Maahanmuuttosanasto - näkökohtia kielen muuntumiseen

Olen harrastuksen vuoksi keräillyt maahanmuuttokriittisten käyttämää sanastoa. Kertoohan sekin yhtä suuntausta kielen kehityksessä.

Yleensä erikoissanat kehittyvät siitä tarpeesta, että suomeksi ei ole olemassa riittävän täsmällistä erikoissanaa kuvaamaan jotakin asiaa. Erikoissanat voivat olla muunnelmia ulkomaisesta sanasta (moderaattori) tai sitten ihan omatekemiä uutuussanoja (lerppu [tietokonelevyke], kännykkä).

Maahanmuuttovastaisten (mamuvat) sanasto näyttää kuitenkin kehittyneen tarpeesta ilkeillä. Suomeksi on olemassa jo luontevia ja hyviä sanoja, kuten maahanmuuttaja tai pakolainen. Näiden korvaaminen termeillä "mamu" tai "pakoloinen" ei selkeytä eikä paranna kieltä.

Asiaa tuntematon lingvisti voisi väittää, että mamuvien sanasto on vain nuorisokieltä tai slangia. Näin kuitenkaan asia ei ole. Perussuomalaisen puoluejohto aina puheenjohtajaa myöten puhuu mamuista ja suvakeista. Kyse on siis ihan poliittisesta tarpeesta ilkeillä ja vähätellä. Asia ei ole uusi. Jo Vennamo aikoinaan kehitti maaseudun väestöön uppoavaa kieltä, esimerkki sana seteliselkäranka.

Pyydän kanssakirjoittajiani ystävällisesti korjaamaan ja täydentämään sanastoani. Kirjoitan sen myöhemmin erillisiksi sanakorteiksi ja luovutan tuloksen Kotukselle.

Käyttömukavuuden vuoksi liitän sanaston tähän viestiin erillisenä kommenttina.

124

2581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osuva.kommentti

      " tarpeesta ilkeillä ja vähätellä"
      Hienosti tuo kuvaa omaa persoonaasi.

      • Kaada itsellesi vaan.


      • pahatapainen
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Kaada itsellesi vaan.

        Itseäsi peukutat. Kuten öisinkin aina.


    • sininenpersus

      sinipersu: jakaantuminen kahteen yhtä tyhmään osioon, jossa älyllisyys ei lisäänny ja jotka välttelevät toisiaan huomatessaan peilikuvansa ja hävettävän olemuksensa.
      selitys: kaikilla eläimillä havaitaan samankaltainen ilmiö peilin nähdessään-kurkkiminen reunan taakse, notta olisiko uusi banaani tarjolla-ei ole

    • Öljhiml

      Tabu sanat Suomessa

      Somali ravintola
      Somali marjanpoimija
      Somali siivooja
      Somali tarjoilija
      Jne

      • Huomasin uuden sanan, kiitos.


      • javar.favakehin.google

        Tämä on totta.


    • aatteleppaite

      Katsoisin, että on turhaa ajanhukkaa luennoida etymologiasta pallinaamaisille töpselinokille.

      • jälkeenjääneelle

        Olethan silloin itsekin samanlainen kuin tuo mainitsemasi kummajainen. Sitä sinun kannattaakin miettiä tarkemmin ja hokea vähemmin aivottomuuksiasi.


      • Sinänsä kyllä hyvä idea kerätä myös "vastapuolen" käyttämää sanastoa.

        Noista kumpikaan ei ollut kovin maahanmuuttokeskeinen. Mutta jos minä aloitan:
        - Rajakki
        - Elämäm koululainen


    • Yhteiskuntatoimii

      Maailma on ihmeellinen , tosi asiat pitää kierto ilmaista , sekö tekee asian toiseksi.

      Todellisuudessa nämä kiertoilmaisut. Lisäävät syrjintää koska jokainen tietää että kukkahattu tädit haluavat että aavikolta sotaa paennut sotilaskarkuri on EK. Haluama moniosaaja jonka elättämisen ja palkan maksaa kuten EK esittää on suomalainen työtön veronmaksaja.
      https://www.iltalehti.fi/talous/a/27eab112-9ef0-4908-b489-9dc487e0658c


      Yhteiskunnan kehitys ei ole tarkoitettu nykyisten yritysten tukemiseen vaan kansalaisten tukemiseen,

      Eli kaikenlainen yritystoiminnan tukeminen verovaroilla on kilpailua vääristävää.

      Hallituksen toimet verovarojen jaossa on epäonnistunut jo usean vuoden ajan,

      Syynä hallituksen ja eduskunnan edustajien yrityksiltä ja omistajilta saama vaalirahoitus joilla sitten verovaroja nämä korruptoituneet kansanedustajat yrityksille jakavat.

      • Itse asiassa ovatko niinkään epäonnistuneet.
        Omat panama-varat ovat varmasti tämänkin hallituksen aikana mukavasti lisääntyneet yhdellä jos toisellakin verohuojennusten piiriin kuuluvalla.
        Siksi on keksittävä keksimästä päästyäkin uusia verotuskohteita ja kiristettävä entisiä, ettei näyttäisi ihan kaiken valuvan panamaan.
        Voisi ihan näön vuoksi käyttää vähän siihen alkuperäisen tarkoitukseen, jota varten koko verotusjärjestelmä on kehitetty ja johon sen tuotto on ollut tarkoitus käyttää.
        Nyt kun ei tahdo oikein mihinkään riittää.


    • Vosisanoonainatehty

      Tähän viisastelun voisin nostaa esiin YLEn ja HS tekemän irvailua USA n presidentistä, on minusta naivia osoittaa syyttävää sormea jos itse tekee saman.

      Rikkaiden lapset tekevät huonompi omaisille tätä sama jo ala-asteelta lähtien,

      • Mistä yle sitten ns. uutisia repisi, jollei Trumpin tekemisiä ja sanomisia toistelisi?

        Kotimaan asiat ovat tarkoin rajattu ja salattu, niistä ei voi kertoa, se on kielletty, joten Trump ja Venäjä propagandat ovat niitä, joita voi naiiviudesaan irvailla.

        Ja onhan toki muitakin uutislähteitä maailmalla, jopa sellaisia, jotka sivuavat ja koskevat hyvinkin omaa maatamme ja sen tulevaisuutta, mutta kun nekin on ylessä rajattu informaation jaon ulkopuolelle.
        Luulisi olevan meidän kannaltamme aivan yks´ ja hailee mitä Trump omalla tontillaan sanoo tai touhuaa, mutta ei ne ovat aina ja toistuvasti ylen ykkösuutisia.

        Mutta varmasti nämä matu-listaukset voisivat olla varsin otollinen aihe juuri ylen ruodittavaksi, olisi tämän hetkisen toimittelijakunnan resursseja vastaavaa puuhastelua.


    • narsistista

      Maahanmuuttokeskusteluun ei avaajan sanankeräysharrastus liity mitenkään. Menee aina sivuraiteille kokonaan ja ottamatta kantaa itse asiaan. Persuviha näkyy avauksessakin erittäin selvästi. Politiikkaa jatkuvasti repii juttuihinsa.

    • "Persuviha näkyy avauksessakin erittäin selvästi. "

      Kunnian ja omatunnon kautta vakuutan, että jokainen sanastoni sana on poimituu tältä palstalta. Jos sanasto luo mielleyhtymiä ivaan ja pilkkaa, syy ei ole minun vaan tämän palstan.

      • sekundatrollille

        " Perussuomalaisen puoluejohto aina puheenjohtajaa myöten puhuu mamuista ja suvakeista. Kyse on siis ihan poliittisesta tarpeesta ilkeillä ja vähätellä. Asia ei ole uusi. Jo Vennamo aikoinaan kehitti maaseudun väestöön uppoavaa kieltä, esimerkki sana seteliselkäranka. " Palstan vika se ei ole.
        Sinähän et edes ole mikään tutkija. Et edes pätevä kielitieteen tutkija. Sen huomaa jälleen kirjoitusvirheistäsi. Mitä oikein yrität esittää? Pilkkaamistarkoituksessa tuonkin avauksesi kyhäsit.
        Minkä kunnian ja omantunnon kautta?


      • Minä niin mieleni pahoitin, onko täällä pakko olla, ihan on vapaaehtoinen sivusto?

        Varmasti löytyy sellainenkin sivusto, jossa saa pilkata ja ivata suomalaisia, tolloja persuja, sydämensä kyllyydestä ja jollei niin ainahan sen voi itsensä rauhoittamiseksi perustaa.

        On vähän kuin kerrostalokyttääjän puuhastelua.


      • sekundatrollille kirjoitti:

        " Perussuomalaisen puoluejohto aina puheenjohtajaa myöten puhuu mamuista ja suvakeista. Kyse on siis ihan poliittisesta tarpeesta ilkeillä ja vähätellä. Asia ei ole uusi. Jo Vennamo aikoinaan kehitti maaseudun väestöön uppoavaa kieltä, esimerkki sana seteliselkäranka. " Palstan vika se ei ole.
        Sinähän et edes ole mikään tutkija. Et edes pätevä kielitieteen tutkija. Sen huomaa jälleen kirjoitusvirheistäsi. Mitä oikein yrität esittää? Pilkkaamistarkoituksessa tuonkin avauksesi kyhäsit.
        Minkä kunnian ja omantunnon kautta?

        On täysin selvä faktaa, että Halla-aho tai Huhtasaari käyttävät uusiosanoja.
        Todisteet:
        https://demokraatti.fi/halla-ahon-ullatus-kuvasta-ei-jatkotoimenpiteita/
        Tässä Halla-aho käytti sanaa ullatus.
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016030521222432
        Tässä Huhtasaari käyttää sanaa suvakki.

        On täysin selvää, että mamut, suvakit, ullatukset jne. eivät ole korrektia yleiskieltä vaan sisältävät ivallisen arvolatauksen.

        "Et edes pätevä kielitieteen tutkija."
        Milloinpa minä, vaatimaton Moktar Gubta, olisin näin väittänytkään?

        Monet suuret tieteelliset löydökset ovat amatöörien tekosia. Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme.


      • voisinua
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        On täysin selvä faktaa, että Halla-aho tai Huhtasaari käyttävät uusiosanoja.
        Todisteet:
        https://demokraatti.fi/halla-ahon-ullatus-kuvasta-ei-jatkotoimenpiteita/
        Tässä Halla-aho käytti sanaa ullatus.
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016030521222432
        Tässä Huhtasaari käyttää sanaa suvakki.

        On täysin selvää, että mamut, suvakit, ullatukset jne. eivät ole korrektia yleiskieltä vaan sisältävät ivallisen arvolatauksen.

        "Et edes pätevä kielitieteen tutkija."
        Milloinpa minä, vaatimaton Moktar Gubta, olisin näin väittänytkään?

        Monet suuret tieteelliset löydökset ovat amatöörien tekosia. Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme.

        Miten tuo liittyy maahanmuuttopalstan aiheeseen? Älä nyt ala valehtelemaan taas. Aavikkona olit milloin mikäkin filologi. Ai minkä Kalevan? Se sattuu olemaan Kalevala. Et kaikessa viisaudessasi sitä tiennyt.


      • kahdetsäännöt
        sekundatrollille kirjoitti:

        " Perussuomalaisen puoluejohto aina puheenjohtajaa myöten puhuu mamuista ja suvakeista. Kyse on siis ihan poliittisesta tarpeesta ilkeillä ja vähätellä. Asia ei ole uusi. Jo Vennamo aikoinaan kehitti maaseudun väestöön uppoavaa kieltä, esimerkki sana seteliselkäranka. " Palstan vika se ei ole.
        Sinähän et edes ole mikään tutkija. Et edes pätevä kielitieteen tutkija. Sen huomaa jälleen kirjoitusvirheistäsi. Mitä oikein yrität esittää? Pilkkaamistarkoituksessa tuonkin avauksesi kyhäsit.
        Minkä kunnian ja omantunnon kautta?

        Eikö ole ivailua, ja pilkkaa se sitten kuinka muut tahot puhuu persuista suoraa vihapuhetta, natsi ja rasisti huutelut ovat juuri sitä samaa tavaraa, mistä tämä tekosuvaitsevaiset muita syyttävät. Sekä paljon paljon muuta suoraa vihapuhetta ja törkeyksiä, ihan median puolesta, että peiliin katsomalla saa vastauksen, miksi tällaista edes alkanut esiintymään, ja uhriintumassa taas vihervasemmisto tästä omasta harrastuksestaan, pitää tarkastaa oma pesä, ennen kuin lähtee muitten touhuja ruotimaan.


      • tosioutoheppupas
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        On täysin selvä faktaa, että Halla-aho tai Huhtasaari käyttävät uusiosanoja.
        Todisteet:
        https://demokraatti.fi/halla-ahon-ullatus-kuvasta-ei-jatkotoimenpiteita/
        Tässä Halla-aho käytti sanaa ullatus.
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016030521222432
        Tässä Huhtasaari käyttää sanaa suvakki.

        On täysin selvää, että mamut, suvakit, ullatukset jne. eivät ole korrektia yleiskieltä vaan sisältävät ivallisen arvolatauksen.

        "Et edes pätevä kielitieteen tutkija."
        Milloinpa minä, vaatimaton Moktar Gubta, olisin näin väittänytkään?

        Monet suuret tieteelliset löydökset ovat amatöörien tekosia. Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme.

        Olet sinä melko ihme tyyppi, käsket ihmisten tuoda esille yllyttäen ivasanoja ja rasistisiakin ilmauksia. Huuda Huhtasaarelle tai Halla-aholle, mitä sinä täällä meltuat politiikkaasi pää punaisena? Sitten listasi kanssa kipität poliisille ylpeänä, kas tällaisia sain kasaan palstalla. Yök.


      • kaksoisstandardi
        kahdetsäännöt kirjoitti:

        Eikö ole ivailua, ja pilkkaa se sitten kuinka muut tahot puhuu persuista suoraa vihapuhetta, natsi ja rasisti huutelut ovat juuri sitä samaa tavaraa, mistä tämä tekosuvaitsevaiset muita syyttävät. Sekä paljon paljon muuta suoraa vihapuhetta ja törkeyksiä, ihan median puolesta, että peiliin katsomalla saa vastauksen, miksi tällaista edes alkanut esiintymään, ja uhriintumassa taas vihervasemmisto tästä omasta harrastuksestaan, pitää tarkastaa oma pesä, ennen kuin lähtee muitten touhuja ruotimaan.

        Kyllä, juuri noin on asia. Tämä aloittaja on vain katkera trolli, joka tekee kaikkensa ollakseen esillä. Se on sitä kieroilevaa "parempaa" ihmistyyppiä. Aloitus on todella maalittava kaikessa ketkumaisuudessaan. Kukas muu kuin valuuttakauppiaan muuntautuva persoonahan se on.
        Jaksanut olla välillä aavikonvuorenvuortenvuoristonmaailmanmattia ja nyt sininikkinen aloittaja.
        Rekisteröidyksi tullessaan unohti kaiken muilla nimimerkeillään kirjoittamansa, roskaahan se vain olikin koko tuotantonsa.


      • hurhurrrr
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        On täysin selvä faktaa, että Halla-aho tai Huhtasaari käyttävät uusiosanoja.
        Todisteet:
        https://demokraatti.fi/halla-ahon-ullatus-kuvasta-ei-jatkotoimenpiteita/
        Tässä Halla-aho käytti sanaa ullatus.
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016030521222432
        Tässä Huhtasaari käyttää sanaa suvakki.

        On täysin selvää, että mamut, suvakit, ullatukset jne. eivät ole korrektia yleiskieltä vaan sisältävät ivallisen arvolatauksen.

        "Et edes pätevä kielitieteen tutkija."
        Milloinpa minä, vaatimaton Moktar Gubta, olisin näin väittänytkään?

        Monet suuret tieteelliset löydökset ovat amatöörien tekosia. Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme.

        "Asiaa tuntematon lingvisti voisi väittää, että mamuvien sanasto on vain nuorisokieltä tai slangia. Näin kuitenkaan asia ei ole. "
        Oletko itse asiaa tunteva lingvisti vai heitätkö harrastelijapohjalta noin ehdottoman väitteen?
        Minkä alan tutkija olet? Kielitieteen tutkija on pois suljettu vaihtoehto oman kommenttisi mukaan. Suomenruotsalaisuus taitaa olla vahvasti esillä.


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        On täysin selvä faktaa, että Halla-aho tai Huhtasaari käyttävät uusiosanoja.
        Todisteet:
        https://demokraatti.fi/halla-ahon-ullatus-kuvasta-ei-jatkotoimenpiteita/
        Tässä Halla-aho käytti sanaa ullatus.
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016030521222432
        Tässä Huhtasaari käyttää sanaa suvakki.

        On täysin selvää, että mamut, suvakit, ullatukset jne. eivät ole korrektia yleiskieltä vaan sisältävät ivallisen arvolatauksen.

        "Et edes pätevä kielitieteen tutkija."
        Milloinpa minä, vaatimaton Moktar Gubta, olisin näin väittänytkään?

        Monet suuret tieteelliset löydökset ovat amatöörien tekosia. Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme.

        Onko se kenties sinun itse keksimäsi " pelleorkesti" Kaleva? xDDDDDDD


      • Anonyymi

        paskamahan pulinaa


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        On täysin selvä faktaa, että Halla-aho tai Huhtasaari käyttävät uusiosanoja.
        Todisteet:
        https://demokraatti.fi/halla-ahon-ullatus-kuvasta-ei-jatkotoimenpiteita/
        Tässä Halla-aho käytti sanaa ullatus.
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016030521222432
        Tässä Huhtasaari käyttää sanaa suvakki.

        On täysin selvää, että mamut, suvakit, ullatukset jne. eivät ole korrektia yleiskieltä vaan sisältävät ivallisen arvolatauksen.

        "Et edes pätevä kielitieteen tutkija."
        Milloinpa minä, vaatimaton Moktar Gubta, olisin näin väittänytkään?

        Monet suuret tieteelliset löydökset ovat amatöörien tekosia. Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme.

        "Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme."

        Valehtelet.


    • Lisää maahanmuuttajia niin sanastokin rikastuu.

    • perseilyn.huippu

      Narsistin kiero tapa pitää oma avauksensa aina näkyvillä mukamas sanojen keräämisen varjolla.

    • elämäntehtävänsä

      Kovin on mennyt aavikonvuorenmoktarin tunteisiin, massiivisesta somevinkumisesta päätellen.
      Erittäinkin säälittävää. Sitäkö se 12-tuntiset koneella istumiset ovatkin olleet, oman pikku sanakirjan rustaamista? Onko tuo se niin paljon mainitsemansa Kirja?

      • "Onko tuo se niin paljon mainitsemansa Kirja?"
        Minä, Moktar Gubta, olen vain vaatimaton kirjuri, joka kirjaa ylös eräitä kiinnostavia sanoja.

        Minun kykyni, Jumala sen tietää, eivät riitä Kirjan kirjoittamiseen.

        Vaatimattomuus on viisauden veli. Se on kuin varjo, joka seuraa viisasta kulkijaa. Näin opettaa Kirja.


      • totuusonkuitenkinettä
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Onko tuo se niin paljon mainitsemansa Kirja?"
        Minä, Moktar Gubta, olen vain vaatimaton kirjuri, joka kirjaa ylös eräitä kiinnostavia sanoja.

        Minun kykyni, Jumala sen tietää, eivät riitä Kirjan kirjoittamiseen.

        Vaatimattomuus on viisauden veli. Se on kuin varjo, joka seuraa viisasta kulkijaa. Näin opettaa Kirja.

        Älä nyt ala viisastelemaan tekouskonnollisuudellasi hurskasta esittäen. On ilmiselvää, että teet avauksiasi ainoastaan ärsyttääksesi muita. Todella typerää provoilua.


      • totuusonkuitenkinettä kirjoitti:

        Älä nyt ala viisastelemaan tekouskonnollisuudellasi hurskasta esittäen. On ilmiselvää, että teet avauksiasi ainoastaan ärsyttääksesi muita. Todella typerää provoilua.

        "Todella typerää provoilua."
        Faktat ovat puolueettomia.

        On lukijan päässä se, ymmärtääkö hän faktat provokaatioksi ja sitten provosoituu itse.


      • mieti.sitä
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Todella typerää provoilua."
        Faktat ovat puolueettomia.

        On lukijan päässä se, ymmärtääkö hän faktat provokaatioksi ja sitten provosoituu itse.

        Mikä sitten faktaksi lasketaan, on aivan toinen juttu. Tekouskovaisuus ja politiikan pakkosyöttö maahanmuuttopalstalla on provoilua. Sitä et pysty kieltämään.


    • "Lisää maahanmuuttajia niin sanastokin rikastuu."
      Musti on sikäli oikeassa, että sanostoa on parasta kerätä kielen aidoista käyttötilanteista.

      Tässä tilanne on sikäli hieman epäaito, että useimmat kirjoittajat haluavat puhua minusta. Tai useimmat ja useimmat, kaksi kääminsä polttanutta kuumakallea siellä vaan on, vain irtonikit vaihtuvat tiuhaan. Palstan kirjoittajilla näyttää olevan kirjoittamaton sääntö: Vain kaksi lausetta samalla nikillä.

      Mutta antaa poikien tuuletella tuntaita, kohta he palaavat varisnaiseen asiaan ja minä voin jatkaa sanastoni täydentämistä.

      Tuolla tietämätön kyseli, että mikä Kaleva? No Atte tietysti.

      • Kulttuurisanastoa

        "Musti on sikäli oikeassa, että sanostoa on parasta kerätä kielen aidoista käyttötilanteista".
        Olen tässä asiassa kanssasi samaa mieltä.
        Väännäppä vaikka näistä kulttuurisanoista ensin:
        Joukkoraiskaus
        Lapsiavioliitto
        Tyttöjen alapään silpominen
        Jengiväkivalta


      • ote.kaskustasi

        Omituinen Kaleva-aiheinen keskustelu:

        "Monet suuret tieteelliset löydökset ovat amatöörien tekosia. Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri
        kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme." (MG)
        ". Ai minkä Kalevan? Se sattuu olemaan Kalevala." (voisinua)
        "Tuolla tietämätön kyseli, että mikä Kaleva? No Atte tietysti." (MG)

        Huumorilla tuo voisi mennäkin läpi. Tietämättömyys on omaasi.


      • ote.kaskustasi kirjoitti:

        Omituinen Kaleva-aiheinen keskustelu:

        "Monet suuret tieteelliset löydökset ovat amatöörien tekosia. Tiesitkös, että vaatimaton lääkäri
        kokosi Kalevan, meidän kansalliseepoksemme." (MG)
        ". Ai minkä Kalevan? Se sattuu olemaan Kalevala." (voisinua)
        "Tuolla tietämätön kyseli, että mikä Kaleva? No Atte tietysti." (MG)

        Huumorilla tuo voisi mennäkin läpi. Tietämättömyys on omaasi.

        Pipa puristaa taas. Sitä se on wanna-be-kielipoliisin elämä.


      • Kulttuurisanastoa kirjoitti:

        "Musti on sikäli oikeassa, että sanostoa on parasta kerätä kielen aidoista käyttötilanteista".
        Olen tässä asiassa kanssasi samaa mieltä.
        Väännäppä vaikka näistä kulttuurisanoista ensin:
        Joukkoraiskaus
        Lapsiavioliitto
        Tyttöjen alapään silpominen
        Jengiväkivalta

        "Väännäppä vaikka näistä kulttuurisanoista ensin:"

        Sanat ovat moitteetonta yleiskieltä. Eivät kelpaa erikoissanastooni, mutta toki kiitos yhteydenotostasi.


      • ooshiljaany
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Pipa puristaa taas. Sitä se on wanna-be-kielipoliisin elämä.

        Siis itselläsi puristaa ja sellaista on oma kielipoliisin elämäsi. Väitit Kalevalaa Kalevaksi. Häpeämättä väänsit vielä siitä vitsiä. Olet sinä kovin kieroileva lieroksikin.
        Vattuakos olet niin osaavinasi kaiken? Sitten kun saat palautetta, niin alat parkumaan vauvelin tavoin.


      • wincci
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Pipa puristaa taas. Sitä se on wanna-be-kielipoliisin elämä.

        Kannattaa välillä riisua hiostava karvahattunsa. Saattaa auttaa, ammatinvaihdon lisäksi. Olen pahoillani puolestasi.


      • Anonyymi

        Miten hel..tissä joku voi tehdä noin monta kirjoitusvirhettä yhdessä öyhötyksessään ja silti väittää olevansa Kotukseen kirjoitteleva, toki harrastelija vain?
        Todella irvokasta.


    • Huono.juttu

      Aloitus kuuluu politiikkapalstalle tai vastaavaan. Miksi pyydät rasistisia tai muuten pilkkaavia nimityksiä omaan käyttöösi julkisella keskustelufoorumilla?
      Etkö juuri noin edesauta huonoa kommentointia yllyttämällä ehkäpä rikolliseen tekoonkin?

    • "Miksi pyydät rasistisia tai muuten pilkkaavia nimityksiä omaan käyttöösi..."
      Myöskin vastenmielisiä, yhteiskunnan vastaisi tai rikollisia ilmiöitä voidaan tutkia ihan puolueettomasta tutkijan näkökulmasta.

      Vaikka ilmiö olisikin tuomittava, tieto siitä ei tietona ole itsessään hyvä taikka paha.

      • huhhuuuuuuuh

        Ethän sinä ole mikään tutkija.
        "Et edes pätevä kielitieteen tutkija."
        Milloinpa minä, vaatimaton Moktar Gubta, olisin näin väittänytkään?
        Monastikin. Pointti on se, ettet "harrastukseksesi" kuitenkaan oikeasti tutki mitään.
        Tuo aloituksesi on provokatiivinen ja palvelee agendaasi aiheuttaessaan ärsytystä.
        Älä yllytä ihmisiä kirjoittamaan pyynnöstäsi sellaista. Et siltikään ole Moktar Gubta.
        Moktar.Gubta kelpaa nimimerkkinä. Muussa ei.


      • oikeastihan

        "Vaikka ilmiö olisikin tuomittava, tieto siitä ei tietona ole itsessään hyvä taikka paha." Onhan.
        Esimerkkinä laittamalla linkki todellisesti tapahtuneeseen raakaa väkivaltaa sisältävään videoon, jossa nimeltä mainitsemattoman uskonnon edustajat tekevät ilkeitä. Tosin en kehoita siihen.
        Hyvässä lykyssä saat kokemusta siitä, mitä totuuden näyttämisestä seuraa.
        Parempi ettet itsekään lietso epämääräisin tarkoitusperin utelemassa pilkkaavia tai laittomia ilmaisuja kuviteltuun sanakirjaasi.


      • ja.katin.kontit

        Äläpä ala pöljittelemään, moukkamaista se. Onhan tuosta tosiasioiden kertomisesta ennakkotapauksiakin. Jos laitat linkin videoon, missä tehdään raakuuksia tietyn uskonnon nimiin, olet sievästi sanottuna liemessä. Sama se, onko se tietona neutraali. Sen linkin eteenpäin laittaminen (vaikkakin sisältö on totta) vie edesvastuuseen. Eikö tuo ole vähän kaukaa haettu oma vastineesi asiaan? Älä sinä ala pyytelemään ja narraamaan ihmisiä vihapuhetta palstalle pistämään omien halujesi tyydyttämiseksi. Pöljittelysi jätät pois nyt.
        Tieteellinen tutkiminen...sinulla tuskin on sellaista työtä tekeillä juuri nyt.


      • oikeastihan

        En ehdottanut sitä. Et siis osannut lukea kirjoittamaani ollenkaan. Lukekaamme yhdessä uudestaan :
        "Vaikka ilmiö olisikin tuomittava, tieto siitä ei tietona ole itsessään hyvä taikka paha." Onhan.
        Esimerkkinä laittamalla linkki todellisesti tapahtuneeseen raakaa väkivaltaa sisältävään videoon, jossa nimeltä mainitsemattoman uskonnon edustajat tekevät ilkeitä. Tosin en kehoita siihen.

        Joten, älä laita sanoja suuhuni.


      • linssiä.viilatenko

        "Miksi pyydät rasistisia tai muuten pilkkaavia nimityksiä omaan käyttöösi..."
        Myöskin vastenmielisiä, yhteiskunnan vastaisi tai rikollisia ilmiöitä voidaan tutkia ihan puolueettomasta tutkijan näkökulmasta.

        Vaikka ilmiö olisikin tuomittava, tieto siitä ei tietona ole itsessään hyvä taikka paha.

        Siis tarkoitatko tuolla kertovasi, että sinä olet sellainen "hyväksyttävä tutkija" ?
        Sitä nyt on erittäin vaikea uskoa. Taitaa asia olla niin, että koetat naruttaa.


      • linssiä.viilatenko
        linssiä.viilatenko kirjoitti:

        "Miksi pyydät rasistisia tai muuten pilkkaavia nimityksiä omaan käyttöösi..."
        Myöskin vastenmielisiä, yhteiskunnan vastaisi tai rikollisia ilmiöitä voidaan tutkia ihan puolueettomasta tutkijan näkökulmasta.

        Vaikka ilmiö olisikin tuomittava, tieto siitä ei tietona ole itsessään hyvä taikka paha.

        Siis tarkoitatko tuolla kertovasi, että sinä olet sellainen "hyväksyttävä tutkija" ?
        Sitä nyt on erittäin vaikea uskoa. Taitaa asia olla niin, että koetat naruttaa.

        Yleensä tutkijat esiintyvät omalla nimellään, ei keksityllä nimimerkillä, eikä karvahatulla varustetulla vuosisadan alun otoksella. Toivottavasti julkaisee tutkimuksensa kaikkien iloksi
        pian. No ei sentään.


      • Ansollajo
        linssiä.viilatenko kirjoitti:

        Yleensä tutkijat esiintyvät omalla nimellään, ei keksityllä nimimerkillä, eikä karvahatulla varustetulla vuosisadan alun otoksella. Toivottavasti julkaisee tutkimuksensa kaikkien iloksi
        pian. No ei sentään.

        Hei älä vastaa sille ollenkaan. Mitä järkeä kenenkään lähteä sairaaseen leikkiin mukaan ruokkimaan jonkun omahyväisyyttä? Antaa olla omissa oloissaan eikä kenenkään ole pakko vastata sanankeräyskampanjaansa. Ei se muutu tuosta miksikään koskaan.🤬🤮🤮


    • kirja_kertoo

      Muktah Gubba, sinä olet siellä aavikolla kamelien seassa asuessasi seonnut pahemman kerran. Et osaa selittää edes sanoja "maahanmuuttokriittinen" ja "maahanmuuttovastainen". Nämä sanat kun eivät ole synonyymeja muiden kuin kaltaistesi suvakkien (suvakki= antisuvaitsevainen niitä kohtaan, joilla on eri mielipide, siis kaikkea muuta kuin suvaitsevainen. Suvakit ovat usein jopa anarkismiin taipuvia yhteiskuntavastaisia tai muuten omaa kansaansa väheksyvää väkeä. Punavihreitä tai kotimaisia miehiä inhoavia feministejä. Suvakit haluaisivat täyttää Suomen kehitysmaaväellä Lähi-idästä ja Afrikasta.) sanakirjassa.

      Maahanmuuttokriittinen= henkilö, joka kritisoi sellaista maahanmuuttoa, joka on pahaksi Suomelle. Ts. kelavetoista maahanmuuttoa vastustava henkilö. Ihan järkevää!

      Maahanmuuttovastinen= sellainen henkilö, joka ei halua kenenkään tulevan Suomeen ulkomailta edes töitä tekemään. Suvaitsematonta, eikä järkevää!

      • "Et osaa selittää edes sanoja "maahanmuuttokriittinen" ja "maahanmuuttovastainen". "
        Jos tarkemmin tutustut asiaan, huomaat, että en ole vielä ottanut sanastooni näitä sanoja, saati, että olisin selittänyt niiden etymologiaa.

        Kiitoksia ehdotuksestasi. Pohdin ensin, kuuluvatko nämä sanat maahanmuuttosanastoon lainkaan. Nyt sanastossa on pääosin sanoja, joita maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvat (mamukri) ovat esittäneet maahanmuuttajista tai heihin myönteisesti suhtautuvista tahoista.

        "Maahanmuuttokriittinen" on kuitenkin määrittely, jolla itse kuvaat itseäsi. Tässä on mukana kuitenkin koominen silmänkääntötemppu; eihän vasemmistolainenkaan kutsu itseään häveliäästi kokoomuskriittiseksi vaan hän on reilusti vasemmistolainen. Olisiko siis "maahanmuuttokriittinen" kuvattavissa selkeällä suomenkileisellä sanalla ilman mitään kiemurteluja.

        Kieliterveisin

        PS. "Maahanmuuttovastinen= ...."
        Sinäkö minulle tässä taannoin esitelmöit oikeinkirjoituksesta sormi pystyssä. Nauretaan yhdessä.


      • Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Et osaa selittää edes sanoja "maahanmuuttokriittinen" ja "maahanmuuttovastainen". "
        Jos tarkemmin tutustut asiaan, huomaat, että en ole vielä ottanut sanastooni näitä sanoja, saati, että olisin selittänyt niiden etymologiaa.

        Kiitoksia ehdotuksestasi. Pohdin ensin, kuuluvatko nämä sanat maahanmuuttosanastoon lainkaan. Nyt sanastossa on pääosin sanoja, joita maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvat (mamukri) ovat esittäneet maahanmuuttajista tai heihin myönteisesti suhtautuvista tahoista.

        "Maahanmuuttokriittinen" on kuitenkin määrittely, jolla itse kuvaat itseäsi. Tässä on mukana kuitenkin koominen silmänkääntötemppu; eihän vasemmistolainenkaan kutsu itseään häveliäästi kokoomuskriittiseksi vaan hän on reilusti vasemmistolainen. Olisiko siis "maahanmuuttokriittinen" kuvattavissa selkeällä suomenkileisellä sanalla ilman mitään kiemurteluja.

        Kieliterveisin

        PS. "Maahanmuuttovastinen= ...."
        Sinäkö minulle tässä taannoin esitelmöit oikeinkirjoituksesta sormi pystyssä. Nauretaan yhdessä.

        suomenkileisellä -> suomenkielisellä
        Älä turhaan näe vaivaa. Heitin jo pari kärrynpyörää ja paukutin Tekniikan Maailmalla oven karmia.


      • kileinen_Mokka
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "Et osaa selittää edes sanoja "maahanmuuttokriittinen" ja "maahanmuuttovastainen". "
        Jos tarkemmin tutustut asiaan, huomaat, että en ole vielä ottanut sanastooni näitä sanoja, saati, että olisin selittänyt niiden etymologiaa.

        Kiitoksia ehdotuksestasi. Pohdin ensin, kuuluvatko nämä sanat maahanmuuttosanastoon lainkaan. Nyt sanastossa on pääosin sanoja, joita maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvat (mamukri) ovat esittäneet maahanmuuttajista tai heihin myönteisesti suhtautuvista tahoista.

        "Maahanmuuttokriittinen" on kuitenkin määrittely, jolla itse kuvaat itseäsi. Tässä on mukana kuitenkin koominen silmänkääntötemppu; eihän vasemmistolainenkaan kutsu itseään häveliäästi kokoomuskriittiseksi vaan hän on reilusti vasemmistolainen. Olisiko siis "maahanmuuttokriittinen" kuvattavissa selkeällä suomenkileisellä sanalla ilman mitään kiemurteluja.

        Kieliterveisin

        PS. "Maahanmuuttovastinen= ...."
        Sinäkö minulle tässä taannoin esitelmöit oikeinkirjoituksesta sormi pystyssä. Nauretaan yhdessä.

        ......"suomenkileisellä" sanalla.....? Nyt varmaan tikahdut nauruun itsellesi?


      • kileinen_Mokka kirjoitti:

        ......"suomenkileisellä" sanalla.....? Nyt varmaan tikahdut nauruun itsellesi?

        Totta, hymyilytti hieman. Kärrynpyöriä heitellessä ei voi nauraa, koska silloin voisi puraista kieleen.


      • Mihin
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Totta, hymyilytti hieman. Kärrynpyöriä heitellessä ei voi nauraa, koska silloin voisi puraista kieleen.

        Kenen?


    • Houhouuuu

      Jokainen ymmärtää aloituksen provoksi.
      Ensi vuoden alusta moktarilla ei ole keskustelukavereita. Monologiksi menee marinansa. Hyvä niin.

      • "Ensi vuoden alusta moktarilla ei ole keskustelukavereita. "

        Jokaisella vuodella olkoot omat murheensa. Tämä vuosi menee hyvin.


    • oeritueogodh

      Olen noin 60 vuotias ja syntyperäinen suomalainen. Niin kauan kun teitä maahantunkeutuvia ilmaisen elatuksen perässä tänne tunkee, ja minä teidän elämisenne maksan, voisin kutsua teitä aivan millä tahansa huomattavasti rankemmallakin ilmaisulla kuin maahantunkeutujat.
      Joudun maksaa tuloista riippumattomia veroja enenevässä määrin, jotta teikäläisille annettaisi hövelimmin rahaa käteen vaikka ette mitään tänne yhteiskuntaan hyötyä tuo.
      Vuoden 2017 verotietoni osoittivat että itselleni jäi kaiken verotuksen jälkeen 160 euroa kuukaudessa omaan käyttööni.
      Kaiken rahan olen ihan itse ansainnut kuten suomalaiseen perusmentaliteettiin kuuluu. Teidän kaltaisille kyllä maistuu ilmainen elatus toisten kustannuksella.
      Jos omaisuuttani alkaa tämä yhteiskunta minulta varastamaan antaakseen sen teille, voitte alkaa puolestani odottaa sotaa. Menkää töihin siitä vetelehtimästä ja suutanne soittamasta.

    • Täällä on kovin vähän harrastusta kauniiseen äidinkieleemme. Yllätyin asiasta, koska aiemmin täällä oli persujen oikeakielisyyspalsta, jossa annettiin mitä kummallisimpia neuvoja oikeinkirjoituksesta - oikein hauska ja viihdyttävä palvelu se oli. Viime aikoihin täällä huseerasi wanna-be kielipoliisi, joka keskittyi lähinnä lyöntivirheistä nillittämiseen. Sekin kuihtui pois, koska kielipoliisi ei osannut tarkistaa omia tekstejään ja vaan teki jatkuvasti itsekin varsin hauskoja virheitä.

      Olisin odottanut, että maahanmuuttovastaiset (mamuva) olisivat innolla kommentoineet omaa sanastoaan, mutta mitä vielä. Täällä vallitsee kiusaantunut ja häveliäs hiljaisuus. Aivan kuin puhujat itse häpeäisivät omaa kieltään.

      Varttunut tieteenharjoittaja ei kuitenkaan masennu ensimmäisen vastoinkäymisen kohdattuaan. Havannoin palstalla käytettyä sanastoa ja aina tarpeen tulleen raportoin uusista sanoista.

      Kieliterveisin

      PS. maanmuuttokriittinen/vastainen
      Maahanmuuttoa vastustavien itse itsestään käyttämä nimike. Pyrkii häivyttämään sitä, että liikkeellä on ihmisvihaan ja rasismiin liittyvä leima

      • toistaitoiselle

        Et vain osaa edelleenkään. Myönnä se faktana.


      • toistaitoiselle

        Ei minun tarvitse noita lapsellisia esityksiäsi katsella. Nauti peilisi edessä kaikessa rauhassa vain.
        Et näköjään ymmärrä tekeväsi itsesi naurettavammaksi kerta toisensa jälkeen.
        Sellaista se on trollin ankea elämä.
        Kutsut muita kielipoliiseiksi samalla itse nälvien jatkuvasti. Et koskaan opi. Älä siis kutsu itseäsi
        sivistyneeksi tai osaavaksi. Narsistina käytät aikasi muiden kiusaamiseen leikkien suvaitsevaa.
        Usko pois, et ole kenellekään muille hyödyllinen kuin omalle itsellesi. Onhan tuota sairasta temppuiluasi seurattu vuosikausia. Moniosaajana omasta mielestäsi hallitset kaikki ammatit, olet professoreitakin älykkäämpi. Ei liene yhtään asiaa missä et olisi yli muiden. Suuruudenhulluus tekee sinusta säälittävän poloisen. Ei juttujasi kukaan usko. Jätetään siis ne volttien heittelyt itsellesi. Muista silti ottaa lääkkeesi ajallaan. Et vain osaa edelleenkään. Myönnä se faktana.


    • "Jätetään siis ne volttien heittelyt itsellesi."
      Toki tarvittaessa voin aina heittää voltin tai pari.

      Jos tarkemmin lukisit, huomaisit, että ehdotin sinulle kahta istumapiruettia.

      Älä kiihdy, älä hiilly - rasitat vain turhaan terveyttäsi.

      • ketuttaako

        Et vain osaa.


      • ketuttaako kirjoitti:

        Et vain osaa.

        Kas kun kysyitkin moista. Ei ketuta, toisinaan naurattaa ja usein hymyilyttää.

        Ajattelitkos takoa välillä tätä naulaa? Ei se vedä, uskoisit jo.


      • ketuttaako
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Kas kun kysyitkin moista. Ei ketuta, toisinaan naurattaa ja usein hymyilyttää.

        Ajattelitkos takoa välillä tätä naulaa? Ei se vedä, uskoisit jo.

        En minä mitään kysynyt. Totesin. Et vain osaa.


      • ketuttaako kirjoitti:

        En minä mitään kysynyt. Totesin. Et vain osaa.

        Minä olen jo kertonut sinulle jutun siitä nöösipojasta, joka oli isänsä mukana Alatornion kirkon tapulin kattotalkoissa. Lukaise sieltä, mitä mieltä olen vetämättömän naulan takomisesta.

        Uskoisin, että juttu on sinulla tallessa, vaikka pikapikaa hyökkäsitkit niksuttamaan ilmiantoa.

        Terveisiä sinulle, on niin mukava jutella


      • ketuttaako
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Minä olen jo kertonut sinulle jutun siitä nöösipojasta, joka oli isänsä mukana Alatornion kirkon tapulin kattotalkoissa. Lukaise sieltä, mitä mieltä olen vetämättömän naulan takomisesta.

        Uskoisin, että juttu on sinulla tallessa, vaikka pikapikaa hyökkäsitkit niksuttamaan ilmiantoa.

        Terveisiä sinulle, on niin mukava jutella

        Ei nyt sentään. Et sinä ole minulle mitään tuollaista juttua kertonut. Turhaan sinä yrität syyttää minua ilmiannon niksuttelusta. Tiesitkö, että liiallinen koneella istuminen voi aiheuttaa psykoottisia piirteitä vanhemmillekin kirjoittajille? Voit helposti todeta sen peiliisi kurkistamalla. No, näkyykö se vähemmän kaunis ilmestys siellä?
        Et vain osaa. ;)))


    • Ajan.Hukkaa.pukkaa

      Jättäkää yksinäisyyteensä koko häirikkö jankkaamaan omiansa.

      • hfhghfhfhfhfh

        Olen sanonut samaa aiemmin, että älkää vastailko tuolle narsisti Jukalle. Hän on pelkkä provoilija.


    • - koneella istuminen voi aiheuttaa psykoottisia piirteitä
      - älkää vastailko tuolle narsisti Jukalle

      Kuinka minä arvostankaan tätä palstan pikadiagnoosipalvelua. Se on luotettava, se vastaa aina, se on nopea ja tarkka kuin Singerin ompelukone.

      Hieman kyllä vetää suutani hymyyn ja syystäkin. Nämä samat jäpylät saarnasivat minulle sormi pystyssä, että tällä palstalla pitää sitten kirjoittaa vain aiheesta ja asiaa, pelkkää kettuilua ei täällä suvaita - jeesustelua parhaimmillaan, jos mikä.

      • uusavuttomalle

        Naureskelevalle idiootille tiedoksi ja muistutukseksi ; olet trollaillut vuosia ainoastaan vattuilu tarkoituksenasi. Turha uhriutua faktoista.


      • Valkkuhan.se.siellä

        Hyreksien hymyssä suin...?


      • uusavuttomalle

        Ei se ollut diagnoosi. Puhdasta faktaa. Säälin sinua.


      • uusavuttomalle kirjoitti:

        Ei se ollut diagnoosi. Puhdasta faktaa. Säälin sinua.

        Kuten sanoin, tätä se sinullekin teettää, kun asiapohjalla et pärjää.

        Nauretaan yhdessä.


      • uusavuttomalle
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Kuten sanoin, tätä se sinullekin teettää, kun asiapohjalla et pärjää.

        Nauretaan yhdessä.

        Mitä sitä kaiken maailman trollien sanomisista kukaan välittää. Asiapohjaa on tarpeeksi näissä faktoissa, turhaan kiemurtelet ; " Naureskelevalle idiootille tiedoksi ja muistutukseksi ; olet trollaillut vuosia ainoastaan vattuilu tarkoituksenasi. Turha uhriutua faktoista."
        Eikö vieläkään mene jakeluun asiapohjana?


      • uusavuttomalle kirjoitti:

        Mitä sitä kaiken maailman trollien sanomisista kukaan välittää. Asiapohjaa on tarpeeksi näissä faktoissa, turhaan kiemurtelet ; " Naureskelevalle idiootille tiedoksi ja muistutukseksi ; olet trollaillut vuosia ainoastaan vattuilu tarkoituksenasi. Turha uhriutua faktoista."
        Eikö vieläkään mene jakeluun asiapohjana?

        Etkös ole kuullut tätä: Kun asia loppuu, pitää hyökätä henkilön kimppuun.

        Yritän olla vakava ja keskustella pelkästään asiapohjalta. Kuitenkin tämä maahanmuuttopalstan pelleorkesti usein hymyilyttää ja välillä naurattaakin. Pahoittelen, jos olen tullut tahattomasti loukanneeksi sinua.


      • heikuulesnyt
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Etkös ole kuullut tätä: Kun asia loppuu, pitää hyökätä henkilön kimppuun.

        Yritän olla vakava ja keskustella pelkästään asiapohjalta. Kuitenkin tämä maahanmuuttopalstan pelleorkesti usein hymyilyttää ja välillä naurattaakin. Pahoittelen, jos olen tullut tahattomasti loukanneeksi sinua.

        "Etkös ole kuullut tätä: Kun asia loppuu, pitää hyökätä henkilön kimppuun."
        Kerroit juuri sen, mitä teet jatkuvasti. Sen todentaminen on helppoa seuraamalla nimimerkkisi kirjoituksia. :P


      • heikuulesnyt

        Niinpä näkyy jatkuvan.


      • Anonyymi
        Valkkuhan.se.siellä kirjoitti:

        Hyreksien hymyssä suin...?

        Valuuttakauppias tottakai.
        Liikaa vapaa-aikaa ja taantuminen menossa hyvää vauhtia. Pian ruokittavana.


    • barabara

      tai sit suomenkieli ku kansakin köyhä.et uutta suoneen ku entinen kuolee,esim.myyrä vois olla "topo"ja kehuja ei sanoskaa hyvä.vaan."bara,bara.ystäväni.

    • Maahanmuuttosanastoni täydentyy, kiitos aktiisen ja asiantuntevan kenttätyöni.

      Maahanmuuttovastaiset (mamuva) henkilöt osoittautuivat yllättävän kainoiksi. Kulkaan ei ole aktiivisesti halunnut täydentää sanastoa. Ehkä he itsekin häpeävät käyttämiään sanoja.

      Tässäpä viime viikon satoa:
      somppu, someli:
      somali/ ivallinen, vihapuhetermi

      uuvatti:
      Alkujaan sana tarkoitti pientä pöllölintua. Maahanmuuttovastaisten (mamuva) sanastossa se tarkoittaa perussuomalaisista eronneita kansanedustajia / pilkallinen

      turvis:
      turvapaikanhakija/ yleislangia

      aitosuomalainen:
      Aitosuomalainen oli suomalaisuusliikkeen lehti, joka ilmestyi vuosina 1924-1939. Korostaa suomalaisuuden yltiönationalistista puolta ja samalla kiistää suomalaisuutta esim. suomenruotsalaisilta tai saamelaisilta.
      Johdannaisia: ikisuomalainen, ehtasuomalainen, perussuomalainen,

      • aktiisen -> aktiivisen

        Onkohan se wanna-be-kielipoliisi katkaissut jalkansa?


      • kipsiä.kehiin
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        aktiisen -> aktiivisen

        Onkohan se wanna-be-kielipoliisi katkaissut jalkansa?

        Aiheuttiko jalkavammasi myös autismin?


      • kipsiä.kehiin kirjoitti:

        Aiheuttiko jalkavammasi myös autismin?

        Jos ehdottelit sanojasi maahanmuuttosanastoon, täytyy todeta, että käyttämäsi sanat ovat yleiskieltä - ei kelpaa.


    • EiköTotta

      Helpointa on puhua ongelmasta Suomessa ja euroopassa, eli kehitysmaamuslimeista, sitä ei oikein voi tyhmempikään käsittää väärin.......

    • Homo.Sapiens

      On se kumma, että tuon Aavikon Moktarin pitää oikein harrastuksekseen kerätä maahanmuuttosanastoa.
      Eikö olisi tärkeämpää puhua isoimmista maahanmuuton aiheuttamista ongelmista, kuten mm. joukkoraiskaukset, lapsiavioliitot ja tyttöjen alapäiden silpomiset?. Ai niin näitä asioita puolustaa, joten haluaa mieluummin keskittyä lillukanvarsiin, kuten nyt tämä maahanmuuttosanastonsa.
      No voihan sillä yrittää saada lukijoiden huomio pois noista maahanmuuttajien mukanaan tuomista suurista ongelmista, mutta viisas ei tähän vipuun mene.

    • "Eikö olisi tärkeämpää puhua isoimmista maahanmuuton aiheuttamista ongelmista..."
      Tämähän se on kovin yleinen ja kovin typerä argumentti. Siinä rinnastetaan asioita tavalla, jossa ei ole mitään tolkkua.

      Syksy on ollut vähävetinen ja karjatiloilla voi tulla vielä talven mittaa ongelmia veden kanssa. Tämä on selkeä asia, josta pitää myös keskustella. Pohjaveden alhaisuus ei mitenkään sulje pois sitä, että on olemassa muitakin keskusteluaiheita. Yhteiskunnallisessa keskustelussa voi olla käynnissä useita keskusteluja yhtä aikaa.

      Mamuva näkee putkinäköisenä vain sen, että sanastosta keskusteleminen estäisi jotenkin puhumisen seksuaalirikoksista.

      Voimme toki puhua joukkoraiskauksista, lapsiavioliitoista tai tyttöjen alapäiden silpomisesta, mutta tämän keskustelun otsikko on: Maahanmuuttosanasto - näkökohtia kielen muuntumiseen. Uusista aiheista puhuttakoon uusissa avauksissa.

      Älä sotke, älä sohlaa, älä puhu asian vierestä.

    • Anonyymi

      Pikkumoktari on lestadiolaiskersa, isänsä naima ja mummonsakin hyväksikäyttämä kommaripöljäke
      Äitiäänsäkään ei koskaan elävänä nähnyt, tämä menehtyi jättikarvahatun venyttäessä paikat rikki maailmaan tunkeutuessaan.

    • Anonyymi

      harrastuksen vuoksi?

      • Anonyymi

        Varttunut tieteenharjoittaja?
        🤪😜🥸


    • Anonyymi

      Mahtaakohan arvoisa kommentoija tietää, että verbaalinen "muukalaisvastaisuus" alkoi Suomessa vasta 1990-luvun somalipakolaisten myötä, ja kiihtyi vuoden 2015 turvapaikanhakijavyöryn seurauksena ?
      Aiemmin tulleiden ryhmien (Vietnamin venepakolaiset, Chilestä tulleet) määrä oli paljon pienempi eivätkä heidän arvonsa ja uskontonsa olleet sillä tavalla ristiriidassa läntisten arvojen kuin kuin mitä Islam on.
      He eivät pistäneet säkkiä naistensa päähän.

      • Anonyymi

        "Karjalaiset kiertävät kauppiaan"
        Muista lisätä tuokin järjetön mietelause siihen kohta tiiliskivenpaksuiseen räpellykseen;)

        "Tyhmät ja tietämättömät ovat tässä maassa parjanneet muita ihmisryhmiä niin kauan kuin tällä niemellä on asuttu."

        Nyt sentään osui ja upposi. Jaarittelusi mm. lieksalaisista vähäpojista ovat erinomainen esimerkki pöljyydestä.

        Eiköhän taas ole aihetta yleiseen naureskeluun.
        Ole hyvä:)

        Buahhahhahhaaa!


    • Anonyymi

      Mamu ja matu ovat täysin neutraaleja ja asiallisia lyhennyksiä sanoista maahanmuuttaja ja maahantunkeutuja. Niihin ei sinänsä sisälly mitään loukkaavaa.
      Nuo pitkät sanat vain mielellään lyhentää.

      Tietenkään mamusta ei pitäisi käyttää sanaa matu jos mamu on tullut maahan täysin laillisesti. Jos mamu on tunkenut maahan laittomasti ihmissalakuljettajan tuomana niin on täysin oikeutettua käyttää lyhennettä matu.

      Näitä neutraaleja lyhenteitä voi verrata siihen, että massamaahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvaa herjataan rasistiksi tai että on fasisti jos on sitä mieltä, että Suomen hallituksen ensisijainen tehtävä on huolehtia Suomen kansalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.

      • Anonyymi

        Pistit selkeästi tosiasian saitille


    • Anonyymi

      Moktar gubtar!

      Tässä on ihmeellistä asiaa ainakin isompiin kaupunkeihin ja maihin myös Turku Finland on nyt yksi maailman tunnetuimmista suomalaisista nähtävyyksiä.

      Sanasto opas on vastassa jolloin hän päätti ottaa oppia tuosta asiasta. Naiset alkoivat olla jo aika hyvin korkealle arvostettu valinta viisuihin.

      On hyvä ajatus myös muistaa että Venäjän toiminta sinetöi Rehnin ja suomalainen vispipuuro resepti ainekset ja ohjeet.

    • Anonyymi

      Moktar.Gubta ei opi koskaan kirjoittamaan.
      Narsistireuhka!!!!

    • Anonyymi

      Onko tämä se äijä joka kutsui Kalevalaa nimellä Kaleva?
      Hiekkakuukeriko lienee?

    • Ihan harmittaa, että tämä sanastoprojektini on jäänyt vähän vaiheeseen muiden kiireiden kaatuessa päälleni. Kotus on jo pariin kertaan kainosti kysynyt, että voisivatko he saada vaikkapa sanastoni raakaversion käyttöönsä. En ole voinut kuin pahoitella työni keskeneräisyyttä.

      Kuten tiedätte, Kotus kerään suomen kielen sanastoja ja julkaisee vuosittain mielenkiintoisen katsauksen kielemme uutuussanoista. Vuoden 2021 uutuusanoja olivat esimerkiksi hiutaloida ja canceloida.

      Täytyypä jatkaa työtä. Kiitos kun muistutitte.
      Parhain terveisin, Moktar. ;)

      • Anonyymi

        Kotus on jo pariin kertaan kainosti kysynyt, että voisivatko he saada vaikkapa sanastoni raakaversion käyttöönsä.



        Ei ole kysynyt.


    • Anonyymi

      "Kuten tiedätte, Kotus kerään suomen kielen sanastoja ja julkaisee vuosittain mielenkiintoisen katsauksen kielemme uutuussanoista."



      Pelkästään tuo paljastaa, ettei sinulla ja Kotuksella ole yhteisiä intressejä. Kotus ei myöskään kaipaa mitään "sanastojasi", eikä täten satuilusi mene kenellekään läpi. Asia oli helposti tarkistettavissa.
      Kun noin paljon kirjoitat puutaheinää ja keksit tarinoita omasta päästäsi, muista mainita kertomuksiesi olevan fiktiota.
      Rumaa tuollainen tahallinen sumutus.

      • "...sinulla ja Kotuksella ole yhteisiä intressejä.."
        En sinuna ottaisi näin jyrkkää asennetta kovin mielenkiintoiseen asiaa.

        Tutustu sinäkin ensin aiheeseen. Kas tässä:
        https://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sanakirja/uudet_sanat

        Kotus nimenomaisesti poimii uusia sanoja suomalaisten kielenkäytöstä. Se tarkoittaa sitä, että Kotus seuraa kaikkea viestintää, myös somea huomatakseen uutuuksia. Kansalainen voi itsekin poimia uutuussanoja ja ehdottaa niitä Kotukselle. Tärkeää on kertoa paitsi itse sana, myös sen merkitys ja missä yhteydessä sitä on käytetty tai mistä lähteestä sana on poimittu. Tärkeää on myös kertoa havaintoaika ja -paikka.

        Vuoden 2021 persu-uutuussana oli muuten akselerationismi.

        Parhain terveisin, Moktar. ;)


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "...sinulla ja Kotuksella ole yhteisiä intressejä.."
        En sinuna ottaisi näin jyrkkää asennetta kovin mielenkiintoiseen asiaa.

        Tutustu sinäkin ensin aiheeseen. Kas tässä:
        https://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sanakirja/uudet_sanat

        Kotus nimenomaisesti poimii uusia sanoja suomalaisten kielenkäytöstä. Se tarkoittaa sitä, että Kotus seuraa kaikkea viestintää, myös somea huomatakseen uutuuksia. Kansalainen voi itsekin poimia uutuussanoja ja ehdottaa niitä Kotukselle. Tärkeää on kertoa paitsi itse sana, myös sen merkitys ja missä yhteydessä sitä on käytetty tai mistä lähteestä sana on poimittu. Tärkeää on myös kertoa havaintoaika ja -paikka.

        Vuoden 2021 persu-uutuussana oli muuten akselerationismi.

        Parhain terveisin, Moktar. ;)

        Ei sinulla ole mitään yhteistyötä Kotuksen kanssa. Lopeta valehtelusi jo.


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        "...sinulla ja Kotuksella ole yhteisiä intressejä.."
        En sinuna ottaisi näin jyrkkää asennetta kovin mielenkiintoiseen asiaa.

        Tutustu sinäkin ensin aiheeseen. Kas tässä:
        https://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sanakirja/uudet_sanat

        Kotus nimenomaisesti poimii uusia sanoja suomalaisten kielenkäytöstä. Se tarkoittaa sitä, että Kotus seuraa kaikkea viestintää, myös somea huomatakseen uutuuksia. Kansalainen voi itsekin poimia uutuussanoja ja ehdottaa niitä Kotukselle. Tärkeää on kertoa paitsi itse sana, myös sen merkitys ja missä yhteydessä sitä on käytetty tai mistä lähteestä sana on poimittu. Tärkeää on myös kertoa havaintoaika ja -paikka.

        Vuoden 2021 persu-uutuussana oli muuten akselerationismi.

        Parhain terveisin, Moktar. ;)

        Tuollaisella (onnettomalla) kirjoitustaidolla varustettuna on turhaa edes kuvitella kykenevänsä muuhun kuin palstaöyhöttämiseen.
        Asia on jo selvitetty, kertomuksesi ontuu ja on mitä ilmeisimmin oman mielikuvituksesi tuotetta. Pahoitteluni satuilusi paljastumisesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulla ole mitään yhteistyötä Kotuksen kanssa. Lopeta valehtelusi jo.

        Kovinpa sinä olet tänään jyrkkänä.
        Moktar. ;)

        PS. Joko tarkistit vuoden 2021 uutuussanan?


    • Anonyymi

      Päivää!!!!! Kelpaisikohan tämä sinne Kotuksen sanastoon, tekijänä itseoppinut pöytälaatikkolingvisti Moktar.Gubta:

      "Moktar.Gubta kirjoitti:
      - Tämän tyyppinen asusteet ovat kehitetty erityisesti Skandinavian sääoloihin. Asuste on tyypillinen kantasuomalien iavaian livat
      Viimeisen kappaleen voitte jättää pois. Siinä oli raakatekstiä Skandinavian sääolosuhteista , jonka päätin jättää pois, koska meidän sääolomme ovat kaikille tuttuja. Sinne tämä pätkä jäi kuitenkin piilottelemaan ahtaan kirjoitusikkunan alareunan taakse piiloon seniinit"

      Kyseinen ote kirjoituksesta on edelleen saatavissa Kotuksen käyttöön, myös kuvakaappauksena kieliopin helmistä, myös alkuperäismuodossaan. Lisäksi poistettuna sen saa arkistosta tutkimuskäyttöön.

      • Sanasta "kantasuomali" saattaisi kyllä jotakin kehittyä. Sanan pitäisi kuitenkin tulla myös yleiseen käyttöön.

        Otetaan me se käyttöön ja toivotaan sanan yleistyvän.
        Parhain terveisin, Moktar. ;)

        PS.
        Kantasuomali = maahanmuuttoa vastustava kantasuomalainen henkilö, jolla on pakkomielteinen tarve puhua jatkuvasti somaleista.


      • Anonyymi
        Moktar.Gubta kirjoitti:

        Sanasta "kantasuomali" saattaisi kyllä jotakin kehittyä. Sanan pitäisi kuitenkin tulla myös yleiseen käyttöön.

        Otetaan me se käyttöön ja toivotaan sanan yleistyvän.
        Parhain terveisin, Moktar. ;)

        PS.
        Kantasuomali = maahanmuuttoa vastustava kantasuomalainen henkilö, jolla on pakkomielteinen tarve puhua jatkuvasti somaleista.

        Jutuistasi päätellen yläasteikä sinulla juuri saavutettu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jutuistasi päätellen yläasteikä sinulla juuri saavutettu.

        Ehkä niin.

        Kantasuomali on kuitenkin kaunis, sointuva ja kieleemme hyvin sopiva sana. Pidän siitä.

        Terveisin, Moktar. ;)


    • Anonyymi

      "Asuste on tyypillinen kantasuomalien iavaian livat"


      Seli seli

      Niksuttelu kiihtyy

    • Anonyymi

      Ole hiljaa kun ei ole asiaa, mene takaisin sinne mistä tulitkin kiitos.

    • Anonyymi

      Eli olemmeko nyt kantasuomalialaisia, emmekä kantasuomalaisia!

      • Anonyymi

        Näin se Suomi muuttuu!


    • Anonyymi

      Entäs oma termisi öyhöttää, kun joku on eri mieltä kanssasi?

    Ketjusta on poistettu 57 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3370
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2892
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2760
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2668
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2564
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2375
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      1867
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1787
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1674
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      153
      1522
    Aihe