Pohjanmaan murre ja Talvisota elokuva

Elokuvaveteraani

Offipalstalla törmäsin tämmöiseen miljoona vuotta vanhaan keskusteluun. Repliikeissä on hieman virheitä, joten korjaan ne tähän. Alkuperäinen keskustelu löytyy täältä. https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=6652&styleid=7

Ranskalaisilla viivoilla merkityt lauseet ovat offipalstalta kopioitu. Alla on kuka sanoi lausahduksen ja mahdollisesti korjattu lause. En takaa, että omat korjauksetkaan ovat täysin oikein.


Ikuisena leffafriikkinä täytyy nyt mainostaa, että katsokaahan hyvät ihmiset TALVISOTA -elokuva. On pohojammaanmurteen riemujuhulaa.. Tässäpä muutama ulkomuistista kaivettu esimerkki:

-Mikääs talohoo se semmonen, nossei kissiä ole??

Aatos Laitila sanoo "Mikääs taloo se semmonen on johna kissiä ei oo?"

-No ei mulla ole muuta ku päänsärkylääkestä..

Lääkintä Aliupseeri Jussi sanoo "Eihän mulla oo muuta ku päänsärkylääkestä."

-Mää meen ja pyyhkääsen..

Aatos. Laitila "Mä meen ja pyyhkääsen"

-Ujeltavat mänöö aina ohi. Kun tuloo kohoralle, se vaan hönkääsöö.

Ylli Alanen. Tämä lausahdus on oikein.

-Pysy alahaanna! Älä mee! Ne tappaa sun!

Martti Hakala "Pysy alhaalla! Kuuliks sä? Älä mee! Ne tappaa sun!"

-Niitä me sitten ollaan tuikittu tuleen polttopulloolla ja panssariintorjunta tykiillä.

Martti Hakala "Niitä on truikittu tulehen polttopulloolla ja panssarintorjuntatykiillä."

-Nyt Ryssä läheetti meille semmoosen joululahajan, jolle minääkin annan arvoa.

Arvi "Nyt ryssä lährettikin meille semmoosen joululahjan jolle mäkin annan arvoa."

-Met jäärähän ilaman. Mullakin varmaan ensimmäänen kerta kolomhenkymmenen vuoten, notta en jouluevankeliumia kuule..

Aatos Laitila "Met jäärähän ilaman. Mulla varmaan ensimmäänen kerta kolomhenkymmenen vuoten, notta en jouluevankeliumia kuule.."


-Ei meirään talosta kävelemällä sotahan lähäretä.

Paavo Hakala "Ei meirään taloosta kävellen sothan lähretä."

-Katoo ny Jussi tarkkahan minkälaanen numero mulla on, jos musta tuloo päätöön mies.
-Kyllä mää Ylli sun tunnen.
-Älä. Mistä sää muka mun tunnet, jos mullei oo päätä.
-Hajuusta.

Ylli "Jussi! Katto ny tarkkaan minkälaanen levy mullon kaulas, notta tiärät sitte, jos musta tuloo päätön mies."
Jussi "Kyllä mää Ylli sun tunnen."
Ylli "Mistä sää mut tunnet, jos ei mullo päätä?"
Jussi "Hajusta."

-Saa Ryssäkin kuulla, kuinka pohojalaaset veisaa jouluvirttä.

Erkkilä sano näin. Lausahdus oikein.

-Millähän tuon rimpuuttelun sais vähäksi aikaa lopuumahan?
-Ranaatilla

Erkkilä tais kysyä. "Kukahan tuon rimpuuttelun sais vähäksi aikaa loppumahan?"
Joku vastas "Ranaatilla"

-Miksei panssarintorjunta ammu?
-Tykkiä tuorahan.
-Rupiaa olemaan pian myöhäästä!

Keskustelua Sompin ja Kantolan välillä. Vuorosanat oikein.

-Jesus poijjaat Kalevankankahalla kahareeksantoista, kun kuularuiskut oikeen lauloovat. Siinä ei ruoka tullu ensimmääsenä mielehen.

Mun henk.koht lemppari

Ylli siis sanoo. "Jesus poijat Kalevankankahalla kahreksantoista. Kun kuularuiskut oikeen lauloo niin siinä ei ensimmääsenä ruokaa kyl muisteltu."

-Ensimmääsen komppanian päällikkö käski tulla sanomahan notta terve.

Martti Hakala "Meirän uusi komppanianpäällikkö käski tulla sanomahan notta terve."

-Mihin kummahan mies näin rumalla ilmalla mänöö.

Arvi "Mihinkä mies näin rumalla ilamalla menöö?"

-Mitä te teette?
-Opetellaan oleemahan sankarihauroos.

Viidennen komppanian soturi vastasi näin Martin kysymykseen. Vuorosanat oikein.

-Saatana pojat, kun annootta Ryssälle tuon kaseematin.

Kantola "Saatana poijat, ku annoitte ryssälle tuan linnotuksen."

-Miksei meirään tykit ammu?
-Ruottalaaset on myyny meille millin liika suuria ranuja.
-Vihiroonkin
-Eihään Jesuus tuollasesta mitään tule.

Ranuja pitäisi olla "Ranaattia"

-Kun mä käsken, niin sä menet. Vaikka mä käskisin sunne mennä sanomahan niille notta terve.
-No mitä mä sanoon?
-Sano se saatana. Sano niille notta terve.

Rajalan ja Martin keskustelu. Vuorosanat melkein oikein. Rajala sanoo "meet", eikä "menet".

3

2586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähänvikaan

      -kun mä käsken niin sä meet, vaikka mä käskisin sun vaan sanoa siellä viirennen komppanian päällikölle notta terve.
      -no sano se saatana, sano notta terve.

    • Anonyymi

      Piti kirioottaa näin pohojalaasena nuosta virkkehistä ja kommentiista.
      Talavisota elokuvan murret on kuta kuinkin oikeen , mutta on siä palio kömmähryksiäki joukos, Pohojammaan murret on kuta kuinki vaikia puhua ja kirioottaa sellaasille, jokkei oo ikinä asunu täälä. Eikä se auta, jotta aina muka venytetähän sanoja. Kusse ei mee niin.
      Mutta pisteetä antaasin muille kuus. mutta Yllille kymmenen..meirän miehiä R.I.P.

    • Anonyymi

      "Mikääs taloo se semmonen on johna kissiä ei oo?"

      Itte sanoosin tuon:

      "Mikäs taloo se sellaanen on, johona kissiä ei oo?"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe