BOSCH AUTON AKKU Voiko ladata?

jallevaan

BOSCH S4 027, 630A, 70AH 12V Voiko ladata tavallisella laturilla vai pitääkö olla älylaturi Onko lyijyakku?

17

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Robertt

      Älykkäällä laturilla tietysti, tyhmälaturi ei toimi!

    • muuten.tyhjenee

      Kaikkia akkuja pitää joskus ladata, miksei siis tuotakin.

    • älylaturiihminen

      Mikään syy ei estä lataamista vanhoilla latureilla.
      Tietysti voi ladat ihan vaikka sillä 1970 luvun pallo salama http://korjaus.blogspot.com/2012/06/pallo-salama.html
      tai matti laturilla kunhan on äly käyttäjällä eikä jätä moneksi päiväksi lataamaan. Tuommoinen tyhjä akku latautuu 12h käyttövalmiiksi 0c lämmöissä.
      Älylaturi esim exide 7 https://www.motonet.fi/fi/tuote/455623/Exide-127-yllapitolaturi-12-V--7-A
      on hyvä älylaturi joka huomioi itekseen myös akun lämpötilan ja sen lämpö olosuhteen latauksessa.

    • älylaturiihminen

      Ai niin on se ihan lyijyakku j aostaisin ennemmin S5 mallisen.

    • Astralla

      Nykyään aika halpojakin nuo älylaturit ja jo pienet 4A mallit kokonaisuudessaan tehokkaampia kuin jotkut 8A muuntajalaturit. Ittellä 2kpl tokmannin tarjouksesta ostetuita smartteja 24.90€ ja hyvin toimivat

      • PUI

        Miten meinaat että 12V*4A=48W olisi tehokkaampi kuin 12V*8A=96W? Ehkä hyötysuhde parempi mutta 8A perinteinen lataa kyllä akun paljon nopeammin kuin 4A älylaturi. Jos maksimivirta 4A luokkaa niin soveltuu lähinnä ylläpitoon, ei noilla tyhjiä akkuja ladata.


      • PUI kirjoitti:

        Miten meinaat että 12V*4A=48W olisi tehokkaampi kuin 12V*8A=96W? Ehkä hyötysuhde parempi mutta 8A perinteinen lataa kyllä akun paljon nopeammin kuin 4A älylaturi. Jos maksimivirta 4A luokkaa niin soveltuu lähinnä ylläpitoon, ei noilla tyhjiä akkuja ladata.

        Jospa se on niin älykäs että laittoi molemmat 4 A:n laturit yhtäaikaa lataamaan, silloin tulee se 8A. :D


      • Astralla
        PUI kirjoitti:

        Miten meinaat että 12V*4A=48W olisi tehokkaampi kuin 12V*8A=96W? Ehkä hyötysuhde parempi mutta 8A perinteinen lataa kyllä akun paljon nopeammin kuin 4A älylaturi. Jos maksimivirta 4A luokkaa niin soveltuu lähinnä ylläpitoon, ei noilla tyhjiä akkuja ladata.

        Ensinnäkin akku on harvoin lähes tyhjä ja jos päässyt tyhjäksi niin on jo akku paljon kärsinyt. 8A nimellisvirta on melko alhaisessa vaiheessa ja jo akun jännitteen noustessa 13 volttiin on muuntajalaturin virta aivan muuta kuin 8a saatika 14v kohdalla ja yli. Minkä älylaturi alussa häviää,sen se lopussa voittaa


      • tositilanteessa.huono
        Astralla kirjoitti:

        Ensinnäkin akku on harvoin lähes tyhjä ja jos päässyt tyhjäksi niin on jo akku paljon kärsinyt. 8A nimellisvirta on melko alhaisessa vaiheessa ja jo akun jännitteen noustessa 13 volttiin on muuntajalaturin virta aivan muuta kuin 8a saatika 14v kohdalla ja yli. Minkä älylaturi alussa häviää,sen se lopussa voittaa

        Et taida tuntea älylaturin toimintaperiaatetta.


      • Astralla
        tositilanteessa.huono kirjoitti:

        Et taida tuntea älylaturin toimintaperiaatetta.

        Entä tunnetko sinä muumtajalaturin? Smartti lataa niin kauvan täysillä kunnes saavuttaa 14.7v, sitten vähentä virtaa niin kauan kunnes on alle 0.5A pitäen jännitteen 14.7v. Lopuksi heittää 0.1A ja yleensä aikaa myöten jännite nousee tällä virralla vielä yli 14v riippuen akun koosta ja ominaisuuksista.

        Tietty muuntajalatureita on monenlaisia mutta ainakin oman einhellin amp putoaa tosi nopeasti.

        Viallisten ja loppuun kuluneiden akkujen latauksessa voi joskus olla muuntajalaturin tyhmyys hyväksi.
        Ilmoitetut amp tehot eivät ole näiden kahden laturityypin välillä mitenkään vertailukelpoisia siihen kuinka nopeasti saat akun täyteen


      • liika.on.liikaa
        Astralla kirjoitti:

        Entä tunnetko sinä muumtajalaturin? Smartti lataa niin kauvan täysillä kunnes saavuttaa 14.7v, sitten vähentä virtaa niin kauan kunnes on alle 0.5A pitäen jännitteen 14.7v. Lopuksi heittää 0.1A ja yleensä aikaa myöten jännite nousee tällä virralla vielä yli 14v riippuen akun koosta ja ominaisuuksista.

        Tietty muuntajalatureita on monenlaisia mutta ainakin oman einhellin amp putoaa tosi nopeasti.

        Viallisten ja loppuun kuluneiden akkujen latauksessa voi joskus olla muuntajalaturin tyhmyys hyväksi.
        Ilmoitetut amp tehot eivät ole näiden kahden laturityypin välillä mitenkään vertailukelpoisia siihen kuinka nopeasti saat akun täyteen

        14,7V, hyvä tietää niin ei mene ostamaan akun tuhoajaa.


      • Astralla
        liika.on.liikaa kirjoitti:

        14,7V, hyvä tietää niin ei mene ostamaan akun tuhoajaa.

        Jos painaa lumihiutaletta,muuten 14.4v


      • liika.on.liikaa
        Astralla kirjoitti:

        Jos painaa lumihiutaletta,muuten 14.4v

        Pitää olla vähintään 14V, ei riitä 14,4 vuotta.


      • Astralla
        liika.on.liikaa kirjoitti:

        Pitää olla vähintään 14V, ei riitä 14,4 vuotta.

        Ehkä paljon enemmänkin löytyy kirjoitusvirheitä. Keskimääräinen ymmärrystaso akkujen latauksesta on tällä palstalla heikossa kantimissa.


      • toiset.sentään.yritti
        Astralla kirjoitti:

        Ehkä paljon enemmänkin löytyy kirjoitusvirheitä. Keskimääräinen ymmärrystaso akkujen latauksesta on tällä palstalla heikossa kantimissa.

        Sinä laskit tason todella alakantimiin.


      • Astralla
        toiset.sentään.yritti kirjoitti:

        Sinä laskit tason todella alakantimiin.

        Juu en käsitä akuista enkä latauksista. Pölkky mikä pölkky😂😂


    • dshhdfhd

      Voi ladata tavallisella laturilla. Mielummin tavallinen laturi kuin joku halpa hidas ja heikkotehoinen älylaturi joka ei pysty edes pahemmin purkautuneita akkuja lataamaan (kuten tavallinen laturi pystyy). Tehokkaammat kalliimmat älylaturit sitten parempia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe