Oliko Jeesus muurari vai puuseppä ammatiltaan?

kumpaakinkuullut

Mitä Raamattu sanoo? Voin toki itsekin sen paremmalla ajalla etsiä Raamatusta, mutta kysyn, josko jollakulla on Raamatun paikka tiedossa.

39

3082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beatsme

      Eiköhän tuo ollut paimen kuten moni muukin sillä alueella siihen aikan. Mutta mistä joullupukki tulee?

    • Puusepälle tuskin olisi ollut paljon hommia - veneen rakennusta ehkä? Paremminkin jokin rakentaja, ainakaan isompia taloja eivät omistajat itse varmaankaan pystyttäneet vaan käyttivät palkattua työvoimaa.
      En kuitenkaan osaa koinea joten en tiedä mitä UT.ssa käytetty sana tarkoittaa.

      • puuseppä.rakennusmies

        "”Eikö tämä ole [vain] rakennusmies?” (Mark. 6:3) Juuri näin Jeesuksesta puhuttiin hänen maallisen elämänsä aikana – alkukielen termi τέκτων (tektoon) voi tarkoittaa puuseppää, rakennusmiestä tai mitä tahansa käsityöläistä. Tämä oli kristillisen uskon mukaan lihaksi tulleen Jumalan ammatti, ehkä siis kaikkein pyhin ammatti. On se sitten puutöitä, rakennustöitä, ompelua, hitsaamista, design-tuotteiden tekemistä tai mitä tahansa, käsin tai koneella, tällaisen työn ääreellä voi parhaiten samaistua Jeesuksen maanpäälliseen elämään."

        https://hapatusta.net/2017/07/24/top-5-jumalalliset-ammatit/


      • puuseppä.rakennusmies kirjoitti:

        "”Eikö tämä ole [vain] rakennusmies?” (Mark. 6:3) Juuri näin Jeesuksesta puhuttiin hänen maallisen elämänsä aikana – alkukielen termi τέκτων (tektoon) voi tarkoittaa puuseppää, rakennusmiestä tai mitä tahansa käsityöläistä. Tämä oli kristillisen uskon mukaan lihaksi tulleen Jumalan ammatti, ehkä siis kaikkein pyhin ammatti. On se sitten puutöitä, rakennustöitä, ompelua, hitsaamista, design-tuotteiden tekemistä tai mitä tahansa, käsin tai koneella, tällaisen työn ääreellä voi parhaiten samaistua Jeesuksen maanpäälliseen elämään."

        https://hapatusta.net/2017/07/24/top-5-jumalalliset-ammatit/

        Jeesus ei Raamatun mukaan tehnyt muuta kuin paransi sairaita. Ja piti puheita. Tuloja ei tullut mistään.


      • AmmattinaTekton

        Tekstin mukaan Jeesus oli ammatiltaan "Tekton" (käsityöläinen). On yksin kääntäjän päätettävissä haluaako hän puhua puusepästä vai muurarista, sillä yksin Raamattu ei sitä suinkaan kerro. Tämä "tekton" oli itseasiassa yksi niistä arvosteruinpia juutalaisen opettajan ammateista teltatekijän ohella. "Tektoneilla" jäi eniten aikaa leipätyönsä ohella tutkiskella pyhiä tekstejä ja opettaa muita. Esimerkiksi tunnettu ja arvostettu Hillel suuri oli myös ammatiltaan "tekton". Maanviljelijöillä, kalastajilla ja kauppiailla ei samaa mahdollisuutta kiireisen työnsä lomassa ollut.


      • AmmattinaTekton kirjoitti:

        Tekstin mukaan Jeesus oli ammatiltaan "Tekton" (käsityöläinen). On yksin kääntäjän päätettävissä haluaako hän puhua puusepästä vai muurarista, sillä yksin Raamattu ei sitä suinkaan kerro. Tämä "tekton" oli itseasiassa yksi niistä arvosteruinpia juutalaisen opettajan ammateista teltatekijän ohella. "Tektoneilla" jäi eniten aikaa leipätyönsä ohella tutkiskella pyhiä tekstejä ja opettaa muita. Esimerkiksi tunnettu ja arvostettu Hillel suuri oli myös ammatiltaan "tekton". Maanviljelijöillä, kalastajilla ja kauppiailla ei samaa mahdollisuutta kiireisen työnsä lomassa ollut.

        Ammatti voi olla mitä vaan, mutta jos ei tee sitä.


      • AmmattinaTekton
        torre12 kirjoitti:

        Jeesus ei Raamatun mukaan tehnyt muuta kuin paransi sairaita. Ja piti puheita. Tuloja ei tullut mistään.

        Evankeliumit eivät kerro kaikkea, eikä niiden ole tarkoitustaan. Ne eivät ole historiallisia elämänkerta kirjoja jotka esittelisivät asiat krronologisessa järjestyksessä, saati mahdollisimman tarkkaan. Niissä keskitytään pääasiassa kolmeen asiaan:
        1. Jeesus opettajana (miten hän opetti, ketä hän opetti)
        2. Jeesuksen opetus (mitä hän opetti, mistä hän opetti)
        3. Jeesuksen kärsimys (ristin kuolema, hautaaminen)


      • MatkinLogiikkaasi
        torre12 kirjoitti:

        Ammatti voi olla mitä vaan, mutta jos ei tee sitä.

        Gallian sota ei mainitse Julius Caesarin koskaan käyneen tarpeillaan, joten hän tuskin siis koskaan ulosti. Mahtoi näyttää aikamoiselta muumipeikolta.


      • AmmattinaTekton kirjoitti:

        Evankeliumit eivät kerro kaikkea, eikä niiden ole tarkoitustaan. Ne eivät ole historiallisia elämänkerta kirjoja jotka esittelisivät asiat krronologisessa järjestyksessä, saati mahdollisimman tarkkaan. Niissä keskitytään pääasiassa kolmeen asiaan:
        1. Jeesus opettajana (miten hän opetti, ketä hän opetti)
        2. Jeesuksen opetus (mitä hän opetti, mistä hän opetti)
        3. Jeesuksen kärsimys (ristin kuolema, hautaaminen)

        Eli mitä teemme mokomilla evankeliumeilla, joissa ei ole tarkkaa tietoa.

        Elokuvissakaan kukaan ei käy vessassa.


    • "Markuksen evankeliumin mukaan Jeesus oli isänsä Joosefin tavoin rakennusmies."

      Se alkuperäinen sana käännetty muistaakseni englanniksi tarkoittamaan "carpenter", jonka voi kääntää sekä puusepäksi että meikäläisesti kirvesmieheksi eli jonkinlaiseksi rakennusmieheksi. Jonkunlainen rakennuksien puuseppä?

      • mieti.sitä

        Kyllä, meillä ammattikielessä Timpuri, puuseppä ja kirvesmies yhdistelmä, jota ammattia itse edustin silloin, kun olin työssä.
        Nyt olen eläkkeellä 45v työuran jälkeen.


      • mieti.sitä kirjoitti:

        Kyllä, meillä ammattikielessä Timpuri, puuseppä ja kirvesmies yhdistelmä, jota ammattia itse edustin silloin, kun olin työssä.
        Nyt olen eläkkeellä 45v työuran jälkeen.

        Eli Jeesus oli timpuri. Alkukielen termi τέκτων (tektoon) voi tarkoittaa puuseppää, rakennusmiestä tai mitä tahansa käsityöläistä. Ilmeisesti se tarkoittaa suomenkielessä timpuria? Kiitos viestistäsi ja hyvää eläkeaikaa pitkän työuran jälkeen.


      • AmmattinaTekton
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Eli Jeesus oli timpuri. Alkukielen termi τέκτων (tektoon) voi tarkoittaa puuseppää, rakennusmiestä tai mitä tahansa käsityöläistä. Ilmeisesti se tarkoittaa suomenkielessä timpuria? Kiitos viestistäsi ja hyvää eläkeaikaa pitkän työuran jälkeen.

        Tekton vain yleisesti käsityöläistä määrittelemättä tarkemmin miten. Jos haluttiin erityisesti ilmaista minkä "alan" taitajasta oli kyse, lisättiin sanan eteen esim. puu-, pläkki-, kiviseppää tarkoittava sana. Evankeliumeissa käytetään vain pelkkää sanaa "tekton" ilman etuliitteitä.


      • AmmattinaTekton kirjoitti:

        Tekton vain yleisesti käsityöläistä määrittelemättä tarkemmin miten. Jos haluttiin erityisesti ilmaista minkä "alan" taitajasta oli kyse, lisättiin sanan eteen esim. puu-, pläkki-, kiviseppää tarkoittava sana. Evankeliumeissa käytetään vain pelkkää sanaa "tekton" ilman etuliitteitä.

        Kiitos tarkennuksesta. Nyt on maha täynnä pizzaa ja cokista, joten ei jaksa enää ajatella vaan myöntelee, että olipa hyvä lisäys! :)


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Eli Jeesus oli timpuri. Alkukielen termi τέκτων (tektoon) voi tarkoittaa puuseppää, rakennusmiestä tai mitä tahansa käsityöläistä. Ilmeisesti se tarkoittaa suomenkielessä timpuria? Kiitos viestistäsi ja hyvää eläkeaikaa pitkän työuran jälkeen.

        Mitähän timpuri tuon ajan Palestiinassa sitten timpuroi ,ei puusta juuri mitään rakennettu.


      • dikduk kirjoitti:

        Mitähän timpuri tuon ajan Palestiinassa sitten timpuroi ,ei puusta juuri mitään rakennettu.

        Pääasiassa ne talot olivat kivestä, mutta jostain luin, että osissa taloissa käytettiin jossain osin puutakin. Rakennusmies on ehkä paras käännös, sillä Jeesus puhuu kulmakivestä rakennuksissa. Ehkä hän käytti omaa ammattitietämystään saarnoissaan?


    • Pudis55

      Rakentaminen oli varmaan Jesselle helppoa, loitsui talon pystyyn ja kaapit kokoon.

    • tdffas

      Rakentaminen ei loppunut Jeesuksen kohdalla siihen, mitä hän rakensi maan päällä ollessaan.

      Joh 14:2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
      14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

      Tässä näemme sitten Jeesuksen rakentamisen tuloksen.
      Ilmestyskirja:
      21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
      21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
      21:3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;

      Tietysti Jeesus on ollut mukan rakentamassa kaikkea jo alussa.
      Joh 1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

      • Jeesuksen sanotaan syntyneen noin 2000 vuotta sitten. "Jo alussa" on monta miljardia vuotta sitten. Jeesus on nyt istunut taivaassa 2000 vuotta ja ylikin. Tylsää elämää.


    • Johanneksen salainen kirja .

      Johannes ja Arimanios

      Eräänä päivänä Johannes, Jaakobin veli, toinen Sebedeuksen pojista, meni temppeliin. Hänen luokseen tuli fariseus nimeltään Arimanios ja kysyi häneltä: " Missä on opettajasi, jonka seuraaja olit? " Minä vastasin: " Hän palasi sinne, mistä oli tullut. "

      Fariseus sanoi: " Se nasaretilainen petti teitä perinpohjin. Hän täytti teidän korvanne valheilla, paadutti sydämenne ja sai teidät luopumaan isienne perinnäissäännöistä."

      Minä Johannes, kuulin tämän, lähdin temppelistä vuorelle, autioon paikkaan. Mieleni oli hyvin surullinen ja kysyin itseltäni: " Miten voi olla mahdollista, että Vapahtaja asetettiin tähän tehtävään? Miksi hänen isänsä lähetti hänet maailmaan, ja kuka oikeastaan on hänen isänsä, joka hänet lähetti? Millainen on se ikuinen valtakunta, johon kerran menemme? Mitä hän tarkoitti sanoessaan, että katoamaton ikuinen valtakunta on sen valtakunnan esikuva, johon me menemme, eikä hän kuitenkaan opettanut, millainen tuo katoamaton valtakunta on? "

    • Eikiitosjeesus

      Ei siitä tainnut olla työllä itsensä elättäjäksi ollenkaan. Siksi kierteli poikaporukassa satuja kertomassa ja temppuja tekemässä. Oman aikansa stand up koomikko.
      "Olen jumalan poika" - hervotonta hirnuntaa yleisössä
      "Kävelin vetten päällä" - huutonaurua yleisössä, kun eivät ole koskaan pilikillä käyneet
      Kyllä noilla jutuilla aina sapuskaa sai. Ja jotkut vielä ottaa tosissaan.

    • Sana on UT:ssä τέκτων, tekton, rakentaja, puuseppä, sama kantaa kuin nykyinen lainasanamme arkkitehti < ἀρχιτέκτων, akhitektoon, siis päärakentaja. Juuso Hedbergin UT:n sanakirja vuodelta 1890 selittää sen perinteisesti puusepäksi, mutta oikeasti se tarkoitanee talonraketajaa ja Jeesuksen aikana talot rakennettiin kivestä, paitsi katto seipäista ja jostkin katteesta ja ovi laudoista..

      Sana esiintyy UT:ssä kahteen kertaan, Mark. 6:3 tarkoittaen Jeesusta itseään, ja käännetty sanalla rakennusmies, ja Matt. 13:55 tarkoittaen Jeesuksen isänä tunnettua, mutta tässä nimeltä mainitsematonta miestä. Ammattihan siihen aikaan useimmin periytyi isältä poajlle.

      Raamatunkääntäjät ovat sillä kannalla, että perinteisestä kiiltokuvakäsityksesta huoilmatta häntä täytyy ajatella muurarina.

      Latinankielisessa UT:n käännöksessä sana on faber, joka klassisen latinan sanakirjan mukaan on käsityöläinen, ammattilainen. taituri, työmies. varsinkin seppä, kirvesmies. Länsimainen kirkko luki vain latinankielistä UT:tä, mikä lienee johtanut ajatukset puuseppään.

      • Kiitos hyvästä huomautuksen lisäämisestä. Itse luin juuri noita Raamatun kohti, mutta en oikein löytänyt sopivaa kreikankielistä Raamattua netistä. Viestisi sisälsi myös vastauksen siihen, miksi se Suomessa on ollut puuseppä muodossa.


    • Freemason

      Vapaamuurarien mielestä hän oli yksi esirapparien pitkän perinteen edustajia

    • Puuseppähän hän on. Kun hänen isänsä oli hylännyt hänet kuolemankieliin otin hänet siipieni suojiin jatkamaan ammattiaan. Useamman sata vuotta Jesse teki kirjahyllyjä ja kalusteita vierashuoneisiin täällä. Sittemmin halusi lähteä katsomaan maailmaa kuten nuorilla on tapana. Käy kyllä aina välillä moikkaamassa. Viimeksi kun kuulin hänestä oli jossain päin Skandinaviaa auttamassa puutteenalaisia ja helpottamassa heidän elämää veistämällä heille puudildoja.

    • Raamatun mukaan Jeesus ei harjoittanut ammattiaan ollenkaan vaan vietti aikaansa opetuslastensa kanssa saarnaten ja parantaen ihmisiä.

      • gfghdf675643

        Raamatun mukaan Joosef oli kuollut siihen aikaan, kun Jeesus aloitti julkisen toimintansa. Siispä Jeesus oli se, joka vastasi äitinsä ja itsensä elättämisestä, ennenkuin hän aloitti julkisen toimintansa.


      • sage8.ei.kirj
        gfghdf675643 kirjoitti:

        Raamatun mukaan Joosef oli kuollut siihen aikaan, kun Jeesus aloitti julkisen toimintansa. Siispä Jeesus oli se, joka vastasi äitinsä ja itsensä elättämisestä, ennenkuin hän aloitti julkisen toimintansa.

        Jeesuksella oli veli-Jaakob, vai mikä hänen nimensä nyt olikaan, joten ei minun käkäsitykseni mukaan Maria ollut Jeesuksen varassa. Jos nyt yleensäkään kirjoitukset olivat tosia.


      • AmmattinaTekton

        Jos Johanneksen evankeliumia lukeekin niin, että ajattelee "rakastetun opetuslapsen" olleen Jeesuksen veli Jaakob, niin siiinä tapauksessa Jeesus jättää äitinsä vanhimman veljensä huomaan. Apokryfien mukaan Jaakob jopa oli se joka patisti vastentahtoisen isoveljensä Johanneksen kasteelle ja toimi sitten Jeesuksen jälkeen seurakunnan palvelijana. Tämä myös sopisi yhteen sen kanssa mitä apostoliset isät sanovat evankelista Johanneksesta, useimman mukaan evankeliumin kirjoittaja nimittäin oli Jaakobin opetuslapsi toisin kuin nykyisin on tulkittu. En tiedä voiko näin tosin ajatella, kun se kuitenkin on perinteistä käsitystä vastaan. Järjellisesti se silti olisi järkevä. Mutta mitä sitten tulee Joosefiin, tämä "tekton" mainitaan evankeliumeissa vain Jeesuksen lapsuusvuosina, sitten Joosefista vaietaan. Raamatussa ei missään kohdin sanota, että Joosef olisi kuollut. Näin on vain päätelty rivien välistä lukemalla.


      • gfghdf675643 kirjoitti:

        Raamatun mukaan Joosef oli kuollut siihen aikaan, kun Jeesus aloitti julkisen toimintansa. Siispä Jeesus oli se, joka vastasi äitinsä ja itsensä elättämisestä, ennenkuin hän aloitti julkisen toimintansa.

        Raamattu ei kuitenkaan kerro mitään siitä, että Jeesus tienasi rahaa.


      • gfghdf675643
        sage8.ei.kirj kirjoitti:

        Jeesuksella oli veli-Jaakob, vai mikä hänen nimensä nyt olikaan, joten ei minun käkäsitykseni mukaan Maria ollut Jeesuksen varassa. Jos nyt yleensäkään kirjoitukset olivat tosia.

        Jeesus oli Marian vanhin poika ja ensimmäisenä elatusvelvollinen äitiinsä nähden. Joosefilla oli pari poikaa, ennenkuin hän meni naimisiin Marian kanssa. Marialla saattoi olla muitakin lapsia Joosefin kanssa mutta en tiedä, olivatko tyttöjä vai poikia.


      • gfghdf675643 kirjoitti:

        Jeesus oli Marian vanhin poika ja ensimmäisenä elatusvelvollinen äitiinsä nähden. Joosefilla oli pari poikaa, ennenkuin hän meni naimisiin Marian kanssa. Marialla saattoi olla muitakin lapsia Joosefin kanssa mutta en tiedä, olivatko tyttöjä vai poikia.

        Raamattu kertoo liian vähän.

        Ehkä ja saattoi. Uskovatkaan eivät parananna sairaita panemalla kätensä heidän päälleen, vaan sairaat joutuvat menemään lääkärille.


    • mitään.tehnyt

      Elämäntapojensa perusteella aikansa koneinsinööri ja naisten naurattaja.

    • Uskontietäjä

      Jeesus oli viinimestari.

      • Ainakin teki parempaa viiniä.


    • Os1-Kirvesmiehet

      Jesse oli ammatiltaan puuseppä, kirvesmies, joka oppi taidot faijaltaan. Teki paljon talkooduunia kun Kulttuuritaloa rakennettiin. Jesse oli perustamassa Rakennustyöläisten liittoa ja sen eka toimitsija. Hän oli aina heikompiosaisten puolella uupumukseen asti. Ei ihan ehtinyt päästä vapaajäseneksi.

    • JoRiittää

      Meille kerrotaan Jeesuksella olleen ammatin, jossa työskennellään käsillä. Raamatussa apostolikin sanoo, että miehen tulee tehdä työtä käsillään eli ruumiillista työtä. Luomisjärjestyksen mukaan miehen tulee käyttää lihaksiaan ja voimaansa eikä pelleillä konttorirottana ja sohvaperunana.

      • Raamatussa ei osoiteta työtä netin parissa.


      • pijrgih
        torre12 kirjoitti:

        Raamatussa ei osoiteta työtä netin parissa.

        Raamatussa ei puhuta netistä ollenkaan.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe