Kyllä on nastoille ollut käyttöä

Vajakeille.hoitoa

Jo pari kuukautta ovat pahimmat vajakit asvalttia stadissa rouhineet, ja jälleen kerran täysin turhaan. Nastoja ei ole tarvittu yhtenäkään päivänä. Mites ensi syksynä? Laitatteko ne alle jo vähän aikaisemmin, ihan vaan varmuuden vuoksi?

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajakinkorjaaja

      Vajakki? ehkä näet semmoisen peilistä.
      https://www.trafi.fi/tieliikenne/auton_renkaat/talvirenkaat
      Kaupunki (stadikin) liikenne kulttuuri pitää muuttaa kiireettömäksi niin nastarengas ja hiekoitrus ja suolaus lopetetaan ja eipä keväälläkään enää niin ole henki tukossa. Samoinj moottoritienopeus (motari) 110km/h kesät ja talvi 80km/h.

    • Kuoppatie

      Se on kumma että sitä saastaa leviitellään joka paikkaan. Eikö ajotaidot riitä?

    • KukaSeVajakkiOnkaan

      Palstan suurin pelle ja idiootti on pienen hiljaisemman kauden jälkeen palannut uusien nastaoksennusten pariin. Nastojen aiheuttama ahdistus on jälleen noussut näköjään sille tasolle että on idiootin pakko aloittaa jälleen saman levyn pyörittäminen. On se kurjaa kun aikuinen ihminen menettää päänsä hallinnan ja yksi ja sama ajatus täyttää muuten täysin tyhjän tynnyrin. Luulisi palstan suurimman vajakin jo ymmärtävän ettei ympärivuotiset itkut nastarenkaista vaikuta hevonvittua niiden käyttöön mutta eihän tällä puupäällä ole aikomustakaan miettiä omien kirjoitusten järkeä. Kiukutteleva pikkulapsikin ymmärtää jossain vaiheessa lopettaa kiukuttelun mutta tämä vajakki ei. Kovasti henkisesti sairas tapaus.

      • Vajakeille.hoitoa

        Eli kuinka monta kertaa olet nastoja tänä "talvena" tarvinnut?


      • KukaSeVajakkiOnkaan
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Eli kuinka monta kertaa olet nastoja tänä "talvena" tarvinnut?

        En kertaakaan eikä mulla edes ole nastarenkaita vaan kitkoilla ajan.
        Mutta kuinka paljon sinä olet huomannut nastarenkaita vähentyneen liikenteestä ympärivuotisella valitusvirrellä? Eikö päässäsi edes vähäisessä määrin jokin hälytyskello soi sen takia että nämä nastarengasaivopierusi voisi olla sairaita ja epänormaaleja???


      • Vajakeille.hoitoa
        KukaSeVajakkiOnkaan kirjoitti:

        En kertaakaan eikä mulla edes ole nastarenkaita vaan kitkoilla ajan.
        Mutta kuinka paljon sinä olet huomannut nastarenkaita vähentyneen liikenteestä ympärivuotisella valitusvirrellä? Eikö päässäsi edes vähäisessä määrin jokin hälytyskello soi sen takia että nämä nastarengasaivopierusi voisi olla sairaita ja epänormaaleja???

        Näet siis vieläkin märkiä unia kitkoilla ajamisesta.


      • KukaSeVajakkiOnkaan
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Näet siis vieläkin märkiä unia kitkoilla ajamisesta.

        Ei tarvitse nähdä mitään unia kitkarenkaista. Alla on edellisvuoden testeissä parhaiten menestyneet kitkarenkaat.
        Miten on sinun unien laita? Painajaiset nastarenkaista ovat ilmeisesti väsyttäneet pääsi ja tyhjä tynnyrisi suoltaa samaa nastarengaspaskaa ympäri vuoden? Yritit toisessa ketjussa suoltaa jotain seikkailutarinaa mutta sekään ei onnistunut. Ei tullut minkään laista tarinaa.


    • Nastat.kieltoon

      Ainoa järkevä asia, minkä ministeri Berner olisi voinut saada aikaan, on nastarengaskielto, mutta siihenkään ei nainen kyennyt.

      • JärkevyytesiHinta

        Nastakiellon seurauksena suolan käyttö kasvaisi valtavasti, samoin hiekoituksen. Siitä taasen ei asfalttitiet tykkäisi, ei luonto, ei pohjavedet, ei autot, ei sillat.
        Hyöty tuossa tilanteessa tietysti tulisi vähentyneinä onnettomuuksinaa kuolonkolareina. Voitaisiin onnettomuuksissa parhaimmillaan päästä aika lähelle sitä mikä nykyisin on, kun valtaosa eli noin 85%. ajaa nastarenkailla.


      • Vajakeille.hoitoa
        JärkevyytesiHinta kirjoitti:

        Nastakiellon seurauksena suolan käyttö kasvaisi valtavasti, samoin hiekoituksen. Siitä taasen ei asfalttitiet tykkäisi, ei luonto, ei pohjavedet, ei autot, ei sillat.
        Hyöty tuossa tilanteessa tietysti tulisi vähentyneinä onnettomuuksinaa kuolonkolareina. Voitaisiin onnettomuuksissa parhaimmillaan päästä aika lähelle sitä mikä nykyisin on, kun valtaosa eli noin 85%. ajaa nastarenkailla.

        Ja taas tuota höpö höpöä suolan käytön lisääntymisestä. Sitä levitetään ihan samaan tahtiin kuin nykyäänkin, vaikka kaikki käyttäisivät jääradalla käytettäviä piikkipyöriä.


      • JärkevyytesiHinta
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Ja taas tuota höpö höpöä suolan käytön lisääntymisestä. Sitä levitetään ihan samaan tahtiin kuin nykyäänkin, vaikka kaikki käyttäisivät jääradalla käytettäviä piikkipyöriä.

        Sinulle näyttää olevan mahdotonta ymmärtää miksi suolaa levitetään teille. Vihje: ei siksi, koska sitä on varastot pullollaan ja että suola-autoille kuljettajineen saataisiin tekemistä.

        Ei, vaan liukkautta torjumaan. Nytkin sitä käytetään reippaasti eniten siellä missä kitkojen osuus autoissa on suurin, kuten ihan terveellä järjellä ajatellen onkin järkevää liikenneturvallisuutta ajatellen.

        Mikä tuossa nyt on edes vajakille niin iso asia, ettei sitä kykene ymmärtämään? Vai onko vajakkiutesi jo edennyt niin pitkälle....


      • Vajakeille.hoitoa
        JärkevyytesiHinta kirjoitti:

        Sinulle näyttää olevan mahdotonta ymmärtää miksi suolaa levitetään teille. Vihje: ei siksi, koska sitä on varastot pullollaan ja että suola-autoille kuljettajineen saataisiin tekemistä.

        Ei, vaan liukkautta torjumaan. Nytkin sitä käytetään reippaasti eniten siellä missä kitkojen osuus autoissa on suurin, kuten ihan terveellä järjellä ajatellen onkin järkevää liikenneturvallisuutta ajatellen.

        Mikä tuossa nyt on edes vajakille niin iso asia, ettei sitä kykene ymmärtämään? Vai onko vajakkiutesi jo edennyt niin pitkälle....

        Suolaa levitetään tielle sen takia, että nastailijat pysyisivät tiellä. Nastailijat kun eivät pärjää edes kesäkelillä ilman nastojansa. Joka syksyhän tuo on nähtävissä.


      • JärkevyytesiHinta
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Suolaa levitetään tielle sen takia, että nastailijat pysyisivät tiellä. Nastailijat kun eivät pärjää edes kesäkelillä ilman nastojansa. Joka syksyhän tuo on nähtävissä.

        Arvasinkin, ettei sinulla ole hajuakaan koko asiasta... no ainakin olet osannut valita nimimerkkisi oikein, vai auttoiko joku siinäkin...


      • TyhmäSeOnJaTyhmäksiJää
        JärkevyytesiHinta kirjoitti:

        Arvasinkin, ettei sinulla ole hajuakaan koko asiasta... no ainakin olet osannut valita nimimerkkisi oikein, vai auttoiko joku siinäkin...

        Vajakeille.hoitoa nimimerkille ei ole toimivaa lääkitystä. Tyhmyyden aiheuttamaa idiotismia kun ei lääkkeillä voi hoitaa. Tyhmyys on synnynnäinen ominaisuus siinä missä pituus tai sukupuolikin.


      • ÄlliMinneJäit
        JärkevyytesiHinta kirjoitti:

        Sinulle näyttää olevan mahdotonta ymmärtää miksi suolaa levitetään teille. Vihje: ei siksi, koska sitä on varastot pullollaan ja että suola-autoille kuljettajineen saataisiin tekemistä.

        Ei, vaan liukkautta torjumaan. Nytkin sitä käytetään reippaasti eniten siellä missä kitkojen osuus autoissa on suurin, kuten ihan terveellä järjellä ajatellen onkin järkevää liikenneturvallisuutta ajatellen.

        Mikä tuossa nyt on edes vajakille niin iso asia, ettei sitä kykene ymmärtämään? Vai onko vajakkiutesi jo edennyt niin pitkälle....

        Sinulle puolestaan näyttää olevan mahdotonta ymmärtää se tosiasia, että maanteillä liikkuu muitakin, kuin henkilöautoja. Myös raskasta kalustoa liikkuu siellä paljon, joihin ei erikseen vaihdeta talveksi ns, talvirenkaita. Siksi niitä teitä suolataan, ettei kävisi kuten esim. konginkankaalla vuosia sitten. Nastaspeden on tietysti vaikeata sellaista käsittääkään, kun se maailma pyörii vain niiden omien nastarenkaiden ympärillä.


      • VäärnTiedonOikaisua
        ÄlliMinneJäit kirjoitti:

        Sinulle puolestaan näyttää olevan mahdotonta ymmärtää se tosiasia, että maanteillä liikkuu muitakin, kuin henkilöautoja. Myös raskasta kalustoa liikkuu siellä paljon, joihin ei erikseen vaihdeta talveksi ns, talvirenkaita. Siksi niitä teitä suolataan, ettei kävisi kuten esim. konginkankaalla vuosia sitten. Nastaspeden on tietysti vaikeata sellaista käsittääkään, kun se maailma pyörii vain niiden omien nastarenkaiden ympärillä.

        Kyllä raskaaseenkalustoon, niin veto-kuin etupyöriinkin vaihdetaan talveksi karkeakuvioisemmat renkaat kuin kesällä niissä on alla. Tai näin ainakin jokainen järkevä kumjetusyrittä tekee. Karkekuvioisemmassa renkaassa on sen verran suurempi vierintävastus että ne kannattaa kesäkaudeksi vaihtaa "kesäpintoihin". Talvella taas karkea kuviointi on ehdoton edellytys liukkaille keleille. Suolaahan raskaskalusto ei todellisuuudessa tarvitse kuin suurimpiin mäkiin pahimmilla keleillä. Hyvällä rengastuksella pärjää muuten.


      • ÄlliMinneJäit
        VäärnTiedonOikaisua kirjoitti:

        Kyllä raskaaseenkalustoon, niin veto-kuin etupyöriinkin vaihdetaan talveksi karkeakuvioisemmat renkaat kuin kesällä niissä on alla. Tai näin ainakin jokainen järkevä kumjetusyrittä tekee. Karkekuvioisemmassa renkaassa on sen verran suurempi vierintävastus että ne kannattaa kesäkaudeksi vaihtaa "kesäpintoihin". Talvella taas karkea kuviointi on ehdoton edellytys liukkaille keleille. Suolaahan raskaskalusto ei todellisuuudessa tarvitse kuin suurimpiin mäkiin pahimmilla keleillä. Hyvällä rengastuksella pärjää muuten.

        No tuohon sepustukseesi et usko itsekkään! Entäs superraskaat ajoneuvonosturit, joissa on pyöriä enemmän, kuin sinä pystyt edes laskemaan! Vaihdetaanko niihinkin sinun mielestäsi "karkeakuvioisemmat" renkaat? Mitä häh?!?!


      • MihinJätitÄllisi
        ÄlliMinneJäit kirjoitti:

        Sinulle puolestaan näyttää olevan mahdotonta ymmärtää se tosiasia, että maanteillä liikkuu muitakin, kuin henkilöautoja. Myös raskasta kalustoa liikkuu siellä paljon, joihin ei erikseen vaihdeta talveksi ns, talvirenkaita. Siksi niitä teitä suolataan, ettei kävisi kuten esim. konginkankaalla vuosia sitten. Nastaspeden on tietysti vaikeata sellaista käsittääkään, kun se maailma pyörii vain niiden omien nastarenkaiden ympärillä.

        Ei suolauskaan estä kaikkia onnettomuuksia. Kuten ei nastarenkaatkaan.. Kysehän on vain siitä, miten liukkauden vuoksi onnettomuuksia ja niiden riskiä vähennetään. Kuljettajan rooli on aina tärkein. Riski kuitenkin kasvaa huomattavasti mitä vähemmän liukkailla tiellä liikkuu autoja, joissa ei ole nastarenkaita.
        Ammattiautoilijat ovat kuitenkin jo kokemustensakin vuoksi eri asia kuin useimmat henkilöautoilijat. Raskas kymppitonnien painoinen auto ammattilaisen käsiss yleisesti useimpine renkaineen (rekassa jopa yli 20 rengasta) on aika lailla eri asia kuin reilun tonnin painoinen neljän pienen renkaan henkilöauto jo pelkästään tienpintakosketuksenkin suhteen.

        Tuo usein mainittu Konginkankaan onnettomuuskin tapahtui muuten suolauksen alaisella tiellä. Ei silti estänyt onnettomuutta. Suolausta ei aina ehditä tehdä ajoissa edes pääteillä. Ja sikäli kun muistan tuossa taisi olla muitakin syitä kuin tienpinnan liukkaus.

        Nastarenkaat on tehokkain tapa, koska ne ovat ’aina’ käytettävissä autossa, kun liukkautta on. Lisäksi se poistaa liukkautta tienpinnoilta karheuttamalla kuluttamalla jäätä pois. Myös silloin, kun suolausta ei ole tehty. Senkään merkitys ei ole olematon eikä sitä kannata yhtään aliarvioida. Sehän poistuisi kokonaan, jos nastarenkaita ei olisi. Lumiset ja jäättömätkin tamppautuisivat ja kiilloittuisivat nopeasti liukkaiksihyvinkin nopeasti.

        Suolaus on tehokas silloin kun olosuhteet ovat siihen sopivat ja se on ehditty tehdä ylipäänsä ja ajoissa.


      • VääränTiedonOikaisua
        ÄlliMinneJäit kirjoitti:

        No tuohon sepustukseesi et usko itsekkään! Entäs superraskaat ajoneuvonosturit, joissa on pyöriä enemmän, kuin sinä pystyt edes laskemaan! Vaihdetaanko niihinkin sinun mielestäsi "karkeakuvioisemmat" renkaat? Mitä häh?!?!

        Voi jumalauta mikä puupää. Hydraulisella vedolla olevat suuret nosturit ja muut erittäin raskaat ajoneuvot kulkevat niin hitaasti ja osa jopa vielä laveteilla siirretään nostopaikoille ettei ole tarvetta erillisiin talvirenkaiisin. Myös nostureiden rengaskoot ovat sellaiset ettei niihin talvipintaa edes välttämättä saa. Lisäksi nostot tapahtuva aina tukijalkojen varassa jolloin renkaiden pidosta ei ole mitään hyötyä.
        Ajoin ajoneuvoyhdostelmiä kolmisenkymmentä vuotta joten jonkin verran on tullut talvisinkin ajettua ja saantt itse huomata millaisilla renkailla oli kalusto varustettu.
        Miksi rengasliikkeissä myydään raskaaseen kalustoon tarkoitettuja karkeampikuvioisia, talvikäyttöön parhaiten sopivia renkaita jos sellaisia ei käytettäisi???


      • SoraRuitti
        VääränTiedonOikaisua kirjoitti:

        Voi jumalauta mikä puupää. Hydraulisella vedolla olevat suuret nosturit ja muut erittäin raskaat ajoneuvot kulkevat niin hitaasti ja osa jopa vielä laveteilla siirretään nostopaikoille ettei ole tarvetta erillisiin talvirenkaiisin. Myös nostureiden rengaskoot ovat sellaiset ettei niihin talvipintaa edes välttämättä saa. Lisäksi nostot tapahtuva aina tukijalkojen varassa jolloin renkaiden pidosta ei ole mitään hyötyä.
        Ajoin ajoneuvoyhdostelmiä kolmisenkymmentä vuotta joten jonkin verran on tullut talvisinkin ajettua ja saantt itse huomata millaisilla renkailla oli kalusto varustettu.
        Miksi rengasliikkeissä myydään raskaaseen kalustoon tarkoitettuja karkeampikuvioisia, talvikäyttöön parhaiten sopivia renkaita jos sellaisia ei käytettäisi???

        Sorahommissa meillä vaihdetaan vetäviin pyöriin ennen liukkaita aina isokuvioiset m s renkaat. Talven tai parin ajon jälkeen ne ovat jo kuluneet senverran että ne voidaan siirtää rahtiautoihin telipyöriin joissa ne ajetaan pinnoituskuntoon.


    • elämä-on

      Pienhiukkasilla on tehtävä. Ne imevät elämän kaikkein heikoimmista luusereista.

    • Tumpelot

      Kehäkolmen ulkopuolella on jo talvikeliä, ihan sladis saa mennä kun ei ole ajonvakautus järkkää mossessa!

    • YmpäriVuodenRouhitaan

      Parasta se on vaan ajella nastoilla ympäri vuoden, niin pito on aina maximaalinen kaikissa oilosuhteissa. Poliisinkin toivoisi ymmärtävän tämän faktan. Ja asfalttimiesten näkökulmasta katsottuna paras mahdollinen rengas...

    • Olimeitämoneenjunaan

      Nasta- ja kitkakuskin ero on se, että nastakuski ei tiedä milloin on nastoja tarvinnut. Kitkakuski taas tietää milloin pito loppui.

      Tämä teiden kulumisesta johtuva pölyäminen ja "hengitysvaikeudet" on taas tekemisen puutetta tai sitten kannattaa lopettaa tupakointi.

      Spedet.

      • MitäJosEiTupakoi

        >Tämä teiden kulumisesta johtuva pölyäminen ja "hengitysvaikeudet" on taas tekemisen puutetta tai sitten kannattaa lopettaa tupakointi.<

        Perusteletko pikkasen väitettäsi......?


      • Äåäåäå

        Ilman kokonaipölystä pienhiukkasineen on nastarenkaiden osuus muutaman prosentin luokkaa. Vähemmän kuin suolauksen ja hiekoituksen.
        Ellen ihan väärin muista takavuosina julkaistun tutkimuksen (VTT?) mukaan nastarenkaiden osuus keskimäärin oli noin 2% ja hiekoitus suolaus 6%.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe