Ihmisen poika ???

Kuka on ihmisen poika ?

Toki hepreasta tai arameasta ja sen käytöstä tiedämme, että ihmisen poika tarkoittaa suurinpiirtein samaa kuin suomen kielen "ihmislapsi"; eli ketä tahansa joka on ihmisen poika, eli aivan tavallinen ihminen.

Näin olleen, esimerkiksi Hes 2:1 ja 2:3 "ihmisen poika" onkin kätevästi käännetty "ihmislapseksi" jotta kukaan ei huomaisi että kyse on nimenomaan samasta ilmaisusta "ihmisen poika", jota halutaan käyttää ikäänkuin erisnimenä:
"1 Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi (ben-adam), nouse jaloillesi, niin minä puhuttelen sinua"."
"3 Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi (ben-adam), minä lähetän sinut israelilaisten tykö, kapinallisten pakanain tykö, jotka ovat kapinoineet minua vastaan; he ja heidän isänsä ovat luopuneet minusta, hamaan tähän päivään asti."

Vastaavasti, Dan 8:17 ihmisen poika käännetään sanalla "ihmislapsi":
"Silloin hän tuli aivan lähelle sitä paikkaa, jossa minä seisoin; ja hänen tullessansa minut valtasi pelko, ja minä lankesin kasvoilleni. Ja hän sanoi minulle: "Tarkkaa, ihmislapsi (ben-adam), sillä näky tarkoittaa lopun aikaa"."

Mutta kappas, sitten Dan 7:13:ssa aivan samainen "ihmislapsi" onkin käännetty sanoilla "ihmisen poika" !!!

"Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan (bar-enas) kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen."

Toki, Dan 7 on kirjoitettu arameaksi eikä hepreaksi kuten 8. luku, jonka vuoksi sama 8. luvun ilmaisu bar-adam on arameaksi 7. luvussa bar-enas.

Aivan vastaavasti, ihmisen poika (bar-enas) on sapatin herra. Suomeksi: ihmislapsi on sapatin herra,

VT ei anna perustetta termin ben-adam (heprea) tai bar-enas (aramea) tulkitsemiseksi muuta kuin ihan tavallista ihmistä kuvaavaksi sanaksi.

On mielenkiintoista, että Paavali ei koskaan kutsu Jeesusta "ihmisen pojaksi". Ja mielenkiintoisuus sen kun vaan lisääntyy, kun tajuaa, että evankeliumit kirjoitettii kauan Paavalin kirjeiden jälkeen. Toisin sanoen, on aivan ilmeistä, että oppi siitä että Jeesus olisi Dan 7:13:ssa tarkoitettu "ihmisen poika", on syntynyt sen jälkeen kun Paavali on kirjoittanut kirjeensä, todennäkäiseti sen jälkeen kun ns. Q-lähde on kirjoitettu, ja aika varmasti ennen 70-lukua, jolloin Mark evankeliumin nimellä kirjoitettu teksti on kirjoitettu.

Toisin sanoen, Jeesuksen liittäminen ilmaisuun "ihmisen poika" on tapahtunut todennäkäisesti siinä 60-70jKr tietämillä Israelin ulkopuolella, eli Paavalin perustamissa kristillisissä seurakunnissa, jossa ei toki juurikaan juutalaisia edes ollut korjaamassa virhettä.

14

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikiitosjeesus

      Niin, kyllähän Jeesus oli ihan tuikitavallinen avioton lapsi. Äidillään oli vain sekstailulleen kehnot selitykset mikä johti pojan kohdalla sittemmin itsetuhoiseen käytökseen.

      • buahhahhaaaaa

        Esität juuri sen tasoisen kommentin jolla ei ole mitään tutkittua perustetta.
        Peruskoulutytön kommenttien painoarvo on nollan hujakoilla.
        Kyllä tuollaisia läpänheittäjiä maailmasta löytyy 998kpl tuhannesta.


    • Kirjakääröt

      Dan.8:17 Biblia (1776) Ja hän tuli juuri liki minua; mutta minä hämmästyin, kuin hän tuli, ja lankesin kasvoilleni. Ja sanoi minulle: ota vaari, ihmisen poika, sillä tämä näky ajallansa täytetään. Siis Daniel, oli ihmisen poika.

      • Niin, esim.Hes 2 kohdissa ben adam on biblia 1776:ssa käänetty aivan oikein: ihmisen lapsi. Valitettavasti samaa ei voi sanoa nykykäännöksistä.


    • Historian-havinaa

      Jeesus oli pappi Elin vahingonlaukaus. Temppelin sopukoissa nuori 12-vuotias tyttönen joutui karvaisen miehen käsittelyyn ja niin Maria tuli raskaaksi.
      Joosef oli katkera kohtalostaan ja siitä syystä Jeesuksen ja Joosefin välit olivat hyvin kylmät.
      Joosef puuseppänä rakensi myös Jeesuksen ristin, eikä tullut itse teloituspaikalle.

    • jarinhotelli3

      Exapilla on sattunut häiriötila, koska Exap on ryhtynyt mitätöimään jopa Raamatun kirjoja, ja etsimään niiden tilalle jotakin vastaavan tuntuisia kirjoja.

      Nyt Exap miettii jo Jeesuksen jumaluuden mitätöimistä.

      Ei hyvä. Menettelyä on syytä korjata.

      Jeesuksella on yleisnimityksiä Raamatussa toistasataa uskoisin lukumäärän yhtäkkiä Jeesuksen erilaisten yleisnimien -nimityksien suhteen.
      Jeesuksen seudun oman ajan kulttuuriin ja opetusmetodiikkaan kuului vertauksilla opettaminen.

      • Exapin häiriötila on kestänyt jo jonkin aikaa.

        Ihmisen poika oli aikalaisten keskuudessa korkeampi nimitys kuin Jumalan poika. Vastaus löytyy Danielin kirjasta.


    • Naurettava aloitus. Eiköhän jätetä hepreankieli suoraan juutalaisten heiniksi. Tässä alla on väittely aiheesta. Jeshuan Jumaluutta puolustaa tietenkin mm. Messiaaninen juutalainen Michael Brown.

      https://www.youtube.com/watch?v=M38rQXLq29g

      • Pisteet yllä olevasta väittelystä: Michael Brownin puoli voitti 10 - 0.


      • Yksi-usko-on-nolla
        Yksi_usko kirjoitti:

        Pisteet yllä olevasta väittelystä: Michael Brownin puoli voitti 10 - 0.

        Yksi_usko on täysi nolla, joten jopa pikku lapsi on häntä huomattavasti älykkäämpi.
        Sen todistaa tämä palsta.


    • IhmisenPojasta

      Ihmisen Poika on Raamatussa esiintyvä ilmaus, jota Jeesus käytti puhuessaan itsestään. Hänen juutalaisille kuulijoilleen ilmaus liittyi messiaan tulemiseen aikojen lopulla.

      Vanhassa testamentissa esiintyvät heprean kielen sanaparit [ben-'adam] ja [ben-'enosh], jotka molemmat tarkoittavat sananmukaisesti "ihmisen poika". Perusmerkityksessään ilmaus tarkoittaa yleisesti ihmistä, ja suomennetaan "ihmislapsi" esimerkiksi Psalmin 8 jakeessa 5 "niin mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen?"

      Jo ennen Jeesuksen aikaa oli juutalaisten apokalyptisessä kirjallisuudessa muodostunut näkemys "Ihmisen Pojasta" (määrätyssä muodossa), eskatologisena hahmona, jonka oli määrä toimia välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä lopun aikoina. Näkemyksen raamatullisena perustana pidetään yleisimmin Danielin kirjan kuvausta siitä, kuinka Ihmisen Poika asetetaan valtaistuimelle ja kuinka hänelle annetaan ikuinen kuninkuus.

      Uudessa testamentissa Jeesus puhui itsestään usein kolmannessa persoonassa käyttäen ilmausta "Ihmisen Poika" (kreikankielisessä alkutekstissä ho hyios tū antrōpū). Näin Jeesus julisti olevansa juutalaisten odottama Pelastaja, Messias. Jeesus sanoi muun muassa että Ihmisen Pojalla on valta antaa syntejä anteeksi (Mark 2:10), Ihmisen Poika on sapatinkin herra (Mark 2:28) ja että Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan kadonneita (Luuk 19:10), sekä ettei Ihmisen Pojalla ole mihin päänsä kallistaisi. (Luuk 9:58). Jeesus sanoo myös Ihmisen Pojasta lopun aikoihin viitaten, että "silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut (Matteus 24:30–34).

      Heprealaiskirjeessä psalmin 8 kuvaus ihmisen pojasta tulkitaan ennustukseksi Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta (Hepr 2:6-9): "6 Vaan joku on jossakin paikassa todistanut, sanoen: "Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmisen poika, että pidät hänestä huolen? 7 Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi, kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja; 8 asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi. 9 Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa."

      • "Uudessa testamentissa Jeesus puhui itsestään usein kolmannessa persoonassa käyttäen ilmausta "Ihmisen Poika" (kreikankielisessä alkutekstissä ho hyios tū antrōpū). Näin Jeesus julisti olevansa juutalaisten odottama Pelastaja, Messias. "

        Puhuiko ???

        Nythän on niin, ettei Paavali käyttänyt Jeesuksesta kyseistä ilmaisua, ja vasta kymmeniä vuosia jälkeenpäin se ilmestyi evankeliumeihin.

        Usko Jeesukseen erityisenä tulevana "ihmisen poikana" on hyvin saattanut syntyä 50-70-luvuilla, ja evankeliumin kirjoittajathan kirjoittivat suullisen perimätiedon pohjalta, ja Matt ja Luuk kenties Q-lähteen pohjalta.

        Näin ollen olisi aivan loogista miksi Paavali ei mainitse Jeesusta "ihmisen poikana", vaikka ennustaakin hänen tulevan takaisin.

        Toinen asia mikä suuresti vahvistaa tätä oletusta on se, että JOS Jeesus olisi tosiaan monet kerrat julistanut olevansa "ihmisen poika", hän olisi sillä saanut välittömästi fariseusten ja muiden kivitykset alkamaan. Mutta tätähän eivät evankeliumit mainitse.

        "Ihmisen poika" oletettiin myös olevan Messias. Ja kuten voimme lukea, kukaan muu kuin Pietari ei arvannut Jeesuksen olevan messias, ja Jeesus varoitti kaikkia kertomasta sitä muille.

        Näin ollen, tämä oletus on itse asiassa kaikkein loogisin. Jeesus ei siis itse tituleerannut itseään "ihmisen pojaksi", ainakaan siinä merkityksessä kuin se Danielissa esiintyy.


      • MessiastaPäivää
        Exap kirjoitti:

        "Uudessa testamentissa Jeesus puhui itsestään usein kolmannessa persoonassa käyttäen ilmausta "Ihmisen Poika" (kreikankielisessä alkutekstissä ho hyios tū antrōpū). Näin Jeesus julisti olevansa juutalaisten odottama Pelastaja, Messias. "

        Puhuiko ???

        Nythän on niin, ettei Paavali käyttänyt Jeesuksesta kyseistä ilmaisua, ja vasta kymmeniä vuosia jälkeenpäin se ilmestyi evankeliumeihin.

        Usko Jeesukseen erityisenä tulevana "ihmisen poikana" on hyvin saattanut syntyä 50-70-luvuilla, ja evankeliumin kirjoittajathan kirjoittivat suullisen perimätiedon pohjalta, ja Matt ja Luuk kenties Q-lähteen pohjalta.

        Näin ollen olisi aivan loogista miksi Paavali ei mainitse Jeesusta "ihmisen poikana", vaikka ennustaakin hänen tulevan takaisin.

        Toinen asia mikä suuresti vahvistaa tätä oletusta on se, että JOS Jeesus olisi tosiaan monet kerrat julistanut olevansa "ihmisen poika", hän olisi sillä saanut välittömästi fariseusten ja muiden kivitykset alkamaan. Mutta tätähän eivät evankeliumit mainitse.

        "Ihmisen poika" oletettiin myös olevan Messias. Ja kuten voimme lukea, kukaan muu kuin Pietari ei arvannut Jeesuksen olevan messias, ja Jeesus varoitti kaikkia kertomasta sitä muille.

        Näin ollen, tämä oletus on itse asiassa kaikkein loogisin. Jeesus ei siis itse tituleerannut itseään "ihmisen pojaksi", ainakaan siinä merkityksessä kuin se Danielissa esiintyy.

        Se että joku julistaa olevansa Ihmisen Poika, ei pahemmin hetkauttanut. Tuohon aikaan näitä julostajia oli sata määrin. Jeesus vain yksi heidän joukossaan. Mikäli he eivät voineet todistaan väitettään todeksi heidät todettiin vain hulluiksi ja jätettiin rauhaan ellei se sitten aiheuttanut kansassa levottomuutta. Näin esimerkiksi Jesus Ananiaanpoika joka huusi noin 60 jaa. Jerusalemintuhoa ja lietsoi paniikkia. Hänet kyllä pidätettiin ja vaadittiin teloitettavaksi, mutta roomalaiset suhtautuivat hyvin vadtahakoisesti vaatimuksiin ja päästivät Ananianpojan menemään. Lopulta Ananiaanpoika kuoli jäätyään katapiltin sinkoaman kiven alle.

        Sinun ongelmasi on se, että väität tätä Paavalin keksinnöksi, mutta näin se ei ole. Tunnet hyvin heikosti juutalaisten kulttuuria ja traditiota toisen temppelin ajalta. Ihmisen Poikaa alettiin käyttämään Messiaan arvonimenä jo intertestamentaalisella aikakaudella kauan ennen Jeesusta.


    • MessiastaPäivää

      Sana toki tarkoittaa yksinkertaisesti vain ihmistä, kuitenkin Nehemian temppelin aikaan intertestamentaalisella aikakaudella sille annettiin Messiasta tarkoittava Erisnimen merkitys. Messiaaseen jo kauan ennen Jeesusta. Tämä näkyy varsinkin tuona-aikana kirjoitetussa Danielin kirjassa. Ben Adam / Ben Enos on juutalaisen uskomuksen mulaan messiaasta käytettäviä arvonimiä. Ihmisen Poika liitettiin Ja itse Jeesuksen aikaan, se esiintyi myös Qumranin teksteissä Messiaan kunnioitettuna arvonimenä. Että sillein.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      937
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      767
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      58
      721
    Aihe