Katuvankka Lieksa palstan nykytilasta hieman.

Kyllä täytyy ihmetellä. Miten osa teistä jaksaa tällä palstalla kiistellä noin antaumuksella vuodesta toiseen näistä rasismi- ja suvaitsevaisuusasioista. Olen pääsääntöisesti aika neutraali, ja pyrin sitä linjaa jatkossakin noudattamaan, jos nyt mitään jatkoa on oleva tai tulee tällä erittäin kyseenalaisella palstalla olemaan...

Joskus aikoinaan ajattelin tälle palstalle ensimmäistä kertaa kirjoitellessani hieman samoin suunnin kuin Elie Wiesel, että kirjoitan yhtä paljon ymmärtääkseni itse kuin tullakseni ymmärretyksi. Lukemisesta ja kirjoittamisesta tulee tietynkaltaista omantunnon tietoisuutta. Totuus on jotain sellaista, että kukaan ei pysty sitä kirjoittamaan. Näin uskon. En usein usko omia juttujanikaan.
Tällä palstalla nyt kuitenkin on se ominaisuus, että täällä on monenmoista ”sivistystä”, mutta eihän se laidoilta toisille laidoille riitä, ei riitä kallistellenkaan, olitpa sitten mitä laitaa tahansa. Todettakoon kuitenkin, että oppiarvo ei aina ole välttämätön, vaikka onkin ihan hyväksi. Lukemalla voi saada hyvän yleissivistyksen kouluja käymättäkin. On vain tunnettava monipuolista mielenkiintoa kaikkeen inhimilliseen ilmenemiseen maan ja taivaan välillä.

Ernest Hemingway totesi kirjoittamisesta aikoinaan: ”Kirjailijan tärkein lahja on sisäänrakennettu, iskunkestävä paskanpaljastaja. Se on kirjailijan tutka ja kaikilla suurilla kirjailijoilla on ollut se.”
Kunpa tämän palstan kirjoittajat omaksuisivat edes promillen verran itsensä tuntoa ja oman tutkaansa tuntemusta, saattaisi kirjoitusten laatu hiukan parantua.

Jatkakaa raunioistanne ja loiston hetkistä.

19

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin sanottu.

• unipankorusakaoff

Puhuminen on hopeaa,vaikeneminen kultaa.

• Taidatpa viitata nyt Wolofilaiseen sanontaan, viisas tietää paljon, mutta puhuu vähän. Onhan näitä viisauksia, kuten lyhyestä virsi kaunis. Pankkohan kommentoi tuossa edellä erittäin lyhyesti. Lyhyt kommentti antaa lukijalle laajemman oman ymmärryksen muokkaamisen mahdollisuuden moneen eri suuntaan, eikö? Kaikenlainen viisaus ja olemus ovat olleet ja tulevat olemaan, joko lyhyitä tai pitkiä.

Ylen sivulta löysin seuraavaa: ”Tunteiden hillinnän ja sosiaalisen tasapainon saavuttamisen välineistä selkeintä tekstiä puhuu taas seuraava wolofilainen viisaus: Vihaa ei ole, vaan puuttuu keskustelua.”
        Yhteenvetona ymmärtäisin tuon niin, että asiat asiallisesti halki puhumalla, monelta harmilta säästyttäisiin. Huutaminenkin on parempaa, kuin puukon heiluttelu. Mutta rakkauttahan tämä kaikki on, niin kauan kuin ei puukolla pistetä.

Tämä nyt on hieman itsellänikin ajatuksien etsintävaiheessa, Senegalissa asti. Kyllä perus pohjalainen kaikenlaisia tunteita ymmärtää;)

• Peltofilosofi

Katuvankka hyvä, jos muuta elämänsisältöä ei ole niin mistä se muu tulisi? Eräänlaista huumettahan nämä tietyt keskustelunaiheet ja yhdet samat väitteet ovat, päivittäinen annos on saatava ja sen saa muun muassa sillä että kirjoittaa sen viidennenkymmenennen kerran, muutamia viikkoja ja sama uudelleen. Mitäpä ihmettelemistä tässä on.

• Hyvä peltofilosofi. Ymmärrän viittauksesi palstan tiettyihin ongelmiin ja kanssamatkustajiin. Elossamme on paljon kaikenlaista. Riippuvuuksista on tullut monelle tietty annos nykyisen tietotekniikan, älypuhelimien ja netin moninaisten mahdollisuuksien myötä. Harva enää laulaa: ”Mä lehden luin;)”

Tunnustan rehellisyyden nimissä, että en ole itsekään näiltä addiktioilta täysin välttynyt. On se mukavaa joskus rentoutua pelaamalla itselleni sopivia online pelejä, tai vaikkapa osallistua keskusteluun täällä suomi24 palstalla. Jonkinasteista riippuvuutta se on. Itse kukin päätelkööt sitten kohdallaan, mikä on riippuvuuden hyvän ja pahan raja. Koska, hyvääkin riippuvuutta voi mielestäni olla sopivissa ja oikeissa rajoissaan. Maailma elää ja muuttuu koko ajan, emmekä me loppujen lopuksi sitä pysty estämään. Mukana on mentävä, tietenkin jokainen potkii ja porskuttaa eteenpäin omin ehdoin.

PS. Nimimerkistäsi päätellen olet myös hyvä keittiöpsykologi;)

• pankollapapukaijako

"Olen pääsääntöisesti aika neutraali".

Luonnehdinnastasi tulee kuva ihmisestä,joka ei sano suoraan mitään
      vaan jättää kuulijan arvailujen varaan.

Henkilö ei halua,että hänet tunnetaan.

• Ihme kyllä. Hämmensit hieman hiipuvaa hiillosta.

Mitäpä tuohon vastaan väittämään. Tällä palstalla ani harva kirjoittelee omalla nimellään. Jos haluaisin tehdä itseni tunnetuksi, kirjoittaisin toki silloin omalla nimelläni. Ymmärrän myös sen, että tarkoittanet henkilön tuntemisella tässä yhteydessä mielipiteitten selkeämpää ilmaisua, kuten edellä jo mainitsit. Mitä nimimerkin takana oleva kirjoittaja on asiasta kuin asiasta mieltä? Kyllä. Syyllistyn siihen samaan, kaarrellen ja kiemurrellen, kuin usein päivänpolitiikkaa julkisesti tekevät henkilöt toimittajien kimuranttien kysymysten edessä.
        Jos maahanmuuttopolitiikassa on neutraalimpi, niin ei se minusta pankon papukaijaa tee. Olen aiemmin joissakin yhteyksissä ilmaissut selkeästi mielipiteeni, että olen maahanmuuttokriittinen monessa suhteessa. Kyllä pankkokin on sen erinäisen kerran havainnut. Siinä olen hänen kanssaan samaa mieltä, että ei se liiallisella tämän palstan vastakkainasettelulla parane miksikään.

Sanottakoon nyt sitten hieman poikkeuksellisesti, vaikka yllytyshupsua tämän takia minusta ei tulee, suoria mielipiteitä palstan kestoaiheeseen liittyen.

Maahanmuuttajien kotoutus on epäonnistunut lähes täysin väärien poliittisten päätösten takia. Maahanmuuttajien motivaatiokenttäkin on arvoitus, jonka totuutta kukaan ei tiedä. Raha ratkaisee, lauloi eräs tunnettu, jolla oli myös kappalevalikoimissaan Rentun ruusu. Jos jotain ottaa hoitaakseen, on se hoidettava kunnolla, ei niukasti puolitiehen. Jos minulla eivät määrärahat riitä remonttiin, siirrän remontin aloittamista.
        Uskonnonvapaus ja sananvapaus. Siinä sanapari, jotka eivät mielestäni sisällä mitään todellista vapautta. Mitä tarkoitan? Jos uskonnonvapaus olisi olemassa, meidän pitäisi jo pystyä päättämään ennen syntymäämme, mihin kansakuntaan tai perheeseen haluamme syntyä. Sananvapaudesta sen verran, että emme saa sanoa vapaasti aivan mitä haluamme. Laki ei salli tiettyjä asioita julkisesti sanottavan. On hyvä niin, meillä Suomessa. Kaveripiirissä vielä jotenkuten uskaltaa heittää läppää tai syvällistä rohkeammin. Itänaapurissa varomattomat sanat saattavat johtaa myrkytykseen tai äkkilähtöön ilman passia ja hammasharjaa. Molemmat sanat ovat pelkkää kulkusten helinää. Verisimpiä sotia ovat olleet uskonsodat kautta historian, ja niin taitaa olla edelleen.
        Islam ja Muhammed. Ei ole minun juttu. Eikä sovellu Suomen lainsäädännön uskonnonvapauden tarkoittamaan lain valmisteluvaiheessa määriteltyihin piirteisiin. On olemassa ilmeinen ristiriita muiden Suomen lainsäädännön voimassa olevien lakien kanssa. Siitä ei vaan paljon puhuta.
        Ja voi, juuri tätä kirjoittaessani tulee ikäviä uutisia Somalian pääkaupungista. Siksi en nyt jaksa keventää.

Kestäkää nyt tämäkin, ja olkaa ihmisiksi siellä.

PS. Jonkun voi tuntea vaikka siitä, että tällä palstallakaan annettu oppi ei mene perille;)

• einimimerkkiä

Vastaus on kirjoitettu varovasti.Konkretia puuttuu.

Jäi arvailujen varaan.Sensuuri on vienyt mielipiteiltä terävyyden.Siis kaikkien.

• Ei näköjään ole vieläkään mennyt oppi perille. Kestovirhe näyttää olevan, mistä hänet helposti tunnistaa tekstistä kuin tekstistä. Onkohan välilyöntinäppäin epäkunnossa? Jos on, osta uusi näppäimistö.
        Siinä on hiukan todellisuutta. Penaalisi kynä hiukan terävöityisin kun hoidat asian kuntoon.
        Eiköhän noista maahanmuuttoasioista tarpeeksi terävästi ole jo tällä palstalla kommentoitu.
        Ei aiheena kovin paljon minua koske eikä kiinnosta.

• Saa nähdä millaiseksi poistojen linja tulee muodostumaan, kun ilmoitusten teko on tehty helpoksi,

• kauas.tulevaisuuteen

Se on paha paikka kun kiihkosuvakit ja mamuvastaiset pysyy periaatteissaan, kumpikaan ei anna periksi ja ikuinen kierre on valmis!

• Mister.z

Ensinnäkin tämä Suomi-foorumi ei ole vakavasti otettava keskustelupalsta, joten tänne voi kirjoitella mitä huvittaa, mutta tuollaisia piiitkiä jaarituksia ei kannata väsäillä koske niitä ei monet jaksa lukea. On parempi pysyä lyhyissä ja ytimekkäissä viesteissä.

Toisekseen ei ole mikään pakko lukea jokaista avausta, jos näyttää siltä että ei kiinnosta.

Palsta on nykyään melko hiljainen ja asiallinen varsinkin jos verrataan siihen aikaan, kun eräs "suvaitsevainen" spämmäsi tänne aamusta iltaan. Piti erästäkin tänne kuulumatonta avaustaan esillä yli puolivuotta. Ei varmaan ihan terve, mutta pankko saattaa tunnistaa.

• Olet varmaan osaoikeassa noista pitkistä väsäyksistä. Tahtoo vain rönsyillä kun ryhdyn kirjoittamaan.
        No nyt jäi sopivan pituiseksi;)

• niolajova

Nimim. "Katuvankka" taisi olla juniori iässä Lieksan nopein pikajuoksija

ikäluokassaan.Mikä oli Lieksan urheilukoulun kesäkisojen ennätyksesi 60 metrin

juoksussa.Itse jäin 8,8 sekuntiin myötätuulessa.11v. sarjassa.

• Valitettavasti minun on nyt tuotettava sinulle pettymys nopeudestani pikamatkoilla. Jos olisin joskus osallistunut Lieksan urheilukoulun kesäkisoihin, niin olisit voittanut minut lähes kahdella sekunnilla. Tuota 60 m:n matkaa juostiin koulujen voimistelutunneillakin aikaa ottaen, ja aikani oli nippa nappa alle 10 sekunnin parhaimmillaan. Tämä on hatara muistikuva. 100 m. taisi taittua noin 14 sekunnin kiemuroihin. Parhaimmat urheilusuoritukseni tein armeija-aikaan ja muutama vuosi sen jälkeen. Suunnistus, maastojuoksu ja pitkät matkat olivat parempia lajejani. Cooperin testi parhaimmillaan 3400 m. Silläkään kerralla en paras ollut. Eräs maratonia harrastava kaverini ”hölkytteli”notkein ja vierivin askelin 3700 m.

Eikä sinulla siinä välilyöntinäppäimessäsi mitään vikaa ole. Et vain vieläkään ole tietoisesti tai tiedostamatta tahtonut ottaa käyttöön oikeinkirjoituksen perussääntöjä. Mietinkin tuossa ensin, että vastaanko ollenkaan, kun kysymys ilman merkkiä ei ole varsinainen kysymys. Välilyönnit pisteen ja pilkun jälkeen puuttuvat edelleen useista vihjailuista huolimatta. Helposti on pääteltävissä, että tässä ketjussa olet käyttänyt jo neljää eri nimimerkkiä:

unipankorusakaoff
        pankollapapukaijako
        einimimerkkiä
        niolajova

Yritä vaikkapa vielä kerran. Jospa se siitä.

• nimimerkkipuuttuu

Paloiko sinulla sulake?

Pitkistä kommenteista päättelin,että nimimerkki on sanallisesti lahjakas ja siksi ehkä
      kirjailija.Eräs Lieksasta lähtöisin oleva kirjailija oli ikäluokkansa nopein mainittuun aikaan.

Ajattelin,että hän jäähdyttelee kirjailijan uraansa nimimerkin takana täällä.

Kävin juuri vaihdattamassa pariston rannekellooni.3 vuotta kello taas toimii.

Sinulla on nyt sulakkeenvaihto edessä.Olen pahoillani tapahtuneesta.
      Teko ei ollut harkittu.En ole sanallisesti lahjakas.Se johtuu siitä.

• No ei palanut sulake, varoke, ei proppukaan. Viimeksi kesällä -16 taivaallinen salama poltti talon taulusta kolme räsäyttäen. Sinussa taitaa olla kujeilijan, etsivän ja tutkijan luonnetta. Draaman asiantuntijakin, jonkun sorttinen, taidat olla.
        Jatkossa en enää puutu pienimerkitykselliseen ”avaruus baariisi”. Se on nyt ilmeisesti täysin sinun kikkailuasi.

Turhaan olet pahoillasi. Minua tämänkaltainen pieni ja pikkumuotoinen sanailu vain piristää. Sulakkeita toki vaihtelen tulevaisuudessakin, koska ne eivät ole ikuisia. Sulaketta ei muuten kannata vaihtaa suurempaan mitä johtojen kestoluokitus sallii. Kirjailija en ole ollut. Se on vain yksi, ehkä liian kaukainen haaveeni.

Sanallisen lahjakkuutesi olet tarkoituksella tässä yhteydessä piilottanut, tai olet muuten vaan vaatimaton;)

• Sivutiellesuistunut

Ootko lahjakas juoppo sanoittaja?

• Sanojen ja sanoituksen suoraselkäisyyteen kuuluu mainintoja, elämänkatsomusta ja hyväksyntää. Sanojen kärki kohdistuu yleensä muihin. Kunniamaininnoilla palkitaan huvittavat ja ymmärrettävät hyvät sanat.

Juoppo?

Toki, ihan täyskäsi. Joskus. Entä sitten? Haluatko kenties olla avuksi? Tinkimättömyydessäsi ja lahjomattomuudessasi osaat kyllä pelimerkkisi hoitaa, jos tahdot. Älä tuhahda mielipiteille. Se on mielestäni turhaa juopumusta. Hyvä kun vaihdatit pariston aikasi kelloon. Ajan kanssa meillä on vain yksisuuntainen katu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2172
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1436
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1075
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1068
    7. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      994
    8. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe