Tomismi vai atomismi?

Olen varsin mielistynyt tomismiin (aristoteelis-tomismiin) ja näen sen hyvänä vaihtoehtona antiikin ajan atomismille, jonka näen varhaisena materialismin muotona.

Wikipedian mukaan eräs ensimmäisistä atomismin kehittäjistä oli Demokritos, jonka mukaan

"Asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä".

Mielestäni tämä on mielettömyyttä, mutta seuraava tomismiin liittyvä kohta tuntuu yhtä kummalliselta:

Empirismi: Peripateettisen aksiooman mukaan ”Nihil est in intellectu quod non prius in sensu.” (”mielessä ei ole mitään mikä ei ensin olisi ollut aisteissa”).

Jos ihminen näkee ensimmäisen kerran elämässään punaisen värin, niin miten ihmeessä hänen mielensä voi nähdä punaisen värin, jollei punaisen värin näkemisen mahdollisuus olisi ollut jo ennestään potentiaalisena hänen mielensä tilojen mahdollisuuksien joukossa? Eikö mieli voi nähdä punaisen värin vain ja ainoastaan, jos mielellä on jo etukäteen kapasiteettia nähdä punainen väri?

Kun puhutaan mielen tiloista, niin eikö mielen tilojen tilavektorin pitäisi sisältää myös kaikki mahdolliset mielentilat riippumatta siitä onko kyseinen tila aktuaalinen vai ei? Mielen tilojen muutoksen transitiomatriisissa voitaisiin sitten ottaa huomioon myös aistimukset.

Kuten aluksi mainitsin olen sympaattinen aristoteelis-tomismille, mutta tuo peripateettisuus hiertää. Olen varmaan ymmärtänyt peripateettisen aksiooman väärin.


Voiko kukaan auttaa asiassa?

10

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siärohvetia

      Juu-uh... noh aevan tokkiinsa vuan suattaapi ollannii että sattoo... vuan suattaapihan tuo olla sattoomattannii...

    • rohveetta

      Suattaa tuo nii tuuloloihtia lounoosta kässin... vuan suattaapihan tuo tuuloa ijästäkkii... tahi sitta olla tyyten tuuloloimattannii... tiällähän tuota onnii mukavoa pohoiskella muutennii tässä käkkäillessä...

    • T.Ompskumehu

      Niita kai kutsutaan geeneiksi, johon on koodattu miten jokut asiat nahdaan: esim varit. Vaikka punainen ja vihrea. Joillain on jopa geenivirhe, joka aiheuttaa varisokeutta.

      Mielentiloista en osaa sanoa. Kysy joltakin shamaanilta tuota.

    • Geenit vaikuttavat kyllä ihmisen aineelliseen puoleen, mutta eikö voisi ajatella, että ihmisellä on mahdollisia mielentiloja ja mahdollisia aineellisia tiloja. Osa mahdollisista mielentiloista ja aineellisista tiloista voidaan linkittää keskenään. Ihmisen mielentila voi muuttua toiseksi mielentilaksi ja tähän muuttumiseen vaikuttavat myös aineelliset asiat. Mukavan mielentilan ihminen pyrkii säilyttämään tai pyrkii sitä kohti, jos mielentila on epämukava. On siis olemassa puoleensa vetäviä ja luotaantyöntäviä epämukavia mielentiloja. Jo pelkästään se, että jokin mielentila on epämukava aiheuttaa sen, että siitä pyritään pois.

      o Nykyinen mielentila säilytetään tietyllä todennäköisyydellä
      o Nykyisestä mielentilasta siirrytään mielentilaan 2 tietyllä todennäköisyydellä
      o Nykyisestä mielentilasta siirrytään mielentilaan 3 tietyllä todennäköisyydellä
      o ...
      o Nykyisestä mielentilasta siirrytään mielentilaan n tietyllä todennäköisyydellä

      Siirtymätodennäköisyyksiin vaikuttaa myös oppiminen.

      Jos pitäisi arvioida mitä mielessä voi olla, niin itse listaisin mieleen kaikki mahdolliset mielentilat, enkä vain niitä, jotka ovat olleet ensin aisteissa, toisin kuin paripateetisessa aksioomassa (”mielessä ei ole mitään mikä ei ensin olisi ollut aisteissa”).

      Tämä auttaa hahmottamaan mielen ja aineen välistä suhdetta kuten yllä. Pelkkä atomismi ei riitä.
      Tomismissa 'forma' antaa enemmän pelivaraa kuin atomismi.

    • T.Ompskumehu

      Hmm. Minusta tuo kavntimekaaninen tilavektori & matriisioperaattori -ajattelu ei oikein sovi uskontoon. Mutta siita vain teoriaa kehittamaan. Muista kuitenkin, etta se pitaa testata kokeellisesti.

      Messussa kaydessa mieluummin polvistun Jumalan edessa ja haistelen hurskaana suitsutuksen tuoksua ja kuuntelen kaunista kuoromusiikkia.

      • En ole rakentamassa mitään omaa systeemiä vaan yritän hahmotella mielen ja aineen välistä suhdetta. Siihen tomismi sopii hyvin.

        Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat "muotoja".

        Tämä poistaa mielen ja aineen välisen interaktio-ongelman, koska aine ja muoto ovat kuin paita ja peppu tai siis kaikilla reaalimaailman objekteilla on "muoto".

        Uskonnollinen merkitys tällä asialla on sikäli, että ihmisen ei tarvitse olla atomisti tai siis materialisti. Tähän asiaan liittyvää kädenvääntöä on käyty jo antiikin ajoista saakka. Nykyisin materialismi on jo niin itsevarmaa, että tietoisuuden "vaikeaa ongelmaa" ei edes tunnusteta olevan olemassa. Tietoisuus selitetään monimutkaisuudella. Tietoisuus voi hyvinkin selittyä monimutkaisuudella, mutta tomistisella tavalla, eikä suinkaan atomistisella tavalla. Onhan toki olemassa monimutkaisia "muotoja".


      • 747894
        inti kirjoitti:

        En ole rakentamassa mitään omaa systeemiä vaan yritän hahmotella mielen ja aineen välistä suhdetta. Siihen tomismi sopii hyvin.

        Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat "muotoja".

        Tämä poistaa mielen ja aineen välisen interaktio-ongelman, koska aine ja muoto ovat kuin paita ja peppu tai siis kaikilla reaalimaailman objekteilla on "muoto".

        Uskonnollinen merkitys tällä asialla on sikäli, että ihmisen ei tarvitse olla atomisti tai siis materialisti. Tähän asiaan liittyvää kädenvääntöä on käyty jo antiikin ajoista saakka. Nykyisin materialismi on jo niin itsevarmaa, että tietoisuuden "vaikeaa ongelmaa" ei edes tunnusteta olevan olemassa. Tietoisuus selitetään monimutkaisuudella. Tietoisuus voi hyvinkin selittyä monimutkaisuudella, mutta tomistisella tavalla, eikä suinkaan atomistisella tavalla. Onhan toki olemassa monimutkaisia "muotoja".

        "Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat 'muotoja'."

        Millä logiikalla atomit olisivat tyhjyyttä? Eivätkö atomit ole nimenomaan sitä aistein havaittavaa ainetta?

        En tiedä atomismista enkä tomismista mitään, mutta tuli vain tällainen kysymys mieleen.


      • T.Ompskumehu
        inti kirjoitti:

        En ole rakentamassa mitään omaa systeemiä vaan yritän hahmotella mielen ja aineen välistä suhdetta. Siihen tomismi sopii hyvin.

        Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat "muotoja".

        Tämä poistaa mielen ja aineen välisen interaktio-ongelman, koska aine ja muoto ovat kuin paita ja peppu tai siis kaikilla reaalimaailman objekteilla on "muoto".

        Uskonnollinen merkitys tällä asialla on sikäli, että ihmisen ei tarvitse olla atomisti tai siis materialisti. Tähän asiaan liittyvää kädenvääntöä on käyty jo antiikin ajoista saakka. Nykyisin materialismi on jo niin itsevarmaa, että tietoisuuden "vaikeaa ongelmaa" ei edes tunnusteta olevan olemassa. Tietoisuus selitetään monimutkaisuudella. Tietoisuus voi hyvinkin selittyä monimutkaisuudella, mutta tomistisella tavalla, eikä suinkaan atomistisella tavalla. Onhan toki olemassa monimutkaisia "muotoja".

        Atomeilla on muoto. Kaikella materialla on muoto paitsi ehka elektroneilla ja neutriinoilla. Vaittaisin kuitenkin, etta makuaistimukset on tavallaan koodattu geeneihin: makea = hyvaa syoda, katkera = pahaa, ala syo.

        Aivot ovat kylla mukautuvaisia ja voivat luoda assosiaatioita eri asioiden valille. Esimerkiksi muusiikin voi nahda vareina (Sibelius) tai vain muuten nahda vaikka ei kuulisikaan, kun nakee nuotit (Beethoven).


      • 747894 kirjoitti:

        "Jos atomisti sanoo, että asioiden on sovittu olevan makeita, katkeria, kuumia, kylmiä ja värikkäitä; mutta todellisuudessa ne ovat atomeita ja tyhjyyttä, niin tomisti voi lisätä, että tosin ne ovat vain atomeita ja tyhjyyttä, mutta atomit eivät ole pelkkää ainetta vaan yhdistelmä ainetta ja "muotoa"
        ja makeus, katkeruus, kuumuus, kylmyys ja värit ovat 'muotoja'."

        Millä logiikalla atomit olisivat tyhjyyttä? Eivätkö atomit ole nimenomaan sitä aistein havaittavaa ainetta?

        En tiedä atomismista enkä tomismista mitään, mutta tuli vain tällainen kysymys mieleen.

        Ajateltiin ilmeisesti, että atomit liikkuvat niiden välisessä tyhjässä tilassa.


      • T.Ompskumehu kirjoitti:

        Atomeilla on muoto. Kaikella materialla on muoto paitsi ehka elektroneilla ja neutriinoilla. Vaittaisin kuitenkin, etta makuaistimukset on tavallaan koodattu geeneihin: makea = hyvaa syoda, katkera = pahaa, ala syo.

        Aivot ovat kylla mukautuvaisia ja voivat luoda assosiaatioita eri asioiden valille. Esimerkiksi muusiikin voi nahda vareina (Sibelius) tai vain muuten nahda vaikka ei kuulisikaan, kun nakee nuotit (Beethoven).

        Jotkut, joille on vaikea ymmärtää miten pelkästään aineellinen monimutkaisuus voisi luoda
        tietoisuutta ehdottavat, että tietoisuus luuraa jossain mikromaailman uumenissa, mutta ymmärtääkseni tomismin mukaan ihmisen tietoisuus on ihmisen kokoluokan asia ja luuraa siinä ihmisen kokoisessa ihmisen "muodossa". Koska ihmisen "muoto" on ihmisen kokoluokkaa siihen liittyy lukemattomia atomeja ja monimutkaisuutta ja geenitkin pääsevät vaikuttamaan tietoisuuteen.

        Esimerkki atomien ja muodon suhteesta on vesi, joka koostuu vedystä ja hapesta, mutta sillä on oma veden "muoto" (ei siis vedyn "muoto" ja hapen "muoto").

        Tomismin anti näyttää toisiaankin olevan se, että ihmisen tietoisuus on ihmisen kokoluokan asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2378
    2. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      182
      2058
    3. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      45
      2017
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      30
      1728
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1696
    6. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      168
      1383
    7. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      195
      1322
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      26
      1195
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      992
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      80
      991
    Aihe