Elektrofysiologinen tutkimus ja ablaatio

Kokemuksia elektrofysiologisesta tutkimuksesta ja ablaatiosta??
Itellä ensviikolla ja jännittää!!

23

2569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemustaon

      Olen 18-vuotias tyttö ja olen ollut kyseisessä toimenpiteessä kaksi kertaa. Kerran nukutettuna ja kerran pelkällä puudutuksella. Molemmat kerrat svt:n takia. Toimenpide kestää parista tunnista muutamaan ja toipuminen tapahtuu nopeasti. Hiukan epämiellyttävä kivun ja epämiellyttävien tykyttelyjen takia, mutta lopulta aika helppo toimenpide. Kipulääkettä saa ja koko ajan kuulee, mitä lääkäri kertoo. Kaikilla kokemus erilainen, mutta pelkkää positiivista olen kuullut. Toimenpiteen jälkeen pitää makuuasennossa olla muutama tunti, jonka jälkeen saa nousta ylös. Riippuu ihmisestä, mutta itse "jouduin" molemmilla kerroilla jäämään osastolle yöksi, mutta pääsin seuraavana aamuna heti kotiin.

      Voin kertoa tarkemmin, jos kiinnostaa. Ja kysele ihmeessä jos on jotain tiettyä, mitä haluat tietää. Oletko minkä takia itse menossa toimenpiteeseen?

      • Moiiiiiii

        Olen myös 18vuotias, ja kokeeseen menen epäselvien tajuttomuuskohtausten ja tykyttelyn takia. Sattuiko se nivuspuudutus?
        Ap


      • kokemustaon
        Moiiiiiii kirjoitti:

        Olen myös 18vuotias, ja kokeeseen menen epäselvien tajuttomuuskohtausten ja tykyttelyn takia. Sattuiko se nivuspuudutus?
        Ap

        Nivuspuudutus nipisti vain vähän! Ei siis syytä huoleen.


    • ablaatiox2

      Olen ollut 2 kertaa, SVT:een takia. Puudutus laitetaan nivuseen ja se oli ainut kipu mitä tunsin. Hieman se on ilkeän tuntuista nivusessa, mutta ei kestä kauaa, tuntuu siis ihan pistämiseltä. Katetrien liikkumista ei tunne. Koska rytmihäiriötä ei saatu esille, mahd polttamista varten, niin tilanne ei kestänyt kauaa.
      Jos rytmihäiriö olis itullut esiin niin olisi annettu kipulääkettä polttamisen takia.

      Tsemppiä matkaan, ite jännitin ihan älyttömästi, mutta ihan easya puudutuksen jälkeen. Sitten muutama tunti paikoillaan ja jos ei polteta/tehdä mitään extraa niin pääsee kotiin samana päivänä.

    • Yötä joudun kuulemma olemaan kun tutkimus tehdään vasta päivällä ja asun niin kaukana sairaalasta. Mua stressaa eniten varmaan se että menkt pitäis olla just sillon tutkimuspäivänä. Onkohan se este tai jos joudun makaamaan pitkään niin mitähän mä sitten teen??

      • kokemustaon

        Itselläni olisi myös ollut menkat toisella ablaatiokerralla, mutta söin kuukautisten siirtopillereitä niin ei tarvinnut sen pahemmin miettiä.

        Olisiko sinulla mahdollista syödä siirtopillereitä tuolloin?


      • Moiiiiiii
        kokemustaon kirjoitti:

        Itselläni olisi myös ollut menkat toisella ablaatiokerralla, mutta söin kuukautisten siirtopillereitä niin ei tarvinnut sen pahemmin miettiä.

        Olisiko sinulla mahdollista syödä siirtopillereitä tuolloin?

        Mulla ei oo pillereitä käytössä, enkä oikeestaan edes halua syödä mitään lääkkeitä mitö ei ole pakko.


    • SVT

      Kävin itse viime viikolla Meilahdessa samassa operaatiossa. Hyvin meni! SVT on nyt toivottavasti historiaa...

      • Haluatko kertoa enemmän?


      • SVT

        Aamulla mentiin osastolle 7.30, vaihdettiin sairaalavaatteet päälle. Hoitajat tulivat siistimään nivuset karvoista siitä kohtaa nivusista mistä mennään sisään katetrien kanssa. Sen jälkeen laitettiin kanyylia (neula tippaa varten) käteen.

        Olin kahden hengen huoneessa, jossa toinenkin kaveri oli menossa samaan operaatioon. Kahdessa operaatiohuoneessa niitä tehtiin samaan aikaan. Ennen meitä pääsi ilmeisesti 2 muuta operaatioon, ei niissä kauaa mennyt. Minut siirrettiin sydänasemalle klo 9.30 maissa, missä pääsinkin heti sisään operaatio/leikkaussaliin.

        Salissa laitettiin paljon EKG-lätkiä selkään ja rintaan minkä jälkeen menin pitkälleni operaatiopöydälle. Sitten pestiin nivusalue jollain sterilisoivalla aineella ja laitettiin suojaliinat päälle. Tämän jälkeen lääkäri saapui paikalle ja puudutti nivusen. Katetri sisään ja sieltä kautta sähköpiuhoja sydämeen. Kun piuhat oli paikoillaan, viereisessä tietokonehuoneessa toinen lääkäri alkoi etsimään ryhmihäiriön aiheuttavaa paikkaa. Itselläni se löytyikin saman tien. Hetken aikaa lääkärit tekivät tahallisia rytmihäiriöitä sähköllä, mikä tuntui hieman epämukavalta (sama kuin SVT normaalisti). Lääkäri tuli kertomaan että elektrofysiologinen tutkimus on valmis ja voidaan aloittaa varsinainen hoito.

        Hoitaja antoi kipulääkettä tipan kautta, mikä sai aikaiseksi rennon tilan (hieman kuin olisi ollut humalassa). Lääkärit vaihtoivat oikeat piuhat katetriin ja polttivat häiritsevän hermoradan sydämestä. Ei tuntunut oikein miltään. Tämän jälkeen vielä testattiin että SVT ei lähde uudestaan liikkeelle.

        Lääkäri tuli kertomaan että valmista tuli, kaikki meni hyvin ja SVT pitäisi olla nyt korjattu. Eivät saaneet sitä enää käynnistymään uudestaan.

        Koko hommaan meni tunnin verran aikaa.

        Tämän jälkeen piti varovasti siirtyä omaan sänkyyn, että nivusen haava ei ala vuotamaaan (siihen laitettiin yksi tikki). Siirryttiin sängyllä omalle osastolle, missä piti maata liikkumatta 2 tuntia, sen jälkeen sain ruokaa ja pystyin käymään jo WC:ssä. Hoitajat seurasivat tarkkaan haavaa ettei se ala vuotamaan. 6 tuntia operaation jälkeen sai lähteä taksilla kotiin, itse ei saa ajaa.


      • Juuuuuuuuuuu
        SVT kirjoitti:

        Aamulla mentiin osastolle 7.30, vaihdettiin sairaalavaatteet päälle. Hoitajat tulivat siistimään nivuset karvoista siitä kohtaa nivusista mistä mennään sisään katetrien kanssa. Sen jälkeen laitettiin kanyylia (neula tippaa varten) käteen.

        Olin kahden hengen huoneessa, jossa toinenkin kaveri oli menossa samaan operaatioon. Kahdessa operaatiohuoneessa niitä tehtiin samaan aikaan. Ennen meitä pääsi ilmeisesti 2 muuta operaatioon, ei niissä kauaa mennyt. Minut siirrettiin sydänasemalle klo 9.30 maissa, missä pääsinkin heti sisään operaatio/leikkaussaliin.

        Salissa laitettiin paljon EKG-lätkiä selkään ja rintaan minkä jälkeen menin pitkälleni operaatiopöydälle. Sitten pestiin nivusalue jollain sterilisoivalla aineella ja laitettiin suojaliinat päälle. Tämän jälkeen lääkäri saapui paikalle ja puudutti nivusen. Katetri sisään ja sieltä kautta sähköpiuhoja sydämeen. Kun piuhat oli paikoillaan, viereisessä tietokonehuoneessa toinen lääkäri alkoi etsimään ryhmihäiriön aiheuttavaa paikkaa. Itselläni se löytyikin saman tien. Hetken aikaa lääkärit tekivät tahallisia rytmihäiriöitä sähköllä, mikä tuntui hieman epämukavalta (sama kuin SVT normaalisti). Lääkäri tuli kertomaan että elektrofysiologinen tutkimus on valmis ja voidaan aloittaa varsinainen hoito.

        Hoitaja antoi kipulääkettä tipan kautta, mikä sai aikaiseksi rennon tilan (hieman kuin olisi ollut humalassa). Lääkärit vaihtoivat oikeat piuhat katetriin ja polttivat häiritsevän hermoradan sydämestä. Ei tuntunut oikein miltään. Tämän jälkeen vielä testattiin että SVT ei lähde uudestaan liikkeelle.

        Lääkäri tuli kertomaan että valmista tuli, kaikki meni hyvin ja SVT pitäisi olla nyt korjattu. Eivät saaneet sitä enää käynnistymään uudestaan.

        Koko hommaan meni tunnin verran aikaa.

        Tämän jälkeen piti varovasti siirtyä omaan sänkyyn, että nivusen haava ei ala vuotamaaan (siihen laitettiin yksi tikki). Siirryttiin sängyllä omalle osastolle, missä piti maata liikkumatta 2 tuntia, sen jälkeen sain ruokaa ja pystyin käymään jo WC:ssä. Hoitajat seurasivat tarkkaan haavaa ettei se ala vuotamaan. 6 tuntia operaation jälkeen sai lähteä taksilla kotiin, itse ei saa ajaa.

        Tuliko nivuseen mustelma ta oliko se kipeä toimenpiteen jälkeen?


      • SVT

        Tuli pieni mustelma. On se ollut hieman arka, mutta alkaa nyt viikon jälkeen olemaan lähes parantunut.


      • ApuaaaA
        SVT kirjoitti:

        Tuli pieni mustelma. On se ollut hieman arka, mutta alkaa nyt viikon jälkeen olemaan lähes parantunut.

        Okei. Itellä huomenna edessä ja voin sanoo että syke on valmiiks jo 200:o


      • SVT

        OK, hyvin se menee. Laita raporttia tänne sitten :-)


      • Eituumitää
        SVT kirjoitti:

        OK, hyvin se menee. Laita raporttia tänne sitten :-)

        Ohi on ja voin sanoos etten ikinä oo kokenu mitään noin kamalaa. Tulin sairaalaan klo. 11 päivällä ja kaikki alkoi hyvin. Odotin ja odotin kunnes klo. 14 minut tultiin hakemaan. Nivusten puhdistus kirveli, mutta puudutus ei sattunut yhtään. Sitten kun lääkäri alkoi etsiä oikeaa suonta jollain jousella tai vieterillä. Mua ei oo ikinä sattunu mikään niin paljon kuin se. Tunnin ronkkimisen jälkeen se löytyi. Tahdistukset oli kamalia. Kaiken kaikkiaan 4 tuntia tämä kesti. Hoitajille kuitenkin paljon plussss ihania ovat.


      • SVT

        Huh, mutta tuliko SVT hoidettua?


      • Vihdoin
        SVT kirjoitti:

        Huh, mutta tuliko SVT hoidettua?

        Joo, se saatiin houdettua!! Nyt on kyllä nivunen tosi kipee. Äskön poistettiin tikki ja nyt kirvelee. Onneks koht kotiin!!


      • SVT

        Ai siis sitä nivusta piti kaivella ennen kuin oikea suoni löytyi? Olipas huono lääkäri. Mulla se löytyi heti kun teki puukolla viillot...

        Nyt viikon aikana on sydän jännästi muljautellut. Yrittää käynnistää SVT:tä mutta ei vaan käynnisty. Se taitaa olla normaalia näin ablaation jälkeen.


      • Jooooo
        SVT kirjoitti:

        Ai siis sitä nivusta piti kaivella ennen kuin oikea suoni löytyi? Olipas huono lääkäri. Mulla se löytyi heti kun teki puukolla viillot...

        Nyt viikon aikana on sydän jännästi muljautellut. Yrittää käynnistää SVT:tä mutta ei vaan käynnisty. Se taitaa olla normaalia näin ablaation jälkeen.

        Joo tunnin se sitä kaiveli, ei mitään lääkettä kipuihin vaikka siinä itkin. Toivottavasti ei enää ikinä uudestaan! Ja oo luulen kanssa että on normaalia.


      • kokemustaon
        Jooooo kirjoitti:

        Joo tunnin se sitä kaiveli, ei mitään lääkettä kipuihin vaikka siinä itkin. Toivottavasti ei enää ikinä uudestaan! Ja oo luulen kanssa että on normaalia.

        Kamalaa kuulla, että sulla kokemus oli tollanen:/
        Tosiaan, se onkin erilainen jokaisella ihmisellä, joten koskaan ei voi varmana sanoa sattuuko toimenpide vai ei (tms).


      • kokemustaon
        SVT kirjoitti:

        Ai siis sitä nivusta piti kaivella ennen kuin oikea suoni löytyi? Olipas huono lääkäri. Mulla se löytyi heti kun teki puukolla viillot...

        Nyt viikon aikana on sydän jännästi muljautellut. Yrittää käynnistää SVT:tä mutta ei vaan käynnisty. Se taitaa olla normaalia näin ablaation jälkeen.

        Kyllä vaan, normaalia on. Mullakin mulju sydän ihan tosi oudosti ja epämukavasti seuraavana päivänä ablaatiosta ja vielä monta viikkoa toimenpiteen jälkeen.


      • Mjeps
        kokemustaon kirjoitti:

        Kamalaa kuulla, että sulla kokemus oli tollanen:/
        Tosiaan, se onkin erilainen jokaisella ihmisellä, joten koskaan ei voi varmana sanoa sattuuko toimenpide vai ei (tms).

        Niimpä.. No mutta se on onneks ohi!


    • Huohh

      Miten teillä muuten parani nivunen? Mulla vielä aika arka ja punakka. Tosta reijästäkin näyttisi tulevan mätää, vaikka aamuin illoin huolellisesti putsannut. Kai se täytyy antibiootit hakee jos ei tosta ala parantuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe