2018 GGR 43

taas.mennään

Uusi viikko, uudet jutut. Tahti on näköjään edelleen kymmenkunta viestiä päivässä, joten viikottain avautuva uusi keskustelu näyttää olevan sopiva väli.

Oliko se nyt sitten myrsky vai ei, on joka tapauksessa jo Tapion sekä Istvanin osalta ohi ja Susiekin enää sen laitamilla.

102

2662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Folding

      Tuntuu oudolta ajatella, että nämä kilpailussa mukana olevat veneet käyttäisivät kiinteälapaisia potkureita, jos säännöt ei niiden käyttöä vaadi.

    • Jurristikko

      Susie on kova mimmi, lähti myrskyä väistääkseen poikia vastaan sata mailia, selvisi myrskystä ja on taas venyttänyt välimatkan entiselleen eli yli 350 mailiin.
      Livetrakkerin ongelmat ovat ennallaan, sen mukaan Istvan olisi karannut yli sadan mailin päähän hetkessä (DTF). Selitys löytyy kun katsoo VMG-recent joka Istavanilla on 9,3 ja Tapiolla 3,3. Ilmeisesti kumpikaan luku ei pidä paikkaansa. Mittaamalla kartalta välimatka on ennallaan 55 M eli Istvan jätättää pikkuhiljaa, kymmenkunta mailia vuorokaudessa joka ero on selitettävissä hydrogenulla. Tosin kilpaa purjehtineet tietävät että nopeuseroja selittää paljon muukin kuin kalusto.
      Miten lie nuo nopeustiedot, pitänevätkö paikkaansa? 4:00 UTC tilanne Tapiolla 3,9 kn ja Istvanilla 6,1, tuuli molemmiolla sivumyötäinen 8 m/s Windyn mukaan. Joku tuossa yhtälössä ei pidä paikkaansa, joko nopeusnäyttö on väärin tai tuulitieto on väärin tai mistäs minä tiedän....?

      • Isoantilla

        Pitäisköhän ryhtyä odottelemaan, että aurinkopaneelisysteemit suunnitellut ja asentanut asiantuntijayritys alkaisi mainostaa omaa toimintaansa? Niin että: Ostakaa meiltä, me varustimme Tapio Lehtisen maailman ympäri vieneet aurinkopaneelijärjestelmät! Taattu laatu ja osaaminen!


      • Susie joutui ohjaamaan 7 tuntia käsin yli 30m/s tuulissa, kun tuuliperäsin hajosi. Tuli 3 knockdownia ja sisällä kaikki kastui, myös sänky ja makuupussi. Kädet meni karmeaan kuntoon ja piti teipata kasaan.


    • SyAurora

      Kai se kiinteälapainen vähän jarruttaa, vaikka se olisikin kölinjatkeen takana varjossa.
      Kun puhutaan kilpailusta, niin tuskin kukaan haluaa vastuksia kymmenien tuhansien mailien ajaksi.

      • vedestä

        Paljon vähemmän se jarruttaa kun sen antaa pyöriä vapaana, koska ei pystyasennossa kölinjatkeen takana oleminen vähennä pysäytetyn potkurin vastusta.
        Vedenvirtauksessa pyörivän potkurin akselista saisi otettua jonkun verran lataustakin, ja se hieman lisäisi potkurin vastusta verrattuna vapaana pyörivään potkuriin.


      • pitkä.köli
        vedestä kirjoitti:

        Paljon vähemmän se jarruttaa kun sen antaa pyöriä vapaana, koska ei pystyasennossa kölinjatkeen takana oleminen vähennä pysäytetyn potkurin vastusta.
        Vedenvirtauksessa pyörivän potkurin akselista saisi otettua jonkun verran lataustakin, ja se hieman lisäisi potkurin vastusta verrattuna vapaana pyörivään potkuriin.

        Kölin ja peräsimen välisessä aukossa ei potkurin kannata antaa pyöriä. Potkuri on hyvin lähellä kölin takareunaa, joka puolestaan ei ole jättöreuna, eli paksu. Kölin jatkehan on peräsin.


      • ei_tuulensuoja
        pitkä.köli kirjoitti:

        Kölin ja peräsimen välisessä aukossa ei potkurin kannata antaa pyöriä. Potkuri on hyvin lähellä kölin takareunaa, joka puolestaan ei ole jättöreuna, eli paksu. Kölin jatkehan on peräsin.

        Kyllä potkurin kannattaa antaa pyöriä, vesi on eri asia kuin ilma.


      • WAtkin
        ei_tuulensuoja kirjoitti:

        Kyllä potkurin kannattaa antaa pyöriä, vesi on eri asia kuin ilma.

        Mitä ihmettä, eikös vedessä tule akanvirta tuollaisen paksun kölin taakse, eli siinä pystyssä oleva potkuri ei jarruta (paljon). Ainakin oma kokemus tukee tätä teoriaa. Pitkäköli venessäni oli n. 20 cm leveä suorakulmaisesti katkaistusta takareunastaan ja pystyssä oleva potkuri oli tämän "tuulensuojassa".
        Perustele ny hyvä ihminen tuota kaikkea parempaa tietoa vastaan olevaa väitettäsi muuten kuin että vesi ei ole ilma. Muuten en uso.


      • Joakim1
        WAtkin kirjoitti:

        Mitä ihmettä, eikös vedessä tule akanvirta tuollaisen paksun kölin taakse, eli siinä pystyssä oleva potkuri ei jarruta (paljon). Ainakin oma kokemus tukee tätä teoriaa. Pitkäköli venessäni oli n. 20 cm leveä suorakulmaisesti katkaistusta takareunastaan ja pystyssä oleva potkuri oli tämän "tuulensuojassa".
        Perustele ny hyvä ihminen tuota kaikkea parempaa tietoa vastaan olevaa väitettäsi muuten kuin että vesi ei ole ilma. Muuten en uso.

        Vedellä ja ilmalla ei ole mitään eroa virtausmekaniikassa, jos Reynoldsin luku on samalla alueella ja ei tapahdu kavitointia tai olla lähellä äänennopeutta, jolloin kokoonpuristuvuus vaikuttaa.

        Ei kai purjehtimaan tehdyssä veneessä ole 20 cm leveää kynnystä potkurin kohdalla. Sehän jarruttaisi aivan tolkuttomasti. Parin pitkäkölisen mittoja katsoin ja niissä potkurin edessä oli n. 5 cm paksu jättöreuna.

        Tässä pari kuvaa kisan yleisimmästä veneestä, Rustler 36:sta.

        https://newimages.yachtworld.com/resize/1/33/63/6613363_20181009022732995_1_XLARGE.jpg?f=/1/33/63/6613363_20181009022732995_1_XLARGE.jpg&w=924&h=693&t=1539080871000

        http://boats.brick7.co.uk/media/uk/487201_487300/487235_424ed1091de0802c.jpg

        Noista selvinnee hyvin, ettei potkurin edessä ole kovinkaan paksua reunaa, vaan enintään muutamia senttejä. Potkuri lienee halkaisijaltaan 15-16" eli n. 40 cm.

        Myöskin kuvista näkee hyvin, että potkurille ei ole paljoa tilaa pituussuunnassa eli taittolapainen ei tuohon mahdu. Jopa joidenkin kääntölapaisten kanssa voi tulla ahdasta.


      • WAtkin
        Joakim1 kirjoitti:

        Vedellä ja ilmalla ei ole mitään eroa virtausmekaniikassa, jos Reynoldsin luku on samalla alueella ja ei tapahdu kavitointia tai olla lähellä äänennopeutta, jolloin kokoonpuristuvuus vaikuttaa.

        Ei kai purjehtimaan tehdyssä veneessä ole 20 cm leveää kynnystä potkurin kohdalla. Sehän jarruttaisi aivan tolkuttomasti. Parin pitkäkölisen mittoja katsoin ja niissä potkurin edessä oli n. 5 cm paksu jättöreuna.

        Tässä pari kuvaa kisan yleisimmästä veneestä, Rustler 36:sta.

        https://newimages.yachtworld.com/resize/1/33/63/6613363_20181009022732995_1_XLARGE.jpg?f=/1/33/63/6613363_20181009022732995_1_XLARGE.jpg&w=924&h=693&t=1539080871000

        http://boats.brick7.co.uk/media/uk/487201_487300/487235_424ed1091de0802c.jpg

        Noista selvinnee hyvin, ettei potkurin edessä ole kovinkaan paksua reunaa, vaan enintään muutamia senttejä. Potkuri lienee halkaisijaltaan 15-16" eli n. 40 cm.

        Myöskin kuvista näkee hyvin, että potkurille ei ole paljoa tilaa pituussuunnassa eli taittolapainen ei tuohon mahdu. Jopa joidenkin kääntölapaisten kanssa voi tulla ahdasta.

        Ehken aika kultaa muistot ja kölit paksunee. Atkinin piirtämästä veneestä kyse, joten miten lie kölin ja sen takaosan paksuus Suhailissa. Sivuprofiili näyttää aika samanlaiselta, tosin omassani köli syveni koko matkan eli suurin syväys oli peräsimen edessä. Köli ei kaventunut kuten monissa muissa vaan oli samaa paksuutta keskilaivasta perään, jossa se sitten päättyi. 20 cm oli kyllä liioittelua, mutta 15 cm eli kuutisen tuumaa oli varmaan tuo jättöreuna.
        Aika vankka paattihan se oli kokoisekseen, saattaa seilata vieläkin, viimeinen havainto nätistä mahonkipurresta on Helsingin seudulta. William Atkin antoi venetyypille nimen Captain Cicero.


      • Joakim1
        WAtkin kirjoitti:

        Ehken aika kultaa muistot ja kölit paksunee. Atkinin piirtämästä veneestä kyse, joten miten lie kölin ja sen takaosan paksuus Suhailissa. Sivuprofiili näyttää aika samanlaiselta, tosin omassani köli syveni koko matkan eli suurin syväys oli peräsimen edessä. Köli ei kaventunut kuten monissa muissa vaan oli samaa paksuutta keskilaivasta perään, jossa se sitten päättyi. 20 cm oli kyllä liioittelua, mutta 15 cm eli kuutisen tuumaa oli varmaan tuo jättöreuna.
        Aika vankka paattihan se oli kokoisekseen, saattaa seilata vieläkin, viimeinen havainto nätistä mahonkipurresta on Helsingin seudulta. William Atkin antoi venetyypille nimen Captain Cicero.

        Tässä vielä parempi kuva Rustlerin potkuriaukosta: http://www.red-ensign.com/boats/rustler-36/#

        Ei tuossa hirveästi ole "piiloa" potkurille. Tuskin Gaia 36:ssa tilanne oleellisesti tuosta poikkeaa. Varmasti on veneitä, joissa on paksunki kölin reuna tuossa, mutta ei siinä hydrodynaamisesti ole mitään järkeä sen enempää purjehtiessa kuin koneella ajettaessa.

        Tuskin näissä kuvissa olevissa Captain Ciceroissa ko. mitta on 15 cm? http://www.atkinboatplans.com/Photos/CaptainCicero/index.html

        Selvästi vanhanaikasempi vene tuo on kuin Gaia tai Rustler.


      • WAtkin
        Joakim1 kirjoitti:

        Tässä vielä parempi kuva Rustlerin potkuriaukosta: http://www.red-ensign.com/boats/rustler-36/#

        Ei tuossa hirveästi ole "piiloa" potkurille. Tuskin Gaia 36:ssa tilanne oleellisesti tuosta poikkeaa. Varmasti on veneitä, joissa on paksunki kölin reuna tuossa, mutta ei siinä hydrodynaamisesti ole mitään järkeä sen enempää purjehtiessa kuin koneella ajettaessa.

        Tuskin näissä kuvissa olevissa Captain Ciceroissa ko. mitta on 15 cm? http://www.atkinboatplans.com/Photos/CaptainCicero/index.html

        Selvästi vanhanaikasempi vene tuo on kuin Gaia tai Rustler.

        Eipä ole Ciceron piirustuksia käsillä, tosin tuosta voi saada jotain osviittaa: http://www.atkinboatplans.com/Sail/CaptainCicero.html vaikka aika pienellä on linjapiirustus.
        Voi myös olla että vanha veneenrakentaja joka teki ko. yksilön, on jotain kohtia oikonut ja muunnellut. Suuri ero alkuperäiseen se, että tasasauman sijaan limisauma, veistokaarien lisäksi painokaaret, Köli / emäpuu ei ohentunut yhtään perään päin, ehkä veneenveistäjä ei alkanut hienostelemaan vaikka oli piirustukset ihan Ameriikoista.
        On vanhanaikaisempi, ja paljon. Piirretty 50-luvun alkupuolella ja takila 30-luvun alun tyylinen, eli bermudarikin alkutaipaleelta kun keksittiin yhdistää latvapurje ja kahvelipurje yhdeksi = pitkä puomi kuten kahvelirikissä (6 m), suht matala ja pieni keulakolmio, ei saalinkeja.
        Atkinin sivulla olevissa kuvissa on ainakin yksi jossa on kahveliriki. Aikoinaan kävin kirjeenvaihtoa Atkinien kanssa, ja kahvelirikisellä taisi olla toinen tyyppinimi, muistaakseni joku naisellisempi.


      • katselu

        Mittailin silmämääräisesti pitkäköliseni kölin takareunaa. Köli ohenee hieman takaosastaan eikä se ole kuin korkeintaan viitisen senttiä leveä, ja potkurin lavat ovat paljon leveämpiä kuin se kölin takareuna. Potkuri on myös noin kaksi kertaa etäämpänä kölin takareunasta kuin mitä se kölin leveys on, joten ei ole vaikea nähdä että köli ei ole juuri minkäänlainen este veden virtaukselle kohti potkurin lapoja vaikka sen kaksilapaisen potkurin lavat olisi pysäytetty kölin suuntaisiksi.


    • WasserRaus

      Vesilinjan alapuolelle asennetun moottorin laponesto on erittäin tärkeä komponentti.
      Pitkillä avomerilegeillä viallinen laponesto voi aiheuttaa veden pääsyn sylinteriin.
      Olen pohtinut mahdollisuutta asentaa sulku pakoputkeen estämään veden pääsyn moottoriin.

      • YxSeuraaja

        Pakoputkeen olisi ilman muuta hyvä saada venttiili, vaikka periaatteessa siinä oleva joutsenkaula pitäisi veden tulon estää.

        Itse laponestosta; noissahan on vesijäähdytteinen pakoputki, laponestoventtiili on pakosarjan jäähdytyksen ja pakoputken välissä olevassa letkussa. Jos haluaa pelata varman päälle niin siihenkin pitäisi myös laittaa varmistusventtiili. Tällöin avomerilegillä saisi estettyä, ettei pakosarjan jäähdytyksestä vuoda vettä pakoputkeen jos vaikka lappoventtiili pettää. Lappoventtiilin pettäessä pakoputki nimittäin täyttää pikkuhiljaa vedellä (jos moottorin jäähdytysveden pohjaventtiili auki tai vuotaa) ja sitten vesi pääsee avonaisen pakoventtiilin kautta sylinteriin. Ainakin jos moottorin kansi on vesilinjan alapuolella - niinkuin yleensä on. Nimimerkillä kokemusta on.

        Yksi mahdollinen vesilähde on myös pakoputkessa oleva vesilukko, johon on aina kerääntyneenä vettä. Pitkällä legillä sekin sekin voisi olla hyvä tyhjentää ja ainakin joissakin on pohjaventtiili josta se onnistuu. Voihan vene esim. rajuissa kallistuksissa saada tuonkin veden liikkeelle ja taas päätymään koneeseen.

        Polttoainesäiliöissähän on ilmausputket. Niistä pa säiliö saa ilmaa tankin tyhjentyessä. Ne olisi myös hyvä sijoittaa valtameriveneessä veneen sisäpuolelle veden pääsyn estämiseksi, vaikka niistä saattaakin tulla dieselin hajua veneeseen. Ehkä niissäkin voisi oll< venttiilit niin kuin perämoottorin polttoainesäiliössä.
        Yhdessä GGR veneessä oli polttoaineen syöttökin laitettu veneen sisälle, jotta polttoainetta tankattaessa ei vettä päätyisi tankkiin,

        Toki hieman vaivalloiseksihan moottorin käyttö saattaa sitten muodostua, kun pitää aina muistaa avata kaikki venttiilit ja sulkea koneen käynnistymisen jälkeen. Ja toisaalta voihan venttiilikin mennä jumiin...



      • sulkuventtiili
        YxSeuraaja kirjoitti:

        Pakoputkeen olisi ilman muuta hyvä saada venttiili, vaikka periaatteessa siinä oleva joutsenkaula pitäisi veden tulon estää.

        Itse laponestosta; noissahan on vesijäähdytteinen pakoputki, laponestoventtiili on pakosarjan jäähdytyksen ja pakoputken välissä olevassa letkussa. Jos haluaa pelata varman päälle niin siihenkin pitäisi myös laittaa varmistusventtiili. Tällöin avomerilegillä saisi estettyä, ettei pakosarjan jäähdytyksestä vuoda vettä pakoputkeen jos vaikka lappoventtiili pettää. Lappoventtiilin pettäessä pakoputki nimittäin täyttää pikkuhiljaa vedellä (jos moottorin jäähdytysveden pohjaventtiili auki tai vuotaa) ja sitten vesi pääsee avonaisen pakoventtiilin kautta sylinteriin. Ainakin jos moottorin kansi on vesilinjan alapuolella - niinkuin yleensä on. Nimimerkillä kokemusta on.

        Yksi mahdollinen vesilähde on myös pakoputkessa oleva vesilukko, johon on aina kerääntyneenä vettä. Pitkällä legillä sekin sekin voisi olla hyvä tyhjentää ja ainakin joissakin on pohjaventtiili josta se onnistuu. Voihan vene esim. rajuissa kallistuksissa saada tuonkin veden liikkeelle ja taas päätymään koneeseen.

        Polttoainesäiliöissähän on ilmausputket. Niistä pa säiliö saa ilmaa tankin tyhjentyessä. Ne olisi myös hyvä sijoittaa valtameriveneessä veneen sisäpuolelle veden pääsyn estämiseksi, vaikka niistä saattaakin tulla dieselin hajua veneeseen. Ehkä niissäkin voisi oll< venttiilit niin kuin perämoottorin polttoainesäiliössä.
        Yhdessä GGR veneessä oli polttoaineen syöttökin laitettu veneen sisälle, jotta polttoainetta tankattaessa ei vettä päätyisi tankkiin,

        Toki hieman vaivalloiseksihan moottorin käyttö saattaa sitten muodostua, kun pitää aina muistaa avata kaikki venttiilit ja sulkea koneen käynnistymisen jälkeen. Ja toisaalta voihan venttiilikin mennä jumiin...

        Tietääkseni myös Tapion Asteriassa on pakoputken sulkuventtiili. Sulkuventtiilistä ei vain ole hyötyä, jos sen unohtaa sulkea kovassa merenkäynnissä. Sulkuventtiilistä voi olla vahinkoa, jos sen unohtaa avata konetta käynnistäessä. Sitä en tiedä liittyikö veden pääsy sylintereihin tähän. Voihan käyntihäiriöön olla muitakin syitä kuten veden pääsy polttoaineeseen niinkuin taisi käydä muutamalla veneellä knockdownissa tai ympärimenossa.


    • Jurristikko

      Eipä Tapiolla häävisti kule, viimeinen lukema 2,9 kn. Istvan karannut jo yli 100 mailin päähän, vuorokaudessa lähes 50 mailia lisää. Susie tuli vastaan myrskyn väistössä ja ero oli 200 mailia, nyt jo 400.

    • Didididkfk

      Aika karua, jos Tapion huono nopeus johtuu hydrogenusta, jota on pakko käyttää koko ajan väärin tehdyn paneeliasennuksen vuoksi (jos totta). Lähteä kilpaa palloa kiertämään ja antaa noin paljon tasoitusta jonkun random-asentajan kämmin vuoksi.

      • väärää.puuta

        GGR-veneissä ei ole sähköistä autopilottia, ei sähköä kuluttavaa mittaristoakaan...eli ähkön kulutuksen luulisi olevan selvästi pienempi kuin normaalissa cruising-veneessä valtamerellä. Siksi kummastelen ajatusta, että hydrogenun pitäisi olla kaiken aikaa lataamassa. Tapion purjehdusvauhti näyttää olevan aika usein 2-3 solmua hitaampi kuin Istvanilla ja varsinkin Susiella.
        Voiko hydrogeneraattorin jarrutus olla näin kova, vai "haukutaanko nyt väärää puuta"?
        Viimeisinä seilaavilla Igorilla ja Mark Slatsilla on ollut kaikenlaisia vaikeuksia ja myös huono reitin valinta, joka johti pläkään ja heikkoihin tuuliin. (Igorin veneen furling-systeemi petti ja etustaagi katkesi. Hän vaihtoi uuden etustaagin ja vasta sitten on päässyt purjehtimaan).


      • Joakim1
        väärää.puuta kirjoitti:

        GGR-veneissä ei ole sähköistä autopilottia, ei sähköä kuluttavaa mittaristoakaan...eli ähkön kulutuksen luulisi olevan selvästi pienempi kuin normaalissa cruising-veneessä valtamerellä. Siksi kummastelen ajatusta, että hydrogenun pitäisi olla kaiken aikaa lataamassa. Tapion purjehdusvauhti näyttää olevan aika usein 2-3 solmua hitaampi kuin Istvanilla ja varsinkin Susiella.
        Voiko hydrogeneraattorin jarrutus olla näin kova, vai "haukutaanko nyt väärää puuta"?
        Viimeisinä seilaavilla Igorilla ja Mark Slatsilla on ollut kaikenlaisia vaikeuksia ja myös huono reitin valinta, joka johti pläkään ja heikkoihin tuuliin. (Igorin veneen furling-systeemi petti ja etustaagi katkesi. Hän vaihtoi uuden etustaagin ja vasta sitten on päässyt purjehtimaan).

        Ei ole myöskään jääkaappia eikä sähköä käyttävää lämmitintä, jotka yleensä ovat matkapurjehduksella ne pahimmat syöpöt. Jatkuvasti käytettynä AP tietysti myös vie paljon. Tapio on ilmeisesti purjehtinut n. 110 mpk/vrk eli vajaan 5 solmun keskinopeutta. Potkurista riippuen hänen hydrogenunsa pitäisi tuottaa 3-5 A eli 70-120 Ah/vrk. Tuo riittää säästeliäälle matkapurjehtilla, jolla on jääkaappi ja mittaristo, mutta ei AP:tä ja tietysti kulkuvalot LEDejä. Luulisi jäävän paljon yli GGR-purjehtijalta. Varsinkin kun aurikopaneelit kuitenkin tuottavat jotain.

        6 solmussa tuotto on sitten jo 6-9 A eli 140-220 Ah/vrk.

        Radioamatööreille lienee tiedossa Tapion keskimääräinen vuorokausikulutus?


    • Formula1

      Muutenkin rankka reissu, ja sit jotain ihan turhaa säätöä nykykrääsän kanssa kuukausikaupalla, ja sellaisesta mikä ei kuulu edes peruspurjehdukseen! Millaiset systeemit oli sir:llä aikoinaan, varmaan ihan eri säätöö kuin nyky-elektoriikan kanssa painiskelevilla..? Ihme pelleilyä noitten paneelien yms kanssa, ja niitä täällä päivästä päivään ja viikosta viikkoon arvaillaan ja jaksetaan päivitellä!! Ois vaan menty samoin kuin 50v sitten, kai sen pitäis olla perus-ideana koko hommassa?!
      Vai onkse että kuka parhaiten pysyy just ja just sääntöjen sallimissa rajoissa..

    • PurehdustakoVaan

      Komppaan osittain! Hattua pitää äijille nostaa, siis itse purjehtijoille, ja varsinkin Susielle! Mutta hydrogenu-aur.paneelit ja -säätimet ja tuuliperäsimet yms nykytekniikka näyttelee mielestäni liian suurta roolia vaativassa (50v-sitten) kisassa pärjäämisessä ja täällä keskusteluissakin. Ja että kuka saa ottaa tietoa ja dataa vastaan mistäkin ja missä muodossa. Vie vähän terää pois koko hommasta, sääli sinänsä. Mutta kai nykyisin kaikki paitsi elektroniikka on turhaa..

      • Jurristikko

        En todellakaan väheksy ketään osallistujista, eikä Tapion ongelmien (?) pohtiminen ole mitään mollaus, mukana seuraamista kylläkin. Kilpailullinen elementti on välillä hakusessa, niin isot ovat erot ja valitettavasti sinivalkoiset värit eivät ole lähelläkään keulaa.
        Kateellinen ihan positiivisessa mielessä voin olla, olisinpa tuolla minäkin! Mahtava suoritus jokaiselta osanottajalta, vielä mahtavampi maaliin pääseviltä ja erityisen mahtava tosissaan kilpailevilta.
        Vähän sama juttu kuin Olympialaisten maratonilla suorituksen seuraaminen, suomalainen kun tulee maaliin sijalla 69 (Jussi Utriainen, Lontoo 2012). Hieno suoritus, pääsi maaliin.


    • Pesservisser

      Jos on kiire lähtöön eikä ehdi tehdä kunnolla testausta, silloin kannattaa ottaa mukaan vain välineitä joita sadat purjehtijat ovat jo tuhansilla matkoilla testanneet ja hyviksi sekä luotettaviksi havainneet. Akusto, aurinkopaneelit, hydrogenua yms. Vähintään 5 vuotta vanhaa koeteltua tekniikkaa parhailta valmistajilta.

    • SamatPaatit

      Tai sit kaikille pitäis antaa samanlaiset veneet ja samoilla (luotettaviksi tiedetyillä) varusteilla! Ja vielä selkeät ja samat säännöt kaikille, ei tatteisi spekuloida!!

      • Ensi GGR-kisassa on kaikilla samanlainen vene, Joshua.


      • Isoantilla

        Mikäs sille Lehtisen upouudelle Lombardinille tuli kun lakkasi käymästä. Olen kyllä yrittänyt seurata keskustelua mutta tuo on jäänyt huomaamatta.


      • sanup

        muistaakseni käy 5 sek ja sammuu.


      • Jurristikko
        sanup kirjoitti:

        muistaakseni käy 5 sek ja sammuu.

        Ja toiset kertoo et sylinterit on täynnä vettä ja alkuperäinen tieto oli ettei ole virtaa starttaamiseen. Tällä tasolla on julkinen tieto eli pelkkää huhupuhetta siellä täällä. Mutta että Lompartti - eikö siinäkään olisi vielä jotain eksoottisempaa ja hiteckkiä enemmän sisältävää vaihtoehtoa löytyny :-/


      • ggr2022
        Bossu kirjoitti:

        Ensi GGR-kisassa on kaikilla samanlainen vene, Joshua.

        Tarkoitit kai sitä, että GGR 2022 kisassa on erillinen Joshua-luokka! Siihen ilmeisesti tullaan ottamaan 10 Joshua-teräsvenettä. Suhaliluokassa olisi 20 venettä. Näiden lisäksi kisaan voidaan kutsua 7 muuta venettä. Osallistujilta vaaditaan enemmän yksinpurjehduskokemusta valtamereltä kuin oli GGR 2018 vaatimuksissa. Don McIntyre on videoraportissaan kertonut tulevasta kisasta ja veneistä. Myös GGR:n tekstisivuilla taitaa olla ennakkotietoa 2022 kisasta.


      • hyvä.arvaus
        Isoantilla kirjoitti:

        Mikäs sille Lehtisen upouudelle Lombardinille tuli kun lakkasi käymästä. Olen kyllä yrittänyt seurata keskustelua mutta tuo on jäänyt huomaamatta.

        Ei ole varma tieto, mutta erittäin hyvä arvaus, että vettä olisi päässyt polttoaineeseen. Saattaa hyvin olla vettä päässyt ruiskutuspumppuun saakka, joka ei siitä yhtään tykkää. Jos olisi vettä sylinterissä, ei kävisi yhtä puristustahtia enempää.

        Pikku Lombardini on muuten tuiki tavallinen pikkudiesel vailla hitecciä.


      • Puolitonnari

        Yhden Ducaton kokemuksella mitään saranaa teknillisempää italialaista vempelettä en uskaltaisi ostaa!


      • Joakim1
        hyvä.arvaus kirjoitti:

        Ei ole varma tieto, mutta erittäin hyvä arvaus, että vettä olisi päässyt polttoaineeseen. Saattaa hyvin olla vettä päässyt ruiskutuspumppuun saakka, joka ei siitä yhtään tykkää. Jos olisi vettä sylinterissä, ei kävisi yhtä puristustahtia enempää.

        Pikku Lombardini on muuten tuiki tavallinen pikkudiesel vailla hitecciä.

        Saahan sen veden polttoaineesta pois. Voi tietysti olla työlästa ja tietysti turhaa, jos veden tuloa ei saa pysäytettyä. Edellisessä veneessäni tuli huohotinletkusta kovassa kelissä (siis 3 m merkitsevä aallonkorkeus) vettä tankkiin. Onneksi kone sammui vasta kun köydet oli kiinni. Taisin kolme kertaa tyhjentää vedenerottimen ennen kuin lähti käyntiin. Talvella sitten paransin joutsenkaulaa huohotinletkussa. Aika vaikea olisi ollut vesillä tuota joutsenkaulaa korjata ja ehkä korjaus ei olisi ollut riittävä valtamerelle.

        Ei kai ruiskutuspumppu vedestä pahaa tykkää ellei vettä jätä sinne ruostuttamaan? Nyt kone lienee jo aika vainaa, jos suolavettä on ollut siellä monta kuukautta.


      • PuhtausOnPuoliRuokaa
        Joakim1 kirjoitti:

        Saahan sen veden polttoaineesta pois. Voi tietysti olla työlästa ja tietysti turhaa, jos veden tuloa ei saa pysäytettyä. Edellisessä veneessäni tuli huohotinletkusta kovassa kelissä (siis 3 m merkitsevä aallonkorkeus) vettä tankkiin. Onneksi kone sammui vasta kun köydet oli kiinni. Taisin kolme kertaa tyhjentää vedenerottimen ennen kuin lähti käyntiin. Talvella sitten paransin joutsenkaulaa huohotinletkussa. Aika vaikea olisi ollut vesillä tuota joutsenkaulaa korjata ja ehkä korjaus ei olisi ollut riittävä valtamerelle.

        Ei kai ruiskutuspumppu vedestä pahaa tykkää ellei vettä jätä sinne ruostuttamaan? Nyt kone lienee jo aika vainaa, jos suolavettä on ollut siellä monta kuukautta.

        Hyvä.arvaus nimimerkille tiedoksi, kyllä ollaan tuhon tiellä jos vesi pääsee ruiskutuspumpulle asti.
        Polttoainejärjestelmä täytyy rakentaa sellaiseksi, että vesi ja muut epäpuhtaudet jäävät matkalla kiinni.
        Ensimmäisenä vedenerotin ja esisuodatin, sitten moottorin hienosuodatin. Sen taakse ei vesi saa päästä.
        Tankin huohtinletkun pää johonkin korkealle esim. jonkin takalaatikon yläreunaan - paikkaan johon aallot eivät suoraan pääse.


      • kohta.puolimatkassa
        Isoantilla kirjoitti:

        Mikäs sille Lehtisen upouudelle Lombardinille tuli kun lakkasi käymästä. Olen kyllä yrittänyt seurata keskustelua mutta tuo on jäänyt huomaamatta.

        Eräältä radioamatööriltä ymmärsin, että Asterian moottoriongelmat ovat olleet moninaisia. Heti alkuun oli moka siinä, että vaihdelaatikosta oli unohtunut öljy (kiireessä oli ennen starttia laitettu uusi vaihde ja tällä kertaa myös öljyt). Sitten oli tullut ilmausongelmia, myöhemmin vettä koneeseen (mahdollisesti sekä polttoaineeseen että pakoputken kautta?). En tiedä onko sillä huhulla perää, että Lombardinin käyttöohjekirja puuttuu varusteista samoin kuin varasuodattimet. Se, että starttiakun jännite oli jossain vaiheessa pudonnut 7 volttiin, viitannee lukuisiin käynnistysyrityksiin. Tapion "siviiliveneessä" 6mR:ssä ei ole lainkaan moottoria, joten kone- ja sähköhommat eivät tainneet olla tuttuja ennestään.
        Pääasia sittenkin, että kipparin tsemppihenki ja huumori ovat tallella ja purjehdusvarustus on kunnossa. Windpilotin tuuliperäsinkin taitaa toimia alkuvaikeuksien jälkeen.


      • ReinnoF

        Että maailmanympärysmatkalle lähtiessä unohti moottorin manuaalin ja varasuodattimet kotiin. Eikä asentanut laponestoa ! Kiesus ...


      • so_what
        ReinnoF kirjoitti:

        Että maailmanympärysmatkalle lähtiessä unohti moottorin manuaalin ja varasuodattimet kotiin. Eikä asentanut laponestoa ! Kiesus ...

        Mitähän tiedät laponeston asennuksesta? Tai sen enempää siitä, olisiko varasuodattimia varsinaisesti tarvittu? Olisihan konella ehkä kohta helpompaa mennä Hobartiin sisään, mutta muutoin non-stop pallonkierrolla huomattavan yhdentekevä laite. Jos säännöt olisivat sallineet, Tapio olisi jättänyt moottorin pois tieltä. Paljon noita tärkeämpiäkin asioita olisi ollut unohdettavissa.


      • Ariel371
        so_what kirjoitti:

        Mitähän tiedät laponeston asennuksesta? Tai sen enempää siitä, olisiko varasuodattimia varsinaisesti tarvittu? Olisihan konella ehkä kohta helpompaa mennä Hobartiin sisään, mutta muutoin non-stop pallonkierrolla huomattavan yhdentekevä laite. Jos säännöt olisivat sallineet, Tapio olisi jättänyt moottorin pois tieltä. Paljon noita tärkeämpiäkin asioita olisi ollut unohdettavissa.

        Moottori lienee tuuliperäsimen jälkeen tärkein varuste sen sähköntuoton takia.
        Sallitulla 160 litran naftamäärällä pikkukone kävisi latauskierroksilla tunnin/päivä läpi kisan ja tuottaisi akkuihin kaikki päivittäin kuluvat 40-60 Ah.
        Paneeleista voisi hyvällä kelillä saada 20Ah ja sellaisina päivinä konetta tarvittaisiin vähemmän tai ei lainkaan.
        Pikkuveneessä jossa on likainen pohja ei vesigenu tuota juuri mitään ja se pitää olla meressä joksenkin 24/7 hidastamassa vauhtia.
        Tapion vene ui syvällä alussa. Se antaa lisähaasteita niin jäähdytysveden sisäänoton laponestolle kuin pakopuolellekin. 10 cm lisäsyvyys qvoi pilata laponeston. Oma ratkaisuni tuossa veneessä olisi ottaa laponestoventtiili kabiinin katon tuntumaan veneen sisälle tai suora letku esim. mastolle. Pakopuoli sitten umpeen millä tahansa konstilla.


    • Pakfh

      Vaikka olen purjehtinut vasta kaksi kesää, niin minäkin olisin osannut varautua ongelmiin, jotka aiheuttavat Lehtiselle harmia.

      Kun varustaa venettä pitkälle reissulle, niin pitäisi tehdä itse tai vähintään ymmärtää itse. Jos ei ymmärrä, miten järjestelmät toimivat ja missä niiden riskipaikat ovat, niin ei myöskään pitäisi lähteä matkaan.

      Sama juttu tuossa Sail for good -projektissa. Jo etukäteen moottori ja sen käyttäjän puutteellinen korjausosaaminen nimettiin ongelmaksi, mutta niin vain lähdettiin matkaan. Ja mikä on ollut ongelma? No, se moottori ja puutteellinen korjausosaaminen.

      • Pakfht

        Jotku vaan lähtee ja nauttii tekemisestä. Toiset tavoittelee täydellisyyttä ja kirjoittelee kommentteja tänne nettiin muiden puutteellisesta kalustosta ja taidoista.. Sail for good on jo aika pitkällä, vaikka kalustossa onkin ollut ongelmia.


      • sfda1423

        Hommien huolehtiminen loppuun ja asioiden opettelu on pieni vaiva suhteessa siihen, kuinka paljon huolta sillä säästää.

        Vaihtoehdot eivät ole jättää tekemättä tai tehdä joten kuten, vaan voi tehdä myös kunnolla, eikä se edes vaadi paljoa enempää vaivaa.


      • Pakfht

        Olen samaa mieltä stda1423.

        Pallon kierto on iso projekti, tehdään se sitten kilpailu tai matkailu periaatteella. Olisi hienoa, jos voisi tehdä sen uudella veneellä, missä on kaikki kunnossa ja toimivaa. Parasta olisi se, että kaikki tarvikkeet ja laitteet olisivat sitä ihan parasta laatua.

        Kaikki ne uudetkaan laitteet ja paraskaan mahdollinen valmistautuminen eivät aina vaan riitä. Olosuhteet ovat melko karut ja laitteita rikkoutuu. Olisi oltava valmius korjata ja huoltaa laitteita. Varaosat on syytä miettiä tarkkaan, ennen kuin matkalle lähtee.

        Täydellisellä kalustolla ja aivan viimeiseen asti hiotulla osaamisella on oma hintalappunsa. Moni projekti jää toteutumatta, jos kaikkeen varautuu ennakolta.

        Matkalla Tongalta uuteen Seelantiin kuuntelin VHF radiosta keskustelua, jossa toisesta veneestä neuvottiin toisen veneen miehistöä ilmaamaan diesel koneen polttoainesysteemi. Olivat joutuneet vaihtamaan polttoainesuodattimen kun oli sakat lähteneet liikkeelle kovassa merenkäynnissä. Se oli mielestäni jo osaamattomuuden huippu.


      • Macee
        Pakfht kirjoitti:

        Olen samaa mieltä stda1423.

        Pallon kierto on iso projekti, tehdään se sitten kilpailu tai matkailu periaatteella. Olisi hienoa, jos voisi tehdä sen uudella veneellä, missä on kaikki kunnossa ja toimivaa. Parasta olisi se, että kaikki tarvikkeet ja laitteet olisivat sitä ihan parasta laatua.

        Kaikki ne uudetkaan laitteet ja paraskaan mahdollinen valmistautuminen eivät aina vaan riitä. Olosuhteet ovat melko karut ja laitteita rikkoutuu. Olisi oltava valmius korjata ja huoltaa laitteita. Varaosat on syytä miettiä tarkkaan, ennen kuin matkalle lähtee.

        Täydellisellä kalustolla ja aivan viimeiseen asti hiotulla osaamisella on oma hintalappunsa. Moni projekti jää toteutumatta, jos kaikkeen varautuu ennakolta.

        Matkalla Tongalta uuteen Seelantiin kuuntelin VHF radiosta keskustelua, jossa toisesta veneestä neuvottiin toisen veneen miehistöä ilmaamaan diesel koneen polttoainesysteemi. Olivat joutuneet vaihtamaan polttoainesuodattimen kun oli sakat lähteneet liikkeelle kovassa merenkäynnissä. Se oli mielestäni jo osaamattomuuden huippu.

        Miksi kaiken pitäisi olla uutta ja kallista? Ei. Uudessa voi olla valmistus ym. vikoja, sisäänajoa ei todellakaan kannata tehdä maailmanympärysmatkalla. Paljon parempi on käyttää jo koeteltuja välineitä joista on jo huoltokokemustakin. Yksinkertaisia, toimivia, helposti korjattavia, varaosat mukaan. Jokainen laite minkä voi pitää purkaa keittiön pöydällä atomeiksi ja koota takaisin niin että ymmärtää miten se toimii ja mitä osia siinä on. Pahin on sellainen black box joka vaan menee rikki ja jota ei voi korjata ja jota ei ole varalla. Tapion paneeleissahan oli juuri tällainen black box.


    • Lompartiini

      Tuttavan veneeseen (Vindö) asennettiin toissa kesänä uusi Lombardini. Kone kesti puoli kesää kun pääsi vettä pakoputken kautta koneeseen. Se äänenvaimennin, vai mikä sen nimi nyt olikaan, oli asennettu väärään kulmaan. Ko. Vindö taitaa edustaa samaa ggr-aikakautta? Tuttavan kone ei kilahtanut kerralla. Sammuili, ei meinannut millään käynnistyä, alkoi savuttaa, oli peräpeili mustana noesta tai öljystä. Maksoi taas uudesta koneesta puolet ja myyjä toisen puolen! Firma väitti että kaveri oli itse kääntänyt äänenvaimenninta. Riitelyn jälkeen jakoivat viulut..

    • Uku.puolimatkassa

      Uku Randmaa on lähestymässä Hobartia, kisassa kolmantena. Uku taitaa olla ainoa, joka on varustanut veneensä kahdella tuuliperäsimellä! Ainakin Kanarian etappipysähdyksellä hän kertoi Hydrovanen ohjaavan ja Monitor oli reservissä - kummatkin tuuliperäsimet tunnetaan luotettavina, kuten myös Rustler 36:set. Tässä Kanarian haastattelupoisteen video: https://www.youtube.com/watch?v=xvMjQvkOigk. Kohta saadaan Hobartin vastaava!

      • Tapiionedell

        TAPIO LEHTINEN, OH6UBZ/MM; JA RADIOAMATÖÖRIT HIENOSTI ESILLÄ SEKÄ SEITSEMÄN ETTÄ KYMMENEN UUTISISSA
        MTV:n pitkänlinjan tunnustettu toimittaja Saara Rantanen teki MTV Seitsemän Uutisiin ja Kymmenen Uutisiin hienon ja sympaattisen jutun Tapion, OH6UBZ/mm; purjehduksesta ja radioamatöörien roolissa siinä. Insertissä Tapio rehellisesti toteaa, että "ilman radioamatöörien apua hän olisi todennäköisesti keskeyttänyt" Kaksi minuuttia pitkän uutisen voit katsoa tästä. Seitsemän ja Kymmenen Uutiset 26.10.2018

        http://www.oh3ac.fi/MTV3_26.10.2018.mp4


    • Jurristikko

      Tais Tapio juuttua pläkään. On ajelehtinut pari mailia takaisin (4:00 UTC, 0,5 kt, suuntaan 337 kun tavoitesuunta olisi jotain 120 paikkeilla)
      Uku käynyt Tasmaniassa, Susie vetää kaulaa 6,5 kn vauhdilla optimisuuntaan.

      • Jurristikko

        Vielä viimeisen viikon saldo: 20.11. Tapio ja Istvan olivat rinnakkain, välimatka alle 20 mailia ja Susie oli tullut vastaan niin että välimatka oli parisataa mailia.
        Nyt Istvan on yli 200 ja Susie yli 500 mailia Tapion edellä.


      • Joakim1
        Jurristikko kirjoitti:

        Vielä viimeisen viikon saldo: 20.11. Tapio ja Istvan olivat rinnakkain, välimatka alle 20 mailia ja Susie oli tullut vastaan niin että välimatka oli parisataa mailia.
        Nyt Istvan on yli 200 ja Susie yli 500 mailia Tapion edellä.

        Susie ja Istvan ovat edenneet viikossa n. 850 mpk eli 120 mpk/vrk eli 5 solmua (hitaasti siis hekin!). Tapio n. 620 mpk eli 90 mpk/vrk eli reilusti alle 4 solmun keskinopeutta. Miksi?

        VDH 950 mpk eli 135 mpk/vrk eli lähes 6 solmua eli "normaalisti" tuollaisille veneille.


      • YxSeuraaja

        Tuo viisi solmua on veneen nopeus suhteessa maaliin eli suhteessa linnunrataa pitkin mitattuna (isoympyrä huomioituna) mahdollisimman suoraan reittiin. Jos katsot noita reittejä niin he ovat ovat harvoin purjehtineet viivasuoraan vaan tehneet koko ajan - isojakin - jopa 45 asteen muutoksia kurssiin kenties merivirtojen, navigointivirheiden ja tietysti tuulensuunnan muutosten seurauksena. Tuo 45 astettahan "hidastaa" venettä jo 1,4 kertaisesti (nelionjuuri kahdesta) verrattuna suoraan kurssiin.

        Eli tuo viisi solmua on ihan hyvä keskivauhti, kun otetaan huomioon mutkittelu ja vastavasti VDH:n kuuden solmun vauhti on suorastaan hämmästyttävän kova!


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Susie ja Istvan ovat edenneet viikossa n. 850 mpk eli 120 mpk/vrk eli 5 solmua (hitaasti siis hekin!). Tapio n. 620 mpk eli 90 mpk/vrk eli reilusti alle 4 solmun keskinopeutta. Miksi?

        VDH 950 mpk eli 135 mpk/vrk eli lähes 6 solmua eli "normaalisti" tuollaisille veneille.

        Yksi mutta tuskin ainoa selitys on hydro. Radioamatööri kirjoitti aikaisemmin,, että Tapion hydron kiinnitys on rikki eikä uskalla nostaa vedestä. Hidastukseksi arvioi 0,5s " mutta suuremmassa nopeudessa suhteessa vähemmän" . Suhteessa mihin?. Asiahan on tietenkin päin vastoin. Suurivastuksisen heikkotuottoisen hydron vastus kasvaa toisessa potenssissa vauhdin lisääntyessä eikä lopulta lisävauhti lisää virran tuottoakaan. Kovassa vauhdissa olisi tärkeä saada latausaika lyhyeksi ja sen jälkeen hydro ylos vedestä. Tähän Tapiolla ei valitettavasti siis ole mahdollisuutta. Suhteessa Istvaniin: kun vauhdit olivat 2-3s hän pysyi kyydissä mutta vauhtien parantuessa jää yhä enemmän kyydistä.


      • fouling
        Joakim1 kirjoitti:

        Susie ja Istvan ovat edenneet viikossa n. 850 mpk eli 120 mpk/vrk eli 5 solmua (hitaasti siis hekin!). Tapio n. 620 mpk eli 90 mpk/vrk eli reilusti alle 4 solmun keskinopeutta. Miksi?

        VDH 950 mpk eli 135 mpk/vrk eli lähes 6 solmua eli "normaalisti" tuollaisille veneille.

        Varmaankin veneiden kulkuvastukset lisääntyvät pohjaan kiinnittyneiden näkkien ja muun eliöstön takia. Don McIntyre kertoi, ettei ollut ennen nähnyt yhtä runsasta pohjakasvullisuutta kuin Ukun veneessä nyt on. Uku oli unohtanut ottaa mukaan sukellusvarusteensa (märkäpuku, maski, snorkkeli) eikä kylmässä vedessä voinut puhdistaa pohjaa. Mark Slats oli Intian valtamerellä sukeltanut pohjan puhdistukseen, kun sää oli sallinut. VDH:n veneen pohja oli näyttänyt erityisen puhtaalta Hobartin pysähdyksellä.


      • hydrogenun.virtausvastus
        seppomartti kirjoitti:

        Yksi mutta tuskin ainoa selitys on hydro. Radioamatööri kirjoitti aikaisemmin,, että Tapion hydron kiinnitys on rikki eikä uskalla nostaa vedestä. Hidastukseksi arvioi 0,5s " mutta suuremmassa nopeudessa suhteessa vähemmän" . Suhteessa mihin?. Asiahan on tietenkin päin vastoin. Suurivastuksisen heikkotuottoisen hydron vastus kasvaa toisessa potenssissa vauhdin lisääntyessä eikä lopulta lisävauhti lisää virran tuottoakaan. Kovassa vauhdissa olisi tärkeä saada latausaika lyhyeksi ja sen jälkeen hydro ylos vedestä. Tähän Tapiolla ei valitettavasti siis ole mahdollisuutta. Suhteessa Istvaniin: kun vauhdit olivat 2-3s hän pysyi kyydissä mutta vauhtien parantuessa jää yhä enemmän kyydistä.

        Istvanilla onkin tuuligenu eikä ole hankalasti korjattavaa vesigeneraattoria. Silti tuntuu kummalta että Tapion vauhti on ajoittain 2-3 kn pienempi kuin Istvanilla ja Susiella. Ero ei selity pelkällä vesigeneraattorilla. Susien vesigenu toimii ja näyttää olevan tunnetun merkkinen. Mikä on Tapion vesigenun malli? Onko sen aiheuttama virtausvastus poikkeuksellisen suuri verrattuna muihin?


      • seppomartti
        hydrogenun.virtausvastus kirjoitti:

        Istvanilla onkin tuuligenu eikä ole hankalasti korjattavaa vesigeneraattoria. Silti tuntuu kummalta että Tapion vauhti on ajoittain 2-3 kn pienempi kuin Istvanilla ja Susiella. Ero ei selity pelkällä vesigeneraattorilla. Susien vesigenu toimii ja näyttää olevan tunnetun merkkinen. Mikä on Tapion vesigenun malli? Onko sen aiheuttama virtausvastus poikkeuksellisen suuri verrattuna muihin?

        On suuri vastus


      • Joakim1
        YxSeuraaja kirjoitti:

        Tuo viisi solmua on veneen nopeus suhteessa maaliin eli suhteessa linnunrataa pitkin mitattuna (isoympyrä huomioituna) mahdollisimman suoraan reittiin. Jos katsot noita reittejä niin he ovat ovat harvoin purjehtineet viivasuoraan vaan tehneet koko ajan - isojakin - jopa 45 asteen muutoksia kurssiin kenties merivirtojen, navigointivirheiden ja tietysti tuulensuunnan muutosten seurauksena. Tuo 45 astettahan "hidastaa" venettä jo 1,4 kertaisesti (nelionjuuri kahdesta) verrattuna suoraan kurssiin.

        Eli tuo viisi solmua on ihan hyvä keskivauhti, kun otetaan huomioon mutkittelu ja vastavasti VDH:n kuuden solmun vauhti on suorastaan hämmästyttävän kova!

        Mittasin nuo viikon matkat kahden sijainnin välisenä etäisyytenä. En siis DTF:stä. 45 asteen poikkeama on harvinainen ja mielekäs vain kryssillä tai parempaa tuulta hakiessa. Kyse on kisasta. Kyllä silloin 6 solmua on normaalia ei hämmäatyttävää, kun tuulta kuitenkin on ja se on pääosin sivulta tai myötäistä. Alle 5 solmua sen sijaan on hämmästyttävää.


      • hydrogenunvastus
        seppomartti kirjoitti:

        On suuri vastus

        "On suuri vastus"?
        En löytänyt dataa, joten laitapa lähteitä! Sen sijaan googlesta löytyi epämääräisiä toteamuksia kuten Watts&Sean "unperceivable drag, not affecting boat speed" (ei-havaittava vastus, ei vaikuta veneen nopeuteen). Engl.kielisillä cruising-keskusteluplastoilla väitetään, ettei hydrogenun vastus näkynyt nopeuslokissa. Siksi Asterian keskimääräinen(?) 0.5 solmun hidastus tuntui oudolta eikä kyllä selitä yli 2 solmun vauhtieroa muihin lähistöllä purjehtineisiin.
        Luulisi, ettei Vendee Globe- ja Minitransat-kisoissa käytettäisi hydrogenuja, jos ne hidastavat keskimäärin 0.5 solmua. Tuntuu myös kummalta, jos Tapion veneeseen olisi valittu poikkeuksellisen suuren vastuksen hydrogenu. Mikä merkki? Oliko ehkä halvin mahdollinen? Olisikohan DonMcIntyre sittenkin oikeassa todetessaan, että tuuligenun ongelmat ovat helpompia korjata valtamerellä kuin hydrogenun.


      • Joakim1
        hydrogenunvastus kirjoitti:

        "On suuri vastus"?
        En löytänyt dataa, joten laitapa lähteitä! Sen sijaan googlesta löytyi epämääräisiä toteamuksia kuten Watts&Sean "unperceivable drag, not affecting boat speed" (ei-havaittava vastus, ei vaikuta veneen nopeuteen). Engl.kielisillä cruising-keskusteluplastoilla väitetään, ettei hydrogenun vastus näkynyt nopeuslokissa. Siksi Asterian keskimääräinen(?) 0.5 solmun hidastus tuntui oudolta eikä kyllä selitä yli 2 solmun vauhtieroa muihin lähistöllä purjehtineisiin.
        Luulisi, ettei Vendee Globe- ja Minitransat-kisoissa käytettäisi hydrogenuja, jos ne hidastavat keskimäärin 0.5 solmua. Tuntuu myös kummalta, jos Tapion veneeseen olisi valittu poikkeuksellisen suuren vastuksen hydrogenu. Mikä merkki? Oliko ehkä halvin mahdollinen? Olisikohan DonMcIntyre sittenkin oikeassa todetessaan, että tuuligenun ongelmat ovat helpompia korjata valtamerellä kuin hydrogenun.

        Tuosta on puhuttu jo paljon Tapion vesigenu on tämä: https://www.1a-shops.eu/cgi-bin/shopserver/shops/s024896/index.cgi?ps=282650&aktion=um&tid=282650

        Minä olen moneen kertaan sanonut, että sen vastus on suuri, reilusti suurempi kuin Watt&Sean johtuen tukivarren, potkurin ja navan muotoiluista, jotka kaikki ovat erinomaisia Watt&Seassa ja huonoja tuossa Tapion käyttämässä.

        Watt&Sealle löytyy heidän ilmoittamiaan vastuksia, mutta vain Racing-mallille, jossa oleellisena erona on säätyvälapainen potkuri: https://www.wattandsea.com/images/doc-techniques-PDF/hydrogenerateurs/Doc-PUB-RACING-2016-2017-A4-WEB-EN.pdf

        Vesigenun vastus on tietysti aina vähintään P/v, missä P on tuotettu teho ja v nopeus. Tuohon verrattuna Watt&Sea tuottaa hiukan yli tuplasti vastusta eli sen hyötysuhde on vajaat 50%. Arvaisin SailingGenin hyötysuhteen olevan selvästi huonompi, ehkä puolet Watt&Seasta.

        6 solmun vauhdissa Watt&Sea tuottaa 20 A eli 240 W 12 V jännitteellä hitaisiin vauhteihin optimoidulla 280 mm potkurilla. Tällöin sen aiheuttama vastus on hiukan alle 200 N. Tuo on hyvin merkittävä vastuslisä! Tuon kokoluokan veneen kokonaisvastus on 6 solmussa 600-1000 N tuulensuunnasta riippuen eli vastusta tulee 20-30% lisää. Se ei kuitenkaan tarkoita, että vene hidastuisi 20-30% vaan ehkä 1/3 tuosta eli 7-10% eli sen 0,5 solmua. Avotuulilla vaikutus saattaa olla vain 1/5 eli 4-6% eli 0,3 solmua.

        Vertailun vuoksi 15" 3-lapainen kiintolapainen lukittu potkuri aiheuttaa reilun 200 N vastuksen 6 solmun vauhdissa. Hyvä vesigenu ei siis jarruta aivan yhtä paljon.

        Tapion käyttämä vesigenu ei pysty tuottamaan edes 10 A 6 solmun vauhdissa, mutta uskoisin sen jarruttavan samaa luokkaa kuin Watt&Sea 20 A tuotolla.

        Vesigenu ei ole hyvä noin hitaissa vauhdeissa. Kovemmassa vauhdissa (Vendee ja Mini) tuotto on tolkuton (600 W) ja vastus melko mitätön. Veneen kokonaisvastus kasvaa jyrkästi vauhdin kasvaessa, mutta hyvä vesigenun ei. Huomaa kuinka Watt&Sean vastus alkaa laskea, kun maksimiteho on saavutettu. Samoin käy tietysti akun täyttyessä, jolloin virta laskee. Silloin vaikutus nopeuteen on pienempi kuin 6 solmussa ja reilu sähköntuotto mahdollistaa tehokkaan AP:n käytön, joka auttaa enemmän kuin vesigenu jarruttaa.

        Lokista ei helpolla näy tuollaisia muutaman % eroja, koska tuuli vaihtelee ja nopeus sen mukana.


      • Jurristikko
        fouling kirjoitti:

        Varmaankin veneiden kulkuvastukset lisääntyvät pohjaan kiinnittyneiden näkkien ja muun eliöstön takia. Don McIntyre kertoi, ettei ollut ennen nähnyt yhtä runsasta pohjakasvullisuutta kuin Ukun veneessä nyt on. Uku oli unohtanut ottaa mukaan sukellusvarusteensa (märkäpuku, maski, snorkkeli) eikä kylmässä vedessä voinut puhdistaa pohjaa. Mark Slats oli Intian valtamerellä sukeltanut pohjan puhdistukseen, kun sää oli sallinut. VDH:n veneen pohja oli näyttänyt erityisen puhtaalta Hobartin pysähdyksellä.

        Huono antifouling olisi looginen selitys vauhtieroille kuten jo aiemmin uskalsin epäillä. Kasvuston peitossa oleva pohja jarruttaa paljon enemmän kuin mikään muu.
        Tapio teki muuten pikku lenkin tänään, ensin 337 suuntaan, sitten 200 ja sitten taas kohti maalia ja oman vanavetensä poikki.


      • hydrogenunvastus
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuosta on puhuttu jo paljon Tapion vesigenu on tämä: https://www.1a-shops.eu/cgi-bin/shopserver/shops/s024896/index.cgi?ps=282650&aktion=um&tid=282650

        Minä olen moneen kertaan sanonut, että sen vastus on suuri, reilusti suurempi kuin Watt&Sean johtuen tukivarren, potkurin ja navan muotoiluista, jotka kaikki ovat erinomaisia Watt&Seassa ja huonoja tuossa Tapion käyttämässä.

        Watt&Sealle löytyy heidän ilmoittamiaan vastuksia, mutta vain Racing-mallille, jossa oleellisena erona on säätyvälapainen potkuri: https://www.wattandsea.com/images/doc-techniques-PDF/hydrogenerateurs/Doc-PUB-RACING-2016-2017-A4-WEB-EN.pdf

        Vesigenun vastus on tietysti aina vähintään P/v, missä P on tuotettu teho ja v nopeus. Tuohon verrattuna Watt&Sea tuottaa hiukan yli tuplasti vastusta eli sen hyötysuhde on vajaat 50%. Arvaisin SailingGenin hyötysuhteen olevan selvästi huonompi, ehkä puolet Watt&Seasta.

        6 solmun vauhdissa Watt&Sea tuottaa 20 A eli 240 W 12 V jännitteellä hitaisiin vauhteihin optimoidulla 280 mm potkurilla. Tällöin sen aiheuttama vastus on hiukan alle 200 N. Tuo on hyvin merkittävä vastuslisä! Tuon kokoluokan veneen kokonaisvastus on 6 solmussa 600-1000 N tuulensuunnasta riippuen eli vastusta tulee 20-30% lisää. Se ei kuitenkaan tarkoita, että vene hidastuisi 20-30% vaan ehkä 1/3 tuosta eli 7-10% eli sen 0,5 solmua. Avotuulilla vaikutus saattaa olla vain 1/5 eli 4-6% eli 0,3 solmua.

        Vertailun vuoksi 15" 3-lapainen kiintolapainen lukittu potkuri aiheuttaa reilun 200 N vastuksen 6 solmun vauhdissa. Hyvä vesigenu ei siis jarruta aivan yhtä paljon.

        Tapion käyttämä vesigenu ei pysty tuottamaan edes 10 A 6 solmun vauhdissa, mutta uskoisin sen jarruttavan samaa luokkaa kuin Watt&Sea 20 A tuotolla.

        Vesigenu ei ole hyvä noin hitaissa vauhdeissa. Kovemmassa vauhdissa (Vendee ja Mini) tuotto on tolkuton (600 W) ja vastus melko mitätön. Veneen kokonaisvastus kasvaa jyrkästi vauhdin kasvaessa, mutta hyvä vesigenun ei. Huomaa kuinka Watt&Sean vastus alkaa laskea, kun maksimiteho on saavutettu. Samoin käy tietysti akun täyttyessä, jolloin virta laskee. Silloin vaikutus nopeuteen on pienempi kuin 6 solmussa ja reilu sähköntuotto mahdollistaa tehokkaan AP:n käytön, joka auttaa enemmän kuin vesigenu jarruttaa.

        Lokista ei helpolla näy tuollaisia muutaman % eroja, koska tuuli vaihtelee ja nopeus sen mukana.

        Kiitos asiallisesta ja valaisevasta selvityksestä! Näyttää siltä, että hydrogenun sähköntuotto on enemmän kuin riittävä tähän kisaan. Omissa valtamerten ylityksissä tuuligenu aurinkopaneelit riittivät, vaikka oli enemmän sähkönkulutusta: watermaker, jääkaappi, navigointi-elektroniikka. Etelämerellä tuskin on tarvetta jääkaapillekaan.
        Jos valinta olisi Watts&Sea, sen voisi kiinnittää Hydrovanen runkoon. Ainakin kuvissa kiinnikket vaikuttavat ykinkertaisilta ja tukevilta.


    • Isoantilla

      Iltasanomissa Lehtinen on kertonut, että vene on vahva kuin panssarivaunu ja Suomen parhaat suunnittelijar ja rakentajat ovat sitä kilpailua varten rakentaneet. Neitsytmatka tehtiin Lehtisaaresta Valkosaareen. Millä veistämölla tai telakalla työt on tehty? Ei kai insinööri itse ole ehtinyt rakantamiseen omin käsin osallistua.

      Koneasennukset ilmeisesti on tehty päin helvettiä puuttuvine öljyineen ja vesivahinkoineen. Tuuliperäsin on vaurioittanut kääntyessään vesigeneraattoria, joka on sitten irronnut. Aurinkopaneelisysteemit näyttävät myös epäilyttäviltä. Kyllä ihmetyttää! Suomen parhaat voimat . . .

      • aika.taulu

        Suunnittelija oli Kamu Stråhlman ja Nordic Refit Center toteutti. Se, mikä hommassa varsinaisesti pissi, oli aikataulu. Ennenkaikkea aikataulu pissi sponsorien haalimisessa. Pääsponsorihan lähti mukaan vasta pari päivää ennen lähtöä, kakkossponsori pikkujoulun aikoihin. Vasta silloin varmistui lähdön mahdollisuus. Se, mikä tuli kuntoon, oli rakenne, varustelut tehtiin sitten loppua kohti lisääntyvässä kiireessä.


    • afds432

      Tuskinpa vesigenujen vastuksissa merkittäviä eroja on. Ei kai ole edes teoreettisesti mahdollista, että suunnilleen samankokoiset potkurit aiheuttaisivat merkittävästi erilaisen vastuksen, kun se suhteutetaan virrantuottoon.

      Joku laskutaitoinen voisi asian varmistaa, mutta ihan hevillä en usko, että vesigenujen välillä olisi sen suurempia eroja kuin 0,1-0,2 solmua jos edes niitäkään.

      • Misse__

        Lue vaikka tuosta ggr 42 ketjusta, siellä Joakim on noita laskenut auki. Ainakaan minulla ei ole pienintäkään syytä epäillä laskujen todenpitävyyttä.


      • Niin, vaikka se tanko olisi pyöreä aiheuttaen veteen turbulenssia enemmän, niin se sama vesihän joutuu seuraavaksi potkuriin, jolloin tulee joka tapauksessa turbulenssia.


    • af432

      "Lue vaikka tuosta ggr 42 ketjusta, siellä Joakim on noita laskenut auki. Ainakaan minulla ei ole pienintäkään syytä epäillä laskujen todenpitävyyttä."

      Minulla on, koska käytännön testeissä, joita olen netistä lukenut, käyttäjät eivät ole saaneet GPS:llä mittaamalla edes säännöllistä eroa genun käytön ja genun ylhäällä olemisen välillä.

      Jos edes se, onko genu vedessä, ei näy varmasti nopeudessa, niin miten ne erot sitten olisivat suuria genujen välillä?

      Ei niissä missään mitään suurta vastuspintaa ole. Vastus riippuu potkurin koosta ja sen noususta.

      Ihan höpöjuttuja, että valmistajien välillä olisi merkittäviä eroja. Jos olisi, niin ihan varmasti siitä mainittaisiin myös testeissä, joissa genuja verrataan keskenään.

      • kokeile.harjalla

        Mittaamaalla sekä mallintamalla todettavia asioita, mutta et nyt vain halua uskoa. Ihan huvikseen jopa genun valmistaja antaa todellista suurempia vastuslukemia.

        Koitapa muuten ihan huviksesi joskus työntää vaikka pelkkää harjan vartta parikymmentä senttiä veteen ja katso, saatko pidettyä sen pystyssä esim. 4 kts nopeudessa. Jos siis mittattua dataa on niin vaikea uskoa.


      • Joakim1

        En ole nähnyt ainuttakaan testiä, jossa olisi mitattu vesigenujen vastuksia. Jotain epämääräisiä kokeiluja on tehty, mutta ei niissäkään ole verrattu vesigenuja toisiinsa. Vaikutus nopeuteen riippuu tietysti oleellisesti sekä veneestä että vauhdista.

        Vesigenuissa on hyvin merkittäviä eroja sekä virrantuotossa että vastuksessa. Eihän tuollaisen suunnittelu ole rakettitiedettä, mutta vaatii kuitenkin monen alan osaamista ja vaatii ainakin miestyövuoden suunnittelun, jotta lopputulos olisi edes kohtuullinen. Tuossa pitää saada kuntoon hydrodynamiikka (potkurin mitoitus ja muotoilu, tukivarren ja navan muotoilu), generaattori ja elektroniikka. Kunnollisen tuloksen saavuttamiseksi potkutin ja generaattorin sovitus pitää olla hyvä ja elektroniikan pitää osaa säätää otettava virta, jotta potkurista otettava teho optimoituu.

        Linkkasin tuossa jo aiemmin Watt&Sea Racinging vastus ja tuottokäyrät. Toinen joka nuo molemmat on julkaissut on Ampair: http://www.seamap.com/pdf/Seamap_Ampair_UW100_Non-Seismic.pdf

        Ampair on toki vanhaa tekniikkaa (90-luvulta), mutta edelleen myynnissä. Sen vastus on moninkertainen. 6 solmussa 20 kg ja 8 solmussa 32 kg, vaikka tuotto on vain 80 ja 100 W ko. nopeuksilla. Hyötysuhde siis vaatimaton 13 ja 8 % (6 ja 8 solmua). Racing aiheuttaa vain n. 6-7 kg vastuksen 6 solmussa, mutta tuottaa kuitenkin 70 W eli hyötysuhde on 3-kertainen eli reilut 30% jo 6 solmussa . Kovemmissa vauhdeissa hyötysuhde nousee reilusti yli 40%:n.

        SailingGenissä on hyvin samantapainen potkuri kuin Ampairissa. Se ei toimi hyvällä hyötysuhteella. Esimerkiksi tässä on mitattu potkureiden vastuksia ja vääntömomentteja
        https://strathprints.strath.ac.uk/5670/6/strathprints005670.pdf

        Tuosta voi laskea, että 6 solmun vauhdissa 305 mm 3-lapaiselle (potkuri A) saa parhaillaan 170 W akselituoton ja vastus on tällöin n. 180 N. Pelkän potkurin hyötysuhde on silloin tasan 30%, kun oikein suunnitellulla potkurilla (paljon kapeammat lavat) voisi päästä jopa 80% hyötysuhteeseen.

        Huomatkaa, että potkurin hyötysuhteesta on vielä pitkä matka kokonaishyötysuhteeseen. Parhaimmissakin tapauksessa generaattorin hyötysuhde on vain 80% luokkaa. Sitten päälle tulevat kaapelihäviöt, elektroniikkahäviöt jne. Hitaassa vauhdissa jännite on vain muutama V ja virta suuri. Tämä pitää muuntaa lataukseen sopivaksi 14 V:ksi. Sama elektroniikka pitää toimia tehokkaasti myös kovissa vauhdeissa, jolloin jännite on kymmeniä V.

        Se mainittu tukiputki ei tietysti vielä 6 solmun vauhdissa ole kamala vastus. Arvatuilla 40 cm vedessä oleva pituus ja 15 mm halkaisija aiheuttaa n. 30 N vastuksen. Tuo kuitenkin lisää vastusta tuossa 180 N tapauksessa reilut 15% ja tiputtaa potkuri putki yhteishyötysuhteen 30->26%.

        Vaikkapa 20 solmussa tuo samainen putki aiheuttaa jo 300 N vastuksen eli tuplasti sen mitä koko Watt&Sea Racing tuottaessaan 600 W lataustehon. Putki tuhoaa siis täysin mahdollisuuden päästä järkeviin vastuksiin suuremmissa vauhdeissa.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        En ole nähnyt ainuttakaan testiä, jossa olisi mitattu vesigenujen vastuksia. Jotain epämääräisiä kokeiluja on tehty, mutta ei niissäkään ole verrattu vesigenuja toisiinsa. Vaikutus nopeuteen riippuu tietysti oleellisesti sekä veneestä että vauhdista.

        Vesigenuissa on hyvin merkittäviä eroja sekä virrantuotossa että vastuksessa. Eihän tuollaisen suunnittelu ole rakettitiedettä, mutta vaatii kuitenkin monen alan osaamista ja vaatii ainakin miestyövuoden suunnittelun, jotta lopputulos olisi edes kohtuullinen. Tuossa pitää saada kuntoon hydrodynamiikka (potkurin mitoitus ja muotoilu, tukivarren ja navan muotoilu), generaattori ja elektroniikka. Kunnollisen tuloksen saavuttamiseksi potkutin ja generaattorin sovitus pitää olla hyvä ja elektroniikan pitää osaa säätää otettava virta, jotta potkurista otettava teho optimoituu.

        Linkkasin tuossa jo aiemmin Watt&Sea Racinging vastus ja tuottokäyrät. Toinen joka nuo molemmat on julkaissut on Ampair: http://www.seamap.com/pdf/Seamap_Ampair_UW100_Non-Seismic.pdf

        Ampair on toki vanhaa tekniikkaa (90-luvulta), mutta edelleen myynnissä. Sen vastus on moninkertainen. 6 solmussa 20 kg ja 8 solmussa 32 kg, vaikka tuotto on vain 80 ja 100 W ko. nopeuksilla. Hyötysuhde siis vaatimaton 13 ja 8 % (6 ja 8 solmua). Racing aiheuttaa vain n. 6-7 kg vastuksen 6 solmussa, mutta tuottaa kuitenkin 70 W eli hyötysuhde on 3-kertainen eli reilut 30% jo 6 solmussa . Kovemmissa vauhdeissa hyötysuhde nousee reilusti yli 40%:n.

        SailingGenissä on hyvin samantapainen potkuri kuin Ampairissa. Se ei toimi hyvällä hyötysuhteella. Esimerkiksi tässä on mitattu potkureiden vastuksia ja vääntömomentteja
        https://strathprints.strath.ac.uk/5670/6/strathprints005670.pdf

        Tuosta voi laskea, että 6 solmun vauhdissa 305 mm 3-lapaiselle (potkuri A) saa parhaillaan 170 W akselituoton ja vastus on tällöin n. 180 N. Pelkän potkurin hyötysuhde on silloin tasan 30%, kun oikein suunnitellulla potkurilla (paljon kapeammat lavat) voisi päästä jopa 80% hyötysuhteeseen.

        Huomatkaa, että potkurin hyötysuhteesta on vielä pitkä matka kokonaishyötysuhteeseen. Parhaimmissakin tapauksessa generaattorin hyötysuhde on vain 80% luokkaa. Sitten päälle tulevat kaapelihäviöt, elektroniikkahäviöt jne. Hitaassa vauhdissa jännite on vain muutama V ja virta suuri. Tämä pitää muuntaa lataukseen sopivaksi 14 V:ksi. Sama elektroniikka pitää toimia tehokkaasti myös kovissa vauhdeissa, jolloin jännite on kymmeniä V.

        Se mainittu tukiputki ei tietysti vielä 6 solmun vauhdissa ole kamala vastus. Arvatuilla 40 cm vedessä oleva pituus ja 15 mm halkaisija aiheuttaa n. 30 N vastuksen. Tuo kuitenkin lisää vastusta tuossa 180 N tapauksessa reilut 15% ja tiputtaa potkuri putki yhteishyötysuhteen 30->26%.

        Vaikkapa 20 solmussa tuo samainen putki aiheuttaa jo 300 N vastuksen eli tuplasti sen mitä koko Watt&Sea Racing tuottaessaan 600 W lataustehon. Putki tuhoaa siis täysin mahdollisuuden päästä järkeviin vastuksiin suuremmissa vauhdeissa.

        Jatketaan vielä tuosta vaikutuksesta nopeuteen. Laskin Gaia:lle http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/46127.pdf
        VPP:llä tuon perustapauksen sekä toisen, jossa on potkuri, jolle VPP laskee 200 N vastuksen 6 solmun nopeudessa. Muissa nopeuksissa vastus menee V^2 eli 3 solmussa 50 N ja 8 solmussa 360 N.

        GPH kasvoi 695->750 eli keskimäärin (ympyrärata 8 ja 12 solmun tuulessa) vene hidastui 8%. N. 6 solmua veneen pitäisi kulkea vaikkapa:
        8 solmun tuulessa 60 asteen tosituuleen 5,97 solmua (potkurin kanssa 5,39 solmua)
        8 solmun tuulessa 110 TWA 6,06 solmua (5,62)
        10 solmun tuulessa 52 TWA 6,28 (5,79)
        10 solmun tuulessa 135 TWA 6,32 (5,95)
        12 solmussa optikryssi 42,8 TWA 5,97 (5,60 TWA 44,9, VMG 4,40->4,00)
        12 solmussa 165 TWA 5,76 (5,43)
        14 solmussa 180 TWA 6,23 (5,93)

        Pahimmillaan siis vauhti tippuu 0,58 solmua ja parhaimmillaan 0,30 solmua n. 6 solmun vauhdista laitettaessa 200 N vastus veteen, kun veneenä on optimaalisesti purjehdittu Gaia.

        Tuo n. 200 N vastaa 6 solmussa ainakin seuraavia vesigenuja:
        Ampair UW100 (20 kg ilmoitettu vastus)
        Watt&Sea 280 mm potkurilla ja Swi-Tec (luvattu ja mitattu teho 200-250 W, vastus hyötysuhteesta riippuen 150 N(50%), 180 N(40%) tai 240 N (30%))
        SailingGen isommalla potkurilla (luvattu tuotto 120 W, edellisiin verrattuna 30 N lisä putkesta, potkurin hyötysuhde huonompi, 30% hyötysuhteella 130 30 = 160 N, 25% hyötysuhteella 155 30=185 N, 20% hyötysuhteella 190 30=220 N).


    • afs423

      "Mittaamaalla sekä mallintamalla todettavia asioita, mutta et nyt vain halua uskoa."

      Kyllä minä uskon, jos testeissä saadaan suuria eroja. Laskuja en usko, koska laskujen tuloksiin vaikuttavat lähtöoletukset, joita ei ole tiedossa.

      Koska hydrogenun muotoilu ei ole mitään rakettitiedettä, on hyvin vaikea uskoa, että mikään valmistaja päätyisi ratkaisuun, jossa olisi ratkaisevasti suurempi vastus kuin jossain toisessa.

      • Misse__

        no vaikka ei olekaan rakettitiedettä, niin Tapion genun valmistaja on päätynyt oikean hydrofoilin sijaan pyöreään tankoon vaikka on tiedossa että aiheuttaa moninkertaisen vastuksen.

        Vaihtoehtoisesti voit miettiä, miksi yksikään valmistaja on päätynyt huomattavasti kalliimpaan ratkaisuun kuin pelkkä tanko ellei siitä olisi etua.


    • afsd44

      "Tapion genun valmistaja on päätynyt oikean hydrofoilin sijaan pyöreään tankoon vaikka on tiedossa että aiheuttaa moninkertaisen vastuksen."

      Moninkertainen voi tietenkin kuulostaa raflaavalta, mutta ei sitä käytännössä ole, koska vastus on vastuskerroin x otsapinta-ala. Tangon otsapinta-ala on niin pieni, että vastuksen merkitys kokonaisuudessa on olematon. Aivan sama, miten tankoa muotoilee, niin se ei tonnien painoisessa veneessä vaikuta tuon taivaallista.

      • Kyllähidastaa

        Juurihan tuolla Joakim laski ylhäällä kuinka kokonaisvastus voi kasvaa jopa lähes kolmanneksella. Niinpä ne pienet näkitkin voivat hidastaa venettä todella paljon vaikkei uskoisi.


      • vaakatasossa

        Eikös perässä vedettävässä genussa olisi pienempi vastus, kun ei ole pystysuuntaista tankoa vedessä?


    • siinäkö.syy

      Viimeisen viestin mukaan Tapion pohja on täynnä hanhenkauloja. Pahalta näyttivät Ukunkin veneestä Hobartissa otetut kuvat. Taitaa hydrogenu olla pieni hidaste kasvuston rinnalla. On kyllä kumma ettei toimivaa maalia ole saanut, VDH:n pohja kuulemma oli kuitenkin puhdas.

      • Wanhakansa

        Turha rypistellä jos on jo paskat pohjassa, sanoo wanhakansa


      • Ghtts

        Ehkä Tapio lähti purjehtimaan, eikä harjaamaan kasvustoa.

        Seuraavassa pläkässä märkäpukua päälle ja harjaa käteen. Ja jos säännöt sallii, niin potkuri pois.


      • Isoantilla

        Voi olla helppo sanoa ja hiukkasen hankala toteuttaa tuo potkurin pois ottaminen.


    • Pahan näköinen pohja Ukulla parin kuukauden purjehduksen jälkeen. Siinä ei yksi vesigenu vaikuta. Sukelluskamat unohtuivat samoin kuin vinssinkampia tuli mukaan vain yksi. Eikö kukaan tarkasta näiden kavereiden varusteita ennen lähtöä? Itse kirjoitan muistilistan muutaman päivän purjehduksellekin, nämä toimii täysin muistin varassa?

      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2153812324872154&id=1751709878415736

    • Jurristikko

      "FOUND OVER 400 L H2O IN THE BOW, NOT MY DAY..." Eli mistä on kyse - onko vesitankki hajonnut vai onko ollut vuotoa kannesta tms?
      Sen ymmärtää kyllä että pahin kilpailukiihko häipyy jos pohja on hanhenkauloja täys. Jo ihan tavallinen näkki eli merirokkokasvusto hidastaa niin että veneen purjehdusominaisuudet häviävät, kryssissä etenkään ei kule eikä nouse. Tästä on omakohtaista kokemusta, todella masentavaa kokemusta.
      Miten vaikuttaa 7 cm hanhenkaulat verrattuna merirokkoon - ei viitsi edes kuvitella.
      Ukun hanhenkaulapohjaa kommentoitiin näin: "probebly bought his International Interspeed antifauling in Holland, you can’t get any wors than that!"
      Eipä taida helposti tulla tietoa näistä vääristä valinnoista eli toimimattomista maaleista tai laitteista. Harmi sinänsä, tuollainen tieto auttaisi muita isoilla vesillä seilaavia tekemään oikeita valintoja ja välttämään huonoja.

      • seppomartti

        Viimeaikainen kehitys myrkkymaaleissa on purjehtijan kannalta huono. Interin VC Ofshore toimi Välimerellä ja Atlantilla n. vuoden 2013 asti. Lisättiin merkintään Ofshore EU niin toimii 6kk. Messuilla Dysselissä kyselin mikä muuttui mutten saanut vastausta.
        Nyt olen alistunut 6kk väleihin nostossa. Henpel hard racing Välimerelle (ei Itämerelle) ei ollut sen parempi. Turkin ja Karibian tuntemattomat maalit 5,-6 kk jälkeen ei vaatinut kuin painepesun.


      • pilssikuivana

        Aika erikoiselta vaikuttaa, että yli 400 litraa olisi huomaamatta kertynyt keulan pilssiin. Luulisi sen loiskuvan aika tavalla. Tapio taisi aikaisemmin todeta, että keulakannessa oli vuotoja (keulakaiteen kiinnityspultit tms?).
        Olisikohan Tapio arvioinut veden määrän ämpärillä (yli 40 ämpärillistä)? Pääasia, ettei Asterian rungossa olisi vuotoja.
        Pohjaan tarttuvat joutsenkaulat ja näkit ovat varmaankin jokaisen veneen ongelma. GGR-säännöissä ei muistaakseni ollut muuta rajoitusta kuin, että antifouling-maalin on oltava yleisesti saatavissa olevaa tyyppiä. Mark Slats oli sukeltanut ja puhdistanut oman veneensä pohjan ennen Hobartin pysähdystä. J-L Van den Heeden pohja oli näyttänyt puhtaalta Hobartissa. Olisiko hänkin putsannut, vai onko parempi maali?


      • Misse__

        Hollannissa taitaa olla samat myrkyt myynnissä kuin Suomessakin. Ainakin päätellen vaikka SVB-verkkokaupan toimitusrajoituksista.


      • Joakim1

        Varmasti tuolla on suuri vaikutus vauhtiin, mutta tietysti tuollaiseen kilpailuun pitää valmistautua kunnollisilla maaleilla sekä pohjanpesuvälineillä. Vauhtiero on ollut kuitenkin merkittävä VDH:n eduksi jo ensimmäisistä kuukausista alkaen, joten tuskin kasvusto on vielä ollut merkittävin syy.

        Varsin kuvaavaa on, että VDH:n pohja on puhdas ja myös Mark Slatsin. Heillä siis on riittävän tehokas maali ja pesutekniikka. Melko paljon pystyy pesämään myös uimatta, jos on siihen varustautunut.


      • Ariel371
        Joakim1 kirjoitti:

        Varmasti tuolla on suuri vaikutus vauhtiin, mutta tietysti tuollaiseen kilpailuun pitää valmistautua kunnollisilla maaleilla sekä pohjanpesuvälineillä. Vauhtiero on ollut kuitenkin merkittävä VDH:n eduksi jo ensimmäisistä kuukausista alkaen, joten tuskin kasvusto on vielä ollut merkittävin syy.

        Varsin kuvaavaa on, että VDH:n pohja on puhdas ja myös Mark Slatsin. Heillä siis on riittävän tehokas maali ja pesutekniikka. Melko paljon pystyy pesämään myös uimatta, jos on siihen varustautunut.

        Mulla on tuntematonta kuparia pohjassa vuodelta 2009, maileja sillä liki 20 000. Edellinen pesu oli 2015 syyskuussa ja taas nyt kesäkuussa 2018. Vesirajaa pesty jollasta käsin tuossa välissä. Syvemmällä ei ollut juuri mitään. Vesirajan pesu auttaa melkein solmulla jos vertaa miten vene kulkee koneella tyhjäkäynnillä.
        Tavalliselle purjehtijalle Copper Coat on paras ratkaisu mutta tuossa kisassa mahdollisesti ei sallittu kun se on keksitty vasta 80 -luvulla.
        Suomessa nykyään myytävät pohjamaalit ovat täysin surkeita. Sama melkein vaikka vetäisi Pinotexia pohjaan.


    • Suhailinhaamu

      Niinpä, rakenteet on kunnossa, mutta vene täyttyy vedestä.

      • Isoantilla

        Jos keulassa on 400 litraa vettä niin ei sentään varmaan ole arvokasta juomavettä. Ei kai keulaan kukaan ole vesitankkia kapeakeulaiseen S&S -veneeseen värkännyt.


      • Isoantilla kirjoitti:

        Jos keulassa on 400 litraa vettä niin ei sentään varmaan ole arvokasta juomavettä. Ei kai keulaan kukaan ole vesitankkia kapeakeulaiseen S&S -veneeseen värkännyt.

        Ei, juuri Suomessa kalliilla rakennettu kansi vuotaa kuin seula. Lisää vältettävissä olleita vikoja. Toivottavasti sikaflexit eivät unohtuneet laiturille.

        https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2154239678162752&id=1751709878415736


      • joo.mut.miten
        Bossu kirjoitti:

        Ei, juuri Suomessa kalliilla rakennettu kansi vuotaa kuin seula. Lisää vältettävissä olleita vikoja. Toivottavasti sikaflexit eivät unohtuneet laiturille.

        https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2154239678162752&id=1751709878415736

        Kertoisitko, miten vuoto olisi vältettävissä oleva vika. Huolellisesti yrittämälläkään en ole nähnyt sitä rakennusvaiheessa vältettävän, kokeilemalla ne vuodot sitten löytyvät. Ja sitä kokeilua ei ennen starttia ollut.


      • joo.mut.miten kirjoitti:

        Kertoisitko, miten vuoto olisi vältettävissä oleva vika. Huolellisesti yrittämälläkään en ole nähnyt sitä rakennusvaiheessa vältettävän, kokeilemalla ne vuodot sitten löytyvät. Ja sitä kokeilua ei ennen starttia ollut.

        Sitä tarkoitin, olisi pitänyt kokeilla. Siinä epäonnen Swanissa, jonka remonttia täällä alkuvuodesta puitiin, oli tehty jonkinlainen painetesti, eli veneessä oli luukut ja venttiilit suljettu ja sinne pumpattiin ylipaine. Se olisi teoriassa toiminut.


      • Joakim1
        joo.mut.miten kirjoitti:

        Kertoisitko, miten vuoto olisi vältettävissä oleva vika. Huolellisesti yrittämälläkään en ole nähnyt sitä rakennusvaiheessa vältettävän, kokeilemalla ne vuodot sitten löytyvät. Ja sitä kokeilua ei ennen starttia ollut.

        Kyllähän veneitä osataan tehdä tiiviiksi. Miksi se olisi mahdotonta kokeilematta? Mikä tuolla vuotaa? Kannen ja rungon sauma? Keulakaiteen helat? Knaapit? Ei kai tuolla paljoa muuta ole ja noistakin suuri osa ankkuriboksiin vuotavia. Vai onko tuossa ankkuriboksia?

        Ei tuo oma veneeni esimerkiksi ole koskaan vuotanut, vaikka keula sukeltelee aaltoihin ja kaidetolpat ovat pitiä aikoja vedenalla. Tai oli siinä yksi vuoto ostettaessa kun keulavalon johto oli täystin tiivistämättä viety keulakaiteen jalan läpi.


      • sattumalta.tiivis
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllähän veneitä osataan tehdä tiiviiksi. Miksi se olisi mahdotonta kokeilematta? Mikä tuolla vuotaa? Kannen ja rungon sauma? Keulakaiteen helat? Knaapit? Ei kai tuolla paljoa muuta ole ja noistakin suuri osa ankkuriboksiin vuotavia. Vai onko tuossa ankkuriboksia?

        Ei tuo oma veneeni esimerkiksi ole koskaan vuotanut, vaikka keula sukeltelee aaltoihin ja kaidetolpat ovat pitiä aikoja vedenalla. Tai oli siinä yksi vuoto ostettaessa kun keulavalon johto oli täystin tiivistämättä viety keulakaiteen jalan läpi.

        Kuten Yachting World joskus muinoin kirjoitti alkulauseena Rolexin purjehduskellon arviossa "Nothing man-made is completely waterproof". Veneen voi jollain todennäköisyydellä tehdä tiiviiksi, joten mahdotonta se ei ole. Kun ihmiset niitä tekevät, on varsin suuri mahdollisuus sille, että jokin keulavalon johto jää tiivistämättä, tai vielä todennäköisemmin tiivistys jää epätäydelliseksi. Siksi tiiveystestejä tehdään aina tuotteille, joiden tiiveys on oleellista. Olisihan se ollut oleellista Asterian tapauksessakin, mutta sille vain ei ollut aikaa ja testi jäi suoritettavaksi käytännössä.

        Omaan veneeseeni on aikaajoin tänä vuonna tullut vettä pilssiin styyran puolelle. Enkä ole jatkuvista yrityksistä huolimatta löytänyt vuodon lähdettä, en edes varmuudella saanut selville, mitkä olosuhteet vuodon aiheuttavat.


      • Joakim1
        sattumalta.tiivis kirjoitti:

        Kuten Yachting World joskus muinoin kirjoitti alkulauseena Rolexin purjehduskellon arviossa "Nothing man-made is completely waterproof". Veneen voi jollain todennäköisyydellä tehdä tiiviiksi, joten mahdotonta se ei ole. Kun ihmiset niitä tekevät, on varsin suuri mahdollisuus sille, että jokin keulavalon johto jää tiivistämättä, tai vielä todennäköisemmin tiivistys jää epätäydelliseksi. Siksi tiiveystestejä tehdään aina tuotteille, joiden tiiveys on oleellista. Olisihan se ollut oleellista Asterian tapauksessakin, mutta sille vain ei ollut aikaa ja testi jäi suoritettavaksi käytännössä.

        Omaan veneeseeni on aikaajoin tänä vuonna tullut vettä pilssiin styyran puolelle. Enkä ole jatkuvista yrityksistä huolimatta löytänyt vuodon lähdettä, en edes varmuudella saanut selville, mitkä olosuhteet vuodon aiheuttavat.

        Noin periaatteessa ei ole eroa puhutaanko kannesta vai rungosta. Kukaan kai ei hyväksyisi vuotavaa runkoa siis venettä, jonne kertyisi vettä satamassa ilman sadetta. Vesilinjan alla on suunnilleen sama määrä läpivientejä kuin tuossa keulaosassa, joka on vesitiiviin laipion edessä. Koska kyse oli vesitiiviksi tarkoitetusta turvallisuusvarusteesta, sen vesityyveydestä huolehtiminen olisi pitänyt olla samalla tasolla kuin rungon läpivientien.

        Ei kai ainakaan sarjatuotantoveneiden runkojen tiiveyttä testata ennen asiakkaalle toimittamista. Silti runkojen vuodot ovat äärimmäisen harvinaisia. Nyt kyse oli GGR-veneestä, jonka rakentamisessa olisi tietysti pitänyt noudattaa erityistä huolellisuutta. Ja olihan tuon voinut ainakin vesiletkulla testata jo veistämöllä.

        Tuo oman veneeni keulavalon johdon vuoto on tyyppivika, joka koskaa kaikkia Bavaria-malleja tuolta ajalta. Kyse ei siis ole unohduksesta. Muuten Bavariat ovat kyllä varsin vesitiiviitä. Pilssiin ei ole tullut vielä pisaraakaan vettä tuon jälkeen (korjattiin 2011) 10 000 mailin aikana. Tai ei tuokaan pilssiin mennyt, vaan keulapiikin patjoihin. Masto toki vuotaa sateella, mutta sen vesi kerääntyy omaa lokeroonsa. Alle ämpärillinen kaudessa.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Noin periaatteessa ei ole eroa puhutaanko kannesta vai rungosta. Kukaan kai ei hyväksyisi vuotavaa runkoa siis venettä, jonne kertyisi vettä satamassa ilman sadetta. Vesilinjan alla on suunnilleen sama määrä läpivientejä kuin tuossa keulaosassa, joka on vesitiiviin laipion edessä. Koska kyse oli vesitiiviksi tarkoitetusta turvallisuusvarusteesta, sen vesityyveydestä huolehtiminen olisi pitänyt olla samalla tasolla kuin rungon läpivientien.

        Ei kai ainakaan sarjatuotantoveneiden runkojen tiiveyttä testata ennen asiakkaalle toimittamista. Silti runkojen vuodot ovat äärimmäisen harvinaisia. Nyt kyse oli GGR-veneestä, jonka rakentamisessa olisi tietysti pitänyt noudattaa erityistä huolellisuutta. Ja olihan tuon voinut ainakin vesiletkulla testata jo veistämöllä.

        Tuo oman veneeni keulavalon johdon vuoto on tyyppivika, joka koskaa kaikkia Bavaria-malleja tuolta ajalta. Kyse ei siis ole unohduksesta. Muuten Bavariat ovat kyllä varsin vesitiiviitä. Pilssiin ei ole tullut vielä pisaraakaan vettä tuon jälkeen (korjattiin 2011) 10 000 mailin aikana. Tai ei tuokaan pilssiin mennyt, vaan keulapiikin patjoihin. Masto toki vuotaa sateella, mutta sen vesi kerääntyy omaa lokeroonsa. Alle ämpärillinen kaudessa.

        Kyllä veneitten vesitiiviyttä testataankin ennen kuin lähtevät tehtaalta. Giebelstadtissa Bavalla en päässyt eteistä pidemmälle tutustumaan. Dufourilla vene laskettiin altaaseen ja suihkutteluun ennan lähtöä tehdasalueelta.


      • Ariel371
        seppomartti kirjoitti:

        Kyllä veneitten vesitiiviyttä testataankin ennen kuin lähtevät tehtaalta. Giebelstadtissa Bavalla en päässyt eteistä pidemmälle tutustumaan. Dufourilla vene laskettiin altaaseen ja suihkutteluun ennan lähtöä tehdasalueelta.

        Pulmana veistämöjen allastestien vesisadetuksessa on se, että ne tehdään ilman rikikuormaa. Veneen muoto muuttuu kun vantit kuristavat runkoa kasaan. Vuoto voi alkaa vasta silloinkin.

        Katsoin täällä Dufour 35 Classic -venettä. Sen alavantit nostivat veneen kantta altaan toista senttiä, kohouma näkyi hyvin tiikkikannessa ja satavarmasti vettä vuosi ainakin kannen rakenteisiin.


      • seppomartti
        Ariel371 kirjoitti:

        Pulmana veistämöjen allastestien vesisadetuksessa on se, että ne tehdään ilman rikikuormaa. Veneen muoto muuttuu kun vantit kuristavat runkoa kasaan. Vuoto voi alkaa vasta silloinkin.

        Katsoin täällä Dufour 35 Classic -venettä. Sen alavantit nostivat veneen kantta altaan toista senttiä, kohouma näkyi hyvin tiikkikannessa ja satavarmasti vettä vuosi ainakin kannen rakenteisiin.

        Erikoinen tarina. Vantithan eivät vedä kantta ylös vaan ovat kiinni rusteissa, mitkä ovat kiinni rungossa suoraan polviossa tai vetotangon välityksellä stringereissa. Beneteaussani ja Dufourissani on ollut jälkimmäinen rustin kiinnitys. Omistajan vastuulla on tarkistella veneen vanhetessa, ettei vetotanko pääse kiertymään aukipäin , rakenteet murru ja tiivistys rustin ynpärillä pitää. Ehkä pari senttiä mrrkitsi vettynyytä sandwichkantta?.


    • Tabascoa

      Voiko niistä hanhenkauloista valmistaa ruokaa, eli onko syötäviä?

      • hyviäsyötäväksi

        Portugalilaisessa kalaravintolassa söin hanhenkauloja, jota pidetään suurena herkkuna. Hyviä olivatkin. Netistä löytynee reseptejä niiden valmistukseen. Sitruuna oli hyvä mauste.
        Kun oman veneen pohja oli täynnä noita otuksia, ajattelin puhdistusta isoksi hommaksi. Kuitenkin suuri osa hanhenkauloista näytti irtoavan istestään, kun paattini oli seissyt ankkurissa pari vrk. Niiden ravinnon saanti taitaa olla virtaavasta vedestä riippuvaista.


    • KovaSkaba

      Mahtaako sir Robin saada Tapion kiinni ennen Kap Hornia, veikkauksia?

      • TuplaVauhtiako

        Tai ohittaisiko VDH kierroksella hitaimmat jos kiertäisi pallon uudestaan?


    • Isoantilla

      Taas on lähtenyt ilmeisesti automaattipoistona tavaraa runsaasti. Kun loukkaavista tai sopimattomista sisällöista tuskin on kysymys, viittaisi linkkeihin tms. Jotenkin pitäisi voida parantaa tai rajoittaa tuota automaatin toimintaa. Nuokin sadetustestien (luulisin) linkit olisivat mielenkiintoisia. Lähettäjä voisi tosin viitata juutuubiin esim kirjoittamalla hakusanan, jolla löytyy sisältö

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      31
      5663
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      12
      3528
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      193
      2301
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      163
      1723
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      77
      1607
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      35
      1447
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1365
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      74
      1325
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1195
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      224
      1194
    Aihe