Lapin poolijärjeselmän totaalinen joustamattomuus

Oik.Yo

Olen 4. vuoden oikeustieteilijä, joka valmistuu ensi keväänä. Tammikuusta eteenpäin minulla on jäljellä vain gradu, jonka jälkeen suuntaan työelämään tai mahdollisiin jatko-opintoihin.

Tai ainakin näin olin suunnitellut, kunnes erään oikeudenalan proffa päätti heittää kapuloita rattaisiin. Olen nimittäin koko opiskelun ajan saanut tentistä hylätyn yhden ainoan kerran noin kaksi vuotta sitten, jota poolijärjestelmän työmäärän vuoksi on täytynyt lykätä aina vain eteenpäin. Tein tästä oikeudenalasta syksyn alussa kyseisen rästitentin ja sain arvosanan 5. Tämä ei kuitenkaan riitä sillä poolikurssilla on myös toinenkin tentti. Proffa päätti sitten että seuraava tenttimahdollisuus tästä on huhtikuussa, eikä sitä voi korvata mill''n muulla suoritusmuodolla tai valinnaisilla kursseilla. Opintotukea en enää saa, koska notaarivaiheen tuet on kulutettu enkä saa maisterivaiheen tukia johtuen tästä viimeisestä tentistä, joka on notaarivaiheeseen kuuluva pakollinen tentti.

Kysynkin nyt muilta oikeustieteen tiedekuntalaisilta, onko teidän yliopistoissa näin totaalisen joustamaton meininki? Järjestetäänkö pakollisia tenttejä aiemmin kuin puolen vuoden välein?

5

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valmisotm

      Tiedät varmaan, että tenttejä järjestetään vain virallisina tenttipäivinä, jotka on jo määrätty etukäteen. Proffillekin on aika iso työmäärä alkaa vain sinua varten yhtä tenttiä rakentelemaan. Näin niitä rästitenttejä on aikaisemminkin oikiksessa hoidettu, eikä mitään ylimääräisiä tenttipäiviä ole järjestetty, ellei asiassa ole ollut joitain suurta poikeusta. Jos hylsy tulee, niin eikun vaan seuraavaan tenttiin ja läpi yrittämään.

      • Oik.Yo

        Poolin rästikerrat oli sijoitettu syyskuussa viikon sisälle. Kun olin suorittanut ensimmäisen tentin, josta sain siis 5, olisi lukuaikaa ollut tähän seuraavaan 1000s tenttiin yksi viikko. Elokuussa rovaniemelle saapuminen tenttimään ei ollut mahdollista koska olin töissä kesä-elokuun ajan.

        Työmäärä ei liene paljoa proffalle, jonka opetus yliopistolla ajoittuu koko vuodessa yhden kuukauden sisään keväällä poolissa, jonka sisältö on 3 päivää luentoja sekä kaksi tentiä? Vrt. vanha järestelmä , jossa kurssit alkoivat useaan kertaan vuoden sisään, joissa tenttimahdollisuus oli noin 5 kertaa vuodessa. Toisessa keskustelussa aiheessa täällä nimenomaan haukuttiin uuden poolijärjestelmän olevan helpostusta proffien työhön.

        Onko opiskelijoiden kannalta kohtuullista vaatia, että pakollisten tenttien tenttimahdollisuus on esim. 3-4 kk välein? Kyllästyttää tämän tiedekunnan "ensi vuonna uudestaan" linja tässä ja muissa kursseissa


    • Otmananas

      Olen kuullut että yksi kaverini, joka opiskeli Turussa, onnistui neuvottelemaan yhden proffan kanssa, että tekee tentin sijasta esseen ja palautti tämän. Luulen että joustot yms riippuvat paljon proffasta ja tilanteesta jne. Yleisesti itselläni harmaita houksia opiskelun aikana aiheuttivat välillä nämä systeemin kankeudet, tenttien korjaamisen hitaudet, kurssien aikataulujen päällekkäisyydet tai uusintojen harvaus jne. Jotenkin luovin itseni näistä läpi ja opinnot kestivät pidempää kuin olin aluksi suuunnitellut. Tämän takia on ihanaa olla valmistunut ja dynaamisessa työelämässä missä asiat hoidetaan tehokkaasti ja nopeasti. Tsemppiä loppurutistukseen ja toivottavasti asia ratkeaa!

    • Oikkari_myös

      Jos tuo puuttuva tentti edellyttää vain tentin tekemistä huhtikuussa niin mihin siinä opintotukea tarvitaan? Tai miksi tentin tekeminen ylipäätään huhtikuussa on ylitsepääsemätöntä jos kerran gradua teet joka tapauksessa? Ei ole mitään järkeä järjestää tenttiä vain yhdelle henkilölle poikkeusaikatauluin ja itse olet valinnan tehnyt, ettet aiempina kertoina sitä ole tehnyt. Kyllä työpaikalta saa vapaata tenttipäivän ajaksi kun siitä vaan sopii ennakolta.

    • Oikkari_myös

      Lisäys vielä, että onhan se nyt ihan selvää jos tentit tulee viikon sisään molemmat, että niihin lukeminen aloitetaan hyvissä ajoin. Tarvittaessa jo kesällä. Kahteen tenttiin onnistuu hyvin lukeminen yhtä aikaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe