DNA tai kromosomit eivät määritä sukupuolta

Jokainen on varmaankin oppinut koulussa, että sukupuoli määräytyy sukukromosomien geeneistä. Miehellä on X- ja Y-kromosomit ja naisella kaksi X-kromosomia. On totta, että näissä kromosomeissa on erilaisia DNA-jaksoja, mutta sepä ei yksinään vielä riitä sukupuolen normaaliin määräytymiseen. Kuten olen sanonut, DNA ei yksinään riitä ominaisuuksien asettamiseen vaan tarvitaan informaation säätelyjärjestelmä, joka kontrolloi, mitä alueita DNA:sta luetaan ja milloin. Tätä DNA:ta kontrolloivaa säätelyjärjestelmää kutsutaan epigeneettiseksi informaatioksi.

Tutkijat ovat nyt huomanneet, että aiemmin ns. roska-DNA:ksi kutsutulla genomin alueilla onkin erittäin tärkeä säätelytehtävä liittyen nimenomaan siihen, miten ja milloin solu lukee DNA:ta transkriptioon. Mikäli tähän epigeneettiseen säätelyjärjestelmään tulee häiriöitä, eivät sukupuolen normaaliin säätelyyn käytettävät DNA-jaksot tule luettua oikein, mikä aiheuttaa sukupuolisia poikkeavuuksia ja sukupuolisia kehityshäiriöitä.

Näin tiede menee eteenpäin ja vahvistaa jälleen kaiken, mitä olen sanonut. DNA ei sanele ominaisuuksia, ei edes sukupuolta.

Olen myös sanonut, että vaikka Y-kromosomimme on kutistumassa ja pian häviämässä geneettisen rappeutumisen takia, ei se kuitenkaan tule johtamaan sukupuuttoon. Geneettinen rekombinaatio huolehtii aikanaan siitä, että tarvittavat DNA-jaksot löytyvät sekä miehiltä että naisilta. Tarvitaan kuitenkin epigeneettinen säätely, jotta oikeat DNA-jaksot tulee luettua oikein, koska epigeneettiset mekanismit kontrolloivat DNA:ta.

Linkki ketjussa. En vielä ehtinyt edes kirjoittaa tästä artikkelia, joten linkki johtaa medicalexpressin sivulle.

27

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Näin tiede menee eteenpäin ja vahvistaa jälleen kaiken, mitä olen sanonut. DNA ei sanele ominaisuuksia, ei edes sukupuolta."

      Ei vahvista, vaan sinä vahvistit juuri takinkääntösi.

      " Kuten olen sanonut, DNA ei yksinään riitä ominaisuuksien asettamiseen vaan tarvitaan informaation säätelyjärjestelmä"
      Näinhän se tiede on väittänyt pitkään, eikä kukaan evo ole tuota vastaan väittänytkään. Päin vastoin. Sinulle on väitetty useaan kertaan, että genomi asettaa vaihtelun rajat, mitä mikään epigeneesi ei voi ylittää. Alat näköjään hiljlleen oppia.

      • Eipäs muutella sanojani. Olen sanonut että DNA ei sanele ominaisuuksia. Voit tunkea genomiisi DNA:ta miten paljon huvittaa, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta, mikäli epigeneettiset säätelytekijät eivät ohjaa sen lukemista transkriptioon. Jos sinun genomissasi on SOX9 -jakso, ei sinulle kasva kiveksiä elleivät epigeneettiset säätelytekijät ole kunnossa. DNA ei sanele ominaisuuksia, kuten olen sanonut, vaan epigeneettiset informaatiorakenteet kontrolloivat DNA:n lukemista. Minulla ei ole mitään syytä kääntää takkiani, koska tuo tutkimus vahvistaa kaiken, minkä olen sanonut. Sinua on taas mukava kouluttaa.


      • KukaKouluttikaan
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Eipäs muutella sanojani. Olen sanonut että DNA ei sanele ominaisuuksia. Voit tunkea genomiisi DNA:ta miten paljon huvittaa, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta, mikäli epigeneettiset säätelytekijät eivät ohjaa sen lukemista transkriptioon. Jos sinun genomissasi on SOX9 -jakso, ei sinulle kasva kiveksiä elleivät epigeneettiset säätelytekijät ole kunnossa. DNA ei sanele ominaisuuksia, kuten olen sanonut, vaan epigeneettiset informaatiorakenteet kontrolloivat DNA:n lukemista. Minulla ei ole mitään syytä kääntää takkiani, koska tuo tutkimus vahvistaa kaiken, minkä olen sanonut. Sinua on taas mukava kouluttaa.

        Eihän tästä ole ollut kenelläkään mitään epäselvyyttää. Agno ja kumppanit ovat painottaneet sinulle jatkuvasti, että epigenetiikka ei tee mitään, mitä genomi ei vahvista. Toki asia on niinkin päin, ettei genomi tee mitään, jos sitä ei ilmennetä geenejä säätelevällä epigenetiikalla.

        Lisäksi tämä mekanismi on juuri evoluutioteorian mukainen, eikä siinä ole mitään sellaista, jota eivät evoluutiobiologit tiedä ja huomioi.


      • hellaristi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Eipäs muutella sanojani. Olen sanonut että DNA ei sanele ominaisuuksia. Voit tunkea genomiisi DNA:ta miten paljon huvittaa, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta, mikäli epigeneettiset säätelytekijät eivät ohjaa sen lukemista transkriptioon. Jos sinun genomissasi on SOX9 -jakso, ei sinulle kasva kiveksiä elleivät epigeneettiset säätelytekijät ole kunnossa. DNA ei sanele ominaisuuksia, kuten olen sanonut, vaan epigeneettiset informaatiorakenteet kontrolloivat DNA:n lukemista. Minulla ei ole mitään syytä kääntää takkiani, koska tuo tutkimus vahvistaa kaiken, minkä olen sanonut. Sinua on taas mukava kouluttaa.

        Sinä puolustelet omia väitteitäsi etkä Raamattua. Omat irtotulkinnat eivät ole uskontoa.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Eipäs muutella sanojani. Olen sanonut että DNA ei sanele ominaisuuksia. Voit tunkea genomiisi DNA:ta miten paljon huvittaa, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta, mikäli epigeneettiset säätelytekijät eivät ohjaa sen lukemista transkriptioon. Jos sinun genomissasi on SOX9 -jakso, ei sinulle kasva kiveksiä elleivät epigeneettiset säätelytekijät ole kunnossa. DNA ei sanele ominaisuuksia, kuten olen sanonut, vaan epigeneettiset informaatiorakenteet kontrolloivat DNA:n lukemista. Minulla ei ole mitään syytä kääntää takkiani, koska tuo tutkimus vahvistaa kaiken, minkä olen sanonut. Sinua on taas mukava kouluttaa.

        Harvinaisen hankala tuo oppimisprosessi ja se että ymmärtää olevansa väärässä.


    • Kuten arvelinkin, Y-kromosomin häviämisestä tutkimuksessa ei ollut sanaakaan, eikä myöskään geneettisestä rappeutumisesta. Mikään kyseisessä paperissa ei tue näitä väitteitäsi.

      Miten kääntäisit seuraavan lauseen:
      "These enhancers lie on the DNA but outside genes, in regions previously referred to as junk DNA or dark matter," he said. "The key to diagnosing many disorders may be found in these enhancers which hide in the poorly understood dark matter of our DNA."
      Tarkennan: " lie on the DNA..."

      Miten se sopii yhteen otsikkosi kanssa: "DNA tai kromosomit eivät määritä sukupuolta"

      Tutkimus väitti myös nimen omaan, että SOX9-geeni määrittää sukupuolen, mikäli se vaan toimii oikein.
      "We discovered three enhancers that, together ensure the SOX9 gene is turned on to a high level in an XY embryo, leading to normal testis and male development," he said."

      Aivan kuin väittäisit, ettei auton moottori tuota auton tehoa vetoamalla siihen, että ruiskutuspumpun vika estää moottorin käymisen. Ajatteletko lainkaan, mitä näppikseltäsi suollat?

      • Kerro, mikä on enhancer.

        Hakusanat: enhancer methylation CpG

        Vinkki: Se liittyy epigenetiikkaan. Opi joskus jotain.


      • Jälleen osoitat totaalisen i d i o o t t i m a i s u u t e s i. DNA-jakso ei päädy transkriptioon, mikäli sitä ei valita luettavaksi transkriptioon. Valintaa ohjaavat metylaatioprofiilit, eli enhancerit (CpG-rikkaat alueet, jotka voivat metyloitua). Sano sitä vaikka luonnonvalinnaksi, minä sanon sitä mekanismeihin perustuvaksi tarkasti säädellyksi metylaatioprofiiliksi.

        Usko jo sarvikuono, DNA ei kontrolloi solun prosesseja eikä se sanele ominaisuuksia. DNA:n luentaa ohjaavat epigeneettiset informaatioprofiilit. En ole koskaan sanonut, etteikö DNA olisi tarpeellinen ja välttämätönkin solulle. Mutta sen tehtävä näyttää edelleen olevan sinulle täysin toinen, mikä se todellisuudessa on. Harvoin minulta palaa käämit keskustelijan kanssa, mutta nyt onnistuit suututtamaan minut.

        DNA on vain passiivista tietovarantoa solulle, jota lukemalla solu valmistaa toiminnallisia RNA-molekyylejä epigeneettisessä ohjauksessa.

        Paina mieleesi tuo lause ja opi todellisesta tieteestä edes yksi lause.


      • Kantasolussa on kaikki samat DNA-jaksot kuin erikoistuneessakin solussa. Kerro, miksi siltä puuttuu tehtävä ja erikoistuminen.

        Voiko tämä olla näin vaikeaa jollekin? Näytteletkö tyhmää vai oletko sitä oikeasti?


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Kerro, mikä on enhancer.

        Hakusanat: enhancer methylation CpG

        Vinkki: Se liittyy epigenetiikkaan. Opi joskus jotain.

        Osaan kyllä englantia sen verran, että ymmärsin mielestäni artikkelin ja myös sanan "enhancer".
        Kerro sinä nyt vuorostasi, missä mainittiin rappeutuminen ja Y-kromosomin häviäminen. Niitä en löytänyt mistään kohtaa artikkelia.
        Näytteletkö tyhmää kieroilijaa, vai onko se sinulle aivan myötäsyntyistä?

        DNA on tietovarasto, joka asettaa eliön variaation rajat, joita mikään epigeneesi ei ylitä. Sen sijaan yksikin lisätty geeni voi muuttaa eliön ominaisuuksia, mikäli geenin ohjaus toimii. Tähän perustuu evoluutio.
        Opettele nuo lauseet ja opi tieteestä edes jotain.

        Ps. Ei ole kahdenlaista tiedettä; kreationistien "todellista tiedettä" ja evolutionistista tiedettä. Tiede ei ole kirsikanpoimintaa ja siksi luonnontieteet osoittavat nuoren Maan kreationismin täysin mahdottomaksi opiksi.


    • Clauss

      "The Y chromosome carries a critical gene, called SRY"

      Tämähän on loistava vitsinä.

      Itse artikkeliin. Eli yritätkö sanoa, että syntymästään asti ihminen voi olla seksuaalisesti poikkeava?
      Tämähän tarkoittaisi, että trassukupuolisuus on ihan oikeasti geneettinen ominaisuus.

      • LuonnollistaTosiaan

        "Tämähän tarkoittaisi, että trassukupuolisuus on ihan oikeasti geneettinen ominaisuus. "

        Hyvä huomio. Sukupuolisuus ei siis edes ROT:n mielestä on on/off, vaan erilaiset variaatiot ovat täysin luonnollisia. Tähän saakka fundamentalistiuskovat ovat kiistäneet transsukupuolisuuden kynsin hampain luonnottomana itse valittuna ominaisuutena.

        Onko sinulla ROT selkärankaa alkaa oikomaan uskonveljiesi käsityksiä transsukupuolisuudesta? Jos ja kun transsukupuolisuus on kehityshäiriö, niin se on yhtä vähän ihmisen valitsema kuin Downin syndrooma.


      • TässäTransustelunSyy
        LuonnollistaTosiaan kirjoitti:

        "Tämähän tarkoittaisi, että trassukupuolisuus on ihan oikeasti geneettinen ominaisuus. "

        Hyvä huomio. Sukupuolisuus ei siis edes ROT:n mielestä on on/off, vaan erilaiset variaatiot ovat täysin luonnollisia. Tähän saakka fundamentalistiuskovat ovat kiistäneet transsukupuolisuuden kynsin hampain luonnottomana itse valittuna ominaisuutena.

        Onko sinulla ROT selkärankaa alkaa oikomaan uskonveljiesi käsityksiä transsukupuolisuudesta? Jos ja kun transsukupuolisuus on kehityshäiriö, niin se on yhtä vähän ihmisen valitsema kuin Downin syndrooma.

        Se on geneettistä rappeutumista.

        ROT:n tieteellinen katsaus geneettiseen rappeutumiseen:
        "Geneettinen rappeutuminen todistaa koko luomakunnan rappeutumisesta, mikä on synnin seurausta. Synti on tottelemattomuutta Jumalaa kohtaan. Synnin vuoksi ihminen karkotettiin paratiisista. Synnin vuoksi Jumala rakkaudessaan antoi ainoan poikansa kuolla meidän ihmisten vuoksi, että me Häneen uskomalla vapautuisimme synnistä ja saisimme iankaikkisen elämän. "

        Odotan vain, milloin tätä tukeva tutkimus julkaistaan Sciencessä tai Naturessa. Sen jälkeen evoluutiouskovaisilla onkin selittämistä.

        Ei vaan. Kun kaverin ajatusmaailma lähtee tuolta pohjalta, tieteellistä maailmankuvaa on aivan turha yrittää selittää. Uskonnollinen defenssi on aivn liian vahva.


      • TässäTransustelunSyy kirjoitti:

        Se on geneettistä rappeutumista.

        ROT:n tieteellinen katsaus geneettiseen rappeutumiseen:
        "Geneettinen rappeutuminen todistaa koko luomakunnan rappeutumisesta, mikä on synnin seurausta. Synti on tottelemattomuutta Jumalaa kohtaan. Synnin vuoksi ihminen karkotettiin paratiisista. Synnin vuoksi Jumala rakkaudessaan antoi ainoan poikansa kuolla meidän ihmisten vuoksi, että me Häneen uskomalla vapautuisimme synnistä ja saisimme iankaikkisen elämän. "

        Odotan vain, milloin tätä tukeva tutkimus julkaistaan Sciencessä tai Naturessa. Sen jälkeen evoluutiouskovaisilla onkin selittämistä.

        Ei vaan. Kun kaverin ajatusmaailma lähtee tuolta pohjalta, tieteellistä maailmankuvaa on aivan turha yrittää selittää. Uskonnollinen defenssi on aivn liian vahva.

        Heh. Noihan se ROT:n mielestä on.
        ROT:n kommentit ovat tieteen kaapuun puettua uskonnollista julistusta, joka joskus paljastuu koko alastomuudessaan, kuten edellä lainatussa kommentissa.
        Itse pitkään fundispiireissä vaikuttaneena tunnen hyvin tuota ajattelua. Kun tiede on eri mieltä kuin oman lahkon uskonoppi, tiede on väärässä. Silloin, kun jokin tieteellinen yksityiskohta voidaan sovittaa uskonoppiin, sitä pidetään esillä. Tällä pyritään näyttämään ulospäin, ettei tässä nyt kokonaan esitieteellisten uskomusten varassa olla, vaikka juuri uskonnolliset uskomukset ovat korkein auktoriteetti kaikelle tiedolle.

        6000 vuotta vanhaa mailmankaikkeutta ja Nooan tulvaa on täysin mahdoton sovittaa luonnontieteellisen tiedon raamiin.


      • Clauss
        LuonnollistaTosiaan kirjoitti:

        "Tämähän tarkoittaisi, että trassukupuolisuus on ihan oikeasti geneettinen ominaisuus. "

        Hyvä huomio. Sukupuolisuus ei siis edes ROT:n mielestä on on/off, vaan erilaiset variaatiot ovat täysin luonnollisia. Tähän saakka fundamentalistiuskovat ovat kiistäneet transsukupuolisuuden kynsin hampain luonnottomana itse valittuna ominaisuutena.

        Onko sinulla ROT selkärankaa alkaa oikomaan uskonveljiesi käsityksiä transsukupuolisuudesta? Jos ja kun transsukupuolisuus on kehityshäiriö, niin se on yhtä vähän ihmisen valitsema kuin Downin syndrooma.

        Eli väite on joko hyödyllinen, neutraali tai haitallinen sosiaalisesti riippuen ympäristöstä. "Valintapaine".
        -Haitallinen tulee uskovaisten keskuudessa, kun joutuisi myöntämään muunsukupuolisuuden olevan synnynnäistä vaikka sen pitäisi olla vain joku perversio.
        -Neutraali olisi valtaväestön keskuudessa, koska aihe ei kiinnosta.
        -Hyödyllinen tulee tasa-arvoa kannattavilta tahoilta ja sorretuilta ihmisiltä.

        Mitään rappeutumista ei ole artikkelissa ja tämän takia haluan ne alkuperäiset lähteet, enkä jotain sinne kuulumattomia lisäyksiä. Tosin fundalistisesta näkökulmasta on vain haitallinen ominaisuus ja näinollen GDI.


    • Ewokki

      ”aiemmin ns. roska-DNA:ksi kutsutulla genomin alueilla onkin erittäin tärkeä säätelytehtävä liittyen nimenomaan siihen, miten ja milloin solu lukee DNA:ta transkriptioon. Mikäli tähän epigeneettiseen säätelyjärjestelmään ”

      Siis kutsut DNA:han perustuvaa säätelyjärjestelmää ”epigeneettiseksi”??? Nyt taisi mennä puurot ja vellit sekaisin.

    • Sittenhän sinulle riemun päivä koittaa kun löydät semmosen tutkimusartikkelin jossa sanotaan että tämä ja tämä (Älykkään Suunnittelijan laatima) epigeeni ja molekyyli tekee ihmisestä homon... ...DNA ei sanele sitäkään... ...iloitkaat ja riemuitkaat...

    • RaamattuOnTotuus

      Vastatkaapa kaikki ateistit:

      Onko miehellä samat geenit kuin naisellakin?

      • Tyhmäkonääoot

        Tietenkin on. Älä nyt ole lapsellinen. Sukupuolen periytyminen opetetaan jo lukion biologiassa.


      • Yleensä naisella ei tietenkään ole niitä Y-kromosomin geenejä, olipa niillä sitten mitään virkaa tai ei.


      • Tuossa linkissä sanottiin nimenomaan että naisen XX ja miehen XY kromosomipari ratkaisee sukupuolen, mutta JOS se vahvistaja Y-kromosomissa ei toimi riittävän tehokkaasti, voi seurauksena olla seksuaalinen poikkeama.

        Eli naisella ja miehellä on eri sukupuoligeenit, muut geenit ovat tietenkin jokaikisellä yksilöllä erilaisia.


    • DuGrimmerRott

      Rotilla alkaa jälleen mopo keulimaan.Nyt vanhurskas "tiede"miehemme jo luonnehtii opponenttejaan idiooteiksi ja tuskastuneena kyselee,milloin he suostuvat nielemään hänen Raamattuunsa perustuvat "tosi"tieteen opinkappaleensa.
      Naurattaa ja toisaalta säälittää...

    • vbcbvbvb

      Opetatko näitä juttuja oppilaillesi ohimennen?

    • Looooooogisesti

      Mahtavatkohan ateistit päättää että kun sakaran puuttumisesta syntyy silti ihminen niin se voidaan poistaa tarpeettomana. Jos olisikin sitten pelkkää y kromosomia tarjolla. Jos jalostamme ominaispiirteen mukaan pelkkiä miehiä. Naiset kuolevat sukupuuttoon ja vain miehet säilyvät ja syntyy uusi laji.

    • Tai YECt luulevat että heitä varten on ihan oma kromosomi kun Jumala pelastaa vain heidät, täytyyhän sen näkyä perimässä jotenkin?! Sori, siis epigeeneissä.

    • rfsu

      Aivan kuin kokki hokisi itsepäisesti että hyvän päivällisen valmistukseen tarvitaan vain ympäripyöreä resepti (joka ei kata edes kaikkia käytettyjä aineksia). Kuka aineksia tarvii...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      391
      4976
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2761
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      155
      1985
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1668
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1533
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      63
      1397
    7. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      51
      1390
    8. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1377
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      64
      1334
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1111
    Aihe