Saksassa harvoin saa ajaa enemmän kuin 120km/h

FFE

Saksalaiset on pettyneitä moottoriteihinsä.Syitä on monia .Harvoin pääsee posottamaan yli 120km/h
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/autobahn-ei-olekaan-unelmien-tayttymys-autoilijalle-5-syyta-miksi-saksalaiset-vihaavat-kuuluisia-moottoriteitaan/6352192#gs.mU6sXig

37

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulisivat tutustumaan Suomeen ajelemalla paikallisia kärrypolkuja niin vaikenisi narina ainakin vähäksi aikaa.

      • TurhaaItkuaAinaVaan

        Suomen moottoritiet ovat hyvässä kunnossa. Normimaantiet eivät niinkään. Käymällä itänaapurissa saa ihan uuden kuvan Suomen teiden kunnosta.


      • TurhaaItkuaAinaVaan kirjoitti:

        Suomen moottoritiet ovat hyvässä kunnossa. Normimaantiet eivät niinkään. Käymällä itänaapurissa saa ihan uuden kuvan Suomen teiden kunnosta.

        Paikoitellen Suomessa vasta laskettu moottoritien uusi pinnoite aaltoilee niin, että olisi täysin mahdoton ajatus ajella sillä turvallisesti 200 km/h.

        Routavaurioista ja urista nyt puhumattakaan.


      • TasaisuusRiittää
        Kollimaattori kirjoitti:

        Paikoitellen Suomessa vasta laskettu moottoritien uusi pinnoite aaltoilee niin, että olisi täysin mahdoton ajatus ajella sillä turvallisesti 200 km/h.

        Routavaurioista ja urista nyt puhumattakaan.

        200 km/h ei ole turvallinen nopeus millään tiellä jossa on useampia liikkujia kuin yksi. Sen todistaa saksan moottoritietkin masiivisilla ja suuret uhrimäärät aiheuttavilla onnettomuuksilla.


      • TasaisuusRiittää kirjoitti:

        200 km/h ei ole turvallinen nopeus millään tiellä jossa on useampia liikkujia kuin yksi. Sen todistaa saksan moottoritietkin masiivisilla ja suuret uhrimäärät aiheuttavilla onnettomuuksilla.

        Saksan Autobahnit on suunniteltu siten, että niillä pystyy ajamaan turvallisesti 250 km/h niillä tieosuuksilla, missä vapaa nopeus on sallittu.

        Aivan sama, onko nopeus 60 vai 250: ajoneuvon, kuljettajan, tien ja muun liikenteen on oltava sillä tasolla, että liikennöinti on turvallista.


      • MitenSeOnkaanOikeasti
        Kollimaattori kirjoitti:

        Saksan Autobahnit on suunniteltu siten, että niillä pystyy ajamaan turvallisesti 250 km/h niillä tieosuuksilla, missä vapaa nopeus on sallittu.

        Aivan sama, onko nopeus 60 vai 250: ajoneuvon, kuljettajan, tien ja muun liikenteen on oltava sillä tasolla, että liikennöinti on turvallista.

        Suora lainaus Tekniikan Maailmasta: "Saksassa kuolee suhteessa Suomea enemmän pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ja toisaalta moottoriteiden ja taajamien osuus koko liikenteestä on huomattavasti meikäläistä suurempi. Nämä muuttavat tilastoa.

        Saksassa tiedetään myös hyvin, että rajoittamattomilla osuuksilla kuolleisuus on noin kaksinkertainen rajoitettuihin verrattuna. Tämä siitä huolimatta, että rajoittamattomat ovat paremmassa kunnossa.

        Jos tarkastellaan tietyypeittäin, niin suomalainen moottoritie on selvästi nopeusrajoittamatonta saksalaista autobaanaa turvallisempi. Samoin suomalainen maantie on ajokilometriä kohden hyvinkin turvallinen, niiden kokonaisosuus onnettomuuksissa vaan kasvaa meillä koska niillä ajtetaan runsaasti kilometrejä."

        Eli miten se saksan motareiden turvallisuus onkaan?


      • MitenSeOnkaanOikeasti kirjoitti:

        Suora lainaus Tekniikan Maailmasta: "Saksassa kuolee suhteessa Suomea enemmän pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ja toisaalta moottoriteiden ja taajamien osuus koko liikenteestä on huomattavasti meikäläistä suurempi. Nämä muuttavat tilastoa.

        Saksassa tiedetään myös hyvin, että rajoittamattomilla osuuksilla kuolleisuus on noin kaksinkertainen rajoitettuihin verrattuna. Tämä siitä huolimatta, että rajoittamattomat ovat paremmassa kunnossa.

        Jos tarkastellaan tietyypeittäin, niin suomalainen moottoritie on selvästi nopeusrajoittamatonta saksalaista autobaanaa turvallisempi. Samoin suomalainen maantie on ajokilometriä kohden hyvinkin turvallinen, niiden kokonaisosuus onnettomuuksissa vaan kasvaa meillä koska niillä ajtetaan runsaasti kilometrejä."

        Eli miten se saksan motareiden turvallisuus onkaan?

        Saksan moottoritiet eivät ole vaarallisessa kunnossa, niinkuin täällä tunnutaan itselleen uskoteltavan.

        Olisihan se turvallisempaa, jos määrättäisiin kaikkialle 60 km/h kattonopeus. Eipähän sitten tarvitsisi Saksassakaan ylläpitää Autobahneja niin viimeisen päälle.

        Suomessa muutetaan asvalttipäällysteitä takaisin sorateiksi, kun rahat eivät riitä...


      • RiskitOnSaksassaSuuret
        Kollimaattori kirjoitti:

        Saksan Autobahnit on suunniteltu siten, että niillä pystyy ajamaan turvallisesti 250 km/h niillä tieosuuksilla, missä vapaa nopeus on sallittu.

        Aivan sama, onko nopeus 60 vai 250: ajoneuvon, kuljettajan, tien ja muun liikenteen on oltava sillä tasolla, että liikennöinti on turvallista.

        Jokainen joka on oikeasti ollut auton tai moottoripyörän kyydissä 250km/h-vauhdissa pitäisi ymmärtää että se ei missään olosuhteissa tai tilanteessa ole turvallista. Jo pelkkä renkaan rikkoontumisen tai muun teknisen vian riski nostaa kyseisen nopeuden aiheuttamaa vaaraa moninkertaiseksi esim. 120km/h-nopeuteen verrattuna. Se että samalla tieosuudella on muitakin, jotka ajavat eri nopeutta, voivat vaihtaa kaistaa tai liikkua muuten yllättävällä tavalla nostaa riskejä entisestään.


      • RiskitOnSaksassaSuuret kirjoitti:

        Jokainen joka on oikeasti ollut auton tai moottoripyörän kyydissä 250km/h-vauhdissa pitäisi ymmärtää että se ei missään olosuhteissa tai tilanteessa ole turvallista. Jo pelkkä renkaan rikkoontumisen tai muun teknisen vian riski nostaa kyseisen nopeuden aiheuttamaa vaaraa moninkertaiseksi esim. 120km/h-nopeuteen verrattuna. Se että samalla tieosuudella on muitakin, jotka ajavat eri nopeutta, voivat vaihtaa kaistaa tai liikkua muuten yllättävällä tavalla nostaa riskejä entisestään.

        Aivan outoa ja kummallistakin, ettei minun kirjoittamaani

        "Aivan sama, onko nopeus 60 vai 250: ajoneuvon, kuljettajan, tien ja muun liikenteen on oltava sillä tasolla, että liikennöinti on turvallista. "

        ymmärretä millään tasolla ja muodolla.

        Saksan ja Suomen liikennesurmatilastot ovat aika lailla tasoissa molempien maiden ollessa hyvin turvallisia maita ajella. Saksassa vaan ajellaan eräin paikoin huomattavasti kovempaa kuin Suomessa ja toisinaan ruuhkissa huomattavasti hiljempaa. Suomessa kun ei juuri ruuhkia olekaan.

        Ehkä se tasoittaa. ; )


      • Mallikoottari
        Kollimaattori kirjoitti:

        Saksan moottoritiet eivät ole vaarallisessa kunnossa, niinkuin täällä tunnutaan itselleen uskoteltavan.

        Olisihan se turvallisempaa, jos määrättäisiin kaikkialle 60 km/h kattonopeus. Eipähän sitten tarvitsisi Saksassakaan ylläpitää Autobahneja niin viimeisen päälle.

        Suomessa muutetaan asvalttipäällysteitä takaisin sorateiksi, kun rahat eivät riitä...

        Eihön tässä Saksan moottoriteiden kuntoa kukaan arvostelevan vaan niiden liikenteen turvallisuutta ylipäätään. Ja kuten yllä todettiin on Saksan vapaiden nopeuksien moottoriteiden onnettomuusmäärä kaksinkertainen normaaleihin moottoriteihin nähden liikennemäärä huomioiden.
        Tuntuu näihin Saksan "taivaallisten moottoriteiden" ylivertaisuuteen uskovia olevan aina vaan vaikka mediassa voi lukea jotain ihan muuta.


      • FFE
        Mallikoottari kirjoitti:

        Eihön tässä Saksan moottoriteiden kuntoa kukaan arvostelevan vaan niiden liikenteen turvallisuutta ylipäätään. Ja kuten yllä todettiin on Saksan vapaiden nopeuksien moottoriteiden onnettomuusmäärä kaksinkertainen normaaleihin moottoriteihin nähden liikennemäärä huomioiden.
        Tuntuu näihin Saksan "taivaallisten moottoriteiden" ylivertaisuuteen uskovia olevan aina vaan vaikka mediassa voi lukea jotain ihan muuta.

        Ensimmäiset autobahnit rakennettiin betonilaatoista ja vaikka korjaustöitä on vuosien saatossa suoritettu ja betonia korvattu asfaltilla, eteläisessä Saksassa vanha materiaali on vielä käytössä. Se tekee teistä pomppuisia, mutta myös vaarallisia. Ilmojen lämmetessä yli 30 helleasteeseen, betoni laajenee ja taittuu jättäen tiehen isoja railokohtia. Näitä on päätetty korjata asfaltilla, mikä vain pahentaa tilannetta.

        Asiaa ei paranna myöskään melu, joka muodostuu kelvottomilla teillä ajavien lukuisten autojen päristellessä taittuneiden betonilaattojen päällä.


      • Kollisosiaalitapaus

        Eihän sulla ole edes autoo, miksi otat kantaa..
        24/7 sä täällä roikut! s24 on sun elämäs valheiden ja solvausten tekeminen.


    • Käppänät

      Toyotalla voi körötellä menemään hurjaavauhtia, sivutiellä nastakumilla!

      • TojoTaksi

        Kyllä, mutta myös muilla, vikaherkemmillä merkeilläkin voi körötellä samalla tavalla.


      • Niinp-nii

        Miksi turhaan tutustua faktoihin, kun omasta päästä tiputellen tulee parempaa tarinaa?

        Viime viikolla juuri kerrottiin YLE:n uutisissa, että Saksassa ollaan luopumassa vapaiden nopeuksien moottoriteistä. Syynä tähän kerrottiin olevan ympäristömääräykset, joiden täyttäminen vaatii muutosta myös liikkumiseen. Kukaan ei oikeasti tiedä, mitä nykyiset autot päästävät ajettaessa yli 150 km/h.

        Saksassa on kaupunkien keskustoissa ihan järjettömän tiukat ympäristövaatimukset, siksi niitä uskalletaan nyt jo ehdottaa maantiellekin.


    • Saastepesä

      No kyllä on paskamaa ja täyteen ahdettu sulatusuuni, Australiassa on tilaa kepittää!

      • FFE

        Australiassa nopeus on rajoitettu kaupunkeihin 50 km / h ja teillä ja moottoriteillä 110 km / h. Lukuun ottamatta joitakin Pohjois-Territory-teitä, joiden nopeus on enintään 130 km / h. Maantiekoodin noudattamatta jättäminen on vakavasti rangaistava, eikä ylinopeutta sallita. Tässä linkki
        https://australie-a-la-carte.com/guide-pratique/conduire-en-australie/regles-de-circulation


    • tervetuloatänne

      Mutta paljon saa kuitenkin, niin paljon kuin vaan paikat kestää

    • BMW330

      Ne jotka on ajanut saksan motareilla tietää mitä ne on, ruuhkat on suurin ongelma. Olen useana kesänä käynyt kokeilemassa nopeuksia vapailla teillä. Suomessa voisi avain hyvin nostaa rajoituksia 200 km/h motareilla , kun niitä ajetaan kuitenkin. En ymmärrä miksi me puutumme saksan politiikkaan heidän nopeusrajoituksistaan. Minusta on hyvä, että jossain saa käydä kokeilemassa paljon auto kulkee, järki päässä ja huomioiden edellä ajavien liikkeet, jopa yli 250 km/h on mahdollista.

      • Joka kesä Suomessa järjestetään huippunopeusajoja joissa voi kokeilla oman autonsa tai moottoripyöränsä huippunopeutta. Ei sen takia tarvitse Saksaan ajaa. Näillä suljetuilla alueilla, useimmiten lentokentällä, voi kokeilla oman autonsa huippuja ja todeta ettei se kuljekaan niin paljon kuin on uskonut. Olen itse ajanut gps-laitteen todistamana parillakin eri moottoripyörällä suomalaisella moottoritiellä, hiljaisena keäsyönä yli 300km/h ja voin kertoa ettei jo 250km/h ole todellakaan turvallinen nopeus jos motarilla on muita ajoneuvoja. Sen vuoksi että joku haluaa kokeilla oman autonsa suorituskykyä, ei todellakaan kannata sallia vapaita nopeuksia moottoriteille vaikka se ehkä kiinnostavalta tuntuisikin. Oman ajoneuvonsa huippunopeuteen voi mennä pettymään tosiaan em. huippunopeusajoihin.


      • vahva_mies

        Kerropa bemaripelle missä asut niin tulen muotoilemaan sun kusisen naaman sellaseen kuntoon et sun poikaystäväkää ei enää halua ottaa sulta suihin.


      • OletVainPelkkäSurkimus
        vahva_mies kirjoitti:

        Kerropa bemaripelle missä asut niin tulen muotoilemaan sun kusisen naaman sellaseen kuntoon et sun poikaystäväkää ei enää halua ottaa sulta suihin.

        Taas joku hiiri uhoaa internetin suojista. Hehe.


    • dsssssd2222

      Mikä motari meillä sopisi 200km/h nopeuksille?

      • sopiva.olisi

        Ehkäpä ei mikään, mutta sellainen 140-150km/h olisi ihan passeli nopeus motarille hyvällä kesäkelillä.


    • ei.ongelmia

      Onpa aloituksessa omituinen väite.
      Itse olen ajellut lähinnä pohjois-saksassa, itä-länsi suuntaisesti ja moottoriteillä olen ajellut suurimman osan n. 160-180 km/h vauhtia. Välillä yli 200 km/h. Ei siellä ainakaan minun kulkemiin aikoihin ole ollut niin paljoa ruuhkaa, että alle 150 km/h nopeuteen olisi pitänyt pudottaa.
      Jopa rajoitetuilla osuuksilla, autojen vauhti on ollut n.140-150 km/h, eikä kukaan hiljennä hitaammin ajavan poliisin takia, vaan poliisi tulee ohitetuksi.

      Eikä siellä rekat mitään vaaratilanteita ole aiheuttaneet, kun ne kulkevat oikeanpuolimmaisella kaistalla jonossa.

      • totuuden.kertoja

        Heh! Lopeta huumeiden käyttö niin heräät jossain vaiheessa todellisuuteen. Sä et ole koskaan edes käynyt Saksassa. Mä kuitenkin olen ja tiedän, että valehtelet.


      • Ei.ongelmia
        totuuden.kertoja kirjoitti:

        Heh! Lopeta huumeiden käyttö niin heräät jossain vaiheessa todellisuuteen. Sä et ole koskaan edes käynyt Saksassa. Mä kuitenkin olen ja tiedän, että valehtelet.

        Edellisen auton kävin ostamassa Dusseldorfin vierestä, Neusista.
        Rekisteröinnin jälkeen ajoin auton Witteniin, jossa ko. autoon erikoistunut firma, ohjelmoi autoon lisää tehoa.
        Sieltä matka jatkui Hampuriin, jossa vietimme pari päivää.
        Ja Hampurista ajoi Travemundeen, josta alkoi lauttamatka Suomeen.

        Tuota matkaa on mahdoton tehdä, käymättä Saksassa ja ajamatta siellä.

        Voin toki laittaa sinulle matkan aikana otettuja kuvia, jos annat sähköpostiosoitteesi.


      • totuuden.kertoja kirjoitti:

        Heh! Lopeta huumeiden käyttö niin heräät jossain vaiheessa todellisuuteen. Sä et ole koskaan edes käynyt Saksassa. Mä kuitenkin olen ja tiedän, että valehtelet.

        Riippuu mihin aikaan ajaa. Jos ruuhka-aikaan lähestyy yhtäkään isompaa kaupunkia, niin 150 km/h on pelkkää unelmaa. Tosin omat kokemukset ovat etelästä ja lännestä. En tiedä, josko pohjoisessa olisi paremmin.

        Muutoin meni kyllä kuten edellinen kertoi. Joku 160-180 on ihan hyvä matkanopeus ja 250 km/h ei ole riski sekään. Poliiseja en tietääkseni rajoitetulla alueella ohittanut, mutta kyllä sielläkin 150 km/h oli aika normaali suoritus. Poislukien tietyöt. Niiden kohdalla ajeltiin rauhallisesti.


      • TurvallisestiSaksassakin
        TheRat kirjoitti:

        Riippuu mihin aikaan ajaa. Jos ruuhka-aikaan lähestyy yhtäkään isompaa kaupunkia, niin 150 km/h on pelkkää unelmaa. Tosin omat kokemukset ovat etelästä ja lännestä. En tiedä, josko pohjoisessa olisi paremmin.

        Muutoin meni kyllä kuten edellinen kertoi. Joku 160-180 on ihan hyvä matkanopeus ja 250 km/h ei ole riski sekään. Poliiseja en tietääkseni rajoitetulla alueella ohittanut, mutta kyllä sielläkin 150 km/h oli aika normaali suoritus. Poislukien tietyöt. Niiden kohdalla ajeltiin rauhallisesti.

        Ajoitko Saksassakin sekunnin, parin turvavälillä?


      • TurvallisestiSaksassakin kirjoitti:

        Ajoitko Saksassakin sekunnin, parin turvavälillä?

        Kyllä. Kuten ajoi suurin osa muustakin liikenteestä.

        Se on lähinnä täällä Suomessa, missä ihmiset eivät osaa pitää turvavälejä.


    • baanapainaja

      Ei kaikki varmaan ole pettyneitä, suurilla nopeuksilla ajaminen myös maksaa, myös saksalaisille se maksaa eikä kaikilla ole varaa ajaella koko ajan 200-300km/h. Koska se nyt vie hitosti polttoainetta ja kuluttaa autoa myös kuten erityisesti renkaita todella paljon. Harmi joillekkin, keillä on auto millä on hyvä ajaa korkeita nopeuksia mutta saa sitä vauhdin huumaa edelleen, kun menee hiljaisempaan aikaan ajelemaan niin on baana vapaa painaa menee, ei siellä ruuhkaa ja paljon liikennettä ympäri vuorokauden ole kuitenkaan.

    • max130

      Kohta loppuu vapaa nopeudet
      Kauppalehti 19.1
      "Liikennetyöryhmä Saksassa: Autobahnien kaahaukselle kielto – luonnosteilla myös lisäkuritusta autoilijoille
      Ajaminen ilman nopeusrajoituksia voi lähivuosina päättyä Saksan teillä, jos ristiriitaiseksi arvioitu esitys liikennepäästöjen vähentämisestä etenee, kertoo Reuters.

      Saksan kuuluisille autobahn-moottoriteille esitetään kaikkia tieosuuksia koskevia nopeusrajoituksia, jotka tekisivät toteutuessaan historiaa ilman nopeusrajoituksia tapahtuvasta ajamisesta Saksassa.

      Esityksen takana on Saksassa liikenteen tulevaisuutta pohtinut työryhmä, jonka esityksissä on lukuisia autoilun ympäristövaikutuksien vähentämiseen tähtääviä kohtia. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters, joka on nähnyt töryhmän vielä julkistamattoman esityksen.

      Reutersin mukaan esitykseen kuuluu 130 kilometrin tuntinopeusrajoitus kaikille Saksan moottoriteille. Nykyisin Saksan moottoritiet ovat kuuluisia osuuksista, joilla ei ole lainkaan nopeusrajoituksia.

      Lisäksi esityksessä on muitakin autoilijoiden maksuja lisääviä kohtia, joihin kuuluvat Reutersin mukaan ainakin polttoaineveron korotukset ja vähimmäiskiintiöt myytäville sähköautoille. Esitykseen sisältyy myös dieselautojen veroeduista luopuminen. Ainakin osan toimenpiteistä olisi määrä tulla voimaan vuonna 2023.

      Työryhmä ei ole kuitenkaan vielä saanut esitystään liikenteen päästöjen vähentämistoimista valmiiksi. Työryhmän on määrä esitellä toimenpide-esityksensä maaliskuussa.

      Reutersin mukaan esitykset saattavat herättää suurta kritiikkiä autoilumaana tunnetussa Saksassa. Valtio on tilanteessa kahden edun puristuksissa, sillä yhtäältä Saksassa on valtava autoteollisuus. Toisaalta Saksa on sitoutunut tiukkoihin päästövähennyksiin, joiden alittaminen määräajassa voisi johtaa valtaviin sakkoihin Euroopan unionilta.

      Erityisesti Saksassa uskotaan päästövähennysten potentiaaliin liikenteessä, jonka päästöt eivät ole laskeneet vuoden 1990 eli Saksojen yhdistymisen jälkeen."
      Päästöt eivät ole laskeneet vaikka suuri osa autoista on varustettu tunnetuilla päästöhuijausteknologioilla... oliko yllätys?

    • ZJJJ

      Kuinka moni kirjoittajista tietää, että Saksan moottoriteillä ns. "pussittaminen" on
      kielletty!
      Tarkoittaa sitä, että hitaan ajoneuvon saavutettua edellä ajavan vielä hitaamman
      ajoneuvon - esim. rekan - on edellä olevan auton saavuttajalle annettava vapaa kulku,
      eikä sitä saa pussittaa.
      Lukemalla 130 km/h ei siis tarvita kuin vilkku vasemmalle - taustapeilin ei tarvitse katsoa -
      vaikka joku Porsche lähestyisi 250 km/h viereisellä kaistalla.
      Tämä aiheuttaa Saksan moottoritieajoon oman vaaramomenttinsa.
      Olen myös ajanut Etelä-Ranskan maksullisilla moottoriteillä. Ero on siinä, että siellä
      katsotaan taustapeiliin ja arvioidaan, paljonko ohittajalla on mittarissa ja mahtuisiko sekaan.

      • hyvältä...kuulostaa

        Aika jännä homma. Tuollainen pussituskielto pitäisi olla joka paikassa.


      • hyvältä...kuulostaa kirjoitti:

        Aika jännä homma. Tuollainen pussituskielto pitäisi olla joka paikassa.

        Älä huoli, ei sitä ole Saksassakaan. Ainakaan käytännössä.

        Jos vetäiset 130 km/h vasemmalle ja joku tulee 250 km/h perseeseen, niin ensin välkkyvät valot takaatulijalla ja sitten ambulanssilla. Ja kaupan päälle tulee vielä sinulle mojovat sakot.


    • ei_kiinnosta_ollenkaan

      Seppo Räty sen jo sanoi. Saksa on paska maa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      85
      4022
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3071
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2263
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2038
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1811
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1790
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      70
      1790
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1557
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1517
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1501
    Aihe