Mitä oli alussa?

Ultrakreationisti

Alku on siis luomistapahtuman alku.

Johanneksen mukaan" alussa oli Sana".

Mikä tuo Sana oli/on?

"Sana oli Jumala".

"Hän oli alussa Jumalan tykönä".

Nähdäkseni Sana oli Jumalan väline yhteyteen luomansa ihmissuvun kanssa.

"Sana tuli lihaksi"(inkarnaatio).

"Tulkoon Valkeus - ja Valkeus tuli".

Alussa siis oli Jumalan Sana. Jumalan Poika(Isästä syntynyt, ei luotu) syntisen ihmisen suuntaan säälien katsova ja lopulta hänen luokseen tuleva -hänen pelastamisekseen( Poikapersoona saattoi olla jo Paratiisissa, koska Aadam ja Eeva kuulivat askelia siellä, illan viileydessä - toki varsinainen inkarnaatio toteutui Jeesuksen syntyessä, mutta ehkä jokin vanhatestamentillinen muoto oli jo "pojalla", kuten Aabrahamin teltan tapahtumatkin viittaavat, kun patriarkka heittäytyy polvilleen vierailijoiden eteen, ja puhuttelee tulijaa "Herraksi"). Valkeus, joka tuli ajattomasta, jumalallisesta olemassaolosta luomaan näkyvää ja materiaalista, oli se "valkeus" ennen tähtijärjestelmien luomista.

7

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On kai palstalla kreationisteilta kysytty, että mikä se 'Sana' oli, mutta tietääkseni eivät ole suostuneet kertomaan.

      • Tämä on tosiaan hieman ristiriitaista kun alussa oli Sana, Logos (Johanneksen evankeliumin mukaan) ja lisäksi oli Viisaus, Sofia (Sananlaskujen kirjan mukaan). Onko Poika siis molempia, Sanaa ja Viisautta? Vaikuttaa siltä, että itäinen, ortodoksinen kristillisyys painottaa Pyhää Viisautta Pojan yhteydessä kun taas läntinen, katolinen kristillisyys painottaa Sanaa Pojan yhteydessä. Onko nämä nyt samoja vai eri olentoja?

        https://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Wisdom


      • Sana on iankaikkinen persoona, joka oli Jumalan kanssa ja joka oli myös Jumala.
        Jumala pitää Sanaa Poikanaan.
        Kaikki on luotu tämän Sanan kautta ja ilman häntä ei ole luotu mitään mikä luotu on.
        Jumala on Sanansa välityksellä yhteydessä luotuihinsa, luominen tapahtuu Sanan kautta ja tämän Sanan kautta Jumala myös pelastaa.

        Vanhassa testamentissa aina kun Jumala puhui ihmisille tai ilmoitti jotain, niin se oli aina tämä Sana. Lopulta, kun tuli aika messiaan tulolle, niin Sana tuli lihaksi eli Jeesukseksi.

        Jeesus ja Jehovah/Jahve ovat yksi ja sama.


      • asdfman kirjoitti:

        Sana on iankaikkinen persoona, joka oli Jumalan kanssa ja joka oli myös Jumala.
        Jumala pitää Sanaa Poikanaan.
        Kaikki on luotu tämän Sanan kautta ja ilman häntä ei ole luotu mitään mikä luotu on.
        Jumala on Sanansa välityksellä yhteydessä luotuihinsa, luominen tapahtuu Sanan kautta ja tämän Sanan kautta Jumala myös pelastaa.

        Vanhassa testamentissa aina kun Jumala puhui ihmisille tai ilmoitti jotain, niin se oli aina tämä Sana. Lopulta, kun tuli aika messiaan tulolle, niin Sana tuli lihaksi eli Jeesukseksi.

        Jeesus ja Jehovah/Jahve ovat yksi ja sama.

        ”Vanhassa testamentissa aina kun Jumala puhui ihmisille tai ilmoitti jotain, niin se oli aina tämä Sana. ”

        VT:ssä ei mainita Sanaa vaan siellä on Viisaus, Sofia, Chokma. Onko tämä myös Jeesus?


    • sanankuulia

      Alussa oli Jumala. Jumala on nimitys kaiken alkusyylle. Universumin alku oli ajan alku yhtäaikaa tilvuuden ja materian kanssa. Kaikki mikä on mahdollista on saanut alkunsa Jumalasta joka itse on Luomisenergia.
      Me olemme siten osa Jumalan voimasta.

      Apostolien teot:
      17:28 sillä Hänessä me elämme ja liikumme ja olemme,

      Määritelmä Raamatussa ei jätä määrittelemättä Jumalan ulkopuolelle.

      Mikään muu uskonto ei vastaavaa Jumalaa tunne.
      2.Pietarin kirje:
      3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta

      Jumalan kiistäminen on yhtä mieletöntä kuin kiistää oman olemassaolonsa.

      Kaikki kiistely on kiistelyä yksityiskohdista.

    • nonniinnoh

      Kirjoitetulla sanalla on vahvempi todistusarvo kuin tuuleen puhutulla sanalla.
      Siksi todisteena kirjoitetuksi tullut Sana tallentaa tultuaan kirjoitetuksi kaiken tarpeellisen jonka ihmisen ymmärrys tarvitsee hengelliseen asioiden ymmärtämisee n.
      Hebrean aakkoset ovat kuvakieltä itsessään ja kertovat omaa tarinaansa jo olemassaoloonsa synnyttyään.

      https://www.youtube.com/watch?v=_0GsgXlxAKo

    • Epiphaniuseikirj

      Jumalan Sana(logos)= Jumala

      Raamatun mukaan Jumala on ikuinen henki.
      Ei siis mikään fysikaalinen olento/asia jolla täytyisi olla alku tai loppu.

      Mitä/Mikä henki on, emme tiedä.
      Mutta raamatun mukaan kaikki mitä on luotu on lähtöisin Hengestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe