Ei onnistu toisella jalalla nousut miksi?

Toisellajalalla

Onko muilla vastaavia oireita? Pahimmillaan en pysty nousemaan portaita kuin toinen jalka edellä, samoin käy jyrkissä pienissäkin ylämäissä. Mäkeä noustessa en oikein voi kävellä vain toisella jalalla ylöspäin. Jos joudun epätasaisella maastolla kulkemaan, en pääse seuraavina päivinä kivutta juuri minnekään.
Onko vika selässä, lonkassa, vai sääressä tai polvessa. Kipu tuntuu kupeessa , polvessa . sääressä, joskus nilkkaan asti ja lisäksi myös selässä.

7

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisellajalalla

      Lisäselvitys edelliseen. Syyllinen kipuihin on todennäköisesti vanha selkätapaturma, toisen polven nivelrikko tai lonkan sairaudet. Tai kaikki edelliset yhdessä. Lihakset ovat minulla aina nuorempana olleet nopeasti elpyvät ja kuntoutuvat, mutta nyt vaikka yksittäiset lihakset tuntuisivat olevan kunnossa, jaloissa ei ole voimia ja liikunta aiheuttaa kipua, etenkin tikkaita tai rappuja kiivetessä, myös useamman päivän jälkikipuja. Jos käytän vain toista jalkaa ylöspäin mennessä esim. keittiötikkaita, pääsen pienemmillä kivuilla. Olen jo senjori, mutta entinen urheilija ja entinen hyvä voimistelija. Selkätapaturma on vanha , kuvissa tuoreempana madaltumia ja alanikamien sisään painumia, sekä toinen lonkka on pari senttiä alempana ja lanne sisäänpäin kiertynyt akselillaan. Lonkat kuvattu eri vuosina, ei todettu ainakaan leikattavaa, viimeisen kuvan mukaan toisen lonkan "pallo" näyttää kuitenkin keskiarvoa pienemmältä, toisessa polvessa todettu nivelrikko, joka oli alkuun tosi kipeä, mutta enää en tiedä mikä mitäkin kipua aiheuttaa. VOIKO JOKU NEUVOA, kun kuvissa ei mitään ihmeellistä korjattavaa. Jalkoja tarvitaan sekä omalla autolla ajettaessa, että bussiin noustessa ja sieltä pois. MITÄ PITÄISI TEHDÄ?

      • uskomatonta

        Lääkärit ei siis ole syytä löytäneet, niin uskot, että täällä joku tietää tutkimatta kipujesi syyn.


    • Ewree

      Vaikuttaa lonkankoukistajan (psoas) heikkoudelta. Jos lonkassa myös on jotain vikaa, niin lonkankoukistaja voi kiristyä ja voima heikentyä. Yritä löytää joku ammattilainen, joka voisi käsitellä lihasta, jos siitä on kyse.

      • Toisellajalalla

        Kerroinhan jo mitä kuvissa näkyy, eli useampiakin syitä, mutta ei varsinaisesti akuutimpana ollessaan ainakaan pikaista leikkausta vaativia löytynyt. Mistään kivuliaista "paikoista" ei ole otettu magneettikuvia, jotka vasta käsittääkseni selvittävät tarkemmin syitä. Vaikka polvi ja selkävammat ovat vanhoja, tietyt oireet ovat ensin pahentuneet ,menneet menojaan ja lieventyneet, mutta kuvaamani oireet kävelyn suhteen kaiken aikaa nyt pahentuneet, eli lähes ylipääsemättömät. Olen esim. ollut innokas sienestäjä ja marjastaja, mutta metsään en enää uskalla lähteä, koska lyhyenkään matkan jälkeen ei ole varmuutta että pystyn sieltä palamaan takaisin tai paluu on hyvin tuskallista ja seuraavat päivät jopa viikot. Ei tällä palstalla lääkärit kirjoita diagnooseja, mutta potilaat joita on paljon ja oireet kertovat usein , kun samoja oireita on useammilla mistä lähinnä on kyse. Monivammaisuus nuorelle lääkärillekin on melko vaikea lääketieteellinen ongelma hoitojen suhteen. Meillä ei kyllä edes lääkäreille pääsee samaa tahtia kun oireet muuttuvat, ainakaan uusiin kuviin, joten anteeksi nyt vaan, että kyselen.


      • Toisellajalalla

        Kiitos yritän ottaa selvää siitä koukistajalihaksesta. Kesällä uinti auttoi ja luulin avun olevan pysyvämpää, mutta heti loppukesästä kun rasitin itseäni ko. tavalla oireet palasivat pahempina jopa kuin aiemmin.


    • Toisellajalalla

      Lisään vielä, että typerä kommentti nimimerkillä uskomatonta. Vaikka kerroin tapaturmista ja löydöksistä ym. hän väittää että lääkärit eivät ole löytäneet mitään. Kiitän vielä kerran siitä koukistajalihaksen epäilystä. Tapaukseni sopii lähes täsmällisesti ko. oireisiin ja jopa niiden perussyihin. Niitähän voi jumppauttaa, joko yksin tai fysioterapeutin tai kiropraktikon avustamana. Miksi nimimerkki "uskomatonta" yleensä kommentoi tällä palstalla. Täällähän vaihdetaan mielipiteitä sairauksista, oireista, hoidoista ja niiden tehosta sekä myös virhediagnooseista ja oikeiden syiden lopulta löytymisistä.

    • Anonyymi

      Tuosta on kulunut useampi vuosi, mutta kirjoittelen, kun itse haen tietoa lonkankoukistajan haasteista. Itse olen keski-iässä, enkä mikään aktiiviurheilija, tosin aina olen kävellyt. Joitain vuosia sitten diagnosoitiin työkykyselvityksessä hypermobiliteetti selkäongelmien vuoksi. Taloudellisen tilanteeni johdosta sain ohjeet hakeutua terveyskeskukseen saamaan fysioterapialähetteen julkiselle puolelle. Lääkäri terveyskeskuksessa oli todella tietämätön ja ylimielinen, ja sanoi, että minun ainoastaan pitää unohtaa venyttelyt.

      Olen pärjännyt selkäni ja muiden lievähköjen tuki- ja liikuntaelinvaivojen kanssa. Venytellyt en juurikaan ole, kun lääkärikin sen kielsi. Nyt olen päätynyt erilaisiin ryhmäliikuntoihin, ja aloin itse miettiä, miksi jalkani ei nouse, vaikka notkeuteni puolesta pääsen spagaattiin. Ja päädyin lonkankoukistajan ongelmiin. Mistä myöhemmin liikuntakurssin opettajakin piti tietoiskun.

      Väittäisin, että terveyskeskuslääkärit ainakaan eivät tiedä juuri mitään lähinnä toiminnallisista tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Lääkäriltäkin melkein edellyttää omaa urheilutaustaa, että ymmärtää oikeasti ihmiskehon toiminnan. Ja sama juttu ihmisten itsensä kanssa. Erilaiset yksinkertaisesti hoidettavissa olevat vaivat jätetään lääkärissä huomiotta tai hoidetaan väärin. Ja vähemmän motivoituneet ihmiset vain toteavat olevansa sairaita, ja välttävät liikuntaa, mikä seuraa entistä suurempiin ongelmiin.

      Itselläni aika moni vaiva sai selityksen, kun tajusin lähes kuolleet lonkankoukistajani. Lonkankoukistajiahan lyhentää ja passivoi istuminen, mitä moni liikkuvakin ihminen joutuu pakosta tekemään liikaa työn, koulutuksen tai matkustamisen vuoksi. Jonkun blogin mukaan myös psyykkiset tekijät rasittavat lonkankoukistajaa (asia liittyi tietynlaiseen pakoreaktioon valmistautumiseen). Lonkankoukistajat saattavat kuulemma jopa kalkkeutua. Samaahan tapahtuu akillesjänteen tulehdustiloissa, jolloin syntyy mm. luupiikkejä kantaan.

      Lonkankoukistajaongelmat ovat erittäin todennäköinen vaiva suurimmalla osalla ihmisiä liiallisen istumisen vuoksi. Ei menetä mitään, jos aloittaa aktiivisesti venyttelemään ja vahvistamaan niitä. Yleensä kannattaa etsiä vaivoihin todennäköisintä eikä epätodennäköisintä selitystä. Toki jos vaivaa on monella eri sektorilla, niin asiat menevät haastavammiksi. Ihmiskehossa ongelmat yhdessä kohtaa heijastuvat moneen eri kohtaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe