Tilanne on semmoinen että toimitusjohtajalla pitää lähteä tietyistä syistä. Meitä on kaksi yrityksessä ,hän toimitusjohtaja ja minä hallituksen puheenjohtaja. Hänen vaimonsa on hallituksen varajäsen.
Välit on jo niin huonot että emme ole missään puheväleissä joten minkään yhtiökokouksen järjestäminen tuntuu aika kaukaiselta ja oletettavasti hänen vaimonsakaan ei osallistuisi joten miten käytännössä menisi tuo erottaminen koska kokous ei ole lainvoimainen jos kumpikaan ei tule paikalle mutta minulla kuitenkin viimeinen päätösvalta?
Toimitusjohtajan erottaminen
5
270
Vastaukset
- Mikäs-sua-estää
Jos omistat päätösvaltaisista osakkeista suurimman osan, niin kyllähän sinulla on päätösvalta yhtiössä, eikä mitkään boikotoinnit ja poisjäämiset yhtiökokousesta voi sitä päätöksentekoa estää.
https://www.minilex.fi/a/yhtiokokouksen-merkitys-osakeyhtion-paatoksenteossa
Tietenkin jos olette tehneet jonkinlaisen osakassopimuksen joka määrittää noille osakkaille Osakeyhtiölakia suurempia oikeuksia ja valtuuksia, niin tilanen on toinen.
Mahdollinen yhtlökokouksen koollekutsu kannattaa tehdä todella viimeisen päälle oikein. Jos eivät suostu puhumaan ja tapaamaan, niin lähetä kutsut sekä kirjattuna kirjeenä että normaalikirjeenä, ja vaikka kännykkäviestinä vielä, kummallekin. - On_hoidettavissa
Mikäli ette ole räätälöineet yhtiöjärjestystänne, vaan noudatatte tasan tarkkaan oy-lakia, niin asia on hyvin yksinkertainen: hallitus valitsee, nimittää ja erottaa toimitusjohtajan. Asia kuuluu hallitukselle, ei yhtiökokoukselle. Sinä olet hallitus, sinä erotat. Hallitus voi totta kai "työntää" päätöksen myös yhtiökokoukselle, jos kovasti haluaa. Mutta kertomasi mukaan se on huono vaihtoehto.
Yhtiöjärjestyksenne voi vaikuttaa asiaan, katso ensin mitä siellä lukee.
Kuten edellinen vastaaja totesi, osakassopimus voi sisältää lähes mitä tahansa. Jos teillä on tällainen, lue se ensin.
Et koskaan kertonut mitkä ovat yhtiön omistussuhteet ja/tai äänivaltasuhteet.- Vaikuttaa-selväpeliltä
Jos hallituksessa on 2 jäsentä ja kumpikin eri mieltä asiasta, niin hallituksen puheenjohtajan ääni ratkaisee.
https://www.minilex.fi/a/osakeyhtion-hallituksen-paatoksenteko
- nixdorf
Osakkeet menee 50/50 . Mahdollisessa myyntitilanteessa minulla on lunastusoikeus.
- slgja
Hallituksen äänienemmistöllä voit erottaa toimitusjohtajan. Mutta jos omistajat ovat tyytymättömiä hallituksen toimintaan, he (hän) voivat kutsua koolle ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa käsitellään hallituksen vaihtamista.
Omistussuhteella 50:50... toivottavasti teillä on hyvä osakassopimus, jossa on määritelty miten päätökset tehdään silloin, kun kaksi omistajaa on eri mieltä.
Tai toivottavasti sillä toisella omistajalla on sen verran järkeä päässään, että ymmärtää poistua kuvioista ennen kuin kaikki rahat on tuhlattu lakimiehiin (tietysti sinäkin voisit niin tehdä, mutta jotenkin vaikuttaa siltä että et ole siihen valmis).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635608Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204237Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1552193
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1281760- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988