Eipä uskoisi että 2000-luvun Suomessa enää tätä tapahtuisi. Parikymppiselle tytölle oli luvattu jo työpaikka, mutta kun työnantaja näki naisen ihonvärin, niin 70-vuotias rasistikapitalisti perui palkkaamisen. https://yle.fi/uutiset/3-10455028
Tumma ihonväri esti tytöltä työpaikan saamisen
38
736
Vastaukset
- OlemusKertooPaljon
Saattoi olla useita muitakin syitä. Niistä ei vain voida puhua!
- MilloinTotuusJulki
Kaikkihan on sen nenärengasnaikosen omasta päästään kertomaa tarinaa ja ylenantajien viherpunai... no nyt paslannanruskeaksi värittämää juorunjatkoa .
- eiKirj
Hmm... ensin ajattelin, että matkamuistot ja eksoottinen ihonväri, mikä loistava yhdistelmä. Vaan ehkäpä se myymälä pyrki myymään suomalaisia matkamuistoja ulkomaalaisille, jolloin eksotiikka meni vähän väärin. Voi toki olla muitakin syitä tässä takana.
Kielitaitoa kaiketi jonkinverran on tummalla tytöllä ollut, että se olisi taas ollut plussaa.
Sehän on aina ikävää, kun ihmistä ei palkata töihin. Kaikki ihmiset pitäisi palkata.- Julkirasismia
Kyösti kirjoitti:
No eksoottisilta työtöiltä saattaa saada vähemmän loistavan matkamuiston.
No eikös tätä nyt sitten voisi jo kutsua julkirasismiksi?
- Rasismiako
No kyllä se vähän latistaa lomatunnelmaa jos menee Turkkiin ja matkamuistoja myy joku savvoo viäntävä suomalainen.. vai eikö?
- nähtyonmonesti
Vai kaikki ihmiset pitäisi palkata töihin, noin huh huh. Kertoo ajatusmaailmasta aivan riittävästi.
Kaikkia ei tosiaankaan voi palkata töihin. Osa ihmisistä ei vain ole tehty työntekoon. Näkee jo omista sukulaisista.
- Ketämies
Nyt se sitten selvisi. Minua ei valittu töihin vaalean ihonvärini vuoksi.
- KertokaaSeMinulle
Niin että pienyrittäjäkään ei saa enää Suomessa valita itselleen sopivaa henkilöä? Kaipa se nyt kuitenkin on se yrittäjä, joka maksaa palkan ja jolla on sananvalta siihen, kuka palkataan?
Eikös taannoin houkuteltukin salskeita miehiä Suomeen juurikin sillä vaalealla ihonvärillä ja vaaleilla hiuksilla ja "hampailla, jotka ovat kuin helmet"?
Vuosi taisi olla muistaakseni 2015 - pikkuriikkiselle Suomen kansalle kohtalon vuosi.
Ja televisiokanava oli arabiankielinen "Al Jazeera".
Ja yksi houkuttelijoista oli itse pääministeri - seikka, joka ei KOSKAAN unohdu.
Miksi siis suomalaisuutta ei saisi mainostaa näillä samoilla seikoilla kuin silloin?
Milloin suomalaisuudesta tuli rasistista? - wqdqdqdqdqdqd
Rasistikortti taas, kukahan se on taas se suurin rasisti.
- PersuÄÖ66
Neekkersankker on matkamuisto.
- MenköötSinneMissäHyvä
Nuo tumman ihonvärin omaavat ihmiset ovat niin kovia uhriutumaan, ettei heitä enää kukaan ensinnäkään ota tosissaan ja toisekseen kukaan ei halua heitä palkata.
Miksi yrittäjien pitäisi hankkia itselleen tieten tahtoen ongelmia? - Karenssia_et_paukkuu
Rasismia, ei huolinut töitä, vaan paiskasi luurin korvaan ja rupesi itkemään, kun töitä tarjottiin.
- ettäsemmosta
Tuttu kiinalainen tyttö oli siivousfirmassa töissä ja siivosi jonkun ruotsinkielisen rouvan putiikkia Vaasassa. Rouva oli soittanut firmaan ja vaatinut että hänelle saa tulla vain suomalaisia siivoamaan, ei halua mitään tiloihinsa mitään ulkomaalaisia.
Että niin avaramielisiä nää bättre folk ihmisetkin ovat.
Tyttö oli Vaasan yliopistossa opiskelemassa ja kuvankaunis. No kauaa hänen ei tarvinnut siivoilla ennen kuin löysi parempaa työtä. Nyt hänellä on jo oma firma.- SuomalainenOnRehellinen
No rouva pelkäsi täysin aiheesta, että epämääräinen ulkomaalainen siivooja varastaisi kamaa. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää?
- dfgdfgdfg
Siitähän ne turistit tykkää kun ostavat matkamuistonsa ei suomalaiselta vaikka tulivat nimenomaan suomea katsomaan. Pitäisikö Rovaniemelle hankkia musta pukki?
- Rekrytointieiolehelppoa
Normaalissa rekrytointiprosessissa tutkitaan työnhakijan ominaisuudet niin tarkoin, kuin se käytettävissä olevan ajan puitteissa ja ottaen huomioon rekrytoijan taidot ja kokemuksen, on mahdollista. Jos rekrytoija huomaa hakijassa jonkun ominaisuuden, joka ei haettavana olevassa työssä ole suotava, niin hakija ei yleensä tule valituksi.
Näin siis toimitaan, kun hakijat ovat suomalaisia. Monen suomalaisenkin mielestä hakijaa tulisi kohdella positiivisella syrjinnällä silloin, kun hänellä on joku muu kuin suomalainen etninen tausta. Henkilökuntaan kuuluvan positiivinen syrjintä ei paranna yrityksen tulosta, pikemminkin päinvastoin ja kun toisaalta yrittäjä ja omistaja vastaa yrityksen toimintojen onnistumisesta ja yrityksensä kannattavuudesta, tulee hänellä olla rekrytointikysymyksissä päätäntävalta. - mustaamullekin
Jos kyseessä olisi ollut musta mies, Pimiä olisi mobilisoinut päiviä kestävät mielenosoitukset Helsingin kaduille.
- hullujaovat
niimpä, naisita ei oo vitunkaan väliä feministeille eikä muille, mutta jos mustaa miestä kohdellaan "rasistisesti" niin sitten on piru irti.
Mustia naisia saa kohdella ihan miten vaan, pilluja leikellä etc ja se on feministeille ihan OK, mutta jos mustaa miestä, niin sitten..
- Kaurahattu
Eikös yrittäjä olisi palkannutin tämän mutta afrikan jumalalle ei sitten työ maistunutkaan. Ilmeisesti aikoo saada rahat käräjöimällä niin itse ei trvitse tehdä mitään,
- järki-käteen
Jos etnisten suomalaisten korujen myyjäksi halutaan etninen suomalainen myyjä niin mitä vittua sitten vingutaan jos joku ei ole sopiva etnisyydeltään hommaan?
Keisarilla ei ole uusia vaatteita, vaikka vasurit niin väittävätkin.- NoloVehnä
Ruandalainen sopii erinomaisesti myymään Kiinassa valmistetuja "suomalaisia" matkamuistoja
- viimekädessä
NoloVehnä kirjoitti:
Ruandalainen sopii erinomaisesti myymään Kiinassa valmistetuja "suomalaisia" matkamuistoja
Se on kuitenkin makuasia, joka on työnantajan päätettävissä eikä vasurinatsin.
- Hyvä.tsipilä
Ehdotan että tukia lisätään ettei tarvitse mamujen turhaa hakea töitä. Suomalaisilta joutaa leikata lapsiperheiltä, eläkeläisiltä, työläisiltä, koulutuksesta ja työttömiltä. Ai niin mutta niinhän nämä sipilät enkeleineen tekivätkin. Öö sori hooono muisti.
Miksihän soumalaiset ei tee lapsia??? Tähän kävisi soinin röhö nauru....krhö krhö höh höh... - Tarpee
Taattua yle laatua! Nyt itekki käsitän miks jotkut työpaikat on menny sivu suun.. se ihonväri ku en ole musta!
- HoiHai
Syrjintä vei työhalut.
https://www.riemurasia.net/kuva/Mustalaiset/89648- YlenTyhmätToimittajat2
Mustalainen: Syrjintä vei työhalut -ikiajoiksi
Kuuukeri 20v : Mun arvo alkoi väsyttää, löin työntarjoojalle luurin korvaan.
Mun yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä ja sen lakimiehet haastaa sen oikeuteen että mä saan paljon raha.
- rhashismiako_taas
Kuinka joku emakko yleisesti ottaen edes voi todistaa tai edes väittää, että häntä olisi syrjitty likaisen värisen ihon vuoksi?
- rasistinen_riisi
Mua niin potuttaa kaupassa riisiä ostaessa, kun Uncle Bens paketin kyljessä irvistelee musta kaveri. Siksi ostan Risellaa.
En ole muuten koskaan tavannut kaunista Ruandalaista. - palkintonne.odottaa
Tumma nainen tai mies hoitaa teitä kunnallisessa palvelutalossa, kun se aika koittaa. Nauttikaa nyt vielä kommenteistanne, kun voitte.
- ulkomaalaistettu
Ei sitä palvelutalon asukilta kysytä , kun ulkomaalainen palveluntuottaja palkkaa ulkomaalaista henkilökuntaa työhön, joka maksetaan ulkomailta lainatulla rahalla ja josta saadut liikevoitot meneevät ulkomaille
- positiivinen_syrjintä
HSL taitaa syrjiä eniten. En ole aikoihin ollut bussissa, jossa kuljettaja ei olisi jostain muualta tullut värikäs heppu. Varmasti valkoihoiset suostuvat bussin, metron ja raitiovaunun kuljettajaksi.
- Rotummesyytä
Kuljettajakoulutuksessa asetetaan etusijalle maahanmuuttaja taustaiset hakijat, se on työllisyyspoliittinen linjanveto. Samanlainen värin vaihto on käynnissä taksialalla.
- afrikkaexpertti
Rotummesyytä kirjoitti:
Kuljettajakoulutuksessa asetetaan etusijalle maahanmuuttaja taustaiset hakijat, se on työllisyyspoliittinen linjanveto. Samanlainen värin vaihto on käynnissä taksialalla.
Hyvä, jotta kuskeina olisi mahdollisimman paljon afrikkalaisia, koska häiriköivät matkustajatkin ovat sieltä ja kuskit osaavat ne pitää kurissa.
- Valitettavasti
Koko jutusta heräsi kysymys: Puhelujen perusteella ei kukaan palkkaa ketään näkemättä häntä.
Koko juttu vaikuttaa tarkoitushakuiselta syyttelyltä työnantajaa kohtaan. Jokainen työnantaja on toki itse paras työnsä tuntija ja tietää minkälaisen työnhakijan haluaa ottaa. Ei voi olla niin että jokainen työpaikkaa haluava voidaan ottaa. Valinta on AINA työnantajan.
Yrittäjälle voi olla hyvinkin tärkeää että työntekijä on syntyisin suomalainen joka "ymmärtää suomalaisesta puusta", niin kuin hän on sanonut.
Ei kaikkeen tarvitse vetää rasismia mutta ilmeisesti joillakin on niin herkkä hipiä että kaikki katsotaan rasismiksi jos ihonväri on toisenlainen eikä tule valituksi.
Lisäksi yrittäjä löysikin sen suomalaisen neidon jota hän haki, niin kuin on sanonut: Yrittäjä oli Mutonin mukaan todennut myös, että "kyllähän tähän parhaiten sopisi suomalainen neito, mutta kun ei löydy". Huom! Hän löysi sen suomalaisen neidon.- ArvoVäsyttääVÄSYTTÄÄ
Ylenantajien käsikirjoittama näytelmä. Ei voi olla totta, ettei tuollaiseen työpaikkaan olisi tulijoita, mutakin kuin tuo "tummaan arvoonsa väsynyt"
Yle.fi teki asiasta tänään artikkelin, jossa toteaa heti aluksi:
“20-vuotias Alice Mutoni haki töitä helsinkiläisestä pienyrityksestä, mutta joutui syrjityksi ihonvärinsä vuoksi.”
Eli yrittäjän väitetään syrjineen neiti Mutonia hänen ihonvärinsä vuoksi, vaikka yrittäjä lopulta lupautui ottamaan hänet töihin.
Juuri äsken sain soittoa missä hän kertoi et kyseinen tyttö ei pystykkää tulla töihin. Töihin sopisi parhaiten ”suomalaista neitoa” mutta kun ei nyt löydy niin hän haluis kokeilla ”tummaa tyttöä”.
Uhriutunutta neiti Mutonia ei sitten enää kiinnostanutkaan alkaa tehdä työtä “rasistille”!
Katkaisi puhelun kun alkoi väsyttämään "mun arvo kokonaisena ihmisenä .....jne,jne ..hyysärien propagandaa...
......Purskauduin itkuun ja katkasin puhelun. Mä yritän. Mä yritän niin paljon olla ottamatta mitää henkilökohtaisesti, olla valittamatta, mutta mua väsyttää. Mua väsyttää niin paljon että joudun jatkuvasti todistella mun inhimillisyyt, mun arvoo kokonaisena ihmisenä. Mua väsyttää.
lähde: google, urkki. net
- Työnantajan
Ei tarvitse perustella kenet ottaa töihin ja suvakit ei voi asialle mitään
- voivoi
70 vaaleaihoista sai potkut. Ei ei ihonvärin takiako ne sai potkut?? Voi
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 974337
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h444284- 1424178
- 1462904
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa282292- 1582174
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue202088- 401749
- 731350
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To261165