Sukkot - Jumala kanssamme

Lehtimajajuhlassa Jumala on kanssamme. Juhla kuuluu myös pakanauskoville! Jälleen erinomainen video Messiaaniselta rabbilta, Schneiderilta. Hän opettaa mm. lehtimajajuhlan tarkoitusta. Videossa hän selostaa perusteellisesti aihetta.

Joh. 4:22
22 Te kumarratte sellaista, mitä ette tunne, mutta me kumarramme häntä, jonka tunnemme, sillä pelastaja nousee juutalaisten keskuudesta.

Room. 1:17
17 Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä,

Ef. 2:12
12 Siihen aikaan te elitte ilman Kristusta, Israelin kansan ulkopuolella ja osattomina liitoista ja niiden lupauksista, olitte maailmassa vailla toivoa ja vailla Jumalaa.

3. Moos. (Leviticus) 23:42-43
42 Kaikkien israelilaisten tulee silloin asua lehtimajoissa seitsemän päivää, 43 jotta tulevatkin sukupolvet muistaisivat, että minä annoin israelilaisten asua lehtimajoissa, kun toin heidät pois Egyptistä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne."

2. Moos. (Exodus) 25:8-9
8 "Tehtäköön minulle pyhäkkö, niin minä asun teidän keskellänne. 9 Tehkää telttamaja ja kaikki sen varusteet tarkoin sen mallin mukaan, jonka minä sinulle näytän.

Sakarja 14:16-21
16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. 18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan. 19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.
20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat. 21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä.

Ilm. 21:3-5
3 Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, 4 ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."
5 Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet."

Jes. 7:14
14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt* tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel*.

68

720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä uusi rabbi Schneiderin video, josta aloituksen Raamatunpaikat on poimittu. Videossa hän selostaa sitä, mitä tarkoittaa Jumala kanssamme, mitä tarkoitusta varten me (myös pakanauskovat) vietämme lehtimajajuhlaa, kuinka lähellä Jumala on sinua ja minua. Lehtimajajuhla on ainoa juhla, jota vietetään milleniumin aikana. Hän opettaa, että vaikka kadottaisin kaiken, meillä olisi silloinkin Jumala...

      https://www.youtube.com/watch?v=bNyhyP7JYOk

      • ValheistaJääKiinni

        Harva Suomalainen varmaankaan lähti nyt tänäkään vuonna Jerusalemiin viettämään lehtimajajuhlaa ja silti syksy toi syyssateet kuivan kesän jälkeen. Tai entäpä sitten edellinen sitä kesä, joka oli tavallista sateisempi eikä aurinko tuntunut pilkistävän koskaan. Siksi "Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta." on pelkkää hevonkukkua ja silkkaa valetta. Ja vaikka kaikki kansat lähtisivät lehtimajajuhlaksi Jerusalemiin, niin kuinka kaupunki pustyisi majoittamaan yli 7 miljardia ihmistä? Hädin tuskin sen 857 752 asukastakaan pystyy asumaan siellä keskenään.


    • "Juhla kuuluu myös pakanauskoville!"

      Millä ihmeen perusteella se kuuluisi pakanauskoville Israelin valtion ulkopuolella ???

      Annan nyt hyvä ihminen edes yksi peruste !

      • No. Juhlat ovat Herramme Jeesuksen Kristuksen. Ne muistuttavat vuosittain oikeina aikoina tärkeistä tapahtumista ja ne vahvistavat uskoa. Osaamme olla valmiina Jeesuksen tullessa (lampuissamme on öljyä). Kaikki, mitä Jumala on käskenyt pitää, on tärkeää.


      • Itselleni asia on täysin selvää. Haluan tietää kaiken mahdollisen rakkaasta Herrastani Jeesuksesta. Haluan olla valmis, kun Hän saapuu kirkkaudessaan. Hän on armossaan antanut meille nämä juhlat, joiden avulla voimme paremmin valmistautua. Syksyn juhlat alkavat pasuunansoiton juhlasta jatkuen Suureen sovituspäivään. Viimeisenä syksyn juhlana on lehtimajan juhla. Jeesuksen tule Kunnian Kuninkaana ja Herrain Herrana, on maaimanhistorian suurin tapahtuma. Herra itse on antanut juhlat, joilla voimme valmistautua oikein tuota valtavaa tapahtumaa varten. On käsittämätöntä ajatellakin, että me pakanat olisimme valmistautumatta kun Herramme saapuu. Messiaaniset juutalaiset ymmärtävät näiden juhlien syvällisen tarkoituksen, joten otetaan heistä oppia ja kuunnellaan heitä.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Itselleni asia on täysin selvää. Haluan tietää kaiken mahdollisen rakkaasta Herrastani Jeesuksesta. Haluan olla valmis, kun Hän saapuu kirkkaudessaan. Hän on armossaan antanut meille nämä juhlat, joiden avulla voimme paremmin valmistautua. Syksyn juhlat alkavat pasuunansoiton juhlasta jatkuen Suureen sovituspäivään. Viimeisenä syksyn juhlana on lehtimajan juhla. Jeesuksen tule Kunnian Kuninkaana ja Herrain Herrana, on maaimanhistorian suurin tapahtuma. Herra itse on antanut juhlat, joilla voimme valmistautua oikein tuota valtavaa tapahtumaa varten. On käsittämätöntä ajatellakin, että me pakanat olisimme valmistautumatta kun Herramme saapuu. Messiaaniset juutalaiset ymmärtävät näiden juhlien syvällisen tarkoituksen, joten otetaan heistä oppia ja kuunnellaan heitä.

        lisäys: ja juhlitaan heidän (juutalaisten) kanssaan.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Itselleni asia on täysin selvää. Haluan tietää kaiken mahdollisen rakkaasta Herrastani Jeesuksesta. Haluan olla valmis, kun Hän saapuu kirkkaudessaan. Hän on armossaan antanut meille nämä juhlat, joiden avulla voimme paremmin valmistautua. Syksyn juhlat alkavat pasuunansoiton juhlasta jatkuen Suureen sovituspäivään. Viimeisenä syksyn juhlana on lehtimajan juhla. Jeesuksen tule Kunnian Kuninkaana ja Herrain Herrana, on maaimanhistorian suurin tapahtuma. Herra itse on antanut juhlat, joilla voimme valmistautua oikein tuota valtavaa tapahtumaa varten. On käsittämätöntä ajatellakin, että me pakanat olisimme valmistautumatta kun Herramme saapuu. Messiaaniset juutalaiset ymmärtävät näiden juhlien syvällisen tarkoituksen, joten otetaan heistä oppia ja kuunnellaan heitä.

        "Itselleni asia on täysin selvää. Haluan tietää kaiken mahdollisen rakkaasta Herrastani Jeesuksesta. "

        Et halua. Haluat vain uskoa johonkin sellaiseen, joka tuo mielelle virkistystä. Jos sukkot on sinulle sellainen juttu, niin ihan vapaasti, kunhan et häiritse muita. Mutta Jeesukseen asia ei valitettavasti liity.


      • Exap kirjoitti:

        "Itselleni asia on täysin selvää. Haluan tietää kaiken mahdollisen rakkaasta Herrastani Jeesuksesta. "

        Et halua. Haluat vain uskoa johonkin sellaiseen, joka tuo mielelle virkistystä. Jos sukkot on sinulle sellainen juttu, niin ihan vapaasti, kunhan et häiritse muita. Mutta Jeesukseen asia ei valitettavasti liity.

        Totta kait Herran juhlat liittyvät Herraamme Jeesukseen Kristukseen. Keneen sitten?


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Totta kait Herran juhlat liittyvät Herraamme Jeesukseen Kristukseen. Keneen sitten?

        Olisiko Jumalan palvelemiseen, ei ihmisen ?


    • Lehtimajanjuhla on ilon aikaa!

    • LääkäriLettu

      Lehtimajajuhla tulee siitä, kun Israelin kansaa johdatettiin pois Egyptistä ja piti löytää yöpaikka autiomaassa. Kerrotaan Jumalan johdattaneen autiomaassa kasviperäiseen paikkaan, jossa pystyi rakentamaan lehtimajan. Tätä ei pidä suomalaisten täällä pohjoisessa viettää - paitsi jos on tullut ylimääräisiä kiloja ja haluaa paastota.

      • Lehtimajajuhla ei ole paastoaikaa vaan Suuri sovituspäivä (ainoa paastopäivä Raamatussa). On häkellyttävää, miten täydellisesti (minuuttiaikataululla) nämä Herran omat juhlat, kevään juhlat kuvaavat Jeesuksen 1. tulemusta (kuolema, ylösnouseminen, PH:n vuodatus). Syksyn juhlat kuvaavat puolestaan Jeesuksen 2. tulemusta, eivätkä ne ole vielä siis täyttyneet. Juhlien avulla voimme valmistautua paremmin tätä suurta tapahtumaa varten.


    • Tässä toinenkin rabbi Schneiderin video, jossa hän selostaa juhlia. Hänen mukaansa niitä kuuluu viettää, sillä ne muistuttavat meitä Herrastamme, Jeesuksesta. Erinomainen video.

      https://www.youtube.com/watch?v=b2Hcx2jrCa4
      Miten Jeesus pelastaa?

    • P.U.Liukko

      Mullon lehtimajantapane rantsussa mut on vähä holotna.

    • Miksi Herran juhlat?

      Nämä pyhät päivät paljastavat Jumalan profeetallisen ihmiskunnan lunastusohjelman (alla olevasta rabbi Schneiderin videoesta).

      https://www.youtube.com/watch?v=dn_SUSBvcho

      Videossa rabbi Schneider kertoo, että miksi Jeesus kuoli.

      • "Videossa rabbi Schneider kertoo, että miksi Jeesus kuoli."

        Kenties siksi, että lakkasi hengittämästä ja sydän lyömästä ? No tää on vaan arvaus. Kenties siksi että kuu oli tietyssä asennossa ?


    • Juu, suukot vaan sullekin !

      Vai mitä olit toivomassa, tässä aloituksessasi ?

    • Hienoa Yksi_usko! HalleluYah! Minä pyhitän kaikki Herran juhlat myös. Ne todella kuuluu ihan jokaiselle ihmiselle. Se, joka haluaa kuulua Jumalan kansaan ja haluaa sinetin ja olla morsian, pyhittää ne ilolla. Muut morsiamen kriteerit löytyy Ilm. 14:1-5. Kertoisitko minulle lisää uskostasi? Olisin todella kiinnostunut. Itse olen ex-adventisti ja nykyisin oksastettu juutalainen, Room.11. ja Room. 2:28-29 mukaan.

      • Kiva juttu. Minä olen Messiaaninen suomalainen. Minulla ei ole omaa uskoa, ainoastaan Jeesuksen usko. Tämä usko ei tunne seurakuntarajoja, se ei erota pois juutalaisia, se ei karsinoi ihmisiä sen mukaan, mikä heidän uskonnollinen yhteisönsä on. Vietän sapattia ja Herran juhlia, niin kuin Jeesus, opetuslapset, apostolit ja myös kääntyneet pakanat tekivät. Ainoa ero juutalaisten ja pakanakäännynnäisten välillä oli ympärileikkaus, jota ei vaadittu pakanoilta.

        Jeesus itse oli juutalainen, Hän eli juutalaisena ja kuoli juutalaisena. Hän ei kumonnut Tooraa eikä mitään Kirjoituksia, vaan Hän täytti kaikki Vanhan testamentin kirjoituksen. Hän ei ollut lain loppu vaan lain päämäärä.

        Minulla ei ole mitään adventismia vastaa, mutta täytyy tunnustaa, että se ei enää tyydytä minua. Uusi kirjan sivu on auennut eikä siitä puhuta mitään (tarkoitan saarnastuolia). Adventistien (ja muidenkin kristittyjen) pitäisi seurakuntana rohkeasti julistaa yhdessä juutalaisten kanssa evankeliumi eikä tehdä eroja, jotka pohjautuvat aina perinteisiin. Jeesus ei tullut tuomaan uutta uskontoa, ei adventismia eikä luterilaisuutta jne.

        On surullista, että kristityt ovat omilla toimillaan tehneet eron juutalaisuuteen, antaneet täysin virheellisen kuvan Jeesuksesta, tehneet Jeesuksesta ei-juutalaisen, ei-kosherin jne. Tämä on aiheuttanut sen, että juutalaiset valtaosaltaan eivät voi hyväksyä Jeesusta.

        Mutta mitä haluat tietää? Kerron mielelläni lisää.


      • <<1. Oletko siis ex-adventisti kuten minäkin (painotan todella tuota ex se ei todellakaan enää tyydytä)?
        2. Oletko tietoinen morsiamen ja häävieraiden erosta?
        3. Montako ylösottoa uskot olevan ja milloin?>>

        Kiitos kommentistasi. Hassua, etten ole huomannut kommenttejasi täällä ennen. Mutta asiaan. Kuulun sekä adventti- että ev.-lut. seurakuntaan enkä ole ex-adventisti tai ex-luterilainenkaan. Morsian ja häävieraat tarkoittaa mielestäni samaa asiaa, riippuu vertauksesta. Ylösottoja on yksi. Silloin kun Jeesus tulee takaisin, niin meidät temmataan pilvissä Herraa vastaan. Sitten on se toinen, jota ei voi sanoa ylösotoksi, jolloin nekin saavat nähdä Jeesuksen, jotka eivät ole häntä tunnustaneet. Heille käy niin kuin Malakian kirjassa sanotaan.


      • << Room. 11 ja Room. 2:28-29 >>

        Jacques B. Doughan on kirjoittanut erinomaisen kirjan, jossa hän käsittelee mm. Room. 11:sta lukua. Kirjan nimi on: The Mystery of Israel. Kirjaa on myynnissä ainakin Amazonissa. Kannattaa lukea kirja tarkkaan, sillä siitä selviää paljon. Juutalaiset ovat aina olleet Jumalalle aivan erityinen kansa. Se, että valtaosa juutalaisista ei nyt ole ottanut Jeesusta vastaan, johtuu meistä kristityistä. Miten he voisivat ottaa Jeesuksen vapahtajakseen, kun kristityt ovat vääristelleet, vainonneet ja tappaneet juutalaisia? Mitä tulee näiden alkuperäisten oksien karsimiseen, ei ole lainkaan niin yksinkertaista, kuin saatamme ymmärtää lukiessamme tuon Raamatun kohdan, jossa siitä puhutaan. On muistettava, että me emme voi ylpeillä ja myös se, että Jumala mieluusti oksastaa alkuperäiset oksat takaisin. Juutalaisilla on siis aina toivo vaikka välillä kompastuisivatkin.

        Room. 11:1-24

        Jumala ei ole hylännyt kansaansa
        1 Kysyn siis: ei kai Jumala ole hylännyt omaa kansaansa? Ei toki! Olenhan minäkin israelilainen, Abrahamin jälkeläinen, Benjaminin heimoa. 2 Ei Jumala ole hylännyt kansaansa, jonka hän edeltäkäsin on valinnut. Tiedättehän te, mitä kirjoitukset kertovat Eliasta. Hän esittää Jumalalle Israelia vastaan tämän syytöksen: 3 "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi. Minä yksin olen enää jäljellä, ja he tavoittelevat minunkin henkeäni." 4 Mutta minkä vastauksen hän saa Jumalalta? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole polvistuneet Baalin edessä." 5 Samoin on nykyisenäkin aikana olemassa jäännös, jonka Jumala on armossaan valinnut. 6 Mutta jos valinta kerran perustuu armoon, se ei perustu ihmisen tekoihin -- muutenhan armo ei olisi armo. 7 Israel ei siis ole saavuttanut sitä, mitä se on tavoitellut; vain valitut ovat sen saaneet. Muut ovat paatuneet, 8 niin kuin on kirjoitettu:

        -- Jumala on antanut heille turtuneen hengen, silmät, jotka eivät näe, ja korvat, jotka eivät kuule. Näin on yhä vielä.
        9 Ja Daavid sanoo:

        -- Tulkoon heidän pitopöytänsä heille ansaksi ja
        satimeksi,
        kompastukoot he siihen ja saakoot rangaistuksensa.
        10 Hämärtykööt heidän silmänsä niin, etteivät he näe. Paina heidän selkänsä aina kumaraan.


        Pakanakansojen pelastuminen
        11 Kysyn siis: eivät kai juutalaiset sen vuoksi kompastuneet, että he jäisivät maahan makaamaan? Päinvastoin! Heidän lankeemuksensa on avannut pelastuksen muille kansoille, ja näin juutalaiset ovat saaneet aiheen kadehtia niitä. 12 Jos heidän lankeemuksensa on koitunut rikkaudeksi maailmalle ja heidän tappionsa rikkaudeksi kansoille, kuinka paljon enemmän saakaan aikaan heidän täysimääräinen voittonsa!
        13 Teille pakanuudesta kääntyneille sanon: minä ylistän tehtävääni kansojen apostolina, 14 sillä näin herätän ehkä heimolaisissani kateutta teitä kohtaan ja voin pelastaa joitakuita heistä. 15 Jos juutalaisten hylkääminen on avannut maailmalle pääsyn sovintoon, niin mitä tapahtuukaan, kun Jumala ottaa heidät yhteyteensä? Silloin kuolleet heräävät eloon! 16 Jos ensimmäinen leipä pyhitetään, on koko leipomus pyhä, ja jos puun juuri on pyhä, ovat myös oksat pyhät.
        17 Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä, 18 älä ylvästele alkuperäisten oksien rinnalla! Mutta jos ylvästelet, muista, ettet sinä kannata juurta vaan juuri kannattaa sinua. 19 Sanot ehkä, että nuo oksat katkaistiin, jotta sinut voitaisiin oksastaa. 20 Se on totta. Ne katkaistiin pois epäuskonsa tähden, mutta sinä pysyt, kun uskot. Älä silti ole ylimielinen, vaan pelkää! 21 Jos Jumala ei säästänyt luonnollisia oksia, ei hän säästä sinuakaan. 22 Katso, kuinka Jumala on sekä lempeä että ankara. Langenneita kohtaan hän on ankara, sinua kohtaan lempeä, jos pysyt kiinni hänen hyvyydessään; muuten sinutkin leikataan pois. 23 Mutta myös nuo toiset oksastetaan uudelleen, elleivät he jää epäuskonsa valtaan, sillä Jumala kykenee liittämään heidät takaisin runkoon. 24 Jos kerran sinut on leikattu irti villistä oliivipuusta, johon luonnonmukaisesti kuuluit, ja vastoin luontoa oksastettu jaloon oliivipuuhun, niin totta kai nämä alkuperäiset oksat voidaan liittää takaisin omaan puuhunsa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        << Room. 11 ja Room. 2:28-29 >>

        Jacques B. Doughan on kirjoittanut erinomaisen kirjan, jossa hän käsittelee mm. Room. 11:sta lukua. Kirjan nimi on: The Mystery of Israel. Kirjaa on myynnissä ainakin Amazonissa. Kannattaa lukea kirja tarkkaan, sillä siitä selviää paljon. Juutalaiset ovat aina olleet Jumalalle aivan erityinen kansa. Se, että valtaosa juutalaisista ei nyt ole ottanut Jeesusta vastaan, johtuu meistä kristityistä. Miten he voisivat ottaa Jeesuksen vapahtajakseen, kun kristityt ovat vääristelleet, vainonneet ja tappaneet juutalaisia? Mitä tulee näiden alkuperäisten oksien karsimiseen, ei ole lainkaan niin yksinkertaista, kuin saatamme ymmärtää lukiessamme tuon Raamatun kohdan, jossa siitä puhutaan. On muistettava, että me emme voi ylpeillä ja myös se, että Jumala mieluusti oksastaa alkuperäiset oksat takaisin. Juutalaisilla on siis aina toivo vaikka välillä kompastuisivatkin.

        Room. 11:1-24

        Jumala ei ole hylännyt kansaansa
        1 Kysyn siis: ei kai Jumala ole hylännyt omaa kansaansa? Ei toki! Olenhan minäkin israelilainen, Abrahamin jälkeläinen, Benjaminin heimoa. 2 Ei Jumala ole hylännyt kansaansa, jonka hän edeltäkäsin on valinnut. Tiedättehän te, mitä kirjoitukset kertovat Eliasta. Hän esittää Jumalalle Israelia vastaan tämän syytöksen: 3 "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi. Minä yksin olen enää jäljellä, ja he tavoittelevat minunkin henkeäni." 4 Mutta minkä vastauksen hän saa Jumalalta? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole polvistuneet Baalin edessä." 5 Samoin on nykyisenäkin aikana olemassa jäännös, jonka Jumala on armossaan valinnut. 6 Mutta jos valinta kerran perustuu armoon, se ei perustu ihmisen tekoihin -- muutenhan armo ei olisi armo. 7 Israel ei siis ole saavuttanut sitä, mitä se on tavoitellut; vain valitut ovat sen saaneet. Muut ovat paatuneet, 8 niin kuin on kirjoitettu:

        -- Jumala on antanut heille turtuneen hengen, silmät, jotka eivät näe, ja korvat, jotka eivät kuule. Näin on yhä vielä.
        9 Ja Daavid sanoo:

        -- Tulkoon heidän pitopöytänsä heille ansaksi ja
        satimeksi,
        kompastukoot he siihen ja saakoot rangaistuksensa.
        10 Hämärtykööt heidän silmänsä niin, etteivät he näe. Paina heidän selkänsä aina kumaraan.


        Pakanakansojen pelastuminen
        11 Kysyn siis: eivät kai juutalaiset sen vuoksi kompastuneet, että he jäisivät maahan makaamaan? Päinvastoin! Heidän lankeemuksensa on avannut pelastuksen muille kansoille, ja näin juutalaiset ovat saaneet aiheen kadehtia niitä. 12 Jos heidän lankeemuksensa on koitunut rikkaudeksi maailmalle ja heidän tappionsa rikkaudeksi kansoille, kuinka paljon enemmän saakaan aikaan heidän täysimääräinen voittonsa!
        13 Teille pakanuudesta kääntyneille sanon: minä ylistän tehtävääni kansojen apostolina, 14 sillä näin herätän ehkä heimolaisissani kateutta teitä kohtaan ja voin pelastaa joitakuita heistä. 15 Jos juutalaisten hylkääminen on avannut maailmalle pääsyn sovintoon, niin mitä tapahtuukaan, kun Jumala ottaa heidät yhteyteensä? Silloin kuolleet heräävät eloon! 16 Jos ensimmäinen leipä pyhitetään, on koko leipomus pyhä, ja jos puun juuri on pyhä, ovat myös oksat pyhät.
        17 Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä, 18 älä ylvästele alkuperäisten oksien rinnalla! Mutta jos ylvästelet, muista, ettet sinä kannata juurta vaan juuri kannattaa sinua. 19 Sanot ehkä, että nuo oksat katkaistiin, jotta sinut voitaisiin oksastaa. 20 Se on totta. Ne katkaistiin pois epäuskonsa tähden, mutta sinä pysyt, kun uskot. Älä silti ole ylimielinen, vaan pelkää! 21 Jos Jumala ei säästänyt luonnollisia oksia, ei hän säästä sinuakaan. 22 Katso, kuinka Jumala on sekä lempeä että ankara. Langenneita kohtaan hän on ankara, sinua kohtaan lempeä, jos pysyt kiinni hänen hyvyydessään; muuten sinutkin leikataan pois. 23 Mutta myös nuo toiset oksastetaan uudelleen, elleivät he jää epäuskonsa valtaan, sillä Jumala kykenee liittämään heidät takaisin runkoon. 24 Jos kerran sinut on leikattu irti villistä oliivipuusta, johon luonnonmukaisesti kuuluit, ja vastoin luontoa oksastettu jaloon oliivipuuhun, niin totta kai nämä alkuperäiset oksat voidaan liittää takaisin omaan puuhunsa.

        Itse uskon, että morsian ja häävieraat ovat kaksi eri asiaa, kuten maallisissakin häissä. Morsian sinetöidään muutaman vuoden kuluttua ja tästä vielä muutama vuosi, heidät otetaan taivaalliseen hääkammioon. Juutalainen hääperinne on tästä vertauskuvaa. Sinä ehkä tiedät siitä.

        Sitten viimeisen vuosiviikon n. puolessa välissä alkaa se suuri ahdinko. Häävieraat ovat siellä. Morsian ei, koska on Sulhasen kanssa kammiossaan. Vuosia en viitsi tähän laittaa. Onko sinulla Maiju Kuhasen 3 kirjaa? Onko tämä mielestäsi oikea foorumi keskustella tällaisista asioista? En pysty kertomaan sinulle kaikkea tässä. :)


      • SAI kirjoitti:

        Itse uskon, että morsian ja häävieraat ovat kaksi eri asiaa, kuten maallisissakin häissä. Morsian sinetöidään muutaman vuoden kuluttua ja tästä vielä muutama vuosi, heidät otetaan taivaalliseen hääkammioon. Juutalainen hääperinne on tästä vertauskuvaa. Sinä ehkä tiedät siitä.

        Sitten viimeisen vuosiviikon n. puolessa välissä alkaa se suuri ahdinko. Häävieraat ovat siellä. Morsian ei, koska on Sulhasen kanssa kammiossaan. Vuosia en viitsi tähän laittaa. Onko sinulla Maiju Kuhasen 3 kirjaa? Onko tämä mielestäsi oikea foorumi keskustella tällaisista asioista? En pysty kertomaan sinulle kaikkea tässä. :)

        Johathan Cahnilla on videoita morsiamesta ja sulhasesta. Laitan linkin, josta voit valita mieluisen videon, jos haluat ja osaat englantia.

        https://www.youtube.com/results?search_query=jonathan cahn bride

        Itse en ole noita juurikaan kuunnellut, mutta on tarkoitus kuunnella sitten kun siihen on aikaa. Ei ole mainitsemiasi kirjoja. Olen kiinnostunut tällä hetkellä oikeastaan vain ja ainoastaan Messiaanisten juutalaisten kirjoista. Joitakin kristittyjen kirjoja olen ostanut, mm. David Pawsonin jonkun kirjan, mutta niissäkin on paikoin mukana kristillisiä perinteitä, jotka on huomioitava. Pidän parempina juutalaisten kirjoittamia kirjoja, koska he tuntevat perinteen, kielen kulttuurin, VT:n kirjoitetun ja suullisen perinteen jne...

        Adventistina kavahdan jollakin tasolla kaikkia tarkkoja aikalaskelmia, sillä ne ovat vain Raamatun tulkintaa. Aina tulee joku, joka löytää uuden totuuden ja uuden aikajanan. Mutta meidän tulee olla AINA valmiina. Raamatussa sanotaan selvästi, että ME EMME TIEDÄ aikaa emmekä hetkeä kun ylkä saapuu. Se on selvää, että elämme todella lopun ajassa. Yksi merkki siitä on se, että juutalaiset ottavat Jeesuksen vastaan ja saarnaavat Jeesuksesta. Netti on täynnä juutalaisten rabbien videoita, jotka ovat todella hyviä. Jumalan tarkoitus on ollut alusta lähtien, että juuri juutalaiset saarnaavat evankeliumin meille pakanoille.

        Muuten, tiesitkö, että Hopeaniemen seurakunta, joka kokoontuu Nummelassa, on melko lailla messiaaninen. He ovat viettäneet seurakuntana jopa Lehtimajajuhlaa. Jos pääset, niin siellä tiedetään paljon (paljon enemmän kuin minä) näistä asioista. Esim. täälläkin kirjoitteleva nimimerkki Kysynpä vaan, kuuluu tähän Hopeaniemen seurakuntaan. Kannattaa käydä siellä keskustelemassa, niin asiat varmasti selkiytyvät.


      • <<oksastettu juutalainen>>

        Sinä voit olla tuota hengellisesti, mutta et muuten. Jos sanot itseäsi juutalaiseksi, niin sinun pitää ympärileikkauttaa itsesi. Vaikka sinut on oksastettu öljypuuhun, niin jos ylpeilet, sinut helposti karsitaan ja alkuperäinen oksa oksastetaan helposti takaisin.

        Sinä olet mielestäni oksastettu suomalainen (siis pakanauskova), mutta et oksastettu juutalainen. Ero on ja tulee olemaan.


      • SAI kirjoitti:

        Itse uskon, että morsian ja häävieraat ovat kaksi eri asiaa, kuten maallisissakin häissä. Morsian sinetöidään muutaman vuoden kuluttua ja tästä vielä muutama vuosi, heidät otetaan taivaalliseen hääkammioon. Juutalainen hääperinne on tästä vertauskuvaa. Sinä ehkä tiedät siitä.

        Sitten viimeisen vuosiviikon n. puolessa välissä alkaa se suuri ahdinko. Häävieraat ovat siellä. Morsian ei, koska on Sulhasen kanssa kammiossaan. Vuosia en viitsi tähän laittaa. Onko sinulla Maiju Kuhasen 3 kirjaa? Onko tämä mielestäsi oikea foorumi keskustella tällaisista asioista? En pysty kertomaan sinulle kaikkea tässä. :)

        Laitan tähän linkin Hopeaniemen seurakuntaan. Seurakunta ei ole enää Hopeaniemessä vaan Nummelassa, alla osoite:

        Pisteenkaari 13, 03100 Nummela
        Puh. 044 032 6808

        https://www.adventist.fi/seurakunnat/suomenkieliset/vihti-hopeaniemen-seurakunta/

        Seurakunta on sydämeltään Messiaaninen ja yhteiskristillinen. Lämmin ja mukava sydämellinen seurakunta. Monet seurakuntalaiset ajattelevat samalla tavalla kuin mekin, että seurakunnan nykyinen opetus ei enää tyydytä eikä haluta eristäytyä muista Messiaanisista.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Laitan tähän linkin Hopeaniemen seurakuntaan. Seurakunta ei ole enää Hopeaniemessä vaan Nummelassa, alla osoite:

        Pisteenkaari 13, 03100 Nummela
        Puh. 044 032 6808

        https://www.adventist.fi/seurakunnat/suomenkieliset/vihti-hopeaniemen-seurakunta/

        Seurakunta on sydämeltään Messiaaninen ja yhteiskristillinen. Lämmin ja mukava sydämellinen seurakunta. Monet seurakuntalaiset ajattelevat samalla tavalla kuin mekin, että seurakunnan nykyinen opetus ei enää tyydytä eikä haluta eristäytyä muista Messiaanisista.

        Mielenkiintoista tuo mitä kerroit Nummelasta. Sanoit myös: "Jos sanot itseäsi juutalaiseksi, niin sinun pitää ympärileikkauttaa itsesi." Olen sen tehnytkin hengellisesti -->

        Kol. 2:11
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella.

        Toisekseen:

        1. Kor. 7:18 Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään.

        Ja kolmanneksi legendaariset jakeet Room. 2:27-28
        Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Siis huomaatko? Lihan ympärileikkaus ei tee ihmisestä juutalaista. Jos et huomaa, en sille voi mitään. Lihan ympärileikkaus ei edes ole oikea Uuden Liiton ympärileikkaus. :)


      • SAI kirjoitti:

        Mielenkiintoista tuo mitä kerroit Nummelasta. Sanoit myös: "Jos sanot itseäsi juutalaiseksi, niin sinun pitää ympärileikkauttaa itsesi." Olen sen tehnytkin hengellisesti -->

        Kol. 2:11
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella.

        Toisekseen:

        1. Kor. 7:18 Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään.

        Ja kolmanneksi legendaariset jakeet Room. 2:27-28
        Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Siis huomaatko? Lihan ympärileikkaus ei tee ihmisestä juutalaista. Jos et huomaa, en sille voi mitään. Lihan ympärileikkaus ei edes ole oikea Uuden Liiton ympärileikkaus. :)

        Juutalaisilla ja adventisteilla on paljon yhteistyötä maailmalla. Siitä todisteena yksi linkki tässä.

        https://www.youtube.com/channel/UC9rUVDnnlwYNhC54MMsRKhQ

        Tässä on linkki juutalais-adventitien synagogiin.

        http://jewishadventist.org/synagogues

        Tässä yksi linkki lisää juutalaisten ja adventistien yhteistyöstä.

        http://bettikkun.com/index.php/jewish-adventist-links/

        Tässä on lisää ilosanomaa, adventist Review-lehteen, jossa kehuskellaan siitä, miten rapakon takana on ollut jo pitkään adventtiseurakuntia, joissa luetaan hebreaksi.:))

        https://www.adventistreview.org/the-jews-of-adventism

        Entä sitten tämä Youtube-video Argentiinasta, jossa juutalaiset ja adventistit laulavat yhdessä?

        https://www.youtube.com/watch?v=tNlwaO5T-Ls

        Näin siis maailmalla. Mutta miksi näin ei ole rakkaassa Suomessa?


      • SAI kirjoitti:

        Mielenkiintoista tuo mitä kerroit Nummelasta. Sanoit myös: "Jos sanot itseäsi juutalaiseksi, niin sinun pitää ympärileikkauttaa itsesi." Olen sen tehnytkin hengellisesti -->

        Kol. 2:11
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella.

        Toisekseen:

        1. Kor. 7:18 Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään.

        Ja kolmanneksi legendaariset jakeet Room. 2:27-28
        Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Siis huomaatko? Lihan ympärileikkaus ei tee ihmisestä juutalaista. Jos et huomaa, en sille voi mitään. Lihan ympärileikkaus ei edes ole oikea Uuden Liiton ympärileikkaus. :)

        Minä en sanoisi itseäni juutalaiseksi vaan pakanakristityksi tai kristityksi. Vaikka näistä on monta mielipidettä.


      • SAI kirjoitti:

        Mielenkiintoista tuo mitä kerroit Nummelasta. Sanoit myös: "Jos sanot itseäsi juutalaiseksi, niin sinun pitää ympärileikkauttaa itsesi." Olen sen tehnytkin hengellisesti -->

        Kol. 2:11
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella.

        Toisekseen:

        1. Kor. 7:18 Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään.

        Ja kolmanneksi legendaariset jakeet Room. 2:27-28
        Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Siis huomaatko? Lihan ympärileikkaus ei tee ihmisestä juutalaista. Jos et huomaa, en sille voi mitään. Lihan ympärileikkaus ei edes ole oikea Uuden Liiton ympärileikkaus. :)

        Laitan tässä myös linkin TV7:lle, jossa Kalle Venäläinen piti (jo aikoja sitten) kaksi luentosarjaa. Toinen on kaksi todistajaa, joka kertoo siitä, miten Israel ja seurakunta erosivat. Sarja on tehty Jackues B. Doukhanin kirjan "kaksi todistajaa" pohjalta.

        http://www.tv7.fi/vod/series/569/

        Toinen sarja käsitteli Herran juhlia (kevään ja syksyn juhlat). Sarja on tehty Batya Woottenin kirjojen pohjalta. Laitan siihen myös linkin.

        http://www.tv7.fi/vod/series/14599/

        Samainen Raamatun juhlakalenteri on myös Piikkiön sivuilla.

        http://piikkio.adventist.fi/raamatun-juhlakalenteri/

        Yksi virhe oli juhlakalenteri-osuudessa. Jeesus ei syntynyt lehtimajajuhlan aikaan vaan keväällä. Paimenet olivat yöllä vartioimassa lampaita, jotka synnyttivät uhrikaritsat. Laitan tähän Jonathan Cahnin erinomaisen videon aiheesta.

        https://www.youtube.com/watch?v=9dcy1VF3OOk


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Minä en sanoisi itseäni juutalaiseksi vaan pakanakristityksi tai kristityksi. Vaikka näistä on monta mielipidettä.

        lisäys.

        Miksi en sano itseäni juutalaiseksi? Sydämessäni koen sellaisen ajatuksen vääräksi. Ajattelepa, että kirkko ja kristityt ovat niin kauan opettaneet korvausteologiaa ja vainonneet juutalaisia. He ovat sanoneet olevansa oikeita juutalaisia ja että juutalaiset ovat valhejuutalaisia.

        Nuo kohdat, joita sinä otit Raamatusta soveltuivat hyvin Paavalin aikaan, mutta ei tähän aikaan. Se, että väitämme itseämme juutalaisiksi on juutalaisia halventavaa ja tuo AINA mieleen holokaustin. Sen vuoksi, pliiiis, ÄLÄ sano itseäsi juutalaiseksi.


      • SAI kirjoitti:

        Mielenkiintoista tuo mitä kerroit Nummelasta. Sanoit myös: "Jos sanot itseäsi juutalaiseksi, niin sinun pitää ympärileikkauttaa itsesi." Olen sen tehnytkin hengellisesti -->

        Kol. 2:11
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella.

        Toisekseen:

        1. Kor. 7:18 Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään.

        Ja kolmanneksi legendaariset jakeet Room. 2:27-28
        Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Siis huomaatko? Lihan ympärileikkaus ei tee ihmisestä juutalaista. Jos et huomaa, en sille voi mitään. Lihan ympärileikkaus ei edes ole oikea Uuden Liiton ympärileikkaus. :)

        On hyvä huomata tämäkin Room. 11:17
        "Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia..."

        Huomasitko, että kyse on joistakin oksista. Jumala toki tietää paholaisen työn kristittyjen kautta. Kristittyjen toimien johdosta enemmistö juutalaisista ei usko Jeesukseen. Miten juutalaiset voisivat uskoa, kun kristityt ovat Jeesuksen nimessä vainonneet ja tappaneet juutalaisia. Jumala tietää tämän ja Hän ymmärtää tietämättömyyttä juutalaisten suhteen. Niinhän kristitytkin opettavat, että jos ihminen ei tiedä, niin Jumala sen kyllä tietää ja ymmärtää. Ajattelepa ennen, kun ei tiedetty edes sapatista. Tuomitseeko Jumala niitä, jotka tietämättään ovat pyhittäneet vaikka sunnuntaita? Entä kun teemme syntiä tietämättämme? Eikö Jumala ymmärrä, ettemme tahallamme tee syntiä?


      • Yksi_usko kirjoitti:

        On hyvä huomata tämäkin Room. 11:17
        "Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia..."

        Huomasitko, että kyse on joistakin oksista. Jumala toki tietää paholaisen työn kristittyjen kautta. Kristittyjen toimien johdosta enemmistö juutalaisista ei usko Jeesukseen. Miten juutalaiset voisivat uskoa, kun kristityt ovat Jeesuksen nimessä vainonneet ja tappaneet juutalaisia. Jumala tietää tämän ja Hän ymmärtää tietämättömyyttä juutalaisten suhteen. Niinhän kristitytkin opettavat, että jos ihminen ei tiedä, niin Jumala sen kyllä tietää ja ymmärtää. Ajattelepa ennen, kun ei tiedetty edes sapatista. Tuomitseeko Jumala niitä, jotka tietämättään ovat pyhittäneet vaikka sunnuntaita? Entä kun teemme syntiä tietämättämme? Eikö Jumala ymmärrä, ettemme tahallamme tee syntiä?

        Laitan tähän vielä Messiaanisen rabbi Mottel Balestonin hienon videon, jossa hän kertoo ketkä ovat juutalaisia, pakanoita ja kristittyjä. Sekä siitä, että voiko olla kahdessa joukossa samanaikaisesti. Suosittelen.

        https://www.youtube.com/watch?v=6QKmpe9_7JE


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Laitan tähän vielä Messiaanisen rabbi Mottel Balestonin hienon videon, jossa hän kertoo ketkä ovat juutalaisia, pakanoita ja kristittyjä. Sekä siitä, että voiko olla kahdessa joukossa samanaikaisesti. Suosittelen.

        https://www.youtube.com/watch?v=6QKmpe9_7JE

        Lisään videossa olleen Raamatunpaikan.

        1. Kor. 10:32
        32 Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Lisään videossa olleen Raamatunpaikan.

        1. Kor. 10:32
        32 Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa.

        Sanot: "Nuo kohdat, joita sinä otit Raamatusta soveltuivat hyvin Paavalin aikaan, mutta ei tähän aikaan."

        Mietihän mitä juuri sanoit. Nimität Jumalan Sanan vanhentuneeksi, kuten adv. tekevät pyhien juhlien kohdalla.

        Moni on israel-ystävä ja joku jopa pyhittää juhlat, mutta harva uskaltaa lukea itsensä juutalaiseksi juutalaisten rinnalle. Olen tämän Raamatulla todistanut. Kumoa ajatukseni Raamatulla, älä omilla mielipiteilläsi. :)


      • tunnelin.päässä.valoa
        SAI kirjoitti:

        Sanot: "Nuo kohdat, joita sinä otit Raamatusta soveltuivat hyvin Paavalin aikaan, mutta ei tähän aikaan."

        Mietihän mitä juuri sanoit. Nimität Jumalan Sanan vanhentuneeksi, kuten adv. tekevät pyhien juhlien kohdalla.

        Moni on israel-ystävä ja joku jopa pyhittää juhlat, mutta harva uskaltaa lukea itsensä juutalaiseksi juutalaisten rinnalle. Olen tämän Raamatulla todistanut. Kumoa ajatukseni Raamatulla, älä omilla mielipiteilläsi. :)

        "Kumoa ajatukseni Raamatulla, älä omilla mielipiteilläsi. :)"

        Yksi_uskolta löytyy siis omiakin mielipiteitä. Tämä on nähtävä ainoastaan myönteisessä valossa siitäkin huolimatta, vaikka niissä mielipiteissä ei olisi järjen hitustakaan.

        Toivo ei ole siis täysin mennyttä hänenkään kohdallaan...


      • SAI kirjoitti:

        Sanot: "Nuo kohdat, joita sinä otit Raamatusta soveltuivat hyvin Paavalin aikaan, mutta ei tähän aikaan."

        Mietihän mitä juuri sanoit. Nimität Jumalan Sanan vanhentuneeksi, kuten adv. tekevät pyhien juhlien kohdalla.

        Moni on israel-ystävä ja joku jopa pyhittää juhlat, mutta harva uskaltaa lukea itsensä juutalaiseksi juutalaisten rinnalle. Olen tämän Raamatulla todistanut. Kumoa ajatukseni Raamatulla, älä omilla mielipiteilläsi. :)

        Ehkä sanoin asian huonosti. Messiaanisen rabbi Mottel Balestonin videossa asia oli erinomaisesti selostettu. Siis raamatunpaikka on selvä.

        1. Moos 12:1-3
        1 Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. 2 Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. 3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."

        Tässä Jumala lupaa Aabrahamille tehdä hänestä siis Aabrahamista (siis sukulinjaa Iisak ja Jaakob) kansan, joka on siunauksesi koko maailmalle. Tämäkin on huomioitava, että joko isän TAI äidin sukulinjaa! Pakana EI siis ole juutalainen syntyperältään. Sen sijaan Messiaaninen tai kristitty on se, joka uskoo Jeesukseen, Messiaaseen. Oli sitten juutalainen tai kreikkalainen tai suomalainen... Kristityt tai Messiaaniset ovat siis uskoon tulleita, eivät syntyperäisiä.

        On hyvä muistaa seuraava Raamatun paikka.

        1. Kor. 10:32
        32 Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa.

        Jos sanomme itseämme juutalaisiksi, niin loukkaamme Juutalaisia. Se EI todellakaan ole Jumalan tahto. Se, jos mikä, vieraannuttaa juutalaiset entistä kauemmaksi Jeesuksesta.

        En todellakaan tarkoita sitä, että Vanhan testamentin kirjoituksen olisivat vanhentuneita. Olen aina kirjoittanut sitä, että Uuden testamentin kirjoitukset selventävät Vanhan testamentin kirjoituksia. Se, mitä tarkoitin Paavalin ajalla ja meidän ajalla, koski sitä tosiasiaa, että Paavalin aikana ei ollut vielä ollut holokaustia eikä juutalaistenvainoa, Jeesuksen oppiin ei oltu sotkettu pakanaoppeja, joita Jeesuksen nimissä juutalaisia olisi pakotettu noudattamaan. Jeesuksen nimessä ei oltu ajettu juutalaisia pois seurakunnasta jne...

        Paavali kehottaa meitä olemaan hienotunteisia. Mielestäni meidän tulee olla erityisen hienotunteisia varsinkin juutalaisia kohtaan (vaikka he eivät tuntisikaan vielä Jeshuaa), koska me kristityt olemme tämän jeesuksesta vieraantumisen varsinaisesti aiheuttaneet. Korostan vieläkin sitä, että juutalaisilla on toivoa, vaikka he eivät tietäisikään Jeesuksesta. Sen sijaan meillä pakanoilla ei ole toivoa, jos ylpeilemme.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Ehkä sanoin asian huonosti. Messiaanisen rabbi Mottel Balestonin videossa asia oli erinomaisesti selostettu. Siis raamatunpaikka on selvä.

        1. Moos 12:1-3
        1 Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. 2 Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. 3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."

        Tässä Jumala lupaa Aabrahamille tehdä hänestä siis Aabrahamista (siis sukulinjaa Iisak ja Jaakob) kansan, joka on siunauksesi koko maailmalle. Tämäkin on huomioitava, että joko isän TAI äidin sukulinjaa! Pakana EI siis ole juutalainen syntyperältään. Sen sijaan Messiaaninen tai kristitty on se, joka uskoo Jeesukseen, Messiaaseen. Oli sitten juutalainen tai kreikkalainen tai suomalainen... Kristityt tai Messiaaniset ovat siis uskoon tulleita, eivät syntyperäisiä.

        On hyvä muistaa seuraava Raamatun paikka.

        1. Kor. 10:32
        32 Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa.

        Jos sanomme itseämme juutalaisiksi, niin loukkaamme Juutalaisia. Se EI todellakaan ole Jumalan tahto. Se, jos mikä, vieraannuttaa juutalaiset entistä kauemmaksi Jeesuksesta.

        En todellakaan tarkoita sitä, että Vanhan testamentin kirjoituksen olisivat vanhentuneita. Olen aina kirjoittanut sitä, että Uuden testamentin kirjoitukset selventävät Vanhan testamentin kirjoituksia. Se, mitä tarkoitin Paavalin ajalla ja meidän ajalla, koski sitä tosiasiaa, että Paavalin aikana ei ollut vielä ollut holokaustia eikä juutalaistenvainoa, Jeesuksen oppiin ei oltu sotkettu pakanaoppeja, joita Jeesuksen nimissä juutalaisia olisi pakotettu noudattamaan. Jeesuksen nimessä ei oltu ajettu juutalaisia pois seurakunnasta jne...

        Paavali kehottaa meitä olemaan hienotunteisia. Mielestäni meidän tulee olla erityisen hienotunteisia varsinkin juutalaisia kohtaan (vaikka he eivät tuntisikaan vielä Jeshuaa), koska me kristityt olemme tämän jeesuksesta vieraantumisen varsinaisesti aiheuttaneet. Korostan vieläkin sitä, että juutalaisilla on toivoa, vaikka he eivät tietäisikään Jeesuksesta. Sen sijaan meillä pakanoilla ei ole toivoa, jos ylpeilemme.

        lisäys. Miten voi olla niin vaikeaa, tunnustaa olevansa pakanauskova?


    • Advis

      Mitäs jos menisitte Yksi_usko ja SAI sinne seurakunnat-palstan alle keskustelemaan näistä Adventtikirkon mukaan harhaoppisista juhlimisistanne. Tai jonnekin soveliaammalle palstalle. Tämä on adventismi-palsta. Ei täällä kukaan rupea viettämään moisia tarpeettomia juhlia teidän mesoamisenne perusteella. Saatte vain aikaan vastenmielisyyttä muinaisia juhlianne kohtaan.

      • Tämä on oikeen hyvää settiä sinunkin kuulla advis. Mikä on Raamatun mukaan Jumalan kansan nimi, "advis"? :)


      • Herran juhlat ovat adventismia puhtaimmillaan.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Herran juhlat ovat adventismia puhtaimmillaan.

        Outo kommentti, koska he eivät niitä vietä kirkkokuntana. Eivät todellakaan, vaan sanovat minulle aina, että ne on naulittu ristiin!


      • SAI kirjoitti:

        Outo kommentti, koska he eivät niitä vietä kirkkokuntana. Eivät todellakaan, vaan sanovat minulle aina, että ne on naulittu ristiin!

        <<Eivät todellakaan, vaan sanovat minulle aina, että ne on naulittu ristiin! >>

        Ensiksikin adventisteja on moneen lähtöön. Minun tuntemani adventistit eivät näin sano, vaan useat viettävät juhlia ja muut ovat todella kiinnostuneita. Mutta oikeasti, mikä naulittiin ristiin? Uhraaminen loppui, koska Jeshua on kertakaikkinen ja täydellinen uhri.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Eivät todellakaan, vaan sanovat minulle aina, että ne on naulittu ristiin! >>

        Ensiksikin adventisteja on moneen lähtöön. Minun tuntemani adventistit eivät näin sano, vaan useat viettävät juhlia ja muut ovat todella kiinnostuneita. Mutta oikeasti, mikä naulittiin ristiin? Uhraaminen loppui, koska Jeshua on kertakaikkinen ja täydellinen uhri.

        Lisäys. Adventistit saavat tietenkin oppia uutta valoa, joka avautuu Raamatusta. Nyt kun uusi valo, eli Herran juhlat, ovat avautuneet, niin tietenkin niitä voidaan viettää. Ja Messiaaniset juutalaiset avaavat koko ajan uutta valoa, jonka voi omaksua. Tämä ei ole adventismia vastaan vaan adventismia parhaimmillaan. On selvää, että aina on niitä, jotka eivät pysy perässä. Mutta he tulevat sitten kun heille asia valkenee. Toiset oppivat nopeammin toiset hitaammin. Jotkut tietenkin saattavat jämähtää vanhaan perinteeseen. Mutta adventismi on tällä hetkellä hyvin moni-ilmeistä, jos tätä ilmaisua voi käyttää. Muutenkin yksilöllinen vapaus ajatella on suotavaa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Lisäys. Adventistit saavat tietenkin oppia uutta valoa, joka avautuu Raamatusta. Nyt kun uusi valo, eli Herran juhlat, ovat avautuneet, niin tietenkin niitä voidaan viettää. Ja Messiaaniset juutalaiset avaavat koko ajan uutta valoa, jonka voi omaksua. Tämä ei ole adventismia vastaan vaan adventismia parhaimmillaan. On selvää, että aina on niitä, jotka eivät pysy perässä. Mutta he tulevat sitten kun heille asia valkenee. Toiset oppivat nopeammin toiset hitaammin. Jotkut tietenkin saattavat jämähtää vanhaan perinteeseen. Mutta adventismi on tällä hetkellä hyvin moni-ilmeistä, jos tätä ilmaisua voi käyttää. Muutenkin yksilöllinen vapaus ajatella on suotavaa.

        Puhuin kirkon virallisesta kannasta kirkkokuntana, kuten kirjoitin. Yksilöt on yksilöitä ja onneksi pelastus tapahtuu yksilöinä :)


      • SAI kirjoitti:

        Puhuin kirkon virallisesta kannasta kirkkokuntana, kuten kirjoitin. Yksilöt on yksilöitä ja onneksi pelastus tapahtuu yksilöinä :)

        Kai Arasolakin, joka täälläkin välillä kommentoi, liputtaa itsenäisen ajattelun puolesta, ja siitä, että asioista voi olla eri mieltäkin. Eli adventtikirkkoon mahtuu erinomaisen hyvin kaikki ja kaikenlaiset Messiaaniset.


      • SAI kirjoitti:

        Puhuin kirkon virallisesta kannasta kirkkokuntana, kuten kirjoitin. Yksilöt on yksilöitä ja onneksi pelastus tapahtuu yksilöinä :)

        Mitä taas kirkon viralliseen kantaan tulee, niin yks hailee mulle.

        Muuten asiasta toiseen. Vietätkö nyt lehtimajanjuhlaa? Toora-kalenterin mukaan nyt olisi juhlan 2. päivä. Laitan linkin alle.

        http://www.truthofyahweh.org/calendar.html

        Tässä videossa Israelin Messiaaninen Norman Willis selostaa eri kalentereita. Tämä teki minuun vaikutuksen. Sen vuoksi vietän nyt lehtimajanjuhlaa. :)


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Mitä taas kirkon viralliseen kantaan tulee, niin yks hailee mulle.

        Muuten asiasta toiseen. Vietätkö nyt lehtimajanjuhlaa? Toora-kalenterin mukaan nyt olisi juhlan 2. päivä. Laitan linkin alle.

        http://www.truthofyahweh.org/calendar.html

        Tässä videossa Israelin Messiaaninen Norman Willis selostaa eri kalentereita. Tämä teki minuun vaikutuksen. Sen vuoksi vietän nyt lehtimajanjuhlaa. :)

        Sori. Video jäi pois. Siis tässä on mainitsemani Norman Willisin hieno video.

        https://www.youtube.com/watch?v=7jGKMlSKpr4


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Mitä taas kirkon viralliseen kantaan tulee, niin yks hailee mulle.

        Muuten asiasta toiseen. Vietätkö nyt lehtimajanjuhlaa? Toora-kalenterin mukaan nyt olisi juhlan 2. päivä. Laitan linkin alle.

        http://www.truthofyahweh.org/calendar.html

        Tässä videossa Israelin Messiaaninen Norman Willis selostaa eri kalentereita. Tämä teki minuun vaikutuksen. Sen vuoksi vietän nyt lehtimajanjuhlaa. :)

        Toorakalenteri on oikea ja pyhä. Tuon käyttämäsi toorakalenterin vuosi on jostain syystä alkanut kuukautta myöhemmin kuin tämän toorakalenterin, jota noudatan, joka löytyy eliyah.com sivulta new moon -linkin alta.

        No toi 1kk erohan tulee tietysti siitä, että antamasi linkin tekijät ovat lisänneet viime keväänä 13. kk, jota taas eliyah.com sivusto ei tehnyt. Eliyah.com seuraa Israelissa olevia tarkkailijoita, jotka raportoivat ohran kypsymisestä. Ohran kypsymiseenhän tuo vuoden alku perustuu, eli milloin kypsä uutislyhde voidaan tuoda papille, seuraava uusikuu aloittaa vuoden ensimmäisen kuukauden. Jos taas ohra ei ole vielä kypsää, lisätään 13. kk. (3. Moos.23)

        Käyttämillämme kalentereilla ei ilmeisesti ole muuta eroa. Toorakalenterejakin on näköjään kahdenlaisia. Pääasia on, että ei vaan käytä rabbi Hillelin matemaattista kalenteria. Siinä uudenkuun päiväkään ei ole kohdallaan :) Taistelu käydään siis: Hillel vs. raamatullinen pyhä Jumalan säätämä toorakalenteri.

        Siunausta ja hienoa, että siellä adventistien keskellä annat kunnian Israelin Jumalalle tässäkin asiassa. Pelastus tapahtuu yksilöinä, kuten totesimme. Kirkoilla on ihan omat babylonin oppinsa, adventisteillakin, valitettavasti.


      • SAI kirjoitti:

        Toorakalenteri on oikea ja pyhä. Tuon käyttämäsi toorakalenterin vuosi on jostain syystä alkanut kuukautta myöhemmin kuin tämän toorakalenterin, jota noudatan, joka löytyy eliyah.com sivulta new moon -linkin alta.

        No toi 1kk erohan tulee tietysti siitä, että antamasi linkin tekijät ovat lisänneet viime keväänä 13. kk, jota taas eliyah.com sivusto ei tehnyt. Eliyah.com seuraa Israelissa olevia tarkkailijoita, jotka raportoivat ohran kypsymisestä. Ohran kypsymiseenhän tuo vuoden alku perustuu, eli milloin kypsä uutislyhde voidaan tuoda papille, seuraava uusikuu aloittaa vuoden ensimmäisen kuukauden. Jos taas ohra ei ole vielä kypsää, lisätään 13. kk. (3. Moos.23)

        Käyttämillämme kalentereilla ei ilmeisesti ole muuta eroa. Toorakalenterejakin on näköjään kahdenlaisia. Pääasia on, että ei vaan käytä rabbi Hillelin matemaattista kalenteria. Siinä uudenkuun päiväkään ei ole kohdallaan :) Taistelu käydään siis: Hillel vs. raamatullinen pyhä Jumalan säätämä toorakalenteri.

        Siunausta ja hienoa, että siellä adventistien keskellä annat kunnian Israelin Jumalalle tässäkin asiassa. Pelastus tapahtuu yksilöinä, kuten totesimme. Kirkoilla on ihan omat babylonin oppinsa, adventisteillakin, valitettavasti.

        Tuo Raamatullinen kalenteri ei ole Toora kalenteri (ainakin nimi on eri). Nyt löysin Torah-kalenterin, josta Norman Willis kertoo yllä olevassa videossa. Ollaanko nyt samassa kalenterissa?

        Viime kuukausi juhlineen on tässä videossa: http://torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2018M7

        Tämä kuukausi on tässä videossa: http://torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2018M8

        Laitan Norman Willisin videosta joitakin lainauksia alle.

        Festivals / Event Symbolism


        Rosh HaShanah (Head of the Year) Aviv barley & how moon crescent
        = vuoden alku
        Pesach (Passover) Passover Lamb (Yeshua): Exodus
        =pääsiäinen - pääsiäsikaritsa - Jeshua - Exodus
        Matz of (Unleavened Bread) Purging Leaven (sin)
        = happamattoman leivän päivä - kuvaa synnittömyyttä
        Omer (Wave Sheaf) First fruits offering (Symbolic Yeshua)
        =Omer - ensihedelmän uhraaminen symboloi Jeshuaa
        Shavuot (Count 50 / Pentacost) Receiving Torah / His Spirit
        =helluntai 50 laskun jälkeen - Toran saaminen - Pyhän Hengen vuodatus
        Yom Teruah (Trumpets) War Trumpet (the Bridegroom comes)
        =trumpettijuhla - sulhanen saapuu
        Yom Kippur (Atonement) Affiction (Wedding Feast)
        =suuri sovityspäivä = hääjuhla
        Sukkot (Tabernacles / Booths) Millenium / Father´s House
        =lehtimajajuhla = millenium eli tuhatvuotiskausi - Isän talo
        Shemini Atzeret (Eight Day Assy) “The Tarry” (Hold Over
        ??? en tiedä mitä tarkoittaa???

        Norman Willis ottaa mm. seuraavia kohtia Raamatusta.

        Abiv barley = ”in the head” = ”green ears of grain”

        Exodus 9:31-32
        31. Now the flax and the barley were struck, jor the barley wasd in the head (aviv) and the flax was in bud…

        Lainaan hänen tekstiään jälleen.

        Barley (=ohra):
        1. Vegetative growth (=kasvaa)
        2. Budding (=nupulla)
        3. Flowering (=kukkii)
        4. Seed pad (watery) (=siemen kypsyy, on vetinen)
        5. Aviv
        6. Carmel
        7. Ready to store (=valmis korjattavaksi)

        Kohta 4 tarkemmin:

        4a. Seed pod forms (”watery” stage)
        4b. “Milk” stage. (Not aviv yet). (=siemen on maitomainen, ei vielä ole aviv)

        En jaksa nyt enempää, mutta tästä ohran kypsymisen ajasta (Israelissa) lasketaan Raamatullinen Toora-kalenterin eli Barley new moon Calendar (= ohran uuden vuoden kalenterin) eli aviv barley calendarin vuoden alku. Tämä on siis todella Raamatullinen ja oikea kalenteri.

        Tässä on hyvä Mottel Balestonin video juhlapäivistä.

        https://www.youtube.com/watch?v=Sc0D2snWfvk


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Tuo Raamatullinen kalenteri ei ole Toora kalenteri (ainakin nimi on eri). Nyt löysin Torah-kalenterin, josta Norman Willis kertoo yllä olevassa videossa. Ollaanko nyt samassa kalenterissa?

        Viime kuukausi juhlineen on tässä videossa: http://torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2018M7

        Tämä kuukausi on tässä videossa: http://torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2018M8

        Laitan Norman Willisin videosta joitakin lainauksia alle.

        Festivals / Event Symbolism


        Rosh HaShanah (Head of the Year) Aviv barley & how moon crescent
        = vuoden alku
        Pesach (Passover) Passover Lamb (Yeshua): Exodus
        =pääsiäinen - pääsiäsikaritsa - Jeshua - Exodus
        Matz of (Unleavened Bread) Purging Leaven (sin)
        = happamattoman leivän päivä - kuvaa synnittömyyttä
        Omer (Wave Sheaf) First fruits offering (Symbolic Yeshua)
        =Omer - ensihedelmän uhraaminen symboloi Jeshuaa
        Shavuot (Count 50 / Pentacost) Receiving Torah / His Spirit
        =helluntai 50 laskun jälkeen - Toran saaminen - Pyhän Hengen vuodatus
        Yom Teruah (Trumpets) War Trumpet (the Bridegroom comes)
        =trumpettijuhla - sulhanen saapuu
        Yom Kippur (Atonement) Affiction (Wedding Feast)
        =suuri sovityspäivä = hääjuhla
        Sukkot (Tabernacles / Booths) Millenium / Father´s House
        =lehtimajajuhla = millenium eli tuhatvuotiskausi - Isän talo
        Shemini Atzeret (Eight Day Assy) “The Tarry” (Hold Over
        ??? en tiedä mitä tarkoittaa???

        Norman Willis ottaa mm. seuraavia kohtia Raamatusta.

        Abiv barley = ”in the head” = ”green ears of grain”

        Exodus 9:31-32
        31. Now the flax and the barley were struck, jor the barley wasd in the head (aviv) and the flax was in bud…

        Lainaan hänen tekstiään jälleen.

        Barley (=ohra):
        1. Vegetative growth (=kasvaa)
        2. Budding (=nupulla)
        3. Flowering (=kukkii)
        4. Seed pad (watery) (=siemen kypsyy, on vetinen)
        5. Aviv
        6. Carmel
        7. Ready to store (=valmis korjattavaksi)

        Kohta 4 tarkemmin:

        4a. Seed pod forms (”watery” stage)
        4b. “Milk” stage. (Not aviv yet). (=siemen on maitomainen, ei vielä ole aviv)

        En jaksa nyt enempää, mutta tästä ohran kypsymisen ajasta (Israelissa) lasketaan Raamatullinen Toora-kalenterin eli Barley new moon Calendar (= ohran uuden vuoden kalenterin) eli aviv barley calendarin vuoden alku. Tämä on siis todella Raamatullinen ja oikea kalenteri.

        Tässä on hyvä Mottel Balestonin video juhlapäivistä.

        https://www.youtube.com/watch?v=Sc0D2snWfvk

        Jos vaan seuraat ohran kypsymistä Israelissa (vuosi alkaa)ja uuden kuun taivaalla näkyvää sirppiä (kk alkaa), niin ollaan me sitten samassa Raamatullisessa kalenterissa. Mitään muuta kalenteria ei ole koskaan ihmiselle annettu. Nuo muutkin voisivat vähitellen alkaa tätä ymmärtämään.


    • Oikea-Jumala

      Suukot -Allah kannsanne! Allahu akbar!

      Kristityt ovat tuhoon tuomittuja Allahin pilkkaajia.
      Vain ALLAH on yksin oikea ja ainoa Jumala. Muut jumalat ovat epäjumalia. Mm. Jahve ja Jeesus ovat keksittyjen palvomia epäjumalia.

      • LUSIFER

        Allah, Jahve ja mitä niitä muita nyt onkaan... en jaksa muistaa...mutta lopulta se olen Minä, joka odotan teitä Grillini kanssa. Mädäntynyt grilliliha on suurta herkkuani.

        Unohtakaa siis kaikki neitsyet ja paratiisit, sillä teitä odottaa vain minun valtakuntani, jossa hampaiden kiristelylle ei tule loppua...


      • Raamatussa sanotaan selvästi, että Jeesus on Herra.

        Room. 10:9-17
        9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. 10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. 11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään." 12 Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. 13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
        14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? 15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!" 16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?" 17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.


      • Raamatussa Jesaja sanoo Jeesuksesta Kristuksesta eli Jeshua Messiaasta:

        Jes. 9:5
        5 Sillä lapsi on syntynyt meille,
        poika on annettu meille.
        Hän kantaa valtaa harteillaan,
        hänen nimensä on
        Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
        Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Raamatussa Jesaja sanoo Jeesuksesta Kristuksesta eli Jeshua Messiaasta:

        Jes. 9:5
        5 Sillä lapsi on syntynyt meille,
        poika on annettu meille.
        Hän kantaa valtaa harteillaan,
        hänen nimensä on
        Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
        Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

        lisään tähän vielä loistavan rabbi Zev Poratin videon aiheesta, jossa hän kertoo aiheesta.

        https://www.youtube.com/watch?v=G1v-hHtq4gc


    • PasiToivonen

      >>Huomasitko, että kyse on joistakin oksista. Jumala toki tietää paholaisen työn kristittyjen kautta. Kristittyjen toimien johdosta enemmistö juutalaisista ei usko Jeesukseen.>>

      Juutalaiset aloitti kivittämällä Stefanuksen.

      • <<Juutalaiset aloitti kivittämällä Stefanuksen. >>

        Tämä oli yksittäistapaus eikä tapaus aloittanut suinkaan eroa. Otappa huomioon, että tämän jälkeen mm. Paavali kohtasi Jeesuksen, ja alkoi julistamaan ylösnoussutta Jeesusta juutalaisten synagogissa. Ja Jeesukseen uskovien luku kasvoi kasvamistaan.


    • PasiToivonen

      Ei ollut yksittäistapaus. Paavali vainosi kristittyjä ennen kuin kohtasi Jeesuksen.

      >> Kristittyjen toimien johdosta enemmistö juutalaisista ei usko Jeesukseen...>>

      Juutalaisten toimien johdosta enemmistö kristityistä ei usko Jeesukseen.

    • Yski_ukon ja SAI:n synkkä kaksinpuhelu.

      Get a room !

      Ja säästäkää meidät tuolta kirjoittamaltanne skeidalta. Pliis ?

      • Exap voi itse mennä takasi pimeyteen juhlimaan vaikka joulua, jos et kestä tätä Valoa, joka keskustelustamme loistaa.


      • SAI kirjoitti:

        Exap voi itse mennä takasi pimeyteen juhlimaan vaikka joulua, jos et kestä tätä Valoa, joka keskustelustamme loistaa.

        Eräs juutalainen apokalyptikko totesi kerran: "Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!"


      • Exap kirjoitti:

        Eräs juutalainen apokalyptikko totesi kerran: "Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!"

        Vertaus sopii juuri sinulle itsellesi, joka et tunnusta Herraasi Jeesusta Kristusta. Pidät Häntä, kaiken maailman Luojaa, luotuna (jos olen oikein ymmärtänyt).


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Vertaus sopii juuri sinulle itsellesi, joka et tunnusta Herraasi Jeesusta Kristusta. Pidät Häntä, kaiken maailman Luojaa, luotuna (jos olen oikein ymmärtänyt).

        Minä en ole sanonut mitään tuollaista suhteestani Jeesukseen.

        Mutta kukahan täällä kehuu "valoa" tuovansa ?


      • Exap kirjoitti:

        Minä en ole sanonut mitään tuollaista suhteestani Jeesukseen.

        Mutta kukahan täällä kehuu "valoa" tuovansa ?

        Anteeksi. Olen ymmärtänyt väärin. Onko mielestäsi Jeshua Messias JHWH?


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Anteeksi. Olen ymmärtänyt väärin. Onko mielestäsi Jeshua Messias JHWH?

        " Onko mielestäsi Jeshua Messias JHWH?"

        Tuo on kolmiyhteysharhaoppia. Ei ole.


    • niinkuinsanotaan

      Lehtimajan juhlaa Jerusalemissa vietetään sitten kun tämä maa on luotu uudeksi.
      Tänä aikana on vain turhaa huuhailua se että Jerusalemiin tulisi edes tuhannes osa maailman väestöstä juhlimaan. Seitsemän miljoonaa ihmistä tarvitsee ainakin neliömetrin jokainen, jotta edes voivat istua. Se merkitsee seitsemää neliökilometriä.

      Kuljetukseen tarvitaan noin kolmetuhatta jumbojettiä. Lopettakaa turha haaveilu!

      Vasta Uusi Jerusalem on tarpeeksi suuri, paljon suurempi kuin nykyinen Israel!

    • Otsikko oli: "Sukkot - Jumala kanssamme"

      Se olisi parempi muuttaa muotoon: "Suht koht Jumala kanssamme", koska se jumala josta puhutaan ei ole kristittyjen Jumala. Se on vaan messiaaninen suht-koht-jumala, kirjoittajan mielikuvituksissa.

      • Messias on juutalaisten Kuningas (Matt. 27:37) ja Hänen kansansa on ikuinen Israel. Kristityn Jumalaksi Hän tulee silloin, kun tämä oksastetaan JaloonÖljypuuhun, oikeaan juutalaisuuteen ja Messias runkoon. Room. 11 ja Room. 2:25-29.

        Oksastus edellyttää kaikkien Raamatun lakien ja säädösten vastaan ottamista. Mutta kristityt kirkot ovat jokainen rakentaneet omat lakinsa ja oman Jeesuksen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      348
      4604
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      30
      2892
    3. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      94
      1966
    4. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      134
      1915
    5. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1825
    6. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      39
      1723
    7. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      31
      1633
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      110
      1424
    9. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1319
    10. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1302
    Aihe