Shabbat shalom!

"Muista pyhittää sapatinpäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." (2. Moos. 20:8-11)

74

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskuntulos

      Kristitty.net on sapattia varten. Onneksi meidän syyttäjälläkin on vapaapäivä. Saamme olla rauhassa hänen murha- ja varassyytöksistä.

    • Sapatin-Herra.pelastaja

      Sapatinpäivä on todellakin se todellinen sapatinpäivä.
      Adam kun heräsi ensimmäiseen päiväänsä, se oli sapatti.
      Kaikki oli valmiina. Siis kaikki on Herran työtä.
      Siksi todistamme lepopäivässämme, että Herra saa kaiken meissä valmiiksi, niin pelastuksen, kuin sen kautta levonkin.
      Myös kaikki on luotu Hänen kauttaan ja Häneen, ja näinollen me olemme Herran kuvaksi luotu. Siksi sydämemme mielellään yhtyy Jumalantahtoon ja näin ympärileikkautuu maailmaan, sekä muotojumalisuuksiin.
      Viettäkäämme Herran lepopäivää - raamatullisesti.

    • Mooses.on.museossa

      Lauantaisapatti on mooseksenuskonnollisille. Meidän kristittyjen pyhä ja lepopäivä on sunnuntai.

      • Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhäpäivä ja lepopäivä?


      • wetwet
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhäpäivä ja lepopäivä?

        itse oikeasti haluaisin viettää sapattia, mutta en tiedä miten sitä suomessa vietetään. Se on kuitenkin levon päiväksi luotu, niin sen päätarkoitus ei saa mennä stressin puolelle, että sanoo oikeat rukoukset, tekee jonkun asian juuri oikein, muutoin sitä ei hyväksytä.
        ELi kun josatain oikeasti saisi jonkun ohjeen.


      • wetwet kirjoitti:

        itse oikeasti haluaisin viettää sapattia, mutta en tiedä miten sitä suomessa vietetään. Se on kuitenkin levon päiväksi luotu, niin sen päätarkoitus ei saa mennä stressin puolelle, että sanoo oikeat rukoukset, tekee jonkun asian juuri oikein, muutoin sitä ei hyväksytä.
        ELi kun josatain oikeasti saisi jonkun ohjeen.

        Raamatussa sanotaan sapatin oikeasta viettämisestä hyvin vähän. Juutalaisten perinnäissääntöjä ja rukouksia ei tarvitse noudattaa, ei tarvitse sytyttää sapattikynttilöitä ja rukoilla, että kiitos siitä että olet pyhittänyt meidät käskyilläsi ja käskenyt sytyttää kynttilät, koska Jumala ei ole käskenyt sytyttää kynttilöitä. Sapatti on suuri levon, ilon, riemun ja rauhan päivä. Tärkeintä on, että silloin ei tehdä työtä, levätään ja nautitaan olosta. Sapattiateria on kaunis traditio, mutta sitäkään ei pidä orjallisesti noudattaa jonkin tietyn kaavan mukaan, koska mitään kaavaa ei Raamatussa ole annettu. Sapattina kuuluu pitää pyhä kokous, tämä on Raamatun käsky (3. Moos. 23:3), jolloin tutkitaan Tooraa ja nautitaan uskovien seurasta. Kiellettyä sapattina on tulen tekeminen, mutta juutalaisten kiellot ja käskyt voi unohtaa, sapattina saa kirjoittaa, saa käyttää sähkölaitteita ja saa kantaa kotiavainta taskussa. Emme siis seuraa mitään juutalaisten perinnäissääntöjä, vaan pyhitämme sapatin niin kuin Raamattu määrää. Se ei ole lain alla olemista ja siinä ei ole mitään lakihenkistä, että lepää yhden päivän viikossa, päivän, jonka Jumala on siunannut ja pyhittänyt.


      • 1234567---

        Sunnuntai on KEKSITTY PYHÄKSI !


      • wetwet
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan sapatin oikeasta viettämisestä hyvin vähän. Juutalaisten perinnäissääntöjä ja rukouksia ei tarvitse noudattaa, ei tarvitse sytyttää sapattikynttilöitä ja rukoilla, että kiitos siitä että olet pyhittänyt meidät käskyilläsi ja käskenyt sytyttää kynttilät, koska Jumala ei ole käskenyt sytyttää kynttilöitä. Sapatti on suuri levon, ilon, riemun ja rauhan päivä. Tärkeintä on, että silloin ei tehdä työtä, levätään ja nautitaan olosta. Sapattiateria on kaunis traditio, mutta sitäkään ei pidä orjallisesti noudattaa jonkin tietyn kaavan mukaan, koska mitään kaavaa ei Raamatussa ole annettu. Sapattina kuuluu pitää pyhä kokous, tämä on Raamatun käsky (3. Moos. 23:3), jolloin tutkitaan Tooraa ja nautitaan uskovien seurasta. Kiellettyä sapattina on tulen tekeminen, mutta juutalaisten kiellot ja käskyt voi unohtaa, sapattina saa kirjoittaa, saa käyttää sähkölaitteita ja saa kantaa kotiavainta taskussa. Emme siis seuraa mitään juutalaisten perinnäissääntöjä, vaan pyhitämme sapatin niin kuin Raamattu määrää. Se ei ole lain alla olemista ja siinä ei ole mitään lakihenkistä, että lepää yhden päivän viikossa, päivän, jonka Jumala on siunannut ja pyhittänyt.

        Juuri tuota tarkoitan, kun ei tiedä, että pitääkö ne kynttilät sytyttää ennen auringonlaskua jne. Joku joskus sanoi, että ohje on Jesaja 58:13 Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,

        Mutta silti tuokin opettaja (Israelilainen messiaaninen juutalainen) puhui kynttilöiden sytyttämistä jne. EIhän tuossakaan kohdassa puhuta siitä mitään. Ja kiddush-ateriasta. Joka oli challa leipä ja viini.
        Pääsiäisenä tilalla on sitten happamaton leipä.
        Uskon kuitenkin, että kun itse sydämestään haluaisi viettää sapattia, ja muitakin juhlapäiviä, niin kun ei oikein osaa, kai Jumala silti kunnioittaa sitä, että halu siihen on.
        Kun äkkiä menee juuri niihin perinnäissääntöjen noudattamiseen, niin ei tiedä mikä on oikein ja mikä ihmiskäskyjä.

        Nuo juhla-ajat on kyllä toinen asia, miten niihinkin löytää sen alkuperäisen viettotavan.


      • wetwet kirjoitti:

        Juuri tuota tarkoitan, kun ei tiedä, että pitääkö ne kynttilät sytyttää ennen auringonlaskua jne. Joku joskus sanoi, että ohje on Jesaja 58:13 Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,

        Mutta silti tuokin opettaja (Israelilainen messiaaninen juutalainen) puhui kynttilöiden sytyttämistä jne. EIhän tuossakaan kohdassa puhuta siitä mitään. Ja kiddush-ateriasta. Joka oli challa leipä ja viini.
        Pääsiäisenä tilalla on sitten happamaton leipä.
        Uskon kuitenkin, että kun itse sydämestään haluaisi viettää sapattia, ja muitakin juhlapäiviä, niin kun ei oikein osaa, kai Jumala silti kunnioittaa sitä, että halu siihen on.
        Kun äkkiä menee juuri niihin perinnäissääntöjen noudattamiseen, niin ei tiedä mikä on oikein ja mikä ihmiskäskyjä.

        Nuo juhla-ajat on kyllä toinen asia, miten niihinkin löytää sen alkuperäisen viettotavan.

        No katsos kun Raamattu ei kerro kynttilöistä sanaakaan. Koska tulta ei saa tehdä sapattina, jos haluaa kynttilät sytyttää, se on tehtävä ennen auringonlaskua. Mutta koska Raamattu ei puhu kynttilöistä mitään, on aivan sama sytytteletkö kynttilöitä vai et.

        Sapattiateriastakaan ei Raamattu puhu sanaakaan, joten sitä voi nauttia aivan niin kuin haluaa. Mutta juutalaisten perinnäissääntöjen noudattamisessa, kynttilöiden sytyttämisessä ja käsien pesussa ei ole mitään järkeä, koska Jeesus ei noudattanut mitään fariseusten perinnäissääntöjä ja moitti heitä niistä.

        Joten unohda ne juutalaisten perinnäissäännöt, lepää sapattina, syö hyvin ja nauti vapaapäivästä ja pyhitä se päivä Jumalan sanaa tutkimalla niin teet oikein.


      • wetwet
        Kristitty.net kirjoitti:

        No katsos kun Raamattu ei kerro kynttilöistä sanaakaan. Koska tulta ei saa tehdä sapattina, jos haluaa kynttilät sytyttää, se on tehtävä ennen auringonlaskua. Mutta koska Raamattu ei puhu kynttilöistä mitään, on aivan sama sytytteletkö kynttilöitä vai et.

        Sapattiateriastakaan ei Raamattu puhu sanaakaan, joten sitä voi nauttia aivan niin kuin haluaa. Mutta juutalaisten perinnäissääntöjen noudattamisessa, kynttilöiden sytyttämisessä ja käsien pesussa ei ole mitään järkeä, koska Jeesus ei noudattanut mitään fariseusten perinnäissääntöjä ja moitti heitä niistä.

        Joten unohda ne juutalaisten perinnäissäännöt, lepää sapattina, syö hyvin ja nauti vapaapäivästä ja pyhitä se päivä Jumalan sanaa tutkimalla niin teet oikein.

        kiitos vastauksista, itse aion alkaa viettämään sapattia tuolla tavalla, ja luotan siihen, että se on oikein ja soveliasta.


    • Shalom

      Sapatti on jäljestäpäin lisätty, israelilaiset eivät viettäneet sapattia egyptissä ollessaan vaan tekivät töitä.

      • Sapatti annettiin jo luomisviikolla, enne kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista.


      • Shalom

        Totta, mutta sitä alettiin noudattaa vasta Mooseksen aikaan.


      • Shalom kirjoitti:

        Totta, mutta sitä alettiin noudattaa vasta Mooseksen aikaan.

        Ja mistäs tuon tiedät? Huomaa että ensimmäinen maininta sapatin vietosta on eräämaavaelluksen ajalta, ennen kuin laki annettiin Siinailla. Tässäkin suhteessa sapatti on aivan erityinen. Raamatun mukaan jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, joten sapatti on ollut pyhä luomisesta alkaen, vietettiin sitä sitten tai ei.


      • tyuytu
        Shalom kirjoitti:

        Totta, mutta sitä alettiin noudattaa vasta Mooseksen aikaan.

        mistä niin päättelet, sanooko raamattu niin, missä kohdin?


      • Shalom

        Sitä ei voi tietää, mutta sanokaas mistä tiedätte että sapattia noudatettiin ennen Moosesta.


      • Shalom kirjoitti:

        Sitä ei voi tietää, mutta sanokaas mistä tiedätte että sapattia noudatettiin ennen Moosesta.

        Olisi erikoista, jos kerran Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla, että sitä eivät kaikki pyhät olisi viettäneet.


      • Shalom
        Kristitty.net kirjoitti:

        Olisi erikoista, jos kerran Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla, että sitä eivät kaikki pyhät olisi viettäneet.

        Niinpä, mutta tuskin faarao olisi antanut hebrealaisille yhtään lepopäivää.


    • Laskuntulos

      Kristitty.net on viettänyt sapatin. Nyt hän jaksaa suunnitella kristittyjen kivitystä. Sitä ennen hän syyttää yöt ja päivät kristittyjä murhaajiksi ja varkaiksi. Hedelmistään puu tunnetaan. Hän on Syyttäjän lapsi

      • 99% kristityistä ei noudata neljättä käskyä, vaan häpäisee sapatin, josta Raamatussa on säädetty kuolemanrangaistus. Kristityt siis ovat ansainneet kuoleman. Mutta kuten olen miljoona kertaa sanonut, kuolemantuomion langettaminen on yksin oikeuslaitoksen tehtävä, minä en ole tuomari enkä pyöveli, joten minä en suunnittele kristittyjen kivittämistä. Te saatte olla rauhassa, häpäistä sapatin, syödä saastaista ja tanssia kuusen ympärillä tonttulakit päässä - Jumala tuomitsee teidät.


      • yxjeeno

        Rappi. saako syödä madetta, entäs ankeriasta tai nahkiaista?


      • 1234567---
        yxjeeno kirjoitti:

        Rappi. saako syödä madetta, entäs ankeriasta tai nahkiaista?

        Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. Inhottaviin kuuluu myöskin made, ankerias ja nahkiainen. Moos. 3:11 luku Ja HERRA PUHUI jne....


      • yxjeeno kirjoitti:

        Rappi. saako syödä madetta, entäs ankeriasta tai nahkiaista?

        Päättele itse onko niillä suomut ja evät. Raamatun ohje on varsin yksinkertainen.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        99% kristityistä ei noudata neljättä käskyä, vaan häpäisee sapatin, josta Raamatussa on säädetty kuolemanrangaistus. Kristityt siis ovat ansainneet kuoleman. Mutta kuten olen miljoona kertaa sanonut, kuolemantuomion langettaminen on yksin oikeuslaitoksen tehtävä, minä en ole tuomari enkä pyöveli, joten minä en suunnittele kristittyjen kivittämistä. Te saatte olla rauhassa, häpäistä sapatin, syödä saastaista ja tanssia kuusen ympärillä tonttulakit päässä - Jumala tuomitsee teidät.

        Kristitty.net kirjoittaa:
        "Kristityt siis ovat ansainneet kuoleman."

        Kun hän kirjoittaa tälläistä, niin hänellä on sama jumala kuin muslimeilla. Kyllä kristittyjen tappajia riittää! Lisäksi hindut, kommunistit, eenokki12 ym. He ovat kaikki samaa perkeleen sakkia.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Kristitty.net kirjoittaa:
        "Kristityt siis ovat ansainneet kuoleman."

        Kun hän kirjoittaa tälläistä, niin hänellä on sama jumala kuin muslimeilla. Kyllä kristittyjen tappajia riittää! Lisäksi hindut, kommunistit, eenokki12 ym. He ovat kaikki samaa perkeleen sakkia.

        "Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon." (2. Moos. 35:2)

        Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, Vanhan ja Uuden testamentin Jumala, Jehova, sanoo, että ne jotka rikkovat sapattia, on surmattava. Tämä on Jumalan sana. Tämä on minun Jumalani ja sinun Jumalasi sana, hän ei ole muslimien Jumala. Raamattu sanoo, että kristityt ovat ansainneet kuolemanrangaistuksen, tämä on Jumalan sana.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        "Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon." (2. Moos. 35:2)

        Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, Vanhan ja Uuden testamentin Jumala, Jehova, sanoo, että ne jotka rikkovat sapattia, on surmattava. Tämä on Jumalan sana. Tämä on minun Jumalani ja sinun Jumalasi sana, hän ei ole muslimien Jumala. Raamattu sanoo, että kristityt ovat ansainneet kuolemanrangaistuksen, tämä on Jumalan sana.

        Sinun kristitty.net jumala on perkele! Hedelmistään puu tunnetaan. Onko murhaaminen (kivittäminen) hyvä teko.
        Onko kristittyjen (murhaaminen) uhraaminen sinun mielestäsi hyvä uhri Jumalalle?


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Sinun kristitty.net jumala on perkele! Hedelmistään puu tunnetaan. Onko murhaaminen (kivittäminen) hyvä teko.
        Onko kristittyjen (murhaaminen) uhraaminen sinun mielestäsi hyvä uhri Jumalalle?

        Anteeksi vain, mutta Raamattu on Jumalan, ei perkeleen kirjoittama. Sinä väität Jumalan pyhää sanaa Perkeleen sanaksi. Valehteleeko Raamattu, kun se sanoo, että sapatin rikkojat on surmattava?


      • ihmettelenvain
        Laskuntulos kirjoitti:

        Sinun kristitty.net jumala on perkele! Hedelmistään puu tunnetaan. Onko murhaaminen (kivittäminen) hyvä teko.
        Onko kristittyjen (murhaaminen) uhraaminen sinun mielestäsi hyvä uhri Jumalalle?

        Tuota samaa ihmettelen minäkin. Vanha testamentti osoittautuu olevan juutalaisten itseään varten käännettyä mainontaa. Ihmetellä voi sitä verenvuodatusta jota juutalaiset harjoittivat muka JAHVEN johdolla ?
        Luulisi kaikkivaltiaalla olevan parempiakin käännösratkaisuja muukalaisille.


      • ihmettelenvain kirjoitti:

        Tuota samaa ihmettelen minäkin. Vanha testamentti osoittautuu olevan juutalaisten itseään varten käännettyä mainontaa. Ihmetellä voi sitä verenvuodatusta jota juutalaiset harjoittivat muka JAHVEN johdolla ?
        Luulisi kaikkivaltiaalla olevan parempiakin käännösratkaisuja muukalaisille.

        Onko Vanhan testamentin Jumala eri kuin Uuden?


    • antitoraisti

      lainvouhkaajat, väitätte että koko Mooseksen laki on voimassa. Jokaista käskyä pitää noudattaa viimeiseen piirtoon. Kuitenkin olette ottaneet Jeesuksen ylimmäiseksi papiksi. Mihin kadotitti Mooseksen lain leeviläisen pappeuden ja Aaronin ylipappeuden?

      Kristitty.net, Mooseksen lakiin ei kuulu Jeesuksen Melkisedekin järjestyksen mukainen pappeus. llmeisesti tämä yksinkertainen asia ei sitten millään mene sinulle perille. Mooseksen lain mukaan pappeus kuuluu Aaronille ja pappeus peritytyy Aaronin järjestyksen mukaan.

      Etkö tosiaan osaa lukea: Mooses sanoi: (4. Moos. 3:10)
      Mutta Aaronin ja hänen poikiensa käske hoitaa papinvirkansa. Syrjäinen, joka siihen ryhtyy, surmattakoon.
      Osaatko kertoa kenelle Mooseksen lain mukaan pappeus kuuluu? Siis osatko lukea?

      • "Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi." (1. Moos. 14:18)

        Melkisedek oli pappi, vaikka ei ollutkaan Aaronin poikia. Aaron ei ollut vielä syntynytkään, silti Melkisedek oli pappi. Melkisedekin pappeudella täten ei ole mitään tekemistä Aaronin pappeuden ja Mooseksen lain säädösten kanssa. Jeesus voi toimia ylipappina taivaallisessa pyhäkössä, koska hän on ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan.


      • 1234567---

        Pappeus ei kuulu koskaan naisille.


    • antilate

      Sano nyt onko tämä käsky voimassa ja kuka on sinun, Mooseksen lain alaisen, ylipappi:
      Mutta Aaronin ja hänen poikiensa käske hoitaa papinvirkansa. Syrjäinen, joka siihen ryhtyy, surmattakoon.

      • Tämä käsky on edelleen voimassa, sitä ei ole kumottu. Temppelissä saavat pappeina toimia ainoastaan Aaronin pojat. Jeesus on ylipappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan. Joten Jeesus voi toimia ylipappina rikkomatta ainuttakaan Mooseksen lain käskyä.


    • s-seutulainen

      Toraistit ovat hengellisesti sokeita. Heillä on sydämensä päällä peite, joka estää heitä näkemästä. Eikä tuo peite poistu ennen kuin heidän sydämensä kääntyy Herran Jeesuksen puoleen. Paavalinkin hengellinen sokeus väistyi vasta sen jälkeen, kun hän Ananiaksen kehotuksesta oli sydämestään kääntynyt Jeesuksen Kristuksen puoleen ja huutanut avukseen Hänen nimeään. Entisestä Jeesuksen Kristuksen seuraajien, "sen tien vaeltajien", vainoojasta, lain kiivailijasta ja ankarimmasta fariseuksesta, tuli itsessään kurja ja köyhä syntinen. Uudesti syntyä saanut Paavali ei siitä pitäen nähnyt enää muuta kuin Jeesuksen Kristuksen ja Hänetkin ristiinnaulittuna. Entisen vaelluksensa , KAIKKINEEN, hän piti roskana. Paavali sai armon ymmärtää , että meidän omavanhurskautemme on Jumalan edessä kuin likainen, saastainen, vaateriepu.

      • 1234567---

        Peite on vielä silmillä niillä, ketkä opettavat että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.


      • Ja kääntymyksensä jälkeen Paavali noudatti edelleen Mooseksen lakia. Näin todistaa Raamattu:

        ”Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.” (Apt. 21:24)

        ”Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa, ” (Apt. 24:14)

        ”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8)

        ”Miehet, veljet! Vaikka en ole mitään tehnyt kansaamme tai isiemme tapoja vastaan, annettiin minut kuitenkin Jerusalemista vankina roomalaisten käsiin” (Apt. 28:17)

        Paavali kehoittaa meitä olemaan hänen seuraajiaan:

        "Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja." (1. Kor. 11:1)

        Mitä se siis tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että Paavalin vaellus Tooran mukaan on oltava meille esimerkkinä. Jos seuraamme Paavalia, niin kuin hän kehottaa, vaellamme niin kuin hän, eli noudatamme Tooraa.


      • Paavali ei missään kohtaa sano, että hän pitää Tooraa roskana. Vaan Paavali sanoo, että Toora on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12).


    • kristuslainloppu

      Miksi on sitten kirjoitettu galataiskirje? Onko se käännösvirhettä kokonaan. Niinhän harhaoppiset selittävät heille käymättömät Raamatunkohdat.

      Miten sapattia voi viettää siten että poimii sen viettämiseen kuin rusinat pullasta. Ottaa perinnäissäännöistä vain ne, jotka sopivat omaan kaavaan. Missä Raamatussa niin sanotaan, että unohtakaa juutalaiset perinnäissäännöt, mutta luokaa omat mitä voi sapattina tehdä ja mitä ei.

      Näinkö noudatetaan sitten muitakin käskyjä luoden omat perinnäissäännöt. Saa tappaa kun tekee sen syystä. Voi tehdä huorin jos aviopuoliskokin tekee jne. Niinkö Raamattua nyt sitten tulkitaan ja eletään lakihenkisesti?

      Ja miten sapatista voi ketään tuomita kun ketään ei saa tuomita syömisen, juomisen, minkään kuun tai sapatin johdosta. Siis tässä tarkoitetaan ihmisiä, jotka vaeltavat Pyhässä Hengessä ja toimivat sen mukaan. Ei mallisia ihmisiä. Uuden liiton uskovia, heidän ollessaan Hengen alla, ei voi tuomita lain mukaan. Jos heidät tuomitaan, heidät tuomitaan vapauden lain mukaan siksi, kun eivät vaella Hengessä, vaan kirjaimen mukaan, lihan mielen mukaan, jonka loppu on kuolema.

      • Kerro missä kohtaa galatalaiskirjettä sanotaan, että saamme rikkoa ainuttakaan Tooran käskyä, että meidän ei tarvitse pyhittää sapatinpäivää? Luku ja jae kiitos.

        Sapattia vietetään siten, että noudatetaan joka ikistä Jumalan Raamatussa antamaa säädöstä sapatin vietosta. Kerro missä kohtaa Raamattua käsketään noudattamaan fariseusten omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä? Missä kohtaa Tooraa sanotaan, että Jumala antaa suullisen lain rabbeille, noudattakaa kaikkea mitä he sanovat? Miksi Jeesus ei noudattanut fariseusten perinnäissääntöjä, vaan moitti niistä?

        Mitään omia perinnäissääntöjä ei luoda, vaan noudatetaan yksin Jumalan sanaa. Jumalan sana ei ole perinnäissääntöjä. Me emme noudata mitään rabbien omasta päästään keksimiään perinnäissääntöjä.

        Raamatussa ei sanota, että ketään ei saa tuomita syömisen, juomisen tai sapatin johdosta.

        “Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.” (Kol. 2:16,17)

        Ilmeisesti kuvitellaan, että Paavali tässä kumoaisi sapatin. Huomatkaa mitä Paavali tässä sanoo, älköön kukaan tuomitko teitä sapatin viettämisestä. Voimme tulkita tämän niin, että älköön kukaan tuomitko teitä siitä, että oikein vietätte sapattia. Paavali ei siis todellakaan kumoa tässä sapattia. Hän ei sano, että älkää viettäkö sapattia, vaan että älä anna kenenkään tuomita sinua sapatin vietostasi. Kenties oli liikkeellä sapatin viettoa kyttääviä sapattipoliiseja, jotka tuomitsivat herkästi sapatinviettäjiä. Seuraava jae jatkuu “jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.” Alkukielessä ei kuitenkaan ole sanaa “vain”, joten voimme lukea että nämä juhlat ovat todellakin tulevaisten varjo.

        Huomaa myös, että alkukielessä olla-verbi on preesenssissä. Sapatit ja juhlat siis ovat edelleen tulevaisten varjo. Jos sapatit olisi kumottu, tässä tulisi lukea, että “jotka olivat tulevaisten varjo”. Mutta kuten tiedämme, sapattia tai juhlia ei ole kumottu.

        Jakeen viimeinen lause on hämäävä, “mutta ruumis on Kristuksen”. Se ei tunnu oikein istuvan tähän jakeeseen, ja hyvästä syystä. Alkukielessä nimittäin ei ole lainkaan sanaa “on”. Se kuuluu siis “mutta ruumis Kristuksen”. Kun luemme molemma jakeet 16 ja 17 yhdessä, tässä onkin järkeä. Jae kuuluu siis “Älköön kukaan tuomitko teitä… mutta Kristuksen ruumis”. Parempi käännös olisi “Älköön kukaan tuomitko teitä… paitsi Kristuksen ruumis.” Paavali siis tässä sanoo, että älkää antako kenenkään pakanan tuomita teitä sapatin vietostanne, ainoastaan Kristuksen ruumis, eli seurakunta, saa teidät tuomita. Huomaamme siis, että Paavali ei todellakaan tässä kumoa sapattia, juhlia tai ruokasäädöksiä.


      • 1234567---

        Jumala on antanut tuomiot sanassaan: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. Syömisistä myös: Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. Juomarit eivät peri taivasten valtakuntaa.
        Jumala on tuomari pedon kumartajille, heitä vaivataan tulella ja tulikivellä enkelien edessä.

        Pedonmerkkihän on sunnuntai, ihmiskäsky pyhäksi. . . Jumalan merkki on sapatti.


      • Laskuntulos
        1234567--- kirjoitti:

        Jumala on antanut tuomiot sanassaan: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. Syömisistä myös: Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. Juomarit eivät peri taivasten valtakuntaa.
        Jumala on tuomari pedon kumartajille, heitä vaivataan tulella ja tulikivellä enkelien edessä.

        Pedonmerkkihän on sunnuntai, ihmiskäsky pyhäksi. . . Jumalan merkki on sapatti.

        Adventisti 1234567--- lukee manaajan EGW:n harhoja. Joka viikko tulee adventistien "pääkallonpaikalta" amerikasta valmiiksi pureskeltu opetus Suomen adventisteille. Sitä täällä sitten toitotetaan!


    • hhgnhhh

      Uskotteko te toraistit Raamattuun? Siellä sanotaan näin:

      1.Johanneksen kirje:
      3:9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

      Uskovaiset eivät siis pysty tekemään syntiä. Miksi te sitten saarnaatte uskovaisille synnin tekemisestä?

      Eikö teidän pitäisi mennä vankiloihin saarnaamaan suurille synnintekijöille tai kaduille saarnaamaan pultsareille ja terroristeille tai pankkeihin saarnaamaan rötösherroille. Siellä teillä on suuri työsarka tehtävänä.

      Väärässä paikassa te nyt yritätte loistaa Mooseksen valoa ihmisille, joilla on suurempi valo kuin teillä.

      • 1234567---

        On vain täysi pimeys ja valo puuttuu täysin silloin, kun julistetaan, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.


      • Samassa kirjeessä sanotaan myös:

        "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä." (1. Joh. 1:8)

        Uskotko sinä Raamatun sanaan? Vai hylkäätkö kaikki ne jakeet, jotka eivät sovi sinun oppiisi?


    • antilate

      Olet vääntänyt rautalangasta opin: siis Mooseksen laki on kokonaisuudessaan voimassa. Yhtään käskyä ei ole kumottu.
      Sitten jatkat kuitenkin Aaronin pappeus on kumottu ja nyt on Juudaan suvun ylipappi. Siis koko laki on hävinnyt ylipappeuden muuttuessa.
      Sitten kuitenkin koko Mooseksen lakia on voimassa viimeiseen piirtoon, vaikka Aaronin ylipappeutta ei enää olekaan.
      Uhrilait ovat myös voimassa, vaikka ei opissasi edes ole leeviläisiä eikä Aaronia tai hänen poikiaan.
      Sinun oppisi on mystiikkaa. Voitko kertoa miten sinusta tuli suuri Raamatun opettaja, jolla ainoalla on iankakkisen elämän sanat?

      • Mooseksen laki on kokonaisuudessaan voimassa ja yhtään käskyä ei ole kumottu. Olet aivan oikeassa.

        Mutta sitten menee metsään. Aaronin pappeutta ei ole kumottu, Aaronin papit saavat edelleen uhrata temppelissä, kunhan saavat kolmannen temppelin rakennetuksi. Jeesus on ylipappi Melkisedekin järjestyksen mukaan, eikä tämä pappeus kumoa millään tavalla Aaronin pappeutta. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.

        Hienoa, tärkeä viesti tuleekin spämmätä useampaan ketjuun.


    • antilate

      Eikö ole Jumalan pilkkaa, että uhraa syntiuhrin? Sanassa on ilmoitettu:
      Sillä hän (Jeesus) on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

      • "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)

        Kerro miksi Paavali uhrasi temppelissä?


    • antilate

      Paavali ei uhrannut yhtään mitään.

      • "Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri." (Apt. 21:26)


    • mmbbnmbnbbn

      Toraistit tekevät sen virheen, että he yrittävät taistella syntiä vastaan Mooseksen lain avulla. Jumala ei tee uskovaisten kohdalla niin sillä Jumala tietää, että se ei onnistu.
      Jumalan ratkaisu ihmisen syntiongelmaan on Jeesuksen ristinkuolema ja ihmisen uudestisyntyminen.

      Roomalaiskirje:
      6:1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
      6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
      6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
      6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
      6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
      6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
      6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
      6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
      6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
      6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
      6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
      6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
      6:13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
      6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
      6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
      6:16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
      6:17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
      6:18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
      6:19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
      6:20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
      6:21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
      6:22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
      6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

      • Hienoa, jos on tärkeä viesti, se kuuluukin spämmätä useampaan ketjuun.


    • varoharhaoppia

      Galatalaiskirjeen heti alussa puhutaan toisesta evankeliumista.

      "Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia.Gal. 1:6-7

      Jos me julistamme sapattia, on se toinen evankeliumi. Ei Paavali sitä julistanut yhtään missään kohdassa Raamattua. Ei se ollut evankeliumi.

      Missä kohden Raamattua kehotetaan viettämään se "oikea" sapatti ilman juutalaisten perinnäisääntöjä? Ja miten sitä silloin vietetään kun siihen ei ohjeita löydy Raamatusta. Ja kun ei ole käskyä, ei ole rikkomustakaan.

      On harhaoppisuuden huipentuma sanoa että kun Paavali sanoi ettei saa tuomita sapatin johdosta, että hän olisi puolustanut sapatin viettämistä, ettei sen viettämistä saa tuomita. Kun elettiin kuitenkin juutalaisten keskuudessa, jossa sapatti oli kiistelyn aihe kuten ympärileikkaus. Nyt puolustettiin pakanoista juutalaisia tapoja vastaan. Mistä kristinusko sitten erottui kuten pitkin Paavalin opetuksen mukaan tapahtua.

      Joskin ei harhaoppinen muuta koskaan mielipidettään eikä saatana häntä poista otteesta. Mutta pitää vain varottaa ettei hän eksytä muita, valittujakin. On aivan raamatullista varoittaa harhaopeista.

      • Ja missä kohtaa Paavali sanoo, että tuo toinen evankeliumi on sitä, että noudattaa Jumalan pyhää lakia, Tooraa?

        Miten se on toinen evankeliumi, että julistaa, että kymmentä käskyä on noudatettava ja pyhitettävä sapatinpäivä, niin kuin neljännessä käskyssä sanotaan? Onko muka evankeliumia, että saamme rikkoa kymmentä käskyä?

        Raamatussa monessa kohtaa käsketään pyhittämään sapatinpäivä. Se on levon päivä, jolloin ei saa tehdä mitään työtä. Tämä on Jumalan käsky. Juutalaisten perinnäissäännöt ovat juutalaisten fariseusten omasta päästään keksimiä ihmiskäskyjä, missään kohtaa Raamattua ei meidän käsketä noudattaa fariseusten perinnäissääntöjä. Emme tarvitse juutalaisten ohjeita sapatin viettämiseen Raamatun mukaan. Vai onko sinun mielestäsi muka järkevää, että sapattina ei saa kantaa kotiavainta taskussa, vessapaperi tulee repiä ennen sapattia ja jääkaapin kytkin on teipattava kiinni, jotta valo ei syty?

        Harhaoppisuude huipentuma on väittää, että Paavali kolossalaiskirjeessä kumoaisi yhden käskyn kymmenestä ja opettaisi, että saamme häpäistä sapatin. Paavali sanoo alkukielen mukaan, että älköön kukaan tuomitko teitä syömisestä tai sapateista, paitsi Kristuksen ruumis. Paavali siis sanoo, että ainoastaan seurakunta saa tuomita näistä asioista, ei kukaan ulkopuolinen pakana.

        Juutalaisten keskuudessa sapatti ei koskaan ollut kiistelyn aihe. Missään kohtaa Raamatussa ei ole ainuttakaan kiistaa siitä, mikä päivä tuli pyhittää.

        Sapatti ei ole mikään juutalainen tapa, vaan sen pyhittäminen on Jumalan käsky.


    • jjjjjjkku

      Toraistit opettavat, että sinä pelastut yksin armosta, mutta et sinä kuitenkaan pelastu sillä Mooseksen laki tuomitsee sinut helvettiin. Pysykää kaukana toraisteista.

      • No minä opetan, että me pelastumme yksin armosta ilman mitään omia tekoja. Harhaoppiset sdf, dogmatiks ja kumppanit opettavat, että omien tekojen ansiosta tullaan vanhurskaaksi.


    • ggbggttrs

      Paavali opetti, että uskovaisen ei kuulu olla lain alla.
      Roomalaiskirje:
      6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
      6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!

      • Ja kuten luet seuraavasta jakeesta, Paavali sanoo, että emme saa tehdä syntiä, vaikka emme ole lain alla, joten lain alla oleminen ei tarkoita lain noudattamista. Meidän siis on noudatettava lakia, jotta emme tekisi syntiä. Lain alla oleminen tarkoittaa sitä, että turvaa pelastuksensa lain tekoihin. Me täten emme ole lain alla, mutta olemme velvolliset noudattamaan Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia.


      • äääääääääääöl
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ja kuten luet seuraavasta jakeesta, Paavali sanoo, että emme saa tehdä syntiä, vaikka emme ole lain alla, joten lain alla oleminen ei tarkoita lain noudattamista. Meidän siis on noudatettava lakia, jotta emme tekisi syntiä. Lain alla oleminen tarkoittaa sitä, että turvaa pelastuksensa lain tekoihin. Me täten emme ole lain alla, mutta olemme velvolliset noudattamaan Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia.

        Kuten huomaatte toraistit opettavat, että sinä pelastut yksin armosta, mutta et sinä kuitenkaan pelastu sillä Mooseksen laki tuomitsee sinut helvettiin. Pysykää kaukana toraisteista.


      • äääääääääääöl kirjoitti:

        Kuten huomaatte toraistit opettavat, että sinä pelastut yksin armosta, mutta et sinä kuitenkaan pelastu sillä Mooseksen laki tuomitsee sinut helvettiin. Pysykää kaukana toraisteista.

        Missä kohtaa minä olen opettanut, että jos sinä turvaat Messiaaseen Jeesukseen, sinä et pelastu, vaan Mooseksen laki tuomitsee sinut helvettiin? Anna tulla Toorasta luku ja jae, missä kohtaa Mooses tuomitsee yhtään kenenkään helvettiin?


    • KTuomari

      Pitäkööt jutskut sapattinsa, ei tunnu missään.

      • Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sapatti on vain juutalaisille? Onko kymmenen käskyä vain juutalaisille? Miksi Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten, eikö hänen olisi pitänyt sanoa, että sapatti on juutalaista varten? Miksi Jesaja sanoo, että myös pakanat tulevat viettämään sapattia:

        Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa! Älköön sanoko MUUKALAINEN, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu". Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani, heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä. Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. (Jes. 56:2-7)

        "Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten." (Mk. 2:27)


    • rahanhimotukset

      USAn jutskut eivät vietä sapattia. Kaupat auki, ja dollarit kahisevat taskuissa.
      Uskonnosta ei heille ole muuta kuin haittaa.

      • Voin vakuuttaa sinulle, että Yhdysvaltain juutalaiset pyhittävät sapatinpäivän, eivätkä todellakaan pidä kauppojaan auki. Mutta silti, se nyt on aivan se ja sama mitä juutalaiset tekevät, me emme ole juutalaisia emmekä seuraa mitään juutalaisten fariseusten omasta päästään keksimiään perinnäissääntöjä.


    • juutalaisillesapattiok

      Israelissa sentään vietetään "Oikeaa" sapattia. Tai ei täysin oikeaa, sillä ei kukaan, ei edes palvelija eikä kukaan kaupungissa saisi olla viettämättä sapattia. Siellä kuitenkin autolla ajaminen, sähkön käyttäminen sekä sen mukaan kännykän käyttö on sapattina kielletty. Jos siis olet sapatisti. Laki on niin tiukka, että jos ajat autolla sapattina tietyllä alueella, voi lentää kivi tuulilasiin.

      Jos sapatti vietetään täysin oikein, ei siinä sinällään ole mitään väärää ja sitten sunnuntaina tehdään töistä kuten sana käskee. Silloin vain eletään niin isän perintöjen mukaan kuten meilläkin on kaikenlaisia suomalaisia perinteitä käydä saunassa tai jotain muuta. Se vain maan tapa.

      Jos taasen sapatismi tuodaan Amerikasta harhaoppina, houkuttelemaan muita uskovia omaan leiriin sekä olemalla niitä joiden omatunto on poltiraudalla merkitty ja jotka houkuttelevat kahdella tiellä horjuvia, niin siinä leikitään tulella. Siinä ihminen jo omatunnossaan tietää olevansa väärässä, mutta saatana ei anna hänen peräytyä eikä armo kutsu Häntä Jeesuksen jalkojen juureen.

      Toinen evankeliumi on lakihenkisyyttä. Vai mitä muuta se on? Mitä muuta kuin Kristuksen evankeliumia oli julistettu?

      • Meitä ei kiinnosta pätkääkään mitää juutalaiset tekevät. He ovat aivan omasta päästään keksineet perinnäissääntöjä, mitä sapattin saa ja ei saa tehdä. Sähkö ei ole tulta, joten mikään Tooran käsky ei kiellä käyttämästä sähkölaitteita sapattina.

        Mitä lakihenkistä on siinä, että noudattaa Jumalan käskyä ja pyhittää sapatinpäivän, niin kuin Raamatussa on säädetty?


      • Helluntailaisuus, sinulle tiedoksi, on Amerikasta Azuza kadulta tuotu harhaoppi.


      • Laskuntulos
        Kristitty.net kirjoitti:

        Helluntailaisuus, sinulle tiedoksi, on Amerikasta Azuza kadulta tuotu harhaoppi.

        Kristitty.net on säälittävä luuseri, jolla ei ole seurakuntaa eikä ystäviä. Hän saa elämänsä tarkoituksen valehtelemalla tällä keskustelupalstalla! Hän ei ole saanut yhtään käännynnäistä omalle keksimälleen nettiuskonnolle! Jatkaako hän loppuelämänsä näin huonolla menestyksellä?


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Kristitty.net on säälittävä luuseri, jolla ei ole seurakuntaa eikä ystäviä. Hän saa elämänsä tarkoituksen valehtelemalla tällä keskustelupalstalla! Hän ei ole saanut yhtään käännynnäistä omalle keksimälleen nettiuskonnolle! Jatkaako hän loppuelämänsä näin huonolla menestyksellä?

        Hah hah hah. Minulla on aivan tarpeeksi ystäviä ja ihan oma seurakunta. Suomessa on lukuisia messiaanisia seurakuntia. Minulle tämä kirjoittelu on rentouttavaa toimintaa, nautin tästä oli sitten kääntyneitä tai ei. Ja helluntailaisethan eivät käänny, ellei joku jenkkisaarnaaja Amerikasta tule ja puhalla kultahippuja ja tulta taivaasta.


    • jjhhgffgv

      Toorassa kerrotaan, että israelilaiset rabbit opettivat kansalle Mooseksen lakia. He opettivat siis omaa kansaansa, israelilaisia. Missään ei kerrota, että he olisivat alkaneet opettamaan vieraita kansoja pakottamalla ja tyrkyttämällä heille Mooseksen lakia. Kristitty. net ei suostu pysymään omassa seurakunnassaan ja opettamaan siellä oleville ihmisille lakia, niinkuin hänen kuuluisi tehdä, jos hän toimisi Mooseksen lain ja rabbien esimerkin mukaan. Kristitty. net änkeää itsensä tänne helluntailaisten sivustolle ja jo vuosikausia on terrorisoinut näitä keskusteluja lakiopetuksella, jota kukaan ei kaipaa.

      Toraistit opettavat, että sinä pelastut yksin armosta, mutta älä kuitenkaan kuvittele, että sinä pelastuisit, sillä Mooseksen laki tuomitsee sinut helvettiin, jos olet elämässäsi tehnyt minkä tahansa pienen synnin. Mooses on nostettu Jumalaksi ja Jumalan Sanan yläpuolelle. Totuus ja armo on unohdettu.

      Omassa seurakunnassaan tuollaiset ääliöt voivat tietysti opettaa mitä tahansa mutta tänne heidän ei tarvitse tulla tyrkyttämään lakejaan.

      Kristitty. netin terroristimainen käyttäytyminen onnistuu tällaisella sivustolla internetin ja nimimerkin suojassa. Jos eläisimme vanhassa maailmassa, jossa saarnat pidettiin seurakunnan tiloissa livenä, ei Kristitty.net onnistuisi toimimaan samoin. Hänelle annettaisiin sakinhivutusta ja hänet heitettäisiin ulos seurakunnasta.

      • Toorassa sanotaan, että myös muukalaiset kuulivat Tooran opetusta:

        "Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä muukalaiset, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat," (5. Moos. 31:12)

        Profeetat kertovat, että pakanakansat tulevat Siioniin kuulemaan Tooraa:

        "Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat. Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki (Toora), Jerusalemista Herran sana." Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan." (Miika 4:1-3)

        Profeetat kertovat, että pakanat tulevat viettämään lehtimajanjuhlaa:

        "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

        Miksi ihmeessä, jos Toora on vain Israelille?

        "hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti." (Jes 49:6)

        "Sentähden minä ylistän sinua, Herra, kansojen keskuudessa ja veisaan sinun nimesi kiitosta" (2. Sam. 22:50)

        "Riemuiten ylistäkää, te pakanakansat, hänen kansaansa, sillä hän kostaa palvelijoittensa veren; hän antaa koston kohdata vastustajiansa ja toimittaa sovituksen maallensa, kansallensa." (5. Moos. 32:43)

        "Kiittäkää Herraa, kaikki pakanat, ylistäkää häntä, kaikki kansat." (Ps. 117:1)

        "Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä." (Jes. 11:10)

        " Myös jos joku muukalainen, joka ei ole sinun kansaasi Israelia, tulee kaukaisesta maasta sinun nimesi tähden-sillä sielläkin kuullaan sinun suuresta nimestäsi, väkevästä kädestäsi ja ojennetusta käsivarrestasi-jos hän tulee ja rukoilee kääntyneenä tähän temppeliin päin, niin kuule taivaasta, asuinpaikastasi, häntä ja tee kaikki, mitä muukalainen sinulta rukoilee, että kaikki maan kansat tuntisivat sinun nimesi ja pelkäisivät sinua, samoin kuin sinun kansasi Israel, ja tulisivat tietämään, että sinä olet ottanut nimiisi tämän temppelin, jonka minä olen rakentanut." (1. Kun. 8:41-43)

        Raamatun todistus on selvä, myös pakanat noudattavat Tooraa, Jumalan pyhää lakia, koska Jumala välittää myös pakanoista.

        Kerro missä kohtaa Mooseksen laki tuomitsee sinut helvettiin? Luku ja jae kiitos.

        "Kristitty. netin terroristimainen käyttäytyminen onnistuu tällaisella sivustolla internetin ja nimimerkin suojassa."

        Minun oma nimeni lukee nettisivuillani osoitteessa Kristitty.net kissankokoisilla kirjaimilla, joten minä en kirjoittele nimimerkin suojista. Urpo.


    • No_näin_se_menee

      "Kristitty.net
      21.10.2018 10:05
      Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhäpäivä ja lepopäivä?"

      Sunnuntai on kuku- ja kirjoitustaitoisten, sekä matematiikkaa ymmärtävien pyhä ja lepopäivä.

      Mooseksen jutkuilla ei tuo ajanlasku oikein suju ja lukutaitokin menee arvailuksi ja siten muka tulkinnaksi.

      • Kerro nyt vain, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, on lepopäivä ja pyhäpäivä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3209
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2821
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1763
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1717
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1580
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe