oli lännen tukema kunigas entisessä Belgian Kongossa yli 30 vuotta rautaisin ottein.
Hän loi maahan ns. mobutuismiin perustuvan yksipuoluejärjestelmän. MPR puolueen tunnuslauseita olivat em ja "yhtenäisyys, turvallisuus, rauha- seuraamme yhtä miestä".
Mobutu teki itsestään puolijumalan rakentamalla mm. lauluille, tanssille ja koukkotapaamisille rakentuvan henkilökultin.
Yhdenlaisensa kliimaksin se sai, kun hän hirtti neljä entistä ministeriään jalkapallostadionilla- väkijoukon hurratessa.
Mobutu oli machavellisti ja osasi aina kumartaa oikeaan suuntaan ja sujuvasti.
Taitava diplomaatti haki toimilleen tukea milloin USA:sta, milloin Ranskasta tai Arabimaista.
Tänään TV 2:ssa on dokumentti Mobutusta. Siinä yhden hallitsijan oikkujen ja valtapelin kuvauksista, kehkeytyy kuvaus vallan mekanismeista ja niiden toiminnasta.
Mobutu Sese Seko, Zairen Kuningas
"yksi päällikkö, yksi ka
3
291
Vastaukset
- '''
Sekolla todella mielenkiintoinen käsitys demokratiasta;) Totesi muuten, ettei heillä afrikassa olla Eurooppalaisia, eikä länsimainen demokratia sovi heille sinne sellaisenaan. Mikä rivien välistä kuulosti kyllä aivan "Tyhmen Eurooppalaisten ei tarvitse tulla tuputtaman meille typerää demokratiaansa" kommentilta.
- Anonyymi
Se Seko osas hoitaa hyvin hommansa.
- Anonyymi
Myi halvalla raaka-aineita.. ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1627116
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264108- 473467
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1423166- 512916
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262306- 432286
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2722023Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt551975- 291876