Ministeri Bernerin lahja taksiyrittäjyydelle

näinsekäy

Kylle teki ministeri Berner historiallisen mahtavan päätöksen kun lopetti taksilupien tarveharkinnan ja vapautti luvat kaikkien haettavaksi. Olen eläkkeellä ja minulla on tällä hetkellä toiminimi. Taksiluvan san pari viikkoa sitten. Sen kustannukset olivat kolmisen sataa €. Autona 7 hengen vm 2004 Scenic. Juuri katsastettu, maksoin siitä 500€, lisäksi kyttään kokoajan jotain halpaa ritsaa kun rellun leima menee vanhaksi. Auton perusvakuutus on n. 200e/vYrittäjän vastuuvakuutus on n800€/v mutta pidän sitä vain ja ainoastaan silloin kun viitsin tolpalle lähteä eli vkl alkuillasta n. 18 - 22 ja loppuillasta n. 02 - 05. Näin tienaan n. 500€/ / viikonloppu, veroja ei mene kun likiman kaiken saa poistoihin. Kun lisäksi pidän toiminnan alla 10000€/ tilikausi niin toiminta on alvitonta mikä on hyvä kilpailuvaltti. Kun tuo 10000€ täyttyy niin toiminta saattaa siirtyä kommandiittiyhtiölle. Niin, ja YEliä en maksa kun olen jo eläkkeellä.
Niin, olen myös Uberin asiakas joten kyytejä tulee kokoaja ja jos ei tule niin menen Hesaan niin johan riittää ajoa. Ja vielä, tankkaan Venäjällä (n 58s / ltr)
Kyllä on huvittavaa katsoa kuinka vanhan kansan pirssarit itkevät toiminnan kustannuksia. Mulla on mennyt toiminnan aloittamiseen max tonni mut sama on tullut parina viikonloppuna takaisin yms yms yms.
Lisää Bernereitä suomeen

27

830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo2007

      Uskoo ken tahtoo.

      • Älämölö

        Laskehan vielä kerran. Jos lähdet Helsingistä Venäjälle tankkaamaan niin taitaa säästöt mennä matkaan ja Helsinkiin palattuasi tankki oisit tyhjempi kuin lähtiessäsi


      • berner_rules
        Älämölö kirjoitti:

        Laskehan vielä kerran. Jos lähdet Helsingistä Venäjälle tankkaamaan niin taitaa säästöt mennä matkaan ja Helsinkiin palattuasi tankki oisit tyhjempi kuin lähtiessäsi

        5 litraa sinne ja 5 takaisin = 5,86 e, lisäksi ajo kirjataan tuloa tuottamattomaksi ammattiajoksi (varmistettu verottajalta), lisäksi voin samalla retkellä tehdä EDULLISIA ostoksia Venäjällä (ei akomaholi eikä tupakka), ja lisäksi voin jäädä heittämään keikkaa mihin hyvänsä matkani varrelle joten ei tää onn kannattavaa vaan SUPER KANNATTAVAA
        Berner rules


    • KukaUskooJuttuasi

      Unohditko, että taksi pitää laittaa ammattimaisiin vakuutuksiin ja siitä ei todellakaan selviä parilla sadalla. Uberauton pitää olla max 10 vuotta vanha.

      Juttuasi saa uskoa, ken tahtoo....

      Hyvä provo kuitenkin.

      Valeta silti kaikki....

      • berner_rules

        Kaikki on selvitetty Trafilta, vakuutusyhtiöiltä (lähitapiola), poliisilta yms asiasta vastuussa olevilta tahoilta. Voi olla, että olen kuitenkin tehnyt virheen joten voisitko kertoa mikä asia ei pidä paikkaansa niin korjataan tilanne ja jatketaan liikennöintiä, tosin niinhän on jo vähän aikaa tehty


    • Sloboland

      Kohti vapaata markkinataloutta on ilo astella ja eiku tienoomaan!

      • EkuTienoomaan

        Kyllä se ”tienoomisen” määrä näille luvanhaltijoille pian paljastuu. Sitten laskun saapuessa sitä voi vähän miettiä, eikös nää mun erinomaiset laskelmani olleetkaan totta? Että olikos sitä rienattukaan edes näihin laskuihin riittävästi? 😂😂


      • berner_rules

        Niin, kyllähän toi mun löytämä uusi tapa toimia taksialalla harmittaa vanhoja toimijoita, ymmärrän, mut silti, BERNER RULES


    • VapautuikoSittenkään

      Berner kumppaneineen vapautti taksiluvat, kyllä. Vaan vakuutusyhtiöt, verottaja, rengasliikkeet, autonhuoltajat, polttoainemyyjät ym. eivät vapauttaneet mitään, ei mitään!

      Kaikki ei aina oo niin, kuin ruusunkuvia mieleensä maalaa.

      • berner_rules

        Vakuutusyhtiöjutska kaikkinensa on varmistettu Lähitapiolasta, verottajajutska veroneuvojalta (tästä miitingistä on tehty muistio), autonhuolto Viipurissa HobbyAutolla (millä on muuten useimpien autojen lisenssi ja laitteet) n. 150e, renkaat (uudet) sama liike merkistä riippuen keskim 90e/rengassatsi (sis työt), aluvanteet sama liike alk 40e/vanne, polttoaine joko Lukoil (omintaa suomalaisen Kesoil ketjun) tai sitten Neste.
        Kaikki tää on laillista liiketoimintaa, saa kuitin mikä hyväksytään verotukseen, töillä ja osilla on suomen veroiset takuut
        btw, toi HobbyAuto löytyy facesta joten sieltä voi käydä tarkistamassa tiedot ja saa pyytämällä päivitetyt tiedot / tarjoukset


    • Econom

      Ei kuluja saa poistoihin. Poisto on arvonvähennys, jolla otetaan huomioon omaisuuden kuluminen ja tekninen vanheneminen.

      • berner_rules

        Ok, artikulaatio virhe, korjataan


    • EiHyvveePäevee

      ”...veroja ei mene kun likiman kaiken saa poistoihin. ”

      Tais kaverilla mennä poistot ja vähennykset sekaisin? Muutenkin tuossa kirjoituksessa nähtiin jälleen kerran, miten paljon ihmiset taksialasta tietää. Sitten tietämättöminä alkavat vielä autoilijoiksikin? Ei hyvää päivää....

      • berner_rules

        Viittaan edelliseen kommenttiini


    • Luxustaxi

      Ajelen taksia museorekisteröidyllä loistoautolla. Eihän siinä kauheasti taloudellista järkeä ole mutta minulla on varaa siihen. Olen aikoinaan saanut niin vittumaista kohtelua paikallisilta taksimulkuilta että on hyvä vähän ärsyttää niitä. Ja mitään eivät mahda eivätkä edes uskalla.

      • berner_rules

        Loistavaa


      • Sontiasmolottaja

        Eli ajat vain 30 päivää vuodessa, koska se on max määrä vakuutuspäiviä museorekisteröidylle autolle.


    • jarmo582

      Kirjanpidon kuluvähennykset perustuvat toteutuneisiin kuluihin joten jos sun ei tarvii maksaa veroja, tarkoittaa se että kaikki kassaan tuleva raha menee kuluihin.

      • berner_rules

        Juuri näin mutta kaikki ostetut tuotteet jää mulle ja poistuvat yrityksen omaisuudesta/kirjanpidosta tietyn ajan kuluessa jolloin ne voi vaikka myydä
        Hyvä esimerkki on vaatteet, olen ostanut vaatteita ja kirjauttanut kuittiin tmi XXX ja työvaatteita (mitä ne itseasiassa ovat olleetkin) ja myin n. satasen työvaatesetin kaverille 70e, annoin tästä vielä kuitin!!!!. Eipä taida kukaan tulla tästä kyselemään ja vaikka tuliskin niin mikä laki kieltää minua myymästä toiminimeni omaisuutta
        btw, kuiteilla on kuuden vuoden säilytyspakko mut johan niistä häviää merkinnät parissa kuukaudessa


      • pisnesmiäs
        berner_rules kirjoitti:

        Juuri näin mutta kaikki ostetut tuotteet jää mulle ja poistuvat yrityksen omaisuudesta/kirjanpidosta tietyn ajan kuluessa jolloin ne voi vaikka myydä
        Hyvä esimerkki on vaatteet, olen ostanut vaatteita ja kirjauttanut kuittiin tmi XXX ja työvaatteita (mitä ne itseasiassa ovat olleetkin) ja myin n. satasen työvaatesetin kaverille 70e, annoin tästä vielä kuitin!!!!. Eipä taida kukaan tulla tästä kyselemään ja vaikka tuliskin niin mikä laki kieltää minua myymästä toiminimeni omaisuutta
        btw, kuiteilla on kuuden vuoden säilytyspakko mut johan niistä häviää merkinnät parissa kuukaudessa

        Toi on hyvä! Itsekin myyn esim vanhat renkaat Kakelle ja niks naks...39 egee napsahtaa tulille tosta vaan. Juuri nyt on menossa tarjouskierros mun Skodan jäteöljyn ostamisesta. Yks Uberkuski on ollut kiinnostunut ensikuun 4 litran erästä, saas nähdä, tuleeko kaupat. Näin sitä tehdään tulosta kilpailluilla markkinoilla. Ai niin..oisko sulla sukkia myydä mulle? Ihan alvin kanssa ostaisin.


      • berner_rules

        En oikein ymmärrä mix kukaan ostais vanhoja renkaita tai jäteöljyä kun se on Venäjällä niin halpaa mut onhan meitä vähempiosaisia kansalaisiakin.
        Jaa sukat, anna vaik jokin osoite niin saat viidet sukat (caterpillar merkkiset) niin saat ne ilmaiseksi, arvannet mistä ostettu, jep Viipurista ja Vymos nimisestä rautakaupasta


    • Suharix

      Taksin vakuutus on noin 3000€ vuodessa.

      Yber- taksi pitää olla alle kymmenen vuotta vanha.

      Mitä järkeä on muuten ajaa taksia jos ei siitä ole tuloja kun kerroit että kaikki tulot menevät poistoihin joilla tarkoitit varmaan kuluja.

      Poistoilla tarkoitetaan sellaisia kuluja joita ei voi vähentää kokonaan hankinta vuonna, esimerkiksi taksiauton hinta.

      • berner_rules

        Vakuutus riippuu vak yhtiöstä mut eihän autoa ole tarkoituskaan pitää vakuutuksessa kuin ruuhka aikoina/silloin kun huvittaa, ilman vakuutusta auto ei liiku metriäkään. Ton vekslaamisen hinta on 50e/v, varmistettu tieto

        Uberiin liittyminen on vain vaihtoehto, ei pakko, pks alueella riittää kyytejä tolpiltakin

        Onhan taksin ajamisesta toki tuloja, mut niin se vaan on, että etenkin yritystoiminnan alkuvaiheessa poistoja/kuluja on niin paljon, että riittää kattamaan tulot, esim polttoaineet menee kuluihin, tääkin varmistettu verottajalta


    • Entinen_suhari

      Kummaa tarinaa tolla alottajalla. Ei maksa veroja, kun kaikki menee poistoihin? Tarkottaa varmaan kuluja. Jos ei maksa veroja, ei ole tulojakaan, kun kaikki hukkuu kuluihin. Puhuu kuitenkin 10.000€:n tuloista, vähän ristiriitasta.

      No, eiköhänntoi ollu vaan tarkotettu provoks, eihän tuo tiedä alasta oikein mitään, tuskin mitään lupaaka on. Tai jos onki, ni ei sill ihan kaikki mumit oo laaksossa.

      Just oli eilen uutinen, 2500 uutta lupaa, aniharva kuitenkaan on ees alottanu ja kuinka monta autoo sit lopulta tulee.

      Mä sanosin, et noille uusille tulee viel kusiset paikat, jos tonki verran tule autoi lisää, einsiält riitä enää kaikille ajoo. Tai mist mä sen tiiän, jos ne alkaa ajaa pualilmaseks, niinku jossain on uhonnet. Eikä vanhoilkaa hyvin mee, silti niil on kunnon tilaussysteemit olemass, ei kansa rupee lataileen mitään useita appei puhelimiinsa, turha luulo. Uberikin on ihan marginaaline toimija. Niinku joku taxifyki.

      • berner_rules

        Totta hemmetissä pitää olla tulojakin, sehän on tullut jo selväksi aiemminkin. Ilman tuloja on paha vähentää mitään, tosin, niinkuin sanoin niin kaikkea firman käyttöön hankittua turhaketta voi myydä, jos joku urpo ostaa. Tarkennus -> tulot pitää olla alle 10000e jotta toiminta on alvitonta.

        Tää kirjoittelu on tosiaan tarkoitettu provox mut KAIKKI kirjoittamani perustuu faktaan, kuljettajan ajolupa on ollut voimassa 14.07.1985 alkaen, toiminimi 01.07.2018 alkaen ja taksilupa 01.08.2018 alkaen joten sekin puoli on kunnossa, mitään ei tehdä luvatta (ja kuititta)

        Jos 2500 lupaa on anottu niin eihän sekään tee kun muutama lupa / Suomi, saatikka sitten kuinka moni on aloittanut toiminnan, ja vielä laillisesti

        Tohon viimeiseen kommenttiin kommentoin vaan sen, että mikäli vuosien saatossa on toiminta saatettu siihen jamaan, että kustannusrakenne ei kestä niin otan osaa. Mun kustannusrakenne kestää helposti yhden taksan -> 1,20e/km, täähän on varsin helposti laskettavissa antamistani luvuista, siis jos osaa

        Summa summarum: Kiitos kaikille jotka ovat kirjoituksiani kommentoineet, niistä on saanut mahlottoman hyviä vinkkejä toiminnan aloittamiseen/pyörittämiseen. Ai onko nää jutut totta, sitä varmaankin joku kateellinen (kateus kiimankin voittaa) nyt miettii, etsii googlesta HobbyAutoa Viipurista, kontaktoi kirjanpitäjää yms. Siis voiko joku olla niin dorka, että rupee ajamaan taksia??n onhan se toki helskutin kovvoo hommoo

        alea jacta est aber arbeit mahct frei und so weiter


      • Entinen_suhari
        berner_rules kirjoitti:

        Totta hemmetissä pitää olla tulojakin, sehän on tullut jo selväksi aiemminkin. Ilman tuloja on paha vähentää mitään, tosin, niinkuin sanoin niin kaikkea firman käyttöön hankittua turhaketta voi myydä, jos joku urpo ostaa. Tarkennus -> tulot pitää olla alle 10000e jotta toiminta on alvitonta.

        Tää kirjoittelu on tosiaan tarkoitettu provox mut KAIKKI kirjoittamani perustuu faktaan, kuljettajan ajolupa on ollut voimassa 14.07.1985 alkaen, toiminimi 01.07.2018 alkaen ja taksilupa 01.08.2018 alkaen joten sekin puoli on kunnossa, mitään ei tehdä luvatta (ja kuititta)

        Jos 2500 lupaa on anottu niin eihän sekään tee kun muutama lupa / Suomi, saatikka sitten kuinka moni on aloittanut toiminnan, ja vielä laillisesti

        Tohon viimeiseen kommenttiin kommentoin vaan sen, että mikäli vuosien saatossa on toiminta saatettu siihen jamaan, että kustannusrakenne ei kestä niin otan osaa. Mun kustannusrakenne kestää helposti yhden taksan -> 1,20e/km, täähän on varsin helposti laskettavissa antamistani luvuista, siis jos osaa

        Summa summarum: Kiitos kaikille jotka ovat kirjoituksiani kommentoineet, niistä on saanut mahlottoman hyviä vinkkejä toiminnan aloittamiseen/pyörittämiseen. Ai onko nää jutut totta, sitä varmaankin joku kateellinen (kateus kiimankin voittaa) nyt miettii, etsii googlesta HobbyAutoa Viipurista, kontaktoi kirjanpitäjää yms. Siis voiko joku olla niin dorka, että rupee ajamaan taksia??n onhan se toki helskutin kovvoo hommoo

        alea jacta est aber arbeit mahct frei und so weiter

        45 vuoden taksikokemuksella - on se vaan niin helvetin kovaa hommaa! Se on kovaa ihan senkin vuoksi, että hankkii elantonsa siitä ja kovaa on myös liiketalouden ylläpito. Noilla sinun laskelmillasi tulet tekemään konkurssin hyvinkin pian, jo senkin vuoksi, ettei taksiauton vakuutus suinkaan ole 200€/v, vaan paljon enemmän. Vaikka sulla olisi mikä ritsa tahansa vakuutettuna. Eli perusmenoihin on tienattava paljon enemmän, kuin mitä aloituksessasi kerroit. Jos sulla on ollut taksiliite voimassa vuodesta 1985, ei se sinusta millään tavoin asiantuntijaa taksiliikenteeseen. Taksinkuljettajan ajolupia on olemassa pilvin pimein, vaikkei olekkaan koskaan ajanut metriäkään taksia.

        Ei siinä mitään, onnea vaan kovasti aloittamasi toiminimen toimintaan - mikäli nyt edes olet vielä aloittanutkaan. Aikojen saatossa tulet huomaamaan, ettei se taksiautoilu ihan helppo homma olekkaan. Varmasti moni muukin, joka lupia on hakenut helpon rahan toivossa, ettei se raha niin helposti tulekkaan.

        Kerran vielä - TAKSIAUTOILIJAN TYÖ ON HELVETIN KOVAA HOMMAA!!
        Kaikista siihen hommaan ei ole.

        😏

        Kuten nimimerkkinikin kertoo, olen entinen suhari evp.


      • berner_rules

        Noilla mun laskelmillahan just selviää kustannusrakenne eli konkka ei noilla luvuilla uhkaa.
        Elantoni saan eläkkeestä (n. kolmisen tonnia/kk, ja saan tän lisäksi tienata n. 2000e/kk sen vaikuttamatta eläkkeeseen) joten tää homma on vaan leskimiehelle harrastus.
        Toi vakuutusjuttu on juuri niinkuin kirjoitin tai sitten mulle on vakuutusyhtiössä valehdeltu
        Autoista vielä niin trafin sivuilla sanotaan näin: "Jos taksiliikenteen harjoittamiseen käytetty ajoneuvo joudutaan ajoneuvon rikkoontumisesta tai huollosta johtuen tilapäisesti korvaamaan vara-autolla, vara-autoa ei tarvitse merkitä luvanvaraiseen käyttöön" tarkoittaa siis, että varsinainen voi olla vaikka minkälainen ritsa (katsastettuja riisikuppeja saa alk 50e) mutta varsinaista liikennettä hoidetaan mallikkaalla ja tyylikkäällä masiinalla, siis hoidetaan silloin kun viitsitään mennä hoitamaan
        Ajolupa on ollut voimassa v85 alkaen ja parhaimmillani olin päätyöstäni virkavapaalla ja ajoin siis päätyönä pirssiä, lisäksi satakunta vuoroa vuodessa ja joka vuosi. Nuorempana kun tää lisätyö oli econoominen pakko.
        Lopux vielä, taksin kuljettajan työ on HELVETIN KOVAA HOMMAA JA ARVOSTAN TEITÄ VANHAN KANSAN PIRSSAREITA KOVASTI, nuorempia ei voi teihin verrata
        Ehkäpä nyt kaikki näitä mun provoja lukeneet ymmärtävän otsikkoni ja nimimerkkini
        ps. olikohan tää kuiteskin fiktiota????????????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe