Rebound-efekti

BlueDevil

Eli nyt on siis kyse psykologisesta efektistä, joka toimii niin, että mitä fanaattisemmin jonkin asian yrittää omasta itsestään poissulkea, sitä enemmän sitä ajattelee, eli käytännössä ajatukset alkavat keskittyä tähän yhteen asiaan ja se piinaa sitten ihan koko ajan ja muuttu lopulta pakkomielteeksi. Tämä koskee siis henkilön tahdottomia ajatuksia ja ominaisuuksia jotka aiheuttavat ahdistusta hänessä. Esimerkiksi homoseksuaali voi yrittää pakottaa itsensä heteroksi ja täten ajatuksissa pyörii vain homoseksuaalisuus (ketähän tällä tarkoitan?), tai se että tunnustaa alitajuisesti evoluution olevan totta, mutta koska oma ego on niin vahvasti rakentunut kreationismin, ja sen fanaattisen tunnustamisen, varaan, alkaa kieltoreaktio joka johtaa pakkomielteeseen.

Huomattavaa on, ettei tämä koske asioita joista on vain eri mieltä, vaan asioita ja ominaisuuksia jotka ovat henkilön oman, fanaattisesti johonkin keskittyvän, ajatusmaailman vastaisia alitajuisesti. Jos siis ei pidä jotain asiaa, kuten kreationismia, totuutena, muttei pelkää kyseenalaistaa tätä seikkaa, silloin tätä reaktiota ei pääse syntymään. Se puolestaan että aina välillä kyseenalaistaa omat ajatuksensa ja punnitsee niitä, on tervettä. Tälloin voi miettiä asioita järjen kautta ja joko hylätä tai hyväksyä hypoteesin, kuten sen että kreationismi olisi totta. Ja jos tulee lopputulokseen, kuten minä, ettei kreationismille ole valideja todisteita, niin sitten se on niin.

Rebound-ilmiö toimii siis ainoastaan heillä jotka suhtautuvat fanaattisesti omaan kantaansa.

13

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taattua.pulu.laatua

      Jahas kaappikretu... Eli kaikki se mitä henkilö "intohimoisesti" puolustaa voidaan tulkita hänen alitajuisesti olevan vastaan(toista mieltä). Hienosti tuli käännettyä ahkerimpien keskustelijoiden vakaumukset päälaelleen.

      • BlueDevil

        Kuten sanottu, ei aloitus koske intohimoa, vaan fanaattisuutta. Niissä on eroa. Lisäksi palstan ateistit eivät osoita kumpaakaan, vaan osoittavat vain virheet kretujen päättelyssä.

        Tosin senhän sinä vääristelijä jo tiesit. Mutta milloinka suoritat todistustaakkasi? Toisaalta turhaan sinun kanssasi keskustelee, eihän sinulla oman sanomasi mukaan ole asiantuntijuutta tai pätevyyttä mihinkään...


      • taattua.pulu.laatua
        BlueDevil kirjoitti:

        Kuten sanottu, ei aloitus koske intohimoa, vaan fanaattisuutta. Niissä on eroa. Lisäksi palstan ateistit eivät osoita kumpaakaan, vaan osoittavat vain virheet kretujen päättelyssä.

        Tosin senhän sinä vääristelijä jo tiesit. Mutta milloinka suoritat todistustaakkasi? Toisaalta turhaan sinun kanssasi keskustelee, eihän sinulla oman sanomasi mukaan ole asiantuntijuutta tai pätevyyttä mihinkään...

        Muutama aloitus jokatoinen ilta tekee sinusta juurikin palstan fanaattisimman derp. Mutta keskustele toki lisää keksimästäsi psykologisesta termistä, jolla vielä jalkaasikin ammuit.


      • BlueDevil
        taattua.pulu.laatua kirjoitti:

        Muutama aloitus jokatoinen ilta tekee sinusta juurikin palstan fanaattisimman derp. Mutta keskustele toki lisää keksimästäsi psykologisesta termistä, jolla vielä jalkaasikin ammuit.

        Siis olen fanaattinen, koska sinä haluat sitä? Se että kyseenalaistaa kretujen väitteet ei tee kenestäkään fanaatikkoa, tampio. Mutta jos todella väität minua fanaatikoksi, todista väitteesi. Esitit väitteen, sinulla on todistustaakka. Ja muista ettei mielipide ole todiste.

        Sinusta tosin voi huomata ajoittain fanaattista...tyhmyyttä.


      • taattua.pulu.laatua
        BlueDevil kirjoitti:

        Siis olen fanaattinen, koska sinä haluat sitä? Se että kyseenalaistaa kretujen väitteet ei tee kenestäkään fanaatikkoa, tampio. Mutta jos todella väität minua fanaatikoksi, todista väitteesi. Esitit väitteen, sinulla on todistustaakka. Ja muista ettei mielipide ole todiste.

        Sinusta tosin voi huomata ajoittain fanaattista...tyhmyyttä.

        Juuri kerroin millä perusteella olet palstan fanaattisimpia. Jatka toki pulutteluasi.


      • BlueDevil
        taattua.pulu.laatua kirjoitti:

        Juuri kerroin millä perusteella olet palstan fanaattisimpia. Jatka toki pulutteluasi.

        Ja kuten sanoin: Mielipiteesi EI ole todiste. Joten siitäpä objektiiviset todisteet kehiin. Vai etkö pysty?


      • BlueDevil
        taattua.pulu.laatua kirjoitti:

        Muutama aloitus jokatoinen ilta tekee sinusta juurikin palstan fanaattisimman derp. Mutta keskustele toki lisää keksimästäsi psykologisesta termistä, jolla vielä jalkaasikin ammuit.

        Niin muuten, rebound- efekti ei ole minun keksintöäni. Tarkista vaikka, löytyy ihan googlesta.


      • taattua.pulu.laatua

        Pitäisi todistaa tyypille kuinka paljon hän itse aloituksia tekee :D Ei näitä hänen toilailuita voi keksiä.


      • BlueDevil
        taattua.pulu.laatua kirjoitti:

        Pitäisi todistaa tyypille kuinka paljon hän itse aloituksia tekee :D Ei näitä hänen toilailuita voi keksiä.

        Ei, vaan että olen fanaatikko. Objektiiviset todisteet tälle väitteelle, kiitos. Tähän mennessä on kultu vain mielipiteesi, idari.


    • osintottakin

      Hieman lievennettynä ajatuksessa voi olla perääkin, siten että fanaattinen ihminen on yleensä epävarma ja sillä peittää epävarmuuttaan. Jos homo himoitsee miehiä, hän himoitsee heitä aivan kuten joku naisten takapuolia, tissejä tai alastomia lapsia. Fanaattisuus ei siihen silloin pure. Mutta jos on vain lievä homoeroottinen piirre itsessä, voi sitä yrittää karkottaa fanaattisuudella. Samoin jos usko evoluution tieteelisyyteen ei ole todenperäistä eikä siihen edes perehtynyt sekä pelko ettei se olisikaan kuin esitetty, se saa hyökkäämään vastapuolta kohden. Se epävarmuus yritetään karkottaa mielestä olemalla voimakkaasti vastapuolen vastaan.

      Asiastaan varma ihminen on yleensä rauhallinen. Uskovalla se tarkoittaa rauhaa, iloa ja rakkautta Pyhässä Hengessä. Ei hän panikoidu jos jollakin vähän ei ole jee-jeesmies hänen kanssaan. Rauha silti säilyy ja Jumalan läsnäolo.

      • BlueDevil

        Kuitenkin palsta täynnä paniikissa olevia kretuja...


    • Jumalan olemassaolon puolesta kannatta aina olla fanaattinen. Se on tervettä fanaattisuutta
      Totuudesta ei kannata tinkiä piiruakaan, eikä ole mitään syytä kyseenalaistaa totuutta.
      Jumala on totuus ja jos Jumalaa ei olisi olemassa, niin silloin ei olisi olemassa totuuttakaan.

      • BlueDevil

        Ja totuus on... että oikeasti epäilet jumalaasi ja syyllisyys siitä ajaa sinut pakonomaisesti saarnaamaan jumalasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe