Ja säästä minut syövältä. Meillä sukuvika

kuin.liipasimella

Miesten puolella vain yksi syöpäkuolema. Kyseessä oli aggressiivinen imusolmukesyöpä. Se vei veljen nopeasti.
Kaikilla suvun naisilla on ollut aktiivisia syöpämuodostuksia kehoissaan. Oli ihme että vanhemman siskon ihosyöpä salli elää hänen yli 80 vuotiaaksi.

12

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flegmaatti

Geneettinen rasitus on syytä ottaa huomioon ja, syöpätyypistä riippuen, tehdä itse sen estämiseksi sen mitä voi mutta muuten on turha puristella kiveksiään asian kanssa mille ei mahda mitään.

Vaimoni suvun puolella, niin pitkälle kuin on tietoa, ei tunneta yhtään minkään tyypin syöpää, saati sitten vaimoni harvinaista verisyöpää. Toki aiemmat tiedot ovat hyvin puutteellisia.
      Oma pakoputkikorroosioni on tiettävästi ainoa laatuaan sukuhaarassamme. Tosin takavuosien elämäntavoillani olen saattanut edesauttaa sen syntyä.

Todetuissakin tapauksissa ennusteet heittävät volttia. Itsessään harmittomana pidetty, 5:n vuoden seurannan jälkeen parantuneeksi todettu munuaissyöpä tappoi kaverini yllättäen parissa kuukaudessa.

Oma rasitteeni on laajentunut vatsavaltimo. Isäni kuoli siihen 62 vuotisena ja yli 7 vuotta sitten omani todettiin laajentuneen 5mm:n päähän leikkausrajasta.
      Minulta kiellettiin kaiken tyyppinen ponnistelu. Pakoputken lyhentäminen itsessään ja jälkiseuraamuksineen esti ponnistelut pitkäksi aikaa. Sittemmin ilmeisesti 200kg:n maastaveto ei vielä ollut ponnistelua.

Ei se oo ihmises. Se on korkeemma käres.

• joulu-viikkoo

Flege
        En mää kehumaan ala, mutta vaikutat harvoilta täyspäisistä palstan miespuolisista tyypeistä. Ite tässä aika hukassa, siinä ja siinä elelijä.

• Meillä on suvussa ollut syöpää pari sukupolvea taaksepäin.
      Kolme isovanhemmistani kuoli syöpään, yksi aivoverenvuotoon.

Vanhemmillani ei kummallakaan ollut, eikä heidän sisaruksillaan.
      Yhdellä omista sisaruksistani oli kilpirauhassyöpä, mutta parani leikkauksella, kun ajoissa huomattiin.
      Yhdellä serkuistani oli ärhäkkä leukemia, joka vei hänet aika nopeasti.

Sinäpä suvun potilaskertomus.

En silleen ala murehtimaan. Jos minulle vanhoilla päivilläni niin huono arpa lankeaa, niin minkäpä sille. Keuhkot ainakin näytti hyvälle röntgenissä, ilmoitti tohtorini kirjeitse just tänään.

Meidän suvun rasite lienee sydän- ja verisuonisairaudet. No niitten tulemistakaan ei enää tarvitse pelätä.

• wille.84

No kerranhan sitä kuitenkin keikahdetaan. Toisaalta onnellisinta olis nukkuessaan muuttaa majaa Valhallaan. Ehkä joulun jälkeen siit.

• Juopa

Vaimon isä kuoli melanoomaan lähes 80-vuotiaana. Vaimo kuoli samaan sairauteen 45-vuotiaana. Vaimon isän suvussa on moni muukin kuollut johonkin syöpään.
      Eräs kaukainen sukulaiseni toisesta sukuhaarasta kertoi, että kyseisen sukuhaaran "mielitauti" on syöpä. Tällä sukulaisella oli virtsarakon syöpä, joka ilmeisesti nujerrettiin ainakin toistaiseksi. Hänen veljensä kuoli haima- tai maksasyöpään ja kahdella siskolla on hoidossa oleva syöpä.
      Omassa suvussani isän puolella on ollut suolisto-ongelmia ja paksu- tai ohutsuolen syöpä. Isältä ei voi enää kysyä, kun hän kuoli sydänkohtaukseen.
      JOS minä kuolen, toivon, että henki lähtee kerralla. Olen nähnyt näitä jopa vuosikausia kituneita ihmisiä, joilla loppuajat ovat olleet vaikeita. Toivonkin, että vanhana mennessäni nukkumaan en herää aamulla, jos aika on täysi. Toinen mahdolisuus olisi kertalaakista tappavaa aivoverenvuoto, mieluummin istuallaan, ettei kaadu ja loukkaa itseään.

• Mistähän toi syövän yleisyys johtuu?
        Ennen kuoltiin vanhuudenhöperyyteen,tai laaki löi?
        Nyt kuitenkin elinikä pidentynyt huimasti!
        Vihanneksena vuodeosastolla sitä lähtöpäivää joutuu monikin odottelemaan?
        Näin Jouluna tulee mieleen,onkohan ton isonkirjansanoma aivan totta?
        Mistä ne siellä taivaanportilla tietää,koska olen valmistakauraa siirtymään ajasta ikuisuuteen?
        Näin teknologianaikaan sen ymmärrän,mutta mietityttää kyllä amaa

• Hallaahon.äänestäjä44
      • pitäisi.kokeissa.käydä

Mielenkiintoinen 'parannuskeino' tuo tomaatti. Arvelen ihan sokkona että esim runsas omenien tai kaikkien kasvisten ja hedelmien syönti voisi olla ennalta ehkäisevänä ravintona. Se tiedetään että juuri ravinnolla on keskeinen merkitys myös syöpien kehittymisessä.

• flegmaatti
        pitäisi.kokeissa.käydä kirjoitti:

Mielenkiintoinen 'parannuskeino' tuo tomaatti. Arvelen ihan sokkona että esim runsas omenien tai kaikkien kasvisten ja hedelmien syönti voisi olla ennalta ehkäisevänä ravintona. Se tiedetään että juuri ravinnolla on keskeinen merkitys myös syöpien kehittymisessä.

Yksi tapaus ei todista mitään. Ei suuntaan eikä toiseen.
        Kuitenkin, jos nykytietoihin on luottamista niin ainakin minä "kutsuin" paksusuoli( peräsuoli)syöpää kylään omilla tavoillani.

70-luvun alkuvuosien alkon lakosta lähtien keitin pontikkaa aina vuoteen 1988 saakka. Tuotanto kasvoi, laitteet paranivat ja kulutus lisääntyi ollen jo alustakin lähtien säännöllistä mutta ei arki- eikä työelämää häiritsevää.
        Punaista lihaa olen aina pitänyt ravinnon proteiinin peruslähteenä.

Tuon 1988 jälkeen vaihdoin vallan alkon tuotteisiin laimentaen rappioelämääni vasta 2003 alkaen.

Tuolla taustalla saattaisi olla jotain tuottamuksen tynkää pakoputken korroosioon joka diagnostisoitiin yllättäen 2011. Korroosion kehitys vaatii aikansa.
        Paljon huonomminkin olisi voinut käydä kuten kaikille, vanhoille, hyville kavereilleni.

• toivotaan

Syöpää esiintyy niin paljon ettei voi välttyä elintarvikkeiden lisäaineiden vaikutusta sairastavuuteen.
      Lieneekö kysymys geeneistä vai sukumme elintavoista, en tiedä kummankaan vanhempani suvussa olleen syöpää, vaikka molempien suvusta on avioliitonkautta tulleita "sukulaisia" kuollut erilaisiin syöpiin.
      Monta tuttavaani on syöpä vienyt parhaassa miehuus iässä, eturauhassyöpään menehtyneitä on useita. Osan elinvuosia jatkettiin leikkaamalla, osaa ei ennätetty paljon edes hoitaa, koska sen ilmeneminen on niin salakavalaa. Kaikille ei oireita ole tullut ennenkuin on ollut liian myöhäistä tehdä mitään.
      Itsellänikin on monia vaivoja ja oireita joiden syytäkään ei aina pysytytä tutkimuksillanaan aivan varmasti nimeämään, mutta toivon ettei mikään oireiluni johtuisi tuosta tappavasta taudista. Kaksi läheistä tuttavaa on lähiaikoina saanut kutsun taivaalliselta parantajalta lyhyen sairastelujakson jälkeen.
      Mikäli sen taudin voi välttää elintavoilla ja oikealla ravinnolla, sehän olisi jo hyvä alku sairastumisen välttämiseksi. Tpmaatin vaikutuksista eturauhas- ja virtsatie syöpiin on jo vuosia ollut tiedossa ja moni tuttavani on syönyt tomaattia, osa ostanut kallista sahramia, senkin kun sanottiin parantavan, molemmilla laihat tulokset.
      Melkein sama kun yrittäisi pieremällä ripulin parantaa.

Vältetään ylisyönnin kivuliaita seurauksia, vaikka jouluna saa yölläkin syödä.
      Tervettä joulua meille ja teille!

• flegmaatti

Samat toivotukset myös sinulle!

Eturauhanen on ollyt "hyshys" asia mutta viime vuosina siitäkin on pystytty tuttujen keksken puhumaan. Silti mielessäni käy, etteivät kaikki hyvätkään tutut osallistu aiheesta keskusteluun.
        Suurimmalla osalla ikäluokkani hengissä olevista tutuista on saanut jonkin sortin hoitoa ko. rauhaseen. Säteilyä, hormooneja, yksi leikkaus, yhdellä minua 15v nuoremmalla on aina mukana katetrointivälineet.
        Toistaiseksi voin nukkua yhtäjaksoiset yöunet 7 - 9h mutta seuraan PSA lukemaa joka on vielä hyvin aisoissa mutta nousee hiljalleen. Käytössäni olevat rentouttavat ja supistavat tabut ajanevat asiansa. Syövän merkkejä ei ole löytynyt ainakaan ilman koepaloja.

Jälkeen päin olen joskus ajatellut miten riivatun hyväkuntoinen olisinkaan ilman takavuosien rappioelämää johon kyllä kuului runsaasti hupia, hauskuutta ja nautintoja.
        Olen jo aikoja sitten oppinut, ettei kaikki etukäteen maksamani tai minulle maksuton ruoka tai juoma ole tarkoitettu minun nautittavakseni.
        Joskus tulee sekin puoli testatuksi. Toissa kesän AI risteilyllä kirjaantui rannekkeeseeni viikossa 65 a-annosta enkä pitänyt sitä edes ryyppäämisenä koska satamakaupungit olivat kiinnostavia ja katsoimme aina illan ensimmäisen varieteeshown.

• jätkän.haastava.elämä

Miulla on sellainen tapa että erikoisesti jouluaattoiltana pitää mennä kiljuvassa nälässä goisaamaan. Miun vattainkii on niin pieni että keitetty kananmunakin tuntuu jo aterialta.
        Toisaalta kaikki illat miulla on jouluaattoiltoja eli syön kuin isompa varpunen. Jos tuntuu ettei enää, otan talteen vaikka 2 dl jogurttipurkillisen lautaselta talteen.

Jos en pääse velkasaneraukseen, saan mun lainani maksettua jo v.2046. Pelihulluus tähän vei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      104
      1076
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      58
      1025
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      830
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      144
      808
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      695
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      103
      591
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      89
      581
    8. 78
      551
    9. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      53
      547
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      528
    Aihe