Väärinkäsityksiä

Kessi

Olen hämeestä kotoisin, ja kehuin erään eteläpohjalaisen upeaa taloa, ja sanoin että kyllä on jämerästi rakennettu. Tämä loukkaantui, ja ihmettelin miksi. Vasta myöhemmin selvisi, että yleissuomalainen sana "jämerä" tarkoittaakin eteläpohjalaisittain outoa tai kummallista. Kun se muualla maassa tarkoittaa ns viimeisen päälle tehtyä.

Että tämmöinen kokemus mulla. Onko muilla vastaavia väärin ymmärryksiä?

5

915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo viimeisen päälle tehty kuulostaa aika vieraalta, outo sopii ehkä joissakin tapauksissa. Itse mieltäisin talosta puhuttaessa synonyymeiksi tavallista tukevamman, varmasti kestävän, mitä tässä linkissä kuvaillaan. https://kielikampus.jyu.fi/mitenmurteistapuhutaan/sana/372

Jylisevä ja ponteva eivät kyllä tässä sovi etelä-pohjalaisen suuhun.

• se-on.jämerää

Kyllä se ainakin alunperin on tarkoittanut sitä tukevaa mutta tuntuu että melkein jokaisella on joku oma tulkintansa siitä että puhutaan lopuksi aivan eri asiasta

Adjektiivi
      jämerä

jykevä, vahva, luja, kestävä
      lujaluonteinen, karski

https://fi.wiktionary.org/wiki/jämerä

• SivistystäSivistystä

On se jämerää, miten jostain yksittäisestä sanastakin voi saada monenlaisia käsityksiä.

• Keherata

Itä-suomalainen kysyy-kehtaakko hakea.. niin pohjalainen vastaa-hä, kai mä ny uskallan. Pohjanmaalla pitää sanua-viittikkö hakia.

• herkkoo

etelä-pohjalainen haukkuu päivittäin ranta hurreja mutta joka lauseissa on viitteittä niiden puheeseen..en todellakaan tiedä mistä johtuu,olisko ollu että sisämaan ihmiset olis ollu ennen ns.palvelusväkeä kun oikeen kauas mennään....mä en oo historia ihmisiä.kun kysyy oikeen vanhalta paapalta tarina kertoo yleensä vaan sukuriidoista kun suku on jakaantunu kahtia ja silleen...periks ei anneta vihalle...ylpeys edellä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      883
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      748
    3. 43
      631
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      36
      623
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      47
      613
    6. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      30
      601
    7. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      40
      595
    8. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      560
    9. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      557
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      37
      496
    Aihe