Palkan käyttö, mikä on sen väärti?

liisamiettii

Mielestäni työssäkäynti vie paljon aikaa ja vaivaa. En kuitenkaan inhoa työtäni, mutta toisaalta mietin tarkoin, mihin haluan kovalla vaivalla ansaitut rahani käyttää. Mietittekö te muut samoin? Välillä kyllä ostelen vaatteita ja muuta, mutta kuitenkin vähemmän kuin ennen. Olen huomannut, että samoilla vaatteilla ja tavaroilla pärjää kyllä. Ostan lähinnä vain tarpeeseen. Itse en töissä tarvitse mitään tyylikkäitä vaatteita, joten sinne ei tarvitse panostaa. Muutoinkin olen alkanut säästämään. Osa kavereistani palkitsee itsensä ostelemalla kainenlaista. He ajattelevat, että ovat ansainneet sen, kun tekevät raskasta työtä. Oletteko itse pysähtyneet miettimään asiaa?

19

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raha_töihin

      Jos nämä kuormitetut eivät harrastaisi palkinnoksi ostamista, ei ehkä tarvitsisi tehdä raskasta työtä. Tai ainakin käyttämättä jätetty raha tekisi töitä heidän puolestaan.

      • alkuperäinen

        Totta, itsekin uskon tähän. Pitkällä tähtäimellä voi ainakin vähän vaurastua.


    • Teppo6

      Laitan kaiken perustarpeista (asuminen, ruoka, työssäkäyntikulut ja vaatetus) ylijäävän rahan matkailuun.

    • Muuta_tekemistä

      Miksi ostaisin vaatteita pelkän ostamisen vuoksi? Inhoan kaupoissa kiertelemistä ja vaatteiden sovittamista. Rahaa minulla on yllin kyllin.

    • roletaari

      Poikamiehenä työ ja palkka olivat välttämättömyyksiä syömisen ja suojassa nukkumisen kannalta.
      Ei ollut "verkkoja"!

      Avioiduttuani vastuu perheen elättämisestä oli riittävä kannuste. Hiljalleen myös jonkin asteinen liikkumavara taloudessa rauhoitti oloa.
      Kun oli tieto taloudellisesta mahdollisuudesta niin se rauhoitti niin paljon, ettei tarvinnut hankkia muuta kuin todella tarpeellisen ja jossakin määrin mielihyvää tuottavaa.
      Välillä kesämökin hankinta joka meni pikaiseen myyntiin pankin virtsattua minua ronskisti ögaan lainoituksessa.

      Nyt, eläkeläisinä, suurimmat yksittäiset kuluryhmät ovat matkustelu ja yksityinen terveyden huolto.
      Aina joskus tulee vastaan suurempia kertamenoja kuten 19v vanhan auton vaihtaminen tehdasuuteen, taloyhtiön julkisivu-, viemäri-, käyttövesiputkisto-, katto- ja piharemontit pienempien lisäksi.

      Onneksi vaimonikaan ei ole "ostelevaa" sorttia, enkä tietenkään minä sitä ole.
      Emme ole koskaan säästäneet. Olemme vain kuluttaneet todellisten tarpeidemme mukaan.

    • slkdfjkdskfdklkjfksl

      Olen ajatellut samoin kun työni on ollut aiemmin huomattavan raskasta ja palkka pieni. En ole raaskinut uusia esim. huonekaluja vaikka sohvakin on jo melkoisen kulunut mutta ajaahan se vielä asiansa.

      Olen tosiaankin ajatellut asiaa siltä kantilta että mitä kannattaa ostaa, kauanko joutuu raatamaan töissä sen hinnan hankkimiseksi ja niin että se summa on verojen jälkeen näpissä. Onko se sen vaivan arvoinen? Enkä ole edes pitänyt työstäni, teollisuustyö ei todellakaan ole mitään herkkua ainakaan rakennuspuusepänteollisuudessa.

      Olen nyttemmin vaihtanut työni kevyempään mutta palkka on pysynyt samana, eikä lisäansioiden hankinta näy onnistuvan millään. Olen koettanut säästää sijoittamallakin mutta pienellä palkalla ei siihenkään pysty kovin merkittäviä summia laittamaan, osakeostojen oikea ajoittaminen on vaikeaa ja pienellä rahalla kulut nousevat korkeaksi sekä osingot jäävät vähäisiksi joten taloudellinen tilanteeni on polkenut paikallaan jo monta vuotta, ei näytä pääsevän eteenpäin elämässä enää millään.

      Asuminenhän vie tietysti pääosan tuloista. Naurattaa katkerasti eri medioissa asiantuntijoiden lausunnot että asumismenot eivät saisi ylittää jotain tiettyä osuutta tuloista, ei toteudu meikäläisen kohdalla kun tulot ovat pienet ja vuokra kallis eikä edes ole asumistukeen oikeutta kun edellytykset eivät täyty. Ei näytä olevan juurikaan halvempia asuntojakaan tarjolla tai sitten ovat niin pieniä ettei niihin ole mahdollista tavaroineen muuttaa. Kyllä olen oikein kunnon väliinputoaja, toimeentulo on niin tiukkaa että ahdistaa!

      Vielä viime vuosikymmenellä pankkitileillä maksettiin korkoa joka oli yksi helpotus, vuokrat olivat pienemmät mikä myös auttoi mutta kaikki nämä helpotukset ovat nyt mennyttä, korot nollilla, vuokra kallistuu joka vuosi aina vaan lisää mutta tulot eivät juurikaan nouse kun yleiskorotukset ovat niin "maltillisia"!

      Olen käytellyt rahaa jonkinverran harrastuksiin, vanhemmat pelikonsolit ja pienoismallit pääasiassa. Joitakin ostanut uutena ja joitakin käytettynä. Esim. viimeisin uutena ostamani pelikonsoli on vuodelta 2009 joten ei noihin mielestäni liikaa rahaa ole kulunut, suuri osa laitteista sitäpaitsi on jo lapsuudessani saamiani.
      Pienoismallipuolella olen myös myynyt jo joitain poiskin mutta kauppa käy todella nihkeästi. Muutakin tarpeettomampaa tavaraa olen yrittänyt myydä pois, jotain jopa heittänytkin pois kun kauppa ei oikein käy.

      Nykyinen kiinanroju ei useinkaan ole hintansa arvoista, monesti halvastakin hinnasta huolimatta täysin käyttökelvotonta ala-arvoista laadutonta roskaa ja kalliimmatkaan tuotteet eivät ole yhtä laadukkaita kuin ennen länsimaissa valmistetut. Ennen panostettiin tuotteiden käyttömukavuuteen, ergonomiaan, tekniseen laatuun ja käyttöä helpottaviin ominaisuuksiin.
      Nyt näkyy olevan että tuotteet kasataan halvimmista mahdollisista komponenteista piittaamatta mistään muusta ja myydään sitten todella paksulla voittomarginaalilla kuluttajille joille ei enää ole kunnollista vaihtoehtoa edes tarjolla, paitsi ne vanhat laadukkaat tuotteet käytettynä joita koko ajan on yhä vähemmän tarjolla ja saattavat vaatia korjauksia mutta löytyykö enää varaosia...

      • Volgan_lautturi

        Vuokralaisen elämä on toivotonta kuten huomaamme. Rikastuminen ei onnistu, kun elämäntehtävänä on maksaa isännän lainoja pois. Ne eivät lopu koskaan.


      • alkuperäinen

        Kaikki eivät pysty ostamaan asuntoa. Jos asuu yksin esim. pääkaupunkiseudulla, voi asunnon ostaminen olla mahdotonta.


    • fdsk

      "taloudellinen tilanteeni on polkenut paikallaan jo monta vuotta, ei näytä pääsevän eteenpäin elämässä enää millään."

      Pyrin varautumaan tuohon tulevaisuusskenaarioon pyrkimällä ainakin maksamaan asuntoni omaksi, jotta edes asumiskustannusten väheneminen helpottaisi, jos tulotaso ei vaikka nousisikaan.

    • kuhan_pohdin

      Hyvä Liisa, olet fiksu. En ymmärrä ostamista vain ostamisen ilosta. Itselläni on sama vika, vaikka rahaa on (tai ehkä juuri se on seuraus) en pidä ostamisesta. Siitä on vaivaa, paljon mieluummin säästän vaivalla ansaitsemani pennoset, ja pistän ne töihin ostamalla osakkeita tms.

      • alkuperäinen

        Kiitos. Itse en myöskään pidä tavaran ostamisesta, mutta en pidä tavaran omistamisestakaan. Mitä enemmän omistaa, sitä enemmän on myös tavaroista vaivaa. Esim. mitä useampi läppäri/tabletti/älypuhelin ihmisellä on, sitä enemmän niistä on vaivaa. Joutuu tekemään päivityksiä, huoltoja ym.

        Kesämökki on myös yksi esimerkki omistamisesta, mitä en ikinä halua. Turhaa huolta silloin, kun ei ole paikalla, pitää maksaa vakuutukset ja muut maksut ja kuitenkin tulee jotain remontteja silloin tällöin. Paras vuokrata mökki, jos ei kovin kauaa kesällä tarvitse. Omistan mieluummin jotain sellaista, joka tuottaa jotain.


    • lainallakasvaa

      Niin miksi et ostais uutta talvitakkia vaikka vanhakin menisi ja toine ostaa osakkeita mutta tuomitsee ostelun onko mikään oikein oikein?
      Eikö meille opeteta kerskakulutusta koska jatkuva kasvu vaatii sen ei mikään kasva ellei kasvateta ja kuluteta , niin asuntoja ja autoja kuin kauppoja ja ostoksia kaikkia pitää olla, ennen riitti lauantaina sauna ja karkkipussi ja tv , nyt ei leffaliput eikä pizzalla käynti ole mitään ja teeveestä tulee posseen tai putousta ei kai kukaan viiitti kattookaan.
      Kitistiin telkkari luvista mutta nettiin ja laitteisiin meneekin huomattavasti enepi rahaa kuin joskus, autoilu on aina vaan kalliimpaa, eihän kukaaa oikein osaa ajakaan ja automaattiin ei edes rengasta osata vaihtaa ja kaiken tekee joku muu, kun tavallisten ihmisten salilla käynnin aikana
      siivotaankin koteja jokun muu toimesta kun ei "ehdi".
      Että oikeasti on talous kovilla; elää velaksi ja luotolla on ihan tapa mutta pankit myy luoton kylkeen sijoitustuotteitaan on sekin kusetusta kuten on asuntojen jäätävät hinnat ja sähkönsiirto maksusta meidän pitäisi keskustella ranskalaisten tapaan ja polttaa kaduilla vaikka carunan johtajan omaisuutta tai jotain oikeaa eivai odottaa että oikeiston valta saa meidät maksumiehiksi kaikeen kun veroaja vaaan ei lisätä mutta maksatetaan kaikilla muilla nimikkeillä heille kunnon voittoa ja pääoma, miten tämä on niin nähtyä ja meitä olla uunotettu talouskasvuun ja tekemään rahaa vain sinne rikkaille , oma duunarin palkka on verotietojen mukaan ollut jo 10 vuotta saman, 44 000 e/ vuosi pidä sillä sitten kulutusjuhlaa, se sana oikein saa vituttamaan.

      • Jeesus_

        Opettele käyttämään pisteitä ja pilkkuja. Oikein sattuu silmiin tämä teksti...


    • Työmuurahaisen elämä ei kyllä itseäni kiehdo enään.
      Rahaa ei kauheasti ole ja elämä on yksinkertaisen kaunista yksinkertasine iloine.
      Lapsia kolme , matkustellutkin , rakkautta jne.
      Taidan totuttaa itseni seuraavaksi elämään lähempänä luontoa kun kerran metsämökkiin olen päässyt asumaan:)
      Hyppää oravanpyörästä veks vaa

    • Exceliä_vähän_osaava

      Kovan työn tekemisen taustalla on usein se, että menopuolta ei hallita. Itse olen kahlannut yksinyrittäjänä kaksi isoa isänmaallista lamaa läpi ja maksanut laskut eräpäivänä. Suunnitteluyrittäjänä kilpailu on todellista. Ei ole ns. helppoa rahaa koskaan saatavilla.

      Mihin tämä on perustunut? Minulla on liukuva budjetti vuosi eteenpäin taulukkolaskennassa. Jokainen tiedossa oleva tulo- tai menotapahtuma on omalla rivillä. Rivi alkaa päivämäärällä. Rivien viimeinen sarake on laskutoimitus, jossa on kassakertymä. Edellisen rivin kertomaan kassavarantoon lisääntyy tapahtuman summa, jos se on tulopuolella tai vähenee summa jos se on menopuolella. Tämä kumuloituva summa kertoo tarkasti mitä tapahtuu.

      Edellinen kappale menee överiksi niillä, joilla talous on aina kuralla. Voin perustaa Facebookryhmän niille, jotka kiinnostuivat, mutta tarvitsevat apua. Taulukkolaskennan voi tehdä ilmaisella Open Officen taulukkolaskennalla tai Excelillä. Ei tuo tarvitse kuin laskutoimituksen yhteen soluun ja järjestelyominaisuuden päivämäärän mukaan.

      Tyypillisesti talous on kuralla hyvin ansaitsevillakin ellei osata mitään talouden ennakoinnissa. Myös talous menee kuralle kun toinen käyttää jotenkin "salaa" varoja perheessä. Yhteinen perheen budjetti eteenpäin kertoo enemmän kuin jatkuva pään pito puskassa. Esimerkiksi auton hankinta osamaksulla tai vastaavalla tavalla voi tuntua helpolta ratkaisulta. Jos tilanteen kehittymisen näkee vuosi eteenpäin ja kassa painuu miinukselle, voi asiaa harkita syvällisemmin.

      Edellinen on niille, jotka ovat rajatapauksia. Puuttuu työkalu, mutta on halua ja motiivia. Tällä metodilla voi myös muodikkaasti tehdä "slow dawn". Optimoidaan työn määrää katsomalla sen todellinen tarve.

      • En lainkaan väheksy kurinalaisuuttasi, ja menetelmäsi selvästi toimii sinulle. Mutta eiköhän pääasia ole kuitenkin tietoisuus oman talouden tasapainosta ja sen tiedon kanssa sopusoinnussa eläminen. Menetelmä ja se, mitä tämä kullekin tarkoittaa on sitten jokaiselle omansa.

        Itse pidän siitä, että kuukausipalkan tilille jäävän osan voi laskujen jälkeen polttaa mihin huvittaa, kun heti tilipäivänä lähtee omasta ja vaimon palkasta reilun kokoisen asuntolainan lyhennyksen verran suoraan päältä ympäri maailman osakeindekseihin hajautettuna. Jos jotain jää, sillä ostetaan suoraan osakkeita muutaman kerran vuodessa.

        Tuottavien sijoitusten purkaminen isoihin hankintoihin aiheuttaa yleensä kaikkein suurimmat rahoituskulut heti lyhytaikaisten pikavippien jälkeen, joten hankintojen lainoitus tai rahoitus voi olla järkevää velkavivutusts eikä tulevaisuuden kuluttamista


    • Prinsessa_Ruusunen

      Itse olen alkanut kiinnittämään viime vuosina yhä enemmän huomiota mihin rahani käytän. Olen hyvässä työssä ja tuloni ovat kohtalaisen hyvät. En kuitenkaan vedä homma läskiksi kuluttamisella. Auton vaihtokin oli melkonen prosessi; piti punnita kulutus, mahdolliset varaosat, vakuutukset yms. - lopulta päädyin taloudellisimpaan vaihtehtoon, luotettavaan merkkiin. Halpaa paskaa en osta myöskään autoissa.

      Halvalla ei saa hyvää ja paskaa ei kannata ostaa. Laadukkaaseen hyödykkeeseen sijoitetut eurot maksavat kyllä itsensä takaisin. Siinä säästää rahaa ja ennen kaikkea vaivaa.

      Vaatteita ostan lähinnä tarpeeseen. En tee heräteostoksia - mietin mitä tarvitsen, käykö vaate useampaan käyttötarkoitukseen, kestääkö se. Muotirätit jäävät kauppaan - klassisen tyylikkäät vaatteet kestävät aikaa ja säästävät lompakkoa. Kengät ovat aina nahkaa - kestävät monta vuotta hyvällä huollolla. Tällä hetkellä rahaa menee enemmän vaatteisiin sillä uusin koko vaatekaapin - alkavat olla jo kulahtaneita. Käytän lempivaatteet finaaliin asti.

      Isot veronpalautukset menivät lainanlyhennyksiin. Ensisijainen tavoite on nyt maksaa lainat pois nopeasti (ei asuntolainaa vielä). Jää sitten enemmän rahaa kuukaudessa käyttöön kun nämä kuluerät poistuvat. Pyrin laittamaan säästöön joka kk. Lemmikkieläimen mahdolliset eläinlääkärikulut kustannetaan sitten näistä säästöistä.

      En kuitenkaan ole pihi - jos haluan lähteä esim. reissuun, voin kyllä sijoittaa rahaa siihen. Ei minun olisi autoakaan tarvinnut vaihtaa mutta toisiin asioihin haluan satsata ja se on minun asiani.

      Jokaisen kannattaa miettiä tarvitseeko sitä romua tai vaatetta todella kaupasta? Miksi et säästäisi niitäkin euroja mielummin? Kulutushysteria on saatanasta ja ajaa ihmiset ahtaalle - taloudellinen liikkumavara puuttuu ja tiukassa tilanteessa menee peukalo suuhun.

      Ja naisille - meikkejä ei tarvitse olla rekka-autollista. Kauniilta voi näyttää vähemmälläkin ;)

      • sdklfsjdkljfkkldjfkl

        Mihin sinä lainaa olet joutunut ottamaan jos olet hyväpalkkaisessa työssä? Olisit varmaan helposti pystynyt säästämään sen summan etukäteen mikä tulee edullisemmaksi kuin laina oheiskuluineen.

        Asumiskulut on varmaan useimpien suurin menoerä, itsekin olen ryhtynyt etsimään edullisempia asumismuotoja vuokran kohottua ärsyttävän suureksi. Kovin kummoiseen omistusasuntoon ei ole varaa mutta olen miettinyt asumisoikeusasuntoa, suht edullinen ja mahdollisuuksien rajoissa oleva aso-maksu ja vastikekin yleistä vuokratasoa matalampi. Äkkiseltään vaikuttaisi win-win tilanteelta. Ainut vaan että mieleisiä aso-asuntoja ei oikein tahdo olla, rivitalon haluaisin mutta ei hirveästi ole kohtuuhintaisia aso-rivitaloja haluamallani alueella. En haluaisi muuttaa kovin kauas työpaikastakaan kun sitten työmatkakulut nousisivat huomattavasti.
        Autostakaan en haluaisi luopua koska siitä on niin merkittävää hyötyä arjessa että ilman sitä elämä menisi hankalaksi ja aikaa tuhlaantuisi työmatkoihin jne. liikkumiseen aivan älyttömästi.


      • Prinsessa_Ruusunen
        sdklfsjdkljfkkldjfkl kirjoitti:

        Mihin sinä lainaa olet joutunut ottamaan jos olet hyväpalkkaisessa työssä? Olisit varmaan helposti pystynyt säästämään sen summan etukäteen mikä tulee edullisemmaksi kuin laina oheiskuluineen.

        Asumiskulut on varmaan useimpien suurin menoerä, itsekin olen ryhtynyt etsimään edullisempia asumismuotoja vuokran kohottua ärsyttävän suureksi. Kovin kummoiseen omistusasuntoon ei ole varaa mutta olen miettinyt asumisoikeusasuntoa, suht edullinen ja mahdollisuuksien rajoissa oleva aso-maksu ja vastikekin yleistä vuokratasoa matalampi. Äkkiseltään vaikuttaisi win-win tilanteelta. Ainut vaan että mieleisiä aso-asuntoja ei oikein tahdo olla, rivitalon haluaisin mutta ei hirveästi ole kohtuuhintaisia aso-rivitaloja haluamallani alueella. En haluaisi muuttaa kovin kauas työpaikastakaan kun sitten työmatkakulut nousisivat huomattavasti.
        Autostakaan en haluaisi luopua koska siitä on niin merkittävää hyötyä arjessa että ilman sitä elämä menisi hankalaksi ja aikaa tuhlaantuisi työmatkoihin jne. liikkumiseen aivan älyttömästi.

        Opintolainaa on jonkin verran pois maksettavana. Auto on rahoituksella - toki olisin voinut säästää tämän summan mutta elämä on valintoja täynnä ja tähän päädyin. On sen verran mukava kruisailla uudehkolla autolla että ihan mielelläni maksan autolainaa pois.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe