Elämän tarkoitus?

D.W

Lienee tällä palstalla käsitelty aiemminkin monta kertaa elämän tarkoituksen poblematiikkaa, mutta minäpä kerron nyt miten asiat oikeasti ovat:

Tarkoitusperäisesti ajatteleva henkilö tarkastelee  ympäröivän maailman tapahtumia havaitsemansa lopputuloksen kautta. Asioita kokonaisvaltaisesti ymmärtävä sen sijaan tarkastelee tekijöitä, jotka ovat johtaneet havaittuun lopputulokseen.

Tarkoitusperäisesti ajatteleva ei siis ymmärrä esimerkiksi kausaliteettia, asioiden syy ja seuraus suhteita.

Maailma on olemassa sellaisena kuin se nyt on luonnonlakien ehdoilla tapahtuneiden kausaalisten tapahtumaketjujen seurauksena, ei siksi että sillä olisi jokin ennalta määrätty "suunnitelma" tai "tarkoitus" olla olemassa. Elämän kehitystä ohjaa luonnonvalinta, joka tekee mahdolliseksi evoluution, eli elämän jatkuvan muutoksen muuttuvien elinolosuhteiden mukaisiksi. Kaikki elämä tällä planeetalla on kyseisten elinolosuhteiden ehdoilla kehittynyttä ja jatkuvasti evoluution kautta siihen sopivaksi muokkautuvaa. Mikäli olosuhteet muuttuvat liian nopeasti, evoluutio ei pysy mukana ja seuraa lajin sukupuutto.

Olemme sikäli siis kaikki maapallon "tuotteita". Myös me ihmiset. Eksyksissä ilman suunnitelmaa ja tuhoaan kohti kulkevia piruparkoja.

39

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos tarkoitus on kysyä, mikä on ihmisen elämän tarkoitus, niin oma näkemykseni on se, että Jumala loi ihmisen rakkautensa kohteeksi.
      Jumala on rakkaus ja rakkaus vaatii aina kohteen.
      Kaikki muu, mikä maailmassa on, luotiin ihmistä varten. Tästä syystä kaikki muu luotiin ennen ihmistä. Vasta kun Jumala oli luonut ihanteelliset olot ihmistä varten, Hän loi ihmisen paratiisiin. Koko Jumalan luomistyö tähtäsi vain yhteen päämäärään eli ihmisen luomiseen. Kun Hän oli luonut ihmisen, Hän päätti luomistyönsä.
      Ilman ihmistä, millään, mitä maailmassa on, ei olisi mitään tarkoitusta.

      • Ja sitten pyhäkoulun päätteeksi lauletaan...


      • edellytykset.kyllä

      • "...Jumala loi ihmisen rakkautensa kohteeksi."

        Jännä tapa osoittaa rakkauttaan:

        "...niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät...Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat."

        "Ja Herra sanoi: »Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt.»"

        "Tästä syystä kaikki muu luotiin ennen ihmistä."

        Ihminen luotiin ensimmäisenä, Jahve itsekin toteaa, että ihminen on yksin. Hänellä ei siis ole kumppaneina mitään muita eläviä olentoja.

        "Herra Jumala sanoi: »Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.» "

        "Vasta kun Jumala oli luonut ihanteelliset olot ihmistä varten, Hän loi ihmisen paratiisiin."

        Väärin taas. Maan päällä ei ollut vielä edes yhtään kasvia kun hän loi ihmisen.

        "...ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento."


      • "Jännä tapa osoittaa rakkauttaan:

        "...niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät...Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat."

        "Ja Herra sanoi: »Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt.»"

        Kyseiset Raamatun kohdat eivät ole mitenkään ristiriidassa Jumalan rakkauden kanssa, koska kyseessä olevat tapahtumat olivat seurausta ihmisen syntilankeemuksesta ja johon Jumala oli jo suunnitellut ratkaisun, jonka nimi on Jeesus Kristus.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        "...Jumala loi ihmisen rakkautensa kohteeksi."

        Jännä tapa osoittaa rakkauttaan:

        "...niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät...Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat."

        "Ja Herra sanoi: »Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt.»"

        "Tästä syystä kaikki muu luotiin ennen ihmistä."

        Ihminen luotiin ensimmäisenä, Jahve itsekin toteaa, että ihminen on yksin. Hänellä ei siis ole kumppaneina mitään muita eläviä olentoja.

        "Herra Jumala sanoi: »Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.» "

        "Vasta kun Jumala oli luonut ihanteelliset olot ihmistä varten, Hän loi ihmisen paratiisiin."

        Väärin taas. Maan päällä ei ollut vielä edes yhtään kasvia kun hän loi ihmisen.

        "...ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento."

        "Ihminen luotiin ensimmäisenä, Jahve itsekin toteaa, että ihminen on yksin. Hänellä ei siis ole kumppaneina mitään muita eläviä olentoja."

        Kyse on väärästä Raamatun tulkinnasta. Ihminen luotiin viimeeksi.


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        "...Jumala loi ihmisen rakkautensa kohteeksi."

        Jännä tapa osoittaa rakkauttaan:

        "...niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät...Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat."

        "Ja Herra sanoi: »Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt.»"

        "Tästä syystä kaikki muu luotiin ennen ihmistä."

        Ihminen luotiin ensimmäisenä, Jahve itsekin toteaa, että ihminen on yksin. Hänellä ei siis ole kumppaneina mitään muita eläviä olentoja.

        "Herra Jumala sanoi: »Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.» "

        "Vasta kun Jumala oli luonut ihanteelliset olot ihmistä varten, Hän loi ihmisen paratiisiin."

        Väärin taas. Maan päällä ei ollut vielä edes yhtään kasvia kun hän loi ihmisen.

        "...ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento."

        Väärin taas. Maan päällä ei ollut vielä edes yhtään kasvia kun hän loi ihmisen.

        "...ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento."

        Luomisjärjestys on 1.Mooseksenkirjan ensimmäisessä luvussa ja sen perusteella tiedämme, että kaikki muu luotiin ennen ihmistä. Toisen luvun tapahtumat eivät ole aikajärjestyksessä. Siinä keskitytään vain täydentämään ensimmäisen luvun tapahtumia. Mitään ristiriitaa ei siten ole.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Ja sitten pyhäkoulun päätteeksi lauletaan...

        kekek-kekek
        4.11.2018 22:20
        Ja sitten pyhäkoulun päätteeksi lauletaan...

        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

        .....ja >>>"totisesti minä (Jeesus) sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle"<<< (Luukkaan evankeliumi 18:17)

        Ajatellaanpa että Jeesus ilmestyisi sinulle yöllä unessa ja sanoisi, että huomenaamulla herätessäsi minä pelastan sinut - jos tahdot.
        Sinun tarvitsee vain sanoa "Kyllä" minulle, Jeesukselle Kristukselle, sinunkin syntiesi vuoksi Golgatan ristillä verensä vuodattaneelle ja kuolleista ylösnousseelle Jumalan Pojalle.

        Ja myös kaikki sairautesi minä parannan, sillä Sanaani, joka on kirjoitettu Raamatussa, sen Ilmestyskirjassa, minä en voi kieltää!

        >>>"ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."<<< (Ilmestyskirja 21:4)

        Olisiko tämä - täynnä rakkautta oleva - tarjous sinulle sellainen josta et haluaisi kieltäytyä.
        Kukapa tietää vaikka tämä voisi tapahtua sinulle!


      • Öteisti kirjoitti:

        kekek-kekek
        4.11.2018 22:20
        Ja sitten pyhäkoulun päätteeksi lauletaan...

        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

        .....ja >>>"totisesti minä (Jeesus) sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle"<<< (Luukkaan evankeliumi 18:17)

        Ajatellaanpa että Jeesus ilmestyisi sinulle yöllä unessa ja sanoisi, että huomenaamulla herätessäsi minä pelastan sinut - jos tahdot.
        Sinun tarvitsee vain sanoa "Kyllä" minulle, Jeesukselle Kristukselle, sinunkin syntiesi vuoksi Golgatan ristillä verensä vuodattaneelle ja kuolleista ylösnousseelle Jumalan Pojalle.

        Ja myös kaikki sairautesi minä parannan, sillä Sanaani, joka on kirjoitettu Raamatussa, sen Ilmestyskirjassa, minä en voi kieltää!

        >>>"ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."<<< (Ilmestyskirja 21:4)

        Olisiko tämä - täynnä rakkautta oleva - tarjous sinulle sellainen josta et haluaisi kieltäytyä.
        Kukapa tietää vaikka tämä voisi tapahtua sinulle!

        "Ajatellaanpa että Jeesus ilmestyisi sinulle yöllä unessa ja sanoisi"

        Niin, se on silloin vain unta, ei muuta :)


    • onko_näin

      "Ilman ihmistä, millään, mitä maailmassa on, ei olisi mitään tarkoitusta." sanoo ihminen. :)

      • D.W

        Juuri niin. "Tarkoitus" on vain ihmisen käsitteistöön kuuluva harhaluulo.


      • "Ilman ihmistä, millään, mitä maailmassa on, ei olisi mitään tarkoitusta." sanoo ihminen. :)"

        Totuus on totuus, sanoipa sen kuka tahansa.


    • wind-

      Tiettävästi erään suomalaisen kirkkoherran rek. numero autossa oli VR- 611: eli virsi

      Käyn aina kohti kuolemaa,
      jos minne tieni kulkee.
      Se kerran minut saavuttaa
      ja hautaan minut sulkee.
      Yhdessä hetkessä
      voi matka päättyä.
      Maan riemu, murhe katoaa,
      käyn aina kohti kuolemaa.

      Jospa se on myös elämän tarkoitus. Erittäin suuri LoL.

      • Alunperinhän kristinusko oli juutalainen kuoleman kultti, joka esitti Messiaan ilmestyneen ja maailman olevan valmis tuhoon ja viimeiselle tuomiolle aivan minä hetkenä hyvänsä.

        Se elämän tarkoituksellisuudesta.


      • wind-
        Kollimaattori kirjoitti:

        Alunperinhän kristinusko oli juutalainen kuoleman kultti, joka esitti Messiaan ilmestyneen ja maailman olevan valmis tuhoon ja viimeiselle tuomiolle aivan minä hetkenä hyvänsä.

        Se elämän tarkoituksellisuudesta.

        Pienille lapsille jotka tulevat kirkkoon ei pitäisi alkaa pappien saarnata viimeisestä tuomiosta.
        Siinä moni lapsi kysyy vanhemmiltaan: missä mennään. Valitettavasti totta tänäkin päivänä, siksi ei tule käytyä. Tuomiokirkko on hieman kummallinen nimitys, vaikka johtuukin saksalaisesta DOM- kirkkoherran asunnosta, mutta ei puhuta oikeusalista.


      • "Käyn aina kohti kuolemaa,
        jos minne tieni kulkee."

        Uskovalle ihmiselle fyysinen kuolema on vain portti ikuiseen elämään. Se on osoitus Jumalan rakkaudesta ihmistä kohtaan.


      • wind-
        Mark5 kirjoitti:

        "Käyn aina kohti kuolemaa,
        jos minne tieni kulkee."

        Uskovalle ihmiselle fyysinen kuolema on vain portti ikuiseen elämään. Se on osoitus Jumalan rakkaudesta ihmistä kohtaan.

        Tämä asia on selvä, mutta otetaan nyt tämä elämä hanskaan ja jaetaan hyvää. Kehitetään ihmisiä ja samalla omaa elämää. On erittäin turvallista elää uskossa.


    • AteistiVaan

      Eräs elämäntarkoitusta pohtinut ateisti jäi katsomaan omaa kissaansa, Kissa leikki päivästä päivään lankarullalla, nukkui tyytyväisenä ja jahtasi hiiriä. Kissa vaikutti elämäänsä erittäin onnelliselta - selvästikin se oli löytänyt oman tarkoituksensa, Olemmeko me ihmiset loppujen lopuksi paljoakaan erilaisia?

      • wind-

        ei olla erilaisia, koira ihmettelee samalla tavalla elämää, mutta lähtökohtaisesti tietysti pienemmässä ymmärryksessä ainakin tieteellisesti. Kuitenkin aistit ovat ihmiseen verrattuna
        ihan eri tasoa kuin ihmisellä.
        .https://www.youtube.com/watch?v=yRCxGf7u93Q


    • Diopterius

      Elämän tarkoitus on elämä.

    • niinsevaanmenee

      Pers.kretujen elämän tarkoitus on kuolla kodin, uskonnon ja heidän johtajien hillotolppapaikan puolesta.

    • Elämän tarkoitus on elää tässä ja nyt, eikä ainakaan horista mistään uskosta!

    • Elämän tarkoitus on elää elämänsä Jumalan, Luojansa yhteydessä. Syntiinlankeemuksessa tämä yhteys katkesi, mutta Jeesuksessa Kristuksessa ihmisellä on uskon kautta vapaa mahdollisuus palata Luojansa yhteyteen (tulla uskoon). Ja silloin, Luojansa yhteydessä, ihmisen on hyvä olla.
      Tällöin elämän tyhjyys poistuu, ja elämä saa tarkoituksen. Synnit annetaan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja uskovan tarkoitus on elää Jumalan tahdon mukaista elämää Pyhän Hengen johdatuksessa.

      Synnin harjoittaminen ei ole mitään vapautta, vaan orjuutta. Raamattu sanoo että "joka syntiä tekee on synnin orja", Joh. 8:34. Ei ole niin raskasta syntikahletta (rahan himo, viinan himo, seksuaalinen kieroutuneisuus, homous), jota Jeesus ei pystyisi katkaisemaan. Ja synti on vakava asia; lopulta se tuhoaa ihmisen, ellei hän tee parannusta, usko Jeesukseen. Ehkä naurat koko synti-asialle, mutta se nauraa sinulle vielä kovempaa ja päin naamaa.

      Erään hengellisen laulun alussa on seuraavat sanat (2 ensimmäistä säkeistöä):

      Jos joskus syömmessäs oot tuntenut tyhjyyden
      niin varmaan miettinyt oot usein syytä sen
      mä voisin kertoa syyn tuohon tyhjyyteen
      sä ehkä uskot, ehkä naurat sanoillein

      Sä uskot onnen saapuvan kanssa rikkauden
      ja uskot nautintojen poistavan tyhjyyden
      mut sydämessäs ääni tuo entinen
      ei usko valheita vaan tahtoo totuuden.

      -----
      Kun vuosikymmeniä sitten luin alla olevassa linkissa kerrotut asiat (traktaatista `Neljä tosiasiaa´) , niin minulle selvisi, kuka Jeesus on.

      https://docplayer.fi/6227163-Jumala-rakastaa-sinua-nelja-tosiasiaa.html

    • 5DQ662a3NQ
    • Eikiitosjeesus

      Raamatun ja evoluution mukaan elämän tarkoitus on lisääntyä ja täyttää maa. Tuo käsky on monessa maassa otettu turhan kirjaimellisesti.

      • ihmettelenvaan

        Eiköhän tämä maapallo ole jo kyllin täynnä.. elämän tarkoitus voi olla hyvinkin maapallon pelastaminen, ettei siitä tule asuinkelvoton. En taida löytää parempaa tarkoitusta. Minua kun ei kiinnosta vain itsensä peastaminen niin kuin uskovilla.


      • Ei evoluutiolla ole mitään päämääriä eikä tarkoituksia. Evoluutio on vain luonnossa ilmenevä prosessi.

        Elämä itsessäänkään ilmiönä ei ole mikään päämäärä tai tarkoitus. Onpahan vain olosuhteiden oikusta ilmenevä homma.


    • Elämällä ei ole tarkoitusta. Elämä on vain kemiallisbiologinen prosessi joka on kehittynyt niin monimutkaiseksi, että nyt se jo kyselee oman tarkoituksensa perään. Tarkoituksettomuus voi kuitenkin ahdistaa, siksi ihminen on keksinyt erilaisia tarkoituksia ja merkityksiä elämälle, uskonnot muun muassa. Vaikka uskonnot ovatkin humpuukia, on niillä siis ihan ymmärrettävä roolinsa.

      • D.W

        Juurikin niin. Lisäksi tällä kemiallisbiologisella prosessilla on aina yksilökohtainen alku ja loppu, syntymä ja kuolema. Ihminen on ainut eläinlaji joka on huolissaan kuoleman merkityksestä.
        Kuolemanpelko saa ihmisen etsimään vaihtoehtoisia teorioita sille vääjäämättömälle tosiasialle, että elämme ja sitten kuolemme, that's it. Jäljelle ei jää edes pierua.


    • Thronos

      Ei elämällä ole tarkoitusta. Elämä on mahdollisuus. Tai joskus, ikävä kyllä, mahdottomus.

    • 12____13

      > Elämän tarkoitus?

      Positiivista on, että jokainen voi itse valita oman elämän tarkoituksen. Itse olen sitä mieltä, että rakkaus (Raamatullinen rakkaus) on paras elämän tarkoitus.

      • wind-

        tämä on ehdottomasti totta ja yksi absoluutti, voidaan rakastaa erilaisia asioita ja ihmisiä, myös omaa elämää. Myös meitä yläpuolella olevia ja myös poislähteneitä. On tärkeä psysä niin hyvässä psyykkisessä kunnossa että osaa rakastaa.


    • kuhan.totean

      Elämän tarkoitus on kuolla. Miksi muutoin kuolisimme?

    • AlmallaOnKassit

      Ja tää palsta tuttaa asiakasyritysilleen kiusaamispalveluita. Vahva olettamus.

      • PussitKallollaan

        Sekös sinua vi-tuttaa.


      • AlmallaOnKassit

        Uskonnoissa kuisataan aina


    • Vogon

      Vastaus elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen, lopullinen vastaus on 42.

    • Merkitys.vs.tarkoitus

      Tarhaminkin elämällä on selkeä tarkoitus. Tekeekö se tarhaminkin elämästä jotenkin arvokkaampaa tarhaminkin itsensä kannalta? Oluthiivan elämällä on tarkoitus.

      Ulkoa annettu elämän tarkoitus on alistamista ja elämän rajoittamista. Se kaventaa elämän merkityksellisyyttä.

      • D.W

        Useimmilla eläimillä on ainakin se tarkoitus, että ovat jotenkin hyödyllisiä luonnon kiertokulun kannalta. Ihminen on hyödytön, ekosysteemin kannalta erittäin haitallinen laji.

        Jos joku on luonut ihmisen, niin korkeintaan itse piru.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      155
      3482
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      98
      2333
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2164
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      127
      2075
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1829
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1475
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      102
      1294
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      29
      1275
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1140
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1029
    Aihe