Mitä köyhät syö jouluna. Onko rahaa ostaa ruokaa. Kannattaa nyt jo alkaa säästämään ensi vuoden jouluksi rahaa ettei sossusta sitten tulla kinumaan.
Köyhän joulu
24
1195
Vastaukset
- Makarooniiii
No makaroonia makaroonia ja makaroonia ja vielä kerran makaroonia. Siitä on nyt unelmoitu viimeiset 12 kuukautta ja säästetty tuohon makarooooniiiinnnn....
- roletaari
En tiedä lainkaan mitä syön jouluna. Arvata voisi mutta se olisi täysin arpapeliä.
- ontätäjojauhettu
Eikö tätä nyt ole jo täällä jauhettu ihan riittävästi. Köyhät syö jouluna KINKKUA! Parempi väki syö kalkkunaa ja muuta kevyempää jouluna.
Makaronivajakki tietty syö joulunakin makaronia...- Tunsinyhdentommosen
Leenaa katso vaivaa,kun ei tiedä miten köyhillä on vara ajaa jenkkiautoilla. Se vaan,että toisilla on älyä ostaa ja myydä.
- Voitedelleenmiettiä
Kyllä on rahaa ja ruokaa. Isoin ongelma ,kun ei tykätä kinkusta. Niin pitää ostaa hirveästi lohta! Työtönkin voi ja tekee bisnestä. Miten me muuten ajettaisiin isoilla autoilla. Ei ne ilmaisia ole.
- Sulo.Välinaippa
Eikös kela voisi jakaa joulun alla ruokaa? ja vaippoja aikuisosaamattomille tuhlaajille niin pysyis paikat kuivina edes jouluna.
oon säästänyt muutaman satalappusen, tammikuussa aloitin.. - Kuningasidea
Juu hyvä idea. Kestovaippa aatonaattona persiiseen, pois uudenvuoden jälkeen..
- päähäntaottu
Ainakin rosollia johon ostin suolakurkkuja ja punajuuria valmiiksi. Janssonin kiusausta ja kaikkea, silti suhtaudutaan kuin nälkää näkevään, seuraavaksi kysyn mitä Teille sitten kuuluu hyvääkö.
- eiolekallistaruoka
Jokaisella on rahaa ostaa jouluruokaa, ellei ole juonnut, pelannut tai tupakoinnut rahojaan täysin holtittomasti. Jouluruoka on edullista, ei maksa mahdottomia ostaenkaan ja itse tehden vielä edullisempaa. Muutamalla eurolla jo ostaa jouluruokaa ja parilla kympillä saa melkoisen joulupöydän koreasti.
Sukuloimaan syömään. Itse tehden laatikot ja jäädykkeet. Ehkä piparitkin. Ei viinaa ei glögiä ei edes olutta. Kotikaljaa ja vissyy vaan jos tarjotaan.
- eijouluksisukuloimaan
Sukuloimaan syömään... Huhhuh, sanon minä! Siellä on kuule monasti toisiakin sukulaisia, jos on sellaista parveilevaa sukua. Ei ole kovin mukavaa viettää mitään parveilujouluja, kun aina joku vetää herneen nenään tai vetää toisen vaimoa viikseen ja siitä tulee riitaa. Ja se ruoka sitten, kakrut vinkuu, kun ei voi syödä sitä ja tätä tai pitäisi olla sitä ja tätä. No, sitten se joulupukki tulee, jos tulee ajallaan ja jakaa lahjat lapsille, sekä aikuisille. Lasten lahjoissa menee ihan överiksi, kun toiset lapset saa tietokoneita ja moottotikelkkoja, toiset vaan parit kalsarit ja villasukat, kakruille tulee hirveä riitä lahjoista ja joulupukkia haukutaan epäreiluksi jätkäksi, suoraan sanottuna ihan paska jätkä. Ja jossain välissä Pauli* panee Kallen* vaimoa Marjattaa* ja Kalle suuttuu, siinä juostaa pitkin Aleksanterinkatua*. Onni* sammuu parvekkeelle ja Seppo* heitetään munasillaan kadulle. Veijo* lukee kirjaa koko joulun saunanlauteilla kossupullo seuranaan, sauna kun on koko talon rauhallisin paikka.
*nimet muutettu, ettei asianosaisia tunnista, tapaukset todellisia! eijouluksisukuloimaan kirjoitti:
Sukuloimaan syömään... Huhhuh, sanon minä! Siellä on kuule monasti toisiakin sukulaisia, jos on sellaista parveilevaa sukua. Ei ole kovin mukavaa viettää mitään parveilujouluja, kun aina joku vetää herneen nenään tai vetää toisen vaimoa viikseen ja siitä tulee riitaa. Ja se ruoka sitten, kakrut vinkuu, kun ei voi syödä sitä ja tätä tai pitäisi olla sitä ja tätä. No, sitten se joulupukki tulee, jos tulee ajallaan ja jakaa lahjat lapsille, sekä aikuisille. Lasten lahjoissa menee ihan överiksi, kun toiset lapset saa tietokoneita ja moottotikelkkoja, toiset vaan parit kalsarit ja villasukat, kakruille tulee hirveä riitä lahjoista ja joulupukkia haukutaan epäreiluksi jätkäksi, suoraan sanottuna ihan paska jätkä. Ja jossain välissä Pauli* panee Kallen* vaimoa Marjattaa* ja Kalle suuttuu, siinä juostaa pitkin Aleksanterinkatua*. Onni* sammuu parvekkeelle ja Seppo* heitetään munasillaan kadulle. Veijo* lukee kirjaa koko joulun saunanlauteilla kossupullo seuranaan, sauna kun on koko talon rauhallisin paikka.
*nimet muutettu, ettei asianosaisia tunnista, tapaukset todellisia!Otan osaa. Täällä pieni suku, vähän lapsia. Vähän alkoholia.
- eijouluksisukuloimaan
uunounelmaerakko kirjoitti:
Otan osaa. Täällä pieni suku, vähän lapsia. Vähän alkoholia.
Kiitos osanotosta! Näistä tälläisistä jouluista saisi ihan kirjan aikaiseksi, on ne niin hurjia juttuja. Ja mikä kummallisinta, sama sakki kokoontuu joka joulu yhteen vaikka, aina menee riitelyksi. Yhtenäkin jouluna Reino* puolestaan pani sitä Kallen* vaimoa Marjattaa* ja Kalle* veti herneet nenään siitä, taas juostiin kalsarisillaan Aleksanterinkadulla*, luulisi porukan jo tietävän, että mitä tuleman pitää. Marjatta* ei ole turhan nuuka pimsloorastaan ja lopputulos on aina sama. Onni* puolestaan osaa muuten järjestää hauskaa, yleensä läträä viinalla itsensä siihen kuntoon, että milloin kaatuu jo aattona kadulla puistolehmuksen kaarnaista kylkeä vasten naamalleen ja koko naamarustinkin on koko joulun niin hirveässä kunnossa, että lapsia pelottaa. Yhtenä jouluna Eino* puolestaan poltti tupakkaa sytyttäessään Veikon* auton kattoverhoilun, henkilövahingoilta vältyttiin, mutta aika kärventynyttä porukkaa oli joulupöydässä. Seppo* puolestaan lensi munasillaan kadulle aattoiltana, kun paukautti nyrkillä suutuksissaan seinään ja gyprokseinään tuli nyrkin mentävä reikä. Nyrkinisku oli tarkoitettu alunperin talon isännän naamaan, mutta meni ohitse. Vaatteet heitettiin Sepon* perään sentään kadulle.
*nimet muutettu, ettei asianosaisia tunnista, tapaukset todellisia!
- katumiesSeppo
Ehdinkin jo säikähtää, kunnes havaitsin nimien olevan muutettuja;-)
- Etkötiennyt
Rahaa on. Jos ei ole niin voi ostaa jotain halvalla ja myydä voitolla eteenpäin.
- NinaT
Onneksi on keinot saada lisää rahaa. Heh heh.
- Ihankaikkee
Lohikeitto, kinkkukiusaus, savuporojuustojoululimppua, kalkkunaleikettä, sienisalaattia, tähtitorttuu, piparii, kuppi kermasokerikahvia, luumurusinasoppaa, riisipuuroo, ym ym ym ym valmisruokaa
- LanttuLoora
Systerille syömään, joten riippuu siitä. Kotiin laatkoita, karjalanpaistia ja jotain kalaa. Paljon riippuu siitä, että saadaanko se lahjakortti sossusta. Jos saadaan, niin tarjoilut on runsaammat, jos ei niin sitten on vaatimatonta. Sosiaalityöntekijä vaihtui, joten en nyt sitten tiedä saadaanko vaiko ei.
- qwaswerdsferdfsw
Mihin ihmeeseen hävität yhteiskunnan jakaman rahan? Toimeentulotuessa on määritelty 8€/päivä ruokaa ja juomaan. Kyllä sillä kustantaa ruokaa kummasti jouluunkin. Ei ne joulun safkat ole kalliita, että pienellä rahalla saa melkoiset tarjoilut.
Eihän ihminen määräänsä enempää voi syödä muutenkaan!
Jos joulupuuroa keittelee riisistä, saa sitäkin muutamalla eurolla suuremmallekin perheelle. Jos siihen rusina- tai sekahelmäsoppaa, ei sekään mahdottomia maksa.
Laatikot on halpoja ja helppoja valmistaa, valmiinakaan eivät ole kalliita ostella. Muutamalla eurolla valmistaa suuremmallekin poppoolle kaikki lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikot.
Kalat, kalkkunat ja kinkut on kuitenkin aika edullisia ostella.
Jos viineja joulupöytään ostelee Alkosta, löytyy siihenkin köyhälle varsin edullisia vaihtoehtoja.
Juustotarjottimelle ostaa muutaman juustonkin edullisesti, jo 10€ saa useamman juuston tarjottimelle. - LanttuLoora
qwaswerdsferdfsw kirjoitti:
Mihin ihmeeseen hävität yhteiskunnan jakaman rahan? Toimeentulotuessa on määritelty 8€/päivä ruokaa ja juomaan. Kyllä sillä kustantaa ruokaa kummasti jouluunkin. Ei ne joulun safkat ole kalliita, että pienellä rahalla saa melkoiset tarjoilut.
Eihän ihminen määräänsä enempää voi syödä muutenkaan!
Jos joulupuuroa keittelee riisistä, saa sitäkin muutamalla eurolla suuremmallekin perheelle. Jos siihen rusina- tai sekahelmäsoppaa, ei sekään mahdottomia maksa.
Laatikot on halpoja ja helppoja valmistaa, valmiinakaan eivät ole kalliita ostella. Muutamalla eurolla valmistaa suuremmallekin poppoolle kaikki lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikot.
Kalat, kalkkunat ja kinkut on kuitenkin aika edullisia ostella.
Jos viineja joulupöytään ostelee Alkosta, löytyy siihenkin köyhälle varsin edullisia vaihtoehtoja.
Juustotarjottimelle ostaa muutaman juustonkin edullisesti, jo 10€ saa useamman juuston tarjottimelle.... Jo kymmenellä eurolla saa useamman juuston tarjottimelle. Huh! Viime viikolla arvoin, ostaako vessapaperia vai maitoa. En osta jouluksi kympillä juustoja, todellakaan. Ja jos ostaisinkin, niin siitähän sinä vasta hermostuisit, että köyhä sellaiseen rahansa laittaa. Vastasin vain kysymykseen piruuttaan. Alkoa en tarvitse myöskään jouluna, mutta lapsille olen ostanut lahjoja, sori siitä. Enkä puhu nyt mistään pelikonsoleista tai televisioista, vaan hyvin vaatimattomista lahjoista, sukista, askartelutarvikkeista, kosmetiikasta.
- Arkijoulujuhannus
Ei köyhä vietä joulua, tms kulutusjuhlia.
Köyhä pärjää minimillä vuoden ympäri.
On suunniteltava vähällä. - MäVaanTäältäJostain
No eipä tässä mitään isompia ihmeitä jouluksi ollut, mutta eipä sitä tarvettakaan ollut juuri enempään ei sen puoleen..
Sain yhdeltä tuttavaltani aika kivan kokoisen palan savukalkkunaa, mikä oli vielä todella hyvää. Sen savustanut todella osasi asiansa.
Lidlistä ostin loimulohta tarjouksesta, puolen kilon file oli minulle ihan hyvän kokoinen.
2 pientä rasiaa laatikoita, perunaa sekä porkkanaa, ne kanssa tarjouksesta.
Sitten ilmaiseksi saatua sinappisilakkaa noin 200gr purkki ja pieni paketti kylmäsavulohta muutamalla eurolla.
Söin kyllä itseni ihan riittävän täyteen noista parina päivänä, laatikot ovat kuitenkin aika täyttäviä.. Sen enempää en jaksakaan jouluruokia syödä, niin hyviä kuin ne ovatkin.
Toki sitten oli mulla joululimppu myös Lidlistä, 1,39€ maksoi ja sitten iso pussillinen pipareita, maksoi myös Lidlissä 0,99 euroa tarjouksessa. Symphony-konvehtirasian olin ostanut jo ajoissa tarjouksesta, 3,99 euroa ja kahvina mulla oli Saludoa, normihinnallakin Tokmannilta 2,89€/pkt. Sitä ostan usein muutenkin ja kahvia ostan muutenkin sillä periaatteella, ettei maksa ainakaan kauheasti yli tuon kolmen euron paketilta.
Eli tarjouksia siinäkin asiassa, kuten tuossa sittarissa oli pitkään Costa Ricaa 8€/3pkt, Lidlissä oli jotain Bellarom Gold-kahvia vitosella 2pkt.
Mutta tosiaan, ei mulla nuo joulun ruuat ja herkut nyt kuitenkaan mitään älyttömiä tehneet, 20-30 euroa koko juttu.
Lahjoja nyt en tarvitse, yksineläjä olen, ja noita tarpeellisia ostan vuoden mittaan mitä tarvitsen.
Sillä periaatteella, että milloin on hyviä tarjouksia ja itse sen verran varoissaan, että pystyy satsaamaan tarpeellisia. Esimerkiksi marraskuulla ostin jo uuden kahvinkeittimen hyvästä tarjouksesta, koska nykyiseni on jo sen verran vanha ja viimeisillään, että tuskin toimii ainakaan kovin kauaa ensi vuoden puolelle kuitenkaan. Uusi keitin, normisti noin 20e, oli tuossa tyrkyssä 12€. Eli ei paha.
Ja toinen oli aikanaan Tokmannilta, kun tarvitsin uuden talvitakin. Olin jo tietynlaista takkia katsellut jonkin aikaa ennen, mutta sitten kun huomasin erään kerran, että ko takit olivat -50% tarjouksessa, niin tietysti ostin 2 samantien. 50€ oli normihinta, mutta tosiaan tuolla periaatteella tuli sitten otettua 2, eikä tässä nyt tarvitse muutamaan vuoteen miettiä talvitakin ostoa.
Toki pari lähisukulaista lahjoi mua väkisin, että sain pari lahja-arpaa sekä pari suklaalevyä heiltä.
Mutta se siitä. Yleisesti ottaen, kyllä sitä joulun tekee pienelläkin rahalla.
Nyt tietysti kannattaa ostaa joulutarjouksista tavaraa talteen.
Yhdessä lähikaupassa on suklaata -50% alennuksessa, niin tuli ostettua muutama rasia, joilla pärjään varmaan liki kesään asti. Sitten ruokai, kuten kinkkua saa kanssa halvalla nyt, joten sitäkin tuli ostettua pakkaseen, vaikka en nyt kinkusta kauheammin pidäkään muuten. Mutta joulukinkusta saa kyllä hyviä laatikkoruokia, keittoja ja sopii kyllä pitsaankin tosi hyvin, kunhan tekee pohjankin itse ja näin.
Et sillä itse tuli säästeltyä tähän viikkoon näitä "jouluhankintoja". Siis säästin rahaa pidemmän aikaa juurikin tätä viikkoa ajatellen ja muutenkin ajattelin, että esim. juuri pakkaseen kannattaa hamstrata sapuskaa.
Noita joululimppujakin on nyt poistohinnoilla 0,99€/kpl ja niissä on vielä käyttöaikaa ihan hyvin ja on suht hyvää leipääkin vielä. Niin pakkaseen vaan muutama limppu. Ja pari isoa kinkkua kanssa, kokkaa ne valmiiksi vielä eri muotoihin, niin hyväö tulee. Ja osan pakastaa kypsytettynä sinällään annosrasioihin, niin niistä saa sitten laitettua ruokiin lisukkeeksi mitä tarvii. - MäVaanTäältäJostain
Lyhyesti sanoen järki kannattaa säilyttää myös joulun aikaan ihan siinä kuin muulloinkin.
Miettii tosiaan, että mitä ja kuinka paljon oikeasti tarvitsee ja asennoituu vielä siten, että osaa olla tyytyväinen ja nauttia jopa pienemmästäkin.
En nyt oikein osaa asennoitua itseeni köyhänä, mutta ei mulla rahaa kyllä ole mitään älyttömiäkään. Vielä siihen lisäksi se tosiasia, että olen kuitenkin käytännöllisesti katsoen yksin vastuussa kaikesta, joten siihenkään ei voi oikein luottaa, että joku tulee ja pelastaa jos itse vaikka esimerkiksi hullaantuisi tuhlaamaan jouluna. Kun aina joutuu ajasta riippumatta miettimään sitä, että miten pärjää seuraavankin kuukauden sillä mitä saa.
Joten pakko olla pihi ympäri vuoden. - Näinvaaon
Joulu tulee joka vuosi vaikka ei olisi rahaa syödä kun kaurapuuroa. Kokemuksella.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912980Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991706Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461587- 871401
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4031400Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4031323Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21119Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381067Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun334908Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden258875