Tomismi vai atomismi?

Olen varsin mielistynyt tomismiin (aristoteelis-tomismiin) ja näen sen hyvänä vaihtoehtona antiikin ajan atomismille, jonka näen varhaisena materialismin muotona.

Wikipedian mukaan eräs ensimmäisistä atomismin kehittäjistä oli Demokritos, jonka mukaan

"Asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä".

Mielestäni tämä on mielettömyyttä, mutta seuraava tomismiin liittyvä kohta tuntuu yhtä kummalliselta:

Empirismi: Peripateettisen aksiooman mukaan ”Nihil est in intellectu quod non prius in sensu.” (”mielessä ei ole mitään mikä ei ensin olisi ollut aisteissa”).

Jos ihminen näkee ensimmäisen kerran elämässään punaisen värin, niin miten ihmeessä hänen mielensä voi nähdä punaisen värin, jollei punaisen värin näkemisen mahdollisuus olisi ollut jo ennestään potentiaalisena hänen mielensä tilojen mahdollisuuksien joukossa? Eikö mieli voi nähdä punaisen värin vain ja ainoastaan, jos mielellä on jo etukäteen kapasiteettia nähdä punainen väri?

Kun puhutaan mielen tiloista, niin eikö mielen tilojen tilavektorin pitäisi sisältää myös kaikki mahdolliset mielentilat riippumatta siitä onko kyseinen tila aktuaalinen vai ei? Mielen tilojen muutoksen transitiomatriisissa voitaisiin sitten ottaa huomioon myös aistimukset.

Kuten aluksi mainitsin olen sympaattinen aristoteelis-tomismille, mutta tuo peripateettisuus hiertää. Olen varmaan ymmärtänyt peripateettisen aksiooman väärin.


Voiko kukaan auttaa asiassa?

10

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siärohvetia

      Juu-uh... noh aevan tokkiinsa vuan suattaapi ollannii että sattoo... vuan suattaapihan tuo olla sattoomattannii...

    • rohveetta

      Suattaa tuo nii tuuloloihtia lounoosta kässin... vuan suattaapihan tuo tuuloa ijästäkkii... tahi sitta olla tyyten tuuloloimattannii... tiällähän tuota onnii mukavoa pohoiskella muutennii tässä käkkäillessä...

    • T.Ompskumehu

      Niita kai kutsutaan geeneiksi, johon on koodattu miten jokut asiat nahdaan: esim varit. Vaikka punainen ja vihrea. Joillain on jopa geenivirhe, joka aiheuttaa varisokeutta.

      Mielentiloista en osaa sanoa. Kysy joltakin shamaanilta tuota.

    • Geenit vaikuttavat kyllä ihmisen aineelliseen puoleen, mutta eikö voisi ajatella, että ihmisellä on mahdollisia mielentiloja ja mahdollisia aineellisia tiloja. Osa mahdollisista mielentiloista ja aineellisista tiloista voidaan linkittää keskenään. Ihmisen mielentila voi muuttua toiseksi mielentilaksi ja tähän muuttumiseen vaikuttavat myös aineelliset asiat. Mukavan mielentilan ihminen pyrkii säilyttämään tai pyrkii sitä kohti, jos mielentila on epämukava. On siis olemassa puoleensa vetäviä ja luotaantyöntäviä epämukavia mielentiloja. Jo pelkästään se, että jokin mielentila on epämukava aiheuttaa sen, että siitä pyritään pois.

      o Nykyinen mielentila säilytetään tietyllä todennäköisyydellä
      o Nykyisestä mielentilasta siirrytään mielentilaan 2 tietyllä todennäköisyydellä
      o Nykyisestä mielentilasta siirrytään mielentilaan 3 tietyllä todennäköisyydellä
      o ...
      o Nykyisestä mielentilasta siirrytään mielentilaan n tietyllä todennäköisyydellä

      Siirtymätodennäköisyyksiin vaikuttaa myös oppiminen.

      Jos pitäisi arvioida mitä mielessä voi olla, niin itse listaisin mieleen kaikki mahdolliset mielentilat, enkä vain niitä, jotka ovat olleet ensin aisteissa, toisin kuin paripateetisessa aksioomassa (”mielessä ei ole mitään mikä ei ensin olisi ollut aisteissa”).

      Tämä auttaa hahmottamaan mielen ja aineen välistä suhdetta kuten yllä. Pelkkä atomismi ei riitä.
      Tomismissa 'forma' antaa enemmän pelivaraa kuin atomismi.

    • T.Ompskumehu

      Hmm. Minusta tuo kavntimekaaninen tilavektori & matriisioperaattori -ajattelu ei oikein sovi uskontoon. Mutta siita vain teoriaa kehittamaan. Muista kuitenkin, etta se pitaa testata kokeellisesti.

      Messussa kaydessa mieluummin polvistun Jumalan edessa ja haistelen hurskaana suitsutuksen tuoksua ja kuuntelen kaunista kuoromusiikkia.

      • En ole rakentamassa mitään omaa systeemiä vaan yritän hahmotella mielen ja aineen välistä suhdetta. Siihen tomismi sopii hyvin.

        Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat "muotoja".

        Tämä poistaa mielen ja aineen välisen interaktio-ongelman, koska aine ja muoto ovat kuin paita ja peppu tai siis kaikilla reaalimaailman objekteilla on "muoto".

        Uskonnollinen merkitys tällä asialla on sikäli, että ihmisen ei tarvitse olla atomisti tai siis materialisti. Tähän asiaan liittyvää kädenvääntöä on käyty jo antiikin ajoista saakka. Nykyisin materialismi on jo niin itsevarmaa, että tietoisuuden "vaikeaa ongelmaa" ei edes tunnusteta olevan olemassa. Tietoisuus selitetään monimutkaisuudella. Tietoisuus voi hyvinkin selittyä monimutkaisuudella, mutta tomistisella tavalla, eikä suinkaan atomistisella tavalla. Onhan toki olemassa monimutkaisia "muotoja".


      • 747894
        inti kirjoitti:

        En ole rakentamassa mitään omaa systeemiä vaan yritän hahmotella mielen ja aineen välistä suhdetta. Siihen tomismi sopii hyvin.

        Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat "muotoja".

        Tämä poistaa mielen ja aineen välisen interaktio-ongelman, koska aine ja muoto ovat kuin paita ja peppu tai siis kaikilla reaalimaailman objekteilla on "muoto".

        Uskonnollinen merkitys tällä asialla on sikäli, että ihmisen ei tarvitse olla atomisti tai siis materialisti. Tähän asiaan liittyvää kädenvääntöä on käyty jo antiikin ajoista saakka. Nykyisin materialismi on jo niin itsevarmaa, että tietoisuuden "vaikeaa ongelmaa" ei edes tunnusteta olevan olemassa. Tietoisuus selitetään monimutkaisuudella. Tietoisuus voi hyvinkin selittyä monimutkaisuudella, mutta tomistisella tavalla, eikä suinkaan atomistisella tavalla. Onhan toki olemassa monimutkaisia "muotoja".

        "Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat 'muotoja'."

        Millä logiikalla atomit olisivat tyhjyyttä? Eivätkö atomit ole nimenomaan sitä aistein havaittavaa ainetta?

        En tiedä atomismista enkä tomismista mitään, mutta tuli vain tällainen kysymys mieleen.


      • T.Ompskumehu
        inti kirjoitti:

        En ole rakentamassa mitään omaa systeemiä vaan yritän hahmotella mielen ja aineen välistä suhdetta. Siihen tomismi sopii hyvin.

        Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat "muotoja".

        Tämä poistaa mielen ja aineen välisen interaktio-ongelman, koska aine ja muoto ovat kuin paita ja peppu tai siis kaikilla reaalimaailman objekteilla on "muoto".

        Uskonnollinen merkitys tällä asialla on sikäli, että ihmisen ei tarvitse olla atomisti tai siis materialisti. Tähän asiaan liittyvää kädenvääntöä on käyty jo antiikin ajoista saakka. Nykyisin materialismi on jo niin itsevarmaa, että tietoisuuden "vaikeaa ongelmaa" ei edes tunnusteta olevan olemassa. Tietoisuus selitetään monimutkaisuudella. Tietoisuus voi hyvinkin selittyä monimutkaisuudella, mutta tomistisella tavalla, eikä suinkaan atomistisella tavalla. Onhan toki olemassa monimutkaisia "muotoja".

        Atomeilla on muoto. Kaikella materialla on muoto paitsi ehka elektroneilla ja neutriinoilla. Vaittaisin kuitenkin, etta makuaistimukset on tavallaan koodattu geeneihin: makea = hyvaa syoda, katkera = pahaa, ala syo.

        Aivot ovat kylla mukautuvaisia ja voivat luoda assosiaatioita eri asioiden valille. Esimerkiksi muusiikin voi nahda vareina (Sibelius) tai vain muuten nahda vaikka ei kuulisikaan, kun nakee nuotit (Beethoven).


      • 747894 kirjoitti:

        "Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat 'muotoja'."

        Millä logiikalla atomit olisivat tyhjyyttä? Eivätkö atomit ole nimenomaan sitä aistein havaittavaa ainetta?

        En tiedä atomismista enkä tomismista mitään, mutta tuli vain tällainen kysymys mieleen.

        Ajateltiin ilmeisesti, että atomit liikkuvat niiden välisessä tyhjässä tilassa.


      • T.Ompskumehu kirjoitti:

        Atomeilla on muoto. Kaikella materialla on muoto paitsi ehka elektroneilla ja neutriinoilla. Vaittaisin kuitenkin, etta makuaistimukset on tavallaan koodattu geeneihin: makea = hyvaa syoda, katkera = pahaa, ala syo.

        Aivot ovat kylla mukautuvaisia ja voivat luoda assosiaatioita eri asioiden valille. Esimerkiksi muusiikin voi nahda vareina (Sibelius) tai vain muuten nahda vaikka ei kuulisikaan, kun nakee nuotit (Beethoven).

        Jotkut, joille on vaikea ymmärtää miten pelkästään aineellinen monimutkaisuus voisi luoda
        tietoisuutta ehdottavat, että tietoisuus luuraa jossain mikromaailman uumenissa, mutta ymmärtääkseni tomismin mukaan ihmisen tietoisuus on ihmisen kokoluokan asia ja luuraa siinä ihmisen kokoisessa ihmisen "muodossa". Koska ihmisen "muoto" on ihmisen kokoluokkaa siihen liittyy lukemattomia atomeja ja monimutkaisuutta ja geenitkin pääsevät vaikuttamaan tietoisuuteen.

        Esimerkki atomien ja muodon suhteesta on vesi, joka koostuu vedystä ja hapesta, mutta sillä on oma veden "muoto" (ei siis vedyn "muoto" ja hapen "muoto").

        Tomismin anti näyttää toisiaankin olevan se, että ihmisen tietoisuus on ihmisen kokoluokan asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      3488
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

      En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1506
    3. Miksi ihmeessä?

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1249
    4. Ootko huomannut miten

      pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1212
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

      Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      978
    6. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

      Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      961
    7. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      943
    8. Kuinka kauan

      Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      57
      832
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

      Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      90
      777
    10. Se olisi ihan

      Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      745
    Aihe