Oulusta kamppailulaji

jotainpitästehä

Haluisin alkaa jonkun lajin ensi vuoden alussa. Mieluiten tykkäisin lukkoja ja otteita harjoitella, Toki lyöntejä ja potkuja myös. en tykkää tai en aio kilpailla. Itsepuolustuskin olisi hyvä oppia samalla. Taekwondoa olen tehnyt aikoinaan 1 vuoden. Ikää 22 v. Näitä oon miettinyt, onko kokemuksia.

Hokytoryu jujutsu?
Englantilainen jujutsu?
Brassijujutsu?
Lehdessä oli joku kenpo goshinjutsu kita ryu tai vastaava?
Krav maga?
Jeet kune do?

Onko seuroista ja opettajista kokemusta kellään, ettei meinisi huonoon paikkaan.

20

2734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BJJ

      Näistä englantilainen ja hokutoryu jujutsu ovat itsepuolustuslajeja. Brassijujutsu enemmän kamppailu-urheilua. Uskaltaisin silti väittää että jos treenaat brassijujutsua ja samalla käyt vähän höntsäilemässä potkunyrkkeilyä taekwondo-pohjillasi, saat paremmat edellytykset itsesi puolustamiseen kuin missään itsepuolustukseen keskittyvässä lajissa.

      Brassissa sparrataan joka treeneissä ja siksi opit tekemään lukot ja hallintaotteet kaverille joka laittaa hanttiin. Siksi ne voivat toimia myös tiukan paikan stressitilanteessa, eikä vain leikisti. Lisäksi sparraaminen (ja otteleminen) on hauskaa, rehellistä ja palkitsevaa. Vain sparraamalla oppii oikeasti ja tietää mitä osaa. Ja mitä pitää opetella seuraavaksi.

      Bjj porukoissa on hyvä henki, kovat painit ja rento tunnelma ilman titteleitä. Kannattaa mennä mukaan esim. Oulun Kamppailuklubille, joka on pätevä seura, fiksua porukkaa.

    • Paljonnähnyt

      Kamppailuklubi on ok (BJJ)
      Hokutoryu oli ainakin ennen ok (taitaa olla vähän hiipunut)
      Englantilainen jujutsu ok (pieni porukka, mutta iso seura)
      Krav maga ok (melko yksitoikkoista tosin)
      Jeet Kune Do:sta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kuulemma ihan osaavia opettajia. Jossain kellarissa treenaavat kai.
      Tuosta kemposta ei ole hajuakaan, mikä lie. Googlekaan ei oiekin auta.

      Oikeasti valitset sen mihin on helpointa mennä ja harjoitusajat passaavat, niin harjoittelulla on jatkuvuutta. Kaikissa hyvät ja huonot puolet, tärkeintä on että jotain aloitat.

    • eweweweweweweweew

      Samaa mieltä edellisen kanssa.

      Mutta kyllä' minä kuitenkin tutustuisin ensin seuran henkeen, saliin ja opettajiin ennen päätöksen tekemistä. Se kun voi kuitenkin olla pidempiaikainen päätös tuo valinta. Sanoisin että lajilla sinänsä ei ole niin suurta merkitystä tuossa vaiheessa vaan kunnollisella opetuksella. Tiedon ja taidon karttuessa on sitten helpompi tehdä päätös lajista tarkemmin. Nyt et osaa vielä kysyä niitä oikeita kysymyksiä.

    • BJJ

      Minä katsoisin myös lajia. Bjj on iso ja kasvava laji eli jostain löytyy myös uusi hyvä treenipaikka jos päädyt muuttamaan (22 vuotias on harvemmin asettunut loppuelämäkseen paikoilleen). Joka tapauksessa Oulun kamppailuklubi on hyvä seura, jossa on fiksuja ja kovatasoisia opettajia.

      Sanoit haluavasi oppia lukkoja ja otteita. Tässä pari sanaa sparraamisen merkityksestä siinä: https://www.youtube.com/watch?v=k0TGLluyoug

    • Kamppailuklubille

      Bjj. Kyl sanon että rehellisen kamppailulajin harrastajana en ikävöi "itsepuolustuslajeja" joita aikoinaan harrastin vuosikaudet. Ei ole liiottelua jos joku sanoo että bjj on aiheuttanut vallankumouksen kamppailun maailmaan viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Tässä hyvä pitkä dokumentti:
      https://youtu.be/cPyyp7uVmiA

    • Veteraani74

      Hei

      Käyn treenaamassa tuota Kempo GoshinJutsua ja meillä on mukava pieni porukka. Itse tykkään tavasta joilla treenit on toteutettu.
      Perinteinen malli jossa on jaettu vyö arvot omiin ryhmiinsä sekä samaa kaavaa noudattava tietty toistava tekniikan hinkkaaminen ei ole harjoituksissa etusijalla, vaan toistot tulevat harjoitusten ja variaatioiden yhteydessä ja sitä kautta tekniikkakin hioutuu.
      Samoihin treeneihin meillä voi osallistua vasta aloittanut sekä edistyneemmät harjoittelijat, sillä jokaiselle voidaan sorvata tekniikka kuhunkin harjoitteeseen.
      Tarkoittaa käytännössä että vasta aloittanut tekee liikkeessä perus osan ja edistyneempi ottaa mukaan lisä elementtejä. Harjoitus on kuitenkin sama. Esimerkkinä veitsen torjunta. Molemmat taito tasot harjoittelee vain hiukan eri tekniikalla.
      Pieni ryhmä mahdollistaa tämän.
      Treenit kulkevat tiettyä polkua pidemmässä juoksussa, jossa mennään eteenpäin kunnes jälleen palataan ja kierros alkaa alusta uudella tavalla toteuttaen. Tämä mahdollistaa monipuolisen kehittymisen innostavalla tavalla ja treeneihin voi hypätä mukaan vaikka olisi välillä taukoa treenaamisesta.
      Toisaalta Kempo GoshinJutsu Kita Ryu ei tarjoa itsepuolustuksen pikakurssia, jossa nopeasti opetellaan pari näppärää temppua vaan ajatus on koko elämän mittaisesta harjoittelusta, jolla on positiivisia vaikutuksia sekä yksilöön että ympäristöön kokonaisvaltaisemmin.
      Tervetuloa rohkeasti mukaan treeneihin!

    • Valinnanvaraaon

      Kyllä minä valitsisin jo tunnustetun ja tunnetun lajin ja seuran. Kamppailuklubilla on porukkaa ja osaamista, Hokutoryu on selkeä kokonaisuus, englantilaista jutsua tarjoaa Oulun Karateseura joka on toimiva seura, Jeet Kune Do on monipuolinen, Kenpohommat taitaa olla aika epämääräistä kun edes google ei tunne. Mutta siinä olen samaa mieltä kuin joku aiemmin kirjoittaneista että kunhan nyt jonkun valitset. Jos valitsit jo, niin kerrotko millä perusteella ja mitkä fiilikset. Olisi kiva kuulla.

    • Veteraani74
      • OnhanNäitä

        Kieltämättä juu siltä vaikuttaa. Mutta kyllähän lajeja maailmaan mahtuu ja guruja. Vöitäkin saa kaupasta vaikka minkä värisiä. En tiedä sitten onko se niin hienoa olla oman tuntemattoman ja keksityn lajin suurmestari. Ilmeisestikin on!

        Mutta en kyllä "lajia" suosittelisi. Niitä on jo olemassa oikeita toimiviksi todettuja lajeja ja seuroja. Tästä en tiedä mitään tätä videota enempää.


    • Treenaaja

      Hei

      Sehän on vain hyvä että keskustelua syntyy ja tuo juuri että kaikki ei ole sitä miltä näyttää, todellakin nyt tuli todistetuksi.
      Hermopiste tekniikat ei sinänsä ole mikään uusi juttu.
      Olen itsekin treenannut paria muuta lajia jonkin aikaa aikoinaan (Shotokan karaea sekä Hokutoryu jujutsua ja kyllä kaikista löytyy kuitenkin samoja elementtejä hieman erilailla toteuttaen. Ohjaajallamme on pitkä tausta myös muista lajeista joten näkemystä löytynee. Tervetuloa mukaan vaan rohkeasti!

    • haverick

      Tuo Kemp Goshin jutsu opettaja Ari on oikeasti osaava kaveri, mm Kyokushinkai karaten 3 dan, pitkän kamppailutaustan omaava ja Kempo Goshinjutsu on itsepuolustusta ja toimivaa sellaista.

    • EnKäsitäEn

      Niin mikä se tausta oikein on? Itse olen kiukkaria harrastanut aikoinaan vuosia eikä tuo herra ole lainkaan tuttu. Kyllä 3 danin miehestä pitäisi olla edes nimeltä kuullut joskus, mutta ei. Vaikka kiukkari onkin Suomessa pikkuisen hajallaan, niin sen verran pieni se porukka on, että voin kyllä melkoisella varmuudella sanoa että ei siellä tuommoista miestä ole vaikuttanut ikinä.

      Sinänsähän tuo video näyttää juuri siltä mitä varmaan onkin, että on poimittu jotain sieltä ja toista täältä ja sitten perustettu laji.

      Mikä ihme se saa ihan perusterveen ja muuten toimivan ihmisen sepittämään itselleen tuommosia juttuja? Ei voi ihan ymmärtää.

    • AriPuhakka

      Osallistumpa tähän keskusteluun, kun minut mainittu, tosin vain etunimellä. Mutta uusi rekisteröity lajimme (mm. Japanin lajirekisteriin GoshinJutsu -lajeihin) jopa parjattuna "asiantuntijoiden" toimesta.
      Olen harjoitellut päivittäin eri kamppailulajeja yli 3:n vuosikymmenen ajan, koko aikuisikäni. Kempo GoshinJutsu Kita Ryu perustettiin ihan käytännön syistä johtuen Suomen etäisyydestä muuhun maailmaan ja antaa enemmän vapauksia toimia. Siinä saavutettu vyöarvo ei suinkaan ole itse itselle myönnetty, vaan laajan arvovaltaisen suurmestareista koostuvan juryn arvioimaan, kuten kaikki aiemmatkin vyöni. Tuo aiemmin esitetty video on kappale vyökokeesta, filmi ainoastaan lyhennetty taukojen osalta. Sen aitouden voi kuka tahansa käydä toteamassa esimerkiksi täällä pienessä dojossamme. Tulemalla tutustumaan sekä minuun, että lajiimme. Ilman hammasten kiristystä. Avoimin mielin. Viittaukset noihin bullshit -lajeihin kuitenkin ovat loukkaavia, kun esittäjänä on tyyppi, joka ei ole koskaan nähnyt treenejämme. (Filmillä ei feikata pätkääkään!)
      Mitä tulee mm. minun esim Kyokushinkain 3.danin vyöhön, olen sen suorittanut niin ikään Saksassa, kuten useimmat muutkin vyöni. Koska Saksassa reissaaminen oli osana työtäni yli 20 vuotta...
      Kyokushinkai tuli kuvioihin v. 1986, mutteb koskaan ole rekisteröitynyt Suomen lajiliittojen omista syistäni. Vöillä ei sinänsä ole merkitystä, jokaisen taitotason voi arvioida lajista riippumatta, kun on itse treenaan nyt jotain lajia edes parikymmentä vuotta. Nimimerkkien taakse on helppo piiloutua ja "huudella" mitä mieleen juolahtaa. Ilman vastuuta sanoistaan.
      Onneksi täällä on myös asiallista kommentointia. Tämä alustukseksi, enkä lähde tähän enempää vastailemaan.
      Mutta kannanotto varsinaiseen kysymykseen: olen samaa mieltä, kuin jotkut täällä esittäneetkin eli salin henki, sen opettaja ja treenikaverit ovat tärkeässä roolissa lajia valitessa, sijainti myös, jotta tulee lähdettyä.. laji itsessään ei niin tärkeä, Oulu täynnä huippulajeja ja -saleja. Kannattaa tutustua useampaan.

    • KaikkienKukkienKukkia

      En ole tästä lajista tai seurasta ikinä kuullutkaan, mutta olen samaa mieltä kuin vetäjä sanoo, että saa sinne varmaan mennä katsomaan ja koittamaan. Sittenhän sen näkee. Jos kirjoittajat ovat puoliksikaan niin asiantuntevia kuin antavat ymmärtää niin varmasti parin tunnin harjoittelu näiden kanssa kertoo onko kyse todellisesta lajista jolla on järjestelmä, vai kaveripiirien puuhailuista.

      Ennen kokeilua ei varmaankaan kannata liikaa tuomita.

    • jotainpitästehä

      No niin, nyt on aloitettu se bjj tammikuusa. Ihan mukava porukka ja hieno sali. Ei kuitekaan mun juttuni ihan, ehkä kevään kuitenkin vielä teen mutta syksyllä jotain muuta (kesällä ei sisällä pyöritä). Liikaa ölinää ja pöhinää tuolla paikassa, hässäkkä päällä koko ajan. Ja onhan se aika kallistakin näin opiskelijalle. Opet hyviä kyllä.

      Eli vieläkin on vähän auki tämän minun kiinnostukseni, mutta sen verran olen jo ajatellut että ehkäpä se on kuitenkin hokutoryu se mun lajini.

      Kiitoksia kaikista vinkeistä.

    • Johpajo

      Ainoa oikea noista on BJJ. Muut on jotain vitun aikidon tyylistä koreografia skeidaa.

      Ei BJJ ole vain "kilpailulaji". Sparraa sellaista vastaan, niin sulta lähtee kuristusotteesta henki. Ei ole olemassakaan vaarallisempaa lajia unarmed varsinkin jos vielä paini on taustana.


      Mitä liitty itsepuolustusta puukkoa vastaan, niin liikut heikoilla jäällä olkoon kuka tahansa vastassa. Useimmat koreografiset paskaesitykset kravmagasta ei toimi oikeassa elämässä. Nää vitun idiootit vois sparraa jollain kumipuukolla, jotta aukeis realismi.

    • VoiNäitäMussukoita

      Kiitos erittäin informatiivisesta ja seikkaperäisestä vastauksesta. Kaltaisesi argumentoijat saavat minut uskomaan että kamppailulajien harrastajat ovat sittenkin pohjimmiltaan sivistyneitä ja avarakatseisia.

      Sen toki huomaa että mitenkään mahdottoman kauaa et ole kamppailulajeja harrastanut, koska meritoituneemmat eivät dissaa ikinä muita lajeja. He ymmärtävät että joka lajissa on hyvät ja huonot puolensa.

      Paitsi tietenkään BJJ:ssä jossa ei ole huonoja puolia kuten hienosti toit esille.

      Tsemppiä sinne. Ja muista: it's only gay if you make eye contact!

      • ItsepuolustVaiItsepetos

        Aina kannattaa olla avarakatseinen, ja kun on nähnyt kaikenlaista teatteria ja huijaamista, sen voi sanoa suoraan.


    • kokeilijavaan

      Google heitti minut tähän ketjuun, mutta ikävä kyllä hieman liian myöhään. Pohdin samaa asiaa vuodenvaihteessa ja asiallista tietoa (muuta kuin seurojen omakehut sivuilla) on vaikeaa löytää, ja ihan kaikkia seuroja tai lajeja ei huvittanut lähteä kokeilemaan.

      Menin summassa kickboxingiin. Ei minulle sopiva juttu alkuunkaan. Paikkakin on kuin luola ja ihan sisäpiirin hommaa.

      BJJ kutsuu seuraavaksi. Josko se olisi minun lajini.

    • Anonyymi

      Sijainti ja treeniaikataulut ovat tärkeimmät. Jos ne eivät sovi, niin millään muulla ei ole mitään väliä.

      Paini, nyrkkeily, lukkopaini, BJJ, Muay Thai ja potkunyrkkeily ovat lajit, joita suosittelen kamppailuun ja kuntoiluun. Itsepuolustuksellisessa mielessä näistä on nopeasti se hyöty ettei hätäänny vaikka toinen tulee iholle.

      Itsepuolustukseen paras on hyvä juoksukunto sekä muutama kerta vaikkapa kuntonyrkkeilyä että oppii kerran pari pamauttamaan voimalla. Karatet sun muut perinteiset larpit tuovat lisäarvoa vasta vuosien harjoittelun jälkeen jos sittenkään.

      Kaikki liikkuminen ja porukalla tekeminen on toki hyvästä ja fantasialajit voivat olla erinomaisen hauskoja.

      Erityisen kriittinen kannattaa olla lajeihin joita markkinoidaan itsepuolustuksena. Tai oikeammin niihinkin kannattaa suhtautua puhtaasti kuntoilumielessä ettei synny mahdollisesti hengenvaarallisia kuvitelmia omista mahdollisuuksista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe