2018. Mikä paras tuulen suunta ja nopeus?

Havukka.ahon.ajattelija

Otetaan tavallinen nykyaikainen purjevene, joku perus-Bavaria, esim. 40-jalkainen normipurjeilla ja varusteilla, runkonopeus tasan 8 solmua.

Oletetaan että haluat mennä avomerellä 100 mailin matkan lännestä itään niin että matka-aika on mahdollisimman lyhyt. Olet täydellinen purjehtija eli osaat säätää purjeita, peräsintä yms. optimaalisesti. Lähtötilanteessa meri on täysin tyyni, ei ole maininkeja eikä mitään.

Nyt saat toivoa yhden haluamasi tuulen suunnan ja voimakkuuden jotka molemmat pysyvät samana koko matkan ajan. Mitä valitset?

54

2233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Len-Setä

      60 astetta ja 10m/s. Just sillain makea sivumyötäinen ettei tarvi spinnua nostaa mutta kulkee mukavasti. Ei liikaa tuulta jotta autopilottikin jaksaa mukana.

      • samase

        Len-setä, se oli lännestä itään


    • sivusta.seuraaja

      Unohdit kertoa miehistön määrän ja laadun (kokenut kisamiehistö, yksinpurjehdus, vai perhereissu, mahdollisten lasten iät ja purjehduskokemus / -kiinnostus?) , sekä tavoitteen (maksimaalinen mukavuus, nopeus vai jokin kompromissi niiden välillä).
      Ideaali tuuli ei todellakaan ole sama noista riippumatta, vaan vaihtelee varsin paljon valinnastasi riippuen. Jopa läpötila vaikuttaa, Tropiikissa ei kannattaisi valita samaa tuulta kuin pakkassäässä tai räntäsateessa. Eikä matka-ajan minimointi tarkoita samaa asiaa perhepurjehduksessa ja kisaillessa ammattimiehistön kanssa.
      Jälkimmisellä tosituulenkulma jotain 135 astetta ja 16 m/s spinnulla vois olla optimi, tai 120 astetta 14 m/s genaakkerilla pelkän maksimivauhdin kannlata, jos lompakko kestää mahdollisesti syntyvät vauriot ja vain matka-ajan minimointi kiinnostaa sillä oletuksella ettei mitään satu eikä sitten haittaa vaikka sattuisikin kun kerran lompakko on niin paksu.
      Perheen kanssa matka-ajan minimoinnissakin kannattaa huomioida ettei reissu jää viimeiseksi, joten isommasta aallokosta kannattaa pysyä poissa. jokin 8 m/s voisi olla vielä sivumyötäisellä sopiva. Hieman vähemmänkin jos on ihan pieniä lapsia.

      Ps, 40-jalkaisen runkonopeus on selvästi yli 8 solmua, eikä tasan se.

      • Havukka.ahon.ajattelija

        No luulin että kerroin tavoitteen harvinaisen selvästi: matka-ajan minimointi. Millään muulla ei ole merkitystä, esim. mukavuudella. Purjehduskokemuksesta sanoin että kyseessä on täydellinen purjehtija. Sanotaan vielä että purjehtii yksin. Lämpötila olkoot 22 astetta, pilvetön ilma jos sillä on merkitystä. Sanotaan vielä että purjehtii

        Eli siis haen enemmänkin sellaista teoreettista optimia, en kesälomareissun perhepurjehduksen mukavinta tuulta, toki sekin voi olla kiinnostava.


      • sivusta.seuraaja
        Havukka.ahon.ajattelija kirjoitti:

        No luulin että kerroin tavoitteen harvinaisen selvästi: matka-ajan minimointi. Millään muulla ei ole merkitystä, esim. mukavuudella. Purjehduskokemuksesta sanoin että kyseessä on täydellinen purjehtija. Sanotaan vielä että purjehtii yksin. Lämpötila olkoot 22 astetta, pilvetön ilma jos sillä on merkitystä. Sanotaan vielä että purjehtii

        Eli siis haen enemmänkin sellaista teoreettista optimia, en kesälomareissun perhepurjehduksen mukavinta tuulta, toki sekin voi olla kiinnostava.

        "No luulin että kerroin tavoitteen harvinaisen selvästi: matka-ajan minimointi. "
        Niinhän siellä lukee, mutta kun katsot annettuja vastauksia huomannet ettei sitä ole useimmiten huomattu lainkaan. Omalla kohdallani taas oli kyse sen lauseen tulkinnasta, erilaisia mahdollisuuksia oli aika paljon.

        Teoreettinen optimi on ihan eri asia kuin se mitä käytännössä on mahdollista saavuttaa. Sen voi laskea niinkin että otetaan huomioon ainoastaan veneen pitkittäinen oikaiseva momentti poikittaista ja hallittavuus ominaisuuksia saati aallokkoa mitenkään huomioimatta. Todellisuudessa raja huippuvauhtiin löytyy miehistön kanssa veneen hallittavuudesta, eli peräsimen pidosta ja kestävyydestä, sekä purjeiden trimmausnopeudesta. Apparenttituulen nopeus ja suunta on sitten laskelman lopputulos noilla rajoitteilla. Yksinpurjehduksessa autopilotin suorituskyky on aika olennainen useimmille jo tuon pituisella matkalla, ei kuitenkaan ehkä kaikille.
        Lopuksi pitäisi tietää etsitäänkö suurinta vauhtia jolla vaurion riski on vielä siedettävä, vai otetaanko vaurion aiheuttama vauhdin tippuminen huomioon esimerkiksi laskemalla keskinopeus monesta yrityksestä, joissa osassa syntyy vaurio ja osassa ei? Yksinpurhjehduksessa tämä tiputtaa vauhteja selvästi enemmän kuin miehistön kanssa. Teoreettiseen maksimiin sillä ei tietysti taas ole merkitystä ollenkaan, kun silloin voidaan vaan olettaa että käy hyvä onni eikä mitään satu.

        Täysin teoreettinen huippuvauhti löytynee supertaifuunissa ajettuna ilman mastoa, jossa 99% todennäköisyydellä purjehtija menettää henkensä ennen maaliin pääsyä, mutta teoriassa voi spekuloida sillä poikkeuksella jossa ehtii perille asti. Sitten vain laskelmaan juuri tarpeeksi kova tuuli jossa pitkittäinen oikaiseva momentti on kokonaan käytössä huolimatta todella alhaisesta purjepinnan (=pelkkä runko, kansi ja ruffi) painopisteestä, mutta vene ei vielä tee kuperkeikkaa eteenpäin. Kyllä tuosta yli 30 solmun venevauhdin laskelmaansa varmasti saa.


      • selvä.tehtävä
        sivusta.seuraaja kirjoitti:

        "No luulin että kerroin tavoitteen harvinaisen selvästi: matka-ajan minimointi. "
        Niinhän siellä lukee, mutta kun katsot annettuja vastauksia huomannet ettei sitä ole useimmiten huomattu lainkaan. Omalla kohdallani taas oli kyse sen lauseen tulkinnasta, erilaisia mahdollisuuksia oli aika paljon.

        Teoreettinen optimi on ihan eri asia kuin se mitä käytännössä on mahdollista saavuttaa. Sen voi laskea niinkin että otetaan huomioon ainoastaan veneen pitkittäinen oikaiseva momentti poikittaista ja hallittavuus ominaisuuksia saati aallokkoa mitenkään huomioimatta. Todellisuudessa raja huippuvauhtiin löytyy miehistön kanssa veneen hallittavuudesta, eli peräsimen pidosta ja kestävyydestä, sekä purjeiden trimmausnopeudesta. Apparenttituulen nopeus ja suunta on sitten laskelman lopputulos noilla rajoitteilla. Yksinpurjehduksessa autopilotin suorituskyky on aika olennainen useimmille jo tuon pituisella matkalla, ei kuitenkaan ehkä kaikille.
        Lopuksi pitäisi tietää etsitäänkö suurinta vauhtia jolla vaurion riski on vielä siedettävä, vai otetaanko vaurion aiheuttama vauhdin tippuminen huomioon esimerkiksi laskemalla keskinopeus monesta yrityksestä, joissa osassa syntyy vaurio ja osassa ei? Yksinpurhjehduksessa tämä tiputtaa vauhteja selvästi enemmän kuin miehistön kanssa. Teoreettiseen maksimiin sillä ei tietysti taas ole merkitystä ollenkaan, kun silloin voidaan vaan olettaa että käy hyvä onni eikä mitään satu.

        Täysin teoreettinen huippuvauhti löytynee supertaifuunissa ajettuna ilman mastoa, jossa 99% todennäköisyydellä purjehtija menettää henkensä ennen maaliin pääsyä, mutta teoriassa voi spekuloida sillä poikkeuksella jossa ehtii perille asti. Sitten vain laskelmaan juuri tarpeeksi kova tuuli jossa pitkittäinen oikaiseva momentti on kokonaan käytössä huolimatta todella alhaisesta purjepinnan (=pelkkä runko, kansi ja ruffi) painopisteestä, mutta vene ei vielä tee kuperkeikkaa eteenpäin. Kyllä tuosta yli 30 solmun venevauhdin laskelmaansa varmasti saa.

        Mitä ilmeisimmin muiden nostaessa purjeet seuraat sivusta, ja sinulla on sen sata selitystä sille, että ajat koneella ;-)


      • selvä.tehtävä kirjoitti:

        Mitä ilmeisimmin muiden nostaessa purjeet seuraat sivusta, ja sinulla on sen sata selitystä sille, että ajat koneella ;-)

        Miksi sille edes tarvitsisi olla mitään selitystä? Mitäpä se muille kuuluu, mitä voimanlähdettä kukin kulloinkin hyödyntää?


      • selitys.tuokin
        10-14 kirjoitti:

        Miksi sille edes tarvitsisi olla mitään selitystä? Mitäpä se muille kuuluu, mitä voimanlähdettä kukin kulloinkin hyödyntää?

        Koska useimmat selittelevät asiaa riippumatta siitä, esittääkö joku edes mitenkään noteeranneensa tapahtumaa. Sinun selitykses vain on se, ettei asia muille kuulu, mutta selität silti.


      • sivusta.seuraaja
        selvä.tehtävä kirjoitti:

        Mitä ilmeisimmin muiden nostaessa purjeet seuraat sivusta, ja sinulla on sen sata selitystä sille, että ajat koneella ;-)

        Veneessäni ei ole konetta, joten arvasit pieleen. Ja ihmekös tuo kun kommettisi ei liittynyt mihinkään kirjoittamaani yhtään mitenkään.


    • Jjjjjjjjjkkkkkkkkk

      TWA 90, eli TWD 000 tai 180. Tuulta noin 10 solmua. Mukavaa ja leppoisaa menoa.

    • Tuuli sivusta 10m/s, metrin aallokko. Matka edistyy ja on vielä mukavaa.

      • Enpä huomannut, että oli lyhin aika. Silloin myötäiseen myrskyspinnulla 15-20 m/s tuulessa.


    • leppoisasti

      Tuuli 8m/s ja suunta 190.

    • 20footer

      Eikös veneiden pitäisi saavuttaa runkonopeus - tässä tapauksessa kahdeksan solmua - 6 m/s tuulessa (ilmeisesti sivumyötäisessä)? Monissa veneiden suunnittelua koskevissa artikkeleissa puhutaan 6 m/s ns. suunnittelutuulesta jonka vene kantaa, ilman että purjeita tarvitsee vielä latistaa tai reivata. Mihin sitä 10 m/s tuulta silloin tarvitaan, jos vene on jo saavuttanut tavoitellun runkonopeutensa?

      • seppomartti

        Kun tuu!i lisääntyy niin ylitetään runkonopeus. Siihen tarvitaan yli 6 m/s


      • kovempaa

        Lisää tuulta tarvitaan jo sileässä vedessä runkonopeuden ylitykseen. Lisäksi tarvitaan hyvä aallokko runkonopeuden merkittävään ylitykseen. Eihän runkonopeus ole mikään limitti nopeudelle, se on vain sovittu piste nopeus/vastus -käyrällä, käyrä on jatkuva pisteen molemmin puolin.

        6 m/s on yleisimmin käytetty suunnittelutuuli. Siis se tuulenvoimakkuus, jossa vielä otetaan kaikki saatavissa oleva teho purjeista. Tuulen voimistuessa, aletaan purjeita latistamaan ja muuten vähentämään tehoa.


      • seppomartti

        285 tai 255 axtetta 25 solmua tosituulta kovan tuulen spinnulla voisi olla lähellä 40ft Bavakryiserin makzimivauhtia. Ehä 220 mailia/ vrk


      • sivusta.seuraaja
        seppomartti kirjoitti:

        285 tai 255 axtetta 25 solmua tosituulta kovan tuulen spinnulla voisi olla lähellä 40ft Bavakryiserin makzimivauhtia. Ehä 220 mailia/ vrk

        Tuolla tavalla ei päästä maksimivauhtia edes lähelle. Tuulta on liian vähän (TWS=25 solmua) ja apparenttikulma aivan liian takaa. Yksinpurjehduksessa ehdotat niin alas ajamista (TWA=165), että otat riskin broachaamisesta Bavacruiserilla aina kun jätät manuaaliohjauksen autopilotin huoleksi käydessäsi wc:ssä tai syömässä tai muuten vaan huilaamassa.


      • seuraa.tarkemmin
        sivusta.seuraaja kirjoitti:

        Tuolla tavalla ei päästä maksimivauhtia edes lähelle. Tuulta on liian vähän (TWS=25 solmua) ja apparenttikulma aivan liian takaa. Yksinpurjehduksessa ehdotat niin alas ajamista (TWA=165), että otat riskin broachaamisesta Bavacruiserilla aina kun jätät manuaaliohjauksen autopilotin huoleksi käydessäsi wc:ssä tai syömässä tai muuten vaan huilaamassa.

        Jos katsot minkä hyvänsä veneen polaareja, on optimileikkaus jo 20 kts tuulessa hyvin pieni. 25 kts on selvästi kovempi tuuli. Suuremmat leikkauskulmat kyllä tuntuvat paljon kovemmalta menolta, mutta mittarit eivät tue tuntumaa. Vähän sama kuin todella tiukka spinnuslööri on urheilullisen tuntuista, mutta ei nopeampaa kuin meno genoalla.


      • sivusta.seuraaja
        seuraa.tarkemmin kirjoitti:

        Jos katsot minkä hyvänsä veneen polaareja, on optimileikkaus jo 20 kts tuulessa hyvin pieni. 25 kts on selvästi kovempi tuuli. Suuremmat leikkauskulmat kyllä tuntuvat paljon kovemmalta menolta, mutta mittarit eivät tue tuntumaa. Vähän sama kuin todella tiukka spinnuslööri on urheilullisen tuntuista, mutta ei nopeampaa kuin meno genoalla.

        Optimi leikkauskulma venevauhdin maksimoimiseksi on täysin eri asia kuin optimi leikkauskulma VMG:n maksimoimiseksi. Mahdatkohan ymmärtää ollenkaan niiden eroa, kun tuollaista esität?
        Tämä viestiketju liittyy yksinomaan venevauhdin maksimoimiseen.


      • seuraa.tarkemmin
        sivusta.seuraaja kirjoitti:

        Optimi leikkauskulma venevauhdin maksimoimiseksi on täysin eri asia kuin optimi leikkauskulma VMG:n maksimoimiseksi. Mahdatkohan ymmärtää ollenkaan niiden eroa, kun tuollaista esität?
        Tämä viestiketju liittyy yksinomaan venevauhdin maksimoimiseen.

        Kovin hyvin ymmärrän vmg:n ja sog:n eron. Mutta kun tuulen voimistuessa maksiminopeuden kulmat siirtyvät lähemmäksi 180 astetta, ei sillä erolla ole merkitystä. Ja kun suurimmasta mahdollisesta nopeudesta puhutaan, on TWA 150 astetta tekemätön paikka, luultavasti saisin jopa vanhan kuutoseni siinä broachaamaan, vaikka se etäiseltä mahdollisuudelta tuntuukin. Esimerkiksi annettu Bavaria on siinä jo komeasti kumollaan. Aivan plattista ei ole mukava ajaa, mutta yli 15 asteen leikkaus on vielä epämukavampaa, eikä yhtään sen nopeampaa, jos ei runko ole plaanaava.

        Huomaathan, että polaarien käyrät loppuvat 20 solmun tuuleen. 25 solmun tuulesta on saatavissa jo siihen nähden nelinkertainen voima, eikä voiman loputtomasta lisäämisestä uppoumarungolla ole hyötyä nopeuden lisäämiseen. Nopeuden lisäämiseen keinot ovat toiset. Antamiesi tietojen perusteella oppisi ovat haetut toisentyyppisellä veneellä.


      • no.huh.huh
        seuraa.tarkemmin kirjoitti:

        Kovin hyvin ymmärrän vmg:n ja sog:n eron. Mutta kun tuulen voimistuessa maksiminopeuden kulmat siirtyvät lähemmäksi 180 astetta, ei sillä erolla ole merkitystä. Ja kun suurimmasta mahdollisesta nopeudesta puhutaan, on TWA 150 astetta tekemätön paikka, luultavasti saisin jopa vanhan kuutoseni siinä broachaamaan, vaikka se etäiseltä mahdollisuudelta tuntuukin. Esimerkiksi annettu Bavaria on siinä jo komeasti kumollaan. Aivan plattista ei ole mukava ajaa, mutta yli 15 asteen leikkaus on vielä epämukavampaa, eikä yhtään sen nopeampaa, jos ei runko ole plaanaava.

        Huomaathan, että polaarien käyrät loppuvat 20 solmun tuuleen. 25 solmun tuulesta on saatavissa jo siihen nähden nelinkertainen voima, eikä voiman loputtomasta lisäämisestä uppoumarungolla ole hyötyä nopeuden lisäämiseen. Nopeuden lisäämiseen keinot ovat toiset. Antamiesi tietojen perusteella oppisi ovat haetut toisentyyppisellä veneellä.

        Vai vielä nelinkertainen voima. Älä nyt ole naurettava.
        Maksiminopeuden kulmat eivät ole 180 astetta alle 80 solmun tosituulissa käytännössä millään purjeveneellä.


      • Joakim1
        seuraa.tarkemmin kirjoitti:

        Kovin hyvin ymmärrän vmg:n ja sog:n eron. Mutta kun tuulen voimistuessa maksiminopeuden kulmat siirtyvät lähemmäksi 180 astetta, ei sillä erolla ole merkitystä. Ja kun suurimmasta mahdollisesta nopeudesta puhutaan, on TWA 150 astetta tekemätön paikka, luultavasti saisin jopa vanhan kuutoseni siinä broachaamaan, vaikka se etäiseltä mahdollisuudelta tuntuukin. Esimerkiksi annettu Bavaria on siinä jo komeasti kumollaan. Aivan plattista ei ole mukava ajaa, mutta yli 15 asteen leikkaus on vielä epämukavampaa, eikä yhtään sen nopeampaa, jos ei runko ole plaanaava.

        Huomaathan, että polaarien käyrät loppuvat 20 solmun tuuleen. 25 solmun tuulesta on saatavissa jo siihen nähden nelinkertainen voima, eikä voiman loputtomasta lisäämisestä uppoumarungolla ole hyötyä nopeuden lisäämiseen. Nopeuden lisäämiseen keinot ovat toiset. Antamiesi tietojen perusteella oppisi ovat haetut toisentyyppisellä veneellä.

        TWA 150 sentään onnistuu kaikilla niillä tuulilla, joilla tulee mieleen spinnu nostaa. Tässä First 36.7:n polaarit 30 solmuun saakka: http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

        30 solmua ja TWA 150 on vielä mukavaa menoa, kallistus vain 12 astetta ja nopeus 11,7 solmua. TWA 140 alkaa olla jo vaikeaa kallistuksen ollessa jo 24 astetta. Sillä pitäis tulla paras nopeus 12,3 solmua. TWA 135 on jo (melkein) tekemätön paikka, kallistus 30 astetta.

        Tuskin Bavaria 40 tuosta hirveästi poikkeaa, varsinkaan Farrin suunnittelema uudempi malli.

        Suoraan myötätuuleen ajaminen aiheuttaa useimmilla veneillä heiluriliikkeen ja lopulta veneen broachaamisen suuntaan tai toiseen noissa keleissä.


      • MeniUlalle
        Joakim1 kirjoitti:

        TWA 150 sentään onnistuu kaikilla niillä tuulilla, joilla tulee mieleen spinnu nostaa. Tässä First 36.7:n polaarit 30 solmuun saakka: http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

        30 solmua ja TWA 150 on vielä mukavaa menoa, kallistus vain 12 astetta ja nopeus 11,7 solmua. TWA 140 alkaa olla jo vaikeaa kallistuksen ollessa jo 24 astetta. Sillä pitäis tulla paras nopeus 12,3 solmua. TWA 135 on jo (melkein) tekemätön paikka, kallistus 30 astetta.

        Tuskin Bavaria 40 tuosta hirveästi poikkeaa, varsinkaan Farrin suunnittelema uudempi malli.

        Suoraan myötätuuleen ajaminen aiheuttaa useimmilla veneillä heiluriliikkeen ja lopulta veneen broachaamisen suuntaan tai toiseen noissa keleissä.

        Avaisko joku tietämättömälle noi TWA ja TWS -lyhenteet, kiitos?


      • Joakim1
        MeniUlalle kirjoitti:

        Avaisko joku tietämättömälle noi TWA ja TWS -lyhenteet, kiitos?

        TWA True Wind Angle ja TWS True Wind Speed. Tosituulen suunta (kulkusuuntaan nähden) ja nopeus siis.


      • MeniUlalle
        Joakim1 kirjoitti:

        TWA True Wind Angle ja TWS True Wind Speed. Tosituulen suunta (kulkusuuntaan nähden) ja nopeus siis.

        Tackar. Luin siis väärin polaareita, luulin että puhutaan suhteellisesta tuulesta.


      • siinävastaus
        no.huh.huh kirjoitti:

        Vai vielä nelinkertainen voima. Älä nyt ole naurettava.
        Maksiminopeuden kulmat eivät ole 180 astetta alle 80 solmun tosituulissa käytännössä millään purjeveneellä.

        Laskepa itse, paljonko on 20 ˆ2 ja 25ˆ2.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        TWA 150 sentään onnistuu kaikilla niillä tuulilla, joilla tulee mieleen spinnu nostaa. Tässä First 36.7:n polaarit 30 solmuun saakka: http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

        30 solmua ja TWA 150 on vielä mukavaa menoa, kallistus vain 12 astetta ja nopeus 11,7 solmua. TWA 140 alkaa olla jo vaikeaa kallistuksen ollessa jo 24 astetta. Sillä pitäis tulla paras nopeus 12,3 solmua. TWA 135 on jo (melkein) tekemätön paikka, kallistus 30 astetta.

        Tuskin Bavaria 40 tuosta hirveästi poikkeaa, varsinkaan Farrin suunnittelema uudempi malli.

        Suoraan myötätuuleen ajaminen aiheuttaa useimmilla veneillä heiluriliikkeen ja lopulta veneen broachaamisen suuntaan tai toiseen noissa keleissä.

        Joakimilla on varmaan First 36.7 lisäksi myös kysytyn veneen eli Bavaria 40 kriserin polaarit. Veikkaan niitä kovin erilaisiksi, 36,7 on myötäiseen perhosen siipikuvio, leikkaaminen 25- 30 kts tuulessa lisää nopeutta. Vene varmaan noin kovassa tuulessa plaanaakin. Ainakin ruotsalainen "Vandetta" oli spinnulla nopeampi kuin Bava.
        Bavarian polaari lienee myötäisillä pyöreämuotoinen. Leikkaaminen ei lisää nopeutta vaikka vene pysyisi pystyssä. Plaanaamista tuskin tapahtuu vaan uppoumanene on leikatessa kyljellään kun nopeus ei lisäänny.
        Jos olen oikeassa niin 36,7 polaarit on huono malli arvioida bavakruiserin maksimaalista suorituskykyä


      • no.huh.huh
        siinävastaus kirjoitti:

        Laskepa itse, paljonko on 20 ˆ2 ja 25ˆ2.

        400 ja 625
        ei siis lähellekään nelinkertainen.
        4*400 = 1600. eli sama kuin 40^2
        Ota kuitenkin huomioon ettei voimaa lasketa tosituulesta vaan apparentista, eikä tosituulen kulman tarvitse pysyä samana. Lisäksi purjeista voi tarvittaessa reivata ja ainakin trimmata tarkoituksen vaatimalla tavalla.
        On täysin itsestään selvää ettei henkilö joka luulee voiman nelinkertaistuvan tosistuulen kasvaessa 20--> 25 solmuun le koskaan purjehtinut, koska väite on täysin absurdi.


      • realistinen-purjehtija
        seppomartti kirjoitti:

        Joakimilla on varmaan First 36.7 lisäksi myös kysytyn veneen eli Bavaria 40 kriserin polaarit. Veikkaan niitä kovin erilaisiksi, 36,7 on myötäiseen perhosen siipikuvio, leikkaaminen 25- 30 kts tuulessa lisää nopeutta. Vene varmaan noin kovassa tuulessa plaanaakin. Ainakin ruotsalainen "Vandetta" oli spinnulla nopeampi kuin Bava.
        Bavarian polaari lienee myötäisillä pyöreämuotoinen. Leikkaaminen ei lisää nopeutta vaikka vene pysyisi pystyssä. Plaanaamista tuskin tapahtuu vaan uppoumanene on leikatessa kyljellään kun nopeus ei lisäänny.
        Jos olen oikeassa niin 36,7 polaarit on huono malli arvioida bavakruiserin maksimaalista suorituskykyä

        Leikkaaminen lisää vauhtia kaikilla veneillä mallista riippumatta, niin kauan kuin vene pysyy hallinnassa (eli peräsin ei silloin myöskään jarruta poikittain ollessaan) eikä kallistu liikaa.
        Se vaihtelee veneen mukaan kuinka paljon vauhtia tulee lisää, ei se tuleeko vaiko ei.
        Lisäksi leikkaaminen lopettaa kallistuskulman voimistuvan oskilloinnin paljon paremmin kuin mihin barberien oikeaoppinenkaan käyttö parhaimmillaan pystyy. Hallittavuuden paraneminen lisää myös vauhtia. Siksi mikään vene ei missään tuulessa saavuta maksimiaan plattarilla, ainakaan niin kauan kuin avotuulipurjeita on ylhäällä. Pelkällä rungolla taifuunissa asia voi teoriassa olla toinenkin, käytännössä se olisi itsemurha.


      • miten.on
        Joakim1 kirjoitti:

        TWA 150 sentään onnistuu kaikilla niillä tuulilla, joilla tulee mieleen spinnu nostaa. Tässä First 36.7:n polaarit 30 solmuun saakka: http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

        30 solmua ja TWA 150 on vielä mukavaa menoa, kallistus vain 12 astetta ja nopeus 11,7 solmua. TWA 140 alkaa olla jo vaikeaa kallistuksen ollessa jo 24 astetta. Sillä pitäis tulla paras nopeus 12,3 solmua. TWA 135 on jo (melkein) tekemätön paikka, kallistus 30 astetta.

        Tuskin Bavaria 40 tuosta hirveästi poikkeaa, varsinkaan Farrin suunnittelema uudempi malli.

        Suoraan myötätuuleen ajaminen aiheuttaa useimmilla veneillä heiluriliikkeen ja lopulta veneen broachaamisen suuntaan tai toiseen noissa keleissä.

        Taitaa noi 36.7:n polaarit olla niitä piirustuslaudan polaareja, lähinnä markkinointimateriaalia. Miten hyvin menevät yksiin ORCi-polaarien kanssa?


      • Joakim1
        miten.on kirjoitti:

        Taitaa noi 36.7:n polaarit olla niitä piirustuslaudan polaareja, lähinnä markkinointimateriaalia. Miten hyvin menevät yksiin ORCi-polaarien kanssa?

        Ovat piirustuslaudalta, mutta vaikuttavat paremminkin turhan pessimistisilät (kryssillä). Tietysti nuo ovat varsin vanhoja (2001) ja IMS olisi tuolloin antanut erilaiset polaarit kuin ORC nykyään.

        Kryssi-VMG on ORCi:n mukaan kaikilla tuulilla parempi kuin tuossa. Suurin suhteellinen ero 6 solmun tuulessa 3,63 vs 3,35 solmua. ORC:n mielestä sekä nopeus että kryssikulma ovat parempia (42 vs 45 ja 4,74 vs. 4,88). Sama noin 0,3 solmun ero jatkuu koko tuulialueen (ORC loppuu 20 solmuun).

        Lenssi-VMG:ssä ero on hyvin pieni, Kevyessä Farr on ennustanut hieman parempaa nopeutta, mutta eroa on vain 0,1 solmua. 12-20 solmussa luvut ovat muutaman sadasosan sisällä.

        20 solmun tuulessa suurin nopeus ORCi:n mukaan 9,07 solmua (120 TWA) ja Farrin mukaan tuo kulka 9,14 solmua, mutta 130 astetta menisi vielä kovempaa eli 9.34 solmua.

        Vaikuttavat siis oikeasti hyvin tehdyiltä polaareilta eikä markkinointitarkoituksiin muokatuilta, kuten monet muut.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Joakimilla on varmaan First 36.7 lisäksi myös kysytyn veneen eli Bavaria 40 kriserin polaarit. Veikkaan niitä kovin erilaisiksi, 36,7 on myötäiseen perhosen siipikuvio, leikkaaminen 25- 30 kts tuulessa lisää nopeutta. Vene varmaan noin kovassa tuulessa plaanaakin. Ainakin ruotsalainen "Vandetta" oli spinnulla nopeampi kuin Bava.
        Bavarian polaari lienee myötäisillä pyöreämuotoinen. Leikkaaminen ei lisää nopeutta vaikka vene pysyisi pystyssä. Plaanaamista tuskin tapahtuu vaan uppoumanene on leikatessa kyljellään kun nopeus ei lisäänny.
        Jos olen oikeassa niin 36,7 polaarit on huono malli arvioida bavakruiserin maksimaalista suorituskykyä

        Tuo First 36.7 ei ole kovinkaan nopea avotuulilla, vaan paremminkin hitaammasta päästä lajissaan (2000-luvun n. 35 jalkainen C/R-vene).

        Farrin piirtämä Bavaria Cruiser 40 on nopeampi 20 solmun slöörillä ja hyötyy sitä enemmän leikkaamisesta: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/97522.pdf

        J&J:n piirtämä Bavaria 40 Cruiser on hiukan hitaampi 20 solmun slöörillä ja hyötyy suunnilleen saman verran kuin 36.7 enemmän leikkaamisesta: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/55408.pdf

        Nuo tietysti päättyvät 20 solmuun, joten ne eivät kerro mitä tapahtuu 25-30 solmussa.


    • Misse__
      • seppomartti

        Ei taida polaarisi auttaa., kunhan katsot ehdotustani


      • sivusta.seuraaja

        Ei tosta polaarista ilmene missä tuulessa maksimivauhti saavutetaan, ainastaan millä tuulikulmalla maksimivauhti saavutetaan niissä tuulissa jotka polaariin sisältyvät eli max 20 solmua tosituulta. Huippuvauhti (12-15 solmua ilman aallokkoa) edellyttää huomattavasti kovempaa tuulta.


    • seppomartti

      Perustelen arvaukseni hieman tarkemmin. Polaarin tuulet eivät riitä maksimivauhtiin ja näyttävät parhaan nopeuden sivummalla kuin ehdotukseni. Kun tuulta on enemmän esim 25 kts, niin ei pysty spinnulla ajamaan kuin lähes platlenssiä.
      Yksinpurjehduksesta ei ilmeisesti ollut kyse. Valinta olisi toinen
      Autopilotti eivät selviä enää tuossa kelissä aallokon, vaan ei tuulen, vuoksi.
      Jos tuuli olisi 30 kts niin spinnu ei nousisi ja meno olisi hitaampaa. Aallokon vuoksi purjepintaan pitäisi pienentää.

      • sivusta.seuraaja

        Lue aloittajan (= Havukka.ahon.ajattelija) palaute viides viesti ylhäältä päivättynä 14.10.2018 10:33
        Lainaus :"Purjehduskokemuksesta sanoin että kyseessä on täydellinen purjehtija. Sanotaan vielä että purjehtii yksin."

        Kyllähän modernilla leveäperäisellä cruiserilla (=matala masto ja pienemmät purjeet kuin C/R veneissä, mutta vähintään sama vakavuus) voi aivan hyvin ajaa 25 solmun tuulessa muutakin kuin lähes plattaria, ja spinnun nostaa selvästi yli 30 solmun tuulessa ja vieläkin leikata ainakin 30 astetta. Leikkaaminen vähentää merkittävästi vahinkojiipeistä aallokossa aiheutuvia ongelmia, myös silloin kun preventteriä käytetään. Manuaaliohjauksella voi aivan hyvin ajaa myötäiseen spinnulla 20 asteen keskikallistumassa, hetkellisen vaihdellessa aallokon mukana, ei puuskien tai siftien, jotka kompensoidaan ohjaamalla.
        Niin kovissa ei vaan yleensä purjehdita yksin eikä perhemiehistöllä, koska kalustovauriot maksaa, mutta miehistön kanssa kisaaville nuo molemmat on ihan tavanomaista toimintaa.
        Täydellinen purjehtija pystyy tietysti samaan yksinkin.


      • Misse__

        Kun katsot polaareja huomaat, että suurimman nopeuden suunta muuttuu tuulen kasvaessa lähemmäksi myötätuulta. Mutta vielä 10m/s tuulessa kannattaa leikata hyvin paljon jos haluaa optimoida venevauhtia.


      • seppomartti
        sivusta.seuraaja kirjoitti:

        Lue aloittajan (= Havukka.ahon.ajattelija) palaute viides viesti ylhäältä päivättynä 14.10.2018 10:33
        Lainaus :"Purjehduskokemuksesta sanoin että kyseessä on täydellinen purjehtija. Sanotaan vielä että purjehtii yksin."

        Kyllähän modernilla leveäperäisellä cruiserilla (=matala masto ja pienemmät purjeet kuin C/R veneissä, mutta vähintään sama vakavuus) voi aivan hyvin ajaa 25 solmun tuulessa muutakin kuin lähes plattaria, ja spinnun nostaa selvästi yli 30 solmun tuulessa ja vieläkin leikata ainakin 30 astetta. Leikkaaminen vähentää merkittävästi vahinkojiipeistä aallokossa aiheutuvia ongelmia, myös silloin kun preventteriä käytetään. Manuaaliohjauksella voi aivan hyvin ajaa myötäiseen spinnulla 20 asteen keskikallistumassa, hetkellisen vaihdellessa aallokon mukana, ei puuskien tai siftien, jotka kompensoidaan ohjaamalla.
        Niin kovissa ei vaan yleensä purjehdita yksin eikä perhemiehistöllä, koska kalustovauriot maksaa, mutta miehistön kanssa kisaaville nuo molemmat on ihan tavanomaista toimintaa.
        Täydellinen purjehtija pystyy tietysti samaan yksinkin.

        Tuollainen Bavaria 40 ja miehistö on vielä näkemättä, siis nostavat soinnun yli 30 norsun tuulessa, leikkaavat yli 30 astetta ja ajavat 20 asteen keskikallistuksella avomeren aalloissa. Ko tyypin veneet ovat toistaiseksi olleet hitaampia mutta liikkuvat hyvin. Yksi suomalainen bava40 kaiverrettu nimensä ARCn kiertopyttyyn.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Tuollainen Bavaria 40 ja miehistö on vielä näkemättä, siis nostavat soinnun yli 30 norsun tuulessa, leikkaavat yli 30 astetta ja ajavat 20 asteen keskikallistuksella avomeren aalloissa. Ko tyypin veneet ovat toistaiseksi olleet hitaampia mutta liikkuvat hyvin. Yksi suomalainen bava40 kaiverrettu nimensä ARCn kiertopyttyyn.

        Sorry, pinovirheitä arvaavan "sanakirjan" vuoksi. En saa pois kännystäni


      • ok_ymmärrän
        seppomartti kirjoitti:

        Sorry, pinovirheitä arvaavan "sanakirjan" vuoksi. En saa pois kännystäni

        Ihmettelinkin, onko mielestäni aika hyvin hallussa olevaan slangisanastoon jäänyt norsun mentävä aukko.


    • lämmin_hönkäys

      Lämmin itätuuli 5 m/s.

    • Katselin huvikseni vähän noita polaareja (omalle veneelleni en löytänyt paitsi jonkin ladattavan appsin takaa vissiin löytyisi, pienemmälle sisarmallille löytyi mutten tiedä, onko se miten vertailukelpoinen). Pisti silmään sellainen piirre, joka kai kertoo veneiden evoluutiosta: 80-luvun veneille näytti tyypillisesti ihannetuulikulma olevan 90, 10-15 vuotta nuoremmille n. 110-120.

    • yksinpurjehtija

      Mitä tällä mielipidekyselyllä oikeastaan halutaan selvittää? Veneen nopeus eri tuulissa selviää polaareista. Käytännössä tuuli ja merenkäynti aika harvoin pysyvät täysin muuttumattomina 100 mailin matkalla. Aika harva purjehtija myöskään odottelisi sitä tuulta, jolloin hän 40 ft "perus-Bavariallaan" pääsisi tuon kyseisen matkan lännestä itään yhdellä halssilla ja mahdollisimman nopeasti. Sattuiko viime kesänä sellaisia olosuhteita?

      • seppomartti

        Sattuipa hyvinkin sama halssi pidempäänkin, 100 mailia on lyhyt pätkä. Tänä vuonna sama halssi genaakkerilla 19 vrk soolona. Ja on sattunut oikeastaan joka vuosi länteen ja itään yli Atlantin purjehtiessa. Mutta maksimivauhti on puhdas spekulaatio.


      • yksinpurjehtija
        seppomartti kirjoitti:

        Sattuipa hyvinkin sama halssi pidempäänkin, 100 mailia on lyhyt pätkä. Tänä vuonna sama halssi genaakkerilla 19 vrk soolona. Ja on sattunut oikeastaan joka vuosi länteen ja itään yli Atlantin purjehtiessa. Mutta maksimivauhti on puhdas spekulaatio.

        Niinpä, mutta arvelin aloittajan kysymyksen asettelusta, ettei se koskenut isoja vesiä. Olen kyllä purjehtinut satoja maileja samalla halssilla niin Etelä- ja Pohjois-Atlantilla, Pacifilla kuin Intian valtamerelläkin. Kuitenkaan itselleni ei ole sattunut aloittajan kuvaamia olosuhteita eli "ei ole maininkeja eikä mitään" ja että on paras mahdollinen tuulen suunta ja nopeus. Itämerellä tai Pohjanmerelläkin on aika harvoin ollut tasainen tuuli ilman aallokkoa avomerellä. Miten tuulta voi olla vaikkapa 20 kn ilman minkäänlaista aallokkoa 100 nm suoralla matkalla?
        Yksinpurjehduksilla >100 nm etapeilla ja varsinkin merten ylityksissä peräsin oli lukittuna, kun veneeni ohjauksesta huolehti Hydrovane. Nykyisin avomerellä peräsintäni kääntelee Monitor- tuuliperäsin, joskus autopilotti. Siksi en pidä käytännön kysymyksenä sitäkään, miten "peräsintä säädetään" parhaan vauhdin ylläpitämiseksi. Mitä enemmän peräsinlapaa käännetään keskiviivasta sivulle enemmän se jarruttaa.


      • seppomartti

        Se on tietysti käytännössä mahdotonta, että olisi 20-30 solmun tuuli 100 mailia ilma aallokkoa, Pitäisi olla 100 mailia suoraa matalaa rantaa suojana länsi-itäsuunnassa. Elävässä elämässä etenemiseen vaukuttaisi veneen surffiominaisuudet aallokossa.,Bava 40 olisi varmaan hyvin tavanomainen. Aallokossa toinen rajoittava tekijä on keulan hautautuminen aaltoon spinupurjehduksessa.
        Yksinpurjehduksessa valitsisin keulaan spiiratun lentävän rullapurjeen ja samat 25solmua tosituulta 260 tai 280 astetta. Autopilotti tai tuuliperäsin pystyisi ajamaan jos ei olisi aallokkoa tai se olisi korkeintaan tavanomainen.


      • yksinpurjehtija
        seppomartti kirjoitti:

        Se on tietysti käytännössä mahdotonta, että olisi 20-30 solmun tuuli 100 mailia ilma aallokkoa, Pitäisi olla 100 mailia suoraa matalaa rantaa suojana länsi-itäsuunnassa. Elävässä elämässä etenemiseen vaukuttaisi veneen surffiominaisuudet aallokossa.,Bava 40 olisi varmaan hyvin tavanomainen. Aallokossa toinen rajoittava tekijä on keulan hautautuminen aaltoon spinupurjehduksessa.
        Yksinpurjehduksessa valitsisin keulaan spiiratun lentävän rullapurjeen ja samat 25solmua tosituulta 260 tai 280 astetta. Autopilotti tai tuuliperäsin pystyisi ajamaan jos ei olisi aallokkoa tai se olisi korkeintaan tavanomainen.

        Mitä tarkoitat "spiiratulla lentävällä rullapurjeella"? Itse ymmärrän lentävällä keulapurjeella tilannetta, jossa fokkaa tai genuaa ei ole kiinnitetty keulastaagiin (esim. kun keulassa on vain yksi staagi ja käytetään kahta levitettyä keulapurjetta myötätuulessa).
        Myös tuuliperäsimestä meillä tuntuu olevan erilainen kokemus. Esim tuossa 25 solmun tosituulessa tuuliperäsimeni ajaa paremmin kuin käsiohjaus tai autopilotti (Raymarinen SmartPilot). Käsiohjaus muuttuisi aika uuvuttavaksi jo muutamassa tunnissa, kun kysymys on yksinpurjehduksesta ja >100 mailin avomerietapista. Pimeässä kovassa tuulessa tuuliperäsin on ollut erittäin luotettava myös korkeassa aallokossa, jossa tilanteessa käsiohjaus pelkän kompassikurssin avulla on hankalaa.


      • seppomartti
        yksinpurjehtija kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "spiiratulla lentävällä rullapurjeella"? Itse ymmärrän lentävällä keulapurjeella tilannetta, jossa fokkaa tai genuaa ei ole kiinnitetty keulastaagiin (esim. kun keulassa on vain yksi staagi ja käytetään kahta levitettyä keulapurjetta myötätuulessa).
        Myös tuuliperäsimestä meillä tuntuu olevan erilainen kokemus. Esim tuossa 25 solmun tosituulessa tuuliperäsimeni ajaa paremmin kuin käsiohjaus tai autopilotti (Raymarinen SmartPilot). Käsiohjaus muuttuisi aika uuvuttavaksi jo muutamassa tunnissa, kun kysymys on yksinpurjehduksesta ja >100 mailin avomerietapista. Pimeässä kovassa tuulessa tuuliperäsin on ollut erittäin luotettava myös korkeassa aallokossa, jossa tilanteessa käsiohjaus pelkän kompassikurssin avulla on hankalaa.

        Olen yleensä kirjoittanut, että mitä enemän tuulee, sen paremmin tuuliperäsin ajaa. En usko, että mistään voisi saada.päinvastaista käsitystä. 100 mailia jaksaa ajaa käsin ja autopilotilla "käärme" on kohtuullista. Lähinnä aallokko ratkaisee vaikkei olisi sileältä, kuten oletettiin.
        Lentävä keulapurje rullalla ja spiirattuna ei ollut selvä ilmaisu. Se on asymmetrinen spinaakkeri tai genaakkeri ja rulla genaakkeripuomissa.38 ft veneessä käytän 66- 122m2 lentäviä keulapurjeita eli aivan eri kokoa kuin fokka,genoa tai twin sails. Usein iso on 1. tai 2. reivissä.Purjepinta on iso, painopiste edessä ja reivaaminen on helppoa Kunhan laskee puomia eteen ja rullaa. Toiminut tänäkin vuonna olosuhteissa , jossa yöllä oli 35 solmun squalleja 1-2 tunnin välein.


    • OikeanVeneenKippari

      Ei bavalla jaksa/halua hullukaan purjehtia 0m/s ja tankki täynnä.

    • Havukka.ahon.ajattelija

      Kiitoksia vastauksista ja keskustelusta tähän mennessä. Kuten ainakin osa vastaajista huomasi, hain sellaista teoreettista optimia johon välttämättä käytännössä ei pääse. Se on mielestäni oikein mielenkiintoinen ajatusleikki. Ja nimenomaan lyhintä aikaa, siksi en puhunut mitään vauhdista. Keskimääräinen vauhti voi olla vaikka 20 solmua mutta matka kohteeseen ei edisty yhtään. Yritin kuvailla ideaalisia ”koe-olosuhteita”, esim. vanhoja maininkeja ei ole. Jos sitten tuuli alkaa puhaltaa, totta kai sen luomat aallot otetaan huomioon analyysissä.

      Tähän asti on ollut yllättävän suuri hajonta vastauksissa (vaikka ottaa pois väärinymmärrykset ja huumorivastaukset). Tuulen suunta 240-300 astetta ja nopeus 10-30 solmua. Kysymyksenasettelussa oletettiin siis täydellinen (ja väsymätön) purjehtija joten kaikki operaatiot ovat optimaalisia. Se mitä ei speksattu, oli veneen ja purjeiden kestävyys, voidaan ajatella että ne kestävät sen mitä ne Bavassa kestää ja vene pitää saada ehjänä perille. Tulos voi olla eri jos vene on äärettömän kestävä, mutta epäilen että silloinkaan valtava myrskytuuli ei ole paras. Vaikka purjeet/masto/riki kestäisivät mitä tahansa, eiköhän liian kova tuuli paiskaa veneen nurin eikä matka silloin kauheasti etene.

      Itselläni ei muuten ole kysymykseen mitään valmista ”oikeaa” vastausta.

    • perä.mies

      Takatuuli on aina paras ja apuna vielä takatuuppari.

    • tyyni-tyyne

      Tyven

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe