Teologian opetus loppuu yliopistoissa

PyyntöValtiolle

Suomen valtiolle on esitetty pyyntö, ettek valtion taholta enää tuetteisi eikä rahotettaisi teologista koulutusta. Rahoitus ja koulutus tulisi jatkossa järjestää jotain muuta kautta ja Sauomen valtio sanoutuu siitä irti. On peruslain ja yleisen etiikan vastaista että valtio, vastoin negatiivista uskonnonvapautta, järjestää katsomuksellista opetusta. Tarkoitus olisi, että teologinen opetus ja papposkoulutut siirtyisi uskonnollisten liikkeiden omille jarteille. Aika vain näyttää ottaako Suomen valtio pyynnön käsiteltäväksi vai pettääkö se onat kansalaisensa.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä juttu, mutta tuohon varmaan tulee vasta-argumenttia, ettei teologia sinänsä ole tunnustuksellista. Oli tai ei, mutta ainakin minusta teologian opetuksen olennainen ongelma piilee siinä, että teologia tutkii tiettyjä uskomuksia (tarpeetonta ja loppuunkaluttua) ja tuottaa pappeja tietyn uskomusjärjestelmän tarpeisiin.

• Thcff

Naurettava vaade, joka joutaa roskikseen. Teologia ei ole katsomuksellista, vaan TIEDE. Moniarvoisessa maassa välttämätöntä, että on ihmisiä, jotka tietävät katsomuksista enempi,kun aloittaja. Tutki niitä yliopiston sivuja, niin tiedät paremmin mitä siellä opetetaan..

• On kuitenkin olemassa erikseen ortodoksisen teologian oppiaine. Se kuulostaa melko lailla epäyliopistomaiselta täsmäkoulutukselta.

• TunnustuksetonOpetus

Tunnustuksellinen opetus on sellainen joka käsittelee uskontoja syvällisesti, niiden erilaisia opetuksia, tapoja, rakenteita ja teemoja. Ainoa tunnukseton opetus on opettaa uskonnoista vain ohimennen pinnallisesti ja silloinkin vain niiden historiallisessa merkityksessä.

• teologiahuuhaata

Mielestäni maan ei tarvitse olla niin moniarvoinen, että yliopistossa opetetaan epätosia asioita. Vai tarkoittaako moniarvoisuus todellakin jonkun mielestä sitä, että kun tosia asioita opetetaan, niin pitää sitten vastaavasti opettaa myös epätosia?

• teologiahuuhaata kirjoitti:

Mielestäni maan ei tarvitse olla niin moniarvoinen, että yliopistossa opetetaan epätosia asioita. Vai tarkoittaako moniarvoisuus todellakin jonkun mielestä sitä, että kun tosia asioita opetetaan, niin pitää sitten vastaavasti opettaa myös epätosia?

Ei se toki ole epätosi asia, että Luther uskoi eri tavalla kuin Zwingli.

Miten tärkeää tämän tutkiminen on, onkin sitten toinen juttu. Toisaalta eipä monellakaan yliopistossa opetettavalla asialla ole kovinkaan suoraa hyötyä. Esimerkiksi Halla-ahon tutkimusalahan oli muinaiskirkkoslaavi.

• 7685

Viimeistään uskomuskentän pirstaloituminen tulee kyseenalaistamaan poppmiesten koulutuksen valtion rahoittamana, koska tulevaisuudessa pitäisi alkaa yhdenvertaisuuden nimissä kouluttamaan kymmenien eri uskontojen poppamiehiä. Tulevaisuudessa poppamiesten koulutusta tullaan ensin rajusti leikkaamaan ja lopulta valtiorahoittenen poppamiesten koulutus lopetetaan kokonaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6052
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      334
      5309
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      21
      2686
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2615
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      84
      1875
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      105
      1697
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1571
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1533
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1454
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1413
    Aihe