Luojan olemassaolo

Keskustelen tässä ketjussa afrikkalaisesta luojasta Mulukusta. Viittaan jatkossa häneen ’Hän’ -sanalla, ettei moderointi iske tuohon luojan nimeen, joka muistuttaa sanana miehen sukuelintä.

En usko Hänen olemassaoloon enkä usko ettei hän olisi olemassa. Pidän kuitenkin mahdollisena, että Hän on olemassa. Hänen luomismyyttinsä on hyvin todenmukainen, siinä on ihmisiä, apinoita, työkaluja, maanviljelystä ja tottelemattomutta. Hyvin samoja piirteitä siis kuin Raamatun luomismyytissä.

Pidätkö mahdollisena, että Hän on olemassa ja Hän on luonut maailman? Jos et pidä todennäköisenä, olet uskovainen ateisti, et niin kuin minä olen iloinen ateisti.

Mitä mieltä olet? Kerro mielipiteesi niin vastaan ensi torstaina kun palaan työmatkaltani. Eikö olekin jännää, että perheellinen, reissutyötä tekevä mies viettää viiikonloput netissä, eikä ole vaimonsa, tyttärensä ja ameriikan vävynsä kanssa nauttimassa sisukkapihvejä ja sienikastiketta? No, älä siitä välitä, uskovaiset ateistit saavat pataan minulta. Aseina käytän kognitiivisia vinoumia ja harhakuvitelmiani.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Muluku

20

370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä on parasta, mitä olen lukenut aikoihin. Nauroin kippurassa monta minuuttia lukiessani viestiäsi. Olet paljon pidemmälle edistynyt kuin tyypillinen amispoika. Pisteet siitä sinulle. Kunpa olisit oma poikani! Voisin opettaa sinulle jalkapalloa.

Nyt kun olen tällainen uraansa lopetteleva ammattinyrkkeilijä tai pokeriammattilainen tai sijoittaja tai kirjailija tai poleemikko tai matemaatikko tai näyttelijä tai mielisairaanhoitaja tai lääkäri tai postinkantaja tai ammattiopettaja niin en voi opettaa sinulle mitään sellaista, mitä et osaisi jo entuudestaan. Olet kaikin puolin taitava ja erityisen rakastettava ihminen. Nautin viestiesi lukemisesta jahka kirjoitat ne selvinpäin etkä päissään.

• "Nautin viestiesi lukemisesta jahka kirjoitat ne selvinpäin etkä päissään. "

Hyvä ystäväni Trööttan ei juo alkoholia lainkaan ja hän kirjoittaa sata kertaa paremmin kuin sinä sivistymätön amispoika.

• ”Kunpa olisit oma poikani! Voisin opettaa sinulle jalkapalloa.”

Se ei ole valitettavasti mahdollista. Sinä poika olit vielä margariinipaketissa kun minä olin jo töissä.

• 12____13

Antakaa vinkkejä miten Jeesuksen saisi tulemaan.. siis ilmestymään - ei mitään ateistisia imuri"(vitsejä=" Luterinaisesta palstalla ja sen imurista!

Hihhulimme on 3vkoa2päivää vanha ja on rukoillut viimeksi viime tänään . Tiedän, että on ihan normaalia olla hihhuloimatta Jeesuksesta, reilu viikkokin. Hihu alkaa olla tosi kipeän oloinen ja elämä on yhtä ähellystä ja huutoa kun yrittää pinnistää, mutta ei vaan tule. Muutaman aivopierun on saanut aikaiseksi..

• Virsut

Jos alustuksesi oli sinun raamattusi alkukappale niin veikkaan, että ei kannata jatkaa ilmestyskirjaan asti. Yksi vinkki kankeaan kirjallisen menestyksesi aloitukseen. Jos et saa kirjoitetuksi siitä miten koet muut, koita kirjoittaa siitä, miten muut kokevat sinut.

• KohtuullinenJumala

Muluku vaikuttaa hyvin tervejärkiseltä Jumalalta. Hänenkin oppinsa lähtee linkkisi mukaan siitä, että olemme kehittyneet (muutettu) apinoista. Tosin hän muutti ensimmäiset ihmiset takaisin apinoiksi, mutta mitä itse mokasivat.
      Paljon reilumpaa menettelyä kuienkin, kuin kostaa parin ihmisen moka koko luomakunnalle. Ei kai myöhemmin sitten tule mitään vedenpaisumuksia ja helvetillä uhkailuja?

• Tuossa Mulukun jutussa sentään ihmiset kehitetään apinoista, kylläkin älyllisellä suunnittelulla, eikä satunnaisella mutaatiolla.

• AteistiVaan

En pidä tarinaa mahdollisena. Vaikka leikkaisit apinalta hännät pois, niin apinoiden lapsille kasvaisi silti hännät. Menee samaan kategoriaan sotkan munien ja puhuvien käärmeiden kanssa... Täyttä satua!

• PharaoAprikasta

Entä jos leikkaus tapahtuisikin iturataan kohdistuvalla geenimanipulaatiolla, joka estäisi hännän kasvamisen jälkikasvulle?
        Mulukku joutuu tietenkin varhaisille afrikkalaisille puhumaan kuvakieltä, ne kun eivät olleet Joosefis... ei kun genetiikasta ja ituradoista kuulleetkaan.

Munista puhuvat kärmeet eivät kuulu tähän asiaan mitenkään.

• AteistoVaan
        PharaoAprikasta kirjoitti:

Entä jos leikkaus tapahtuisikin iturataan kohdistuvalla geenimanipulaatiolla, joka estäisi hännän kasvamisen jälkikasvulle?
        Mulukku joutuu tietenkin varhaisille afrikkalaisille puhumaan kuvakieltä, ne kun eivät olleet Joosefis... ei kun genetiikasta ja ituradoista kuulleetkaan.

Munista puhuvat kärmeet eivät kuulu tähän asiaan mitenkään.

Jos lähdet muuttamaan tarinaa, niin muutetaan sitten kerralla reilusti.

Ehkäpä Mulukku oli toisen heimon poppamies, joka esiintyi alkuasukkaille Jumalana. Hän oli päätellyt Darwinin tapaan evoluution ja selitti alkuasukkaille, miten ihminen kehittyi apinamaisesta esi-isästä menettäen häntänsä. Alkuasukkaat ymmärsivät tärinan täysin päin seiniä, josta syntyi nykyinen legenda.

Joo, pidän mahdollisena, että Mulukukku on joskus ollut olemassa, mutta toki tälläisen hatusta vedetyn tarinan todenpitävyys on lähes olematon. Toki tarinaa muuttamalla siitä saadaan mahdollinen.

• Onhan tuo paras jumala jonka ihminen on luonut, ei tietenkään pärjää minun Jumalalle joka on tunne.

• Muluku on enemmän kun tunne. Jopa tiedemiehet tunnustavat, etteivät he tiedä onko Muluku olemassa vai ei. Tämän vuoksi Muluko on todennäköisesti olemassa.

• Trööttan kirjoitti:

Muluku on enemmän kun tunne. Jopa tiedemiehet tunnustavat, etteivät he tiedä onko Muluku olemassa vai ei. Tämän vuoksi Muluko on todennäköisesti olemassa.

Onhan tämä minun tunnekin olemassa koska sitä ei voi nähdä se luultavasti on oikea. Kaikki ihmisen luomat jumalat ovat Jumalia ainoastaan niin kauan kun niitä ei voi ymmärtää eikä nähdä, heti kun ymmärrämme mistä on kysymys ne eivät enää ole Jumalia vaan esimerkiksi sähköpurkauksia jotka aiheuttavat salaman ja ukkosen.

• Tunteet on ilmeisesti sähköä siinä kuin salamakin.

• kekek-kekek kirjoitti:

Tunteet on ilmeisesti sähköä siinä kuin salamakin.

Sähköä ovat, sähkö tulee ihmisen omasta voimalaitoksesta, solujen välinen osmoosi sitä sähköä tuottaa ilmaiseksi.

• Mulukun-palavoja

Muluku on suurin!

Mikään ei ole niin mahtava kuin Minun Mulukuni!

• Uskovaiset ateistit saivat taas pataan. Yhtään todistetta Mulukun olemassaoloa vastaan ei ole esitetty.

• No minä esitän.

Muluku on afrikkalainen myytti ja häneen liitetyt kertomukset eivät ole järkeviä.

Nykyisen tieteellisen tiedon valossa kertomukset Mulukusta ja ihmisen luomisesta sekä apinoista eivät ole totta.

Jos voit esittää vastakkaisia todisteita, niin ole hyvä.

Maalaisjärki riittää todisteeksi, sillä on järjetöntä pitää totena Mulukuun liitettyjä kertomuksia.

On niissä silti hauska evoluutioon viittaava yksityiskohta: Muluku teki apinoista ihmisiä (korvasi ihmiset apinoilla).

• Missä piileksii naisia metsästävä ateisti-peto Breben?

Miksi et kommentoi poieemikon, tr0hättanin ja Trööttanin viesteihin?

Sinähän olit sitä mieltä, että minä olen kyseisten nikkien takana vaikuttava henkilö.

No, tuliko ateistille jälleen kerran pataan vai ei?

Hulvatonta sinänsä, että ateisti antaa pataan toiselle ateistille...

• ei-kirj kirjoitti:

No minä esitän.

Muluku on afrikkalainen myytti ja häneen liitetyt kertomukset eivät ole järkeviä.

Nykyisen tieteellisen tiedon valossa kertomukset Mulukusta ja ihmisen luomisesta sekä apinoista eivät ole totta.

Jos voit esittää vastakkaisia todisteita, niin ole hyvä.

Maalaisjärki riittää todisteeksi, sillä on järjetöntä pitää totena Mulukuun liitettyjä kertomuksia.

On niissä silti hauska evoluutioon viittaava yksityiskohta: Muluku teki apinoista ihmisiä (korvasi ihmiset apinoilla).

Korjaan sen verran, että jätän sanan "tieteellinen" pois: se on ateistien minuun istuttama

Tähän asti tehtyjen tutkimusten mukaan Muluku ei ole kaiken olevaisen eikä edes ihmisen luoja. Saman sanoo ihmisen järki: Mulukuun liittyvät kertomukset eivät ole tuettavissa luonnontieteellisen tutkimuksen tulosten kanssa. Niinpä niitä ei ole järkevää pitää totena etenkin kun tiedetään, että kyse on afrikkalaisesta myytista ja tarusta sen sijaan, että puhuttaisiin historiallisesta totuudesta.

Mulukun myytistä löytyy yllättäen viitteitä Raamatun luomismyytteihin.

Maan koloista tuli esiin mies ja nainen; Jumala puhalsi maan savesta tehdyn patsaan sieraimiin ja niin siitä tuli elävä olento, mies, jonka nimi on Adam.

Ihminen ei totellut Jumalaa; vrt. myytti Mulukun luomista ihmisistä.

Yhtäläisyydet voivat kertoa siitä, että tarinoilla on yhteinen tausta, mutta tarinan kulkusuuntaa ei voida varmuudella todistaa: oletan, että tarina on kulkenut Lähi-idästä (mm. Israel) Afrikkaan. Tarina on sitten muuttunut ajan saatossa, mikä on tyypillistä. Niinhän on tapahtunut myös kertomuksista koskien vedenpaisumusta ja syntiin lankeamista. Näistä tapahtumista on kertomuksia eri kansojen tarustoissa, mutta ne poikkeavat toisistaan jonkin verran.

http://www.jariiivanainen.net/Raamattujahistoria1.html

Jne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      237
      2228
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1818
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      65
      1511
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1235
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1095
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1088
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1008
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      844
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      842
    Aihe