Läheisten vastuu

niromies

Kun ikääntyneen autoilevan läheisenne autoon alkaa tulla enenevässä määrin kolhuja, sujuva liikenneympyrään ajo ei enää onnistu vaan vaatii lähes pysähtymisen liikennetilanteesta riippumatta, kiihdytyskaistalla riittävä kiihdytys ja jouheva liittyminen päätielle ei enää suju ja risteysajokin on hyvin epävarmaa ja epäjohdonmukaista, usein myös nopeus maantiellä on hidastunut mutta pysyy usein samana vaikka nopeusrajoitukset muuttuu. Taajamissa selvästi muuta liikennettä hitaammin ajo.

Kun joitain näistä merkeistä alkaa läheisessäsi näkyä, älä päästä ajamaan, ilmoita vaikka poliisille jos et muuta pysty.

Tai päästä vaan, jos hyväksyt rattijuopotkin liikenteessä, yhtä halveksittavaa ja vaarallista se on ajaa kännissä kuin muusta syystä samalle tasolle taantuneena.

Myös muut kuin läheiset, ilmoittakaa rattijuoposta poliisille aina kun näette ajokuntoisen kuskin ajotapaan verrattuna epävarmasti ja epäjohdonmukaisesti liikkuvan auton. Säästetään ihmishenkiä kun kannetaan vastuumme.

11

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klommo

      Käppänät rasittaa vakuutusyhtiön taloutta ja sitä myötä vakuutus maksuja!

    • Starisborn

      Olemme saaneet uuden nastarengasmiehen!!

    • tai.sitten

      "Tai päästä vaan, jos hyväksyt rattijuopotkin liikenteessä, yhtä halveksittavaa ja vaarallista se on ajaa kännissä kuin muusta syystä samalle tasolle taantuneena."
      Näin toki on.
      Tosin löytyy henkilöitä joiden mielestä vaikka ajo, huomio-ja reaktiokyky on muusta kuin viinasta/huumeista mainitsemallesi tasolle taantunut, niin kyseessä ei olekaan halveksittava liikenteen vaarantaja vaan muille esimerkiksi kelpaava viisasautoilija.

      • niromies

        Ei kukaan viisauttaan aja huonosti tai joudu pysähtymaan ennen liikenneympyrään ajoa silloin kun siellä ei ketään ole joka jouhevan ajon estää, kyllä vika on silloin reaktio ja hahmottamiskyvyssä, dementian tai muun vakavan liikennettä vaarantavan asian takia.
        Terve ihminen osaa katsoa liikennettä jo ennakkoon, ei hänen tarvitse sen takia pysähtyä.


      • tai.sitten
        niromies kirjoitti:

        Ei kukaan viisauttaan aja huonosti tai joudu pysähtymaan ennen liikenneympyrään ajoa silloin kun siellä ei ketään ole joka jouhevan ajon estää, kyllä vika on silloin reaktio ja hahmottamiskyvyssä, dementian tai muun vakavan liikennettä vaarantavan asian takia.
        Terve ihminen osaa katsoa liikennettä jo ennakkoon, ei hänen tarvitse sen takia pysähtyä.

        "Ei kukaan viisauttaan aja huonosti tai joudu pysähtymaan jne"
        Jos näitä palstoja seuraat niin huomaat, että jotkut juuri viisauttaan kuvailemallasi tavalla ajavat. Syistä, jotka tuohon ajotapaan on johtanut, olen kanssasi samaa mieltä.


    • Menepä sanomaan esim. faijalles, et ei taida kunto riittää ajamiseen enää, kunnon riita on valmis. Onneksi lääkärit hoiti hommansa täällä. Vieläkin mielestään ajokunnossa vaikka jalat ei toimi ja käytännössä sokea... uutta autoa vaan haluaisi, ei muista ettei ole korttiakaan enää.

      • niromies

        Etkö estä rattijuoppoakaan lähtemästä ajamaan, koska sekin voi alkaa riidellä. Annatko vaan ajaa toistamiseen kännissä siihen mitenkään puuttumatta?

        Ei vastuun kantaminen aina kivaa ole, mutta en käsitä ajatustapaa että jos se ei ole helppoa niin en puutu.

        Toivottavasti omilla läheisilläni aikanaan on sen verran vastuuntuntoa että pistää minut lopettamaan autolla ajon jos itse olen niin vastuuton etten välitä tai tajua.


      • täysivajakkiolet
        niromies kirjoitti:

        Etkö estä rattijuoppoakaan lähtemästä ajamaan, koska sekin voi alkaa riidellä. Annatko vaan ajaa toistamiseen kännissä siihen mitenkään puuttumatta?

        Ei vastuun kantaminen aina kivaa ole, mutta en käsitä ajatustapaa että jos se ei ole helppoa niin en puutu.

        Toivottavasti omilla läheisilläni aikanaan on sen verran vastuuntuntoa että pistää minut lopettamaan autolla ajon jos itse olen niin vastuuton etten välitä tai tajua.

        Rattijuopumus on laitonta toisin kuin seniilien autoilu. Älysi on melkoisen vähäinen kun rinnastat nämä kaksi asiaa toisiinsa.


      • niromies kirjoitti:

        Etkö estä rattijuoppoakaan lähtemästä ajamaan, koska sekin voi alkaa riidellä. Annatko vaan ajaa toistamiseen kännissä siihen mitenkään puuttumatta?

        Ei vastuun kantaminen aina kivaa ole, mutta en käsitä ajatustapaa että jos se ei ole helppoa niin en puutu.

        Toivottavasti omilla läheisilläni aikanaan on sen verran vastuuntuntoa että pistää minut lopettamaan autolla ajon jos itse olen niin vastuuton etten välitä tai tajua.

        Itse asiassa en estä, vaan ilmoitan poliisille asiasta, hoitakoon hommansa.


      • niromies
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Itse asiassa en estä, vaan ilmoitan poliisille asiasta, hoitakoon hommansa.

        Hyvä. Saman voi tehdä dementoituneelle läheisellekin jos ei jaksa riidellä.


      • niromies
        täysivajakkiolet kirjoitti:

        Rattijuopumus on laitonta toisin kuin seniilien autoilu. Älysi on melkoisen vähäinen kun rinnastat nämä kaksi asiaa toisiinsa.

        Mistä käsityksesi että ajokyvyttömänäkin saa ja on hyväksyttävää ajaa jos ei ole kännissä. Ei se, että on ajokortti, tarkoita että sen voimassaolon loppuun asti saa ajaa vaikka olisi kännissä, huumeissa, erittäin väsynyt tai terveydentilaltaan vastaavassa kunnossa.

        No, aina kannattaa nimitellä kun ei ole mitään järkeviä perusteluja omaan kantaansa ja siksi hermo menee kun on väärässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe