Otaxi kiintiö

Outotaxi

Yritin saada taksin Oulun välitykseen ja sanoivat että ei pääse kun kiintiö on täynnä. Outoa kun ELY ennen teki kiintiöt ja nyt Otaxi.
Onko lain mukaista otaxin toiminta?

84

4485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Renginkengin

      Miten sitten määritellään määräävän markkina-aseman väärinkäyttö? Nykyäänhän on kaikenlaisia appeja ja kaikilla välityskeskuksilla vapaa kilpailu. Mutta jos käytännössä Oulussa on Otaxilla monopoli, niin ehkä sen pitäisi päästää kaikki halukkaat välitykseen?

      Mutta hauska tämä vapautus siis, kun itse asiassa markkina onkin nyt suljetumpi monelle yrittäjälle. Toki villiksi saa lähteä tolpille odottamaan kyytiä, mutta se käytännössä järjetöntä ajanhaaskuuta ilman välitystä.

      • jarmo582

        Melkoista kipuilua tämä taksien markkinatalous. Asiakkaat kiroaa kun hinnat ei laskeneetkaan, euron kilsa luvanneet yrittäjät haluisivatkin päästä ns. valmiseen pöytään kakkua jakamaan, ja siinä välissä vähän rokottaa pikkujoulujuhlijoita, kelakyytiä ei oikeen kukaan halua, maalaiset parkuu että taksi tulee nykyään 50 kilsan pästä jos tulee lainkaan. Hetken päästä tättähäärät alkaa sorkkimaan lakia ja aina vaan menee huonommaksi. Ainoa menestyjä on pimeä taksi.


      • NeverOtaxi

        Ei kait kukaan täyspäinen halua liittyä enää Otaxiin.
        Sieltähän lähtee kokoajan kuskeja käveleen..
        Aivan järjetöntä edes ajatella liittyä !!!
        Maksa liittymismaksu n. 8k, autonteippaus 2k, laitteet 6k, kk-maksu 0,6 k.
        Saat ajaa ihan tyhjää vuoden, että saat edes noi kulut viimeiseltä riviltä kuitattua.
        Ns. villit ajaa 9-10h yövuoroissa järkiään 500-700 e kyydit, ni miksi liittyä
        kivikautiseen järjestelmään.

        Lyö kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että eivät ottaneet.


      • Ronnie
        NeverOtaxi kirjoitti:

        Ei kait kukaan täyspäinen halua liittyä enää Otaxiin.
        Sieltähän lähtee kokoajan kuskeja käveleen..
        Aivan järjetöntä edes ajatella liittyä !!!
        Maksa liittymismaksu n. 8k, autonteippaus 2k, laitteet 6k, kk-maksu 0,6 k.
        Saat ajaa ihan tyhjää vuoden, että saat edes noi kulut viimeiseltä riviltä kuitattua.
        Ns. villit ajaa 9-10h yövuoroissa järkiään 500-700 e kyydit, ni miksi liittyä
        kivikautiseen järjestelmään.

        Lyö kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että eivät ottaneet.

        >villit ajaa 9-10h yövuoroissa järkiään 500-700 e kyydit, ni miksi liittyä
        kivikautiseen järjestelmään.
        Tähän ei usko kukaan. Pelkkiä jalkakyytejä ajamalla torikadun tolpalta 600€? Hah!


    • Mulkeroinen

      Tuo on kilpailuviranomaisten pohdittavaksi kuuluva asia. Välitykseen pääsy on itsessään sopimusoikeudellinen asia, eikä ketään (yrityksiäkään) voi lähtökohtaisesti pakottaa tekemään epäsopivien ja ei-haluttujen yhteistyökumppanien kanssa sopimuksia vasten tahtoaan. Onko se välitykseen päästämättömyys sitten määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä, kun nykyään kuka tahansa voi ostaa pihan täyteen autoja ja perustaa oman keskuksen. Aiemmin tilanne oli täysin erilainen, kun automäärää oli rajattu, jolloin keskuksien oli tietyllä tavalla "pakko" ottaa kaikki uudet luvan saaneet yrittäjät mukaan.

      • Renginkengin

        Määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä on tuomittu muunmuassa Valio, koska markkinajohtajana yritti myydä maitoa yhtä halvalla kuin kilpailijat. Tai jopa halvemmalla. Vaikka ei kukaan kiellä halukkaita perustamasta omia meijereitä. Niinpä veikkaan, että Otaxillakin on edelleen määräävä markkina-asema.


      • Htyh6

        Samaa mieltä. Käsittääkseni tän uuden lain tarkoitus oli mahdollistaa uudenlaisten liikennepalvelujen syntyminen.


      • Mulkeroinen
        Renginkengin kirjoitti:

        Määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä on tuomittu muunmuassa Valio, koska markkinajohtajana yritti myydä maitoa yhtä halvalla kuin kilpailijat. Tai jopa halvemmalla. Vaikka ei kukaan kiellä halukkaita perustamasta omia meijereitä. Niinpä veikkaan, että Otaxillakin on edelleen määräävä markkina-asema.

        Valio ja Otaxi ovat "hieman" eri suuruusluokassa painivia yrityksiä. Valio on suuri valtakunnallinen toimija, ja sen lisäksi Suomessa on päivittäistavarakaupassa duopoli (jonka rauhaa tosin Lidl on viime vuosina enenevässä määrin häirinnyt), josta johtuen Valion kanssa kilpailevan tavarantoimittajan ( = meijerin) tuotteiden pääsy ruokakauppojen hyllylle on pitkälti kiinni keskusliikkeiden ja tavarantoimittajien tekemistä sopimuksista. Valio on siis esim. käytännön tasolla saattanut hintaa polkemalla vallata maanlaajuisesti vaikkapa S-Markettien maitohyllyt itselleen. Näin ollen Valio on heikentänyt jopa likipitäen itsensä kokoisten kilpailijoiden asemaa markkinoilla merkittävästi.

        Otaxilla saattaa olla paikallisesti merkittävä markkina-asema, mutta sen määräävyydestä olisin lähtökohtaisesti eri mieltä. Toki on niin, ettei tuollaisen yhteenliittymän asema ole yhdellä taksiautolla horjutettavissa, mutta useamman yrittäjän yhteisvoimin se olisi tehtävissä. Jos toisaalta esim. kansainvälinen pääomasijoittaja tulisi Otaxia vastaavalla automäärällä hääräämään Oulun taksimarkkinoille, niin Otaxin elämä saattaisi käydä hyvinkin vaikeaksi.

        Sinänsä pidän koko kilpailulainsäädäntöä melkoisena kaksinaismoralismina. "Vapaa" kilpailu johtaa käytännössä aina siirtymävaiheen kautta markkinoiden keskittymiseen suurten toimijoiden haltuun, tästä on Suomessakin lukemattomia esimerkkejä kilpailun "vapauttamisen" jäljiltä. Taksiala oli valmiiksi lainsäädännöstä johtuen pienyrittijien hallussa, ja tämä asetelma nimenomaan haluttiin purkaa "vapaan" kilpailun puuttumisen takia. Sääntely (vapauden puute markkinoilla) oli aiemmin olevinaan uhka, ja nyt se virallinen uhka yhtäkkiä onkin "vapaasta" kilpailusta tosiasiassa seuraava keskittyminen (vapauden katoaminen uudelleen) ja sivuvaikutuksena lisäksi hintojen nousu.

        Joka paikassahan meille nykyään toitotetaan poliittisen ideologian omaisesti, kuinka vapaa kilpailu on hyvä asia, ja siihen tulee pyrkiä. Hyvä asia vapaa kilpailu toki on, mutta kenelle. Osakeyhtiön päätarkoitus on osakeyhtiölain mukaisestikin tuottaa voittoa omistajilleen, ei sen intresseissä ole tuottaa mahdollisimman laadukkaita taksipalveluita jos ei niistä saa paljon rahaa, kun mikään lainsäädäntökään ei tällaiseen enää velvoita.


      • Renginkengin
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Valio ja Otaxi ovat "hieman" eri suuruusluokassa painivia yrityksiä. Valio on suuri valtakunnallinen toimija, ja sen lisäksi Suomessa on päivittäistavarakaupassa duopoli (jonka rauhaa tosin Lidl on viime vuosina enenevässä määrin häirinnyt), josta johtuen Valion kanssa kilpailevan tavarantoimittajan ( = meijerin) tuotteiden pääsy ruokakauppojen hyllylle on pitkälti kiinni keskusliikkeiden ja tavarantoimittajien tekemistä sopimuksista. Valio on siis esim. käytännön tasolla saattanut hintaa polkemalla vallata maanlaajuisesti vaikkapa S-Markettien maitohyllyt itselleen. Näin ollen Valio on heikentänyt jopa likipitäen itsensä kokoisten kilpailijoiden asemaa markkinoilla merkittävästi.

        Otaxilla saattaa olla paikallisesti merkittävä markkina-asema, mutta sen määräävyydestä olisin lähtökohtaisesti eri mieltä. Toki on niin, ettei tuollaisen yhteenliittymän asema ole yhdellä taksiautolla horjutettavissa, mutta useamman yrittäjän yhteisvoimin se olisi tehtävissä. Jos toisaalta esim. kansainvälinen pääomasijoittaja tulisi Otaxia vastaavalla automäärällä hääräämään Oulun taksimarkkinoille, niin Otaxin elämä saattaisi käydä hyvinkin vaikeaksi.

        Sinänsä pidän koko kilpailulainsäädäntöä melkoisena kaksinaismoralismina. "Vapaa" kilpailu johtaa käytännössä aina siirtymävaiheen kautta markkinoiden keskittymiseen suurten toimijoiden haltuun, tästä on Suomessakin lukemattomia esimerkkejä kilpailun "vapauttamisen" jäljiltä. Taksiala oli valmiiksi lainsäädännöstä johtuen pienyrittijien hallussa, ja tämä asetelma nimenomaan haluttiin purkaa "vapaan" kilpailun puuttumisen takia. Sääntely (vapauden puute markkinoilla) oli aiemmin olevinaan uhka, ja nyt se virallinen uhka yhtäkkiä onkin "vapaasta" kilpailusta tosiasiassa seuraava keskittyminen (vapauden katoaminen uudelleen) ja sivuvaikutuksena lisäksi hintojen nousu.

        Joka paikassahan meille nykyään toitotetaan poliittisen ideologian omaisesti, kuinka vapaa kilpailu on hyvä asia, ja siihen tulee pyrkiä. Hyvä asia vapaa kilpailu toki on, mutta kenelle. Osakeyhtiön päätarkoitus on osakeyhtiölain mukaisestikin tuottaa voittoa omistajilleen, ei sen intresseissä ole tuottaa mahdollisimman laadukkaita taksipalveluita jos ei niistä saa paljon rahaa, kun mikään lainsäädäntökään ei tällaiseen enää velvoita.

        En näe niin olennaista eroa Valion ja Otaxin välillä, sillä kyllähän maailmalta isoja löytyisi Valiotakin haastamaan.
        Isoimpana erona se, etä Otaxilla on tällä erää omalla alueellaan monopoli tai melkein monopoli, paljon selvemmin kuin Valiolla.

        Osakeyhtiön tarkoitus on tehdä voittoa, muttei se tietenkään voi ohittaa kilpailulainsäädäntöä. Miten sitä tässä nyt sitten tulkitaankaan? Jos yhtiöitä ei mitenkään rajoitettaisi, niin ilmeisesti lopputuloksena olisivat aina monopolit ennen pitkää.


      • Jokamiesluokka

        Välityskeskukset ovat yhtiöitä, jotka voivat itse päättää ketä ottavat ja ketä ei.
        Siltäkin osalta ollaan markkinataloudessa.


    • Reerffdd

      Mä kanssa yritin perustaa k-kaupan meidän kylälle kun siellä on ainoastaan yksi kauppa ja se on k-kauppa. Ei käynyt keskolle sanoivat että ensin pitää hakeutua töihin k-kauppaan ja pikkuhiljaa edetä ja kouluttautua niin kyllä pätevälle kaverille joskus oma kauppapaikka löytyy. Miten muka Kesko voi kieltäytyä antamasta mulle k-kaupppaa kun niillä on meidän kylällä määräävä markkina asema. Sillä kauppiaalla on sitä paitsi lähes 100 tonnin tulot joka vuosi. Mä tiedän sen. Ja monilla city market kauppiailla jo lähes miljoonan.

      • Outooutotaksi

        Tyhmä kommentti ja kommentoija.


      • Villisq
        Outooutotaksi kirjoitti:

        Tyhmä kommentti ja kommentoija.

        Eikös toi ollut ihan suoraan sama asia. Eri sektori vaan.


      • Renginkengin
        Villisq kirjoitti:

        Eikös toi ollut ihan suoraan sama asia. Eri sektori vaan.

        No eipä oikein. Uuden kaupan saa kuka vaan perustaa, eikä se jo oleva K-market mitenkään voi määrätä ihmisiä menemään sinne tai tänne. Ei sillä K-marketilla ole mitään sellaista valttia, minkä perusteella uusi kauppa ei voisi pärjätä.
        Sen sijaan uuden taksiyrittäjän kannalta välityskeskus on välttämätön, ilman sitä ei voi alalla käytännössä toimia. Ja uutta omaa välityskeskusta ei yksityisyrittäjä voi realistisesti perustaa.


      • Taksikeisari
        Renginkengin kirjoitti:

        No eipä oikein. Uuden kaupan saa kuka vaan perustaa, eikä se jo oleva K-market mitenkään voi määrätä ihmisiä menemään sinne tai tänne. Ei sillä K-marketilla ole mitään sellaista valttia, minkä perusteella uusi kauppa ei voisi pärjätä.
        Sen sijaan uuden taksiyrittäjän kannalta välityskeskus on välttämätön, ilman sitä ei voi alalla käytännössä toimia. Ja uutta omaa välityskeskusta ei yksityisyrittäjä voi realistisesti perustaa.

        K-kauppaa et perusta toisen reviirille. Muita vaihtoehtoja sulla sitten ei olekaan.

        Kesko saa ihan itse päättää, missä ja kuka kauppaa saa sen ketjussa pitää. Se ei kuulu muille. Kesko myöskin määrää kauppaansa tekemään työt tietyllä sapluunalla ja hyllyssä on oltava neljää eri tuotemerkin makaronia, vaikka asiakkaat osaavatkin vain halvinta.


      • KauppaKeskelleMetsää
        Taksikeisari kirjoitti:

        K-kauppaa et perusta toisen reviirille. Muita vaihtoehtoja sulla sitten ei olekaan.

        Kesko saa ihan itse päättää, missä ja kuka kauppaa saa sen ketjussa pitää. Se ei kuulu muille. Kesko myöskin määrää kauppaansa tekemään työt tietyllä sapluunalla ja hyllyssä on oltava neljää eri tuotemerkin makaronia, vaikka asiakkaat osaavatkin vain halvinta.

        Perusta kyläkauppa keskelle ei mitään. Näin ne toisetkin on pärjänneet, eivätkä toimi minkään S,K, tai minkään muunkaan merkin alla. Tälää kauppiaalla on rahayksikkö yhden miljoonan, pienempiä hän ei tunne. Häntäkään ei ole kukaan kieltänyt kauppaansa perustamaan.


      • Renginkengin
        Taksikeisari kirjoitti:

        K-kauppaa et perusta toisen reviirille. Muita vaihtoehtoja sulla sitten ei olekaan.

        Kesko saa ihan itse päättää, missä ja kuka kauppaa saa sen ketjussa pitää. Se ei kuulu muille. Kesko myöskin määrää kauppaansa tekemään työt tietyllä sapluunalla ja hyllyssä on oltava neljää eri tuotemerkin makaronia, vaikka asiakkaat osaavatkin vain halvinta.

        Eikä muita kauppoja kuin K:ta saa perustaa vai?

        Taksissa ei voi. Ei yrittäjäksi haluavalla ole resursseja perustaa kilpailevaa välityskeskusta.


    • Junioryrittäjä

      Jokainen voi perustaa taksiyrityksen ouluun jos haluaa ja varmaan muihinkin kaupunkeihin joissa lähes 100 tuhannen asiakaspohja.
      Eiköhänakin ole markkinoita ihan ison firman välitykseen kuulumattomallekin.
      Täytyy vaan uuden yrittäjän pikkasen vaan rupee niin sanotusti yrittämään ja markkinoimaan. Jos hommansa hoitaa hyvin, niin ihan varmasti pärjää. Jo pelkillä viikonloppu öiden ajoilla pääsee jo jollain tapaa omilleen. Ilmaisia markkinointi kanavia on nykyään pilvin pimein ja varmasti jossain vaiheessa joku keksii sellaisen tilausaplikaation, mitä voi käyttää ihan jokainen.
      Pitää vaan markkinoida firmoille ja naapureille ja vaikka kauppojen ilmoitustauluille jollei muuta keksi.
      Isojen firmojen autot maksavat joka kuukausi monta sataa euroa välityksellä, mikä luonnollisesti sisältää markkinoinninkin. Sillä monella sataa eurolla kuukaudessa markkinoi jo jonkin verran Otaxiin kuulumatonkin autoilija.
      Siihen en osaa ottaa kantaa, montako "villiä" mahtuu Ouluun kaukkua jakamaan.
      Se on kyllä varmaa että hintoja polkemalla niitä asiakkaita tuskin saa ja vielä vähemmän sillä palkkaa itselleen saan.
      Työtunteja joutuu varmasti painamaan enemmän kuin tarpeeksi ja palkka ei päätä huimaa noin aluksi, mutta niinhän se on kaikissa matalapalkka alan yrittäjillä.

      • Renginkengin

        Aika erikoinen stoori alan ammattilaiselta.

        Kyllähän sen potentiaalisesti kiinnostuneen asiakaskunnan voisikin saada kasaan, mutta yhdellä tai muutamallakaan autolla ei pysty heitä palvelemaan riittävän tehokkaasti. Joko autoja on silmittömästi liikaa kysyntään nähden, jolloin palkat ovat aivan onnettomat tai sitten asiakkaita on liikaa harvoja autoja kohden -> joutuu myymään eioota -> soitot loppuvat.

        Valitettavasti alalla pätee suuruuden ekonomia. Iso välityskeskus satoine autoineen pystyy palvelemaan selvästi tehokkaammin auto- ja asiakaskohtaisesti. Autot ovat tehokkaammassa käytössä eli tuottavat paremmin per tunti ja kilometri. Asiakkaiden odotusajat jäävät lyhyiksi, ilmankin että autoja tarvitsee olla aivan silmittömästi liikaa varalla jatkuvasti,

        Niinpä yksityisyrittäjä oman markkinointinsa kanssa häviää kymmeniä prosentteja tuottavuudessa. Mikä tarkoittaa, ettei liiketoimintansa voi käytännössä kannattaa.

        Vain vakituisia tilausajoja ajamalla, eli lähinnä koulukyytejä, voisi kuvitella pärjäävän ilman keskusta. Ja siinäkin koulukyytien välissä ja öisin sekä viikonloppuisin välityskeskus antaa ison edun.


      • isännäntossuissa
        Renginkengin kirjoitti:

        Aika erikoinen stoori alan ammattilaiselta.

        Kyllähän sen potentiaalisesti kiinnostuneen asiakaskunnan voisikin saada kasaan, mutta yhdellä tai muutamallakaan autolla ei pysty heitä palvelemaan riittävän tehokkaasti. Joko autoja on silmittömästi liikaa kysyntään nähden, jolloin palkat ovat aivan onnettomat tai sitten asiakkaita on liikaa harvoja autoja kohden -> joutuu myymään eioota -> soitot loppuvat.

        Valitettavasti alalla pätee suuruuden ekonomia. Iso välityskeskus satoine autoineen pystyy palvelemaan selvästi tehokkaammin auto- ja asiakaskohtaisesti. Autot ovat tehokkaammassa käytössä eli tuottavat paremmin per tunti ja kilometri. Asiakkaiden odotusajat jäävät lyhyiksi, ilmankin että autoja tarvitsee olla aivan silmittömästi liikaa varalla jatkuvasti,

        Niinpä yksityisyrittäjä oman markkinointinsa kanssa häviää kymmeniä prosentteja tuottavuudessa. Mikä tarkoittaa, ettei liiketoimintansa voi käytännössä kannattaa.

        Vain vakituisia tilausajoja ajamalla, eli lähinnä koulukyytejä, voisi kuvitella pärjäävän ilman keskusta. Ja siinäkin koulukyytien välissä ja öisin sekä viikonloppuisin välityskeskus antaa ison edun.

        Tuntemattoman sanoin : "Mää olen ko puulla päähä lyöty" ...eikös taksiuudistuksen tarkoitus nimenomaan ollut uusien toimintamallien ja innovaatioiden mahdollistaminen, Nyt keskitytään tähän nillittämiseen että "yhyy ...noi ei ota mua välitykseen". Aivan naurettavaa. Päätän perustaa Ouluun uuden ravintolan, ja muitten on annettava mulle osa asiakkaistaan ?
        Jos teillä (villeillä) on uusi ja järisyttävä liikeidea niin toteuttakaa se ja päästäkää vanhat taksarit eläkkeelle mutta älkää tunkeko valmiiseen pöytään.


      • Renginkengin
        isännäntossuissa kirjoitti:

        Tuntemattoman sanoin : "Mää olen ko puulla päähä lyöty" ...eikös taksiuudistuksen tarkoitus nimenomaan ollut uusien toimintamallien ja innovaatioiden mahdollistaminen, Nyt keskitytään tähän nillittämiseen että "yhyy ...noi ei ota mua välitykseen". Aivan naurettavaa. Päätän perustaa Ouluun uuden ravintolan, ja muitten on annettava mulle osa asiakkaistaan ?
        Jos teillä (villeillä) on uusi ja järisyttävä liikeidea niin toteuttakaa se ja päästäkää vanhat taksarit eläkkeelle mutta älkää tunkeko valmiiseen pöytään.

        Ääliö, minä en ole villi, enkä sen enempää valmiiseen pöytään menossa kuin sinäkään aikoinasi. Päinvastoin, sinun aikanasi ei ollut kilpailua, vaan varma bisnes kuin apteekkarilla konsanaan.

        Jos uudistuksen tarkoitus olikin uusien toimintamallien mahdollistaminen, niin hittoako se yksityisyrittäjäksi pyrkivää kiinnostaa? Virkamiehet tai isojen firmojen pomot saattoivat noin ajatellakin, ja mikäs siinä, voi olla ihan fiksua, muttei auta yhden auton yrittäjää / sellaiseksi pyrkivää. Ainakaan ennen kuin ne uudet mallit kilpailukykyisiä.

        Säälittävää todella, että valmiissa yhteiskunnan tarjoamassa kiintiöpöydässä elämänuransa syönyt taksiseniili kehtaa suhtautua noin alentavasti tämän päivän yrittäjähaluisiin. Kunnon vajaaälyinen kusipää.

        Enkä minä sitä sano, etteikö välityskeskus saisi ajaa omaa ja osakkaidensa etua ja jos eduksi näkevät yrittäjämäärän rajoittamisen, niin sehän on jopa velvollisuutensa. Eri asia sitten mitä kilpailuviranomainen asiasta ajattelee?


      • Junioryrittäjä

        Kyllä niitä kilpailevia uusia innovaatioita ennenpitkää tulee Ouluunkin.
        Esimerkiksi Taxify, Tuup/kyyti, fiksutaksiyrittäjksi, Kajon ja ehkäpä Yangokin.
        Odotelkaa ensi kesään.
        Nyt neljässä kuukaudessa ei ehdi ihmeitä vielä tapahtumaan.
        Kyllä niitä autoilijoita mitkä ei kuulu mihinkään välitykseen on aina ollut ja on vieläkin ja hyvin pärjäävät, mutta yhtä helpolla siinä ei pääse kuin välitykseen kuuluvalla.
        Määräävän markkina aseman toteen näyttäminen ei todellakaan ole niin yksioikoista kuin kuvittelisi, jos Oulussa on edes muutama muukin toimija. Markkinajohtaja Otaxiin on Oulussa kiistattomasti.
        Ja vaikka sen Otaxin jotenkin voisi näyttää olevan määräävässä asemassa, niin heillä olisi silti oikeus pyytää poskettomia liittymishintoja joka useimmat halukkaat kuitenkin karsii pois kun selviää etteivät pääsekään siipeilemään valmiiseen ruokapöytään.
        Itselläni on autot Lähitaksissa ja meillä onneksi ei ole samaa ongelmaa kun meidän alueella on Taksi Helsinki kilpailijana.
        Itse olen myös ajatellut kokeilla laajentamista yhdellä välitykseen kuulumattomallekin autolla koska välityhinnat on kovassa nousussa.
        Lisäksi välitykseen kuulumaton voi harjoittaa liiketoimintaa juuri niillä hinnoilla kun lystää.


      • RauhaaKeskusteluun
        Renginkengin kirjoitti:

        Ääliö, minä en ole villi, enkä sen enempää valmiiseen pöytään menossa kuin sinäkään aikoinasi. Päinvastoin, sinun aikanasi ei ollut kilpailua, vaan varma bisnes kuin apteekkarilla konsanaan.

        Jos uudistuksen tarkoitus olikin uusien toimintamallien mahdollistaminen, niin hittoako se yksityisyrittäjäksi pyrkivää kiinnostaa? Virkamiehet tai isojen firmojen pomot saattoivat noin ajatellakin, ja mikäs siinä, voi olla ihan fiksua, muttei auta yhden auton yrittäjää / sellaiseksi pyrkivää. Ainakaan ennen kuin ne uudet mallit kilpailukykyisiä.

        Säälittävää todella, että valmiissa yhteiskunnan tarjoamassa kiintiöpöydässä elämänuransa syönyt taksiseniili kehtaa suhtautua noin alentavasti tämän päivän yrittäjähaluisiin. Kunnon vajaaälyinen kusipää.

        Enkä minä sitä sano, etteikö välityskeskus saisi ajaa omaa ja osakkaidensa etua ja jos eduksi näkevät yrittäjämäärän rajoittamisen, niin sehän on jopa velvollisuutensa. Eri asia sitten mitä kilpailuviranomainen asiasta ajattelee?

        Renginkengin: Onko sinulle edelleenkin vaikeaa käyttäytyä asiallisesti keskutelukumppaneitasi kohtaan? Taas kuului tuttuja kommentteja:

        - ääliö
        - elämänuransa syönyt taksiseniili
        - Kunnon vajaaälyinen kusipää

        Kaikilla on mielipiteensä, sinullakin, samoin kuin nim. ”Isännäntossuissa”. Itse kannatan asiallista keskustelua ilman keskustelukaverin ala-arvoista nimittelyä ja halventamista. Olet syyllistynyt keskustelukaverisi halventamiseen jo vuosia sitten, edes muutamalla vuodella vanhennuttuasi et ole aikuistunut yhtään.

        Omana mielipiteenäni asiaan sanon, ettei yhdenkään yhtiön ole pakko ottaa yhtiöönsä mukaan yhtäkään uutta yrittäjää, uudet perustakoon oman yhtiönsä ja kilpailkoon vanhojen kanssa. Kuten ”isännäntossuissa” sanoikin, ei ketään pidä ottaa vapaan kilpailun aikana mukaan valmiiseen pöytään.

        Aiemmin, ennen 1.7.2018 liikenneluvan saaneille ovet ovat olleen AINA avoinna kulloisenkin liikennelupaan merkityn paikkakunnan tilausjärjestelmää. Pikkupaikkakunnan kopeille pääsi pienellä ”kynnysrahalla”, joka tarkoittaa osallistumisella kopin kustannuksiin (laitteet,kopit ja niiden vuokrat) pääsien myös mukaan nauttimaan kulloisenkin tilausjärjestelmän mainontaan ja markkinointiin.

        Mikä tässä aiheessa sinua niin hiertää, että syyllistyt (taas ja jälleen kerran) alatyyliseen kielenkäyttöön?


      • RauhaaKeskusteluun
        RauhaaKeskusteluun kirjoitti:

        Renginkengin: Onko sinulle edelleenkin vaikeaa käyttäytyä asiallisesti keskutelukumppaneitasi kohtaan? Taas kuului tuttuja kommentteja:

        - ääliö
        - elämänuransa syönyt taksiseniili
        - Kunnon vajaaälyinen kusipää

        Kaikilla on mielipiteensä, sinullakin, samoin kuin nim. ”Isännäntossuissa”. Itse kannatan asiallista keskustelua ilman keskustelukaverin ala-arvoista nimittelyä ja halventamista. Olet syyllistynyt keskustelukaverisi halventamiseen jo vuosia sitten, edes muutamalla vuodella vanhennuttuasi et ole aikuistunut yhtään.

        Omana mielipiteenäni asiaan sanon, ettei yhdenkään yhtiön ole pakko ottaa yhtiöönsä mukaan yhtäkään uutta yrittäjää, uudet perustakoon oman yhtiönsä ja kilpailkoon vanhojen kanssa. Kuten ”isännäntossuissa” sanoikin, ei ketään pidä ottaa vapaan kilpailun aikana mukaan valmiiseen pöytään.

        Aiemmin, ennen 1.7.2018 liikenneluvan saaneille ovet ovat olleen AINA avoinna kulloisenkin liikennelupaan merkityn paikkakunnan tilausjärjestelmää. Pikkupaikkakunnan kopeille pääsi pienellä ”kynnysrahalla”, joka tarkoittaa osallistumisella kopin kustannuksiin (laitteet,kopit ja niiden vuokrat) pääsien myös mukaan nauttimaan kulloisenkin tilausjärjestelmän mainontaan ja markkinointiin.

        Mikä tässä aiheessa sinua niin hiertää, että syyllistyt (taas ja jälleen kerran) alatyyliseen kielenkäyttöön?

        Lisäisin vielä edelliseen kommenttiini, jossakin suljetussa moderaattorien valvomassa järjestelmässä olisit saanut edellisestä kirjoitelmastasi bannia 1-3 kk. Mikäli olisit jatkanut alatyylistä kommentointiasi, sinut olisi poistettu ehkä kokonaan suljetusta keskusteluryhmästä. Niin, edes keskuteluryhmiin ei ole pakko ottaa kaikkia mukaan, mikäli ryhmän moderaattorit näin päättävät. Miksi siis tilauskeskusjärjestelmäänkään sinun pitäisi noin vain päästä mukaan?


      • Isäntä.isännämpi.isännin
        Renginkengin kirjoitti:

        Ääliö, minä en ole villi, enkä sen enempää valmiiseen pöytään menossa kuin sinäkään aikoinasi. Päinvastoin, sinun aikanasi ei ollut kilpailua, vaan varma bisnes kuin apteekkarilla konsanaan.

        Jos uudistuksen tarkoitus olikin uusien toimintamallien mahdollistaminen, niin hittoako se yksityisyrittäjäksi pyrkivää kiinnostaa? Virkamiehet tai isojen firmojen pomot saattoivat noin ajatellakin, ja mikäs siinä, voi olla ihan fiksua, muttei auta yhden auton yrittäjää / sellaiseksi pyrkivää. Ainakaan ennen kuin ne uudet mallit kilpailukykyisiä.

        Säälittävää todella, että valmiissa yhteiskunnan tarjoamassa kiintiöpöydässä elämänuransa syönyt taksiseniili kehtaa suhtautua noin alentavasti tämän päivän yrittäjähaluisiin. Kunnon vajaaälyinen kusipää.

        Enkä minä sitä sano, etteikö välityskeskus saisi ajaa omaa ja osakkaidensa etua ja jos eduksi näkevät yrittäjämäärän rajoittamisen, niin sehän on jopa velvollisuutensa. Eri asia sitten mitä kilpailuviranomainen asiasta ajattelee?

        Kenkärenki haluaa taksiuransa syöneitten seniilien joukkoon syömään itse taksiuraansa seniiliksi. Vuosikaudet tää kaveri on valittanut, kuinka paskoja isäntiä hänellä on ollut, kun eivät maksa kunnollisia palkkoja. Miksi siis hamuaa nyt heidän joukkoihinsa. Perustakoon oman yhtiönsä, onhan näitä hänen ideointejaan saatu lukea vuosien varrelta. Saa sitten tulevaisuudessa alkaa maksamaan niitä kaivattuja parempia palkkoja, mistä itse renkinä valitti.

        Minä en huolisi tuota edes oven vieressä olevaksi kenkärengiksi.


      • Renginkengin
        RauhaaKeskusteluun kirjoitti:

        Renginkengin: Onko sinulle edelleenkin vaikeaa käyttäytyä asiallisesti keskutelukumppaneitasi kohtaan? Taas kuului tuttuja kommentteja:

        - ääliö
        - elämänuransa syönyt taksiseniili
        - Kunnon vajaaälyinen kusipää

        Kaikilla on mielipiteensä, sinullakin, samoin kuin nim. ”Isännäntossuissa”. Itse kannatan asiallista keskustelua ilman keskustelukaverin ala-arvoista nimittelyä ja halventamista. Olet syyllistynyt keskustelukaverisi halventamiseen jo vuosia sitten, edes muutamalla vuodella vanhennuttuasi et ole aikuistunut yhtään.

        Omana mielipiteenäni asiaan sanon, ettei yhdenkään yhtiön ole pakko ottaa yhtiöönsä mukaan yhtäkään uutta yrittäjää, uudet perustakoon oman yhtiönsä ja kilpailkoon vanhojen kanssa. Kuten ”isännäntossuissa” sanoikin, ei ketään pidä ottaa vapaan kilpailun aikana mukaan valmiiseen pöytään.

        Aiemmin, ennen 1.7.2018 liikenneluvan saaneille ovet ovat olleen AINA avoinna kulloisenkin liikennelupaan merkityn paikkakunnan tilausjärjestelmää. Pikkupaikkakunnan kopeille pääsi pienellä ”kynnysrahalla”, joka tarkoittaa osallistumisella kopin kustannuksiin (laitteet,kopit ja niiden vuokrat) pääsien myös mukaan nauttimaan kulloisenkin tilausjärjestelmän mainontaan ja markkinointiin.

        Mikä tässä aiheessa sinua niin hiertää, että syyllistyt (taas ja jälleen kerran) alatyyliseen kielenkäyttöön?

        Idiootti, vastaukseni tyylilaji ei mitenkään eronnut viestistä johon vastasin, vaan ainoastaan alleviivasin hänen epäkunnioittavaa tyyliään ja elämänasennettaan. Eipä se tietenkään mennyt perille, seniili mikä seniili.
        Samoin sinä jatkat puskista huudellen persoonani ruotimista. Idiootti mikä idiootti. Idiootilta ei voi olettaakaan, että näkisi ”oman puolen” viittaukset ”nillittämiseen”, ”naurettavaan” ja ”valmiiseen pöytään tuloon”. Nehän ovat toki asiatyyliä.

        Kuten keskustelussa jo esiin tuotu, mielipiteesi ei välttämättä ole lain kanssa yhtenevä. Mutta sen selvittäköön kuluttajaviranomaiset lähiaikoina, tai sitten raastupa. Meillä kun ihan oikeasti on kilpailulait, mitkä suhtautuvat monopoleihin ja määrääviin markkina-asemiin karsaasti. Jos ei ole asiaan muuta sanottavaa kuin ”mielipiteeni on”, niin anna olla. Ei kiinnosta.

        Jos ennen vapautusta voitiin pakottaa keskukset määräävän markkina-aseman takia ottamaan vastaan kaikki halukkaat ja luvalliset, niin mikä tässä suhteessa on muuttunut vapautuksen jälkeen? Vain Helsingissä voisi ajatella pelin tältä osin muuttuneen, kun siellä on aidohkoa kilpailua välityskeskuksilla.
        Toisaalta ei sitä välityskeskusten kilpailua välttämättä koskaan synnykään, jos kaikki taksit otetaan siihen samaan vanhaan keskukseen. Tässä voisi olla kilpailuviranomaisten syy tukea vanhojen keskusten sulkemista. Laki pitäisi sitten vaan jonkun koeponnistaa.

        Hauskasti isännät täällä ottaneet alan pakkojen palkkojen mainitsemisen henkilökohtaisesti. Samalla sanovat, ettei varaa maksaa enempää, mutta että ovat tienanneet miljoonaomaisuuden renkien selkänahasta. Pientä vääristymää egossa kenties? Ei siinä mitään minun puolestani, jos lievällä riistolla rikastuu, mutta kun ei edes pysty myöntämään sitä itselleen.
        Tosin en minä silloin aikoinani isäntiäni paskoista palkoista syyttänyt varmaan koskaan. Eli tässäkin mielessä palstan vakivajakki osoittaa vain itsetuntovammansa muistamalla juttuni vuosien takaa isäntien syyttelynä, mistä ei ollut koskaan kyse. Vaikka sitten jo lopetettuani ilmeni hieman syytä syytellä isäntiänikin, mutta se on toinen juttu se.. kaiken kaikkiaan en voi alaa kenellekään työpaikaksi suositella, muttei se vain isäntien syytä ole.


      • Renginkengin
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Kyllä niitä kilpailevia uusia innovaatioita ennenpitkää tulee Ouluunkin.
        Esimerkiksi Taxify, Tuup/kyyti, fiksutaksiyrittäjksi, Kajon ja ehkäpä Yangokin.
        Odotelkaa ensi kesään.
        Nyt neljässä kuukaudessa ei ehdi ihmeitä vielä tapahtumaan.
        Kyllä niitä autoilijoita mitkä ei kuulu mihinkään välitykseen on aina ollut ja on vieläkin ja hyvin pärjäävät, mutta yhtä helpolla siinä ei pääse kuin välitykseen kuuluvalla.
        Määräävän markkina aseman toteen näyttäminen ei todellakaan ole niin yksioikoista kuin kuvittelisi, jos Oulussa on edes muutama muukin toimija. Markkinajohtaja Otaxiin on Oulussa kiistattomasti.
        Ja vaikka sen Otaxin jotenkin voisi näyttää olevan määräävässä asemassa, niin heillä olisi silti oikeus pyytää poskettomia liittymishintoja joka useimmat halukkaat kuitenkin karsii pois kun selviää etteivät pääsekään siipeilemään valmiiseen ruokapöytään.
        Itselläni on autot Lähitaksissa ja meillä onneksi ei ole samaa ongelmaa kun meidän alueella on Taksi Helsinki kilpailijana.
        Itse olen myös ajatellut kokeilla laajentamista yhdellä välitykseen kuulumattomallekin autolla koska välityhinnat on kovassa nousussa.
        Lisäksi välitykseen kuulumaton voi harjoittaa liiketoimintaa juuri niillä hinnoilla kun lystää.

        Ajattelitko välitykseen kuulumattoman ajavan sopimusajoja? Tolpalla päivystäminenhän nyt ei ainakaan tuone leipää pöytään. No, ehkä kenttä, tolpat ja apit yhdessä voisivat jo jotain tuodakin.

        Miten se valmiiseen pöytään tulo nykyisiltä uusilta on jotenkin törkeämpää kuin sinulta aikoinasi? Vai tarkoitatko sanoakin, että sinä vielä pääsit valmiiseen pöytään onnekkaana?

        Määräävästä markkina-asemasta; edelleen muistutan Valion tapauksesta. Valio ei saanut myydä halvalla maitoa. Vertautuu ylihinnan pyytämiseen uusien liittymämaksuina. Valio oli markkinajohtaja, muttei suinkaan ainoa toimija alalla. Tästä verraten en lainkaan ihmettelisi, jos Helsingin taksi ja Lähitaksikin pakotettaisiin ottamaan uudet sisään.
        Toisaalta voi hyvin olla, että Valion tapaus eroaa, koska kyseessä maidon myyminen kuluttajille, kun taas välityskeskusten ja taksiyritysten välit eivät yhtä suoraan kuluttaja-asia.


      • PainuViiiiiiiittttttuun
        Renginkengin kirjoitti:

        Ajattelitko välitykseen kuulumattoman ajavan sopimusajoja? Tolpalla päivystäminenhän nyt ei ainakaan tuone leipää pöytään. No, ehkä kenttä, tolpat ja apit yhdessä voisivat jo jotain tuodakin.

        Miten se valmiiseen pöytään tulo nykyisiltä uusilta on jotenkin törkeämpää kuin sinulta aikoinasi? Vai tarkoitatko sanoakin, että sinä vielä pääsit valmiiseen pöytään onnekkaana?

        Määräävästä markkina-asemasta; edelleen muistutan Valion tapauksesta. Valio ei saanut myydä halvalla maitoa. Vertautuu ylihinnan pyytämiseen uusien liittymämaksuina. Valio oli markkinajohtaja, muttei suinkaan ainoa toimija alalla. Tästä verraten en lainkaan ihmettelisi, jos Helsingin taksi ja Lähitaksikin pakotettaisiin ottamaan uudet sisään.
        Toisaalta voi hyvin olla, että Valion tapaus eroaa, koska kyseessä maidon myyminen kuluttajille, kun taas välityskeskusten ja taksiyritysten välit eivät yhtä suoraan kuluttaja-asia.

        Vittuako sä vaki-idiootti täällä alan saiteilla nillität nillittämistäsi, hae ittelles liikenneluvat, osta autoja ja ala hommiin! Paraneeko joku asia kohdallasi, kun täällä jatkuvasti leukojasi loksutat? Olet vakiovalittaja, tiesitkö?


      • Renginkengin
        PainuViiiiiiiittttttuun kirjoitti:

        Vittuako sä vaki-idiootti täällä alan saiteilla nillität nillittämistäsi, hae ittelles liikenneluvat, osta autoja ja ala hommiin! Paraneeko joku asia kohdallasi, kun täällä jatkuvasti leukojasi loksutat? Olet vakiovalittaja, tiesitkö?

        Idari, sitäkinhän tässä juuri selvitellään, että kannattaako niitä autoja ostaa. Jos ei pääse kilpailukykyiseen välitykseen, niin tuskin.


      • Htyh6
        Renginkengin kirjoitti:

        Idari, sitäkinhän tässä juuri selvitellään, että kannattaako niitä autoja ostaa. Jos ei pääse kilpailukykyiseen välitykseen, niin tuskin.

        Ehkä sun kannattaa mennä lakaisukoneen kuskiksi. Noilla hermoilla , käytöstavoilla ja näköalattomuudella sulla ei oo tulevaisuutta yrittäjänä.


      • Painuviiiiiiiiitttttuuun
        Htyh6 kirjoitti:

        Ehkä sun kannattaa mennä lakaisukoneen kuskiksi. Noilla hermoilla , käytöstavoilla ja näköalattomuudella sulla ei oo tulevaisuutta yrittäjänä.

        Ei tällä hepulla ole mahdollisuuksia normaaliin keskusteluun ja toden totta, ei tämmönen tyyppi kykenisi työnantajaksi. Työsuhteet tulisivat jäämään lyhyiksi ja loppujen lopuksi maineen kasvaessa, ei tälle kukaan tulis ajamaan.

        Ei, ei tämän dorgan kanssa voisi elää, koko ajan arvostelemassa muita ja nostamassa itseään jalustalle. Tälle luonteen piirteelle on oma nimikin = narsistinen persoona. Hän pitää omat mielipiteensä arvossaan ja mitätöi muiden mielipiteet samalla polkien muiden ihmisten ihmisarvoa. Tällaiset heput eivät itse tiedosta luonnettaan, muut sen huomaavat, kuten hänenkin tapauksessaan.

        Kuulemme taatusti hänestä vielä, ei osaa olla hiljaa.....


      • Renginkengin
        Htyh6 kirjoitti:

        Ehkä sun kannattaa mennä lakaisukoneen kuskiksi. Noilla hermoilla , käytöstavoilla ja näköalattomuudella sulla ei oo tulevaisuutta yrittäjänä.

        Ääliö, lakaisukoneen kuskaaminen on tasan yhtä vaativaa kuin taksiyrittäjyys perinteisessä välityskeskuksessa.

        Tuolle toiselle narsistille; tuostahan yltä itse kunkin narsismi ketjusta näkyy. Vanhan ajan taksiseniilit näemmä pitävät ihan omana ansionaan sitä, että pääsivät 70-luvulla valtion takaamaan "yrittäjä"putkeen ja ovat näin ollen ihmisinä parempia kuin tämän päivän uudet yritteliäät.

        Eikä kummallakaan (?) enää mitään sanottavaa itse aiheesta, vaan vain minun lumoavasta persoonastani. Vitun omegat.

        Hermojen menoon tällainen taksiseniilien lyöminen hyvästä syystä ei liity pienimmässä määrin. Pumppu ei ole lyönyt yhtä ylimääräistä kertaa tämän debatin vuoksi, päinvastoin, rentouttavaahan tämä on.
        Mutta enää en tällaisia täysin aiheeseen kuulumattomia viestejä kirjoittele, mutta toki asian yhteydessä voin idioottia sanoa idiootiksi.


      • Junioryrittäjä
        Renginkengin kirjoitti:

        Ajattelitko välitykseen kuulumattoman ajavan sopimusajoja? Tolpalla päivystäminenhän nyt ei ainakaan tuone leipää pöytään. No, ehkä kenttä, tolpat ja apit yhdessä voisivat jo jotain tuodakin.

        Miten se valmiiseen pöytään tulo nykyisiltä uusilta on jotenkin törkeämpää kuin sinulta aikoinasi? Vai tarkoitatko sanoakin, että sinä vielä pääsit valmiiseen pöytään onnekkaana?

        Määräävästä markkina-asemasta; edelleen muistutan Valion tapauksesta. Valio ei saanut myydä halvalla maitoa. Vertautuu ylihinnan pyytämiseen uusien liittymämaksuina. Valio oli markkinajohtaja, muttei suinkaan ainoa toimija alalla. Tästä verraten en lainkaan ihmettelisi, jos Helsingin taksi ja Lähitaksikin pakotettaisiin ottamaan uudet sisään.
        Toisaalta voi hyvin olla, että Valion tapaus eroaa, koska kyseessä maidon myyminen kuluttajille, kun taas välityskeskusten ja taksiyritysten välit eivät yhtä suoraan kuluttaja-asia.

        Kyllä ajattelin juurikin niitä sopimusajoja.
        Niitä ei ole helppo saada, mutta kun sen yhden ja hyvän yrityksen saa, niin muuta ei välttämättä enään tarvitakaan.

        Ja kyllä!
        Pidän itseäni erittäin onnekkaana kun sain liikenne luvat ainoastaan 3 vuoden vakituisena kuljettaja kokemuksella.
        Yrittäjä kurssin maksoin ja kävin 4 viikkoa.
        Toki sen jälkeen olen nähnyt todella paljon vaivaa tilausvälitys yhtiön hallituksessa useiden vuosien ajan kehittäen toimintaa, sekä kelan suorakorvauksen suunnittelussa kun olin siinäkin mukana noin vuoden verran.
        Paljonko sinä olet nähnyt vaivaa näiden eteen?
        Minun näihin käyttämäni aika mitataan sadoissa ellei tuhansissa tunneissa, joten ihan ilmaiseksi en ole näihin nykyisiin välitykseen päässyt. Siltikin pidän itseäni onnekkaana kyllä.
        Valitettavasti tähän nykyiseen vapaampaa markkinatilanteen ei kuulu enään mitkään ilmaiset lounaat.
        Se on sinunkin vain tunnustettavasi itsellesi.
        Myös kaikkien vanhojen autoilijoiden on muokattava toimintatapojaan ja hyväksyttävä ettei mikään tule välttämättä tulevaisuudessa olemaan helppoa taksialalla.
        Itse toivotan sinulle onnea mahdollisen yrittäjyytesi koittaessa, mutta aina kannattaa pitää nöyrä asenne.


      • Renginkengin
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Kyllä ajattelin juurikin niitä sopimusajoja.
        Niitä ei ole helppo saada, mutta kun sen yhden ja hyvän yrityksen saa, niin muuta ei välttämättä enään tarvitakaan.

        Ja kyllä!
        Pidän itseäni erittäin onnekkaana kun sain liikenne luvat ainoastaan 3 vuoden vakituisena kuljettaja kokemuksella.
        Yrittäjä kurssin maksoin ja kävin 4 viikkoa.
        Toki sen jälkeen olen nähnyt todella paljon vaivaa tilausvälitys yhtiön hallituksessa useiden vuosien ajan kehittäen toimintaa, sekä kelan suorakorvauksen suunnittelussa kun olin siinäkin mukana noin vuoden verran.
        Paljonko sinä olet nähnyt vaivaa näiden eteen?
        Minun näihin käyttämäni aika mitataan sadoissa ellei tuhansissa tunneissa, joten ihan ilmaiseksi en ole näihin nykyisiin välitykseen päässyt. Siltikin pidän itseäni onnekkaana kyllä.
        Valitettavasti tähän nykyiseen vapaampaa markkinatilanteen ei kuulu enään mitkään ilmaiset lounaat.
        Se on sinunkin vain tunnustettavasi itsellesi.
        Myös kaikkien vanhojen autoilijoiden on muokattava toimintatapojaan ja hyväksyttävä ettei mikään tule välttämättä tulevaisuudessa olemaan helppoa taksialalla.
        Itse toivotan sinulle onnea mahdollisen yrittäjyytesi koittaessa, mutta aina kannattaa pitää nöyrä asenne.

        Miten voit verrata yrittäjäksi jo päästyäsi käyttämääsi aikaa keskuksesta ulossuljetun ajankäyttöön? Olet jotenkin hyveellisempi, koska olet käyttänyt yritystoimintasi eteen jopa satoja tunteja? Siis pääsit kyllä ilmaiseksi, mutta sittenmin olet myös töitä tehnyt järjestelmän kehittämiseksi. Ihan kiva, et siis ole ollut ”vapaamatkustaja”, mutta syyttele niitä keskuksesi yrittäjiä, jotka eivät ole vastaavasti satsanneet aikaa, äläkä heitä, joille ei ole tarjottu edes mahdollisuutta käyttää aikaansa vastaavasti keskuksen eteen.

        Sen ymmärrän hyvin, että välityskeskuksen tehtävä on ajaa omistajiensa etua. Tässä keskustelussa en ole yrittänyt väittää, että välityskeskusten omistajineen tulisi muitta mutkitta ajatella alalle tulevien etua. Ei, markkinataloudessa jokainen ajaa omaa etuaan. Mutta silti omaa etuaan ajaessaankin voisi rehellisyyden nimissä myöntää, ettei ole itse välitykseen päästessään ollut sen parempi tai ansaitsevampi. Kuten teitkin.

        Ja toisaalta on kiinnostavaa aikanaan kuulla kilpailuviranomaisten tai oikeuden kanta? Se voi hyvin poiketa välityskeskusten edusta. Jos ei poikkea, niin ei siinä sitten mitään. Varmaan rutisen silti kuinka vapautus tarkoittikin alan sulkemista, mutta säännöt ovat selvillä, oma moka, jos ei ollut kaukonäköinen tai syntynyt 50-luvulla. Toisaalta on niitä mahdollisuuksia nykyään muitakin kuin taksialalla, että turha itkeä, pitää vaan nähdä ne aikamme mahdollisuudet. Ja toivoa olevansa onnekas kuin taksiseniili nuoruudessaan.


    • Outotaxi

      Otaxilla omat kiintiöt? Tosi outo idea? Otaxi on määräävässä markkina-asemassa ja ei se saa olla ottamatta ketään välitykseen.

    • Maketaksi

      Pystyykö Otaxilaiset ollessaan määräävässä markkina-asemassa päättämään yrittäjien keskenään sopimilla hinnoilla kuljettamaan asiakkaita? Pointti on, yrittäjien keskenään sopimilla hinnoilla. Jos ei tarvitse välittää kkvirastosta, niin pystyy, jos on älyä lukea kkv:n tuoreita kannanottoja, niin ei pysty. Seuraan ihan innoissani, kumpi puoli voittaa!

      • kuukautiset

        Eikös fixutaksi toimi myös Oulusa? Sinne voi liittyä (kai) ja alkaakilpailemaan Otaxin kanssa


      • kuishuiskii312
        kuukautiset kirjoitti:

        Eikös fixutaksi toimi myös Oulusa? Sinne voi liittyä (kai) ja alkaakilpailemaan Otaxin kanssa

        Kyllä toimii,


    • Maketaksi

      Pointti oli yrittäjien keskenään sopimilla hinnoilla. Kiellettyä.

    • Outotaxi

      Mitä? Otaxilla omat kiintiöt! Mitä, mitä, mitä! Ihan Rotuaarilla keksitty?

      • Kyytikiito

        Käsittääkseni nuo Otaxin kiintiöpaikat ovat kelataksikaluston täydentämiseksi.
        Joillakin paikkakunnilla kelakyyteihin tarvitaan ruuhka aikoina lisää mm. inva/paari tai tavallisia takseja.
        Ongelmana on näissä pienissä paikkakunnissa ettei ajoja ole juurikaan muuta kun kelakuljetukset, niitäkin on ruuhkaksi asti rajallisesti yleensä aamukysyntään ja jonkin verran myös puolenpäivän aikaan.
        Pääsääntöisesti kelakuljetukset ovat joko paikkakunnan sisäisiä ns. "pikku nytkyjä" tai pitkiä keskussairaaloihin.
        Lyhyitä ajoja ei ole kuin muutama autoa kohden, eikä niitä pitkiäkään päivässä kuin 1 kpl. jonka ehtii yksi auto ajaa.
        Taloudellisesti kenenkään ei kannata laittaa uutta kalustoa lisää näin vähille ajosuoritteille.
        Ongelmana on siis että kyydit ovat useimmiten kaikki samanaikaisesti aamun ja aamupäivän aikaan, iltapäivä ja illat saati yöt ovat tooosi hiljaisia.
        Ongelmaan ratkaisu olisi että saataisi ajoa tasattua aamu, päivä ja iltapäivälle.
        Vaikeaa kuitenkin kun asiakkailla on aikataulunsa, näissä kelakuljetuksissa yksi ratkaisu olisi että sairaalat/ lääkärit/poliklinikat antaisivat aikoja potilaille myös iltaisin, nyt poliklinikat sulkeutuvat klo. 16.00.
        Joitakin kokeiluja on iltapoliklinikka toiminnasta tehty, tällöin myös takseille "päiväuuhka"jakautuisi kela-ajoja myös ilta aikaan...


      • käytänmuutanimimerkkiä
        Kyytikiito kirjoitti:

        Käsittääkseni nuo Otaxin kiintiöpaikat ovat kelataksikaluston täydentämiseksi.
        Joillakin paikkakunnilla kelakyyteihin tarvitaan ruuhka aikoina lisää mm. inva/paari tai tavallisia takseja.
        Ongelmana on näissä pienissä paikkakunnissa ettei ajoja ole juurikaan muuta kun kelakuljetukset, niitäkin on ruuhkaksi asti rajallisesti yleensä aamukysyntään ja jonkin verran myös puolenpäivän aikaan.
        Pääsääntöisesti kelakuljetukset ovat joko paikkakunnan sisäisiä ns. "pikku nytkyjä" tai pitkiä keskussairaaloihin.
        Lyhyitä ajoja ei ole kuin muutama autoa kohden, eikä niitä pitkiäkään päivässä kuin 1 kpl. jonka ehtii yksi auto ajaa.
        Taloudellisesti kenenkään ei kannata laittaa uutta kalustoa lisää näin vähille ajosuoritteille.
        Ongelmana on siis että kyydit ovat useimmiten kaikki samanaikaisesti aamun ja aamupäivän aikaan, iltapäivä ja illat saati yöt ovat tooosi hiljaisia.
        Ongelmaan ratkaisu olisi että saataisi ajoa tasattua aamu, päivä ja iltapäivälle.
        Vaikeaa kuitenkin kun asiakkailla on aikataulunsa, näissä kelakuljetuksissa yksi ratkaisu olisi että sairaalat/ lääkärit/poliklinikat antaisivat aikoja potilaille myös iltaisin, nyt poliklinikat sulkeutuvat klo. 16.00.
        Joitakin kokeiluja on iltapoliklinikka toiminnasta tehty, tällöin myös takseille "päiväuuhka"jakautuisi kela-ajoja myös ilta aikaan...

        Tuo on se ikuisuusongelma taksialalla: kaikki haluaa johonkin samaan aikaan ja sitten hetken päästä kukaan ei liiku minnekkään. Palvelu pitäis kuitenkin olla ensiluokkaisen nopeaa joka hetki. Oispa mukavaa kun joku keksisi apin, jolla taksiajoja voisi ajaa varastoon hiljasena aikana :)


      • Ooooossss
        käytänmuutanimimerkkiä kirjoitti:

        Tuo on se ikuisuusongelma taksialalla: kaikki haluaa johonkin samaan aikaan ja sitten hetken päästä kukaan ei liiku minnekkään. Palvelu pitäis kuitenkin olla ensiluokkaisen nopeaa joka hetki. Oispa mukavaa kun joku keksisi apin, jolla taksiajoja voisi ajaa varastoon hiljasena aikana :)

        Halvoilla hinnoilla voi ohjata kysyntää.


      • Taksikeisari
        Ooooossss kirjoitti:

        Halvoilla hinnoilla voi ohjata kysyntää.

        Meinaat, että kahden lentokoneelle pääsee halvemmalla vartin yli?

        Kukaan ei biletä maanantaiyönä, vaikka ajaisit ilmaiseksi. Prempi on ajaa kovemmalla hinnalla silloin kun bilettää.


      • Junioryrittäjä
        Ooooossss kirjoitti:

        Halvoilla hinnoilla voi ohjata kysyntää.

        LähiTaksi kokeili 3,50€ euron lähtömaksulla ja halvemmalla odotus hinnoilla. Kolmen kuukauden päästä oli pakko nostaa hintoja kun kysyntä ei lisääntynytkään ja yrittäjillä ja kuskeille rupesi ahdinko tulemaan kun liikevaihtoa ei kertynyt. Itsellenikin on yhdentekevää maksaako taksi 10 euroa vaiko 15 euroa kun tulen auton vietyä huoltoon Laakkoselta kotiin pari kertaa vuodessa. Sekä kun tulee kaksi kertaa vuodessa yöllä kotiin niin on yksi lysti maksaako kyyti 14 euroa vai 18 euroa.
        Taksi otetaan silloin kun sitä tarvitaan oli hinta mikä hyvänsä.
        Se kuka rupee ajaa puoliilmaiseksi, kuolee lopulta nälkään tai burnouttiin.
        Tärkeintä taksin käytön valinnassa on sen joustavuus, asiakaspalvelu sekä ehkä tärkeimpänä sen nopea saatavuus.

        Jottei mene ihan offtopic, niin uskoisin Otaxin hallitsevan noi kaikki kolme kriteeriä kohtuu hyvin.


      • Lllddddddddf
        Taksikeisari kirjoitti:

        Meinaat, että kahden lentokoneelle pääsee halvemmalla vartin yli?

        Kukaan ei biletä maanantaiyönä, vaikka ajaisit ilmaiseksi. Prempi on ajaa kovemmalla hinnalla silloin kun bilettää.

        Eihän nuo ole vaihtoehtoja. Tietenkin ajetaan paremmalla hinnalla silloin, kun bilettäjiä riittää ja kysyntä ylittää tarjonnan. Mutta maanantain harvoista bilettäjistä voi useampi siirtyä bussista taksiin, jos hinta on halpa.


      • Oooooossssd
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        LähiTaksi kokeili 3,50€ euron lähtömaksulla ja halvemmalla odotus hinnoilla. Kolmen kuukauden päästä oli pakko nostaa hintoja kun kysyntä ei lisääntynytkään ja yrittäjillä ja kuskeille rupesi ahdinko tulemaan kun liikevaihtoa ei kertynyt. Itsellenikin on yhdentekevää maksaako taksi 10 euroa vaiko 15 euroa kun tulen auton vietyä huoltoon Laakkoselta kotiin pari kertaa vuodessa. Sekä kun tulee kaksi kertaa vuodessa yöllä kotiin niin on yksi lysti maksaako kyyti 14 euroa vai 18 euroa.
        Taksi otetaan silloin kun sitä tarvitaan oli hinta mikä hyvänsä.
        Se kuka rupee ajaa puoliilmaiseksi, kuolee lopulta nälkään tai burnouttiin.
        Tärkeintä taksin käytön valinnassa on sen joustavuus, asiakaspalvelu sekä ehkä tärkeimpänä sen nopea saatavuus.

        Jottei mene ihan offtopic, niin uskoisin Otaxin hallitsevan noi kaikki kolme kriteeriä kohtuu hyvin.

        No jos hinnalla ei väliä, niin sittenhän kannattaa kaksinkertaistaa hinnat heti. Tai mikseipä viisinkertaistaa?


    • Outotaksi

      Nyt on kkv lähestynyt Oulua. Kohta on avoimet ovet!!!!!!!!

    • JonossaPalelija

      En kyllä ymmärrä miten se parantaa kilpailua että kaikki liittyvät samaan monopoliin.

      • Outotaksi

        Avoimet ovet ulospäin!


    • Markkuska

      Tammikuun alusta ottavat Otaxiin kaikki halukkaat. Ratkaisu on oikea ja odotettu. Kilpailuviraston edustaja oli käynyt toimistolla ja ohjeistanut avaamaan liittymisen.

      • ITP

        Hah, ja ihan varmasti😅


      • Outotaxi

        Oli lähestyneet selvityspyynnöllä. Hah!


    • Otaxi_ja_somalikuskit

      Hauska keskustelu, mutta näin asiakkaan näkövinkkelistä, en kyllä enää tilaa Otaxia ku pariviikkoa sitten pöllähti meitä hakemaan somali reteesti otaxilla eikä osannut ees keskustaan takas ajaa
      opastamatta....

      • PohojanTaksi

        Siitä se lähtee. On olemassa laadukkaita takseja ja ei laadukkaita. Laadukkaat perustavat oman yhtiön ja ne ei laadukkaat oman. Asiakas saa sitten valita. Meiltä lopetettiin ajovuorot, kun jouduimme kilp.vir. tutkintaan. Viikolla hallituksemme jäsen kertoi myös kiintiöiden lopettamisesta, eivät ole lainmukaisia. Olemme lähteneet keräämään porukkaa laatua ylläpitävään ja perustamme uuden yhtiön. Meitä on lähestytty markkinointibrändin ammattilainen.


    • Oulussa2

      Joo niin purkavat kiintiöt. Oli ne melkoisen ihmeelliset.

      • Volvos90

        Hyvä ku purkavat. Minä jäin saatana johonnii varasijalle edellisessä haussa.


    • EiVolvo

      joo ollaan itekkii ihmetellyt niitä kiintiöitä. Kilpailuviraston kysely ku tuli ouluun nii johan toimari puhu kiintiöitä purkaminen odottaa.

    • Anonyymi

      Nyt vasta. Ensi kuussa tässä maassa taitaapi Ouluun tulla taksien suurin seuraamusmaksu. Huonolta näyttää.

    • Anonyymi

      On olleet yhteydessä. Likviditeettiongelma odottaa yhtiötä, mutta onneksi osakkailla on euroja yhtiön tukemiseen.

    • Anonyymi

      Justiin joo. Me nostetaan asiakasmaksuja elikkäs asiakas maksaa aina. Buahh, buah ja vielä kerran buah!

    • Anonyymi

      Ei taida edes Maailman Juristit Oy pelastaa oululaisia! Miettikää itse, oululaiset ihan itse tekevät kiintiöt ja yrittäjät keskenään päättävät kartellihinnoista. On sitten sairasta meininkiä. Ei edes Porin Pölvästit pärjää eikä turkulaiset mulle, mulle ja sitten vasta sulle kyytien jakamisella.

      • Anonyymi

        Voi ,voi, kyllä on kartellimääritelmä hukassa kavereilla! Kaikilla tilauskeskuksilla on omannäköiset hinnat. Kartellia on vieläkin se että KAIKKI eri tilauskeskukset päättäisivät keskinäisillä kähmimissopimuksilla ajaa samoilla hinnoilla eikä sallia markkinatalouden toimia. Fakta on kuitenkin että tilauskeskus yrityksenä saa päättää jäsenistönsä määristä ja noudatettavista säännöistä-siis kaikesta. Alihankkija noudattaa yrityksen sääntöjä. Näillä sivustoilla itkee ns. yrittäjät jotka haluaa päästä ilmaiseksi valmiiseen pöytään eikä noudattaa mitään sääntöjä. Miksei narisijat perusta omia välityskeskuksia?!! Eihän se ole kiellettyä! Eikö rahkeet riitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ,voi, kyllä on kartellimääritelmä hukassa kavereilla! Kaikilla tilauskeskuksilla on omannäköiset hinnat. Kartellia on vieläkin se että KAIKKI eri tilauskeskukset päättäisivät keskinäisillä kähmimissopimuksilla ajaa samoilla hinnoilla eikä sallia markkinatalouden toimia. Fakta on kuitenkin että tilauskeskus yrityksenä saa päättää jäsenistönsä määristä ja noudatettavista säännöistä-siis kaikesta. Alihankkija noudattaa yrityksen sääntöjä. Näillä sivustoilla itkee ns. yrittäjät jotka haluaa päästä ilmaiseksi valmiiseen pöytään eikä noudattaa mitään sääntöjä. Miksei narisijat perusta omia välityskeskuksia?!! Eihän se ole kiellettyä! Eikö rahkeet riitä?

        No kun se on niin työlästä ja hankalaa lanseerata uusi välityskeskus. Paljon helpompi olisi jos vaan siihen vanhaan päästäisi mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ,voi, kyllä on kartellimääritelmä hukassa kavereilla! Kaikilla tilauskeskuksilla on omannäköiset hinnat. Kartellia on vieläkin se että KAIKKI eri tilauskeskukset päättäisivät keskinäisillä kähmimissopimuksilla ajaa samoilla hinnoilla eikä sallia markkinatalouden toimia. Fakta on kuitenkin että tilauskeskus yrityksenä saa päättää jäsenistönsä määristä ja noudatettavista säännöistä-siis kaikesta. Alihankkija noudattaa yrityksen sääntöjä. Näillä sivustoilla itkee ns. yrittäjät jotka haluaa päästä ilmaiseksi valmiiseen pöytään eikä noudattaa mitään sääntöjä. Miksei narisijat perusta omia välityskeskuksia?!! Eihän se ole kiellettyä! Eikö rahkeet riitä?

        Sinä se vasta tyhmä oot. Yrittäjät sopivat keskenään hinnat ja välitysyhtiö määräävässä markkina-asemassa. Ei näytä hyvältä vaikka yrittäisi voissa paistaa! Buahh buah ja vielä kerran buah!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se vasta tyhmä oot. Yrittäjät sopivat keskenään hinnat ja välitysyhtiö määräävässä markkina-asemassa. Ei näytä hyvältä vaikka yrittäisi voissa paistaa! Buahh buah ja vielä kerran buah!

        Tilauskeskukset on osakeyhtiöitä missä on hallitus. Em. hallitus edustaa jäsenistöä. Yksittäiset jäsenautoilijat ei päätä hintoja. Yksittäiset tilauskeskukset eivät ole määräävässä markkina-asemassa. Ne eivät ole salaa keskenään sopimassa hintoja eli eivät estä markkinatalouden toimimista. Jokainen saa perustaa tilauskeskuksen jos tahtoo. Suomi on vapaa maa. Mihinkään yritykseen ei voi väkisin tunkea-yritys päättää kenet se haluaa ja millä ehdoilla. Ei siinä mitään voissa paistamista tarvita. Itku pois ja pistä se tilauskeskus pystyyn kun niin itkettää....siis jos osaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilauskeskukset on osakeyhtiöitä missä on hallitus. Em. hallitus edustaa jäsenistöä. Yksittäiset jäsenautoilijat ei päätä hintoja. Yksittäiset tilauskeskukset eivät ole määräävässä markkina-asemassa. Ne eivät ole salaa keskenään sopimassa hintoja eli eivät estä markkinatalouden toimimista. Jokainen saa perustaa tilauskeskuksen jos tahtoo. Suomi on vapaa maa. Mihinkään yritykseen ei voi väkisin tunkea-yritys päättää kenet se haluaa ja millä ehdoilla. Ei siinä mitään voissa paistamista tarvita. Itku pois ja pistä se tilauskeskus pystyyn kun niin itkettää....siis jos osaat.

        Hölmö! Yksittäiset tilauskeskukset eivät ole määräävässä markkina-asemassa!!! Buahh buah ja vielä kerran buah! Meillä oulussa on yksi iso ja mahtava tilauskeskus, pari on pikkuriikkistä. Kylläpä olemme selkeästi määräävässä markkina-asemassa ja vaikka yrittäisi miten päin tahansa voissa paistaa niin ollaan määräävässä markkina-asemassa. Autoilijat keskenään päättävät hinnat ohjaamalla hallitusta ja hallitus tekee niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölmö! Yksittäiset tilauskeskukset eivät ole määräävässä markkina-asemassa!!! Buahh buah ja vielä kerran buah! Meillä oulussa on yksi iso ja mahtava tilauskeskus, pari on pikkuriikkistä. Kylläpä olemme selkeästi määräävässä markkina-asemassa ja vaikka yrittäisi miten päin tahansa voissa paistaa niin ollaan määräävässä markkina-asemassa. Autoilijat keskenään päättävät hinnat ohjaamalla hallitusta ja hallitus tekee niin.

        ”OTAXI tarjoaa kela-taksi -palvelut seuraavien kuntien alueella:
        Alavieska, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto, Haukipudas, Ii, Kalajoki, Kempele, Kiiminki, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Nivala, Oulainen, Oulu, Oulunsalo, Pudasjärvi, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe, Reisjärvi, Ruukki, Sievi, Siikajoki, Siikalatva, Taivalkoski, Tyrnävä, Utajärvi, Vaala, Vihanti, Ylivieska ja Yli-Ii.

        https://www.otaxi.fi/otaxi/kela-taksi/

        Pienemmissä kaupungeissa ja maalaiskunnissa taksin tuloista valtaosa tulee KELAkyydeistä.
        Ne on aikoinaan kilpailutettu ja yksi välitysyhtiö hoitaa ne alueellaan.
        Aika huonosti on kyytejä pienissä kaupungeissa ja maalaiskunnissa jos ei aja KELAkyytejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölmö! Yksittäiset tilauskeskukset eivät ole määräävässä markkina-asemassa!!! Buahh buah ja vielä kerran buah! Meillä oulussa on yksi iso ja mahtava tilauskeskus, pari on pikkuriikkistä. Kylläpä olemme selkeästi määräävässä markkina-asemassa ja vaikka yrittäisi miten päin tahansa voissa paistaa niin ollaan määräävässä markkina-asemassa. Autoilijat keskenään päättävät hinnat ohjaamalla hallitusta ja hallitus tekee niin.

        No eikö se osakeyhtiön periaate mene niin mutta ei S-kauppa voi ruveta siltikään huutamaan Keskolle kun se pärjää paremmin! Eikä se voi tunkea sinne Keskolle töihinkään jos Kesko ei ota. Perustetaan uusia ja kilpaillaan siten. Eihän välityskeskus ole määräävä markkina-asema, se on yhtiö jolla on omat säännöt. Määräävä markkina-asema olisi sitä että välitysyhtiö saisi kaikki liikenneluvat tai kaikki yrittäjät ali-hankkijaksi ja alkaisi määräämään hinnat. Sori...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”OTAXI tarjoaa kela-taksi -palvelut seuraavien kuntien alueella:
        Alavieska, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto, Haukipudas, Ii, Kalajoki, Kempele, Kiiminki, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Nivala, Oulainen, Oulu, Oulunsalo, Pudasjärvi, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe, Reisjärvi, Ruukki, Sievi, Siikajoki, Siikalatva, Taivalkoski, Tyrnävä, Utajärvi, Vaala, Vihanti, Ylivieska ja Yli-Ii.

        https://www.otaxi.fi/otaxi/kela-taksi/

        Pienemmissä kaupungeissa ja maalaiskunnissa taksin tuloista valtaosa tulee KELAkyydeistä.
        Ne on aikoinaan kilpailutettu ja yksi välitysyhtiö hoitaa ne alueellaan.
        Aika huonosti on kyytejä pienissä kaupungeissa ja maalaiskunnissa jos ei aja KELAkyytejä.

        Tietysti Kela-kyydit tarpeen pienemmissä kaupungeissa/kunnissa. Eihän sitä kukaan kiellä. Mutta.... edelleenkin... tilauskeskuksen perustaminen on edelleen sallittua ja sitä kautta pääsee kilpailutukseen mukaan. Onhan fakta kuitenkin että esim. Kelan kyytitarve on niin suuri että ei ole instanssin järkevää valtuuttaa mutu tuntumalla ajojansa hoidettavaksi. eikä sitä sen sallita tekevänkään. Jonkinlainen välitystoiminta tarvitaan aina mutta ei se sitä sano että tarjouksen kilpailulla voittaneen yhtiön tarvitse lisäjäseniä ottaa jos katsovat pystyvänsä toimeksiannon ilman niitä hoitamaan. Sopimus Kelan kanssa on niin pohjaan kilpailtu ja niin täynnä vastuita ettei niihin leikillä kannata ryhtyä. Perustamalla tilausvälityskeskus ja saamalla siihen jäsenistöä tarpeeksi avaa tien kilpailutukseen. Entiseen aikaan jolloin yrittäjät itse sai tehdä sopimuksen Kelan kanssa tuskin enään palaa vaikka se olis ehkä kaikille paras tapa-myös Kela-asiakkaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikö se osakeyhtiön periaate mene niin mutta ei S-kauppa voi ruveta siltikään huutamaan Keskolle kun se pärjää paremmin! Eikä se voi tunkea sinne Keskolle töihinkään jos Kesko ei ota. Perustetaan uusia ja kilpaillaan siten. Eihän välityskeskus ole määräävä markkina-asema, se on yhtiö jolla on omat säännöt. Määräävä markkina-asema olisi sitä että välitysyhtiö saisi kaikki liikenneluvat tai kaikki yrittäjät ali-hankkijaksi ja alkaisi määräämään hinnat. Sori...

        En ole nähnyt tyhmempää kirjoitusta. On niin tyhmä, jos siihen alkaa vastaamaan, joutuu yhtä tyhmästi vastaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt tyhmempää kirjoitusta. On niin tyhmä, jos siihen alkaa vastaamaan, joutuu yhtä tyhmästi vastaamaan.

        Et pysty.


    • Anonyymi

      Jaahas, oululaisten homma on sama, jos verkkokaupasta tilaa housut ja kaikkien valmistajien housut ovat samanhintaisia. Kyseessä on hintakartelli pahimmasta päästä. Ei se sen kummempaa ole.

    • Anonyymi

      Oikeassa olet. Loppuu taksien hintakartellit.

    • Anonyymi

      Miten käy meidän kiintiöille? Puretaanko ne?

    • Anonyymi

      Otaxi vapauttaa kiintiöt. Kaikki pääsee. Lokakuun 15. päivä.

      • Anonyymi

        Hintakartellin alasajo alkaa vihdoin!


      • Anonyymi

        Onko tosi? Mistä on tämä tieto peräisin? Liittymismaksu ei varmaan kuitenkaan muutu siitä järkyttävän kalliista 8000€. Mitä sillä rahalla edes saa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tosi? Mistä on tämä tieto peräisin? Liittymismaksu ei varmaan kuitenkaan muutu siitä järkyttävän kalliista 8000€. Mitä sillä rahalla edes saa?

        Hallitus kusessa.


    • Anonyymi

      Maailman Juristit on varmaan paras? Nekö on keksineet oululaisten kiintiöt. Buahh buah ja vielä kerran buah!

    • Anonyymi

      Pimeät taksit otaxiin niin eivät sitten ole pimeitä.

    • Anonyymi

      No nyt! Nyt se aukesi. Loppu kiintiöt ja kaikki pääsee.!

    • Anonyymi

      Oli tosi kivaa olla teidän kyydissä kiitos teidän , hyväästä työatä kivaa olla teidän paluussa kiitos tosi paljon kiitoksia kaikille työntekijöille

    • Anonyymi

      Kiitos olla teidän kanssa koulu kyydistä oli kovaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe