työkyvyttömyys eläke

eksyrittäjä

Terve kaikille. Kyselen kokemuksia muilta miten on mennyt asiat kun olette menettäneet työkyvyn ja miten työkyvyttömyyseläkkeele pääsy / joutuminen on mennyt.
Oma tilanne, juuri lääkäri teki lausunnon mielenterveys syiden vuoksi eläkkeelle hakeutumisesta. Olen ollut nyt 1 vuosi sairaspäivärahalla ja 3 tai 4 x vuoden kuntoutustuella. Pennusta asti yrittäjänä ja 54 vuotta ikää. Minulla myös selkä paska ja leilelty pari kertaa ja kova lääkitys myös siihen, koulutusta ei ole, itse opittu ja konehommiin liittynyt koko " ura " konkurssit vuonna 2015 kun loppu jaksaminen. Miten se menee jos tulee hylkäys ja kun en todellakaan pysty mihinkää, työhaluja on ja haluttaisi sitten joskus alkaa tekemään jotain oman voinnin mukaan. Selästä en ole jaksanut viimeaikoina enempää valittaa kun sille ei kuulemma voi mitään, siihen kipuun tottunut ja yrittää elää sen mukaisesti mitä se antaa myöten touhuta. Eli pitääkö huonoimassa tapauksessa sitten selän vuoksi hakea sairaslomaa tai kuntoutustukea, vai onkohan ylipäätään mahdollista niihin. mielenterveys on nyt ainoa tuossa hakemuksessa, eläkeyhtiöön on kyllä vuosien aikana toimitettu jotain papereita selästäkin. Hitto kun sitä on huolissaan ja peloissaan kaikesta. Ei ole mitään ansiosidonnaisia ym. kuten tav. työntekijällä. kaikki yritystoiminta loppu konkursseihin ja jostain luin että pitäisi mennä työnhakijaksi työkkäriin jos tulee hylkäys, en ole ikinä ollut siellä ja on naurettavaa jos näin todella on. ja jos pitää alkaa sitten valttamaan ja tekemään uusi työkyv. eläkehakus missä olisi kaikki vaivat. Lähinnähän se huolettaa tuo toimeentulo, onko kokemuksia voiko sitä saada uutta kuntoutustukea sitten toisesta sairaudesta jos tuo pään tilanne ei riitäkkään eläkkeeseen. On tämä ninn vi....ttua kun ei jaksa eikä pysty, haluja olisi tehdä töitä mutta kun tietää ettei onnistu ja olen kyllä kokeillutkin mennä tutuille töihin ja ei onnistu kun pelkää ihmisiä ja tilanteita ja sitten loppuu liikut kun selkä menee kunnolla juntturaan. Olisi mukava kuulla kohtalotovereiden tarinoita ja tietenkin parasta jos saisi jotakin oikeita neuvoja. Nyt ei ole laiskuudesta kyse vaan oikeasti on paha tilanne. Mutta tulipa tästä pitkä tarina, kiitos asiallisista vastauksista.

15

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaksamisiin

      Olisi varmaan kannattanut laittaa kaikki vaivat siihen anomukseen,vaikka mielenterveyden tähden eläkkeitä eniten myönnetäänkin.Uutta anomusta vaan heti,jos tulee bumerangi.Työkkäriin varmaan joudut menemään,jos sairaspäivät kaikki käytetty.Kun 60v tulee ikää täyteen pääsee eläkkeelle helpommin.Itse olen nyt toista kuukautta työkyvyttömyyseläkkeellä tapaturman johdosta

    • 87879878789

      Se eläkkeelle pääseminen riippuu ihan täysin siitä mitä hoitava lääkäri on hakemukseen tai todistukseen kirjoittanut Toiset osaavat kirjoittaa, toiset eivät

      Jos sulla on pidempiaikainen suhde hoitavaan lääkäriin eläkkeelle pääsy helpottuu huomattavasti. Kirjoituksestasi tuli tunne, että olet ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

      Ilmottaudu heti nyt sinne työkkäriin. Saat sieltä työttömyyspäivärahan. Se on helppoa; käsittääkseni tänä päivänä onnistuu netissä ja heti alkaa rahapäivät juosta.

      Olen itse tk-eläkkeellä, mutta minulla oli sairashistoriaa noin 20 vuotta, jona aikana olin töissä aina vointini mukaan.

      Toivon sulle onnea, ja yritä olla stressaamatta - sillä ei saavuta mitään. Hoitava lääkäri auttaa uudelleen haussa, jos ekalla kerralla ei tärppää.

    • eksyrittäjä

      Kiitoksia vastauksista, joo ei ole ennen tarvinnut hakea eläketta ja työkkärissä en ole käynyt koskaan. Toivotaan että se psykiatri on pätevä ja omaaa jonkinlaisen maineen. Itse olin vielä kuntoutustuen kannalla kun menin viimeksi vastaanottolle, mutta piti tätä parempana vaihtoehtona ja onkinhan se. On se sama psykiatri ollut alusta asti, Lääkärikeskuksesta. Mainitsin selkähommasta mutta sano ettei kannata nyt sotkea tähän mukaan, kyllä niillä jotakin tietoa on eläkeyhtiössä, mutta en ole siitä ollut sairasloamlla kuin leikkausten jälkeen kuukauden, olisi varmaan voinut olla vaikka kuinka pitkään, pahimmat säryt loppu mutta kyllä ne työt on senkin puolesta tehty, lääkkeiden voimalla menty ja varmaan osa syy siihenkin että meni asiat pieleen, älyttömät ollut nuo kipulääkkeet ennenkuin tuli toppi tuon pään ja jaksamisen suhteen. Mutta katsotaan mitä kuuluu, tympäsee vain olla muiden armoilla ja kuitenkin jotakin haluaisi vielä tehdä, mutta omaan tahtiin sitten kun jaksaa ja pystyy.

    • Miii1a

      Minun polkuni työelämän romahdukseta , ja masennuksesta tulesvaivoineen työkyvyttömyyseläkkeelle kesti noin kolme vuotta.

      Ikäni myös töitä tehnyt, ja ikää pari vuotta enemmän kuin sinulla..
      Ensin tietysti oli vuoden sairaspäivärahat, jonka perään haettiin kuntoutustukea. Päätös tuli myönteisenä. Mulla taisi olla pari kuntoutustukea, jonka jäkeen haettiin pysyvää eläkettä.
      Päätös tuli takaisin kuitenkin määräaikaisena, eli yli vuoden kuntoutustukena, ja perusteina siinä oli silloin ettei psykiatristen oireiden pysyvyydestä voinut vielä tehdä arviota
      Koko ajan kävin säännöllisesti psyk.hoitajan vastaanotolla, eli mulla on ollut hoitosuhde koko tuon kolmen vuoden ajan, ja oon osallistunut pariin terapiaryhmään, ja mulle tehtiin työ -ja toimintakykytestit, ja tämän jälkeen haettiin uudelleen pysyvää eläkettä.
      Eläkepäätös tuli parissa viikossa ja oli myönteinen.

      Eli , tiedän kyllä tunteen missä pyörit, kun odottaa, ja varmuutta ei ole mistään. Kyllä minua itketti silloin, kun ensimmäinen eläkehakemus tuli takaisin kuntoutustukena, ja kaikki epävarmuus siirtyi yli vuoden päähän...Roikuit kuin löysässä hirressä.
      Ajatus oli vain, että kuinkahan tässä käy...
      Ikää on vähän liikaa joka paikkaan, voimia liian vähän, kipuja liikaa.
      Tällä hetkellä olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja jatkan edelleen taistelua masennusta vastaan. Sitä vaan sai asiat niin päreiksi, että eheyttäminen vie aikaa...

      Jaksamista sinulle hakuprosessissa, ja tietysti myönteistä päätöstä.

    • eksyrittäjä

      Hei, kiitos tarinasta, on se juuri noin, eli kaikki epätietoisuus vielä pahentaa tilannetta ja ihan varmasti vielä vaikuttaa paranemiseen, toivottavsati sitä sitä sitten paranee, pystyisi edes joskus olemaan ilman noita mielialalääkkeitä, ihan pelottaa mikä se todellinen kunto olisi ilman niitä. Kävin minäkin jossain kuntoutuksessa 3 x viikon jakso, oli ihan hyvää vertaistukea, mutta taisin olla aika pohjalla silloin, ehkä nyt pelaisi järki paremmin kuntoutuksessa. On minulla mennyt ihan hyvin tähän asti kaikki hoidot ja päätökset, tuntuu vain niin lopulliselta nyt, ainoa huono kun olen käynyt terapiassa nyt varmaan sen 5 vuotta ja en enään saa mitään tukea siihen ja taksat on aika kovat terapeutilla, mutta pakko olla joku purkaantumispaikka, olen jotenkin erakoitunut ja en halua olla oikein kenenkään kanssa tekemisissä. Olen kyllä perheen kanssa ja koittaa näyttää vahvemmalta kuin onkaan. Sitten minulla aika moiset naksut yritystoiminnan jälkimainingeista ja tulee todennäköisesti lisää. Että semmoista. Mutta koitetaan jaksaa ja taistelua sinulle sairauden kanssa.

    • Hylyn_saanut

      Hain kuntoutustukea 2015 tules vaivojen takia ja hylky tuli, tosin kuten melkein aina mainitaan ammatillinen kuntoutusmahdollisuus.

      No minä tartuin tuohon mahdollisuuteen ja kävin vuoden koulun penkillä, no ammatin vaihdos ei onnistunutkaan ja ajauduin uudelleen hakemaan osa-aikaista kuntoutustukea ja se myönnettiinkin vuosi sitten ensin 4kk ja sitten 11 kk lisää.

      Nyt olisi uudelleen paperien täyttö.

      Sain sen käsityksen että kun otin vastaan ammatillisen kuntoutuksen niin ikään kuin piikki olisi auennut jatkoa varten, ainakin se katsottiin samaksi tapahtumaksi (alle 2 vuotta).

      Jatkan edelleen yrittäjänä ja yritän tehdä vointini mukaan töitä.

    • rappeutunut

      Miten mahdollista Suomessa että,jos olet töissä ja sinulla on antaa työnantajalle lääkärinlausunto ,että olet sairaana etkä kykene töihin niin jäät palkalliselle sairaslomalle ja lausunto on A-lausunto,mutta jos olet hakenut työkyvyttömyyseläkettä moneen kertaa 5-10 vuotta ja lausunto on silloin B-lausunto mikä on laajemman tutkimuksen kuvaus potilaasta ja yleensä viellä mangeetti kuvat ja röntgen kuvat tukena niin ,kun hylky tulee vakuutusyhtiön ,muutoksenhakulautakunnan ja oikeusturvan lausunnoissa sinua vaaditaan tekemään sairaana töitä ja olet kykenevä tekemään kevyttä palkka työtä vaikka olet kymmenien lääkäreitten mukaan täysin mihinkään työhön kykenemätön niin sitä ihmettelen miten laki antaa mahdollisuuden evätä aivan puskista tulevat lausunnot eikä juuri perustele asiaansa mitenkää ja jos joku lääkäri soittaa kotia isosta vakuutus yhtiöstä niin ylimielisesti sanoi saathan valittaa, mutta olet terve ja asia oli siinä ja ei sulla mitää selkävaivaa ole ja se on iskiasta jossa kuitenkin nikaman siirtymä ja molemmin puolinen hermo puristus sekä rappeutuma ja käsi melkein amputoitiin niin se on kunnossa ,mutta onhan se tuossa nykyään APU kätenä heikosti missä ei mitään puristusvoimaa ole kunnolla eikä nouse ylös ja on viellä oikea käsi, kun ole oikea kätinen.Mietin miten työnantaja ottaa töihin ja maksaa palkkaa, kun tiskiin lyöt B-lausunnon vasemmalla kädellä ja linkutat paikalle vaikeasti ja pitäisi päästä palkkalistoille ja jäisin samalla sairaslomalle mihin lain mukaa B-lausunto oikeuttaa minut tällä hetkellä viimeiset yli 8 vuotta tapaturman jälkeen niin tätä minun järki ei vaan tajua tässä Suomen yhteiskunnassa ja viellä mukava aktiivimalli tuli kiusaksi, jos ei ole eläkepaperit vetämässä sillä hetkellä niin putoa sen 30€ kk päivärahoista.Voisiko joku viisampi sanoa miten tämä on mahdollista?????????

    • Hyvinpäsiin

      Kylä mä ainakin pääsin helpposti työ kyvyttömys eläkeelle. If sitä suositeli minulle.

    • rappeutunut

      0let onnelisessa asemassa, kun et tätä rumbaaa ole joutunut kokemaan ,koska henkinen puoli on tässä kovilla myös!Olen tehnyt työuraa noin 25 vuotta ja siitä samalla työnajalla 22 vuotta ennen tapaturmaa mutta, kun olin päälle neljänkymmenen niin olen liian nuori eläkkeelle jota kokojan sain kuulla sillon alussa ,mutta mikä minä iälle voin ,kun tapaturma tulee??? Yhtiö minulla on Eläkeyhtiö Varma!!!!Alussa tietysti työantaja maksoi sairasajan palkkaa ja sitten 300 päivää Kela ja sitten maksoi Eläkeyhtiö Varma hetken jonka lopettivat, kuin seinään ja olin 100% invaliidiksi luokiteltu. Kuitti oli tyly olet terve puhelimessa??? Teollisuusalojenammattiliittoon otin myös yhteyttä, kun kysyin niiltä neuvoa niin sanoivat minulle onhan minulla 500 päivää sisässä ansiosidonnaista niin valitta Varmaa vastaan niin he maksaa liiton päivärahaa ja seurataan tilannetta ja jos työkyvyttömyyseläke menee läpi niin katkaistaan ansiosidonnainen sillon, mutta ne meni 500 päivää ja 2014 jouduin työnhakijaksi, kun ei tykyvyttömyyselke hakemukset ole vieläkään mennyt läpitte ja viimeisin hylky muutoksenhakulautakunnasta tuli nyt ja kuinkahan mones kerta jo minulla on menty tätä portaikkoa alhaaltaa ylös ja taas alusta uusilla lääkärin lausunnoilla ja kuntoutusyksikön tutkimuksilla!!!Hatun nosto If yhtiölle!!!!

    • avunsaanut

      Te kenellä on työkyky mennyt, yrittäkääpä saada lähete johonkin hyvään kuntoutus paikkaan missä arvioidaan samalla työkyky. Monesti sieltä saatava lausunto auttaa pääsemään eläkkeelle ja loppuu pompotus paikasta toiseen.

    • rappeutunut

      Ymmärrän pointin, että aina vaan uutta lausunto paikkaa ja samaa tulee myös hylky lausunnoissa, mutta loputon on suo ,mutta jos kuvat otetaan moneen kertaa ja selkään esim. on luudutus leikkaus ainut vaihto ehto mikä on suuniteltu lääkärien toimesta ja esim.minulla jää edelleen oikea käsi heikoksi APU kädeksi joka on ongelma loppuelämäni ajan, niin tässä täytyy ihmetellä miksi tällänen oravanpyörä on potilaan käytävä läpitte ja valtion rahaa polttaa pyrokratiaan vaikka fysiatrian ja kirurgian erikoislääkärit sekä muut ammattilaiset tutkinnut ja sosiaalipuolen edustaja kotona käynnyt arjen toiminnan kartoittamassa ja sekä työvoima edustajan puoltavat lausunnot ja lisäksi useampi kuntotusyksikön lausunto niin luulisi olevan lausuntoja tarpeeksi Vakuutusyhtiölle ja Kelalle???Onko Suomen lääkärit jotka on osa erittäin korkea arvoisia lääkärin ammatissa ja valansa vannoneet ja antaneet lausunnoissaan mukamas vahingossa virhe arvioita ja kuvat jotenkin huonosti onnistuneet jota en usko,niin miksi eivät kaikki niitä osaa ymmärtää, kun lautakunnissa on paikalla useampi henkilö päättämässä asiasta ???

    • Kaveritaisto

      Työkyvyttömyyseläkettä maksetaan sen hetken elämäntilanteen mukaan,
      5 vuoden jälkeen tulevaaika päälle.
      Markka-aikana jääneet työkyvytömäksi sen hetken elämäntilanteen mukaan,
      vuosi indeksi 0,4%.Ei mikään ihme että vanhukset jäävät ilman hoitoa,kun viranomaiste
      ovat eläkekasojen juoksupoikina.Valtakunnan-oikeuteen koko porukka.
      Satoja tuhansia ihmisä jotka siirtyvät vanhuuseläkeille jäävät alle elintulon.
      Nyky hallitus paapoo! Suuri määrä SDP:läisistä istuu eläkekassojen päätävissä elimissä samoin vakuutusoikeuden. Katsokaa ketä äänestätte. Tähtiliike!

    • Eksyrittäjä

      Terve kaikille. Minä aloittelin tämän ketjun ja kaikki meni osaltani hyvin, tuli se lopullinen työk. eläke. Taitaa olla suuri painoarvo sillä kuka lääkäri tekee lausunnon ja useamman vuoden hoitosuhde saman lääkärin kanssa, mitään varsinaista hakemusta en tehnyt, ihan vain teksitä 1 A4 sivu jonka lähetin eläkeyhtiöön, kerroin samat asiat kuin joka vuosi. Tietenkin minulla monta sairautta ja paluuta entiseen ei ole. Mutta uskon että nyt helpottaa ja on vähän uskoa elämään, töitä haluaisi kokeilla heti, mutta ei pysty vielä ja kun menee töihin niin on pystyttävä 100 % suoritukseen, olen jotenkin sen luonteinen, leikkiminen ja muka tekeminen ei kiinnosta. Mutta siksikin halusin tuoda positiivista asiaa esiin, että löytää uskottava lääkäri ja todellakin itse kertoa hyvin yksityiskohtaisesti omasta tilanteesta, sehän on tosi asia että oli sairaus mikä vain, niin kyllä se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ihan kaikkeen jaksamiseen. Toivotan onnea kaikille ja sitkeyttä jaksamiseen, helppohan se on sanoa, mutta kyllä ne asiat yleensä järjestyvät ihan hyvin.

    • tulos-tippuu

      Ainoa vaikutus oli jotta tulot tippu 70% kun vapaaajalla loukkasin itseni eikä vakuutus korvannut. Ei mahdollisuutta korottaa enään eläkettä suomessa kuten muissa maissa jos työkyvyttömyyseläkkeellä tekee töitä ei suomessa nouse ikinä. Kannattaa todella katsoa mitä saa eläkettä jos joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle eli se ole mitään vanhuuseläkkeen luokkaa lähellekkään.

      • Vapaaher

        Työkyvyttömyyseläke vs. Työeläkkeen suuruuteen vaikuttaa paljon myös se minkä ikäisenä jää tkeläkkeelle,eli paljonko kerennyt eläkettä kartuttamaan .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe