Naispappeus EVL-kirkossa on ollut jo yli 30 vuotta, mutta kirkon sisällä mm seurakuntatyössä esiintyy paljon naispappeuden vastustamista.
Vuodenvaihteessa eräs seurakuntaliitoskin kariutui erimielisyyteen naisten toimimisesta pappeina, naispappeus kun ei vielä käy kaikille seurakunnille.
Kieltäytyminen työyhteydestä naispappien kanssa on johtanut potkuihinkin, joista on korkeimman hallintooikeuden päätökset.
Myös kahden nuorisotyöntekijän potkuista on korkeimman oikeuden päätös:
ttps://yle.fi/uutiset/3-5379828
Nyt kirkon nuorisotyöntekijä, kunnallispoliitikko ja Aito avioliitto ry:n puheenjohtaja Susanna Koivula on julkisuudessa Twitterissä ilmoittanut, ettei hyväksy naispappien virkakäsitystä, eikä pidä syrjintänä heitä vastaan toimimista.
Koivulan työyhteisössä on 2 naista pappina.
Kirkko on myös antanut ohjeet seksuaali- ja sukupuolikasvatuksesta.
akasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?Open&cid=Content3C0C61
Koivula on kuitenkin kirkon nuorisotyöntekijänä esiintyen tai muutoin julkisuudessa moneen kertaan suhtautunut erittäin kriittisesti ohjeissa oleviin hänelle itselleenkin annettuihin kasvatustapoihin.
Merkilliseksi asian tekee, että Koivula itse puolustaa Sebastian Tynkkysen erottamista helluntaiseurakunnasta seksuaalisen suuntautumisen perusteella (alla lainaus):
"Mitä taas tulee Sebastian Tynkkysen seurakunnasta erottamiseen, niin keskeistä on tämä: kristillisellä seurakunnalla ei ole velvollisuutta pitää jäsenenään ketään, joka avoimesti puhuu tai toimii seurakunnan arvojen vastaisesti."
Koivula sotii omaa työnantajaansa vastaan ja paljon pienemmästä syystä puolustaa potkuja helluntaiseurakunnassa.
Naispappeutta ja kirkon ohjeita halveksitaan työyhteisössä
17
548
Vastaukset 17
Onko sinulla Pe. ku taas paha olla 🙁❓
- InhottavaRealistieikirj
Onko avauksen kysymyksenasettelu sinusta huono?
InhottavaRealistieikirj kirjoitti:
Onko avauksen kysymyksenasettelu sinusta huono?
Onneksi nuo Koivulan mielipiteen jakajat ovat kohta harvinaisuuksia.
Ei varmaan naispeppeja miellytä työtoverinsa julkiset kirjoitukset, joissa lyttää heidän työnsä.
Jopa osa helluntailaisista hyväksyy jo naiset opettajikseen, josta osoituksena on mm Johanna Tukiaisen saarnat, joista tulee lyhyt dokkari tänään Yle1-kanavalla 19.30.Pe.ku kirjoitti:
Ei varmaan naispeppeja miellytä työtoverinsa julkiset kirjoitukset, joissa lyttää heidän työnsä.
Jopa osa helluntailaisista hyväksyy jo naiset opettajikseen, josta osoituksena on mm Johanna Tukiaisen saarnat, joista tulee lyhyt dokkari tänään Yle1-kanavalla 19.30.Taidat olla innokkain Koivulan seuraaja 😂 On varmaan vaikea kuitenkin keksiä joka viikko uusia vääristelyjä hänestä 🤔❓
Pe.ku kirjoitti:
Jopa osa helluntailaisista hyväksyy jo naiset opettajikseen, josta osoituksena on mm Johanna Tukiaisen saarnat, joista tulee lyhyt dokkari tänään Yle1-kanavalla 19.30.Oletko muuten lukenut kaikki Suskin Usarin blogit🤓❓
http://susannakoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayttaja/susannakoivulausko.vainen kirjoitti:
Oletko muuten lukenut kaikki Suskin Usarin blogit🤓❓
http://susannakoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayttaja/susannakoivulaJa tästä varmaan keksit vääristellä aloituksesi 😉❓
http://susannakoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/264741-uskonnonvapaus-haastettuna?fbclid=IwAR0N-Mu60Wd8Y9Dr-XMEHjKPdNjAynl4zAnuug8pU2LY5_-6SiwWDHs7aFY
Kyllähän liberaalien naispappien ansiot Luterilaisen kirkon tuhoamisessa ovat kiistämättömät.
Paavali kirjoittaa sinulle:
1. Kor. 13:1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
SiunaustaPe.ku kirjoitti:
1. Kor. 13:1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
SiunaustaTarkoitatko tällaista tieteellistä määritelmää rakkaudesta.
"Rakkaus on riippuvuustila
Ihastuminen eli romanttinen rakkaus on siis aivokemiaa. Vaikka ihmiset tuntevat sen mitä voimakkaimmin, Rantalan mukaan se ei kuitenkaan ole tunne vaan pikemminkin vietti, joka saa yksilön kohdistamaan kaiken tarmonsa yhteen ihmiseen. Tämä taas kasvattaa todennäköisyyttä parisuhteen syntymiselle.
Rotkirchin mukaan rakkaus muistuttaa myös riippuvuustilaa.
– Tutkimuksissa on havaittu, että rakastuneen aivoissa aktivoituvat samat alueet kuin kokaiinin vaikutuksen alaisina. Hormonaalinen muutos ihmisessä on valtava. Se yhdistyy mielihyvään, päämäärän tavoitteluun, luovuuteen sekä voimakkaisiin tunteisiin.
Varsinaiset tunteet, kuten ilo, suru tai hämmennys vaihtelevat nopeasti, mutta romanttinen rakkaus voi kestää muutaman vuodenkin, kunnes se loppuu tai korvautuu pitkäkestoisella kiintymyksellä.
Aivokuvauksissa on havaittu myös, että romanttiseen rakkauteen liittyvät eri aivoalueet kuin tunteisiin.
– Aivoissa on hirveä välittäjäaineiden sekamelska. Pelkästään rakkauden kohteen ajatteleminen heikentää etuaivolohkon toimintaa, minkä vuoksi rakastunut tekee päättömiä asioita. Rakastuminen pistää oikeasti nupin sekaisin, Rantala summaa."
https://yle.fi/uutiset/3-8662216Pe.ku kirjoitti:
SiunaustaHyvin piilotat sen "rakkautesi " 😉
- hyvätuksu
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/a404f248-47b2-40ba-a1ff-2abfed0e570f
Ihan turhaan halveksitaan, nää on ihan hyviäJuu, helluntailaiset ovat saaneet omiin oppeihinsa hyvin sopivan nais-saarnaajan.
Evl-kirkossa naispappeja on jo yli puolet.
- surullinenasia
Uskon, että naispappeuden vastustaminen tulee jatkossa lisääntymään koko ajan, koska naiset eivät ole osoittautuneet papeiksi, jotka uskaltavat puolustaa kristillistä uskoa.
Naisen ovat vain myötäilijöitä ja kertovat vain kauniita tarinoita pienistä pojista ja pienistä tytöistä."Uskon, että naispappeuden vastustaminen tulee jatkossa lisääntymään koko ajan, koska naiset eivät ole osoittautuneet papeiksi, jotka uskaltavat puolustaa kristillistä uskoa. "
Uskoa saat vaikka joulupukkiin, mutta mitään faktoja et taida tuon väitteesi tueksi pystyä esittämään?
"naiset eivät ole osoittautuneet papeiksi, jotka uskaltavat puolustaa kristillistä uskoa."
Nyt tarkoitat taas kirstillisen uskon sijaan sitä sinun tulkintaasi siitä mitä kristllinen usko on. Ne kun eivät ole välttämättä sama asia.Uskovaisten joukossa on viisaanpiakin, kuten vaikka Ristin Voiton toimituspäällikkö Anssi Tiittanen.
Tuohon naispappeuden vastustustukseen voi käyttää samoja sanoja kuin Tiittanen käytti Aito avioliitto-aloitteesta aikoinaan:
"Onko tilanne kuin jääkiekko-ottelussa, jossa loppusummeri on soinut, yleisö on poistunut ja hallin valoja jo sammutellaan?
Hävinnyt joukkue on jäänyt silti kentälle pelailemaan ja toivoo, että voisi vielä vaikuttaa tulostaululla näkyviin numeroihin."Pe.ku kirjoitti:
Uskovaisten joukossa on viisaanpiakin, kuten vaikka Ristin Voiton toimituspäällikkö Anssi Tiittanen.
Tuohon naispappeuden vastustustukseen voi käyttää samoja sanoja kuin Tiittanen käytti Aito avioliitto-aloitteesta aikoinaan:
"Onko tilanne kuin jääkiekko-ottelussa, jossa loppusummeri on soinut, yleisö on poistunut ja hallin valoja jo sammutellaan?
Hävinnyt joukkue on jäänyt silti kentälle pelailemaan ja toivoo, että voisi vielä vaikuttaa tulostaululla näkyviin numeroihin."Tittanen ei kannata homoliittoja 😉
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa521266Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää86986- 164917
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105854Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30843Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201762Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as24729Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks44718Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93707- 25667
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu123654VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa43606- 61602
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12575Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.137533- 83528
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78520- 39495
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo185490sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75487