Kokemuksia elektrofysiologisesta tutkimuksesta ja ablaatiosta??
Itellä ensviikolla ja jännittää!!
Elektrofysiologinen tutkimus ja ablaatio
23
3080
Vastaukset
- kokemustaon
Olen 18-vuotias tyttö ja olen ollut kyseisessä toimenpiteessä kaksi kertaa. Kerran nukutettuna ja kerran pelkällä puudutuksella. Molemmat kerrat svt:n takia. Toimenpide kestää parista tunnista muutamaan ja toipuminen tapahtuu nopeasti. Hiukan epämiellyttävä kivun ja epämiellyttävien tykyttelyjen takia, mutta lopulta aika helppo toimenpide. Kipulääkettä saa ja koko ajan kuulee, mitä lääkäri kertoo. Kaikilla kokemus erilainen, mutta pelkkää positiivista olen kuullut. Toimenpiteen jälkeen pitää makuuasennossa olla muutama tunti, jonka jälkeen saa nousta ylös. Riippuu ihmisestä, mutta itse "jouduin" molemmilla kerroilla jäämään osastolle yöksi, mutta pääsin seuraavana aamuna heti kotiin.
Voin kertoa tarkemmin, jos kiinnostaa. Ja kysele ihmeessä jos on jotain tiettyä, mitä haluat tietää. Oletko minkä takia itse menossa toimenpiteeseen?- Moiiiiiii
Olen myös 18vuotias, ja kokeeseen menen epäselvien tajuttomuuskohtausten ja tykyttelyn takia. Sattuiko se nivuspuudutus?
Ap - kokemustaon
Moiiiiiii kirjoitti:
Olen myös 18vuotias, ja kokeeseen menen epäselvien tajuttomuuskohtausten ja tykyttelyn takia. Sattuiko se nivuspuudutus?
ApNivuspuudutus nipisti vain vähän! Ei siis syytä huoleen.
- ablaatiox2
Olen ollut 2 kertaa, SVT:een takia. Puudutus laitetaan nivuseen ja se oli ainut kipu mitä tunsin. Hieman se on ilkeän tuntuista nivusessa, mutta ei kestä kauaa, tuntuu siis ihan pistämiseltä. Katetrien liikkumista ei tunne. Koska rytmihäiriötä ei saatu esille, mahd polttamista varten, niin tilanne ei kestänyt kauaa.
Jos rytmihäiriö olis itullut esiin niin olisi annettu kipulääkettä polttamisen takia.
Tsemppiä matkaan, ite jännitin ihan älyttömästi, mutta ihan easya puudutuksen jälkeen. Sitten muutama tunti paikoillaan ja jos ei polteta/tehdä mitään extraa niin pääsee kotiin samana päivänä. Yötä joudun kuulemma olemaan kun tutkimus tehdään vasta päivällä ja asun niin kaukana sairaalasta. Mua stressaa eniten varmaan se että menkt pitäis olla just sillon tutkimuspäivänä. Onkohan se este tai jos joudun makaamaan pitkään niin mitähän mä sitten teen??
- kokemustaon
Itselläni olisi myös ollut menkat toisella ablaatiokerralla, mutta söin kuukautisten siirtopillereitä niin ei tarvinnut sen pahemmin miettiä.
Olisiko sinulla mahdollista syödä siirtopillereitä tuolloin? - Moiiiiiii
kokemustaon kirjoitti:
Itselläni olisi myös ollut menkat toisella ablaatiokerralla, mutta söin kuukautisten siirtopillereitä niin ei tarvinnut sen pahemmin miettiä.
Olisiko sinulla mahdollista syödä siirtopillereitä tuolloin?Mulla ei oo pillereitä käytössä, enkä oikeestaan edes halua syödä mitään lääkkeitä mitö ei ole pakko.
- SVT
Kävin itse viime viikolla Meilahdessa samassa operaatiossa. Hyvin meni! SVT on nyt toivottavasti historiaa...
- SVT
Aamulla mentiin osastolle 7.30, vaihdettiin sairaalavaatteet päälle. Hoitajat tulivat siistimään nivuset karvoista siitä kohtaa nivusista mistä mennään sisään katetrien kanssa. Sen jälkeen laitettiin kanyylia (neula tippaa varten) käteen.
Olin kahden hengen huoneessa, jossa toinenkin kaveri oli menossa samaan operaatioon. Kahdessa operaatiohuoneessa niitä tehtiin samaan aikaan. Ennen meitä pääsi ilmeisesti 2 muuta operaatioon, ei niissä kauaa mennyt. Minut siirrettiin sydänasemalle klo 9.30 maissa, missä pääsinkin heti sisään operaatio/leikkaussaliin.
Salissa laitettiin paljon EKG-lätkiä selkään ja rintaan minkä jälkeen menin pitkälleni operaatiopöydälle. Sitten pestiin nivusalue jollain sterilisoivalla aineella ja laitettiin suojaliinat päälle. Tämän jälkeen lääkäri saapui paikalle ja puudutti nivusen. Katetri sisään ja sieltä kautta sähköpiuhoja sydämeen. Kun piuhat oli paikoillaan, viereisessä tietokonehuoneessa toinen lääkäri alkoi etsimään ryhmihäiriön aiheuttavaa paikkaa. Itselläni se löytyikin saman tien. Hetken aikaa lääkärit tekivät tahallisia rytmihäiriöitä sähköllä, mikä tuntui hieman epämukavalta (sama kuin SVT normaalisti). Lääkäri tuli kertomaan että elektrofysiologinen tutkimus on valmis ja voidaan aloittaa varsinainen hoito.
Hoitaja antoi kipulääkettä tipan kautta, mikä sai aikaiseksi rennon tilan (hieman kuin olisi ollut humalassa). Lääkärit vaihtoivat oikeat piuhat katetriin ja polttivat häiritsevän hermoradan sydämestä. Ei tuntunut oikein miltään. Tämän jälkeen vielä testattiin että SVT ei lähde uudestaan liikkeelle.
Lääkäri tuli kertomaan että valmista tuli, kaikki meni hyvin ja SVT pitäisi olla nyt korjattu. Eivät saaneet sitä enää käynnistymään uudestaan.
Koko hommaan meni tunnin verran aikaa.
Tämän jälkeen piti varovasti siirtyä omaan sänkyyn, että nivusen haava ei ala vuotamaaan (siihen laitettiin yksi tikki). Siirryttiin sängyllä omalle osastolle, missä piti maata liikkumatta 2 tuntia, sen jälkeen sain ruokaa ja pystyin käymään jo WC:ssä. Hoitajat seurasivat tarkkaan haavaa ettei se ala vuotamaan. 6 tuntia operaation jälkeen sai lähteä taksilla kotiin, itse ei saa ajaa. - Juuuuuuuuuuu
SVT kirjoitti:
Aamulla mentiin osastolle 7.30, vaihdettiin sairaalavaatteet päälle. Hoitajat tulivat siistimään nivuset karvoista siitä kohtaa nivusista mistä mennään sisään katetrien kanssa. Sen jälkeen laitettiin kanyylia (neula tippaa varten) käteen.
Olin kahden hengen huoneessa, jossa toinenkin kaveri oli menossa samaan operaatioon. Kahdessa operaatiohuoneessa niitä tehtiin samaan aikaan. Ennen meitä pääsi ilmeisesti 2 muuta operaatioon, ei niissä kauaa mennyt. Minut siirrettiin sydänasemalle klo 9.30 maissa, missä pääsinkin heti sisään operaatio/leikkaussaliin.
Salissa laitettiin paljon EKG-lätkiä selkään ja rintaan minkä jälkeen menin pitkälleni operaatiopöydälle. Sitten pestiin nivusalue jollain sterilisoivalla aineella ja laitettiin suojaliinat päälle. Tämän jälkeen lääkäri saapui paikalle ja puudutti nivusen. Katetri sisään ja sieltä kautta sähköpiuhoja sydämeen. Kun piuhat oli paikoillaan, viereisessä tietokonehuoneessa toinen lääkäri alkoi etsimään ryhmihäiriön aiheuttavaa paikkaa. Itselläni se löytyikin saman tien. Hetken aikaa lääkärit tekivät tahallisia rytmihäiriöitä sähköllä, mikä tuntui hieman epämukavalta (sama kuin SVT normaalisti). Lääkäri tuli kertomaan että elektrofysiologinen tutkimus on valmis ja voidaan aloittaa varsinainen hoito.
Hoitaja antoi kipulääkettä tipan kautta, mikä sai aikaiseksi rennon tilan (hieman kuin olisi ollut humalassa). Lääkärit vaihtoivat oikeat piuhat katetriin ja polttivat häiritsevän hermoradan sydämestä. Ei tuntunut oikein miltään. Tämän jälkeen vielä testattiin että SVT ei lähde uudestaan liikkeelle.
Lääkäri tuli kertomaan että valmista tuli, kaikki meni hyvin ja SVT pitäisi olla nyt korjattu. Eivät saaneet sitä enää käynnistymään uudestaan.
Koko hommaan meni tunnin verran aikaa.
Tämän jälkeen piti varovasti siirtyä omaan sänkyyn, että nivusen haava ei ala vuotamaaan (siihen laitettiin yksi tikki). Siirryttiin sängyllä omalle osastolle, missä piti maata liikkumatta 2 tuntia, sen jälkeen sain ruokaa ja pystyin käymään jo WC:ssä. Hoitajat seurasivat tarkkaan haavaa ettei se ala vuotamaan. 6 tuntia operaation jälkeen sai lähteä taksilla kotiin, itse ei saa ajaa.Tuliko nivuseen mustelma ta oliko se kipeä toimenpiteen jälkeen?
- SVT
Tuli pieni mustelma. On se ollut hieman arka, mutta alkaa nyt viikon jälkeen olemaan lähes parantunut.
- ApuaaaA
SVT kirjoitti:
Tuli pieni mustelma. On se ollut hieman arka, mutta alkaa nyt viikon jälkeen olemaan lähes parantunut.
Okei. Itellä huomenna edessä ja voin sanoo että syke on valmiiks jo 200:o
- SVT
OK, hyvin se menee. Laita raporttia tänne sitten :-)
- Eituumitää
SVT kirjoitti:
OK, hyvin se menee. Laita raporttia tänne sitten :-)
Ohi on ja voin sanoos etten ikinä oo kokenu mitään noin kamalaa. Tulin sairaalaan klo. 11 päivällä ja kaikki alkoi hyvin. Odotin ja odotin kunnes klo. 14 minut tultiin hakemaan. Nivusten puhdistus kirveli, mutta puudutus ei sattunut yhtään. Sitten kun lääkäri alkoi etsiä oikeaa suonta jollain jousella tai vieterillä. Mua ei oo ikinä sattunu mikään niin paljon kuin se. Tunnin ronkkimisen jälkeen se löytyi. Tahdistukset oli kamalia. Kaiken kaikkiaan 4 tuntia tämä kesti. Hoitajille kuitenkin paljon plussss ihania ovat.
- SVT
Huh, mutta tuliko SVT hoidettua?
- Vihdoin
SVT kirjoitti:
Huh, mutta tuliko SVT hoidettua?
Joo, se saatiin houdettua!! Nyt on kyllä nivunen tosi kipee. Äskön poistettiin tikki ja nyt kirvelee. Onneks koht kotiin!!
- SVT
Ai siis sitä nivusta piti kaivella ennen kuin oikea suoni löytyi? Olipas huono lääkäri. Mulla se löytyi heti kun teki puukolla viillot...
Nyt viikon aikana on sydän jännästi muljautellut. Yrittää käynnistää SVT:tä mutta ei vaan käynnisty. Se taitaa olla normaalia näin ablaation jälkeen. - Jooooo
SVT kirjoitti:
Ai siis sitä nivusta piti kaivella ennen kuin oikea suoni löytyi? Olipas huono lääkäri. Mulla se löytyi heti kun teki puukolla viillot...
Nyt viikon aikana on sydän jännästi muljautellut. Yrittää käynnistää SVT:tä mutta ei vaan käynnisty. Se taitaa olla normaalia näin ablaation jälkeen.Joo tunnin se sitä kaiveli, ei mitään lääkettä kipuihin vaikka siinä itkin. Toivottavasti ei enää ikinä uudestaan! Ja oo luulen kanssa että on normaalia.
- kokemustaon
Jooooo kirjoitti:
Joo tunnin se sitä kaiveli, ei mitään lääkettä kipuihin vaikka siinä itkin. Toivottavasti ei enää ikinä uudestaan! Ja oo luulen kanssa että on normaalia.
Kamalaa kuulla, että sulla kokemus oli tollanen:/
Tosiaan, se onkin erilainen jokaisella ihmisellä, joten koskaan ei voi varmana sanoa sattuuko toimenpide vai ei (tms). - kokemustaon
SVT kirjoitti:
Nyt viikon aikana on sydän jännästi muljautellut. Yrittää käynnistää SVT:tä mutta ei vaan käynnisty. Se taitaa olla normaalia näin ablaation jälkeen.Kyllä vaan, normaalia on. Mullakin mulju sydän ihan tosi oudosti ja epämukavasti seuraavana päivänä ablaatiosta ja vielä monta viikkoa toimenpiteen jälkeen.
- Mjeps
kokemustaon kirjoitti:
Kamalaa kuulla, että sulla kokemus oli tollanen:/
Tosiaan, se onkin erilainen jokaisella ihmisellä, joten koskaan ei voi varmana sanoa sattuuko toimenpide vai ei (tms).Niimpä.. No mutta se on onneks ohi!
- Huohh
Miten teillä muuten parani nivunen? Mulla vielä aika arka ja punakka. Tosta reijästäkin näyttisi tulevan mätää, vaikka aamuin illoin huolellisesti putsannut. Kai se täytyy antibiootit hakee jos ei tosta ala parantuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019