Syntien anteeksisaamisesta

Anteeksiannosta

Siis laitetaampa uudestaan. Onko mahdollista, ettei saa syntejään Jumalalta anteeksi, jos on vaikea antaa anteeksi itselleen, vaikka kuinka tekee päätöksen, että antaa? Haluan luottaa Jeesuksen sovitustyöhön, mutta en pysty unohtamaan omia syntejäni. Olen puhunut tästä niin vapaissa suunnissa kuin kirkossakin, että ihan molempien suuntien neuvoja kaivataan, kirkkokunnasta riippumatta.

28

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanh.lestadiolainen

      Kuulun ev. lut. kirkkoon. Jeesus ilmestyi vain omille opetuslapsilleen ylösnoustuaan suljettujen ovien taa ja sanoi: " Rauha teille. Niinkuin Isä lähetti minut, minä lähetän teidät." Jeesus puhalsi heidän päälleen ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Joille te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut ja joiden synnit te pidätte, hänelle ne ovat pidetyt" (Joh. 20 luku)

      Maan päällä on tälläkin hetkellä pieni ja pilkattu, yhtenäinen, Jeesuksen opetuslasten joukko. Heillä on Pyhä Henki ja siten tehtävä julistaa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen ansioon perustuen ja hänen nimissään ja nimessään, niille jotka haluavat uskoa. Kun epäuskoinen ihminen uskoo tämän Pyhän Hengen voimalla julistetun synninpäästön omalle kohdalleen, hänestä tulee Jumalan lapsi, taivaskelpoinen, Jeesuksen oma. Hän on näin saanut parannuksen armon.

      Raamattu eli Jumalan erehtymätön sana kertoo että seurakunta on Kristuksen ruumis. On vain yksi pää : Kristus. On myös vain yksi Kristuksen ruumis : seurakunta. Pyhä Henki on totuuden Henki eikä kokoa maan päälle montaa keskenään erimielista joukkoa. Täällä maan päällä on vain yksi seurakunta Herralla. Se on pilkattu, moitittu, vihattu, ihmisten torjuma ja halveksuma ja vainottu juuri niinkuin Herra Jeesuskin, apostolit ja profeetat. Totuus kirvelee.

      Etsikonaika on aika jonka kulussa Jumala on antanut ihmiselle mahdollisuuden kääntyä. Etsikonaika loppuu joskus. Etsikonajan ulkopuolella kääntyminen ei ole mahdollista. Jos tänä päivänä kuulet Herran äänen, älä paaduta eli koveta sydäntäsi. On myöhäistä kääntyä kun ovi on suljettu.

      Seuroissa julistetaan Jumalan sanaa ja synninpäästöä. Tule seuroihin ja ota armo vastaan. Seuroja voi myös kuunnella livenä netistä www nettiseurat piste fi. Sitäkin kautta kääntyminen on mahdollinen.

      Näin synnit pyyhkii pois Jumalan Pojan veri. Toinen vaihtoehto on katumattomille astua tuomiopäivään kadotetun osassa, Vihollisen omana. Ikuinen tuli tai ikuinen ilo. Kiitos Herralle että hän on avannut tien ikuiseen elämään kaikille Hänen Poikansa omille.

      • varokaateuskovat

        "Raamattu eli Jumalan erehtymätön sana"

        Ei ole totta. Etkö ole lukenut raamatun ristiriitaisuuksista?

        Ketkä kokosivat raamatun? Mitä poistettiin, mitä lisättiin?


    • Anteeksiannosta

      Kuulostat lestadiolaiselta.

      Eli, ei minulla ole tarkoitus paaduttaa sydäntäni, ei tietenkään. Uskon vain, että Jumala on sama, kirkkokunnasta riippumatta, ja siksi laitoin yleisen kysymyksen. Luterilaisen papin kanssa juttelin, ihan täysin Raamatun mukaisia vastauksia minusta. Minulle on julistettu synnit anteeksi. Joitain asioita on vain vaikea unohtaa, vaikka tietää, että kaikki on sovittu Jeesuksen sovitustyön kautta, siihen kuitenkin haluan uskoa. Uskotko, että vain lestadiolaiset pelastvat? Itse uskon, että ei ainoastaan...

      • eliel30

        Rukoukseni on, että löydät Jumalan huoneen täältä maan päältä (joka on vioilla ja virheillä peitetty.) Uskon, että vain yhdenkaltaisella uskolla pelastutaan, ja että Pyhä Henki kokoaa Kristukselle ainoastaan yhden lauman, joka on täällä ajassa jo yhtenäinen, koska Pyhä Henki saa aikaan yksimielisyyden ja rakkauden uskovaisten välille. Kuitenkin välillä jakaantumisia tulee ja osa lähtee pois elävästä uskosta. Seurakunta on kuitenkin yksi ja eikä ole montaa laumaa pelastuvia. Uskon, että Pyhä Henki ei kokoa Kristukselle montaa laumaa ja että synninpäästön julistajan tulee olla Pyhästä Hengestä osallinen että synninpäästö olisi sellainen, että Jumalakin antaa anteeksi taivaassa. Ihminen ei voi antaa syntejä anteeksi vaan ainoastaan Jumala, ja Isä Jumala toteuttaa tämän anteeksiannon Pyhää Henkeä kantavien ihmisten kautta, Jeesuksen ansion perusteella.


      • Anteeksiannosta

        Puhun synninpäästössä nimenomaan Pyhästä Hengestä osallisista ihmisistä.
        Jos kysymys ei ole siitä, ettei Jumala antaisi anteeksi, vaan siitä, ettei voi itse unohtaa, niin osaatko antaa tähän hyviä paikkoja Raamatusta.


      • pyhähenkitailiha
        eliel30 kirjoitti:

        Rukoukseni on, että löydät Jumalan huoneen täältä maan päältä (joka on vioilla ja virheillä peitetty.) Uskon, että vain yhdenkaltaisella uskolla pelastutaan, ja että Pyhä Henki kokoaa Kristukselle ainoastaan yhden lauman, joka on täällä ajassa jo yhtenäinen, koska Pyhä Henki saa aikaan yksimielisyyden ja rakkauden uskovaisten välille. Kuitenkin välillä jakaantumisia tulee ja osa lähtee pois elävästä uskosta. Seurakunta on kuitenkin yksi ja eikä ole montaa laumaa pelastuvia. Uskon, että Pyhä Henki ei kokoa Kristukselle montaa laumaa ja että synninpäästön julistajan tulee olla Pyhästä Hengestä osallinen että synninpäästö olisi sellainen, että Jumalakin antaa anteeksi taivaassa. Ihminen ei voi antaa syntejä anteeksi vaan ainoastaan Jumala, ja Isä Jumala toteuttaa tämän anteeksiannon Pyhää Henkeä kantavien ihmisten kautta, Jeesuksen ansion perusteella.

        Eriseurojen on tultava, mutta jos niissä olevat jotkut on sielultaan pelastuneita niin silloin kaikki sielultaan pelastuneet kuuluu samaan seurakuntaan(näkymättömään). Mutta jos Jumala on sovittanut jonkun synnit, niin miksi hän yhtäkkiä sanoisi; "Sinulle annan uuden syntikuorman", sanot että jotkut seurakuntalaiset(katsotaan kokonaisuutta=> koko maailman seurakuntaa) joutuvat joskus pois elävästä uskosta.

        Jos tarkoitat maallinen liha näyttelee pois elävästä uskosta poistumisen(on uskovainen tai ei), niin silloin pitää katsoa seurakunta-asiaakin maallisesti; raamattu sanoo että eriseurojen on tultava(niissäkin tosin on sekä uskovaisia ja epäuskoisia ainakin suurimmissa).

        Sekoitat siis pyhän hengen työt ja maalliset työt keskenään kun sanot että kaikki pelastuu(pyhä henki) ja kuitenkin Jumala muka heittää pihalle tuosta yhdestä suuresta seurakunnasta(eri asia on lihan näytellä poistuvansa siitä, mutta silloin on kyseessä lihan työ, eriseurat).


    • Anteeksiannosta

      Katsoin vasta nyt nimimerkkisi, se on minulle OK. Olen ollut tekemisissä lestadiolaistenkin kanssa, ei mitään ongelmaa minun puoleltani, joten mielelläni jatkaisin tätä keskustelua. Olen itse aika yleiskristillinen, olen nyt kiinnostunut Jeesuksesta, en tietystä liikkeestä. Siksi tällainen keskustelunavaus.

      • samakaveri

        Ok, toivon sinulle hyvää jatkoa ja hyvää itsenäisyyspäivää ja joulua! Menen itsekin jatkamaan arjen tohinoita :)


      • Anteeksiannosta

        Toivon sitä samaa:)


    • 12____13

      > Onko mahdollista, ettei saa syntejään Jumalalta anteeksi, jos on vaikea antaa anteeksi itselleen, vaikka kuinka tekee päätöksen, että antaa?

      Raamattu ei sano, ettei syntejä silloin vi saada anteeksi. Mutta miksi et voi itse antaa anteeksi itsellesi? Onko se edes tarpeellista, kun Jumalaltahan kai sitä anteeksianoa kaivataan, jos Häntä vastaan on rikkonut?

      • Anteeksiannosta

        Täytyy ottaa selvää, miten on asian laita. Mutta tarkoitan nyt nimenomaa itselle anteeksi antamista.

        Kunhan kehittelin teorian. Ja edelleen, ja jos joku tietää tähän jonkun kohdan suoraan Raamatustan, niin odotellaan. Vanh.lestadiolainen oli ainoa, joka sellaisen laittoi, tiedän, mitä paikkaa tarkoitat. Kiitos, että laitoit, luin sen uudestaan. Olen arvostanut yritystäsi auttaa. En vain voi ehkä itse olla lestadiolainen, vaikkei olekaan minulla mitään heitä vastaan. Olen laulanut virsiä joskus heidän kanssaan, ja pidän siitä.

        Ydinkysymys on, etä jos jos haluaa antaa itselleen anteeksi, muttei voi päätä seinään hakkaamalla edes unohtaa. Mikä on Jumalan kanta. Taitaa olla aika vaikea paikka tämä kysyä edes tämän tyyppistä kysymystä... Mutta odotan edelleen vastauksia ihan perusteluineen.


      • Anteeksiannosta kirjoitti:

        Täytyy ottaa selvää, miten on asian laita. Mutta tarkoitan nyt nimenomaa itselle anteeksi antamista.

        Kunhan kehittelin teorian. Ja edelleen, ja jos joku tietää tähän jonkun kohdan suoraan Raamatustan, niin odotellaan. Vanh.lestadiolainen oli ainoa, joka sellaisen laittoi, tiedän, mitä paikkaa tarkoitat. Kiitos, että laitoit, luin sen uudestaan. Olen arvostanut yritystäsi auttaa. En vain voi ehkä itse olla lestadiolainen, vaikkei olekaan minulla mitään heitä vastaan. Olen laulanut virsiä joskus heidän kanssaan, ja pidän siitä.

        Ydinkysymys on, etä jos jos haluaa antaa itselleen anteeksi, muttei voi päätä seinään hakkaamalla edes unohtaa. Mikä on Jumalan kanta. Taitaa olla aika vaikea paikka tämä kysyä edes tämän tyyppistä kysymystä... Mutta odotan edelleen vastauksia ihan perusteluineen.

        Minulle tämä kysymys on avautunut tuhlaajapoika kertomuksen avulla. Jumala on jo antanut anteeksi. Aina kun muistan jonkun erehtymiseni, silloin muistan että Jumala on jo antanut anteeksi.
        Samalla olen kiitollinen että muistin, siis muistaminen onkin kiitoksen paikka, Isä odottaa ...


      • 12____13
        Anteeksiannosta kirjoitti:

        Täytyy ottaa selvää, miten on asian laita. Mutta tarkoitan nyt nimenomaa itselle anteeksi antamista.

        Kunhan kehittelin teorian. Ja edelleen, ja jos joku tietää tähän jonkun kohdan suoraan Raamatustan, niin odotellaan. Vanh.lestadiolainen oli ainoa, joka sellaisen laittoi, tiedän, mitä paikkaa tarkoitat. Kiitos, että laitoit, luin sen uudestaan. Olen arvostanut yritystäsi auttaa. En vain voi ehkä itse olla lestadiolainen, vaikkei olekaan minulla mitään heitä vastaan. Olen laulanut virsiä joskus heidän kanssaan, ja pidän siitä.

        Ydinkysymys on, etä jos jos haluaa antaa itselleen anteeksi, muttei voi päätä seinään hakkaamalla edes unohtaa. Mikä on Jumalan kanta. Taitaa olla aika vaikea paikka tämä kysyä edes tämän tyyppistä kysymystä... Mutta odotan edelleen vastauksia ihan perusteluineen.

        > Ydinkysymys on, etä jos jos haluaa antaa itselleen anteeksi, muttei voi päätä seinään hakkaamalla edes unohtaa.

        Ehkä on ihan hyvä, että ei unohda, on ehkä helpompi olla toistamatta samaa virhettä?


    • tuetpois

      Ei niitä tekoja jumala tuomitse vaan valtio.

    • Anteeksiannosta

      Tässä ei edes nyt puhuta mistään rikoksista suomen lain mukaan, selveenyksenä. Jos se olisi ollut tässä oikea ratkaisu, oikea paikka olisi oikeuslaitos, ei kirkko tai mikään muukaan seurakunta.

      • Anteeksiannosta

        Enkä voi ajatella, että välttämättä Jumala voisi toimia vain kirkon tai seurakunnan kautta. Toimii suoraankin.


    • päähäntaottu

      En itsekään tuomitse itseäni, Paavalin sanoja.
      Jos tekee virheitä, on näihin ollut joku syy.
      Jeesus-rukous auttaa, ajatus oikeasta syyllisyydestä, koska kaikki ihmisen kokema syyllisyys ei ole oikeudenmukaista.
      Tiedän sen, koska olin lapsena syntipukki mielettömiin asioihin, jopa kuolemantapauksiin.
      Annettiin ymmärtää, olen joku jumalanpilkan ukkosenjohdatin.
      Hienoihin arvoihin vedoten vaadittiin kärsimään vielä 35-vuotiaanakin, mutta katkaisin välit.
      On vain nähtävä se vaiva että kertoo itse totuuden, kirjoittaa paperille, miten asiat todella olivat.

      • anteeksiaanosta

        Syylliistäminen on kurjaa, tapahtui se sitten millä verukkeella tahansa. Minua ei kukaan ole onneksi jumalanpilkasta tai toisten kuolemasta syyttänyt sentään. On paha juttu, että jotkut joutuvat vastuuseen asioista, joihin eivät mitenkään ole edes syyllisiä. Kuolemantapaus on jo todella kova syytös. Pahimpia mahdollisia. Onneksi Jumala tietää, mikä on asioiden oikea laita.


    • Kuvaat kaikille uskoville tutun tilanteen.
      Lähtökohta on tietenkin tämä: Kaikkien ihmisten kaikki synnit on sovitettu Golgatan ristillä.
      Kun ihminen uskoo sydämessään ja tunnustaa (Room 10:9-10), että Jeesus on Jumalan lähettämä pelastaja, hän saa synnit anteeksi, eli Golgatan sovitus astuu voimaan hänen kohdallaan.
      Syntien anteeksisaaminen ei kuitenkaan tarkoita, että lihan huonot toimintamallit häviäisivät tuosta vaan, kuten Paavalikin kuvaa. (Room 7:15-25)

      Nyt sinun lihassasi asuva asennemaailma, vanha luonto, tuomitsee sinua edelleen, vaikka olet saanut synnit anteeksi. Valitatkin asiaa samaan tapaan kuin Paavali: " Minä kurja ihminen! Kuka vapauttaa minut tästä kuoleman ruumiista?" Sinun kannattaa lukea erityisen tarkasti Paavalin sanoja, sillä hän sanoo: "Jos siis teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse vaan synti, joka minussa asuu."

      Toisin sanoen: Älä samaistu vanhaan luontoosi, joka tuomitsee sinua väärällä tavalla! Se on vain aiemmissa elämänvaiheissa opittua automaatiota. Sinähän et enää todellisuudessa halua jatkaa tuollaista tuomitsemista. Siinä toimii siis liha/synti, et sinä. Sinähän haluat toimia tässäkin kohdin oikein.

      Ja huomaathan, että oman olemisensa ristiriitaisuudesta huolimatta Paavali lopuksi kiittää Jumalaa, että näinkin puutteellisena hän elää turvallisesti Jumalan huolenpidon piirissä.

      • anteeksiannosta

        Tuo selvensi asiaa, kiitos vastauksesta. Tunnustan suullani, että Jeesus on Herra, ja uskon, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista. Nuo Paavalin sanat oli myös hyvä lukea. Todella selventävä vastaus. Jos tekee asioita, joita ei edes tahdo tehdä, vaikka tarkoitus olisi alunperin ollutkin teoimia jotenkin viisaammin tai Raamatun opetusten mukaisesti. Erittäin tuttu tilanne, et usko kuinka tuttu.


      • anteeksiannosta kirjoitti:

        Tuo selvensi asiaa, kiitos vastauksesta. Tunnustan suullani, että Jeesus on Herra, ja uskon, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista. Nuo Paavalin sanat oli myös hyvä lukea. Todella selventävä vastaus. Jos tekee asioita, joita ei edes tahdo tehdä, vaikka tarkoitus olisi alunperin ollutkin teoimia jotenkin viisaammin tai Raamatun opetusten mukaisesti. Erittäin tuttu tilanne, et usko kuinka tuttu.

        Elä siis asenteella, että olet Jumalan rakas lapsi, josta hän pitää kaikissa olosuhteissa huolen vanhan luontosi taipumuksista huolimatta. Silloin vapaudut yrityksistä muokata vanhaa luontoasi ja saat elää Hengen vapaudessa ja rauhassa. Tätä on uskon taistelu - luottamista häneen, joka on ottanut sinut omakseen, ja vanhan luonnon ongelmien jättämistä hänen loppukäsittelyynsä. Ajan mittaan huomaat, että hän on voimallinen tyynnyttämään vanhan luonnon rimpuilun ja antamaan sinulle vakaan ja rauhallisen vaelluksen Jeesuksessa Kristuksessa.


    • pelastukseen
      • armosta

        Enpä ymmärrä englanista juuri mitään. Valitettaasti. Mutta yritin käsittää, mitä tarkoitat. Edes videon perusteella.


    • VapahtajaOletSinä

      Turha toivoa sitä anteeksiantoa sillä Vapahtaja Olet Sinä!

      • Menekakalleheti

        Mene kakalle.


    • Virsut

      Miksi mietit tällaista asiaa? Jos itse et voi antaa anteeksi itsellesi niin hyvä on. Ota opiksesi, ettet enää syntiä tekisi. Älä mieti Jumalan päätöksiä ja päätöksenteon motiiveja. Niihin emme voi vaikuttaa mitenkään. Omaan käyttäytymiseemme voimme.

      • anteeksiannosta

        En mieti enää, olen saanut jo kaipaamiani vastauksia. Jumala on avannut minulle asioita, ja olen ymmärtänyt todella paljon myös tästä keskustelusta. Jäin vaan seuraamaan... Sanoin vain, että ymmärrän videon pointin, en kuitenkaan kieltä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe