminen tapauksessani kannattaa. Talouspuoli, kirjanpito tms. paperityöt kyllä vähän hirvittävät, mutta kai se siitä.Rekisteröintimaksu on 65 euroa ja samaan summaan saat aputoiminimen, myöhemmin sen lisääminen kyllä maksaa. Muista kirjoittaa kaikki mahdollinen toimialan kohdalle, mitä luulet tekeväsi, niin ei tule myöhemmin sanomista. Kaikkea mitä kirjoittaa ei kuitenkaan tarvitse tehdä. Itselläni lukee pitkä litannia: voi tehdä sitä sun tätä, vaikka joitain noista en ehkä koskaan tee.
Kirjanpitoa voi kysellä tilitoimistostakin, aika on kuitenkin rahaa sekin ja tulee oikein. Tilitoimiston valinnassa toki tarkkana, itselläni on aikaisemmasta virastotyöstä kokemusta aika epämääräisestä toimijasta (joidenkin asiakkaiden kirjanpitäjä, joutui vähän väliä tarkistelemaan asioita, kun itse taloushallintoihmisenä tiesi miten jotkut jutut piti olla). Tilitoimistossa hoidetaan korvausta vastaan melko monipuolisesti asioita. - Liner
Kyllä sinne yritysrekisteriin silti pääsee samanlaisia nimiä ja toimijoita, vaikka kuinka yritettäisiin valvoa. Esimerkiksi näiden kahden välillä tulee usein erehdyksiä:
Mediatalli-lehti
www.mediatalli.fi
Tuotantoyhtiö Mediatalli
www.mediatalli.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315426- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112535
- 292132
- 122057
- 1631876
- 141358
- 1051352
- 1371154