Maamme kauneimmat katoliset kirkot?

katolistaviisautta

Mitkä ovat teidän mielestänne kauneimmat katoliset kirkot maassamme? Minun listani kolmesta kauneimmasta:

1. Pyhän Laurin kirkko Lohjalla
2. Pyhän Ristin kirkko Hattulassa
3. Pyhän Henrikin katedraali Helsingissä

16

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäykkä.Päykkä

      Olen kyllä käynyt kaikissa noista kolmesta.

      Pyhän Ristin kirkko Hattulassa on ollut kiva paikka aina lapsuudesta asti vaikka olin silloin luterilainen.

      Pyhä Lauri Lohjalla on minusta aika kolkko, mutta OK.

      Katoton kirkko Pälkäneellä on ollut kanssa lapsuudesta asti tuttu paikka, joka huokuu yliluonnollista turvallisuuden tuntua samoin kuin Hattula.

      Tietysti ei sovi unohtaa Turun katedraalia, joka säväyttää omalla tavallaan joka kerta kun siellä käy.

      Henrikissä haisee yleensä suitsutuksen tuoksu, mikä tekee siitä mukavan paikan käydä piipahtamassa ohikulkiessa, vaikka ei ole suosikki messukirkkoni.

      Lisäksi Olavinlinnan kappelissa on oma tunnelma. Olen joskus miettinyt, että jos ja kun joskus menen naimisiin niin häät pidetään joko Olavinlinnan kappelissa tai Pälkäneen rauniokirkossa. Vihkijäksi, joku munkki.

      • katolistaviisautta

        Miksi juuri joku munkki? Pappi kuin pappi voi vihkiä.


      • katolinen_rouva

        Miksi joku haluaisi solmia avioliiton raunioiden keskellä maassa, jossa voi sataa melkein milloin vain?


      • Jäykkä.Päykkä

        Olen ehkä hullu suomalainen, jolla on on sydämessä heikko kohta munkkeja ja Suomea kohtaan.

        Lisäksi vihkipaikalla pitäisi olla mielellään joku merkitys minulle.


    • JohannaÄllä

      1.) Turun tuomiokirkko eli varsinainen katolinen katedraalimme
      2.) Helsingin Pyhän Henrikin katedraali
      3.) Lohjan Pyhän Laurentiuksen katolinen kirkko

    • katolinen_rouva

      Mielestäni maamme kaunein katolinen kirkko on ehdottomasti Pyhän Henrikin katedraali. Sen sisällä ainoa hieman häiritsevä seikka on liian massiivinen alttari. Jos alttari olisi hieman pienempi, se olisi paremmin sopusoinnussa muun interiöörin kanssa. En myöskään pidä sakramenttikappelin mosaiikista.

      Toiseksi kaunein on nähdäkseni Lohjan Pyhän Laurin kirkko. Olen vieraillut siellä muutenkin kuin hiippakuntajuhlassa. Kirkko on kieltämättä silloin hyvin kolkko, mutta pyhässä messussa se ikään kuin herää uuteen elämään ja saa kauneutensa esille.

      Kolmanneksi kaunein on Kuopion Pyhän Joosefin kirkko. Pidän muutenkin puukirkoista ja tämä kuuluu niistä ehdottomasti maamme tunnelmallisimpiin.

      Sen sijaan toisesta päästä mielestäni rumin kirkkorakennuksemme on Turun Pyhän Birgitan kirkko, näin varsinkin viime vuosien muutosten jälkeen. Sen kirkon interiööri on kerta kaikkiaan pilattu.

    • PasiToivonen

      Taitaa olla Tampereen kirkko rumimmasta päästä. Minua se ei haittaa.

      • katolinen_rouva

        Se on kieltämättä aika kamala. Ulkoa se muistuttaa lastentarhaa ja sisältä taas jotakin Jehovien valtakunnansalia (ei sikseen, en ole sellaisessa koskaan käynyt).


    • PasiToivonen

      Sisältä se on aika viihtyisä. Ja opetus tervettä.

      • JohannaÄllä

        Niinpä. Itse kävisin mieluummin katolisessa messussa vaikkapa iglussa tai hevostallissa kuin protestanttisessa puisevassa "jumiksessa" maailman hienoimmissa katedraaleissa (jotka onneksi kuitenkin ovat katolisia).


    • KatolinenTulevaisuus

      Ehdottomasti Turun tuomiokirkko, vaikka se onkin hieman kolkko!

      • JohannaÄllä

        Vielä näemme sen päivän, että harhaoppiset varkaat ajetaan tuosta omaisuudestamme ulos.


    • UlrikeX

      Kaunein on kyllä Kuopion Pyhän Joosefin kirkko! Tykkäsin myös Hattulan keskiaikaisesta kirkostamme.

      • katolistaviisautta

        Kävin kerran viikolla Kuopiossa, mutta tuo ulkoakin upea kirkko oli ikävä kyllä suljettuna.


    • Peruskatolilainen

      Myös Hollolan katolinen kirkko keskiajalta on hieno!

    • Hoosea

      Kaunein kirkkomme on Lohjan Pyhän Laurin kirkko.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe