Raamattu kieltää tai varoittaa sanomasta ketään hulluksi, mutta miten hulluus määritellään?
Voiko hullu tunnistaa olevansa hullu?
19
360
Vastaukset
- Loogisesti
Oliko tämä jotenkin kiusallinen kysymys?
- merkitön
Jos sinulla on tarvetta sanoa ihminen hulluksi mene lääkäriin, hae apua. Kyllä tämä raamatun ohje on aivan kelvollinen.
Loogisuuttasi mietin. Älä sano ketään hulluksi, miksi siihen jokin määritelmä tarvittaisiin?- Loogisesti
Yksinkertaisesti tahdon tietää miten hulluus määritellään, ja mikä on siis syy miksi Raamattu kehoittaa sanomasta ketään hulluksi. Jos siis käyttäisin jostain ihmisestä sanaa hullu. Ellei sille mitään määritelmää ole niin miksi se ketään loukkaisikaan, tai miksi sen tähden pitäisi lääkäriinb hakeutua? Olipas hullu kommentti ;)
Loogisesti kirjoitti:
Yksinkertaisesti tahdon tietää miten hulluus määritellään, ja mikä on siis syy miksi Raamattu kehoittaa sanomasta ketään hulluksi. Jos siis käyttäisin jostain ihmisestä sanaa hullu. Ellei sille mitään määritelmää ole niin miksi se ketään loukkaisikaan, tai miksi sen tähden pitäisi lääkäriinb hakeutua? Olipas hullu kommentti ;)
Eikös raamattu itse väitä hullun olevan sellainen, joka sanoo ettei jumalaa ole. Psalmit 53:2.
- Loogisesti
he-ma kirjoitti:
Eikös raamattu itse väitä hullun olevan sellainen, joka sanoo ettei jumalaa ole. Psalmit 53:2.
Näin taitaa olla todellakin. Jos siitä vetäisi johtopäätelmiä ja kun väärän todistuksen antaminen on väärin, niin jos sanomme hulluksi sellaista joka kieltää totuuden tuolla tavoin, ja on sen nojalla hullu, niin se olisi verrattavissa sitten kadotustuomion antamiseen.
Toisinsanoen hullu päätyy kadotukseen ellei tee parannusta ja ota Jeesusta vastaan. Ehkä siis joku Hullu saattaisi päätellä ettei hänellä ole pelastuksen toivoa, ja sellaiseen asemaan ei kristityn tule syyllistyä. Loogisesti kirjoitti:
Näin taitaa olla todellakin. Jos siitä vetäisi johtopäätelmiä ja kun väärän todistuksen antaminen on väärin, niin jos sanomme hulluksi sellaista joka kieltää totuuden tuolla tavoin, ja on sen nojalla hullu, niin se olisi verrattavissa sitten kadotustuomion antamiseen.
Toisinsanoen hullu päätyy kadotukseen ellei tee parannusta ja ota Jeesusta vastaan. Ehkä siis joku Hullu saattaisi päätellä ettei hänellä ole pelastuksen toivoa, ja sellaiseen asemaan ei kristityn tule syyllistyä.Totuuden?
Totuutta ei kristinuskon kolmiomaiseen epäjumalaan uskova pysty edes käsittämään.
Uskonharha muuten on luokiteltu mielen sairaudeksi, enkä yhtään ihmettele miksi näin on.- Loogisesti
he-ma kirjoitti:
Totuuden?
Totuutta ei kristinuskon kolmiomaiseen epäjumalaan uskova pysty edes käsittämään.
Uskonharha muuten on luokiteltu mielen sairaudeksi, enkä yhtään ihmettele miksi näin on.Hienoa. Sait poimituksi erityisen sanan kirjoituksesta.
Joh 14:6
- sanosduo
kyllä duoda jos minulda duoda kysydään kuka on hullu ? ni kyllä minä duoda sanoisin eddä sellanen duoda mikä se on se duoda sellanen kirjava dukka ja isod kengäd ja asuu sirkuksessa... ni duo duo no sanos nyd...PELLE.
- sanosduo
No doda sen verran duoda vielä, eddä jokku pelkää kuin minä myös pellejä. koska duoda on dehdy kauhuelokuvia pelleistä
- sanosduo
Se mikä se pellekauhukuva nyd onkaa se uus, kaveri kaddo sen ja sano ed ihan saadanan paha. Nii se oli SE... sdepehen Kingin, se pellekauhis en oo kaddonud onneks.... kaveri sano ihan hemmedin paha ja peloddava kauhupädkä ei suosidellu.
- sanosduo
Ai... Mä doda puhuinkin sukilleni...
Hullu uskovainen = MarkyMarkGimmeFive
- Looooogisesti
Sekularisia analyyseja hulluudesta oli tuolla aiemmin, mutta minua kiinnostaa sana hullu Raamatullisessa merkityksessään. Voiko olla niin että hullu sana olisi rinnastettavissa kadotustuomioon ja sellaiseen ettei parantumiseen ole mahdollisuutta. Tai voisiko hullu (mitä sitten merkitseekään) ymmärtää sitä nimitystä oikein mikäli väite hulluudesta on tosi. Vai onko niin ettei kukaan voi olla hullu, ja sellaisen väittäminen olisi väärän todistuksen antamista.
- MEläjä
Eikö tuo määritelmä mene jotenkin näin, 'hieman hullu saa olla, muttei tyhmä'.
Omalla tavallaan jokainen on hullu, siis täysin määrittelemätön juttu. - TurhanpäiväinenPaska
Aloittaja, Loogisesti: olet hullu, koska (perusteluni tässä) haukut itse ihan selvästi joitain muita sellaisiksi, ilmeisesti ihan vaan sen takia, että tunnet olevasi jonkinalinen kiusaaja. ilmeisesti sinuun itseesi on osunut moinen väite joskus, ksoka sinusta on kivaa mollata jotain toista sellaiseksi.
Olet siis hullu, joka ei välitä ihmisestä, tai sitten vain sen takia, että tykkäät pyöritellä tuollaista sanaa, asiaa. Olet siis kaiketi itse sellainen, kun kerran sinulla on tarve siitä puhua.- MEläjä
Mielelläni lisäisin 'hullun' väitteisiin TYHMÄ.
Elikkä, jos Raamattua siterataan, vain tyhmä nielaisee sen sellaisenaan. - Looooogisesti
En ole sanonut ketään hulluksi. Mutta millaista logiikkaa tuossa on että muita hulluksi sanova on itse hullu, ja tuossa sanot itse minun olevan hullu. Siinä saatat olla oikeilla jäljillä että hullu tarkoittaa sellaista joka ei lainkaan välitä ihmisistä. En silti usko että pelkkä välinpitämättömyyskään merkitsee hullua. Kuten aiemmin pohdiskelin niin luulen että kadotustuomion sanominen ja hulluksi sanominen kulkevat jotenkin käsi kädessä.
Heppoinen mielipide sinulla TP. Enkä näe että siinä olisi mitään mitä Raamattu tukisi. - Looooogisesti
Turhanpäiväinen.. : Jos siis pidät perusteluasi jotenkin hyvänä niin minä en todellaankaan pidä.
Hulluksi voi kutsua ketä tahansa jos sillä tarkoitetaan toimia joita et itse voi hyväksyä. Säästäväinen kutsuu tuhlaria hulluksi esimerkiksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418