köysipyörästötehtävä, mikä on köysivoima?

e34rt5

Kysytään köysivoimaa TACB.

Tehtävässä on voima Q annettu ja pitäisi laskea voima P, mutta sen lisäksi kysytään jotain köysivoimaa.

14

1863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e34rt5
    • aeija

      Laitetaan nyt jotakin, vaikken tiedä konteksista mitään, eikä löydy sopivaa kirjallisuuttakaan: https://aijaa.com/Q51KPV

      • e34rt5

        Osaatko selittää mitä teit tuossa? Siis tuo ei ole se minun tehtävä vaan laitoin malliksi. Koitan itse laskea tuon oman tehtäväni tänään.

        Q=1259 N
        Kulma α = 47° ja kulma β=21°

        Kysytään siis Köysivoima TACB sekä voimaa P.


      • No_se_on_statiikkaa
        e34rt5 kirjoitti:

        Osaatko selittää mitä teit tuossa? Siis tuo ei ole se minun tehtävä vaan laitoin malliksi. Koitan itse laskea tuon oman tehtäväni tänään.

        Q=1259 N
        Kulma α = 47° ja kulma β=21°

        Kysytään siis Köysivoima TACB sekä voimaa P.

        Ja statiikassa kaikkien voimien ja momenttien summa on oltava 0.
        Tarkoittaa sitä, että voit muodostaa yhtälöt vaaka ja pystykomponenteille tuntemattomille voimille, T ja p, kaksi yhtälöä, kaksi tuntematonta, ja ratkaisu osaamallasi tavalla .


    • aeija

      Siinä on köysivoimista kyse ja kun voima P vaikuttaa köyden CD toisessa päässä silloin koko köydessä CAD vaikuttaa voima P. Samoin koko köydessä AB vaikuttaa voima S,
      Sitten olen tehnyt voimista vektoreita ja kun vektoreita voidaan siirrellä suuntansa ja suuruutensa säilyttäen, niin olen siirtänyt kaikki alkamaan pisteestä C.
      Voimista muodosttin vektoriyhtälön ja sen vektoriyhtälön i- ja j-komponenteista on peräisin tuo yhtälöpari.
      Ei minulla täyttä varmuutta tuon oikeellisuudesta ole : https://aijaa.com/KuQMNU

    • e34rt5

      Eikö Q:n sekä P:n pitäsi olla sama, mutta päin vastainen jotta voimien summa on nolla? Eli jos Q=1259 N eikö silloin P=-1259?

      Mä en vain ymmärrä koko tehtävää vaikka kuinka pohdin sitä.

      • e34rt5

      • aeija

        Tämä asia ei taida minun ohjeillani aueta, mutta koita nyt vielä noita arvoja, niin nähdään olenko minäkään tätä tehtävää osannut laskea.
        https://aijaa.com/PWa7yX


      • e34rt5
        aeija kirjoitti:

        Tämä asia ei taida minun ohjeillani aueta, mutta koita nyt vielä noita arvoja, niin nähdään olenko minäkään tätä tehtävää osannut laskea.
        https://aijaa.com/PWa7yX

        Joo, oli tuo oikein. Mikähän tässä on etten tajua tätä tehtävää? Jatkoin jo eteenpäinmuihin tehtäviin ja ne aukeni paremmin.


      • martta00
        e34rt5 kirjoitti:

        Joo, oli tuo oikein. Mikähän tässä on etten tajua tätä tehtävää? Jatkoin jo eteenpäinmuihin tehtäviin ja ne aukeni paremmin.

        Olihan tuo aeijalla jo oikein, mutta tässä vielä ilman vektoreita. Idea on siis kirjoittaa pisteelle C voimatasapainoyhtälöt erikseen pysty- ja vaakasuunnassa. Sitä ennen täytyy tietää/hoksata, että koysivoimat ovat kitkattoman rullan molemmin puolin samat.

        → -Pcos47 - Scos47 Scos21 = 0
        ↑ Psin47 Ssin47 - Q Ssin21 = 0

        ratkaiset ylemmästä P = ... = 0,369S ja sijoitat sen alempaan, niin saat S = ... = 0,736Q = 0,736*1259 = 926 N ja P = 0,369*926 = 342 N


      • Olet unohtanut köysipyörien tukivoimat siitä nollasummasta.

        Tehtävän voi ratkaista myös ulkoisilla kokonaisvoimilla siten että pystyvoimat ovat p Q ja tukivoimien pystykomponentit ja vaakavoimat tukivoimien vaakakomponentit.

        Yhtälöpari on sama kuin Martan esittämä, paitsi pystyvoimille tulee lisäksi p, sekä että - merkkisenä,(supistuu pois).


      • martta00
        e.d.k kirjoitti:

        Olet unohtanut köysipyörien tukivoimat siitä nollasummasta.

        Tehtävän voi ratkaista myös ulkoisilla kokonaisvoimilla siten että pystyvoimat ovat p Q ja tukivoimien pystykomponentit ja vaakavoimat tukivoimien vaakakomponentit.

        Yhtälöpari on sama kuin Martan esittämä, paitsi pystyvoimille tulee lisäksi p, sekä että - merkkisenä,(supistuu pois).

        en unohtanut, koska ei niitä tässä tarvita..


      • martta00 kirjoitti:

        en unohtanut, koska ei niitä tässä tarvita..

        Oalstan sekavuutta ?

        Kommenttini oli vastaus kirjoitukseen e34rt5
        5.11.2018 15:22


      • martta00
        e.d.k kirjoitti:

        Oalstan sekavuutta ?

        Kommenttini oli vastaus kirjoitukseen e34rt5
        5.11.2018 15:22

        okei


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      57
      4310
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      48
      2932
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      133
      2204
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1906
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      70
      1434
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1177
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1076
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      188
      1062
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1048
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1022
    Aihe