10 ajotuntia riittikö?

Kohta3kymppinen

Olen nyt autokoulussa, simulaattorilla en oppinut paskaakaan ja oikeella autolla on nyt kaksi ajotuntia takana. Ollaan pyöritty asuinalueella ja pieni pätkä koukattu taajaman ulkopuolelle. Tänään kolmas kerta auton ratissa. Kurssilla 3 ekaa tuntia on simulaattori ajoa ja se oli itselle kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. Nyt lasketaan että olen käynyt jo puolet tosta 10 tunnista. Hirvittää!

Haluaisin kuulla tällä nykysysteemillä autokoulua käyvien fiiliksiä että millä tunnilla tehtiin mitäkin ja montako lisätuntia/ei yhtään otitte ennen inssiä(itestä tuntuu että väh. 3 lisätuntia otettava).

20

4844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eimikäänteiniitsekään

      Olen myös autokoulussa. Eilen oli ajokoe, joka ei mennyt läpi, koska tilannenopeudet olivat liian suuria. Pistän jännityksen piikkiin.

      Minulla on ollut simulaattorilla yhteensä 4 hukkaan heitettyä tuntia. Suunnilleen pakollisten ajotuntien puolivälissä minulle tehtiin "harjoitusinssi", josta ei nyt tietenkään tullut yhtään mitään, koska ajotunteja oli vain muutama alla. Käytiin ajotunneilla ensin vähän rauhallisemmalla asutusalueella ajamassa, sitten liikenneympyröitä ja sen jälkeen liikennevaloihin ja kaupunkiin moottoritielle.

      Otin neljä lisäajotuntia ja vasta noilla viimesillä sain varmuutta ajamiseen ja ajo-opettajakin oli varma, että inssi menee läpi. Vaan eipäs mennytkään. Toivottavasti seuraava sitten menee nappiin. Ainiin, otin vielä yhden ajotunnin lisää siihen ennen seuraavaa inssiä. Eli yhteensä viisi lisäajotuntia.

      Katot vähän tilanteen mukaan paljonko tarvitset opetusta. Ite olin jo aika alussa sitä mieltä, että minulle ei tule 10 ajotuntia riittämään. Ehkä silloin jos simulaattoritunnit olisi vaihtanut oikeaan autoon? En tiedä... Mutta sitten jotkut omaksuu uusia taitoja paljon nopeammin ja vähempikin voi riittää. :)

      • Kohta3kymppinen

        Joo niinhän se on. Mä kans sanoin ajo-opelle et sanoo ihan suoraan arvionsa et paljonko harjoitusta sen mielestä tarviin ennen inssiä.
        Toivottavasti saat kortin nyt seuraavast inssist! Tsemppiä siihen!


      • Anonyymi

        Niin, jotkut painaa vaan lisää kaasua ja alkaa hihitellä kun alkaa jännittää.


    • hmmmh

      Ei riitä, ellet ole luonnonlahjakkuus. Ite ajoin 45h isäni kanssa, 4h autokoulussa ja 1h simulaattorilla, enkä päässyt läpi.

    • Kohta3kymppinen

      Nyt kolmannella ajolla mentiin jo ympäriinsä ramppeja ja kaistoja ja vaihteita ja risteyksiä taajamassa ja taajaman ulkopuolella. Oli yllättävän mahdollisen tuntusta toi ajaminen. Oli myös eriope ja huomattavasti rennompi olo hänen kanssaan. Tosi eri fiilis ku tokan tunnin jälkeen.
      Silti ajatus siitä että itsenäisesti arvioisin vaihteiden vaihdot ja etenisin sujuvasti neljän tunnin jälkeen tuntuu ihan naurettavalta:'D
      -ap

    • draiveri1

      Olisi ehkä kannattanut mennä oikeaan autokouluun eikä halvimpaan pelaamaan videopeliä

      • Anonyymi

        Jos ajat ajokekeen simulaattorilla, kannattaa ottaa simulaattoritunteja.
        Jos taas ajat ajokokeen oikealla autolla, kannattaa ajaa oikealla autolla ajotunnit.

        Simulaattori ym vouhotukset oli vain Bernerin vale saada kollegoilleen rahaa.


    • Kohta3kymppinen

      Toi 10 ajotunnin systeemi vaikuttaa olevan aika normina kaikissa paikoissa jo. Lisäksi tän kyseisen koulun valitsin(toki katoin myös hintaa) sen vuoksi että heillä inssin ekalla läpäisy prosentti oli kaupungin korkein.

      • Asiastaperilläoleva

        Mistä löysit prosentit kun ei niitä ole tietokatkosongelmien vuoksi julkaistu.


    • Kohta3kymppinen

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/30/vinkkeja-autokoulun-valintaan-lapimenoprosentit-vaihtelevat

      No ihan tämmösestä ylen vanhasta jutusta, eli heh heh saitpas kiinni tietämättömyydestäni. Ei oo ton tuoreempia ja halusin johonkin perustaa valintani koska ikäluokkani ne henkilöt jotka ovat kortin ajaneet ovat ajaneet sen paljon kauempi aika sitten. Tässä tilanteessa vaihtoehtona on hakea netistä "autokouluX kokemuksia?" ja tommoset tilastot aikasemmista vuosista.
      En nyt ihan tajuu tätä ihmisten pätemistarvetta tääl. Edelleen kyl kiinnostaa ihmisten kokemukset nyky-autokoulusta ja ehkä vähän semmonen "vertaistuki".
      -ap

    • kortillinen

      Aika ihmeellistä nykytouhu. Itse ajoin korttini v.2006, kun sai vielä ajaa kerralla BC-kortin ja ensimmäinen ajotunti alkoi samantien kuorma-autolla. Ajo-opettaja ajoi kuorma-auton asfalttikentälle, vaihdoimme paikkoja ja sitten vaan lähdimme liikenteeseen.

    • Syöksykierre

      Se on vähä niinku, korviketta kuin paneskelis barbaraa tai robotia? Onneksi lentokapteeniksi pääsee simulaattori koulutuksella?

    • Korttisyksyllä2018

      Aloitin heinäkuussa autokoulun ja kävin pakolliset 10 ajotuntia (5h autolla ja 5h simulaattorilla). Lisäksi siihen kuului riskientunnistamisajot 2h. Otin yhteensä neljä lisätuntia. Teoriakoe meni ensimmäisellä kerralla läpi, inssi toisella (ensimmäisessä inssissä hylky, koska en katsonut tarpeeksi peileihin). Kaikkiaan aikaa kortin saamiseen meni n. 3kk omien kiireiden vuoksi, nopeamminkin autokoulun olisi voinut suorittaa...

    • Päättäkääjo

      Ihan kaikille tiedoksi että niitä ajotunteja on yhteensä 14. 10 tuntia ns.perusvaiheessa ja neljä tulee riskikoulutuksessa. Eli 14 on minimi vaatimus. Lisäajojen ottohan ei tosiaan ole kiellettyä. Jännä kun aikasemmin valitettiin että liikaa ajotunteja ja teoriaa ja liian kallista. Nyt kun tuntimääriä vähennettiin ja hinnat tuli alas rytinällä, valitetaan siitäkin. ja inssihän sen päättää oletko valmis kuskiksi. Ajokokeesta tehtiin haastavampi, mutta se on taas trafin hommia, ei autokoulujen.. :)

    • Kohta3kymppinen

      Riskikoulutuksista tulee 2h liikenne ajoa ja pimeen ja liukkaan tekee osa simulaattorilla.

      Mulla tänään jo 9 ajotunti. Noi riskiajot(onneks) vielä jäljellä ja kaks lisätuntii.

      Tänään meni ihan paskasti. Ajoin huonommin kuin ennen ja auto sammuili ja epäröin kaistan vaihtoa niin että ope tarttui rattiin jotta vaihdoin kaistaa-.-'
      Aivan hirveää ja ärsyttää ottaa takapakkia.
      Opettaja on hermostuttava, mutta kai mun pitäis pystyä jo itse ajamaan vaikka sosiaalisesti olisi vaikeaa:/

    • Anonyymi

      Maksakaa kiltisti niitä simulaattoritunteja. Autokoulut ovat hankkineet kalliita koneita jotta oppilaat jotka eivät ymmärrä omaa parastaan, vaan ovat langenneet entisen Lvm Bernerin ansaan, leikkisivät koneilla joista ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin.
      Koko asian olisi voinut hoitaa oikein, siis autokoulun parantamisen, mutta Lvm Bernerin taitamattomuus ei siihen riittänyt, koska ei ymmärtänyt asiasta muuta kuin oman ahneutensa.

      • Anonyymi

        Hah samaa mieltä. Simulaattorikurssit ei riitä mihinkään. Suuri huijaus.


    • Anonyymi

      No saitko lopulta kortin vuosi sitten? Miten on mennyt?

    • Anonyymi

      Omat penskat (6 kpl) ajoivat kaikki rapiat 100 tuntia mökki- & mummolareissuja, ja lennosta inssit läpi.

      Ottaen huomioon miten epätodennäköistä on jäädä kiinni kortitta ajamisesta, niin kannattaisi harkita epävirallisia ajotunteja äidin tai isän tai vanhemman sisaruksen/kaverin kanssa. Vaikka ensin vähän syrjemmällä, sitten lähemmäs keskustaa ja inssireittejä. Ottaa vaikka kortillisen kaverin tai isomman sisaruksen vänkäriksi, niin ei tule sakkoja auton omistajalle auton luovuttamisesta kortittomalle jos sattuu jäämään kiinni.

      • Anonyymi

        Erikoinen koulutussuunnitelma opettaa penskansa rikkomaan heti lakia ajamalla kortitta...

        Siinä olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi, että sopivassa syrjäisessä paikassa kannattaa ennen autokoulua opettaa auton käsittelyä. Saapi ne autokoulun tunnit sitten paremmin käyttää liikennetilanteiden hallinnan opetteluun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe