Palsta fundamentalistikirjoittajat ihmettelevät että miksi palstalla on paljon atte-kirjoittajia. Fudujen mukaan kun tämä on kristitty palsta jossa saisi siis olla vain heitä mielisteleviä tekstejä. Samalla kuin näin sanotaan niin paljastetaan että ei ymmärretä mitään nyky-yhteiskunnan rakenteesta.
Ei tämä ole kristitty palsta. Tämä on kaupallisen yrityksen ylläpitämä palsta. Tätä ei siis ylläpidä mikään kirkko tai uskonto eikä edes jumalanne. Tämä palstan tarkoitus on mainostulojen kautta tuottaa voittoa omistajilleen. Täällä ei siis jaeta edes taivaspaikkoja.
Niin ja ohjeiden mukaan täällä tulee keskustella luterilaisuudesta. Aivan kuten tuolla ylhäällä selvällä suomen kielellä lukee. Ja tämä taas tarkoittaa sitä, että tänne saavat kirjoittaa kaikki, joita aihe kiinnostaa. Niin atet, krisellit ja kaikki muutkin kirjoitustaitoiset.
"Luterilaisuus
Keskustele luterilaisuudesta ja evankelis-luterilaisesta kirkosta."
Mitä sinä teet tällä palstalla?
21
<50
Vastaukset
- Valtio.irti.kirkosta
Juuri näin. Lisäksi keskuselu evankelis-luterilaisesta kirkosta on jokaisen suomalaisen asia siitäkin syystä, että tämä kirkko on Suomessa valtionkirkko. Yhdelle (tai osin kahdelle) kirkkokunnalle on annettu uskonnonvapauden vastainen suositummuusasema.
Valtionkirkko on sanakirjan mukaan kirkko, joka on hallinnollisesti tai taloudellisesti riippuvainen valiosa. Luterilainen kirkko täyttää molemmat ehdot.
Ensinnäkin ortodoksinen ja evankelisluterilainen kirkko on mainittu Suomen perustuslaissa. Lisäksi kirkkolaki on vain evankelis-luterilaisa kirkkoa koskeva sisäinen säännöstö, mutta se on silti osa Eduskunnan hyväksymää Suomen lainsäädäntöä . Lisäksi luterilaisen kirkon talous on täysin riippuvainen valtion sille myönämästä verotusoikeudesta ja julkisen vallan suorittamasta kirkollisverojen keräämisestä. - Näinseasiaon
"Ei tämä ole kristitty palsta."
Tuskin kukaan muu kuin sinä, on niin tyhmä että luulee edes jonkun noin kuvittelevan? Sinulla on kummallinen tapa ensin itse maalailla piruja seinille ja keksiä noita ihmeellisiä tuulesta temmattuja juttujasi ja sitten raivoat ja rähiset niitä vastaan. Kaikkein vähiten kukaan meistä kristityistä kuvittelee tämän olevan kristillinen palsta. Sisällön puolesta sinä ja muutama muu multinikki teette tästä pikemminkin ulostesangon.
Minä olen täällä toisinaan, ja vain sen takia että yritän tänne kaiken ulostamanne p*skan ja itsekeksittyjen valheidennne sekaan laittaa myös vähän totuutta ja asiallista asiaa.
Jos tämä palsta olisi kristillinen niin kyllä olisi maailmankirjat sekaisin! Tai no, onhan se varmaan noiden liberaalien mielestä jotka ulkonaisen kirkonkin saastuttavat harhoillaan ja epäpyhyydellään.- Kysyjäx
Ai että minä siis keksin tämänkin:
" Hhggt
15.12.2018 11:54
Mitä sinä muuten teet kristityllä palstalla?"
Vastaavia tekstejä on tällä palstalla vaikka kuinka paljon kuin vain vähän viitsiin rullata taaksepäin. Joten oliko sulla muuta? - Näinseasiaon
Kysyjäx kirjoitti:
Ai että minä siis keksin tämänkin:
" Hhggt
15.12.2018 11:54
Mitä sinä muuten teet kristityllä palstalla?"
Vastaavia tekstejä on tällä palstalla vaikka kuinka paljon kuin vain vähän viitsiin rullata taaksepäin. Joten oliko sulla muuta?No jos kerran joku mielipide, minkä joku on tänne kirjoittanut, saa sinussa aikaan noin voimakkaan reaktion että mentät malttisi ja mielenrauhasi, niin annan neuvoksi että ei niihin ole aina pakko reagoida ja erimieltäkin saa olla.
Sinähän olet melkein niinkuin pikkupalsi jolle toinen sanoo: "Olet aasi!" ja toinen provosoituu: "Enkä ole" ja on pian sen sanojan tukassa kiinni.
Olet ilmeisesti vielä kovin nuori (?), joten ymmärrän että nuoruuteen kuuluu kiivaus ja kiivaileminen. Kyllä se iän myötä helpottaa sekin. - outojaovat
""Ei tämä ole kristitty palsta."
Tuskin kukaan muu kuin sinä, on niin tyhmä että luulee edes jonkun noin kuvittelevan? Sinulla on kummallinen tapa ensin itse maalailla piruja seinille ja keksiä noita ihmeellisiä tuulesta temmattuja juttujasi ja sitten raivoat ja rähiset niitä vastaan. "
Hyvin sanottu!!
Muutenkin ateistit ja liberaalit keksivät olkinukkeja, joita vastaan sitten itsekseen taistelevat kuten Don Quijote :) - lapsissa.tulevaisuus
Auts että jeesuksenmorsian taas pukkasi valhetta. Syytä yllättyä ei toki ole.
- Sinä_olkinukkeines
outojaovat kirjoitti:
""Ei tämä ole kristitty palsta."
Tuskin kukaan muu kuin sinä, on niin tyhmä että luulee edes jonkun noin kuvittelevan? Sinulla on kummallinen tapa ensin itse maalailla piruja seinille ja keksiä noita ihmeellisiä tuulesta temmattuja juttujasi ja sitten raivoat ja rähiset niitä vastaan. "
Hyvin sanottu!!
Muutenkin ateistit ja liberaalit keksivät olkinukkeja, joita vastaan sitten itsekseen taistelevat kuten Don Quijote :)Siis kyllä täälä on väitetty moneen kertaan, että tämä olisi jokin kristitty palsta. Sitä tapahtuu vähän väliä. Monesti muoto on se, että "mitä te ateistit teette täällä kristittyjen palstalla", ja sihen usein vielä liitetään täysin absurdi lisäkysymys, että "jos ette kerran usko koko asiaan". Yleensä itseasiassa vielä väitetään, että tämä olisi kristitty foorumi, ilmeisesti ymmärtämättä, että koko Suomi24:n keskustelualue on foorumi ja tämä on vain sen eräs palsta.
Myös profetiapalstalla on ilmeisesti sama idiootti jankuttamassa kuin täälläkin, että sekin palsta olisi jokin kristittyjen palsta, ymmärtämättä siis sitä, että aihe kyllä koskee tai voi koskea kristillisyyttä, mutta ei ole eroteltu keskustelijoiden mukaan. Käsitys tosin taitaa olla yleinen harhaluulo muillakin kuin näiden palstojen pelkillä pälleillä, sillä kirjoitustaitoisemmasta päästä olevat kommentoijat kuten evlut101 muistaakseni ovat myös sortuneet samaan väittämään.
- Kulttuuriluterilaisuutta
Kun olen katsellut tässä muutaman vuoden mitä tällä palstalla tehdään, niin nuo fundamentalistikirjoittajat ainakin näyttävät pitävän tätä palstaa sellaisena kanavana, minkä kautta he yrittävät tuoda laitalahkolais- ja laitapolitiikan näkemyksiään. Riippuu täysin päivänpolttamasta aiheesta muualla mediassa, jankataanko täällä #metoosta, tasa-arvosta, AA-kerhosta (ja jokainen tietää, että tällä palstalla sillä tarkoitetaan Aito Avioliitto -yhdistystä), Patmoksesta, seta-asioista, abortista, eutanasiasta, maahanmuutosta, islamista, terrorismista, sosiaali- ja työllisyyspolitiikasta, vaaleista ja puolueista, anarkismista ja uusnatsismista, kansanedustajista ja ministereistä, kirkosta ja sen työntekijöistä, evoluutiosta vs. kreationismista jne.
Juuri nyt on menossa ilmastonmuutoksen tai siihen suhtautumiseen "kritisointi" uskonnollisten oikeisto-konservatiivien taholta. Saamme taas nähdä joukon populistista ininää ja salaliittoteorioita, "en-mää-vaan-noi-muut"-selittelyä, yleistä vähättelyä ja tyhjänpäiväistä tuhinaa jälleen lukuisine virheellisine käsityksineen siitä mistä on kyse ja mistä ei. Tämä on ihan normaalia täällä. Ja jos ei satu olemaan tarjolla mitään mehevää vastakkainasettelua oikeiston ja vasemmiston, konservatiivien ja liberaalien tai teismin ja ateismin, tieteen tai huuhaan välillä, niin laitalahkolaiset riitelevät täällä keskenään siitä milloin kuuluu kastaa vai kuuluuko ja mikä päivä on sapatti - ikään kuin noilla olisi mitään merkitystä, mutta jostainhan on riideltävä.
On toisaalta hauskaa seurata tätä samalla ihmetellen, että miksi juuri luterilaisuuspalsta on muodostunut tämmöiseksi kansanfoorumiksi, missä vuodesta toiseen vatvotaan noita samoja asioita käytännössä keskustelematta itse luterilaisuudesta pätkääkään. Kaikille noille aiheille löytyisi omatkin palstansa, mutta jostain syystä tämä kaikki pitää käydä juuri täällä. Ehkä se johtuu siitä, että luterilaisuus mielletään jonkinlaisena kaikkia yhdistävänä tekijänä. Palstalla meuhkaavat hellaripaasaajat ja telaketjuateistit kaikki kai mielitävät itsensä joten kuten kuuluvansa tähän meille kaikille jotenkin yhteiseen luterilaisuuteen, joka on sitten kaikkien asioiden foorumi. - serious
"Palstan fundamentalistikirjoittajat ihmettelevät että miksi palstalla on paljon atte-kirjoittajia. Fudujen mukaan kun tämä on kristitty palsta jossa saisi siis olla vain heitä mielisteleviä tekstejä. "
Olen yksi fundamentalisteista ja muistan kysyneeni, ennen kuin opin tuntemaan tätä foorumia, ihmeissäni muutamalta ateistikirjoittajalta miksi he viettävät niin PALJON aikaa uskontopalstalla.
Ei tullut mieleeni että heidän pitäisi lähteä muualle. Ateistinen menttaliteetti on minulle kummajainen, jota halusin seurata. Itselleni on mieluista kertoa kohtaamastani elävästä Jumalasta kenelle vaan siitä haluaakin keskustella.
Vastaus kysymykseeni oli yleensä: "Minulla on halu vapauttaa ihmisiä uskonnollisuuden harhoista. Tms..." Sopiihan sitä yrittää. Sille joka elää elävää jumalayhteyttä ja on kokenut kohdallaan syntien anteeksisaamisen ei ateistinen maailmankatsomus voi antaa parempaa. Kohta nämä ystävät ovat lopettaneet käännyttämisen. Toivottavasti pystymme jatkossa keskustelemaan maailmankuvamme eroista sävyisästi ja toisen vakaumusta pilkkaaamatta. Ymmärrän kyllä että jos elämä koostuu vain siitä mitä voi haistaa, maistaa, koskea ja nähdä, niin yliluonnollinen näkökulma ärsyttää ja halventavia sanojakin tulee käytettyä. Miksei myös toisinpäin voi näin käydä. vaikka Jeesus kehoittaa kunnioittavaan puhetapaan.
"Luterilaisuus"-teema on aika ahdas. Keskustelu rönsyää kyllä siitä aikalailla. Mutta... moderaattorien poistot ovat minusta liian sattumanvaraisia ja mielivaltaisia. Tämä harmittaa jopa enemmän kuin keskustelijoitten pilkallinen suhtautuminen kristinuskoon. Keskustelijoitten kanssa voi sentään kommunikoida, mutta modet ovat ulottumattomissa.- Perusteiden_perään
"Sille joka elää elävää jumalayhteyttä ja on kokenut kohdallaan syntien anteeksisaamisen ei ateistinen maailmankatsomus voi antaa parempaa."
Tässä on parikin seikkaa mihin puutun. Ensinnä katsottakoon tuo elävä jumalyhteys ja siihen liittyvä No True Scotsman -argumentointivirhe. Mistä sinä pystyt tietämään, että kokemasi yhteys on aito, eikä vain kuvitelmasi? Mistä sinä pystyt tietämään, etteivät sittemmin ateistiksi päätyneetkin olisi voineet kokea aivan samanlaista tai siis ainakin vastaavan väkevää, jopa "parempaa" yhteyttä, mutta ovatkin saaneet toisenlaisen käsityksen ja havahtuneet toisenlaiseen maailmankuvaan?
Toinen juttu on sitten nimenomaan tuo "paremmuus". Miten määritellä maailmankatsomuksen paremmuus? Sinä ilmeisesti määrittelet sitä ainakin osin niin, että jos kokee saavansa jotain anteeksi, niin sellainen maailmankatsomus on parempi kuin sellainen, jossa ei koeta. Miksi näin on? Minun katsomuksessani esim. ei ole edes mitään syytä, miksi minun pitäisi saada anteeksi jotain - siis tuossa kontekstissa kuin mitä esität.
Minä en siis usko perisyntiin enkä syntiin muutenkaan, joten en kaipaa mitään anteeksiantoa sellaisesta. En ole tehnyt mitään sellaista, minkä vuoksi kaipaisin olemassaoloni aiheuttajalta anteeksi. Jos olen perinyt jotain sellaista, joka voi johtaa minut tekemään tekoja, joita voi olla syytä pyytää anteeksi, niin ne asiat käsitellään teoittaan ja vastuu teoistani on minulla itsellä.
Kukaan muu ei voi sälyttää mitään lisävastuuta tai syyllisyyttä minulle, eikä (eikä siten myöskään vapauttaa minua mistään) minkään hyväksymäni oikeusperiaatteen mukaisesti. Huomautan, että tässä yhteydessä en nyt käsittele sitä, että olenkin tehnyt ja tulen varmaan vastaisuudessakin tekemään tekoja, joiden takia olen kaivannut anteeksiantoa - pointtini on pelkästään nyt tässä isommassa kuvassa eli maailmankuvallisen tason mahdollisessa kaipuussa - tai omassa tapauksessani sen puuttumisessa - anteeksiantoon. - serious
Perusteiden_perään kirjoitti:
"Sille joka elää elävää jumalayhteyttä ja on kokenut kohdallaan syntien anteeksisaamisen ei ateistinen maailmankatsomus voi antaa parempaa."
Tässä on parikin seikkaa mihin puutun. Ensinnä katsottakoon tuo elävä jumalyhteys ja siihen liittyvä No True Scotsman -argumentointivirhe. Mistä sinä pystyt tietämään, että kokemasi yhteys on aito, eikä vain kuvitelmasi? Mistä sinä pystyt tietämään, etteivät sittemmin ateistiksi päätyneetkin olisi voineet kokea aivan samanlaista tai siis ainakin vastaavan väkevää, jopa "parempaa" yhteyttä, mutta ovatkin saaneet toisenlaisen käsityksen ja havahtuneet toisenlaiseen maailmankuvaan?
Toinen juttu on sitten nimenomaan tuo "paremmuus". Miten määritellä maailmankatsomuksen paremmuus? Sinä ilmeisesti määrittelet sitä ainakin osin niin, että jos kokee saavansa jotain anteeksi, niin sellainen maailmankatsomus on parempi kuin sellainen, jossa ei koeta. Miksi näin on? Minun katsomuksessani esim. ei ole edes mitään syytä, miksi minun pitäisi saada anteeksi jotain - siis tuossa kontekstissa kuin mitä esität.
Minä en siis usko perisyntiin enkä syntiin muutenkaan, joten en kaipaa mitään anteeksiantoa sellaisesta. En ole tehnyt mitään sellaista, minkä vuoksi kaipaisin olemassaoloni aiheuttajalta anteeksi. Jos olen perinyt jotain sellaista, joka voi johtaa minut tekemään tekoja, joita voi olla syytä pyytää anteeksi, niin ne asiat käsitellään teoittaan ja vastuu teoistani on minulla itsellä.
Kukaan muu ei voi sälyttää mitään lisävastuuta tai syyllisyyttä minulle, eikä (eikä siten myöskään vapauttaa minua mistään) minkään hyväksymäni oikeusperiaatteen mukaisesti. Huomautan, että tässä yhteydessä en nyt käsittele sitä, että olenkin tehnyt ja tulen varmaan vastaisuudessakin tekemään tekoja, joiden takia olen kaivannut anteeksiantoa - pointtini on pelkästään nyt tässä isommassa kuvassa eli maailmankuvallisen tason mahdollisessa kaipuussa - tai omassa tapauksessani sen puuttumisessa - anteeksiantoon.Niin... en usko itseni olevan sen ihmeellisempi kuuin muutkaan ihmiset. Syystä jonka Jumala tietää olen tullut tähän loppupäätelmään ja aion kokeilla sen varassa elää ja kuolla: "Jumala on ja Hän kutsuu minua luokseen Jeesuksen viitoittamaa tietä pitkin."
Minullakaan ei ole ennen uskoon tuloa ollut järin suuri synnintunto - elämän tarkoiteksottomuus pisti tutkimaan vaihtoehtoja materialistiselle maailmankuvalle. Vertaan tilannetta näin - halusin pyörän, tein töitä ja sain pyörän. Unelmoin moposta, tein töitä ja sain mopon. Halusin mopoon bensaa, tein töitä... jne jne... autoja, tyttöystäviä, seuraa, menestystä, uraa, talo jne jne
Nyt olen saanut kutsun kotiin, jossa Isäni odottaa minua. Maailmassa koen suurta helpotusta vapautta oravanpyörästä, jossa ennen olin.
Synnintunto tuli vasta Raamattua lukiessa, mutta siihen on siellä lääkekkin, Jeesuksen sovitustyö. Meillä on erilaisia tarpeita näköjään. Minulle elämässä olevan tyhjän paikan täytti Jeesus. Ihmettelen aina ateistien itselleen valitsemaa tietä, joka minulle oli ja olisi kuiva erämaa. - Perusteiden_perään
serious kirjoitti:
Niin... en usko itseni olevan sen ihmeellisempi kuuin muutkaan ihmiset. Syystä jonka Jumala tietää olen tullut tähän loppupäätelmään ja aion kokeilla sen varassa elää ja kuolla: "Jumala on ja Hän kutsuu minua luokseen Jeesuksen viitoittamaa tietä pitkin."
Minullakaan ei ole ennen uskoon tuloa ollut järin suuri synnintunto - elämän tarkoiteksottomuus pisti tutkimaan vaihtoehtoja materialistiselle maailmankuvalle. Vertaan tilannetta näin - halusin pyörän, tein töitä ja sain pyörän. Unelmoin moposta, tein töitä ja sain mopon. Halusin mopoon bensaa, tein töitä... jne jne... autoja, tyttöystäviä, seuraa, menestystä, uraa, talo jne jne
Nyt olen saanut kutsun kotiin, jossa Isäni odottaa minua. Maailmassa koen suurta helpotusta vapautta oravanpyörästä, jossa ennen olin.
Synnintunto tuli vasta Raamattua lukiessa, mutta siihen on siellä lääkekkin, Jeesuksen sovitustyö. Meillä on erilaisia tarpeita näköjään. Minulle elämässä olevan tyhjän paikan täytti Jeesus. Ihmettelen aina ateistien itselleen valitsemaa tietä, joka minulle oli ja olisi kuiva erämaa.Noh, on harmillista, että koet pyörineesi oravanpyörässä. Minä olen itse melko tyytyväinen elämääni. Mitään tyhjää paikkaa minulla ei ole. Sen sijaan minulla olisi vaikka mitä ideoita ja minulla olisi paljon kuljettavaa luonnossa ja luettavaa kotona. Samalla pitäisi kuitenkin hoitaa opinnot ja töissäkin käydä, joten kaikkea ei ehdi.
Olen periaatteessa toiminut samalla tavalla kuin sinäkin, mutta en ole ottanut mitään paineita siitä, että minun pitäisi saada aina jotain uutta ja parempaa. Tyttöystäväehdokkaita tuli ikään kuin automaattisesti kahlattua läpi, kunnes kohdalle osui sopiva... sellainen jonka kanssa päädyin naimisiin. Minulla on muutama läheisempi ystävä ja perheenjäsen, ja tuttuja aivan riittämiin. Ura ja menestys ei vähempää voisi kiinnostaa, haluan vain tulla olla terve ja turvassa, tulla toimeen ja sikäli kun tätä olenkin olen automaattisesti onnellinen.
Sanoisin, että jos tämä on kuiva erämaa, niin minulla onneksi luonnontieteisiin hieman perehtyneenä on siellä loputtomasti tarkasteltavaa. Minulta ei oikeastaan mitään puutu kuin aikaa, ja sen olen hyväksynyt, ettei sitä ole rajattomasti. Pääosin pystynkin elämään tässä päivässä, haikailematta eilistä tai huomista, tuonpuoleisesta puhumattakaan. Olen vapaa taakasta erityisesti etsiä jotain tarkoitusta ja merkitystä, koska näen koko merkitysten kirjon ympärilläni olevissa asioissa ja niiden suhteissa toisiinsa, alkaen asioiden harvinaisuuteen tai erityislaatuisuuteen perustuvasta itseisarvosta luonnolliseen käyttöarvoon saakka - ja kaiken tämän kanssa riittää pohditavaa jos sille tuulelle sattuu.
On meille molemmille hyvä, että olemme molemmat tyytyväisiä omiin tilanteisiimme. Kukin tyylillään. - serious
Perusteiden_perään kirjoitti:
Noh, on harmillista, että koet pyörineesi oravanpyörässä. Minä olen itse melko tyytyväinen elämääni. Mitään tyhjää paikkaa minulla ei ole. Sen sijaan minulla olisi vaikka mitä ideoita ja minulla olisi paljon kuljettavaa luonnossa ja luettavaa kotona. Samalla pitäisi kuitenkin hoitaa opinnot ja töissäkin käydä, joten kaikkea ei ehdi.
Olen periaatteessa toiminut samalla tavalla kuin sinäkin, mutta en ole ottanut mitään paineita siitä, että minun pitäisi saada aina jotain uutta ja parempaa. Tyttöystäväehdokkaita tuli ikään kuin automaattisesti kahlattua läpi, kunnes kohdalle osui sopiva... sellainen jonka kanssa päädyin naimisiin. Minulla on muutama läheisempi ystävä ja perheenjäsen, ja tuttuja aivan riittämiin. Ura ja menestys ei vähempää voisi kiinnostaa, haluan vain tulla olla terve ja turvassa, tulla toimeen ja sikäli kun tätä olenkin olen automaattisesti onnellinen.
Sanoisin, että jos tämä on kuiva erämaa, niin minulla onneksi luonnontieteisiin hieman perehtyneenä on siellä loputtomasti tarkasteltavaa. Minulta ei oikeastaan mitään puutu kuin aikaa, ja sen olen hyväksynyt, ettei sitä ole rajattomasti. Pääosin pystynkin elämään tässä päivässä, haikailematta eilistä tai huomista, tuonpuoleisesta puhumattakaan. Olen vapaa taakasta erityisesti etsiä jotain tarkoitusta ja merkitystä, koska näen koko merkitysten kirjon ympärilläni olevissa asioissa ja niiden suhteissa toisiinsa, alkaen asioiden harvinaisuuteen tai erityislaatuisuuteen perustuvasta itseisarvosta luonnolliseen käyttöarvoon saakka - ja kaiken tämän kanssa riittää pohditavaa jos sille tuulelle sattuu.
On meille molemmille hyvä, että olemme molemmat tyytyväisiä omiin tilanteisiimme. Kukin tyylillään.Huomaan että olet ajatellut elämää tavanomaista laajakatseisemmin. Tyytyväisyys on suuri voitto. En voi suositella kenellekkään materialismin orananpyörää. Eämäntavastasi tulee mieleen epikurolaisuus.
Itsekkin mietin mielellään maailmaa, yhteiskuntaa nopeine muutoksineen - hengellisen todelisuuden lisäksi. Toivon ja pyydän, että sinäkin saisit maistiaisen. Isällämme on meille jokaiselle henkilökohtaista asiaa. Siunausta sinulle ja perheellesi.
"Palsta fundamentalistikirjoittajat ihmettelevät että miksi palstalla...."
He eivät tajua, että ateistien luona heidän pitäisikin olla käännyttämässä, kuten lähetyskäskyssä lukee.
Ateistitit tekevät karhunpalveluksen äärilaidan kristityille, kun tulevat itse heidän luokseen.- taastätäsamaa
Minäkin pistäydyn välillä täällä. Jossain vaiheessa täällä on ollut nimeltä mainitsemattomia vakiokirjoittajia, joista muutama ovat sanonut, ettei pastalla saa kirjoittaa muuta kuin luterilaisuudesta-jeesuksesta-uskovaisuudesta ja evankelioida homoja jotta he pelastuisivat. Kirjoittajat pyytävät ottamaan toiveensa huomioon tai poistuvan. Tätä myllyn pyöritystä on ollut kautta palstan iän.
Kaikki tietävät kokemuksesta, ettei tämäkän palsta kauan elä jos luteriaisuus on sen ainoa aihe.
Toisaalta minä ihmettelen, miten eräs kristitty puhuu sapatista, juutalaisuudesta ja joku muu haukkuu juutalaisuuden mennen tullen ja kolmas vaatii vastauksia esittääessään järjettömiä väitteitä Israelista tai meistä. Onko se kristillisyyttä ja luteriaisuutta?
Siispä olkaa tyytyvisiä kun asiantuntevat ihmiset ovat mukana keskusteluissa täällä vaikka olisivat ateisteja tai toisuskoisia. Sillä tavalla palsta on kiinnostava. - serious
"He (uskovaiset) eivät tajua, että ateistien luona heidän pitäisikin olla käännyttämässä, kuten lähetyskäskyssä lukee."
Tähän voin sanoa aameneni, peku. Niinkuin evankelista Tapani Suonto sanoi, että hän huolestuu, jos seurakunnan kokouksesta loppuu viinan ja hassiksen haju.
- keskustelumahdollista
Mitä luterilaisuuteen tulee, niin se on melko harvinainen ilmiö "valtionkirkkona". Tietysti on katolisia maita, joiden opetukset poikkeavat merkittävästi protestanttien ja heidän uskonkulttuurinsa on vierasta olettaakseni monille suomalaisille. Luterilaisuus pitää sisällään paljon liberalismia ja toisaaltaa siinä useita herätysliikkeitä, joiden käytännöissä (oma kokemus) on yhtäläisyyksiä vapaiden suuntien kanssa
.Keskustelussa ajteistien ja (fundamentti-) kristittyjen välillä olettaisi olevan mielenkiintoa toisen ajattelutapaa kohtaan enemmän kuin halua ja tarvetta pilkata loputtomasti toisen näkemyksiä. Aina voi keskustella, vaikka mielipiteet olisivat aivan eri maailmasta. Esim. ateistit eivät tiedä olettaakseni paljoakaan, mitä uskovat ovat kokeneet sisäisesti ja vastaavasti heidän hengelliset kokemuksensa liittyen fyysiseen maailmaan hämmästyttäisivät monia, jos niihin todella uskottaisiin. Vastaavasti ateisteilla voi olla vaikeuksia hahmottaa tähän liittyviä asioita, mutta heidän mahdollisia ongelmia eivät uskovat ole valmiit tai halukkaat kuulemaan?
Olen kasvoista kasvoihin keskustellut ateistien kanssa ja niitä ongelmia ei ole ilmennyt, joita on täällä keskustelupalstoilla.- lisäystä
jos oltaisiin kiinnostuneita uskovien yliluonnollisista kokemuksista liittyen fyysiseen maailmaan....ei siis edellytetä niihin uskottavan, mutta olisi kiinnnostusta?
- Jobinpostia
Miksi kolme erilaista tarinaa? Matt.8:26. Mark.4:39. Luuk.8:24 Niin he menivät ja herättivät hänet sanoen: Mestari, mestari, me hukumme! Ja herättyään hän nuhteli tuulta ja veden aallokkoa; ja ne asettuivat, ja tuli tyven. Nuhtelu yksin tuulta, olisi hiljentänyt aallokon.
- serious
Kolme eri silminäkijäkertomusta?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1521626Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671596Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä671313En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292- 441144
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102915Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42687Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156685